epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Roční předplatné
  • Více

    Zákon ze dne 11.12.1952 o rozpočtech národních výborů

    22.12.1952 | Sbírka:  83/1952 Sb. | Částka:  37/1952ASPI

    Vztahy

    Prováděcí: 84/1958 Ú.l., 30/1954 Sb.
    Aktivní derogace: 75/1950 Sb., 279/1949 Sb.
    Pasivní derogace: 8/1959 Sb., 13/1958 Sb., 25/1957 Sb.
    83/1952 Sb.
    ZÁKON
    ze dne 11. prosince 1952
    o rozpočtech národních výborů.
    Změna: 25/1957 Sb.
    Změna: 13/1958 Sb.
    Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
    § 1
    Účel zákona.
    Aby byl zajištěn další rozvoj místního hospodářství a kultury a aby byla zvýšena odpovědnost národních výborů za účelné a hospodárné vydávání finančních prostředků a za vybírání státních příjmů, buduje se soustava samostatných rozpočtů národních výborů, které jsou součástí státního rozpočtu.
    § 2
    Základní ustanovení.
    (1) Každý národní výbor hospodaří podle vlastního rozpočtu.
    (2) V rozpočtech národních výborů se soustřeďují a jimi se zajišťují prostředky k plnění úkolů národních výborů jako místních orgánů státní moci a k plnění úkolů jejich výkonných a správních složek a stanoví se vzájemné finanční vztahy národních výborů k podnikům místního průmyslu a komunálního hospodářství.
    (3) Rozpočty národních výborů jsou součástí státního rozpočtu.
    § 3
    Výdaje.
    (1) Národní výbory rozpočtují výdaje potřebné na rozvoj místního průmyslu a komunálního hospodářství, na vzdělání, na zdravotnictví, na plnění jiných úkolů a na vydržování místních orgánů státní moci a jejich výkonných a správních složek. Při tom se řídí státním plánem rozvoje národního hospodářství a programem své ostatní činnosti.
    (2) Národní výbory jsou povinny plnit své úkoly co nejúčelněji a nejhospodárněji.
    § 4
    Příjmy.
    (1) Rozpočtovými příjmy národních výborů jsou:
    a) odvody podniků místního průmyslu a komunálního hospodářství,
    b) daně, o nichž tak stanoví zvláštní předpisy, a místní poplatky,
    c) výnos národního majetku spravovaného národním výborem, pokud zvláštní předpisy nestanoví jinak,
    d) podíly na státních příjmech,
    e) jiné příjmy.
    (2) Vláda stanoví nařízením podmínky pro přijetí darů a jiných věnování a pro pořádání sbírek národními výbory.
    (3) Národní výbory jsou povinny dbát, aby plně využily svých příjmových zdrojů a aby si opatřovaly nové vhodné příjmové zdroje ve své hospodářské činnosti.
    § 5
    Vztahy podniků místního průmyslu a komunálního hospodářství k rozpočtům národních výborů.
    (1) V rozpočtech národních výborů se určí ve shodě se státním plánem rozvoje národního hospodářství části zisků, přebytky vlastních oběžných prostředků a jiné odvody podniků místního průmyslu a komunálního hospodářství a dále příděly těmto podnikům na financování investic, na zvýšení vlastních oběžných prostředků, na plánovanou úhradu nákladů a na ostatní plánované úkoly. O těchto vztazích platí zvláštní předpisy.
    (2) Národní výbory jsou povinny dbát o to, aby rozvíjely a rozšiřovaly svou hospodářskou základnu; pečují, aby podniky místního průmyslu a komunálního hospodářství, opatřujíce náležitě potřeby obyvatelstva a poskytujíce všestranně místní služby, vytvořily plánovitým rozvíjením své hospodářské činnosti, snižováním vlastních nákladů a odkrýváním a využíváním skrytých reserv bezpečný a spolehlivý zdroj rozpočtových příjmů národních výborů.
    § 6
    Vyrovnanost rozpočtu.
    (1) Rozpočet národního výboru musí být vyrovnán.
    (2) Rozpočtový zákon stanoví každoročně podíly na státních příjmech pro rozpočty krajů, krajské národní výbory stanoví podíly pro rozpočty okresů a okresní národní výbory stanoví podíly pro rozpočty místních národních výborů.
    (3) Podíly na státních příjmech jsou národním výborům poukazovány v poměru, jak byly tyto příjmy v jejich obvodech vybrány.
    § 7
    Sestavování rozpočtů.
    (1) Rozpočty národních výborů se sestavují na stejné rozpočtové období jako státní rozpočet.
    (2) Skladba rozpočtů národních výborů je v souladu se skladbou státního rozpočtu.
    (3) Vláda stanoví zásady pro sestavení rozpočtů národních výborů, pro jejich vyrovnávání a pro jejich zařazení do státního rozpočtu.
    (4) Vláda stanoví nařízením, jak národní výbory projednávají rozpočty a jak se na nich usnášejí.
    § 8
    Plnění rozpočtů národních výborů.
    (1) Národní výbory hospodaří podle svých rozpočtů; při tom se řídí ustanoveními rozpočtového zákona, předpisy vydanými k jeho provedení a zvláštními předpisy platnými pro hospodaření v jednotlivých oborech jejich činnosti.
    (2) Nový úkol, na nějž není v rozpočtu národního výboru pamatováno, může být národnímu výboru uložen jen vládou nebo z jejího pověření; přitom učiní vláda opatření k zajištění tohoto úkolu.
    (3) Vláda upraví odvod přebytků hospodaření národních výborů.
    (4) Vláda určí, ve kterých případech a jak smí národní výbor hospodařit mimorozpočtovými prostředky.
    (5) Ministerstvo financí upraví směrnicemi poukazovací právo, pokladní službu, platební styk a kontrolu plnění rozpočtů národních výborů.
    § 9
    zrušen
    § 10
    Půjčky a záruky.
    (1) Národní výbory nemohou uzavírat půjčky.
    (2) Národní výbory se mohou zaručovat jen za závazky podřízených podniků a jen do výše úměrné svým příjmům z hospodářské činnosti; podrobnosti upraví ministerstvo financí. Za jiné závazky se mohou národní výbory zaručovat jen podle zvláštních předpisů.
    § 11
    Účetní evidence.
    Národní výbory vedou účetní evidenci o vlastním hospodaření a řídí, organisují a kontrolují účetní evidenci podřízených účetních jednotek. Na splnění této povinnosti lze vázat vyplácení podílů na státních příjmech.
    § 12
    Dohled.
    Dohled na plnění rozpočtů národních výborů vykonávají národní výbory vyššího stupně a ministerstvo financí, ve svém oboru působnosti též věcně příslušné ústřední úřady.
    § 13
    Zrušovací ustanovení
    Zákon č. 279/1949 Sb., o finančním hospodaření národních výborů, se zrušuje. Vládní nařízení č. 90/1950 Sb., o správě národního majetku národními výbory, zůstává v platnosti; vláda je může nařízením zrušit.
    § 14
    Účinnost a provedení.
    Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1953; provede jej ministr financí a ostatní členové vlády.
                             Gottwald v. r.
    
