epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory

Zákon ze dne 19.7.1990 kterým se mění a doplňuje zákon č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy

19.7.1990 | Sbírka:  297/1990 Sb. | Částka:  47/1990ASPI

Vztahy

Prováděcí: 223/1991 Sb.
Aktivní derogace: 194/1988 Sb.
297/1990 Sb.
ZÁKON
ze dne 19. července 1990,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl.I
Zákon č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy, se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 se vypouštějí slova "vytyčených Komunistickou stranou Československa".
2. V § 9 se vypouští odstavec 6.
3. § 18 odst. 1 zní:
"(1) Federální ministerstva informují veřejnost o návrzích závažných opatření týkajících se zejména životní úrovně, ochrany zdraví, sociálních a kulturních potřeb občanů.".
4. § 19 až 21 včetně nadpisu znějí:
"Federální ministerstvo pro strategické plánování
§ 19
Federální ministerstvo pro strategické plánování je ústředním orgánem státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro dlouhodobou strategii hospodářského a sociálního rozvoje.
§ 20
(1) Federální ministerstvo pro strategické plánování společně s ústředními orgány pro národohospodářskou strategii republik a ve spolupráci s ústředními orgány federace a republik koordinuje přípravu strategie hospodářského a sociálního rozvoje České a Slovenské Federativní Republiky, vypracovává její návrhy a předkládá je vládě České a Slovenské Federativní Republiky.
(2) Federální ministerstvo pro strategické plánování v procesu přípravy a tvorby strategie hospodářského a sociálního rozvoje České a Slovenské Federativní Republiky vypracovává zejména návrhy:
a) základních směrů, věcných a systémových podmínek hospodářského a sociálního rozvoje a státní politiky strukturálních změn;
b) koncepcí rozvoje vědy a vědeckotechnické politiky;
c) koncepce ekonomického zabezpečení obranyschopnosti a bezpečnosti státu;
d) dlouhodobých koncepcí zapojení československé ekonomiky do světové ekonomiky;
e) hlavních záměrů v oblasti životních podmínek a životní úrovně obyvatelstva.
§ 21
Federální ministerstvo pro strategické plánování vyhodnocuje uskutečňování strategie hospodářského a sociálního rozvoje České a Slovenské Federativní Republiky, jakož i opatření přijatá k její realizaci a jejich účinnost.".
5. § 22 se vypouští.
6. § 23 a 24 včetně nadpisu znějí:
"Federální výbor pro životní prostředí
§ 23
Federální výbor pro životní prostředí je ústředním orgánem státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro oblast životního prostředí.
§ 24
(1) Federální výbor pro životní prostředí v úzké součinnosti s ústředními orgány republik pro životní prostředí a dalšími federálními ústředními orgány státní správy a ústředními orgány státní správy republik zpracovává návrh státní ekologické politiky a způsoby její realizace. Po projednání ve vládách republik předkládá návrh této politiky vládě České a Slovenské Federativní Republiky.
(2) Federální výbor pro životní prostředí v úzké součinnosti s ústředními orgány republik pro životní prostředí a s dalšími ústředními orgány federace a republik způsob realizace státní ekologické politiky, zejména:
a) navrhuje programy realizace státní ekologické politiky, včetně vybraných staveb k ochraně životního prostředí, převážně financovaných z rozpočtu federace;
b) koordinuje v návaznosti na mezinárodní dohody celostátní informační systém o životním prostředí;
c) podněcuje a podporuje řešení vybraných vědeckých a technických problémů v oblasti životního prostředí;
d) navrhuje ekonomické nástroje realizace státní ekologické politiky.
(3) Federální výbor pro životní prostředí koordinuje plnění úkolů na úseku územního plánování a stavebního řádu ve věcech, které se svými důsledky dotýkají obou republik, anebo které se dotýkají zájmů sousedních států.
(4) Federální výbor pro životní prostředí uskutečňuje mezinárodní spolupráci v působnosti federace a koordinuje mezinárodní spolupráci v působnosti republik.
(5) Federálnímu výboru pro životní prostředí podléhá státní dozor nad jadernou bezpečností.".
7. § 25 až 29 se vypouštějí.
8. V § 40 se na závěr doplňují slova "pokud zvláštní zákon nestanoví jinak".
9. V § 45 odst. 2 se na závěr doplňují slova "a metodicky řídí a kontroluje šifrovou službu".
10. § 48 se vypouští.
11. V § 49 se na závěr doplňují slova "a cen".
12. § 72 až 77 včetně nadpisu znějí:
"Federální ministerstvo hospodářství
§ 72
Federální ministerstvo hospodářství je ústředním orgánem státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro uskutečňování strategie hospodářského a sociálního rozvoje a realizaci státní hospodářské, zejména strukturální politiky.
§ 73
Federální ministerstvo hospodářství
a) v úzké součinnosti s příslušnými orgány republik koordinuje přípravu státní strukturální, zejména průmyslové, energetické, zemědělské, výživové a surovinové politiky, vypracovává její návrhy a předkládá je vládě České a Slovenské Federativní Republiky;
b) rozpracovává koncepci státní investiční politiky včetně její realizace a zabezpečení státní expertizy u investičních akcí, u nichž mají být použity finanční zdroje z rozpočtu federace;
c) formuluje státní podnikatelské záměry a priority, vyhlašuje konkursní řízení na státní zakázky a obecně podporuje podnikatelskou činnost;
d) navrhuje a koordinuje programy a projekty k realizaci státní vědeckotechnické politiky včetně způsobů jejich financování, nákupu licencí a zabezpečení soustavy vědeckých, technických a ekonomických informací;
e) při realizaci stabilizační politiky uplatňuje v mezích stanovených zákonem vůči jednotlivým subjektům nástroje přímé regulace;
f) předkládá vládě návrhy na použití prostředků přímé zahraniční pomoci a koordinuje a vyhodnocuje návrhy na umístění zahraničních investic.
§ 74
(1) Federální ministerstvo hospodářství vypracovává koncepci tvorby a využívání státních hmotných rezerv.
(2) Federální ministerstvo hospodářství navrhuje při tvorbě a realizaci hospodářské politiky opatření potřebná pro zabezpečení obrany a bezpečnosti státu.
§ 75
Federální ministerstvo hospodářství dále
a) zajišťuje v oblasti energetiky mezinárodní spolupráci České a Slovenské Federativní Republiky a v návaznosti na ni stanoví zásady rozvoje zařízení pro přenos elektrické energie;
b) stanoví zásady rozvoje tranzitní soustavy zemního plynu v souladu s mezinárodními závazky České a Slovenské Federativní Republiky;
c) organizuje a řídí státní službu pro drahé kovy;
d) vykonává v rozsahu stanoveném zákonem státní správu ve věcech výroby, dovozu a uvádění do oběhu prostředků k ochraně rostlin, ochrany práv k odrůdám rostlin a plemenům zvířat;
e) zabezpečuje jednotné provádění státního zkušebnictví a normalizace a dále řešení mezinárodních normalizačních úkolů.
§ 76
Federální ministerstvo hospodářství schvaluje na úseku těžby a zpracování radioaktivních surovin projektování a financování geologických prací podle zvláštních předpisů, přezkoumává a schvaluje výpočty jejich zásob a vydává na základě tohoto zákona obecně závazné právní předpisy o jejich klasifikaci, odpisech a evidenci.
§ 77
Federální ministerstvo hospodářství na základě tohoto zákona vydává obecně závazné právní předpisy na úseku
a) vědeckotechnického rozvoje, výzkumné a vývojové základny;
b) projektové přípravy staveb, státní expertizy a vyhodnocování staveb;
c) investorské, projektové, inženýrské a typizační činnosti.".
13. § 78 až 80 včetně nadpisu znějí:
"Federální úřad pro hospodářskou soutěž
§ 78
Federální úřad pro hospodářskou soutěž je ústředním orgánem státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro podporu a ochranu hospodářské soutěže.
§ 79
Federální úřad pro hospodářskou soutěž dohlíží na dodržování pravidel hospodářské soutěže stanovených zvláštním zákonem.
§ 80
(1) Federální úřad pro hospodářskou soutěž
a) sleduje vývoj soutěže na trhu a provádí rozbory trhu z hlediska hospodářské soutěže;
b) sleduje hospodářskou činnost podnikatelských subjektů, aby nedocházelo ke zneužívání jejich monopolního nebo dominantního postavení;
c) zjišťuje případy narušení hospodářské soutěže a v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem rozhoduje o nápravě a postihu.
(2) Federální úřad pro hospodářskou soutěž v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem
a) schvaluje smlouvy o sloučení podnikatelských subjektů nebo jejich hospodářských činností nebo o spolupráci týkající se hospodářské soutěže;
b) přijímá protimonopolní opatření.".
14. § 81 až 84 se včetně nadpisu vypouštějí.
15. § 95 až 99 včetně nadpisu znějí:
"Federální ministerstvo kontroly
§ 95
Federální ministerstvo kontroly je ústředním orgánem státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro oblast kontroly.
§ 96
(1) Federální ministerstvo kontroly kontroluje federální ústřední orgány státní správy, orgány jim podřízené, organizace jimi zřízené nebo založené a organizace zřízené federálním zákonem.
(2) Federální ministerstvo kontroly kontroluje podle pokynů vlády
a) jak jsou plněny povinnosti vyplývající ze zákonů, ostatních obecně závazných právních předpisů a opatření na jejich základě vydaná;
b) úroveň vyřizování stížností, podnětů a petic občanů a závažné z nich prověřuje.
(3) Při výkonu kontrolní činnosti federální ministerstvo kontroly zkoumá zákonnost, účelnost a hospodárnost.
§ 97
Federální ministerstvo kontroly kontroluje v oblasti obrany a ve věcech bezpečnosti svěřených do působnosti federace plnění povinností vyplývajících organizacím ze zákonů, ostatních obecně závazných právních předpisů a opatření vydaných na jejich základě.
§ 98
Federální ministerstvo kontroly kontroluje v součinnosti s věcně příslušnými federálními ústředními orgány státní správy, zda jakost výrobků, prací a služeb státních podniků jimi založených odpovídá obecně závazným právním předpisům a opatřením vydaným na jejich základě a technickým normám, zejména z hlediska ochrany životního prostředí, ochrany spotřebitele a ochrany dobrého jména tuzemské produkce v zahraničí.
§ 99
Federální ministerstvo kontroly kontroluje v součinnosti s příslušnými orgány republik u orgánů a organizací řízených orgány republik v případech uvedených v § 97, jak jsou prováděna opatření federálních orgánů.".
16. Za § 99 se vkládají § 99a až 99d, které znějí:
"§ 99a
Kontrolní působnost podle § 96 vykonává federální ministerstvo kontroly v obdobném rozsahu vůči organizacím pověřeným zákonem Federálního shromáždění plněním úkolů v oblasti státní správy.
§ 99b
Kontrolní působnost federálního ministerstva kontroly se nevztahuje na činnost politických stran, politických hnutí, občanských sdružení, odborových organizací a orgánů, družstev a dalších družstevních organizací, jakož i jiných nestátních organizací s výjimkou kontroly nakládání s prostředky poskytnutými jim ze státního rozpočtu federace, popřípadě z federálních účelových fondů.
§ 99c
Federální ministerstvo kontroly
a) v oblasti působnosti federace usměrňuje činnost orgánů na úseku kontroly;
b) koordinuje svoji činnost s ostatními ústředními orgány státní správy vykonávajícími kontrolu a s příslušnými orgány republik pro kontrolu;
c) upozorňuje ostatní státní orgány na porušování zákonů, ostatních obecně závazných právních předpisů a opatření vydaných na jejich základě.
§ 99d
Federální ministerstvo kontroly podle požadavků předsednictva Federálního shromáždění
a) předkládá zprávy o poznatcích ze své kontrolní činnosti;
b) provádí kontrolu pro plnění úkolů Federálního shromáždění a jeho orgánů, zejména v souvislosti s projednáváním státního rozpočtu a státního závěrečného účtu federace a s prošetřováním stížností, návrhů a petic podaných Federálnímu shromáždění;
c) opatřuje podklady pro kontrolní činnost Federálního shromáždění, jeho orgánů a poslanců a vyjadřuje se k těmto podkladům.".
17. § 100 včetně nadpisu se vypouští.
18. § 101 až 107 se označují jako § 60a až 60g a slova "Federální cenový úřad" se v nich nahrazují slovy "Federální ministerstvo financí".
19. V § 124 se vypouštějí slova "§ 29" a spojka "a" a za číslovku "75" se doplňují slova "77a".
Čl.II
(1) Majetková práva, práva a povinnosti z pracovněprávních a jiných vztahů přecházejí
a) ze Státní plánovací komise na federální ministerstvo pro strategické plánování;
b) ze Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj na Federální výbor pro životní prostředí;
c) z federálního ministerstva hutnictví, strojírenství a elektrotechniky, z federálního ministerstva zemědělství a výživy a z federálního ministerstva paliv a energetiky na federální ministerstvo hospodářství;
d) z Výboru lidové kontroly České a Slovenské Federativní Republiky na federální ministerstvo kontroly;
e) z Federálního cenového úřadu na federální ministerstvo financí.
(2) K právním subjektům zřízeným nebo založeným dosavadními federálními ústředními orgány státní správy, nebo ke kterým obdobný vztah stanoví obecně závazný právní předpis, mají stejné postavení federální ústřední orgány státní správy, kterým byla příslušná oblast svěřena do působnosti tímto zákonem.
Čl.III
Působnost federálního ministerstva vnitra upravená v § 41, 42 a 43 zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy, se nevztahuje na útvary Sboru národní bezpečnosti řízené ministerstvem vnitra České republiky a ministerstvem vnitra Slovenské republiky.
Čl.IV
(1) Pokud obecně závazné právní předpisy svěřují působnost Státní plánovací komisi, vykonává tuto působnost podle povahy věci federální ministerstvo pro strategické plánování, popřípadě federální ministerstvo hospodářství.
(2) Pokud obecně závazné právní předpisy svěřují působnost Státní komisi pro vědeckotechnický a investiční rozvoj, vykonává tuto působnost v oblasti životního prostředí, územního plánování a stavebního řádu Federální výbor pro životní prostředí, v ostatních oblastech podle povahy věci federální ministerstvo hospodářství nebo federální ministerstvo pro strategické plánování.
(3) Pokud obecně závazné právní předpisy svěřují působnost Federálnímu cenovému úřadu, vykonává tuto působnost federální ministerstvo financí.
(4) Pokud obecně závazné právní předpisy svěřují působnost federálnímu ministerstvu paliv a energetiky, federálnímu ministerstvu hutnictví, strojírenství a elektrotechniky a federálnímu ministerstvu zemědělství a výživy, vykonává tuto působnost federální ministerstvo hospodářství, a to v rozsahu působnosti federace.
Čl.V
O federálním ministerstvu kontroly a o oprávněních a povinnostech pracovníků jeho aparátu platí až do vydání zákona o kontrole přiměřeně ustanovení zákona č. 103/1971 Sb., o lidové kontrole.
Čl.VI
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Havel v. r.
Dubček v. r.
Čalfa v. r.

Novinky v eshopu

Online konference

  • 23.04.2021Compliance (online - živé vysílání) - 23.4.2021
  • 28.04.2021Trestné právo daňové (online - live) - 28.4.2021
  • 30.04.2021Změny v akciové společnosti po novele ZOK (online - živé vysílání) - 30.4.2021
  • 07.05.2021Vývoj judikatury k náhradě újmy v letech 2020 a 2021 (online - živé vysílání) - 7.5.2021
  • 12.05.2021Problémy a rizika spojená s prací z domova – praktický seminář na home office (online - živé vysílání) - 12.5.2021

Online kurzy

  • Aktuality z práva veřejných zakázek (březen 2021)
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2021 - 2. díl)
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2021 - 1. díl)
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2021)
  • Dohoda o vině a trestu
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
JUDr. Jiří Votrubec
JUDr. Jiří Votrubec
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Filip Seifert, MBA
JUDr. Filip Seifert, MBA
Kurzy lektora
Mgr. Jiří Harnach
Mgr. Jiří Harnach
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • EPRAVO.CZ Magazine 2021
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)
  • Monitoring judikatury (6 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Okamžité zrušení pracovního poměru pro neomluvené absence v celkové délce 3 dnů (3 pracovních směn)
  • Bez diverzity v advokacii časem neobstojíme
  • Souhlas se zpracováním osobních údajů pro účely zasílání obchodních sdělení
  • Soud řeší několik případů mezinárodních únosů dětí ročně. Jak může rozhodnout?
  • Komplikace pro zahraniční investice: zákon o prověřování zahraničních investic
  • Nová úprava evidence skutečných majitelů: četné změny a vysoké sankce
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Nová úprava evidence skutečných majitelů: četné změny a vysoké sankce
  • Okamžité zrušení pracovního poměru pro neomluvené absence v celkové délce 3 dnů (3 pracovních směn)
  • Digitální právní jednání a písemná forma
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Novinky ve stavebním právu v roce 2021
  • Neplatné rozvázání pracovního poměru a vznik nároku na dovolenou. Posouzení předběžné otázky obecnými soudy
  • Novela zákoníku práce zavádějící konečně pravidla pro home office
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Pracovněprávní důsledky odmítnutí zaměstnance podrobit se testu na Covid-19
  • Exekuce na obhajné vůči státu
  • Předmět vydržení vlastnického práva
  • Vytýkací dopis aneb nástroj zaměstnavatelů k podávání výpovědí?

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Cizinci a ohrožení veřejného zdraví (exkluzivně pro předplatitele)

Ohrožení veřejného zdraví nelze podřadit pod pojem závažné porušení veřejného pořádku, protože zákon o pobytu cizinců v § 119 rozlišuje ohledně důvodů pro správní...

Daňový podvod (exkluzivně pro předplatitele)

Zpochybňuje-li daňový subjekt význam zjištěných objektivních okolností tvrzeními opírajícími se o to, že na nich neshledává nic nestandardního či podezřelého, není povinností...

Dlouhodobý pobyt (exkluzivně pro předplatitele)

Skutečnost, že cizinec naplňuje účel, pro který mu byl dlouhodobý pobyt udělen, nevylučuje, aby správní orgán shledal jinou závažnou překážku, kterou může být v obecné rovině i...

Jmenování děkana do funkce

Tytéž důvody, ať již spočívají v závažném neplnění povinností děkana či v závažném poškozování zájmů vysoké školy nebo fakulty, se v závislosti na okamžiku, kdy se o nich...

Odpovědnost za spáchaný správní delikt (exkluzivně pro předplatitele)

K porušení čl. 40 odst. 6 věty druhé Listiny dojde i tehdy, když by pachatel byl potrestán za spáchání přestupku přesto, že by odpovědnost za přestupek podle nové právní úpravy...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů