epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Instrukce ze dne 18.2.2003 o kontrolní činnosti v resortu ministerstva spravedlnosti

    5.3.2003 | Sbírka:  811/2002-OGI/OFK | Částka:  1/2003ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 320/2001 Sb.
    Aktivní derogace: 13/99-OK
    Pasivní derogace: 115/2014-OK-OFK, MS01/2014, 88/2013-OKE-OFK, 23/2005-OGI/OFK
    811/2002-OGI/OFK
    Instrukce
    Ministerstva spravedlnosti
    ze dne 18. února 2003,
    uveřejněná pod č. 1/2003 Sbírky instrukcí a sdělení o kontrolní činnosti v resortu ministerstva spravedlnosti, ve znění Instrukce Ministerstva spravedlnosti ze dne 22. září 2005, č. j. 23/2005-OGI/OFK, Instrukce Ministerstva spravedlnosti ze dne 13. února 2013, č. j. 5/2013-OKE-OFK a Instrukce Ministerstva spravedlnosti ze dne 15. ledna 2014, č. j. 88/2013-OKE-OFK
    Ministerstvo spravedlnosti (dále jen ministerstvo) na základě § 8 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o finanční kontrole“) a zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), (dále jen „kontrolní řád“) stanoví podrobněji postup pro provádění veřejnosprávní finanční kontroly v ministerstvu a v organizačních složkách státu, které jsou v jeho působnosti.
    Část první
    Úvodní ustanovení
    § 1
    Předmět úpravy
    (1) Účelem instrukce je důsledná aplikace právních předpisů o kontrolní činnosti a jednotné uplatňování procesních pravidel při výkonu finanční kontroly v resortu ministerstva podle zákona o finanční kontrole, včetně ustanovení kontrolního řádu a vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole (dále jen „vyhláška“). Pro výkon finanční kontroly kontrolní orgány používají kontrolní metody a uplatňují kontrolní postupy stanovené v § 6 zákona o finanční kontrole a v § 3 až 9 a § 22 až 26 vyhlášky.
    (2) Instrukce blíže určuje v podmínkách resortu ministerstva postup
    a) kontrolním orgánům a kontrolovaným osobám vymezeným v § 2 písm. b) a c) a v návaznosti na § 8 zákona o finanční kontrole, které vykonávají veřejnosprávní kontrolu, podle části druhé zákona o finanční kontrole, prováděnou ministerstvem v organizačních složkách státu, které jsou účetními jednotkami a jsou v působnosti tohoto ministerstva,
    b) uplatňování pravidel pro provádění kontrol podle části druhé zákona o finanční kontrole v ministerstvu a v organizačních složkách státu, včetně těch, které nejsou účetními jednotkami a jsou v působnosti ministerstva,
    c) zasílání zpráv o provedených finančních kontrolách za ministerstvo.
    (3) Přílohu instrukce tvoří vzory písemností používaných při kontrole a při následných opatřeních s touto kontrolou souvisejících.
    (4) Instrukce je rovněž určena k informaci o konkrétních postupech v resortu ministerstva
    a) vnějším kontrolním orgánům, které podle zákona o finanční kontrole vykonávají veřejnosprávní kontrolu a kontroly účelových dotací, návratných finančních výpomocí, půjček a příspěvků poskytovaných ze státního rozpočtu České republiky a ze státních fondů České republiky,
    b) kontrolním orgánům mezinárodních organizací, případně zmocněncům určeným těmito organizacemi v případech, stanoví-li tak podle § 24 zákona o finanční kontrole mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána (dále jen "mezinárodní smlouva"),
    a to v rozsahu a za podmínek, které tato mezinárodní smlouva stanoví.