                             Dr. John v. r.
    
                             Zápotocký v. r.
    
    Široký v. r.                                   Krosnář v. r.
    Dr. Dolanský v. r.                             Málek v. r.
    Fierlinger v. r.                               Maurer v. r.
    Dr. Kyselý v. r.                               Dr. Nejedlý v. r.
    arm. gen. Bacílek v. r.                        Nepomucký v. r.
    Bílek v. r.                                    Dr. Neuman v. r.
    arm. gen. Dr. Čepička v. r.                    Nosek v. r.
    Dvořák v. r.                                   Plojhar v. r.
    Harus v. r.                                    Pokorný v. r.
    Dr. Havelka v. r.                              Pospíšil A. v. r.
    Ing. Jankovcová v. r.                          Pospíšil J. v. r.
    Jonáš v. r.                                    Ing. Púčik v. r.
    Kabeš v. r.                                    Dr. Rais v. r.
    Kopecký v. r.                                  Smida v. r.
    Krajčír v. r.                                  Ing. Šimůnek v. r.
                           Dr. Šlechta v. r.
    

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 18.10.2023Značka a další duševní vlastnictví v podnikání - využití, ochrana, marketing (online - živé vysílání) - 18.10.2023
    • 19.10.2023Novela ZZVZ se zaměřením na IT veřejné zakázky - Co je v dané oblasti nového? (online - živé vysílání) - 19.10.2023
    • 20.10.2023Jak se dělá skvělá smlouva o dílo – na veřejné zakázky (nejen) na stavební práce (online - živé vysílání) - 20.10.2023
    • 24.10.2023Mezigenerační předání (rodinného) bohatství (ideálně dobře připravené) (online - živé vysílání) - 24.10.2023
    • 25.10.2023Od nápadu k exitu: Právní život start-upu (online - živé vysílání) - 25.10.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (srpen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červenec 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (květen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (duben 2023)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 29.11.2023TAX FORUM 2024 – daňové a účetní novinky roku 2024 - 29.11.2023
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Některé aspekty výkonu autorského dozoru (se zohledněním právní úpravy v novém stavebním zákoně)
    • Whistleblowing prakticky – implementace vnitřního oznamovacího systému
    • Opatrovník
    • Novela zákoníku práce - informační povinnost zaměstnavatele
    • Změny definice zadavatele v novelizaci zákona o zadávání veřejných zakázek
    • DEAL MONITOR
    • Může být delší nebo kratší výpovědní doba než dva měsíce?
    • (Ne)možnost realizace zadržovacího práva – shrnutí pro praxi s přihlédnutím k novému zákonu o veřejných dražbách
    • Může být delší nebo kratší výpovědní doba než dva měsíce?
    • Změny definice zadavatele v novelizaci zákona o zadávání veřejných zakázek
    • Některé aspekty výkonu autorského dozoru (se zohledněním právní úpravy v novém stavebním zákoně)
    • Investice do společné věci v nesezdaném soužití
    • Novela zákoníku práce - informační povinnost zaměstnavatele
    • Svěření nezletilého dítěte do péče
    • Whistleblowing prakticky – implementace vnitřního oznamovacího systému
    • Postoupení pohledávky za dlužníkem v insolvenčním řízení
    • Novela zákoníku práce - informační povinnost zaměstnavatele
    • Promlčení pohledávky, jejíž splatnost je závislá na vůli věřitele
    • Zadlužení potomka jako důvod pro vydědění
    • Podmínky mimořádného vydržení a výprosa jako možná překážka
    • Jak má objednatel postupovat, odmítá-li od zhotovitele převzít nedokončené či vadné dílo?
    • Práce přesčas zahrnutá ve mzdě
    • Nárok zaměstnance na pracovní volno k vyhledání nového zaměstnání
    • Případy spoluzavinění při dopravní nehodě

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Nájem bytu (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže nájemce bytu (domu) provede úpravu, přestavbu či jinou změnu bytu (domu) bez souhlasu pronajímatele, je pronajímatel oprávněn domáhat se uvedení bytu (domu) do původního stavu...

    Neúčinnost právního jednání (exkluzivně pro předplatitele)

    Má-li to, co neúčinným jednáním ušlo z dlužníkova majetku, nižší hodnotu než je výše věřitelovy pohledávky za dlužníkem, zprostí se osoba, která je zatížena povinností podle...

    Ochrana spotřebitele (exkluzivně pro předplatitele)

    Z ustálené rozhodovací praxe SDEU vyplývá, že povinnost vnitrostátních soudů aplikovat tzv. zásadu efektivity je vázána na případy zjevného porušení unijního práva, kdy důvodem...

    Podnájem bytu

    Podmínkou splatnosti nedoplatku za služby je skutečnost, že vyúčtování bylo provedeno řádně (tj. v souladu s předpisy jej regulujícími) a nájemce s ním byl seznámen. O vyúčtování...

    Promlčení (exkluzivně pro předplatitele)

    V případě úroku z prodlení okamžik, kdy je věřitel objektivně s to své právo uplatnit před orgány veřejné moci, nemůže předcházet dni, kdy se dlužník dostává do prodlení se...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.