epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    3. 7. 2009
    ID: 57108upozornění pro uživatele

    V České republice chybí sociální bydlení i zákon, který by ho upravoval

    Česká republika potřebuje nový zákon o sociálním bydlení, který by přesně definoval pojem sociální bydlení, vymezil jeho cílovou skupinu, rozdělil pravomoci a kompetence a uložil také konkrétní povinnosti. Současná právní úprava je roztříštěná a právní předpisy upravují pouze jednotlivé aspekty sociálního bydlení bez účinné provázanosti.

    Stát poskytuje příspěvek na bydlení, doplatek na bydlení, zakotvuje nárok na poskytnutí sociálního poradenství a obecně i povinnost obce uspokojovat sociální potřeby občanů, včetně bytových. Žádný z těchto nástrojů však nepředstavuje systémové řešení, které by umožnilo předcházet sociálnímu vyloučení. Díky vzájemné neprovázanosti jednotlivých nástrojů se naopak rozšiřuje podstandardní bydlení, prohlubuje sociální izolace a tvoří nová ghetta.

    Na základě zjištění z množství podnětů musí ochránce konstatovat, že v České republice neexistuje mechanismus, který by zajistil bydlení v závislosti na životní situaci jednotlivce či rodiny a efektivně by bránil před úplnou ztrátou bydlení. Mechanismus, který by nabízel prostupné bydlení v různých stupních (od nejvyššího typu – vlastní nájemní smlouva – po ubytovnu), jimiž je možné procházet oběma směry podle finanční situace. Absence takového mechanismu je zvlášť alarmující v době zesilující hospodářské krize, kdy se stále více obyvatel dostává na hranici chudoby nebo i za ni, zejména při současně pokračující deregulaci nájemného.


    Privatizací se obce zbavily potřebného bytového fondu

    Zákon o sociálním bydlení by mezi jiným jasně definoval podíl obcí na odpovědnosti státu za zajištění práva na důstojné životní podmínky pro své obyvatele. Stanovil by povinnost mít a tvořit bytový fond pro účely sociálního bydlení a vymezil by okruh provozovatelů takového bytového fondu. Současná právní úprava obcím přímo nestanovuje povinnost zajišťovat bydlení pro osoby sociálně vyloučené nebo ohrožené sociálním vyloučením. Tito lidé mohou využívat prakticky pouze obecní byty, jejichž nabídka je omezená. Poté, co přistoupila k privatizaci bytového fondu, už většina obcí není schopna uspokojovat potřeby těchto občanů, protože vlastním bytovým fondem nedisponuje, případně jím disponuje pouze ve velmi omezené míře. Důsledkem této situace je koncentrace sociálně slabých občanů v nevyhovujících stavbách v některých částech obce, vytěsňování takových skupin občanů mimo obec, vystěhování do jiných obcí apod. Tento stav obvykle provází nárůst napětí, konflikty a vytváření prostoru pro projevy extremismu.

    Řešením segregace je podle ochránce mezi jiným právě existence dostupného a strukturovaného bytového fondu, jehož rozsah by přihlížel ke specifikům jednotlivých regionů a navazoval by například na střednědobé plány rozvoje sociálních služeb. Podle ochránce by se také mělo stát samozřejmostí, že obce budou mít k dispozici seznamy ubytovacích zařízení, která slouží k dlouhodobému i krátkodobému ubytování. Stejně tak by měly mít přehledy dalších poskytovatelů služeb sociální prevence (azylové domy, krizová centra apod.).

    Společným jmenovatelem osob poptávajících sociální bydlení je nízká uplatnitelnost na volném trhu s byty. Na ochránce se s problémy se zajištěním bydlení obracejí nejčastěji senioři, zdravotně postižení, rodiny nebo jednotlivci s nízkými příjmy žijící na základě podnájemní smlouvy v bytě nebo obytné místnosti, osamocení rodiče s dětmi, osoby žijící na ubytovnách, osoby přicházející z výkonu trestu odnětí svobody, osoby přicházející z ústavní výchovy nebo například osoby nacházející se například v léčebnách dlouhodobě nemocných, ústavech sociální péče nebo v psychiatrických léčebnách.


