epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory

Zákon ze dne 2.12.1993 o zrušení státního tabákového monopolu a o opatřeních s tím souvisejících

23.12.1993 | Sbírka:  303/1993 Sb. | Částka:  77/1993ASPI

Vztahy

Prováděcí: D-228, D-84, D-78, D-66, D-52
Aktivní derogace: 455/1991 Sb., 63/1950 Sb.
Pasivní derogace: 353/2003 Sb., 320/2002 Sb., 141/2001 Sb., 303/1997 Sb., 106/1995 Sb., 40/1995 Sb., 45/1994 Sb.
Subsidiární: 71/1967 Sb.
303/1993 Sb.
ZÁKON
ze dne 2.prosince 1993
o zrušení státního tabákového monopolu a o opatřeních s tím souvisejících
Změna: 45/1994 Sb.
Změna: 40/1995 Sb.
Změna: 106/1995 Sb.
Změna: 303/1997 Sb.
Změna: 141/2001 Sb.
Změna: 320/2002 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
§ 1
Podmínky zpracování tabáku, výroby, skladování a prodeje tabákových výrobků
Tento zákon upravuje některé podmínky zpracování tabáku, výroby, skladování a prodeje tabákových výrobků, včetně ukládání sankcí za porušení stanovených povinností.
§ 2
Vymezení pojmů
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) zpracováním tabáku technologické postupy a pracovní operace, kterými se získává surovina vhodná pro výrobu tabákových výrobků,
b) tabákovými výrobky cigarety, cigarilos, doutníky, lulkové, dýmkové, cigaretové, šňupavé a žvýkací tabáky,
c) výrobou tabákových výrobků technologické postupy a pracovní operace, při kterých se ze zpracovaného tabáku vyrábějí finální výrobky určené ke kouření, žvýkání nebo šňupání.
§ 3
Zpracovávat tabák a vyrábět tabákové výrobky lze jen na základě koncese udělené pro tuto činnost podle zvláštního zákona.1)
§ 4
Značení tabákových výrobků
(1) Na území České republiky lze vyrábět, dovážet,2) skladovat nebo prodávat3) jen značené cigarety, doutníky a cigarillos.4) To neplatí pro cigarety, doutníky a cigarillos osvobozené od spotřební daně5) a pro cigarety, doutníky a cigarillos prodávané v prodejnách typu DUTY/TAX FREE, v prodejnách, které jsou na základě písemného souhlasu ministerstva financí oprávněny k prodeji za ceny bez spotřební daně osobám jiných států, požívajícím výsad a imunit podle mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána,6) a na palubách letadel zahraničních linek.
(2) V prostorách, kde se prodávají cigarety, doutníky a cigarillos, na které se podle odstavce 1 nevztahuje povinnost značení, se smějí prodávat pouze cigarety, doutníky a cigarillos neznačené.
(3) Fyzická nebo právnická osoba, která vyrábí nebo dováží2) cigarety, doutníky nebo cigarillos, je povinna je značit.
(4) Způsob značení cigaret, doutníků a cigarillos stanoví zvláštní předpis.4)
(5) Tabákové výrobky vyrobené na území České republiky určené pro vývoz7) nepodléhají povinnosti značení podle odstavce 1.
(6) Kusový prodej cigaret z otevřeného jednotkového balení určeného pro přímou spotřebu nebo bez tohoto balení je zakázán.
§ 5
Dovoz a vývoz tabákových výrobků
Povolení k dovozu a vývozu tabákových výrobků uděluje ministerstvo průmyslu a obchodu.
§ 6
zrušen
§ 7
Pokuty
(1) Česká zemědělská a potravinářská inspekce uloží fyzické nebo právnické osobě, která
a) poruší povinnost stanovenou v § 4 odst. 3, pokutu až do výše 50 mil. Kč,
b) poruší povinnost stanovenou v § 4 odst. 3 opětovně, pokutu až do výše 100 mil. Kč.
(2) Orgány uvedené v § 8 odst. 1 a 5 uloží fyzické nebo právnické osobě, která skladuje nebo prodává cigarety, doutníky nebo cigarillos neznačené podle § 4 odst. 1, pokutu až do výše
a) 100 000 Kč při prvním zjištění skladování nebo prodeje,
b) 500 000 Kč při opětovném zjištění skladování nebo prodeje.
(3) Orgány uvedené v § 8 odst. 1 a 5 uloží fyzické nebo právnické osobě, která poruší zákaz uvedený v § 4 odst. 6, pokutu
a) ve výši 10 000 Kč při prvním zjištění porušení tohoto zákazu,
b) ve výši 50 000 Kč při opětovném zjištění porušení tohoto zákazu.
