epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Vyhláška ze dne 5.12.1960 o uvolňování a kontrole osobních nákladů (výdajů) mimo mzdový fond

    17.12.1960 | Sbírka:  180/1960 Sb. | Částka:  79/1960ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 157/1960 Sb., 8/1959 Sb., 83/1958 Sb.
    Pasivní derogace: 208/1964 Sb.
    180/1960 Sb.
    VYHLÁŠKA
    generálního ředitele Státní banky československé ze dne 5. prosince 1960
    o uvolňování a kontrole osobních nákladů (výdajů) mimo mzdový fond
    Generální ředitel Státní banky československé stanoví podle § 11 odst. 3 zákona č. 83/1958 Sb., o úpravě finančního plánování a finančního hospodaření národních podniků a ostatních hospodářských organizací státního socialistického sektoru, podle § 21 zákona č. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky, a k provedení § 27 odst. 3 vyhlášky ministra financí č. 157/1960 Sb., o uvolňování a kontrole mzdových fondů Státní bankou československou:
    ČÁST PRVNÍ
    Úvodní ustanovení
    § 1
    (1) Státní banka československá (dále jen "banka") jako součást jednotné socialistické finanční soustavy je spoluodpovědna za ekonomické působení financí na výrobu a oběh tak, aby se dosáhlo maximální efektivnosti národního hospodářství. Pomáhá proto zejména odhalovat rezervy a mobilizovat všechny zdroje národního hospodářství a co nejúčinněji je vynakládat.
    (2) Důležitou součástí nákladů, ovlivňující jak hospodárnost v činnosti organizací, tak i plánované proporce mezi výrobou a spotřebou, jsou osobní náklady (výdaje) mimo mzdový fond.
    § 2
    Tato vyhláška upravuje způsob kontroly osobních nákladů (výdajů) mimo mzdový fond (dále jen "osobní výdaje") u organizací státního socialistického sektoru (dále jen "organizace"), které mají u banky obratový, běžný nebo jiný podobný účet. U rozpočtových organizací (zapojených všemi příjmy a výdaji na státní rozpočet) a u osvětových zařízení, jimž se poskytuje příspěvek ze státního rozpočtu, se však uvolňování a kontrola osobních výdajů provádí podle této vyhlášky jen za podmínek uvedených v § 11 písm. d) této vyhlášky. Uvolňování a kontrola osobních výdajů u jiných organizací socialistického sektoru než organizací státního socialistického sektoru se provádí podle zásad této vyhlášky a na základě dohody banky s příslušnými ústředími organizací.
    § 3
    (1) Osobními výdaji se rozumí veškeré peněžní výplaty fyzickým osobám, nesnížené o případnou daň, pokud tyto výplaty nejsou součástí mzdového (prémiového) fondu organizace, není-li zvlášť stanoveno, že do osobních výdajů nepatří.
    (2) Do osobních výdajů se zahrnují
    a) odměny za práce, tj. odměny (honoráře) za fyzickou a duševní práci vykonávanou
    aa) pracovníky, kteří nejsou v evidenčním stavu organizace,
    ab) pracovníky, kteří sice v evidenčním stavu organizace jsou, avšak uvedenou práci vykonávají jako nepravidelnou činnost, nesouvisející přímo s jejich normálními pracovními úkoly, a jde-li o pracovní úkoly, které se bezprostředně netýkají plánované činnosti organizace,
    b) náhrady cestovních, stěhovacích apod. výdajů,
    c) ostatní výplaty (peněžní požitky nebo náhrady povahy osobních výdajů) fyzickým osobám, není-li stanoveno, že do osobních výdajů nepatří.
    (3) Podrobnou náplň skupin a) až c) osobních výdajů stanoví směrnice Státního úřadu statistického, které také určí výdaje, které do osobních výdajů nepatří.
    ČÁST DRUHÁ
    Společná ustanovení
    § 4
    Výpisy ročních plánů, rezervy osobních výdajů
    (1) Uvolňování a kontrolu osobních výdajů provádí banka na podkladě výpisu schváleného plánu osobních výdajů a výkazů o skutečném jeho plnění.
    (2) Výpis ročního plánu osobních výdajů zasílají na tiskopisu stanoveném bankou:
    a) ministerstva a ostatní ústřední úřady a orgány (dále jen "ústřední úřady") ústředí banky v úhrnu za všechny organizace v oboru své působnosti a v členění na hospodářské a rozpočtové organizace, a to nejdéle do jednoho měsíce po schválení státního plánu rozvoje národního hospodářství,
    b) národní výbory všech stupňů příslušné pobočce banky za všechny organizace jimi přímo řízené, jakmile plán rozepsaly organizacím,
    c) jednotlivé organizace příslušné pobočce banky s rozdělením ročního plánu na jednotlivá čtvrtletí roku, a to nejpozději do lhůty stanovené pro čerpání záloh na mzdy za měsíc leden. Sdružení, vedoucí národní podnik nebo jiná hospodářská organizace s obdobným postavením předloží kromě toho pobočce banky též výpis ročního plánu, obsahující v úhrnu ukazatele pro výrobní hospodářskou jednotku.