    Senioři a samoživitelé v ohrožení

    Senioři, kteří se na ochránce obracejí, žijí většinou sami, případně se svým zletilým dítětem s tělesným či mentálním postižením. Obvykle se obávají, že nebudou schopni splácet zvyšující se nájemné, blíží se konec doby, na kterou mají sjednanou nájemní smlouvu, nebo jsou obětí „nekalých“ praktik pronajímatelů, kteří se je z domu snaží vystěhovat (jde o případy odpojování elektrické energie, vody apod.). Zdravotně postižení namítají, že je po nich často požadováno vyšší nájemné a nejsou tak dodržovány podmínky dotace, na nichž investor realizoval výstavbu. Obce také často nedisponují vhodnými byty anebo naopak dochází k případům, kdy obec pronajme speciálně upravený byt osobě bez zdravotního postižení. Ochránce se setkal i s případy, kdy vlastník domu odmítal umožnit úpravu bytu nebo společných částí domu, přestože si zdravotně postižený zajistil finanční krytí nákladů státem.

    Početnou skupinu lidí, na které neexistence sociálního bydlení těžce dopadá, jsou rodiny s nízkými příjmy a osamocení rodiče s dětmi. Rodiny, v nichž obvykle jeden z partnerů pobírá rodičovský příspěvek nebo je evidován na úřadu práce, jsou často v neřešitelné situaci, kdy nemohou nalézt pronajímatele, který by byl ochoten s nimi uzavřít nájemní smlouvu. Přestože nejde o statisticky reprezentativní vzorek, nejvíce takových případů ochránce registruje v Moravskoslezském kraji. Osamocení rodiče-samoživitelé se do tíživé situace s bydlením dostávají často v důsledku domácího násilí nebo po rozchodu partnerů, kdy například rodič s dítětem sice bydlení má, ale není únosné v něm nadále setrvat (např. u partnera, který se domácího násilí dopouštěl), nebo bydlení v důsledku životní situace nemá a hrozí, že skončí na ulici.


    Vydělávání na sociálně slabých

    Alarmující je situace osob žijících na ubytovnách. Jedná se zejména o romské rodiny, ale i starobní a invalidní důchodce, samoživitelky a osoby, které měly v minulosti problémy (byť i krátkodobé) s platbou nájemného. Tito lidé žijí v ubytovnách na základě ubytovacích smluv, a jak se ochránce opakovaně přesvědčil, platby za ubytování jsou neúměrně vysoké a smlouvy jsou výrazně časově omezené.

    V poslední době se však na ochránce neobracejí jen lidé žijící na ubytovnách, ale také občané z okolí ubytoven, kteří si stěžují na praktiky některých pronajímatelů. Ti nejprve levně zakoupí starý zchátralý objekt v malé obci (dokonce i objekt nesloužící k bydlení) a následně tam sestěhují co nejvíc neplatičů či osob, u nichž byla povinnost zajistit bytovou náhradu. Vždy jde o lidi, kteří by nebyli schopni získat jiné ubytování, takže aby nezůstali na ulici, nezbývá jim než přistoupit na podmínky tohoto pronajímatele. Ten s nimi uzavře nájemní smlouvy na dobu určitou, stanoví přemrštěné nájemné a přiměje je k přehlášení místa trvalého pobytu do ubytovny. Díky tomu si zajistí, že bude ustanoven zvláštním příjemcem a obec mu bude poukazovat sociální dávky jednotlivých nájemníků. V obci bez možnosti nalezení zaměstnání se tak vytváří ghetto a roste nesnášenlivost mezi obyvateli obce.

    Finančním „odíráním“ však potíže nájemníků nekončí. Pokud stavební úřad, jako orgán státní správy, postupuje důsledně a vyhodnotí objekt jako ohrožující zdraví nebo objekt, který není určen k bydlení, nařídí jeho vyklizení a nájemníci pak v této obci zůstávají na ulici. Jestliže obecní úřad či úřad práce, opět jako orgány státní správy, zpochybní, že se jedná o obytné místnosti, odeberou příjemcům dávky, což vede k totálnímu sociálnímu propadu takového uměle vytvořeného společenství.


    Předcházet tvorbě ghett mohou obce už nyní

    Ochránce opakovaně upozorňuje, že obce nejsou „bezbranné“ a i nyní mají nástroje, které při včasném a důsledném využívání mohou hrozbu sociálního vyloučení odstranit nebo alespoň zabránit zhoršování situace.