    § 2
    Vymezení pojmů
    Pro účely této instrukce se rozumí
    a) organizační složkou státu (dále jen „organizační složka“), která je účetní jednotkou2) v resortu ministerstva:
    - ministerstvo
    - Nejvyšší soud ČR
    - vrchní soudy
    - krajské soudy a Městský soud v Praze
    - okresní (obvodní) soudy
    - Nejvyšší správní soud ČR
    - Nejvyšší státní zastupitelství ČR
    - vrchní státní zastupitelství
    - krajská státní zastupitelství a Městské státní zastupitelství v Praze
    - Vězeňská služba České republiky (dále jen „Vězeňská služba“)
    - zotavovny Vězeňské služby
    - Justiční akademie v Kroměříži
    - Rejstřík trestů v Praze
    - Institut pro kriminologii a sociální prevenci v Praze
    - Probační a mediační služba ČR
    b) kontrolním orgánem organizační složka, která je oprávněna podle zákona vykonávat kontrolu u kontrolované osoby,
    c) kontrolním útvarem útvar příslušné organizační složky vykonávající veřejnosprávní kontrolu jako výlučnou náplň své činnosti,
    d) kontrolujícím zaměstnanec kontrolního orgánu, kterého kontrolní orgán pověřil výkonem kontroly, rovněž tak i přizvaná osoba, vykonávající spolu se zaměstnancem kontrolního orgánu kontrolu,
    e) přizvanou osobou osoba, například znalec, tlumočník nebo odborný expert, která může být kontrolním orgánem přizvána při kontrole v zájmu odborného posouzení věci,
    f) zaměstnancem zaměstnanec v pracovním poměru3) nebo příslušník Vězeňské služby4),
    g) finanční kontrolou finanční kontrola veřejnosprávní sledující správnost, hospodárnost, efektivnost a účelnost vynakládání a dokumentování toku veřejných prostředků,
    h) kontrolovanou osobou
    1. při veřejnosprávní kontrole kontrolovaná organizační složka, která je účetní jednotkou, a to včetně jejich složek, které účetními jednotkami nejsou, a jejich organizačních článků,
    2. právnická nebo fyzická osoba, která je žadatelem o veřejnou finanční podporu nebo jejím příjemcem.
    i) předmětem kontroly je činnost kontrolovaných osob a procesy uvnitř organizačních složek,
    j) kritériem kontroly je žádoucí stav, vyplývající pro předmět kontroly z právních předpisů a vnitřních předpisů.
    k) lhůty v této instrukci uvedené se počítají v kalendářních dnech.
    Část druhá
    § 3
    zrušen
    § 4
    zrušen
    Část třetí
    Finanční veřejnosprávní kontrola
    § 5
    Výkon finanční veřejnosprávní kontroly
    Veřejnosprávní finanční kontrolu vykonávají
    a) ministerstvo vůči organizačním složkám uvedeným v § 2 písm. a) této instrukce a dále vůči nestátním neziskovým organizacím, jako příjemcům dotací,
    b) krajské soudy vůči místně příslušným okresním soudům v rozsahu jejich působnosti,
    c) Městský soud v Praze vůči místně příslušným obvodním soudům v rozsahu jeho působnosti,
    d) Vězeňská služba vůči zotavovnám Vězeňské služby,
    e) Vězeňská služba vůči Střednímu odbornému učilišti Vězeňské služby v rámci přenesené působnosti dle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění.
    § 6
    Písemné pověření kontrolujících k výkonu kontroly a omezení rozsahu oprávnění kontrolních orgánů
    (1) Kontrolní orgán vykonává kontrolu prostřednictvím kontrolujících, které k tomu podle § 4 kontrolního řádu písemně pověří.
    (2) Kontrolujícími (§ 4 a násl. kontrolního řádu) jsou zaměstnanci kontrolního orgánu ve smyslu § 13 odst. 2 zákona o finanční kontrole a přizvaná osoba ve smyslu § 16 zákona o finanční kontrole a § 6 kontrolního řádu.
    (3) Podle § 16 odst. 2 a 3 zákona o finanční kontrole je kontrolní orgán při výběru přizvané osoby povinen dbát práv a právem chráněných zájmů kontrolované osoby. Za výběr přizvané osoby odpovídá vedoucí kontrolního orgánu, který vystaví přizvané osobě pověření v potřebném rozsahu a na nezbytně nutnou dobu. Současně zajistí poučení přizvané osoby o jejích právech a povinnostech při účasti na kontrole.
    (4) Kontrolujícím je omezen rozsah kontrolních oprávnění stanovených § 13 odst. 2 zákona o finanční kontrole a § 7 a 8 kontrolního řádu při výkonu kontroly u právnické nebo fyzické osoby, která je žadatelem o veřejnou finanční podporu nebo jejím příjemcem, a to na míru nezbytnou ke splnění účelu této kontroly.
    § 7
    Zahájení kontroly
    (1) Kontrolní orgán zahajuje kontrolu z moci úřední.
    (2) Výkonem kontroly z vlastního podnětu kontrolního orgánu se rozumí kontrola vykonávaná u kontrolovaných osob na základě obecné povinnosti uložené zákonem o finanční kontrole v rámci příslušného plánovacího dokumentu (Příloha č. 1) nebo operativně zařazených kontrolních akcí.
    (3) Kontrolující oznámí podle § 5 odst. 2 kontrolního řádu zahájení kontroly kontrolované osobě, pokud to kontrolující považuje za potřebné zejména z důvodu zajištění podmínek pro hospodárný, efektivní a účelný výkon kontroly, učiní tak předem oznamovacím dopisem.
    (4) Vyžaduje-li to splnění účelu kontroly, může kontrolní orgán oznámit kontrolované osobě zahájení kontroly nejpozději v den jejího zahájení.
    (5) Kontrola je podle § 14 odst. 1 zákona o finanční kontrole zahájena prvním kontrolním úkonem, kterým je předložení písemného pověření kontrolujících kontrolované osobě.
    (6) Písemné pověření je vydáváno na základě schváleného programu kontroly zpracovaného vedoucím kontrolní skupiny; v programu kontroly (Příloha č. 3) jsou shrnuty pokyny ke kontrolní akci a výsledky přípravy na kontrolu. Pověřením se kontrolující prokazuje kontrolované osobě. Po ukončení kontroly odevzdá kontrolující pověření vedoucímu kontrolní skupiny k založení do spisu.
    (7) Náležitosti písemného pověření jsou označení kontrolního orgánu, kontrolované osoby, předmětu kontroly, datum vystavení pověření, jména kontrolujících, čísla služebních průkazů k prokázání příslušnosti ke kontrolnímu orgánu, razítko kontrolního orgánu a podpis jeho vedoucího (Příloha č. 4).
    (8) Pro účely prokazování se kontrolované osobě uvedené v § 2 písm. h) bod 1. se kontrolujícím, kteří vykonávají kontrolní činnost jako výlučnou náplň své činnosti,
    vydává trvalé zmocnění k výkonu kontroly schválené
    a) ministrem spravedlnosti pro odbor kontroly
    b) generálním ředitelem Vězeňské služby, pro zaměstnance odboru kontroly generálního ředitelství Vězeňské služby, které je přílohou ke služebnímu průkazu (Příloha č. 2).
    § 8
    Vyloučení střetu zájmu
    (1) Kontrolu nesmí vykonávat kontrolující nebo přizvaná osoba, u nichž je ve smyslu § 10 odst. 1 písm. b) kontrolního řádu důvodná pochybnost o jejich nepodjatosti se zřetelem na jejich vztah ke kontrolované osobě nebo k předmětu kontroly.
    (2) Důvodem zákazu podle odst. 1 je vyloučení střetu veřejného zájmu se zájmy osobními ve vzájemných vztazích mezi kontrolujícími a kontrolovanou osobou. Vedoucí kontrolního orgánu je podle § 12 zákona o finanční kontrole povinen zajistit, aby kontrolující, ani osoby jemu blízké5) nebyly ke kontrolované osobě nebo k předmětu této kontroly v právním nebo jiném vztahu, který vzbuzuje důvodné pochybnosti o objektivnosti jeho výkonu. Při řešení podjatosti kontrolujících a přizvaných osob se postupuje podle § 14 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění.
    § 9
    Oprávnění kontrolujících
    (1) Splní-li kontrolující při zahájení kontroly povinnost předložit kontrolované osobě písemné pověření, nebo prokáže-li se zmocněním, je při jejím výkonu oprávněn
    a) vstupovat podle § 7 kontrolního řádu do staveb, dopravních prostředků, na pozemky a do jiných prostor kontrolované osoby, pokud to souvisí s předmětem kontroly, přičemž nedotknutelnost obydlí je zaručena6), s výjimkou případů, uvedených v § 7 kontrolního řádu,
    b) požadovat podle § 8 kontrolního řádu na kontrolovaných osobách, aby ve stanovených lhůtách předložily originální doklady a další dokumenty a věci, vztahující se k předmětu kontroly, nebo k činnosti kontrolované osoby, (dále jen "doklady"), (Příloha č. 6),
    c) seznamovat se s utajovanými informacemi, prokáží-li se osvědčením pro příslušný stupeň utajení těchto skutečností, vydaným podle zvláštního právního předpisu7),
    d) pořizovat obrazové nebo zvukové záznamy,
    e) zajišťovat podle 8 písm. c) kontrolního řádu v odůvodněných případech originální doklady; jejich převzetí musí kontrolované osobě písemně potvrdit a zanechat jí kopie převzatých dokladů (Příloha č. 7),
    f) požadovat podle § 10 odst. 2 kontrolního řádu, aby kontrolované osoby podaly ve stanovené lhůtě písemnou zprávu o odstranění zjištěných nedostatků,
    g) používat podle § 8 písm. e) kontrolního řádu v míře nezbytné pro průběh kontroly technických prostředků kontrolované osoby, a to po předchozím projednání s kontrolovanou osobou.
    (1) Kontrolující jsou v rozsahu písemného pověření kontrolního orgánu k výkonu kontroly dále oprávněni
    a) vyžádat si podle § 13 odst. 3 a 4 zákona o finanční kontrole u osoby povinné spolupůsobit při výkonu kontroly doklady o dodávkách zboží nebo služeb hrazených z veřejných výdajů nebo z veřejné finanční podpory, zjistí-li v příslušných souvztažných dokladech u kontrolované osoby nesrovnalosti,
    b) seznamovat se s osobními údaji a dále s nimi nakládat v souladu se zvláštním právním předpisem8),
    c) vyžádat si podle § 14 odst. 2 zákona o finanční kontrole u kontrolované osoby předložení výsledků předchozích kontrol, které mají vztah k předmětu vykonávané kontroly.
    § 10
    Povinnosti kontrolujících
    (1) Kontrolující jsou při výkonu kontroly povinni podle § 9 kontrolního řádu zjistit skutečný stav věci v rozsahu nezbytném pro dosažení účelu kontroly a kontrolní zjištění prokázat potřebnými doklady. Dále jsou povinni
    a) oznámit kontrolované osobě zahájení kontroly a předložit písemné pověření nebo zmocnění k jejímu provedení spolu se služebními průkazy,
    b) šetřit práva a oprávněné zájmy kontrolovaných osob,
    c) předat neprodleně převzaté doklady kontrolované osobě, pominou-li důvody jejich převzetí,
    d) vydat potvrzení o zajištěných originálních dokladech a neprodleně je vrátit, pominou-li důvody jejich zajištění,
    e) pořizovat o výsledcích kontroly protokol a doručit jeho stejnopis kontrolované osobě,
    f) umožnit kontrolované osobě účastnit se kontrolních úkonů při výkonu kontroly na místě, nebrání-li to splnění účelu nebo provedení kontroly,
    g) podle § 20 kontrolního řádu zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděli při výkonu kontroly a nezneužít těchto skutečností.
    (1) Kontrolujícího může podle § 20 odst. 3 kontrolního řádu zbavit povinnosti mlčenlivosti uvedené v odst. 1 písm. g) ten, v jehož zájmu tuto povinnost má, nebo ve veřejném zájmu nadřízená osoba kontrolujícího. Tímto ustanovením není dotčena povinnost oznamovat skutečnosti orgánům příslušným podle zvláštních právních předpisů9).
    § 11
    Protokol
    (1) O kontrolních zjištěních se pořizuje protokol, který podle § 12 kontrolního řádu obsahuje zejména popis zjištěných skutečností s uvedením nedostatků a označením ustanovení právních předpisů, která byla porušena.
    (2) Náležitosti protokolu jsou upraveny v § 12 včetně poučení podle § 13 kontrolního řádu. V protokolu se uvádí vždy označení kontrolního orgánu a kontrolujících na kontrole zúčastněných, označení ustanovení právního předpisu vymezujícího pravomoc kontrolního orgánu k výkonu kontroly, označení přizvané osoby, včetně důvodu jejího přizvání, označení kontrolované osoby, označení předmětu kontroly, kontrolní úkon, jímž byla kontrola zahájena a den, kdy byl tento kontrolní úkon proveden, poslední kontrolní úkon předcházející vyhotovení protokolu o kontrole a den, kdy byl tento kontrolní úkon proveden, kontrolní zjištění, obsahující zjištěný stav věci s uvedením nedostatků a označení právních předpisů, které byly porušeny, včetně uvedení podkladů, z kterých tato kontrolní zjištění vycházejí, poučení o možnosti podat proti kontrolním zjištěním uvedeným v protokolu námitky s uvedením lhůty pro jejich podání a komu se podávají, datum vyhotovení a podpis kontrolujícího. (Příloha č. 8).
    (3) Protokol o kontrole se vyhotoví ve lhůtě 30 dnů ode dne provedení posledního kontrolního úkonu, ve zvláště složitých případech do 60 dnů.
    (4) Stejnopis protokolu o kontrole doručí kontrolní orgán kontrolované osobě.
    § 12
    Vyřizování námitek
    (1) Proti protokolu může kontrolovaná osoba podle § 10 odst. 1 písm. d) a § 13 kontrolního řádu podat písemné a zdůvodněné námitky, a to ve lhůtě 15 dnů ode dne, doručení protokolu, nestanoví-li kontrolující v protokolu lhůtu delší. O tomto prodloužení nadřízená osoba kontrolujícího kontrolovanou osobu předem vyrozumí.
    (2) Vyřizování námitek kontrolovaných osob se řídí podle § 14 kontrolního řádu, který stanoví tato pravidla
    a) námitky, kterým kontrolující v plném rozsahu ve lhůtě 7 dnů ode dne jejich doručení nevyhověl, vyřídí nadřízená osoba kontrolujícího ve lhůtě do 30 dnů ode dne jejich doručení tak, že jim vyhoví, částečně vyhoví, nebo je zamítne. Ve zvlášť složitých případech se lhůta pro vyřízení námitek nadřízenou osobou kontrolujícího prodlužuje o 30 dnů. (Příloha č. 9),
    b) pokud při vyřizování námitek vyplyne potřeba věc dořešit, nadřízená osoba zajistí došetření věci, vyplyne-li při tom potřeba v protokolu provést změnu, vypuštění či doplnění textu, zpracuje se dodatek k protokolu podle § 21 kontrolního řádu. (Příloha č. 10),
    c) bylo-li do vyřízení námitek zahájeno s kontrolovanou osobou ve věci správní řízení o uložení sankce nebo opatření k nápravě v přímé souvislosti se skutečností obsaženou v protokolu o kontrole, postupuje se dle § 14 odst. 3 kontrolního řádu.
    § 13
    Ukončení kontroly
    Kontrola je podle § 18 kontrolního řádu ukončena
    a) marným uplynutím lhůty pro podání námitek podle § 13 kontrolního řádu nebo vzdáním se práva podat námitky,
    b) dnem doručení vyřízení námitek kontrolované osobě,
    c) c) dnem, ve kterém byly námitky předány k vyřízení správnímu orgánu (§ 14 odst. 3 kontrolního řádu).
    § 14
    Závěrečná zpráva
    (1) Závěrečná zpráva se sestavuje na základě protokolů, podaných námitek k protokolům a vyřízení námitek a dodatků k protokolům (Příloha č. 12).
    (2) Závěrečná zpráva se zpracovává jako souhrnný materiál v případě, že
    a) v rámci jedné kontroly byl zpracován více než jeden protokol,
    b) se výsledky kontrol předkládají ministru spravedlnosti.
    § 15
    Opatření k nápravě a informace o uložení opatření k nápravě
    (1) Kontrolovaná osoba je povinna
    a) přijmout podle § 18 odst. 1 zákona o finanční kontrole opatření k odstranění nedostatků zjištěných při kontrole bez zbytečného odkladu nejpozději ve lhůtě stanovené kontrolním orgánem,
    b) informovat písemně podle § 19 odst. 2 zákona o finanční kontrole kontrolní orgán o přijetí opatření k odstranění nedostatků a o jejich splnění ve lhůtách, které jim tento orgán stanovil.
    (2) Kontrolní orgán je oprávněn podle § 19 odst. 3 zákona o finanční kontrole prověřit u kontrolované osoby, která je povinna přijmout opatření k nápravě nedostatků, plnění těchto opatření. Přitom postupuje podle ustanovení kontrolního řádu.
    (3) Kontrolní orgán je podle § 18 odst. 2 zákona o finanční kontrole povinen předat svá kontrolní zjištění vedoucím organizačních složek, kteří jsou oprávněni uložit kontrolovaným osobám opatření k nápravě.
    (4) Organizační složky, které jsou oprávněny podle odst. 3 uložit kontrolované osobě opatření k nápravě, zajistí nápravu zjištěných nedostatků u kontrolované osoby. O uložení a o splnění opatření k nápravě zjištěných nedostatků jsou povinny písemně informovat kontrolní orgán, a to ve lhůtách do 3 měsíců od jejich uložení a splnění.
    § 16
    Oznamovací povinnost
    (1) O závažných zjištěních z vykonaných kontrol jsou kontrolní orgány povinny podle § 22 odst. 6 zákona o finanční kontrole informovat Ministerstvo financí nejpozději do 1 měsíce od ukončení kontroly. Za závažné zjištění se považuje
    a) zjištění, na jehož základě kontrolní orgán oznámil podle zvláštního právního předpisu státnímu zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin,
    b) zjištění neoprávněného použití, zadržení, nebo poškození veřejných prostředků v hodnotě přesahující 300 000 Kč.
    (2) Splněním oznamovací povinnosti podle odst. 1 není dotčena povinnost kontrolního orgánu sdělit příslušnému správci daně zjištění porušení rozpočtové či daňové kázně10).
    § 17
    Spolupráce v oblasti kontroly
    (1) Organizační složky ve smyslu § 23 zákona o finanční kontrole vzájemně spolupracují při zajišťování finanční kontroly ve veřejné správě. Při této spolupráci organizační složky
    a) předávají jako kontrolní orgány ve smyslu § 18 odst. 2 zákona o finanční kontrole, svá kontrolní zjištění těm organizačním složkám, které jsou oprávněny uložit kontrolovaným osobám opatření k nápravě. V takovém případě se na organizační složky a jejich zaměstnance vztahuje povinnost mlčenlivosti,
    b) jsou povinny podle § 19 odst. 1 zákona o finanční kontrole jako orgány oprávněné uložit kontrolované osobě opatření k nápravě, informovat písemně kontrolní orgán o jejich uložení a o jejich splnění, a to ve lhůtách do 3 měsíců od jejich uložení a splnění,
    c) informují se vzájemně na základě vyžádání o programech a záměrech svých kontrol, o jejich výkonu a výsledcích, není-li to v rozporu se zvláštním právním předpisem6,
    d) poskytují Nejvyššímu kontrolnímu úřadu na vyžádání informace uvedené pod písmenem c) pro zpracování plánu jeho kontrolní činnosti,
    e) jsou povinny v případech, kdy provádí u téže kontrolované osoby kontrolní činnost více kontrolních orgánů, vzájemně spolupracovat a postupovat tak, aby co nejvíce šetřily práva a právem chráněné zájmy kontrolovaných osob,
    f) poskytují jako kontrolní orgány podle § 25 kontrolního řádu jinému kontrolnímu orgánu nebo orgánu veřejné moci na požádání výsledky své kontroly; na pracovníky těchto orgánů se v tom případě vztahují přiměřeně ustanovení § 20 kontrolního řádu,
    g) oznamují jako kontrolní orgány orgánům činným v trestním řízení podezření z trestné činnosti zjištěné v průběhu kontroly,
    h) předkládají podle § 22 zákona o finanční kontrole roční zprávy o výsledcích finanční kontroly předepsaným způsobem dle § 32 a 33 vyhlášky a ministerstvo zasílá výslednou zprávu Ministerstvu financí v rozsahu stanoveném vyhláškou,
    i) roční zprávy o výsledcích finančních kontrol předkládají vedoucí organizačních složek v termínu nejpozději do 10. února následujícího roku. Výslednou roční zprávu o finančních kontrolách za resort ministerstva, zpracovává odbor kontroly odbor kontroly. Tuto zprávu za ministerstvo pak předkládá v elektronické podobě Ministerstvu financí v termínu do 5. března následujícího roku. Pokud zprávy obsahují utajované informace, musí být splněny podmínky jejich ochrany podle zvláštního právního předpisu6.
    (2) Veřejnosprávní kontroly prováděné vnějším kontrolním orgánem u organizační složky státu v resortu podléhají kontrolním postupům vyplývajícím z jejich zákonných oprávnění. Tyto veřejnosprávní kontroly je vedoucí organizační složky státu povinen písemně oznámit odboru kontroly.