    (3) Ústřední úřady, národní výbory všech stupňů a výrobní hospodářské jednotky oznámí neprodleně ústředí banky, resp. příslušné pobočce banky schválené změny ročního plánu osobních výdajů.
    (4) Ve výpisu plánu osobních výdajů vyznačí ústřední úřady, národní výbory, výrobní hospodářské jednotky a organizace i výši rezerv utvořených v rozpisu plánu. Po uplynutí čtvrtletí oznamují zůstatek nepoužitých rezerv.
    (5) Rozpisy ročních plánů osobních výdajů, jakož i jejich rozdělení na čtvrtletí roku lze měnit nejpozději posledního dne příslušného období, jehož se týkají; rezerv utvořených v rozpisu plánu smí být použito na úpravu rozpisu plánu nejpozději do posledního dne roku. Změny plánu a použití rezerv oznamují jednotlivé organizace neprodleně písemně příslušné pobočce banky.
    (6) Výpisy plánu osobních výdajů, jakož i jejich změny musí být opatřeny označením organizace a podpisy odpovědných pracovníků.
    Uvolňování prostředků
    § 5
    (1) K čerpání prostředků z plánu osobních výdajů používají organizace prostředků na svých účtech u banky, popřípadě přijatých tržeb, dá-li k tomu pobočka banky souhlas.
    (2) Organizace čerpají osobní výdaje čtvrtletně, a to narůstajícím způsobem od počátku roku v rámci plánu.
    (3) Do skutečného čerpání osobních výdajů za příslušné období zahrnuje organizace jen výdaje zúčtované v tomto období v účetní evidenci.
    (4) O výši částek čerpaných z plánu osobních výdajů předkládá organizace příslušné pobočce banky statistický výkaz, stanovený směrnicemi Státního úřadu statistického.
    § 6
    (1) Vykáže-li organizace překročení plánovaných osobních výdajů, musí současně s výkazem o výši čerpaných částek předložit příslušné pobočce banky rozbor příčin překročení; ke krytí překročení musí být použito rezervy organizace nebo nadřízeného orgánu. Za použití rezervy se považuje její rozpis nebo její vázání.
    (2) Na základě rozboru příčin překročení je organizace povinna:
    a) provést nápravná opatření, která by odstranila příčiny nežádoucího překročení plánu osobních výdajů,
    b) vyrovnat překročení ve lhůtě dohodnuté s ředitelem pobočky banky, nejpozději však do konce roku,
    c) uplatnit hmotné, kárné nebo trestní sankce vůči pracovníkům odpovědným za nežádoucí překročení plánu osobních výdajů.
    (3) Ředitel pobočky banky je oprávněn ve zdůvodněných případech nepožadovat provedení opatření uvedených v odst. 2, ve výjimečných případech nepožadovat krytí překročení z rezervy organizace nebo nadřízeného orgánu.
    § 7
    Není-li překročení osobních výdajů kryto rezervou organizace anebo nadřízeného orgánu a nezajistí-li organizace provedení opatření uvedených v § 6 odst. 2 písm. a) až c), může ředitel pobočky, když předem organizaci písemně upozornil, vázat částku překročení v plánu osobních výdajů organizace na příští období v rámci běžného roku, anebo pozastavit zcela nebo zčásti uvolňování prostředků na tyto náklady na další období.
    § 8
    (1) Ředitel pobočky banky může při překročení plánu osobních výdajů požadovat, aby další uvolňování osobních výdajů organizace schvaloval jím určený orgán, organizaci nadřízený. Tohoto oprávnění použije ředitel pobočky banky zejména tehdy, jde-li o opakující se překročení, zjistí-li pobočka banky nehospodárné čerpání plánovaných osobních výdajů, nejsou-li plněna nápravná opatření nebo nepovažuje-li je ředitel pobočky banky za dostačující, trvají-li vážné nedostatky ve vykazování osobních výdajů v evidenci organizace apod.
    (2) Orgán nadřízený organizaci je povinen při schvalování dalšího uvolňování osobních výdajů nad stanovený plán podle odst. 1 přezkoušet opatření, která je povinna organizace provést podle § 6 odst. 2 písm. a) až c), a stanovit opatření další, nejsou-li dosavadní opatření dostačující.
    § 9
    Není-li překročení plánovaných osobních výdajů do konce roku vyrovnáno úsporou organizace nebo kryto rezervou organizace nebo jí nadřízeného orgánu, projedná pobočka banky otázku překročení plánu osobních výdajů v rámci ročního komplexního rozboru hospodaření organizace.
    § 10
    Banka neuvolní prostředky na osobní výdaje, jestliže jí nejsou ve stanovených lhůtách předloženy předepsané doklady řádně vyhotovené a podepsané.
    ČÁST TŘETÍ
    Zvláštní oprávnění banky
    § 11
    K zajištění úkolů vyplývajících z uvolňování a kontroly osobních výdajů banka:
    a) sleduje vývoj čerpání osobních výdajů u organizací, nadřízených orgánů, a dále v okresním, krajském a celostátním úhrnu,
    b) na základě rozboru vývoje těchto výdajů a na základě svých vlastních poznatků a poznatků zjištěných orgány nadřízenými organizacím,
