epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Roční předplatné
  • Více

    Metodický pokyn ze dne 1.8.2014 k aplikaci § 8 a § 9 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ?ZOPK?) upravujících povolení ke kácení dřevin rostoucích mimo les a náhradní výsadbu a odvody.

    1.8.2014 | Sbírka:  ZP29/2014 | Částka:  5/2014ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 114/1992 Sb.
    ZP29/2014
    Metodický pokyn
    odboru obecné ochrany přírody a krajiny Ministerstva životního prostředí
    k aplikaci § 8 a § 9 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOPK“) upravujících povolení ke kácení dřevin rostoucích mimo les a náhradní výsadbu a odvody.
    Článek 1
    Úvodní ustanovení
    1.1 Metodická instrukce vysvětluje pojmy uváděné v ZOPK a ve vyhlášce č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení, (pokud již nejsou těmito předpisy přímo definovány) a zabývá se postupem orgánů ochrany přírody (dále jen „OOP“) podle § 8 a § 9 ZOPK ve vztahu ke kácení dřevin rostoucích mimo les (dále jen „dřeviny“) a k ukládání náhradních výsadeb. Působnosti OOP související s ochranou dřevin jsou uvedeny v příloze č. 1. Účelem metodické instrukce je sjednocení výkonu státní správy při povolování kácení dřevin a ukládání opatření ke kompenzaci ekologické újmy vzniklé pokácením dřevin.
    1.2 Metodická instrukce je určena zejména OOP, ale mohou ji využít i vlastníci a správci pozemků, které nejsou určeny k plnění funkcí lesa. Metodická instrukce má přispět ke zlepšení ochrany dřevin v rámci ochrany přírody a krajiny, která je veřejným zájmem. OOP se při své činnosti řídí základními zásadami činnosti správních orgánů podle správního řádu, promítnutými do podmínek správní činnosti OOP podle ZOPK.
    Článek 2
    Pojmy
    2.1 Kácení dřevin (k § 8 odst. 1 ZOPK)
    Kácením dřevin se rozumí odstranění dřevin i s kořeny nebo jen jejich nadzemní části ve výšce pařezu. V případě dřevin s pařezovou výmladností je strom pokácen, resp. kácení je dokončeno i v případě, kdy po odstranění kmene stromu dojde k růstu nového kmene nebo nových kmenů ze spících pupenů v pařezové části kmene nebo z již existujících pařezových výmladků, které při kácení kmene nebyly odstraněny. Vyroste-li v průběhu času pařezovou výmladností nový strom, pak taková dřevina požívá ochrany jako běžná dřevina. Přitom pařez lze chápat jako část stromu (zpravidla bázi kmene), která zůstává zakotvena kořeny v zemi. Obvyklá výška pařezu je 1/3 průměru kmene na pařezu. V případě náročných terénních podmínek lze ponechat i pařez přiměřeně vyšší. Torzem stromu se rozumí ponechání kmene vyššího, než je obvyklá výška pařezu. Pokud není torzo stromu výsledkem přirozeného působení přírodních procesů, nelze jeho umělé vytváření chápat jako kácení dřevin, ale zpravidla jako nedovolený zásah do dřevin ve smyslu § 2 odst. 1 vyhlášky č. 189/2013 Sb., pokud nejde o zásah prováděný podle odst. 2 téhož ustanovení.
    2.2 Funkční a estetický význam dřevin (k § 8 odst. 1 ZOPK)
    Funkční význam dřevin je výsledkem vyhodnocení souboru všech společenských a ekologických funkcí ve smyslu § 1 písm. b) vyhlášky č. 189/2013 Sb., jako souboru funkcí ovlivňujících životní prostředí. Estetický význam dřevin je pak dán jejich působením na vnímání člověka, tj. jak prostřednictvím všech smyslů dřevina působí na city člověka a jaké v něm vzbuzuje subjektivní dojmy.
    2.3 Závažné důvody pro kácení dřevin (k § 8 odst. 1 ZOPK)
    Závažné důvody pro kácení dřevin jsou skutečnosti, které nelze účinně eliminovat přiměřenými a obvykle dostupnými prostředky nebo postupy jinak, než pokácením dřeviny. Vzhledem k rozdílnému funkčnímu a estetickému významu konkrétních dřevin na konkrétních stanovištích mohou být stejné důvody ke kácení uváděné v žádosti o kácení podané žadatelem posouzeny ze strany OOP odlišně.
    2.4 Kácení u železničních drah (k § 8 odst. 1 ZOPK)
    Kácením u železničních drah se rozumí kácení dřevin na stavbě, v obvodu a v ochranném pásmu dráhy3), jakož i na pozemcích v sousedství dráhy. Jedná se o dřeviny, které by se mohly stát zdrojem ohrožování dráhy (§ 10 odst. 2 zákona č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů). Ustanoveními § 10 zákona o dráhách nejsou dotčena práva a povinnosti vyplývající ze ZOPK, zejména § 7, 8 a 9 tohoto zákona. Nejde-li o kácení v krajní nouzi (§ 8 odst. 4 ZOPK), nebo podle § 8 odst. 2 a 3, je k tomuto kácení nezbytné povolení OOP podle § 8 odst. 1 ZOPK, jakož i jiné správní akty vyžadované ZOPK (souhlasy, výjimky apod.). Dle § 10 odst. 1 zákona o drahách rozhodne drážní úřad o rozsahu a způsobu provedení nezbytných opatření (k odstranění zdroje ohrožení dráhy) a o tom, kdo je provede. Pokud se opatření dotýkají zájmů chráněných ZOPK, pak si drážní úřad musí k rozhodování opatřit názor OOP a rozhodnout po dohodě s ním (viz § 65 a § 90 odst. 15 ZOPK). Pokud opatření spočívají v kácení dřevin, o povolení kácení nerozhoduje drážní úřad, nýbrž OOP. Tomu je ZOPK svěřeno i rozhodování o případném střetu veřejných zájmů, a to v rámci hodnocení závažnosti důvodů ke kácení. Pojem "u drah" v § 8 odst. 1 ZOPK je obecným právním pojmem. Tento pojem neznamená, že se jedná o veškeré kácení mimo kácení "na drahách" (na stavbě dráhy, v obvodu dráhy a na stavbách na dráze). Jelikož je pojem užit v souvislosti s kompetencemi drážního úřadu, pak ho lze místně vymezit obvodem dráhy, stavbou dráhy, stavbami na dráze, ochranným pásmem dráhy a v souvislosti se zdroji ohrožení dráhy i pozemky v sousedství dráhy (pozemky sousedícími s obvodem dráhy. Význam nutné součinnosti s drážním úřadem podle § 8 odst. 1 ZOPK v případě, že OOP má v úmyslu vydat povolení ke kácení dřevin u drah, spočívá např. v tom, že drážní úřad může dohodnout podmínky a podrobnosti kácení s ohledem na zajištění provozu na dráze.
    2.5 Kácení na silničních pozemcích (k § 8 odst. 1 ZOPK)
    Kácením dřevin na silničních pozemcích se rozumí kácení na pozemcích, na nichž je umístěno těleso dálnice, silnice a místní komunikace a silniční pomocný pozemek (§ 11 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích). Roste-li dřevina na vozovkách, dopravních ostrůvcích a krajnicích dálnice, silnice a místní komunikace, tvoří pevnou překážku ve smyslu § 29 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb. Při jejím odstranění (kácení) z důvodu ohrožení bezpečnosti užití pozemní komunikace, neúměrného ztížení použití silničních pozemků k účelům údržby komunikací nebo neúměrného ztížení obhospodařování sousedních pozemků se postupuje podle § 15 téhož zákona. Podle něj je vlastník dálnice, silnice a místní komunikace oprávněn kácet dřeviny a postupuje přitom podle ZOPK (zejména § 7, 8 a 9). Nejde-li o kácení v krajní nouzi (§ 8 odst. 4 ZOPK), je ke kácení nezbytné povolení OOP podle § 8 odst. 1 ZOPK, jakož i jiné správní akty vyžadované ZOPK (souhlasy, výjimky apod.).
    Dřeviny rostoucí v průjezdních úsecích silnic podléhají ochraně podle ZOPK a péče o ně je podle § 7 odst. 2 tohoto zákona povinností vlastníků pozemků, na kterých tyto dřeviny rostou.2) Ke kácení dřevin v průjezdních úsecích je podle § 8 odst. 1 ZOPK třeba povolení orgánu ochrany přírody; v případech stanovených v § 8 odst. 2 postačí ke kácení dřevin oznámení; splňují-li dřeviny charakteristiku stanovenou vyhláškou č. 189/2013 Sb., není k jejich kácení třeba povolení; kácení prováděné podle § 8 odst. 4 ZOPK je třeba zpětně oznámit. Žádost o povolení ke kácení dřevin v průjezdních úsecích silnic podává vlastník pozemku nebo jiný oprávněný uživatel se souhlasem vlastníka pozemku, na kterém dřeviny v průjezdních úsecích silnic rostou. Povolení ke kácení resp. oznámení kácení dřevin je nezbytné i v případě, že odstranění dřeviny jakožto zdroje ohrožení dálnice, silnice a místní komunikace nařídil podle § 35 odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, silniční správní úřad.
    2.6 Porost (k § 8 odst. 2 ZOPK)
    Porostem se rozumí soubor dřevin (keřovitého, stromovitého vzrůstu nebo jejich kombinace), který vytváří kompaktní celek plošného charakteru se specifickými podmínkami (např. mikroklimatem, převážně souvislým zápojem, vzájemnými vazbami), v němž se dřeviny významně ovlivňují a zpravidla si konkurují, a který vyžaduje výchovnou probírku nebo v něm dochází k samovolné redukci počtu jedinců. Za porost proto nelze např. považovat stromořadí (liniové uspořádání stromů ve smyslu § 1 písm. d) vyhlášky č. 189/2013 Sb.) nebo jiné skupiny dřevin (např. rozvolněnou skupinu dřevin nebo solitérních jedinců v parcích a na hřbitovech, příp. i ve volné krajině), ve kterých nevznikají specifické podmínky porostu a vzájemné působení dřevin a tudíž i výchovné zásahy jsou minimalizovány, resp. mají charakter ošetřování jednotlivých dřevin. Typickým příkladem porostu je zapojený porost dřevin ve smyslu § 1 písm. a) vyhlášky č. 189/2013 Sb. nebo intenzivně pěstovaný zapojený ovocný sad.
    2.7 Pěstební důvody kácení dřevin (k § 8 odst. 2 ZOPK)
    Pěstební důvody kácení dřevin zahrnují kácení prováděné za účelem obnovy porostů nebo výchovnou probírku porostů dřevin. Účelem obou typů zásahů je obnova, zachování či zvýšení funkčního a estetického významu porostů dřevin při respektování jejich vývojové dynamiky nebo usměrnění jejich vývoje úpravou druhové nebo prostorové skladby.
    2.8 Obnova porostů (k § 8 odst. 2 ZOPK)
    Obnovou porostů se rozumí proces nahrazování stávajícího, nejčastěji dospělého porostu, který je odstraňován kácením, novou generací dřevin zpravidla záměrnou výsadbou, případně s využitím přirozené obnovy ze semen nebo výmladků. Účelem obnovy porostů je dlouhodobé udržení porostu stejného charakteru na konkrétní lokalitě, jako byl porost předcházející.
    2.9 Výchovná probírka porostů (k § 8 odst. 2 ZOPK) Výchovná probírka je prováděna pomocí kladného nebo záporného výběru, při kterém
    dochází v průběhu růstu porostu ke snižování počtu jedinců odstraňováním nežádoucích jedinců, a to s cílem zlepšení jeho stability a zajištění dlouhodobé existence, a to vždy s ohledem na konkrétní požadovanou funkci porostu. V rámci kladného výběru jsou uvolňovány stromy, případně keře, které svým druhem, vzrůstem, tvarem a zdravotním stavem splňují požadavky, které jsou z hlediska funkce porostu preferovány, a jsou tak vytvořeny podmínky pro optimální vývoj cílových jedinců a uplatnění jejich vlastností, na které je plnění funkcí porostu vázáno. Kácením sousedních jedinců jsou tyto jejich vlastnosti podpořeny a je jim zajištěn dostatečný prostor pro růst. Při záporném výběru jsou odstraňováni jedinci s vlastnostmi, které naplňování funkcí porostu brání a pro které je možné je považovat za nežádoucí. Jde např. o jedince ve špatném zdravotním stavu nebo jedince poškozené abiotickými a biotickými vlivy. V parcích může jít o dřeviny s růstovými vadami, s nedostatečným nebo naopak přílišným vzrůstem. V porostech s vysokým podílem ekologických funkcí může jít o jedince nežádoucího nebo nepůvodního druhu, často s invazním potenciálem.
    2.10 Zdravotní důvody kácení (§ 8 odst. 2 ZOPK)
    Zdravotním důvodem pro kácení dřevin jsou situace, kdy stav a rozsah napadení dřevin významně ohrožuje okolní dřeviny. Může se jednat o výjimečné případy napadení dřevin epidemickými chorobami a masivního (kalamitního) napadení škůdci a patogeny ve smyslu § 7 odst. 2 ZOPK. Za kácení ze zdravotních důvodů nelze považovat kácení suchých dřevin.
    2.11 Břehové porosty a jejich údržba (k § 8 odst. 2 ZOPK)
    Údržbu břehových porostů při správě vodních toků zajišťuje správce vodního toku tak, aby zůstaly zachovány funkce břehových porostů, a aby se tyto nestaly překážkou znemožňující plynulý odtok vody při povodni [§ 47 odst. 2 písm. b) zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a změně některých zákonů (vodní zákon)]. Správce vodního toku je podle § 49 odst. 1 písm. b) vodního zákona oprávněn odstraňovat nebo nově vysazovat stromy a keře na pozemcích v šířce 10, 8 a 6 metrů od břehové čáry vodního toku (podle druhu vodního toku dle § 49 odst. 2 vodního zákona)3). Při kácení těchto dřevin je nutné postupovat dle § 8 odst. 2 ZOPK (oznamovací režim). Jelikož se často jedná o kácení dřevin, které jsou součástí významného krajinného prvku podle § 3 odst. 1 písm. b) ZOPK (vodní tok, údolní niva), pak k zásahům, které by mohly vést k poškození nebo zničení nebo k ohrožení či oslabení ekologicko stabilizační funkce významného krajinného prvku, je třeba závazné stanovisko OOP podle § 4 odst. 2 ZOPK, které představuje hlavní nástroj ochrany břehových porostů (viz bod 3.2.1 a 3.2.7). Při obnově břehových porostů se přednostně využívají přirozené procesy (zejména kořenová a pařezová výmladnost, využití náletových dřevin). V případě výsadeb se využívají v místě původní druhy, které odpovídají daným stanovištním podmínkám.
    2.12 Ochranné pásmo zařízení elektrizační a plynárenské soustavy (k § 8 odst. 2 ZOPK)
    Ochranné pásmo zařízení elektrizační soustavy, resp. plynárenské soustavy je definováno a vymezeno v § 46, resp. v § 68 zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů. Ochrana dřevin v okolí nadzemních vedení elektrizační soustavy je podrobně rozpracována v Metodické instrukci odboru obecné ochrany přírody a krajiny MŽP pro zajišťování agendy ochrany dřevin rostoucích mimo les v okolí nadzemních vedení elektrizační soustavy4).
    2.13 Zřejmé a bezprostřední ohrožení života či zdraví nebo hrozící škoda značného rozsahu (k § 8 odst. 4 ZOPK)
    Za stav dřevin, který zřejmě a bezprostředně ohrožuje život či zdraví, resp. zřejmě a bezprostředně hrozí škoda značného rozsahu (kácení v krajní nouzi), se považuje takový stav, kdy hrozí nebezpečí z prodlení a nelze čekat na vydání povolení o kácení dřeviny (případně souhlas se zásahem do významného krajinného prvku nebo rozhodnutí o zrušení ochrany památného stromu či souhlas s ošetřením památného stromu), čímž by docházelo k neúměrnému zvyšování či prodlužování rizika ohrožení života či zdraví lidí. Pro definování škody značného rozsahu lze podpůrně využít definici obdobného pojmu v zákoně č. 40/2009 Sb., trestní zákoník. Ten definuje značnou škodu, jako škodu dosahující částky nejméně 500.000 Kč.
    2.14 Náhradní výsadba (k § 9 odst. 1 ZOPK)
    Náhradní výsadba je nástrojem ke kompenzaci ekologické újmy vzniklé pokácením dřeviny. Náhradní výsadba dřevin (stromů či keřů) podle § 9 ZOPK je stanovována přiměřeně k ekologické újmě, ke které kácením došlo.
    2.15 Následná péče o dřeviny (k § 9 odst. 1 ZOPK)
    Následnou péčí o dřeviny se rozumí souhrn opatření a zásahů na dřevině či jejím okolí, které vytvářejí optimální podmínky pro růst dřevin a vedou ke zdárnému vývoji vysazených jedinců. Jedná se zejména o provádění výchovných řezů, pravidelnou kontrolu, případnou úpravu či odstraňování kotvících a ochranných prvků, zálivku, kypření, hnojení, odplevelování, ochranu proti chorobám a škůdcům, ochranu před vlivem mrazu a doplňování mulče.
    2.16 Pozemky vhodné pro náhradní výsadbu (k § 9 odst. 2 ZOPK)
    Seznam pozemků vhodných pro náhradní výsadbu je povinen v souladu s § 76 odst. 1 písm. a) ZOPK vést příslušný obecní úřad. Pokud je nezbytné uložit náhradní výsadbu na pozemku jiného vlastníka, než žadatele o kácení dřevin, musí s tímto záměrem tento vlastník vyslovit souhlas. Pro náhradní výsadbu je žádoucí zvolit takové pozemky, na kterých je v souladu s územně plánovací dokumentací zajištěna dlouhodobá perspektiva vysazených dřevin.
    2.17 Odvod (k § 9 odst. 3 ZOPK)
    Finanční kompenzace za kácení dřevin z důvodu výstavby tehdy, není-li uložena náhradní výsadba, a kompenzace za protiprávní kácení dřevin formou odvodu nejsou v praxi aplikovatelné, neboť výše odvodů a podmínky pro jejich ukládání nejsou zákonem stanoveny.
    Článek 3
    Aplikace § 8 odst. 1 ZOPK (kácení dřevin na základě povolení)
    3.1 Obecný postup
    3.1.1 Povolení ke kácení dřevin je vydáváno ve správním řízení. Při správních úkonech se postupuje podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a podle § 83 ZOPK.
    3.1.2 Vyhodnocení úplnosti žádosti o povolení kácení - náležitosti žádosti o povolení kácení dřevin jsou stanoveny v § 4 odst. 1 vyhlášky č. 189/2013 Sb.
    3.1.3 Vyhodnocení odůvodněnosti žádosti o povolení ke kácení, včetně závažnosti důvodů pro kácení (viz bod č. 2.3 Závažné důvody pro kácení dřevin).
    3.1.4 Vyhodnocení funkčního a estetického významu (viz bod č. 2.2 Funkční a estetický význam dřevin) se obvykle popisuje zejména slovně s ohledem na konkrétní podmínky na základě souhrnu jednotlivých funkcí, které dřevina plní (např. zdravotně- hygienická funkce v urbanizovaném prostoru obce, ekologicko-stabilizační funkce, krajinná dominanta, dřevina jako biotop pro další organismy) a dílčích kritérií popisujících stav dřeviny (zejména zdravotní stav, vitalita, perspektiva dřevin) s přihlédnutím ke konkrétnímu stanovišti a místu v krajině. OOP zvažuje, zda dochází k synergickému působení funkcí nebo zda převažuje pouze jedna funkce nad ostatními a k tomu přihlíží ve své správní úvaze. Součástí vyhodnocení funkčního a estetického významu je úvaha o vzniku ekologické újmy, která kácením dřevin vznikne, resp. o jejím rozsahu.
    3.1.5 Rozhodnutí o povolení kácení musí být vždy řádně odůvodněno, a to i v případě, že se plně vyhovuje žadateli, případně všem účastníkům řízení. Z odůvodnění rozhodnutí musí být patrné, jak OOP vyhodnotil funkční a estetický význam dřevin a jak provedl správní uvážení o závažnosti důvodů pro povolení kácení. V případě rozhodnutí o povolení ke kácení dřevin nelze postupovat podle § 68 odst. 4 správního řádu, podle kterého není odůvodnění rozhodnutí třeba, jestliže správní orgán všem účastníkům v plném rozsahu vyhoví.5)
    3.1.6 Před vydáním rozhodnutí o povolení ke kácení dřevin se doporučuje provést místní šetření (důkaz ohledáním věci na místě) za účelem ověření údajů uvedených v žádosti, zejména identifikaci předmětných dřevin, tedy ověření příslušnosti dřevin k danému pozemku a jejich polohy na něm, určení druhu dřevin a jejich velikosti, odborné posouzení jejich zdravotního stavu a funkčního a estetického významu a ověření důvodů ke kácení uvedených žadatelem. Při místním šetření se rovněž zjišťují skutečnosti související s ostatními zájmy chráněnými podle ZOPK (viz kap. 3.2), které jsou důležité pro správní úvahu OOP, případně jako podklad pro další správní řízení.
    3.1.7 V návaznosti na posouzení závažnosti důvodů pro kácení dřevin a vyhodnocení funkčního a estetického významu dřevin OOP uloží odpovídající náhradní výsadbu. Způsob ukládání náhradní výsadby je podrobněji popsán v čl. 8.
    3.2 Postup při souběhu s jinými ochrannými režimy podle ZOPK
    3.2.1 V rámci vyhodnocení funkčního a estetického významu dřevin (viz bod 3.1.4) OOP vhodným způsobem ověřuje (při místním šetření, resp. ohledání věci na místě podle bodu 3.1.6, náhledem do nálezových databází, do katastru nemovitostí, do územního plánu apod., či v pochybnostech dotazem na příslušný OOP), zda by případným kácením nemohlo dojít k ohrožení jiných zájmů chráněných podle ZOPK (ochrany památných stromů, ochrany významných krajinných prvků (VKP), volně žijících ptáků, krajinného rázu, zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, zvláště chráněných území, ptačích oblastí a evropsky významných lokalit). Skutečnost dotčení jiného ochranného režimu podle ZOPK může rovněž vyplývat z podkladů předložených samotným žadatelem o povolení kácení (např. k žádosti o povolení kácení může být předloženo potřebné rozhodnutí příslušného OOP).
    3.2.2 Jestliže by kácení dřevin mohlo vést k ohrožení jiných zájmů chráněných podle ZOPK a potřebné pravomocné rozhodnutí OOP příslušného ve věci dotčení jiného ochranného režimu (podrobně viz body 3.2.7 až 3.2.16) nebylo předloženo samotným žadatelem o povolení kácení, je nejprve nezbytné řešit tyto otázky jako předběžnou otázku v souladu s § 57 správního řádu. OOP může v souladu s § 64 odst. 1 písm. c) správního řádu řízení o žádosti o povolení kácení dřevin přerušit, obvykle tak, že vyzve žadatele, aby v určené lhůtě podal žádost o zahájení řízení příslušným OOP.
    3.2.3 Podle § 90 odst. 1 věty druhé ZOPK „souhlasy a závazná stanoviska vydávaná podle tohoto zákona jako podklad pro rozhodnutí podle zvláštního právního předpisu (typicky rozhodnutí podle stavebního zákona) jsou závazným stanoviskem podle správního řádu“ (§ 149 správního řádu). Ke kácení, o němž se rozhoduje podle ZOPK (nikoli podle zvláštního zákona), proto musí být příslušná povolení, souhlasy, závazná stanoviska či další správní akty k tomu příslušných OOP vydány formou samostatného správního rozhodnutí. Výjimkou je stanovisko podle § 45i odst. 1 ZOPK (viz bod 3.2.15), které je úkonem podle části čtvrté správního řádu.
    3.2.4 Kácení dřevin může OOP povolit v případě dotčení jiného ochranného režimu podle ZOPK až po získání potřebného rozhodnutí k tomu příslušného OOP, příp. stanoviska podle § 45i odst. 1 ZOPK.
    3.2.5 Jestliže je rozhodnutí příslušného OOP nesouhlasné, musí OOP rozhodnout tak, že se kácení nepovoluje (přednost jiného ochranného režimu podle ZOPK je zásadní skutečností pro vyhodnocení funkčního významu dřevin). Jestliže je rozhodnutí příslušného OOP souhlasné, částečně souhlasné, souhlasné s podmínkami, může OOP kácení povolit jen v rozsahu a za podmínek (včetně uložení náhradní výsadby), které nejsou v rozporu s podmínkami stanovenými v rozhodnutí příslušného OOP. Rozhodnutí příslušného OOP ve věci jiného ochranného režimu podle ZOPK nezbavuje OOP, vedoucí řízení o žádosti o povolení kácení dřevin, povinnosti vyhodnotit v souladu s ustanovením § 8 odst. 1 funkční a estetický význam dřevin a provést správní uvážení o závažnosti důvodů pro povolení kácení. Pokud OOP neshledá závažné důvody pro povolení kácení dřevin, takové kácení nepovolí, a to i v případě souhlasného rozhodnutí příslušného OOP ve věci jiného ochranného režimu podle ZOPK.
    3.2.6 Pokud je k vydání rozhodnutí o povolení kácení dřevin a rozhodnutí o povolení, souhlasu, závazném stanovisku ve věci jiného ochranného režimu podle ZOPK příslušný týž OOP, může v souladu s § 83 odst. 4 ZOPK obě řízení spojit.
    3.2.7 V případě žádosti o povolení kácení dřevin, které jsou součástí VKP, a kácení dřevin by mohlo vést k poškození či zničení VKP či ohrožení nebo oslabení jeho ekostabilizační funkce, je nutné závazné stanovisko příslušného OOP k zásahu do VKP podle § 4 odst. 2 ZOPK. Z toho vyplývá, že závazné stanovisko je potřeba i v případě, že je zde byť jen možnost, že by jeho ekostabilizační funkce byla ohrožena nebo oslabena.
    3.2.8 Dřeviny zvláště chráněné podle § 48 a § 49 ZOPK jsou uvedeny v příloze č. II (Seznam zvláště chráněných druhů rostlin) vyhlášky č. 395/1992 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů. Nesplňují-li předmětné dřeviny podmínky uvedené v § 49 odst. 2 ZOPK6), nebo jde-li o kriticky či silně ohrožené druhy (§ 49 odst. 4 ZOPK), nelze kácení povolit, pokud není příslušným OOP povolena výjimka podle § 56 ZOPK.
    3.2.9 Týká-li se žádost o povolení ke kácení dřeviny, která je biotopem zvláště chráněného druhu, a jejím kácením by mohlo dojít k porušení základních ochranných podmínek definovaných v § 49 odst. 1 a 50 odst. 2 ZOPK, nelze kácení dřevin povolit, pokud není příslušným OOP povolena výjimka podle § 56 ZOPK.
    3.2.10 Je-li kácení činností vázanou na souhlas OOP v rámci bližších ochranných podmínek zvláště chráněného území, nelze kácení povolit, pokud není příslušným OOP vydán souhlas podle § 44 odst. 3 ZOPK.
    3.2.11 Může-li kácením dojít k poškození nebo ničení hnízd a vajec nebo odstranění hnízd druhů ptáků, kteří volně žijí na území členských států Evropské unie anebo k vyrušování těchto ptáků [vyrušování významné z hlediska cílů směrnice Rady 2009/147/ES o ochraně volně žijících ptáků (konsolidované znění)], nelze kácení povolit, pokud není příslušným OOP stanoven odchylný postup podle § 5b odst. 1 ZOPK.
    3.2.12 Může-li být kácením dřeviny (dřevin) snížen nebo změněn krajinný ráz (snížením jeho estetické a přírodní hodnoty), nelze kácení povolit, pokud není příslušným OOP vydán souhlas podle § 12 odst. 2 ZOPK.
    3.2.13 Nachází-li se dřevina na území ptačí oblasti a kácení je činností vázanou na souhlas OOP (viz jednotlivá nařízení vlády, kterými se ptačí oblasti vymezují), nelze kácení povolit, pokud není příslušným OOP vydán souhlas podle § 45e odst. 2 ZOPK.
    3.2.14 Mohlo-li by kácení samostatně nebo ve spojení s jinými záměry významně ovlivnit příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost EVL nebo ptačí oblasti, nelze kácení povolit, pokud není příslušným OOP vydáno stanovisko vylučující významný vliv podle § 45i odst. 1 ZOPK.
    3.2.15 Mohlo-li by kácení vést k závažnému nebo nevratnému poškození či zničení předmětu ochrany evropských stanovišť anebo stanovišť evropsky významných druhů vyžadujících územní ochranu a byla-li by narušena jejich celistvost, nelze kácení povolit, pokud není příslušným OOP vydán souhlas podle § 45c odst. 2 ZOPK. Vedle toho platí, že povolení, souhlas, kladné stanovisko nebo výjimku ze zákazu podle tohoto zákona pro evropsky významnou lokalitu nebo ptačí oblast může udělit OOP pouze v případě, že bude vyloučeno závažné nebo nevratné poškozování přírodních stanovišť a biotopů druhů, k jejichž ochraně je evropsky významná lokalita nebo ptačí oblast určena, ani nedojde k soustavnému nebo dlouhodobému vyrušování druhů, k jejichž ochraně jsou tato území určena, pokud by takové vyrušování mohlo být významné z hlediska účelu tohoto zákona (§ 45g ZOPK).
    3.2.16 Dřeviny vyhlášené jako památné stromy podle § 46 odst. 1 ZOPK nelze za doby trvání jejich ochrany kácet (§ 46 odst. 2 ZOPK). V případě odůvodněné žádosti o jejich kácení je nutné před vydáním rozhodnutí o povolení ke kácení zrušit ochranu předmětného památného stromu podle § 46 odst. 4 ZOPK ve smyslu ustanovení § 56 odst. 1 tohoto zákona.
    3.2.17 Má-li kácení dřevin, zejména jeho rozsah, charakter závažného zásahu, který by se mohl dotknout zájmů chráněných podle části druhé, třetí a páté ZOPK, může OOP příslušný k jeho povolení rozhodnout o provedení přírodovědného průzkumu dotčených pozemků a písemného hodnocení vlivu zamýšleného zásahu na rostliny a živočichy (biologické hodnocení) podle § 67 ZOPK.
    3.3 Postup při souběhu s ustanoveními jiných zákonů
    3.3.1 Podléhá-li záměr (stavba) podle stavebního zákona posuzování v územním i stavebním řízení a je-li k jeho realizaci nezbytné kácení dřevin vyžadující povolení OOP podle § 8 odst. 1 ZOPK, může OOP toto povolení vydat až v momentě, kdy je dán závažný důvod pro pokácení dřevin spočívající v plánované výstavbě. Podle aktuální judikatury Nejvyššího správního soudu může být závažný důvod pro pokácení dřevin spočívající v plánované výstavbě dán teprve v okamžiku, kdy nabude právní moci územní rozhodnutí o umístění této stavby, v němž se jednoznačně vymezí rozsah a situování stavby, a bude tak poprvé najisto postaveno, které dřeviny by při realizaci stavby musely být pokáceny7).
    3.3.2 Podléhá-li záměr (stavba) posuzování podle zákona č. 100/2011 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, a je-li k jeho realizaci nezbytné kácení dřevin vyžadující povolení OOP podle § 8 odst. 1 ZOPK, musí být stanovisko EIA jedním z podkladů pro rozhodnutí OOP.
    3.3.3 V případě, že jsou dřeviny součástí národní kulturní památky nebo kulturní památky chráněné zákonem č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o státní památkové péči), je nutné postupovat ve spolupráci s příslušným orgánem památkové péče. Zákon o státní památkové péči uvádí, že pokud při rozhodování jiného orgánu mohou být dotčeny zájmy státní památkové péče, je tento jiný orgán povinen vyžádat si závazné stanovisko orgánu státní památkové péče8). Kácení lze v tomto případě povolit pouze za předpokladu souhlasného závazného stanoviska orgánu památkové péče. Pokud však OOP po vyhodnocení ekologické a estetické funkce dřevin a závažnosti důvodů kácení shledá, že nejsou splněny předpoklady pro povolení kácení, takové kácení nepovolí, a to i v případě souhlasného závazného stanoviska vydaného orgánem státní památkové péče.
    3.3.4 Ke kácení dřevin za účelem obnovy nemovité kulturní památky podle § 14 zákona o státní památkové péči je vedle závazného stanoviska k obnově kulturní památky vydávaného orgánem státní památkové péče zásadně třeba povolení podle § 8 odst. 1 ZOPK, nejsou-li shledány důvody pro postup podle § 8 odst. 2, 3 nebo 4 ZOPK.
    3.3.5 Povolení ke kácení dřevin rostoucích na silničních pozemcích a u železničních drah je možné vydat jen po dohodě se silničním resp. drážním správním úřadem. Dohodou se rozumí vyjádření (silničního resp. drážního správního úřadu) podle části čtvrté správního řádu. Dohodu je třeba chápat jako procesní náležitost, která má pomoci OOP k posouzení závažnosti důvodů ke kácení uvedených žadatelem ve vztahu k veřejnému zájmu na ochraně dřevin (ochrana dřevin vs. ochrana bezpečného provozu na dráze nebo na pozemní komunikaci). Silničními správními úřady jsou Ministerstvo dopravy ve věcech dálnic a rychlostních silnic, krajský úřad ve věcech silnic I. třídy (s výjimkou rychlostních), obecní úřad obce s rozšířenou působností pro silnice II. a III. třídy a obecní úřady ve věcech místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací. Drážním správním úřadem je Drážní úřad.
    3.3.6 Kácení náletových dřevin na hrázích vodních děl sloužících k ochraně před povodněmi, ke vzdouvání vody nebo k akumulaci vody podle § 59 odst. 1 písm. j) vodního zákona9)
    Povinnost oznámit kácení dřevin rostoucích na hrázích založená ustanovením § 59 odst. 1 písm. j) vodního zákona vlastníkem vodního díla je zvláštní „oznamovací“ povinností oproti povinnosti oznámit kácení z titulů stanovených v § 8 odst. 2 ZOPK. Ustanovení o ochraně dřevin a o povolování jejich kácení (§ 7 a 8 ZOPK) se při postupu podle § 59 odst. 1 písm. j) vodního zákona nepoužijí, tedy ani oznámení kácení dřevin na hrázích se neřídí oznamovacím režimem § 8 odst. 2 ZOPK a § 4 vyhlášky č. 189/2013 Sb. Vlastník vodního díla je povinen oznámit OOP kácení všech dřevin - tedy i těch, které nedosahují obvodu kmene 80 cm ve výčetní výšce 130 cm nad zemí, neboť § 59 odst. 1 písm. j) vodního zákona žádný limit pro oznámení nestanoví. OOP na základě došlého oznámení prověří stav věci - zda se skutečně jedná o náletové dřeviny (dřeviny, u kterých je jednoznačně zřejmé, že nebyly uměle vysazeny), popřípadě (je-li to v daném případě možné), zda je kácení dřevin z hlediska údržby vodního díla v řádném stavu [§ 59 odst. 1 písm. b) vodního zákona] nezbytné. OOP dále prověří (je-li třeba, i dotazem k jinému příslušnému OOP), zda zamýšleným kácením nedojde k porušení podmínek ochrany památných stromů (§ 46 ZOPK), podmínek ochrany zvláště chráněných rostlin a živočichů (§ 49 a 50 ZOPK) a ochrany volně žijících ptáků (§ 5a ZOPK).
    Pokud OOP dospěje k názoru, že se nejedná o náletové dřeviny, nebo k názoru, že by kácením dřevin došlo k nedovolenému zásahu do ochranného režimu památného stromu, do ochranného režimu zvláště chráněných druhů rostlin, zvláště chráněných živočichů nebo volně žijících ptáků, postupuje neprodleně tak, aby bylo zabráněno činnosti v rozporu se ZOPK. Nepostačí-li samotné informování vlastníka vodního díla a upozornění na nutnost získat pravomocné povolení ke kácení dřevin, resp. pravomocnou výjimku ze zákazů u památných stromů, zvláště chráněných druhů rostlin nebo živočichů (§ 56 ZOPK) či stanovení odchylného postupu (§ 5b odst. 1 ZOPK), je nutné kácení omezit nebo zakázat podle § 66 ZOPK.
    3.3.7 Kácení dřevin v okolí nadzemních vedení elektrizační soustavy - viz Metodická instrukce odboru obecné ochrany přírody a krajiny MŽP pro zajišťování agendy ochrany dřevin rostoucích mimo les v okolí nadzemních vedení elektrizační soustavy3).
    Článek 4
    Aplikace § 8 odst. 2 ZOPK (Oznámení o kácení dřevin)
    4.1 Vyhodnocení oprávněnosti podání oznámení o kácení dřevin provádí OOP podle § 8 odst. 2 ZOPK.
    4.2 Při vyhodnocení úplnosti oznámení se OOP řídí ustanovením § 4 odst. 2 vyhlášky č. 189/2013 Sb.
    4.3 Vyhodnocení odůvodněnosti kácení. Tyto konkrétní důvody vyplývají ze základních pojmů (viz bod č. 2.6 až 2.12), případně vydaných metodických pokynů (Společné sdělení odboru obecné ochrany přírody a krajiny a odboru legislativního k výkladu pojmů „porost, pěstební důvody kácení dřevin, obnova porostů, výchovná probírka porostů, zveřejněné ve Věstníku MŽP 1/201410)), Metodická instrukce odboru obecné ochrany přírody a krajiny MŽP pro zajišťování agendy ochrany dřevin rostoucích mimo les v okolí nadzemních vedení elektrizační soustavy4)). Důvodem pro kácení v oznamovacím režimu podle § 8 odst. 2 ZOPK jsou pouze: pěstební důvody, údržba břehových porostů prováděná při správě vodních toků, odstraňování dřevin v ochranném pásmu elektrizační a plynárenské soustavy prováděné při provozování těchto soustav a zdravotní důvody.
    4.4 OOP má podle § 8 odst. 2 ZOPK možnost oznámené kácení pozastavit, omezit nebo zakázat v případě, že odporuje požadavkům na ochranu dřevin. Jde o případy, kdy nejsou splněny podmínky pro „oznamovací režim“ (důvody pěstební, zdravotní nebo kácení podle vybraných zvláštních předpisů) nebo kdy veřejný zájem na zachování dřeviny převyšuje zájem na jejím pokácení. Vzhledem k tomu, že podle § 8 odst. 2 ZOPK vzniká po 15 dnech od podání oznámení právo kácet, je třeba, aby před uplynutím této lhůty bylo příslušným OOP (pokud je to nezbytné) zahájeno řízení o pozastavení, omezení nebo zákazu kácení a zároveň v tomto řízení vydáno předběžné opatření (§ 61 správního řádu). V případě, že nejsou splněny podmínky pro kácení v režimu oznámení, může OOP považovat podané oznámení za žádost o povolení kácení, pokud oznamovatel s tímto postupem souhlasí. V takovém případě OOP buď dále vede řízení o žádosti o povolení kácení, nebo, není-li příslušný k rozhodování podle § 8 odst. 1 ZOPK, postoupí podání v souladu s ust. § 12 správního řádu příslušnému OOP.
    4.5 V případě přijetí oznámení o kácení dřeviny je žádoucí prověřit reálný stav dřeviny v terénu včetně důvodnosti jejího kácení.
    4.6 Při vyhodnocení oznámení o kácení dřevin zvažuje OOP možné ohrožení dalších zájmů chráněných podle ZOPK či dotčení ustanovení jiných zákonů obdobně jako v řízení o žádosti o povolení kácení (srov. článek 3.2 a 3.3.). Jestliže by oznámené kácení mohlo vést k porušení jiných ustanovení ZOPK nebo jiných zákonů, učiní OOP vhodné opatření k zabránění protiprávnímu kácení (může jím být zejména informování oznamovatele o nutnosti získat potřebná povolení, souhlasy, závazná stanoviska apod., či omezení nebo zákaz kácení podle § 66 ZOPK).
    Článek 5
    Aplikace § 8 odst. 3 ZOPK
    5.1 Zmocnění uvedené v § 8 odst. 3 ZOPK bylo naplněno vyhláškou č. 189/2013 Sb. o ochraně dřevin a povolování jejich kácení. K aplikaci některých ustanovení této vyhlášky bylo vydáno Metodické doporučení odboru obecné ochrany přírody a krajiny MŽP, zveřejněné ve Věstníku MŽP č. 8/201311).
    Článek 6
    Aplikace § 8 odst. 4 ZOPK („kácení v krajní nouzi“)
    6.1 Oprávnění provést kácení dřevin podle § 8 odst. 4 ZOPK má vedle vlastníka nebo nájemce pozemku jakákoliv další právnická nebo fyzická osoba.
    6.2 Náležitosti oznámení jsou uvedeny v § 4 odst. 2 vyhlášky č. 189/2013 Sb.
    6.3 Vyhodnocení odůvodněnosti kácení spočívá v úvaze o naplnění podstaty pojmů bezprostřední ohrožení života, zdraví, případně bezprostřední hrozby škody značného rozsahu (viz bod č. 2.13).
    6.4 Nutnou náležitostí oznámení vyplývající z § 4 odst. 2 písm. e) vyhlášky č. 189/2013 Sb. je doložení skutečností nasvědčujících tomu, že byly splněny podmínky pro postup podle § 8 odst. 4 ZOPK, zejména že byla naplněna podmínka bezprostředního ohrožení života, zdraví, případně bezprostřední hrozba škody značného rozsahu. Za doložení těchto skutečností lze považovat zejména fotodokumentaci stavu stromu před kácením, svědeckou výpověď apod.
    6.5 V případech, kdy by OOP prokázal neoprávněné použití („zneužití“) § 8 odst. 4 ZOPK, pak (vzhledem k tomu, že dřevina je již pokácena) je na místě vést řízení o uložení pokuty, případně aplikovat § 86 odst. 2 ZOPK a uložit provedení přiměřeného náhradního opatření k nápravě.
    Článek 7
    Aplikace § 8 odst. 5 ZOPK
    7.1 Zmocnění uvedené v § 8 odst. 3 ZOPK bylo naplněno vyhláškou č. 189/2013 Sb. o ochraně dřevin a povolování jejich kácení. K aplikaci některých ustanovení této vyhlášky bylo vydáno Metodické doporučení odboru obecné ochrany přírody a krajiny MŽP, zveřejněné ve Věstníku MŽP č. 8/201311).
    Článek 8
    Aplikace § 9 odst. 1 ZOPK (Uložení náhradní výsadby)
    8.1 Náhradní výsadba (viz bod 2.14) ve vazbě na § 9 ZOPK představuje nástroj, kterým je realizována kompenzace ekologické újmy vzniklé pokácením dřevin.
    8.2 Náhradní výsadbu je potřeba stanovovat přiměřeně, to znamená v přiměřené výši vzhledem k hodnotě kácené dřeviny, resp. k ekologické újmě, která kácením dřeviny vznikla. Úvaha o ekologické újmě vzniklé kácením dřevin je součástí vyhodnocení funkčního a estetického významu dřevin, prováděného OOP v rámci vedeného správního řízení o povolení kácení (viz bod 3.1.6). Součástí správní úvahy je odůvodnění případného neuložení náhradní výsadby.
    8.3 Ke stanovení rozsahu náhradní výsadby (počtu, velikosti jedinců, taxonu a délky povýsadbové péče) je vhodné použít postup podle aktuální verze metodiky Agentury ochrany přírody a krajiny ČR Oceňování dřevin rostoucích mimo les včetně výpočtu kompenzačních opatření za kácené nebo poškozené dřeviny. Metodika a příslušná softwarová aplikace (internetová kalkulačka) oceňování dřevin je dostupná na www.ocenovanidrevin.nature.cz.
    8.4 OOP náhradní výsadbu ukládá vždy, dospěje-li ve správní úvaze k tomu, že kácením dřevin dojde k ekologické újmě. Zároveň přihlíží k návrhu na výsadbu dřevin, pokud ji žadatel sám navrhuje.
    8.5 Výrok rozhodnutí o uložení náhradní výsadby za pokácené dřeviny je neoddělitelnou součástí výroku rozhodnutí o povolení kácení dřevin. Případné odvolání proti uložení náhradní výsadby je nutno vždy považovat za odvolání proti rozhodnutí o povolení ke kácení.
    8.6 OOP ve výroku rozhodnutí určí místo (identifikací pozemku, resp. jeho části) a lhůtu pro provedení náhradní výsadby, dále taxon, počet, velikost jedinců a délku povýsadbové péče.
    8.7 OOP může uložit následnou péči (viz bod č. 2.15) o dřeviny vysazené jako náhradní výsadba v souladu s § 9 odst. 1 ZOPK po dobu maximálně 5 let. V zájmu řádného vývoje náhradní výsadby dřevin je žádoucí uložit provádění následné péče o ni po dobu nejvýše možnou, tedy 5 let. Za účelem optimalizace následné péče o vysázené dřeviny lze pro stanovení podmínek využít standardy péče o přírodu a krajinu, řadu A Arboristické standardy - standard SPPK A 02 001 Výsadba stromů - dostupný na http://www.standardy.nature.cz
    8.8 Pokud je součástí žádosti o povolení kácení dřevin projekt navrhující kácení a výsadbu dřevin, OOP zváží použití navrhované výsadby jako podkladu ke stanovení náhradní výsadby ke kompenzaci ekologické újmy vzniklé kácením.
    Článek 9
    Aplikace § 9 odst. 2 ZOPK
    9.1 Při aplikaci § 9 odst. 2 ZOPK se vychází z popisu uvedeného v bodě č. 2.16.
    Článek 10
    Aplikace § 9 odst. 3 ZOPK
    10.1 Ustanovení § 9 odst. 3 předpokládá povinnou kompenzaci za dřeviny kácené s povolením orgánu ochrany přírody z důvodu výstavby. Stanovení povinnosti zaplatit v těchto případech odvod, pokud nebyla uložena náhradní výsadba, bylo vedeno snahou přimět investory k pečlivému zvažování umístění a provedení staveb s ohledem na zachování stávajících dřevin. V situaci, kdy nebyl vydán zvláštní zákon k provedení odvodové povinnosti (a odvody tedy nelze ukládat), se jeví jako jediná možnost řešení kompenzace ekologické újmy vzniklé pokácením dřevin z důvodu výstavby uložení náhradní výsadby.
    Článek 11
    Aplikace § 9 odst. 4 ZOPK
    11.1 Přiměřená náhradní opatření k nápravě v souvislosti s poškozováním dřevin, lze ukládat pouze podle § 86 ZOPK.
    11.2 Za přiměřená náhradní opatření k nápravě jsou vedle náhradních výsadeb považována pěstební opatření, která prokazatelně prodlužují perspektivu jiných dřevin.
    11.3 Přiměřená náhradní opatření k nápravě podle § 86 nijak neomezují možnost uložení sankcí - pokut podle § 87 a § 88 ZOPK.
    Ing. Jiří Klápště
    ředitel odboru obecné ochrany přírody a krajiny
    Působnosti orgánů ochrany přírody související s ochranou dřevin
    ---------------------------------------------------------- --------------------------------------------------- -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Ustanovení         Kompetence                     Forma     Mimo ZCHÚ a jejich OP a        V PR a PP a          V NP, CHKO, včetně všech NPR a NPP a      Na území vojenských újezdů      Na pozemcích a       
    zákona č.                                                   mimo vojenské újezdy a         jejich OP mimo       jejich OP mimo vojenské újezdy                                            stavbách, které    
    114/1992 Sb.                                                objekty důležité pro obranu    CHKO, NP a jeho      a objekty důležité pro obranu státu                                       tvoří součást      
                                                                státu                          OP mimo                                                                                        objektů důležitých 
                                                                                               vojenské újezdy                                                                                pro obranu státu   
                                                                                               a objekty                                                                                      mimo vojenské      
                                                                                               důležité pro                                                                                   újezdy             
                                                                                               obranu státu                                                                                                  
                                                      
                      
    ---------------------------------------------------------- --------------------------------------------------- -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                                                               KÚ                                                   
    § 4 odst. 2      závazné stanovisko k zásahu      ZS, R     OÚ ORP - mimo                                       správy, ustanovení se                                                           MŽP 
                     do VKP ze zákona                           EVL v EVL - KÚ                                      v ZCHÚ uplatňuje pouze               újezdní úřady, ustanovení se               
                                                                                                                    podpůrně (zpravidla ve 3.            nevztahuje na činnosti konané              
                                                                                                                    a 4. zóně CHKO)                      v přímé souvislosti se zajištěním          
                                                                                                                                                         obrany nebo bezpečnosti státu              
                                                                                                                                                                                                           
    § 4 odst. 2      závazné stanovisko k zásahu     ZS, R      pověřený OÚ                   KÚ                    zprávy, ustanovení se                                                           
                     do registrovaných VKP                      mimo EVL                                            v ZCHÚ uplatňuje pouze               újezdní úřady, ustanovení se               MŽP   
                                                                V EVL - KÚ                                          podpůrně (zpravidla ve 3.            nevztahuje na činnosti konané                
                                                                                                                    a 4. zóně CHKO)                      v přímé souvislosti se zajištěním            
                                                                                                                                                         obrany nebo bezpečnosti státu                
                                                                                                                                                                                                    
    § 5 odst. 1      omezení rušivé činnosti          R         OÚ ORP mimo                   KÚ                    Správy (též nařízení                 újezdní úřady                              MŽP 
                     stanovením závazných                       ZCHD                                                správy podle § 78 odst.3)                                                       
                     podmínek                                   KÚ pro ZCHD                                                                                                                         
                                                                                                                                                                                                    
                                                                                                                                                                                                    
                             uložení zajištění či použití     R         OÚ ORP mimo                  KÚ                     správy                               újezdní úřady                              MŽP 
    § 5 odst. 3      prostředků k zabránění                     ZCHD            
                     nadměrnému úhynu rostlin                   KÚ pro ZCHD 
                     nebo živočichů 
    
    § 8 odst. 1      povolení ke kácení dřevin        R         OÚ včetně území              KÚ                     správy s výjimkou území              újezdní úřady, ustanovení se        
                                                                CHKO                                                CHKO (v CHKO pouze                   nevztahuje na činnosti konané     
                                                                                                                    území maloplošných                   v přímé souvislosti se zajištěním          MŽP 
                                                                                                                    ZCHÚ a jejich OP)                    obrany nebo bezpečnosti státu     
     
    § 8 odst. 2 a 4 přijímají oznámení o kácení a     R        OÚ ORP                                                                                    újezdní úřady, ustanovení se               MŽP 
                    rozhodují o pozastavení,                                                  KÚ                    správy                               nevztahuje na činnosti konané          
                    omezení nebo zákazu kácení                                                                                                           v přímé souvislosti se zajištěním      
                                                                                                                                                         obrany nebo bezpečnosti státu          
    
    § 9 odst. 1      uložení náhradní výsadby         R         OÚ včetně území               KÚ                    správy s výjimkou území              újezdní úřady, ustanovení se               MŽP        
                     dřevin                                     CHKO                                                CHKO (v CHKO pouze                   nevztahuje na činnosti konané                     
                                                                                                                    území maloplošných                   v přímé souvislosti se zajištěním                 
                                                                                                                    ZCHÚ a jejich OP)                    obrany nebo bezpečnosti státu                     
                                                                                                                                                                
    § 12 odst. 2    souhlas z hlediska krajinného    ZS,        OÚ ORP                        KÚ                    správy                               újezdní úřady, ustanovení se               MŽP 
                    rázu                             R                                                                                                   nevztahuje na činnosti konané     
                                                                                                                                                         v přímé souvislosti se zajištěním 
                                                                                                                                                         obrany nebo bezpečnosti státu     
    
    § 43            povolování výjimek ze zákazů     R          ust. platí jen v              KÚ                     správy                              újezdní úřady                              MŽP 
                    v ZCHÚ                                      ZCHÚ             
    
    
    § 44 odst. 3    souhlas k činnostem a            ZS         ustanovení platí              KÚ                     správy                              újezdní úřady                              MŽP
                    zásahům podle bližších           R          jen v ZCHÚ                                                                                             
                    ochranných podmínek ZCHÚ
      
    
                                                                                                                     Správy                              újezdní úřady                              MŽP
    § 45c           souhlas se zásahy, které by      ZS,         KÚ                          KÚ                      
    odst. 2         mohly vést k závažnému nebo      R   
                    nevratnému poškození nebo         
                    ke zničení evropských             
                    stanovišť anebo stanovišť 
                    evropsky významných druhů 
                    vyžadujících územní ochranu 
                    tvořících předmět ochrany 
                    nebo k narušení celistvosti 
                      
    § 45e           souhlas k činnostem v ptačích    ZS,        KÚ                           KÚ                      správy                              újezdní úřady                              MŽP 
    odst. 2         oblastech                        R 
    
    
    § 45i           stanovisko k záměrům             S          KÚ                           KÚ                      správy                              újezdní úřady                              MŽP 
    odst. 1         z hlediska vlivu na EVL a PO     
    
    § 46            souhlas k ošetřování                        pověřený OÚ                  KÚ                       správy                             újezdní úřady                              MŽP 
    odst. 2         památného stromu                 R 
    
    
    § 46            souhlas ke stanoveným            ZS,        pověřený OÚ                  KÚ                       správy                              újezdní úřady                             MŽP 
    odst. 3         činnostem v ochranném            R  
                    pásmu památného stromu 
    
    § 56            výjimky ze zákazů u              R          pověřený OÚ                  KÚ                       správy                              újezdní úřady                             MŽP 
    odst. 1         památných stromů         
    
    § 56            výjimky za zákazů ZCHD           R          KÚ                           KÚ                       správy                              újezdní úřady                             MŽP 
    odst. 1         rostlin a živočichů           
                                                                                             ČIŽP, KÚ                 ČIŽP, správy                        ČIŽP, újezdní úřady                       MŽP, ČIŽP 
    § 66            omezení a zákaz činnosti         R          ČIŽP, OÚ ORP, KÚ 
                                                               
    § 80            nařízení omezení nebo            R          ČIŽP                         ČIŽP                     ČIŽP                                ČIŽP                                      ČIŽP 
    odst. 2         zastavení škodlivé činnosti   
    
    § 86            uložení přiměřených              R          OÚ ORP, KÚ,                  KÚ, ČIŽP                 ČIŽP, správy                        ČIŽP, újezdní úřady                       MŽP, ČIŽP
    odst. 2         náhradních opatření                         ČIZP                         
    
    § 87            rozhodování o přestupcích        R          OÚ ORP, ČIŽP,                KÚ, ČIŽP                 ČIŽP, správy, stráž přírody         ČIŽP, újezdní úřady, stráž                MŽP, ČIŽP
    odst. 1 až                                                  stráž přírody                                         (pouze blokové pokuty)              přírody (pouze blokové pokuty)
    3                                                                                
    
    § 88            rozhodování o jiných             R         OÚ ORP, ČIŽP                                                                               ČIŽP, újezdní úřady                       MŽP, ČIŽP 
    odst. 1 a       správních deliktech                                                     KÚ, ČIŽP                  ČIŽP, správy 
    2 
    
    
    § 59  odst. 1   přijímají oznámení o kácení      OÚ         ORP                          KÚ                       správy                              újezdní úřady                             MŽP 
    písm. j)        náletových dřevin na hrázích   
                    sloužících k ochraně před      
                    povodněmi, ke vzdouvání        
                    vody nebo k akumulaci vody     
    ---------------------------------------------------------- --------------------------------------------------- -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
    
    
    
    Použité zkratky:
    KÚ
    krajský úřad
    NP
    národní park
    NPR
    národní přírodní rezervace
    NPP
    národní přírodní památka
    CHKO
    chráněná krajinná oblast
    OÚ
    obecní úřad
    OP
    ochranné pásmo
    ORP
    obec s rozšířenou působností
    R
    rozhodnutí
    S
    stanovisko
    ZS
    závazné stanovisko
    ZCHÚ
    zvláště chráněné území
    3) Obvod dráhy je podle § 4 zákona č. 266/1994 Sb. území určené územním rozhodnutím pro umístění stavbu dráhy. Obvod dráhy u celostátní dráhy a u regionální dráhy je vymezen svislými plochami vedenými hranicemi pozemků, které jsou určeny pro umístění dráhy a její údržbu. Obvod dráhy u ostatních drah je vymezen svislými plochami vedenými 3 m od osy krajní koleje, krajního nosného nebo dopravního lana, krajního vodiče trakčního vedení, nebo hranicemi pozemku, určeného k umístění dráhy a její údržby, nejméně však 1,5 m od vnějšího okraje stavby dráhy, pokud není dopravní cesta dráhy vedena po pozemní komunikaci.
    Stavba dráhy je podle § 5 zákona č. 266/1994 Sb. stavba cesty určené k pohybu drážních vozidel a stavba, která rozšiřuje, doplňuje, mění nebo zabezpečuje dráhu bez ohledu, zda je v obvodu dráhy či nikoliv.
    Ochranné pásmo dráhy tvoří podle § 8 zákona č. 266/1994 Sb. prostor po obou stranách dráhy, jehož hranice jsou vymezeny svislou plochou vedenou
    a) u dráhy celostátní a u dráhy regionální 60 m od osy krajní koleje, nejméně však ve vzdálenosti 30 m od hranic obvodu dráhy,
    b) u dráhy celostátní, vybudované pro rychlost větší než 160 km/h, 100 m od osy krajní koleje, nejméně však 30 m od hranic obvodu dráhy,
    c) u vlečky 30 m od osy krajní koleje,
    d) u speciální dráhy 30 m od hranic obvodu dráhy, u tunelů speciální dráhy 35 m od osy krajní koleje,
    e) u dráhy lanové 10 m od nosného lana, dopravního lana nebo osy krajní koleje,
    f) u dráhy tramvajové a dráhy trolejbusové 30 m od osy krajní koleje nebo krajního trolejového drátu.
    2) Tento názor zastává MŽP i přes rozdílnou judikaturu ve věci péče o dřeviny v průjezdních úsecích silnic a dálnic (rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 4 ze dne 24.7.2012 č.j. 18C 274/2011-59, rozsudek odvolacího soudu - Městského soudu v Praze ze dne 27.2.2013 č.j. 11Co 454/2012).
    6) Sdělení sekretariátu rozkladové komise o výkladech právních předpisů, přijatých výkladovou komisí ministra životního prostředí zveřejněné ve Věstníku MŽP č. 3/2000, č. 9/2000 - pod pojmem “pěstovány v kulturách” se v ustanovení § 49 odst. 2 písm. b) zákona o ochraně přírody a krajiny rozumí, že jde o rostliny úmyslně vysazené, cíleně pěstované člověkem pro užitek nebo okrasu a neponechané samovolnému vývoji bez zásahů nebo vlivů člověka.
    3) Podle § 49 odst. 2 zákona č. 254/2001 Sb. mohou správci vodních toků při výkonu správy vodního toku, pokud je to nezbytně nutné a po předchozím projednání s vlastníky pozemků užívat pozemků sousedících s korytem vodního toku, a to
    a) u vodních toků, které jsou vodními cestami dopravně významnými, nejvýše v šířce do 10 m od břehové čáry,
    b) u ostatních významných vodních toků jiných než pod písmenem a) nejvýše v šířce do 8 m od břehové čáry,
    c) u drobných vodních toků nejvýše v šířce do 6 m od břehové čáry.
    4) http://www.mzp.cz/osv/edice.nsf/1CD7256D13065B01C1257BBA0041868B/$file/2013_Vestnik_7.pdf
    5) Viz závěr č. 88 ze dne 26. 3. 2010 poradního sboru ministra vnitra ke správnímu řádu. http://www.mvcr.cz/clanek/zavery-poradniho-sboru-ministra-vnitra-ke-spravnimu-radu.aspx
    7) Viz Rozsudek Nejvyššího správního soudu spis. zn. 3 As 94/2013 - 45 ze dne 17. dubna 2014, dostupný z: http://www.nssoud.cz/files/SOUDNI_VYKON/2013/0094_3As__13_20140423145441_prevedeno.pdf a rozsudek Nejvyššího správního soudu spis. zn. 4 As 20/2008 - 84 ze dne 21. srpna 2008, dostupný z: http://www.nssoud.cz/files/SOUDNI_VYKON/2008/0020_4As__0800084A_prevedeno.pdf
    8) Podle § 11 odst. 3 zákona č. 20/1987 Sb. vydávají správní úřady a orgány krajů a obcí svá rozhodnutí podle zvláštních právních předpisů, jimiž mohou být dotčeny zájmy státní památkové péče na ochraně nebo zachování kulturních památek nebo památkových rezervací a památkových zón a na jejich vhodném využití, jen na základě závazného stanoviska obecního úřadu obce s rozšířenou působností, a jde-li o národní kulturní památky, jen na základě závazného stanoviska krajského úřadu. Závazné stanovisko orgánu státní památkové péče může mít v některých případech formu rozhodnutí (§ 44a zákona č. 20/1987 Sb.), které by mělo předcházet povolení ke kácení dřevin.
    9) Podle § 59 odst. 1 písm. j) zákona č. 254/2001 Sb. je vlastník vodního díla povinen odstraňovat náletové dřeviny z hrází sloužících k ochraně před povodněmi, ke vzdouvání vody nebo k akumulaci vody; na tyto povinnosti se s výjimkou ochrany památných stromů, zvláště chráněných druhů rostlin, zvláště chráněných živočichů a volně žijících ptáků, nevztahuje zákon o ochraně přírody a krajiny. Před jejich odstraněním, není-li nebezpečí z prodlení, je vlastník vodního díla povinen oznámit svůj záměr orgánu ochrany přírody,
    10) http://www.mzp.cz/osv/edice.nsf/975999522D9B19C3C1257C710050418A/$file/V%C4%9Bstn%C3%ADk_01_2014_final.pdf
    11) http://www.mzp.cz/osv/edice.nsf/D4BF2B39B58E4DD3C1257BE800498CA7/$file/ATTGLZH6.pdf

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 18.10.2023Značka a další duševní vlastnictví v podnikání - využití, ochrana, marketing (online - živé vysílání) - 18.10.2023
    • 19.10.2023Novela ZZVZ se zaměřením na IT veřejné zakázky - Co je v dané oblasti nového? (online - živé vysílání) - 19.10.2023
    • 20.10.2023Jak se dělá skvělá smlouva o dílo – na veřejné zakázky (nejen) na stavební práce (online - živé vysílání) - 20.10.2023
    • 24.10.2023Mezigenerační předání (rodinného) bohatství (ideálně dobře připravené) (online - živé vysílání) - 24.10.2023
    • 25.10.2023Od nápadu k exitu: Právní život start-upu (online - živé vysílání) - 25.10.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (srpen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červenec 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (květen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (duben 2023)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 29.11.2023TAX FORUM 2024 – daňové a účetní novinky roku 2024 - 29.11.2023
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Vybrané změny v zákoníku práce podepsané prezidentem
    • Smluvní pokuta ve smlouvě o realitním zprostředkování
    • Navigace ve firemní compliance v době umělé inteligence
    • Podnájem bytu
    • Nájem bytu (exkluzivně pro předplatitele)
    • Whistleblowing prakticky – implementace vnitřního oznamovacího systému
    • Některé aspekty výkonu autorského dozoru (se zohledněním právní úpravy v novém stavebním zákoně)
    • Může být delší nebo kratší výpovědní doba než dva měsíce?
    • Může být delší nebo kratší výpovědní doba než dva měsíce?
    • Změny definice zadavatele v novelizaci zákona o zadávání veřejných zakázek
    • Některé aspekty výkonu autorského dozoru (se zohledněním právní úpravy v novém stavebním zákoně)
    • Investice do společné věci v nesezdaném soužití
    • Whistleblowing prakticky – implementace vnitřního oznamovacího systému
    • Novela zákoníku práce - informační povinnost zaměstnavatele
    • Svěření nezletilého dítěte do péče
    • Vybrané změny v zákoníku práce podepsané prezidentem
    • Novela zákoníku práce - informační povinnost zaměstnavatele
    • Promlčení pohledávky, jejíž splatnost je závislá na vůli věřitele
    • Zadlužení potomka jako důvod pro vydědění
    • Podmínky mimořádného vydržení a výprosa jako možná překážka
    • Jak má objednatel postupovat, odmítá-li od zhotovitele převzít nedokončené či vadné dílo?
    • Práce přesčas zahrnutá ve mzdě
    • Nárok zaměstnance na pracovní volno k vyhledání nového zaměstnání
    • Případy spoluzavinění při dopravní nehodě

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Nájem bytu (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže nájemce bytu (domu) provede úpravu, přestavbu či jinou změnu bytu (domu) bez souhlasu pronajímatele, je pronajímatel oprávněn domáhat se uvedení bytu (domu) do původního stavu...

    Neúčinnost právního jednání (exkluzivně pro předplatitele)

    Má-li to, co neúčinným jednáním ušlo z dlužníkova majetku, nižší hodnotu než je výše věřitelovy pohledávky za dlužníkem, zprostí se osoba, která je zatížena povinností podle...

    Ochrana spotřebitele (exkluzivně pro předplatitele)

    Z ustálené rozhodovací praxe SDEU vyplývá, že povinnost vnitrostátních soudů aplikovat tzv. zásadu efektivity je vázána na případy zjevného porušení unijního práva, kdy důvodem...

    Podnájem bytu

    Podmínkou splatnosti nedoplatku za služby je skutečnost, že vyúčtování bylo provedeno řádně (tj. v souladu s předpisy jej regulujícími) a nájemce s ním byl seznámen. O vyúčtování...

    Promlčení (exkluzivně pro předplatitele)

    V případě úroku z prodlení okamžik, kdy je věřitel objektivně s to své právo uplatnit před orgány veřejné moci, nemůže předcházet dni, kdy se dlužník dostává do prodlení se...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.