(4) Opětovným porušením povinnosti se rozumí porušení povinnosti, jehož se fyzická nebo právnická osoba dopustila do jednoho roku od právní moci rozhodnutí o uložení pokuty za předchozí porušení povinnosti uvedené v § 4 odst. 1 a 3.
(5) Při stanovení výše pokuty se přihlédne k závažnosti, způsobu, době trvání a následkům protiprávního jednání.
(6) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy orgány uvedené v § 8 odst. 1 a 5 zjistily porušení povinnosti, nejdéle však do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.
(7) Pokuta je příjmem státního rozpočtu.
§ 8
Zvláštní opatření
(1) Zjistí-li Česká zemědělská a potravinářská inspekce nebo Česká obchodní inspekce (dále jen "inspekce") při své kontrolní činnosti,8) že jsou skladovány nebo prodávány cigarety, doutníky nebo cigarillos, které nejsou značeny podle § 4 odst. 1 (dále jen "neznačené cigarety, doutníky nebo cigarillos"), uloží kromě pokuty uvedené v § 7 odst. 2 také propadnutí těchto neznačených cigaret, doutníků nebo cigarillos nebo rozhodne o jejich zabrání při každém zjištění tohoto skladování nebo prodeje. Zároveň své zjištění sdělí příslušnému živnostenskému úřadu.
(2) Inspekce uloží zajištění neznačených cigaret, doutníků nebo cigarillos a zapečetění skladu těchto výrobků.
(3) Vlastníkem propadlých nebo zabraných neznačených cigaret, doutníků nebo cigarillos se stává stát.
(4) Skladování neznačených cigaret, doutníků nebo cigarillos propadlých či zabraných podle odstavce 1 nebo zajištěných podle odstavce 2 se provádí na náklad fyzické nebo právnické osoby, které bylo uloženo zajištění nebo propadnutí neznačených cigaret, doutníků nebo cigarillos nebo rozhodnuto o jejich zabrání.
(5) K postupu podle odstavců 1 až 4 jsou rovněž oprávněny obecní živnostenské úřady,9) územní finanční orgány,10) celní orgány 11) a Policie České republiky.12) O zabrání a o propadnutí neznačených cigaret, doutníků nebo cigarillos jsou orgány uvedené v tomto odstavci povinny neprodleně informovat ředitele krajského inspektorátu České zemědělské a potravinářské inspekce nebo ředitele inspektorátu České obchodní inspekce.
(6) Postup podle odstavců 1 až 4 provede ten z orgánů uvedených v odstavcích 1 a 5, který zjistí skladování nebo prodej neznačených cigaret, doutníků nebo cigarillos jako první.
(7) O zabrání a o propadnutí neznačených cigaret, doutníků nebo cigarillos jsou orgány uvedené v odstavcích 1 a 5 povinny neprodleně informovat celní orgány.
(8) Ředitel krajského inspektorátu České zemědělské a potravinářské inspekce nebo ředitel inspektorátu České obchodní inspekce rozhodne o způsobu zničení propadlých nebo zabraných neznačených cigaret, doutníků nebo cigarillos. Zároveň jmenuje tříčlennou komisi, která bude na zničení uvedených neznačených cigaret, doutníků nebo cigarillos dohlížet.
(9) Inspekce propadlé nebo zabrané neznačené cigarety, doutníky nebo cigarillos pod dohledem tříčlenné komise zničí, a to na náklad fyzické nebo právnické osoby, která tyto neznačené cigarety, doutníky nebo cigarillos prodávala3) nebo skladovala. O zničení neznačených cigaret, doutníků nebo cigarillos sepíše komise protokol, jehož stejnopis zašle do 15 dnů ministerstvu financí.
(10) Skladováním neznačených cigaret, doutníků a cigarillos se pro účely tohoto zákona rozumí jejich skladování v prostorách k tomu určených (skladech), v dopravních prostředcích, a to i při přepravě, v kancelářích nebo jiných nebytových prostorách a v prodejních místech včetně stánkového a obdobného prodeje.
§ 9
Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahují se na ukládání pokut podle § 7 tohoto zákona a zvláštních opatření podle § 8 tohoto zákona obecné předpisy o správním řízení.14)
ČÁST DRUHÁ
Změna a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon)
§ 10
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění zákona č. 231/1992 Sb. a zákona České národní rady č. 591/1992 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V poznámce pod čarou č. 1) se na začátku druhého řádku vypouští text „§ 1 odst. 1 a“.