    V poslední době jsme svědky toho, že města zveřejňují evidované dluhy za bydlení dosahující astronomických částek a volí různě radikální způsob řešení. Obce přitom mají nástroje, jak vzniku dluhů předcházet. Na základě sociální práce může obecní úřad každý měsíc požadovat od potencionálně problematických občanů, kterým je vyplácena sociální dávka doložení uhrazených nákladů na bydlení. Pokud příjemce dávky náklady na bydlení nezaplatil z nedbalosti nebo dokonce úmyslně, může úřad okamžitě ustanovit zvláštního příjemce doplatku na bydlení a zajistit, že peníze z dávky budou skutečně využity k úhradě bydlení. Doplatek na bydlení může dokonce úřad bez souhlasu příjemce posílat přímo pronajimateli nebo poskytovateli služeb souvisejících s bydlením. Jestliže je občan příjemcem příspěvku na bydlení, obecní úřad by měl v rámci spolupráce mezi správními orgány okamžitě informovat příslušný úřad práce o tom, že náklady na bydlení nebyly uhrazeny. Úřad práce pak neprodleně rovněž ustanoví zvláštního příjemce a peníze z dávek tak budou použity skutečně na úhradu bydlení, dluh nevznikne nebo nezačne docházet k jeho prohlubování. Samozřejmostí by měla být pomoc při sjednávání splátkových kalendářů.

    Aby se obec chránila před neplacením nebo při neplacení nájemného ve vlastním bytovém fondu, měla by především sledovat pravidelné platby nájemného a včas tak zachytit nebezpečí vzniku dluhu. Může uzavírat nájemní smlouvy na dobu určitou s možností prodloužení až na dobu neurčitou při dlouhodobém řádném placení. Může žádat složení kauce ze strany budoucího nájemce a také by měla ve spolupráci se sociálními pracovníky včas nabídnout alternativní bydlení, jehož náklady je nájemce schopen hradit bez problémů (menší byt, penzion pro seniory, ubytovací zařízení apod.). Předpokladem ovšem je existence takové nabídky sociálního bydlení.


    Diskriminace v přístupu k obecním bytům

    Bytový fond obcí je omezený a nezřídka se stává, že pravidla pro získání obecního bytu jsou diskriminační a významně omezují přístup k bytu pro sociálně slabé. Obce někdy nemusí mít v úmyslu nastavit diskriminační pravidla, ale výsledek diskriminační je. Obce se například snaží zajistit u budoucího nájemce bezproblémové hrazení nájemného, proto zvolí výrazně nižší „bodové“ ohodnocení u žadatelů, kteří pobírají rodičovský příspěvek, oproti zaměstnaným žadatelům. Postiženy tak jsou především ženy samoživitelky a ještě hůře jsou na tom ženy na mateřské dovolené. Lze se setkat i s nižším bodovým ohodnocením u rodin s větším počtem dětí, což znevýhodňuje rodiny určitého náboženského vyznání nebo národnosti.


    Zdroj: Veřejný ochránce práv


    Veřejný ochránce práv
    3. 7. 2009

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Předvídatelnost soudního rozhodování
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • LL.M. kurzy na Právnické fakultě Univerzity Karlovy
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Obchodní vedení společnosti
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?

    Soudní rozhodnutí

    Nesprávné označení relevantní stěžovatelovy námitky (exkluzivně pro předplatitele)

    Nejvyšší správní soud nedostojí požadavkům na řádné odůvodnění soudního rozhodnutí vyplývajícím z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud nesprávně označí...

    Předběžná vazba (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o předběžné vazbě podle § 94 zákona o mezinárodní justiční spolupráci musí soudy dostatečně odůvodnit reálné riziko útěku vyžádané osoby, podložené jejím...

    Přeřazení odsouzeného do přísnějšího typu věznice (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodnutí o přeřazení odsouzeného do věznice s přísnějším režimem představuje omezení práva na osobní svobodu podle článku 8 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a obecné...

    Příspěvek na péči

    Příspěvek na péči a jeho právní úprava v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, je naplněním práva na přiměřené hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci podle...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Nemožnost přítomného účastníka efektivně participovat na jednání prostřednictvím svého advokáta z důvodu jazykových omezení může za určitých okolností vést k porušení jeho...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.