    (3) Je-li u organizační složky vyžádána mezinárodními organizacemi za podmínek stanovených v § 24 zákona o finanční kontrole spolupráce při finanční kontrole, je obsah spolupráce v této oblasti vymezen tím, že
    a) dožádané orgány jsou v případě vyžádání výkonu kontroly povinny tomuto požadavku vyhovět,
    b) dotčené orgány se vzájemně informují o předmětu, účelu a výsledku finanční kontroly, koordinují její výkon a postupují při finanční kontrole ve vzájemné součinnosti,
    c) organizační složky jako kontrolované osoby a osoby povinné spolupůsobit při kontrole jsou povinny v případech, kdy u nich vykonávají mezinárodní organizace svými kontrolními orgány nebo určenými zmocněnci finanční kontrolu v rozsahu a za podmínek, které stanoví mezinárodní smlouva nebo v případech uvedených pod písm. a) výkon finanční kontroly umožnit,
    d) ministerstvo je oprávněno, umožňuje-li to mezinárodní smlouva, požadovat od mezinárodních organizací zprávy o jimi provedených kontrolách,
    e) organizační složky jsou povinny předat Ministerstvu financí prostřednictvím ministerstva informace o finančních kontrolách a jejich výsledcích, které poskytly mezinárodním organizacím na základě jejich vyžádání.
    § 18
    Náklady kontroly
    Řešení nákladů kontroly se řídí podle § 23 kontrolního řádu, který stanoví tato pravidla
    a) náklady vzniklé v souvislosti s výkonem kontroly kontrolnímu orgánu, nese tento orgán,
    b) náklady vzniklé v souvislosti s výkonem kontroly kontrolované osobě nese tato osoba.
    § 19
    zrušen
    Část čtvrtá
    Závěrečná a zrušovací ustanovení
    § 20
    Metodická činnost
    Odbor kontroly je oprávněn podle potřeby provádět metodická školení a výklad ke kontrolní činnosti pro ostatní organizační složky v resortu ministerstva.
    § 21
    Plánování a koordinace kontrolní činnosti
    (1) Kontrolní orgán zpracovává roční plán kontrol, nebrání-li tomu jejich povaha a účel. Přitom se zaměřuje na prioritní úkoly, závažné problémy a rizika související s činností kontrolovaných osob. (Příloha č. 1).
    (2) Odbor kontroly je oprávněn koordinovat přípravu, průběh a prezentaci výsledků veřejnosprávních kontrol v resortu ministerstva.
    (3) Kontrolní orgán alespoň jednou ročně zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup obecné informace o výsledcích kontrol.
    § 22
    Postup u jiných forem kontrol
    Při výkonu jiných forem kontroly kontrolující v podmínkách resortu ministerstva postupují přiměřeně podle ustanovení § 5 až 18 této instrukce.
    § 22a
    Přechodná ustanovení
    Trvalé zmocnění k výkonu kontroly, vydávané kontrolním pracovníkům v souladu s § 7 odst. 8, zůstává v platnosti do 31.12.2017.
    § 23
    Zrušovací ustanovení
    Zrušuje se Směrnice Ministerstva spravedlnosti ze dne 8. dubna 1999, č.j. 13/99-OK o provádění kontrolní činnosti v ekonomické oblasti resortu ministerstva spravedlnosti.
    § 24
    Účinnost
    Tato Instrukce nabývá účinnosti dnem 1. února 2014
    ministryně spravedlnosti
    Mgr. Marie Benešová v.r.
    Přílohy - vzory:
    č. 1 Plán hlavních kontrolních úkolů,
    č. 2 Zmocnění ke kontrole,
    č. 3 Program,
    č. 4 Pověření ke kontrole,
    č. 6 Žádost o poskytnutí informace,
    č. 7 Potvrzení o zajištění a převzetí originálních dokladů,
    č. 8 Protokol z kontroly,
    č. 9a Vyřízení námitek vedoucím kontrolní skupiny,
    č. 9b Vyřízení námitek nadřízenou osobou,
    č. 10 Dodatek k protokolu,
    č. 12 Závěrečná zpráva
    Pozn. ASPI:
    Přílohy nebyly do ASPI zařazeny.
    2) § 3, § 4 a § 51 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
    3) Zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších změn a doplňků.
    4) Zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů ve znění pozdějších předpisů.
    5) § 22 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
    6) Článek 12 odst. 1 a 3 Listiny základních práv a svobod vyhlášené usnesením předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky, ve znění ústavního zákona č. 162/1998 Sb.
    7) Zákon č. 412/2005., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů.
    8) Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech, ve znění pozdějších předpisů.
    9) Zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, ve znění pozdějších předpisů.
    10) § 59 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších právních předpisů, který stanoví, že "Státní kontrolní orgány mají povinnost sdělovat správcům daně výsledky kontrol, pokud mají vztah k daňovým povinnostem.“.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 15.02.2023Nové stavební právo (online - živé vysílání) - 15.2.2023
    • 17.02.2023Velká implementační novela zákona o svobodném přístupu k informacím (online - živé vysílání) - 17.2.2023
    • 24.02.2023NIS2: Nová regulace kybernetické bezpečnosti v EU (online - živé vysílání) - 24.2.2023
    • 24.03.2023Aktuální judikatura k procesnímu právu (online - živé vysílání) - 24.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    • Spolupráce s dodavateli, aneb jak se vyhnout zastřenému zprostředkování zaměstnání
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Kdy a komu nelze dát výpověď z pracovního poměru
    • Nové sazby cestovních náhrad pro rok 2023
    • Nový, bezcitný a nejchytřejší konkurent na trhu. Měli by mít advokáti strach?
    • Možné důvody vyloučení člena statutárního orgánu ve světle rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 30. 3. 2022, sp. zn. 27 Cdo 1831/2021
    • Kreativní byrokracie a dělba moci ve státě
    • Likvidace obchodní společnosti
    • Nová sleva na pojistném na sociální zabezpečení
    • TOP 10 judikátů z pracovního práva za rok 2022
    • Kdy a komu nelze dát výpověď z pracovního poměru
    • Nový, bezcitný a nejchytřejší konkurent na trhu. Měli by mít advokáti strach?
    • Žaloba na neplatnost převodu věci podaná potenciálním dědicem zcizitele
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu energetického zákona
    • Příplatek mimo základní kapitál – váže se k podílu, nebo osobě? A jak je to s převodem?
    • Nová sleva na pojistném na sociální zabezpečení
    • Nové sazby cestovních náhrad pro rok 2023
    • Ke spornosti výkladu ustanovení § 62 zákona o obchodních korporacích a dopadu povinností členů volených orgánů obchodní korporace na prokuristu
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu stavebního zákona
    • Platné sjednání smluvní pokuty pohledem judikatury Nejvyššího soudu
    • Přikázání věci do vlastnictví jednoho ze spoluvlastníků při vypořádání spoluvlastnictví
    • Přímá odpovědnost jednatele (společníka) SRO za škodu způsobenou třetí osobě
    • K článku Manželství pro všechny z katolického pohledu
    • Nová sbírka právních předpisů jako nechtěný dar
    • Přehled vybraných legislativních novinek platných pro rok 2023
    • Kdy a komu nelze dát výpověď z pracovního poměru

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Majetková podstata

    Je-li kupní smlouva, kterou pozdější insolvenční dlužník nabyl nemovitost do svého vlastnictví, neplatná či zrušená, nemá na vypořádání účastníků takové smlouvy podle zásad o...

    Likvidace obchodní společnosti

    Úprava § 198 odst. 1 a 3 z. o. k. je v případech zrušení společnosti s ručením omezeným pro absenci statutárního orgánu úpravou zvláštní jak ve vztahu k úpravě § 172 odst. 1...

    Jednání za právnickou osobu

    Za právnickou osobu v občanském soudním řízení jedná především – jak vyplývá z ustanovení § 21 odst. 1 písm. a) o. s. ř. – člen statutárního orgánu. Tvoří-li statutární...

    Insolvence a plná moc (exkluzivně pro předplatitele)

    Opravňuje-li procesní plná moc udělená přihlášeným věřitelem advokáta k zastupování věřitele v rámci všech úkonů, k nimž je věřitel oprávněn a povinen v rámci...

    Předsmluvní odpovědnost

    Úprava tzv. předsmluvní odpovědnosti stojí na obecné povinnosti jednat poctivě (§ 6 o. z.), a to i při jednání o uzavření smlouvy. Možnost vzniku povinnosti k náhradě škody mezi...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.