2. V § 58 odst. 1 se doplňuje nové písmeno d), které zní:
„d) podnikatel prodává neznačené cigarety.“.
3. V příloze č. 3 se na konci doplňuje text:
1	                       2	                               3	    4	               5
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Zpracování tabáku   a) vysokoškolské vzdělání v oboru          ministerstvo    zákon o zrušení 
a výroba tabákových    potravinářské chemie nebo               zemědělství     tabákového
výrobků	              zemědělství a 3 roky praxe nebo                         monopolu a 
                    b) středoškolské vzdělání v oboru                          o opatřeních s 
						     potravinářské chemie nebo zemědělství                   tím 
							  zakončené maturitní zkouškou                            souvisejících
							  a 6 roků praxe			  
ČÁST TŘETÍ
Přechodná a závěrečná ustanovení
§ 11
(1) Fyzické a právnické osoby, které prodávají a skladují cigarety, jsou povinny provést ke dni účinnosti tohoto zákona inventuru zásob a oznámit výsledky této inventury místně příslušnému finančnímu úřadu 15) do 15 dnů ode dne provedení inventury.
(2) Fyzické a právnické osoby uvedené v odstavci 1 smějí prodávat neznačené cigarety ze zásob inventarizovaných podle odstavce 1 nejdéle do 28. února 1994.
(3) Smlouvy o tabákových reklamách, které by porušovaly tento zákon a byly uzavřeny před účinností tohoto zákona, musí být uvedeny do souladu s tímto zákonem nejpozději do 31. prosince 1994, jinak pozbývají platnosti.
§ 12
Zrušují se § 1, 2 a 9 zákona č. 63/1950 Sb., o úpravě hospodaření s tabákem, solí a lihem a o zrušení státních finančních monopolů.
§ 13
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1994.
Uhde v.r.
Havel v.r.
Klaus v.r.
1) Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
2) § 2 písm. d) zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákona č. 199/1993 Sb.
3) Část osmá, hlava druhá zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Část třetí, hlava druhá, díl I a II zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
Část druhá, hlava druhá zákona č. 455/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
4) Zákon ČNR č. 587/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
5) § 8 odst. 1 písm. b) zákona ČNR č. 587/1992 Sb., ve znění zákona č. 199/1993 Sb.
6) Např. vyhláška ministerstva zahraničních věcí č. 157/1964 Sb., o Vídeňské úmluvě o diplomatických stycích, vyhláška ministra zahraničních věcí č. 21/1968 Sb., o Úmluvě o výsadách a imunitách mezinárodních odborných organizací, vyhláška ministra zahraničních věcí č. 32/1969 Sb., o Vídeňské úmluvě o konzulárních stycích, vyhláška ministra zahraničních věcí č. 40/1987 Sb., o Úmluvě o zvláštních misích, vyhláška ministerstva zahraničních věcí č. 52/1956 Sb., o přístupu Československé republiky k Úmluvě o výsadách a imunitách Organizace spojených národů schválené Valným shromážděním Organizace spojených národů dne 13. února 1946, zákon č. 125/1992 Sb., o zřízení Sekretariátu Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě a o výsadách a imunitách tohoto sekretariátu a dalších institucí Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě.
7) § 2 písm. c) zákona ČNR č. 587/1992 Sb., ve znění zákona č. 199/1993 Sb.
8) § 2 a 3 zákona ČNR č. 63/1986 Sb., o České zemědělské a potravinářské inspekci.
§ 2 a 3 zákona ČNR č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění zákona ČNR č. 240/1992 Sb.
9) Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech.
10) § 1 a 6 zákona ČNR č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů.
11) Zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
12) Zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
14) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).
15) § 1 a 2 zákona ČNR č. 531/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Novinky v eshopu

