epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Instrukce ze dne 29.3.2001 o justiční stráži

    31.12.2003 | Sbírka:  6/2001-SM | Částka:  4/2003ASPI

    Vztahy

    Aktivní derogace: 3838/00-MS, 2022/99-SM
    Pasivní derogace: 90/2004-SM
    6/2001-SM
    Instrukce
    Ministerstva spravedlnosti
    ze dne 29. března 2001,
    o justiční stráži
    § 1
    Tato instrukce upravuje organizaci, řízení a zabezpečení činnosti justiční stráže.
    § 2
    Organizace a řízení justiční stráže
    (1) Justiční stráž řídí ministr spravedlnosti (dále jen "ministr") prostřednictvím generálního ředitele Vězeňské služby České republiky (dále jen "generální ředitel").
    (2) Činnost justiční stráže metodicky řídí ředitel odboru vězeňské a justiční stráže generálního ředitelství Vězeňské služby České republiky (dále jen "Vězeňská služba").
    (3) Personální a kázeňskou pravomoc nad příslušníky justiční stráže (dále jen "příslušník") vykonává ministr, generální ředitel a ředitel věznice. Kázeňskou pravomoc nad příslušníky justiční stráže vykonává i vedoucí oddělení vězeňské a justiční stráže.
    (4) Bezpečnostní ředitel Ministerstva spravedlnosti (dále jen "ministerstvo") usměrňuje a koordinuje výkon služby justiční stráže s technickými a režimovými opatřeními u soudů, státních zastupitelství a na ministerstvu.
    (5) Základními organizačními články justiční stráže jsou místní jednotky justiční stráže (dále jen "jednotka"), zabezpečované po stránce personální a materiální určenými vazebními věznicemi nebo věznicemi (dále jen "věznice"). Jednotky působí u všech okresních, obvodních, městských, krajských, vrchních soudů a Nejvyššího soudu (dále jen "soud") a u vybraných státních zastupitelství a na ministerstvu. Pro soudy, které sídlí v jednom objektu, se zpravidla zřizuje společná jednotka. U státního zastupitelství, kde není jednotka justiční stráže, zajišťuje úkoly justiční stráže jednotka určeného soudu nebo státního zastupitelství.
    (6) V čele jednotky stojí velitel jednotky. Jednotky řídí ředitel určené věznice prostřednictvím vedoucího oddělení vězeňské a justiční stráže. Ředitel určené věznice projednává otázky související se služební činností justiční stráže s předsedy jednotlivých soudů, vedoucími státními zástupci nebo pověřeným zaměstnancem ministerstva.
    § 3
    Úkoly justiční stráže
    (1) Úkoly stanovené zákonem1) plní justiční stráž podle pokynů ministra, generálního ředitele, předsedy soudu, předsedy senátu, vedoucího státního zástupce, případně jiného prověřeného zaměstnance soudu, státního zastupitelství nebo ministerstva.
    (2) Samostatně justiční stráž zejména:
    a) zajišťuje pořádek a bezpečnost v budovách soudů, státních zastupitelství a ministerstva, jakož i v jiných místech činnosti soudu, státního zastupitelství a ministerstva,
    b) zajišťuje bezpečnost zaměstnanců soudu, státního zastupitelství a ministerstva a jejich ochranu zvláště před fyzickými útoky, střeží budovy soudů, státních zastupitelství a ministerstva v době, kdy jsou přístupné veřejnosti; v případě potřeby a kdy to stanoví právní předpis2) i v mimopracovní době a ve dnech pracovního klidu. U státního zastupitelství se ostraha budovy zajišťuje především ze strážního stanoviště u vchodu do objektu,
    c) vyžádá si v závažných případech narušení pořádku a bezpečnosti zásah příslušných orgánů Policie České republiky,
    d) nevpustí do budovy osobu, u níž se technickými prostředky, prohlídkou zavazadla nebo vozidla, osobní prohlídkou nebo jinak přesvědčí, že má u sebe střelnou zbraň3) nebo jiný předmět, ohrožující život a zdraví osob; informuje o této skutečnosti předsedu soudu, vedoucího státního zástupce a jedná-li se o osobu předvolanou k soudnímu jednání nebo předvolanou k úkonu na státní zastupitelství, též předsedu příslušného senátu nebo státního zástupce, který osobu předvolal; dále se řídí jejich pokyny,
    e) spolupracuje při zajišťování bezpečnosti s příslušníky vězeňské stráže při předvádění osob ve výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody v budovách soudů a státních zastupitelství,
    f) podává na požádání základní informace návštěvníkům soudu, státního zastupitelství a ministerstva,
    g) zajišťuje obsluhu technických prostředků zabezpečení objektů soudů, státních zastupitelství a ministerstva.
    (3) Na pokyn předsedy soudu, vedoucího státního zástupce nebo pověřeného zaměstnance soudu, státního zastupitelství a ministerstva justiční stráž zejména
    a) zabraňuje vstupu nepovolaných osob do určených místností nebo jiných prostor soudu, státního zastupitelství a ministerstva případně jiných míst činnosti uvedených organizací a provádí jejich vyklizení,
    b) zabezpečuje ozbrojenou ochranu přepravy cenností v úschově soudu nebo státního zastupitelství a přepravy vyšších peněžních částek v souladu s předpisem, který upravuje tuto činnost,4)
    c) zabezpečuje ochranu utajovaného svědka v budově soudu nebo státního zastupitelství. Tuto činnost vykonává v civilním oděvu na základě písemného požadavku předsedy soudu nebo vedoucího státního zástupce. Pokyny k ochraně utajovaného svědka může vydávat i příslušný předseda senátu,
    d) poskytuje doprovod a chrání před fyzickými úroky zaměstnance soudu, státního zastupitelství a ministerstva při jejich úkonech mimo budovu soudu, státního zastupitelství a ministerstva; takovými úkony se rozumí zejména
    1. výkon soudního rozhodnutí o odnětí nezletilého dítěte,
    2. úkony prováděné soudním vykonavatelem,
    3. převážení věcí při dražbě,
    e) zabezpečuje doručování písemností; tuto činnost zajišťuje v koordinaci příslušného soudu a státního zastupitelství.
    (4) Na pokyn předsedy senátu justiční stráž zejména
    a) vykazuje konkrétní osoby z jednací síně nebo jiného místa činnosti soudu, jakož i o vyklizení takových prostor,
    b) chrání úřední a další osoby přítomné v jednací síni nebo jiném místě činnosti senátu před fyzickými útoky,
    c) vykonává pořádkovou službu při vstupu do jednací síně, pokud bylo rozhodnuto o vyloučení veřejnosti nebo bylo přijato opatření proti přeplňování jednací síně,
    d) provádí další činnost sledující zajištění klidu a pořádku v jednací síni nebo jiném místě činnosti soudu, bezpečnosti přítomných osob a nerušeného průběhu jednání.
    (5) Samostatně může příslušník provést služební zákrok v souladu se zákonem5) v budově soudu, státního zastupitelství, ministerstva a na jiném místě činnosti soudu a státního zastupitelství jen tehdy, pokud takový zákrok nesnese odkladu a pokynu oprávněné osoby nelze dosáhnout.
    (6) Konkrétní úkony justiční stráže při zajišťování bezpečnosti a pořádku u soudu, státního zastupitelství a ministerstva se stanoví strážními pravidly, opatřením předsedy soudu, vedoucího státního zástupce nebo ministra a provozním řádem organizace.
    § 4
    Zabezpečení činnosti justiční stráže
    (1) U objektů, kde působí samostatné jednotky, předseda soudu, vedoucí státní zástupce a pověřený zaměstnanec ministerstva zabezpečí
    a) samostatnou vhodnou místnost (místnosti) jako služebnu justiční stráže v budově soudu, státního zastupitelství a ministerstva, ve které bude po dobu přístupu veřejnosti do budovy soudu, státního zastupitelství a ministerstva umístěna stálá služba justiční stráže. V budově soudu, státního zastupitelství a ministerstva s několika pracovišti justiční stráže se zřizuje centrální služebna justiční stráže (dále jen "služebna") pro celý objekt,
    b) vybavení služebny telefonním přístrojem s přímou státní linkou, dalším telefonním přístrojem umožňujícím spojení se všemi telefonními stanicemi v objektu soudu, státního zastupitelství a ministerstva, plechovou skříní pro uložení písemností. Místnost pro ukládání výzbroje je zabezpečena v souladu se zvláštním předpisem.6) Dále zabezpečí vybavení místnosti účelným kancelářským nábytkem, nástěnnou mapou příslušného regionu, skříní pro ukládání výstrojních součástek, náhradním zdrojem osvětlení, hasicím přístrojem, topným tělesem, lednicí, zrcadlem a lékárničkou,
    c) propojení zabezpečení služebny včetně trezoru s pultem centralizované ochrany Policie České republiky,
    d) propojení služebny zabezpečovacími prostředky se stanovenými jednacími síněmi soudu, s vrátnicí (je-li u soudu, státního zastupitelství a ministerstva zřízena) a v odůvodněných případech i s dalšími místnostmi tak, aby bylo okamžitě zjistitelné, kde je nutno provést služební zákrok; napojení ostatních prvků zabezpečovacích prostředků (např. průmyslové televize, videotelefonu, základnové radiostanice, prostorových čidel, požární signalizace) do služebny,
    e) spojení mezi služebnou a příslušníky plnícími úkoly mimo budovu soudu, státního zastupitelství a ministerstva.
    (2) U objektů, kde nepůsobí samostatné jednotky, se materiální a technické zabezpečení řeší na základě dohody předsedy soudu nebo vedoucího státního zástupce s příslušným ředitelem věznice.
    Společná a závěrečná ustanovení
    § 5
    Kontrolu výkonu služby justiční stráže je oprávněn provádět ministr, náměstci ministra, bezpečnostní ředitel ministerstva, předseda příslušného soudu, vedoucí státní zástupce a na základě jimi vydaného písemného zmocnění další zaměstnanci soudu, státního zastupitelství a ministerstva. V plném rozsahu provádějí kontrolu justiční stráže pověřené orgány Vězeňské služby.
    § 6
    Maximální počty příslušníků jednotlivých jednotek stanoví zpravidla pro období kalendářního roku ministr zvláštním rozhodnutím. Ministr rovněž stanoví, u kterých soudů a státních zastupitelství bude zřízena samostatná jednotka justiční stráže a u kterých se bude provádět střežení nepřetržitě.
    § 7
    V případě nouzového stavu, stavu ohrožení státu a válečného stavu, případně jiných krizových situací a mimořádných událostí v místě působnosti jednotky, se řídí velitel jednotky krizovou dokumentací soudu, státního zastupitelství nebo ministerstva a příslušnou dokumentací Vězeňské služby.
    § 8
    Ustanovení § 3 odst. 2 písm. d) se nevztahuje na osoby uvedené v § 8a zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů.
    § 9
    Zrušuje se instrukce Ministerstva spravedlnosti č. 3 ze dne 19. března 1999, č.j. 2022/1999-SM o justiční stráži, ve znění Instrukce Ministerstva spravedlnosti ze dne 13.4.2000, č.j. 3838/00-SM.
    § 10
    Tato instrukce nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
    Ministr spravedlnosti
    JUDr. Jaroslav Bureš, v. r.
    1) § 3 odst. 4 a § 22 zákona č. 555/1992 Sb., o Vězeňské službě a justiční stráži České republiky.
    2) § 6 vyhl. NBÚ č. 339/99 Sb.
    3) Zákon č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu.
    4) § 5 odst. 6 Instrukce MS č. 300/2000-SOBŘ ze dne 11.6.2000.
    5) Zákon č. 555/1992 Sb., o Vězeňské službě a justiční stráži České republiky.
    6) IMS č. 300/2000 SOBŘ.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 24.03.2023Aktuální judikatura k civilnímu procesu se zaměřením na dokazování a exekuce (online - živé vysílání) - 24.3.2023
    • 30.03.2023Nová právní úprava hromadného řízení (online - živé vysílání) - 30.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023
    • 21.04.2023Rodinné právo v aktuální praxi soudů (střídavá péče, péče o jmění, participační práva dítěte a vypořádání společného jmění manželů) (online - živé vysílání) - 21.4.2023
    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti (online - živé vysílání) - 30.5.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    • 15.06.2023XXX. Konference Karlovarské právnické dny
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Míra odpovědnosti zaměstnavatele při řešení pracovních úrazů
    • Novelizace ZOK: diskvalifikace členů volených orgánů a jejich evidence
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Konflikt zájmů
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Zánik ručení jednatele za dluhy společnosti z důvodu promlčení
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Změny v právní úpravě způsobilosti členů volených orgánů obchodních korporací k výkonu funkce a jejím dokládání v rámci rejstříkového řízení
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Má dodavatel nárok na náhradu škody při neoprávněném vyloučení ze zadávacího řízení?
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Možné dopady německého zákona o náležité péči v dodavatelských řetězcích na české obchodní společnosti
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance z pohledu zaměstnavatele
    • Obvyklé vybavení rodinné domácnosti
    • Změna moderace smluvní pokuty jako další rána pro věřitele
    • Novela zákoníku práce a (zdánlivá) předvídatelnost vztahů z dohod (DPP a DPČ)
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Nesprávné právní posouzení věci důvodem pro obnovu řízení
    • Zásadní změna rozhodovací praxe v oblasti modernizace smluvní pokuty

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Náhrada škody

    Pobíral-li poškozený podle zákona o nemocenském pojištění v pracovní neschopnosti v důsledku nemoci či úrazu dávky nemocenského pojištění, pak se sice podle § 2962 odst. 1 o. z. pro...

    Konflikt zájmů

    Výjimka z obecné právní úpravy zakazující jednat ve střetu zájmů (§ 437 o. z.) je ve vztahu k uzavírání smluv mezi členem voleného orgánu obchodní korporace a touto korporací v §...

    Jednání právnických osob

    Podle § 30 odst. 1 zákona o mezinárodním právu soukromém právní osobnost právnické osoby a způsobilost jiné než fyzické osoby se řídí právním řádem státu, podle něhož vznikla....

    Dokazování a poučovací povinnost

    Poučovací povinnost ve smyslu § 118a odst. 3 o. s. ř. se uplatňuje tam, kde je namístě učinit závěr, že účastník, jemuž je ku prospěchu prokázání určité (pro věc rozhodné)...

    Mimořádné snížení trestu odnětí svobody

    U kritéria možnosti dosažení nápravy i mírnějším trestem, než stanoví základní trestní sazba, významného pro aplikaci § 58 odst. 6 tr. zákoníku, je nezbytné hodnotit osobní...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.