    ba) prověřuje přímo u organizací a jejich nadřízených orgánů, zda dodržují ustanovení této vyhlášky, zda dodržují platné předpisy týkající se osobních výdajů, zda dbají zásad hospodárnosti při vynakládání těchto výdajů a společenských zájmů při zadávání prací a služeb jednotlivcům apod.,
    bb) prověřuje správnost rozpisů a zkoumá, zda evidence osobních výdajů je úplná a spolehlivá, pořizuje si výpisy z požadovaných podkladů,
    bc) sleduje, jak organizace provádějí opatření uložená jim nadřízenými orgány nebo sjednaná s bankou,
    c) požaduje opatření směřující k odstranění závad, projednává je s odpovědnými vedoucími pracovníky organizace a informuje o nich stranické a odborové orgány,
    d) uplatní uvolňování a kontrolu osobních výdajů podle této vyhlášky u rozpočtových organizací (zapojených všemi příjmy a výdaji na státní rozpočet) a u osvětových zařízení, jimž je poskytován příspěvek ze státního rozpočtu, zjistí-li u nich nedostatky uvedené zejména v § 8 odst. 1.
    § 12
    Prověrky osobních výdajů u organizací spojuje banka zpravidla se mzdovými prověrkami a s prověrkami pokladní anebo finanční kázně. Organizace jsou povinny usnadnit orgánům banky jejich prověrkovou činnost.
    ČÁST ČTVRTÁ
    Závěrečná ustanovení
    § 13
    Výjimky a odchylky z ustanovení této vyhlášky může ze závažných důvodů povolit generální ředitel Státní banky československé.
    § 14
    Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1961.
    Generální ředitel Státní banky československé:
    v z. Púll v. r.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 24.03.2023Aktuální judikatura k civilnímu procesu se zaměřením na dokazování a exekuce (online - živé vysílání) - 24.3.2023
    • 30.03.2023Nová právní úprava hromadného řízení (online - živé vysílání) - 30.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023
    • 21.04.2023Rodinné právo v aktuální praxi soudů (střídavá péče, péče o jmění, participační práva dítěte a vypořádání společného jmění manželů) (online - živé vysílání) - 21.4.2023
    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti (online - živé vysílání) - 30.5.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    • 15.06.2023XXX. Konference Karlovarské právnické dny
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Zánik ručení jednatele za dluhy společnosti z důvodu promlčení
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc únor 2023
    • Náhrada škody
    • Novelizace ZOK: diskvalifikace členů volených orgánů a jejich evidence
    • Míra odpovědnosti zaměstnavatele při řešení pracovních úrazů
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Změny v právní úpravě způsobilosti členů volených orgánů obchodních korporací k výkonu funkce a jejím dokládání v rámci rejstříkového řízení
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Má dodavatel nárok na náhradu škody při neoprávněném vyloučení ze zadávacího řízení?
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Možné dopady německého zákona o náležité péči v dodavatelských řetězcích na české obchodní společnosti
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance z pohledu zaměstnavatele
    • Obvyklé vybavení rodinné domácnosti
    • Změna moderace smluvní pokuty jako další rána pro věřitele
    • Novela zákoníku práce a (zdánlivá) předvídatelnost vztahů z dohod (DPP a DPČ)
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Nesprávné právní posouzení věci důvodem pro obnovu řízení
    • Zásadní změna rozhodovací praxe v oblasti modernizace smluvní pokuty

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Náhrada škody

    Pobíral-li poškozený podle zákona o nemocenském pojištění v pracovní neschopnosti v důsledku nemoci či úrazu dávky nemocenského pojištění, pak se sice podle § 2962 odst. 1 o. z. pro...

    Konflikt zájmů

    Výjimka z obecné právní úpravy zakazující jednat ve střetu zájmů (§ 437 o. z.) je ve vztahu k uzavírání smluv mezi členem voleného orgánu obchodní korporace a touto korporací v §...

    Jednání právnických osob

    Podle § 30 odst. 1 zákona o mezinárodním právu soukromém právní osobnost právnické osoby a způsobilost jiné než fyzické osoby se řídí právním řádem státu, podle něhož vznikla....

    Dokazování a poučovací povinnost

    Poučovací povinnost ve smyslu § 118a odst. 3 o. s. ř. se uplatňuje tam, kde je namístě učinit závěr, že účastník, jemuž je ku prospěchu prokázání určité (pro věc rozhodné)...

    Mimořádné snížení trestu odnětí svobody

    U kritéria možnosti dosažení nápravy i mírnějším trestem, než stanoví základní trestní sazba, významného pro aplikaci § 58 odst. 6 tr. zákoníku, je nezbytné hodnotit osobní...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.