Online konference

  • 29.01.2021Aktuality ve veřejných zakázkách – co nás čeká v 2021 (online - živé vysílání) - 29.1.2021
  • 05.02.2021Nové stavební právo (online - živé vysílání) - 5.2.2021
  • 12.02.2021Nový zákon o znalcích a využívání znalců v soudní praxi (online - živé vysílání) - 12.2.2021
  • 17.02.2021Tax Compliance 2021 (online - živé vysílání) - 17.2.2021

Online kurzy

  • Dohoda o vině a trestu
  • Porušení povinností zaměstnance ve světle judikatury Nejvyššího soudu aneb šance pro zaměstnavatele
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (září 2020)
  • Aktuality v oblasti ochrany osobních údajů
  • GDPR v životě každé obchodní korporace
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
JUDr. Jiří Votrubec
JUDr. Jiří Votrubec
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Filip Seifert, MBA
JUDr. Filip Seifert, MBA
Kurzy lektora
Mgr. Jiří Harnach
Mgr. Jiří Harnach
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • EPRAVO.CZ Magazine 2021
  • Veřejné zakázky 2021
  • EPRAVO.CZ Magazine 2020
  • Veřejné zakázky 2020
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Doručování v pracovním právu: Bude možné po čtrnácti letech konečně dát výpověď poštou?
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Sleva z ceny a její (ne?)možná moderace
  • Problém nového zákona o odpadech – kam s vytřízenými zbytky?
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Zeman: Jmenování Tůmy může vést ke zhoršení vývoje ekonomiky
  • Náklady řízení
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Možné alternativy úpravy styku nezletilého s rodičem při svěření nezletilého do péče druhého rodiče
  • Vláda o integraci do EU a účasti ve standardizační dohodě NATO
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Novinky v odpovědnosti statutárních orgánů obchodních korporací
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Vláda o integraci do EU a účasti ve standardizační dohodě NATO
  • Elektronický příjezdový formulář jako podmínka vstupu do ČR z rizikových zemí
  • Převod nevyčerpané dovolené podle novely zákoníku práce

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Nájem bytu

O vyúčtování úhrad za plnění poskytovaná s užíváním bytů lze hovořit a vyúčtování může přivodit splatnost nedoplatku plynoucího z tohoto vyúčtování jen tehdy, obsahuje-li...

Majetková podstata

Insolvenční zákon výslovně upravuje, jaké pohledávky a v jakém pořadí jsou v insolvenčním řízení uspokojovány, stejně jako způsoby jejich uplatnění. Výslovně v § 165 odst. 2...

Zpeněžování (exkluzivně pro předplatitele)

Žádné ustanovení insolvenčního zákona nebrání tomu, aby tam, kde je zvoleným způsobem oddlužení plnění splátkového kalendáře po dobu (nejdéle) 5 let, byl před vydáním...

Odměna advokáta

Podle § 71 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, zůstávají pravomocná rozhodnutí vydaná na základě právního předpisu, který byl zrušen (s výjimkou rozsudku vydaného v...

Přípustnost dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

Je-li předmětem řízení o odpůrčí žalobě insolvenčního správce požadavek na určení neúčinnosti plateb (uskutečněných bankovními převody) a (současně) požadavek na vydání...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

Nejčtenější články

Souběh podání výpovědi a okamžitého zrušení pracovního poměru

Při výkonu závislé práce se zaměstnanec může dopustit různých prohřešků proti pracovnímu právu s různým stupněm intenzity provinění. Zákoník práce rozlišuje mezi soustavným...

PRÁVNICKÁ FIRMA ROKU 2020 - VÝSLEDKOVÁ LISTINA

Společnost EPRAVO.CZ vyhlásila výsledky již 13. ročníku firemního žebříčku Právnická firma roku. Záštitu nad letošním ročníkem převzalo, stejně jako v minulých letech...

Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí a změna zákona o daních z příjmů

Dne 26. září 2020 nabyl účinnosti zákon č. 386/2020 Sb., jímž se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, a jenž mění další...

Fotografování na veřejně přístupných místech povoleno?

Fotografujete na veřejně přístupných místech nebo na veřejném prostranství? A je v tom vlastně rozdíl? V praxi se stále častěji setkáváme s dotazy týkajícími se problematiky...

Zajímavý posun soudní judikatury ve věci přezkoumávání rozhodčích nálezů jako exekučních titulů

Ústavní soud ve svém nálezu pod sp. zn. II.ÚS 3194/18 ze dne 1. 4. 2019 shrnul svoji dosavadní rozhodovací praxi a vyjádřil se k možnosti soudního přezkumu exekučních titulů v...

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů