epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    24. 2. 2004
    ID: 23704upozornění pro uživatele

    Budou advokáti udávat své klienty ?

    Advokátní komora nesouhlasí s tím, aby advokáti povinně hlásili podezřelé obchody. Takovou praxi plánuje zavést stát v rámci zákona proti praní špinavých peněz. Redakce epravo.cz Vám přináší aktuální znění sněmovního tisku 260/5, který dnes bude projednávat Poslanecká sněmovna

    260/5

    Pozměňovací návrhy
    k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
    (tisk 260)









    Pozměňovací návrhy k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
    ___________________________________________________________________________

    Pozměňovací návrhy přednesené při podrobné rozpravě ve druhém čtení návrhu zákona dne 28. listopadu 2003


    A. Poslanec Vladimír Doležal

    A.1. V části první, čl. I, bodě 2, v § 1a odst. 7 písm. h) se slova "nebo účetní, pokud příslušnou činnost vykonává jako podnikatel" vypouštějí.

    A.2. V části první, čl. I, bodě 10 se slova ", externího účetního" vypouštějí.


    B. Poslankyně Eva Dundáčková

    B.1. Varianta č. 1

    1. V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 7 písm. j) se slovo "advokát" vypouští.

    2. V části první čl. I bodě 2, v § 1a se za odstavec 7 vkládá odstavec 8, který zní:
    "(8) Advokát je povinnou osobou podle tohoto zákona za podmínek stanovených v ustanovení § 4 odst. 9 až 14.".

    Dosavadní odstavce 8 až 10 se označují jako odstavce 9 až 11.

    3. V části první, čl. I bodě 10 se slovo "advokáta" vypouští.

    4. V části první, čl. I, za bod 10 se vkládá nový novelizační bod, který zní:
    "x) V § 4 se doplňují odstavce 9 až 14, které znějí:
    "(9) Peníze nebo cenné papíry přijaté advokátem při výkonu advokacie jménem klienta vede advokát na zvláštním účtu u banky nebo osob uvedených v zákoně. O povinnostech vyplývajících pro advokáta ze zákona advokát klienta vždy poučí.

    (10) O přijetí peněz nebo cenných papírů sepíše advokát protokol, který musí obsahovat údaje potřebné k identifikaci klienta. Protokol přiloží ke smlouvě o vedení zvláštního účtu u banky nebo ke smlouvě uzavřené s osobou uvedenou v zákoně.

    (11) Převezme-li advokát při výkonu advokacie jménem klienta ke správě jiný majetek klienta, je povinen vyhotovit o tom protokol s náležitostmi uvedenými v odstavci 10.

    (12) Do doby vydání peněz nebo cenných papírů nebo jiného majetku klienta, klientovi nebo jím určené osobě, náleží peníze nebo cenné papíry klientovi. O vydání peněz nebo cenných papírů nebo jiného majetku klienta určené osobě advokát klienta vyrozumí.

    (13) Protokol, kopie předložených dokladů, originál plné moci, popřípadě další související listiny, uchovává advokát po dobu nejméně 10 let po uskutečnění obchodu.
    (14) Ustanovení odstavců 9 až 13 se nevztahuje na advokáta, pokud hodnota obchodu nepřevyšuje 15 000 EUR.".

    5. Část šestá zní:

    "ČÁST ŠESTÁ

    Změna zákona o advokacii

    Čl. VIII

    V § 21 odst. 7 zákona 85/1996 Sb., o advokacii, se na konci doplňuje věta, která včetně poznámky pod čarou č. x) zní:
    "Porušením povinnosti mlčenlivosti uložené zákonem nebo kterou na sebe advokát smluvně převzal, není plnění povinnosti podle zvláštního právního předpisu.x)".
    ______________
    "x) Zákon 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.".

    B.2. Varianta č. 2

    1. V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 7 písmena j) a k) znějí:
    "j) advokát, pokud poskytuje právní služby spočívající v jednání jménem klienta nebo na jeho účet při
    1. obstarávání koupě nebo prodeje nemovitosti nebo podniku,
    2. správě peněz, cenných papírů, obchodních podílů nebo jiného majetku klienta, včetně jednání jménem klienta nebo na jeho účet v souvislosti s uzavřením smlouvy o zřízení účtu u banky nebo smlouvy o stavebním spoření,
    3. získávání a shromažďování peněžních prostředků nebo jiných penězi ocenitelných hodnot za účelem založení, řízení nebo ovládání obchodní společnosti, podnikatelského seskupení nebo jiného obdobného útvaru, a to bez ohledu na to, zda se jedná o právnickou osobu či nikoliv,
    4. inkasu, platbách, převodech, vkladech nebo výběrech prováděných při bezhotovostním i hotovostním platebním styku,
    notář nebo jiná právnická nebo fyzická osoba, pokud v souvislosti s obchodem jedná jménem nebo na účet klienta, pomáhá mu plánovat nebo vykonat obchod, anebo notář, přijal-li do notářské úschovy peníze nebo cenné papíry v souvislosti s obchodem.".

    2. V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 7 se doplňuje písmeno l), které zní:
    "l) právnická nebo fyzická osoba neuvedená pod písmeny a) až k), pokud je podnikatelem, jestliže v rámci jednotlivého obchodu nebo dražby přijímá platbu v hotovosti v hodnotě převyšující částku 15 000 EUR.".







    3. V části první, čl. I se za bod 39 vkládá nový bod 40, který zní:
    "40. Za § 13 se vkládá nový § 13a, který zní:

    "§ 13a

    (1) Ustanovení § 4 odst. 1 a § 8 odst. 1 se nepoužijí u advokáta, pokud jde o informace o klientovi, které získal od klienta nebo jakýmkoliv jiným způsobem během nebo v souvislosti s
    a) jednorázovou právní poradou nebo následným ověřováním právního postavení klienta,
    b) obhajobou klienta v trestním řízení,
    c) zastupováním klienta v řízení před soudy, orgány veřejné správy nebo jinými orgány,
    d) zastupováním klienta v rozhodčím nebo jiném obdobném řízení,
    e) poskytováním jakýchkoliv právních porad týkajících se řízení uvedených pod písmeny b) až d), bez ohledu na to, zda tato řízení již byla zahájena či nikoliv anebo ukončena.

    (2) Ustanovení odstavce 1 písm. a) se nepoužije, pokud je nebo vzhledem ke všem okolnostem může být advokátovi předem známo, že klient žádá právní poradu za účelem legalizace výnosů nebo za účelem financování terorismu, teroristických činů nebo teroristických organizací anebo pokud se advokát sám takové činnosti účastní.

    (3) Oznámení podle § 4 učiní advokát České advokátní komoře (dále jen "Komora"). Komora oznámení advokáta přezkoumá za účelem zjištění, zda oznámení má všechny náležitosti uvedené v § 4; pokud oznámení tyto náležitosti nemá, Komora na to advokáta upozorní. Komora postupuje tak, aby oznámení bylo ministerstvu doručeno do pěti kalendářních dnů od zjištění obchodu. Spolu s oznámením je Komora oprávněna předložit ministerstvu i své vyjádření.

    (4) Ustanovení § 7 odst. 5 věta první, § 8 odst. 3, § 9 a § 12 se u advokátů nepoužije; v případě, že poruší nebo nesplní povinnost uloženou tímto zákonem advokát, dá ministerstvo nebo orgán uvedený v § 8 odst. 3 ministru spravedlnosti nebo Komoře podnět k zahájení kárného řízení podle zvláštního právního předpisu.

    (5) Ustanovení předchozích odstavců se použijí přiměřeně i pro notáře, soudní exekutory, auditory, daňové poradce, jakož i účetní, kteří jsou podnikateli.".

    Dosavadní body 40 a 41 se označují jako body 41 a 42.



    C. Poslanec Petr Braný

    C.1. V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 3 se za slova "Identifikací se" vkládají slova "pro účely tohoto zákona".

    C.2. V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 7 písm. e) se slova "držitel povolení nebo oprávnění" nahrazují slovy "právnická nebo fyzická osoba oprávněná".

    C.3. V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 7 písm. f) se slova ", jejímž předmětem činnosti je" nahrazují slovy "oprávněná k".

    C.4. V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 7 písm. g) se slova ", jejímž předmětem činnosti je" nahrazují slovy "oprávněná ke" a slova "zprostředkovatelská činnost" se nahrazují slovy "ke zprostředkovatelské činnosti".

    C.5. V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 7 písm. h) se slovo "auditor" vypouští.

    C.6. V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 7 písm. h) se slovo "daňový poradce" vypouští.

    C.7..V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 7 se vypouští písmeno j).

    C.8. V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 7 se za písmeno j) vkládá nové písmeno k), které zní:

    Varianta č. 1
    "k) právnická nebo fyzická osoba oprávněná k obchodování s použitým zbožím, s kulturními památkami nebo s předměty kulturní hodnoty nebo ke zprostředkování takových obchodů nebo k přijímání věcí do zástavy,".

    Varianta č. 2
    "k) právnická nebo fyzická osoba oprávněná k obchodování s použitým zbožím, s kulturními památkami nebo s předměty kulturní hodnoty, nebo výkup zboží, kulturních památek a předmětů kulturní hodnoty za hotové, nebo zprostředkování takových obchodů nebo přijímání zboží, kulturních památek a předmětů kulturní hodnoty do zástavy,".

    Dosavadní písmeno k) se označuje jako písmeno l).

    C.9. V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 7 se vypouští dosavadní písmeno k).

    C.10. V části první, čl. I bodě 2, v 1a odst. 7 dosavadním písm. k) se slova "15 000 EUR" nahrazují slovy "1 000 000 Kč".

    C.11. V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 7 dosavadním písm. k) se slova "v hotovosti" vypouštějí.

    C.12. V části první, čl. I bodě 3, v § 2 odst. 2 se za písmeno f) doplňuje nové písmeno g), které zní:
    "g) nákup použitého zboží nebo zboží bez dokladu nabytí, kulturních památek nebo předmětů kulturní hodnoty, nebo přijímání věcí do zástavy.".

    C.13. V části první, čl. I bodě 4, v § 3 odst. 2 větě první se za slova "kopie dokladů" vkládají slova "nebo výpis příslušných identifikačních údajů z nich".

    C.14. V části první, čl. I bodě 4, v § 3 odst. 2 se vkládá nová věta třetí, která zní:
    "Povinná osoba uvedená v § 1a odst. 7 písm. k) uchovává údaje a doklady po dobu nejméně 10 let, byla-li hodnota obchodu vyšší než 10 000 EUR, v ostatních případech tři roky po ukončení obchodu.".

    Dosavadní věta třetí je větou čtvrtou.

    C.15. V části první, čl. I bodě 4, v § 3 odst. 2 se číslovka "10" nahrazuje číslovkou "5".

    C.16. V části první, čl. I bodě 10, v § 4 odst. 7 se slova "externího účetního" nahrazují slovy "účetního, který příslušnou činnost vykonává jako podnikatel".

    C.17. V části první, čl. I bodě 10, v § 4 odst. 7 se slova "notáře, advokáta" vypouštějí.

    C.18. V části první, čl. I bodě 10, v § 4 odst. 7 se slovo "auditora" vypouští.

    C.19. V části první, čl. I bodě 10, v § 4 odst. 7 se slova "a daňového poradce" vypouštějí.

    C.20. V části první, čl. I bodě 23, v § 7 odst. 4 písm. i) se za slovo "službě" vkládají slova "a Vojenskému obrannému zpravodajství".

    C.21. V části první, čl. I bodě 23 se nově navrhovaná písmena "g) až i)" označují jako písmena "h) až j)".

    C.22. V části první, čl. I bodě 26, v § 8 odst. 3 se na konci písm. e) nahrazuje tečka čárkou a doplňuje se nové písmeno f), které zní:
    "f) Česká obchodní inspekce u povinných osob uvedených v § 1a odst. 7 písm. k).".

    C.23. V části první, čl. I bodě 27, v § 9 odst. 1 se slova "zaměstnává nejméně 3 osoby" nahrazují slovy "má celkový roční obrat 50 000 000 Kč".

    C.24. V části první, čl. I bodě 27, v § 9 odst. 1 se slova "zaměstnává nejméně 3 osoby" nahrazují slovy "dosáhla v předchozím zdaňovacím období obratu vyššího než 600 000 EUR".

    C.25. V části první, čl. I bodě č. 27, v § 9 odstavec 1 zní:
    "(1) Povinná osoba zavede a uplatňuje odpovídající postupy vnitřní kontroly a komunikace za účelem naplnění povinností stanovených tímto zákonem. Povinná osoba uvedená v § 1a odst. 7 písm. a) až g) vypracuje v rozsahu platných povolení či oprávnění k činnostem podléhajícím působnosti tohoto zákona písemně systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření k naplnění povinností stanovených tímto zákonem (dále jen "systém vnitřních zásad"). Osoba, která smluvně vykonává činnost podléhající působnosti tohoto zákona pro jinou povinnou osobu, nemusí vypracovat vlastní systém vnitřních zásad, pokud je její činnost dostatečně pokryta systémem vnitřních zásad této jiné povinné osoby a jestliže nezaměstnává nebo pro ni jinou formou nepracují další osoby.".

    C.26. V části první, čl. I, se za bod 27 vkládá nový novelizační bod, který zní:
    "x) V § 9 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
    "(2) Povinná osoba určí konkrétního zaměstnance k plnění oznamovací povinnosti podle § 4 a k zajišťování průběžného styku s ministerstvem, pokud tyto činnosti nebude zajišťovat přímo statutární orgán. O určení této osoby informuje povinná osoba uvedená v § 1a odst. 7 písm. a) až d) neprodleně ministerstvo.".

    Dosavadní odstavce 2 až 5 se označují jako odstavce 3 až 6.".
    Následující novelizační body se přečíslují.


    V případě schválení bude nutné dosavadní novelizační body č. 28 až 32 upravit takto:
    - v novelizačním bodě 28 a 29 se slova "odst. 2" nahrazují slovy "odst. 3";
    - v novelizačním bodě 30 se slova "odst. 3" nahrazují slovy "odst. 4", slovo "a" se nahrazuje čárkou a na konci se doplňuje text: "a slova "a 2" se nahrazují slovy "až 3";
    - v novelizačním bodu 31 se slova "odstavec 4" nahrazují slovy "odstavec 5 ";
    - v novelizačním bodu 32 se slova "odst. 5" nahrazují slovy "odst. 6";
    - vložit nový novelizační bod, který zní:
    "y) V § 10 odst. 1 se slova "§ 9 odst. 3" nahrazují slovy "§ 9 odst. 4".".

    C.27. V části první, čl. I dosavadním bodě 33, v § 10 odst. 3 se písmeno "e)" nahrazuje písmenem "f)".

    C.28. V části první, čl. I dosavadním bodě 33 se nově navrhovaný odstavec 3 označuje jako odstavec 4.

    C.29. V části první, čl. I, k dosavadnímu bodu 37, v § 12 odst. 1 věta první zní:
    "Tomu, kdo poruší nebo nesplní povinnost stanovenou tímto zákonem, pokud nejde o porušení povinnosti mlčenlivosti nebo pokud takové jednání není činem přísněji trestným, může ministerstvo nebo orgán uvedený v § 8 odst. 3 uložit pokutu až do výše 2 000 000 Kč a při opětovném porušení nebo nesplnění povinnosti v období 12 po sobě jdoucích měsíců až do výše 10 000 000 Kč, jde-li o fyzickou osobu, a až do výše 10 000 000 Kč a při opětovném porušení nebo nesplnění povinnosti v období 12 po sobě jdoucích měsíců až do výše 50 000 000 Kč, jde-li o právnickou osobu.".

    C.30. V části první, čl. I, k dosavadnímu bodu č. 37, v § 12 odst. 1 větě první se za slova "§ 8 odst. 3" vkládají slova "písm. a) až e)" a vkládá se nová věta druhá, která zní:
    "Pokutu do výše 5 000 000 Kč tomu, kdo poruší nebo nesplní povinnosti kontrolované orgánem uvedeným v § 8 odst. 3 písm. f).".

    Dosavadní věta druhá je větou třetí.

    C.31. V části první, čl. I, se dosavadní bod 37 vypouští.

    C.32. V části první, čl. II, bodě 2, větě druhé, se slova "§ 1a odst. 7 písm. a)" nahrazují slovy
    "§ 1a odst. 7 písm. a) a b)".

    C.33. Část třetí se vypouští.

    C.34. Část čtvrtá se vypouští.

    C.35. Část šestá se vypouští.

    C.36. V části sedmé, bodě 1, v § 56 se odstavec 6 vypouští.

    C.37. V části sedmé, bodě 4, v § 86 odst. 2 se slova "v odstavci 2" nahrazují slovy
    "v odstavci 1".




    Pozměňovací návrhy přednesené při podrobné rozpravě ve druhém čtení návrhu zákona dne 11. února 2004



    D. Poslanec Jaroslav Plachý

    D.1. Za část sedmou se vkládá nová část osmá, která zní:

    "ČÁST OSMÁ

    Změna zákona o spotřebních daních

    Čl. X

    Zákon 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákona 479/2003 Sb., se mění takto:

    1. V § 13 odst. 5 věta první zní: "Celní ředitelství rozhodne o vydání zvláštního povolení pouze pokud navrhovatel není v likvidaci, na majetek navrhovatele nebyl prohlášen konkurs, ani nebyl pro nedostatek majetku navrhovatele zamítnut návrh na prohlášení konkursu podaný proti navrhovateli.".

    2. V § 13 odst. 20 písm. e) se za slovo "uživatele" vkládají slova " ; pokud však nabude právní moci usnesení soudu o zrušení konkursu podle zvláštního právního předpisu,20a) zvláštní povolení nezaniká".
    Poznámka pod čarou č. 20a) zní:
    "20a) § 44 odst. 1 písm. a), b) a c) zákona 328/1991 Sb.".
    3. V § 20 odst. 5 věta první zní: "Celní ředitelství rozhodne o vydání povolení pouze tehdy, jestliže návrh na vydání povolení obsahuje náležitosti uvedené v odstavci 2 a navrhovatel není v likvidaci, na majetek navrhovatele nebyl prohlášen konkurs, ani nebyl pro nedostatek majetku navrhovatele zamítnut návrh na prohlášení konkursu podaný proti navrhovateli.".
    4. V § 20 odst. 17 písm. c) se za slovo "plátce" vkládají slova " ; pokud však nabude právní moci usnesení soudu o zrušení konkursu podle zvláštního právního předpisu,20a) povolení k provozování daňového skladu nezaniká".
    5. V § 22 odst. 5 věta první zní: "Celní ředitelství rozhodne o vydání povolení pouze tehdy, jestliže návrh na vydání povolení obsahuje náležitosti uvedené v odstavci 2 a navrhovatel není v likvidaci, na majetek navrhovatele nebyl prohlášen konkurs, ani nebyl pro nedostatek majetku navrhovatele zamítnut návrh na prohlášení konkursu podaný proti navrhovateli.".
    6. V § 22 odst. 16 písm. c) se za slova "oprávněného příjemce" vkládají slova " ; pokud však nabude právní moci usnesení soudu o zrušení konkursu podle zvláštního právního předpisu,20a) povolení nezaniká".

    7. V § 36 odstavec 6 zní:
    "(6) Celní úřad vydá povolení, pokud návrh na vydání povolení obsahuje náležitosti uvedené v odstavci 5 a navrhovatel není v likvidaci, na majetek navrhovatele nebyl prohlášen konkurs a ani nebyl pro nedostatek majetku navrhovatele zamítnut návrh na prohlášení konkursu podaný proti navrhovateli.".

    8. V § 36 odst. 11 písm. c) se za slovo "držitele" vkládají slova " ; pokud však nabude právní moci usnesení soudu o zrušení konkursu podle zvláštního právního předpisu,20a) povolení nezaniká".

    Dosavadní část osmá se označuje jako část devátá a čl. X se označuje jako čl. XI.

    D.2. V dosavadní části osmé, v dosavadním čl. X, se na konci tečka nahrazuje čárkou a doplňují se slova "s výjimkou části osmé, která nabývá účinnosti dnem vyhlášení.".

    D1 a D2 tvoří komplexní pozměňovací návrh.

    E. Poslanec Zdeněk Koudelka
    I. Změny související se zařazením advokáta jako "povinné osoby"
    E.1. V části první, čl. I, bodě 2, v § 1a odst. 7 písmeno j) zní:
    "j) advokát, notář nebo jiná podnikající právnická nebo fyzická osoba, pokud pro klienta vykonává nebo mu napomáhá při plánování nebo provádění transakce týkající se
    1. koupě nebo prodeje nemovitosti nebo podniku,
    2. správy nebo úschovy peněz, cenných papírů, obchodních podílů nebo jiného majetku klienta, včetně jednání jménem klienta nebo na jeho účet v souvislosti se zřízením účtu u banky nebo jiného peněžního ústavu nebo účtu cenných papírů a správou takového účtu, anebo
    3. získávání a shromažďování peněžních prostředků nebo jiných penězi ocenitelných hodnot za účelem založení, řízení nebo ovládání obchodní společnosti, podnikatelského seskupení nebo jiného obdobného útvaru, a to bez ohledu na to, zda se jedná o právnickou osobu či nikoliv,
    nebo jedná jménem nebo v zastoupení svého klienta při jakékoli finanční transakci nebo obchodu s nemovitostí,".

    E.2. V části první, čl. I bodě 3, v § 2 se doplňuje odstavec 9, který zní:
    "(9) Jestliže advokát při výkonu advokacie převezme od svého klienta peníze nebo cenné papíry, ukládá je na zvláštním účtu u povinné osoby, oprávněné k vedení takových účtů. Povinné osobě přitom doloží identifikační údaje svého klienta ve smyslu § 1a odst. 3 předáním kopií příslušných částí dokladů, z nichž identifikační údaje zjistil, a písemného prohlášení o pravdivosti uváděných údajů. Obdobně advokát postupuje i při nájmu bezpečnostní schránky pro uložení věcí svého klienta.".

    E.3. V části první, čl. I bodě 10, v § 4 se za odstavec 6 vkládají nové odstavce 7 až 9, které znějí:
    "(7) Ustanovení odstavce 1 a § 8 odst. 1 se nevztahují na notáře, advokáta, auditora, účetního, který příslušnou činnost vykonává jako podnikatel, nebo daňového poradce, pokud jde o informace, které získá od svého klienta nebo které získá o svém klientovi během zjišťování jeho právního postavení, během jeho obhajoby nebo zastupování v soudním řízení anebo v souvislosti s takovým řízením, včetně poradenství ohledně zahájení takového řízení nebo vyhnutí se takovému řízení, bez ohledu na to, zda jsou takové informace získány před tímto řízením, během něj nebo po něm.
    (8) Ustanovení odstavce 7 se neužije, pokud je povinným osobám tam uvedeným známo, že klient žádá o právní poradenství za účelem legalizace výnosů nebo za účelem financování terorismu, teroristických činů nebo teroristických organizací anebo pokud se povinná osoba sama účastní takové činnosti.
    (9) Advokát učiní oznámení ve smyslu odstavců 1, 3 a 4 prostřednictvím příslušné profesní komory. Komora zajistí, aby oznámení mělo náležitosti ve smyslu tohoto zákona, může se k jeho obsahu vyjádřit a s tímto vyjádřením postoupí oznámení ministerstvu. Advokát a příslušná profesní komora přitom postupují tak, aby oznámení bylo ministerstvu doručeno nejpozději do pěti kalendářních dnů od zjištění obchodu. Hrozí-li nebezpečí z prodlení a nelze-li dosáhnout předání upozornění ministerstvu cestou příslušné profesní komory ihned, může advokát upozornit ministerstvo přímo.".
    Dosavadní odstavec 8 se označuje jako odstavec 10.
    E.4. V části první, čl. I, se za novelizační bod 24 vkládá nový novelizační bod, který zní:
    "XA. V § 7 se doplňuje odstavec 7, který zní:
    "(7) Ustanovení odstavce 1 věty první se nevztahuje na povinné osoby uvedené v § 4 odst. 7."."
    Následující novelizační body se přečíslují.

    E.5. V části první, čl. I, se za novelizační bod 26 vkládá nový novelizační bod, který zní:
    "XB. V § 8 se doplňuje odstavec 4, který zní:
    "(4) Při kontrole prováděné u advokáta nebo notáře ministerstvo vždy vyžádá součinnost příslušné profesní komory. Pracovník ministerstva má právo nahlížet pouze do písemností a jiných dokumentů advokáta nebo notáře bezprostředně souvisejících s činností advokáta nebo notáře, na kterou se vztahuje tento zákon. O tom, která písemnost či dokument má tento charakter, rozhoduje zástupce komory."."

    Následující novelizační body se přečíslují.

    E.6. V části první, čl. I se za novelizační bod 38 vkládá nový novelizační bod, který zní:
    "XC. V § 12 se doplňuje odstavec 5, který včetně poznámky pod čarou č. 20) zní:
    "(5) Jestliže poruší nebo nesplní povinnost stanovenou tímto zákonem advokát nebo notář, a pokud takové jednání není činem přísněji trestným, jedná se o kárné provinění ve smyslu zvláštního právního předpisu20) a podle tohoto zvláštního právního předpisu bude projednáno příslušnou profesní komorou. Řízení o kárném provinění se vede podle zvláštního právního předpisu20) a ustanovení odstavců 1 až 4 a § 11 se na toto řízení nepoužijí. Poruší-li povinnost stanovenou tímto zákonem profesní komora nebo její zaměstnanec, ministerstvo ji na porušení upozorní.
    _______________
    20) Zákon 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů.
    Zákon 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů ."."

    Následující novelizační body se přečíslují.

    E.7. V části první, čl. II se za bod 2 vkládá nový bod 3, který včetně poznámky pod čarou č. 22) zní:
    "3. Kde tento zákon hovoří o advokátovi, rozumí se tím i evropský advokát.22)
    ___________
    22) Zákon 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů.".
    E.8. Část šestá zní:
    "ČÁST ŠESTÁ

    Změna zákona o advokacii

    Čl. VIII

    Zákon 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění zákona 210/1999 Sb., zákona 120/2001 Sb., zákona 6/2002 Sb., zákona 228/2002 Sb., nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod 349/2002 Sb. a zákona 192/2003 Sb., se mění takto:
    V § 7 odst. 1 se slova "částku 5 000 Kč" nahrazuje slovy "1,4 násobek minimální měsíční mzdy".
    V § 21 se na konci odstavce 7 doplňuje věta "Porušením povinnosti mlčenlivosti není plnění povinnosti podle zvláštního právního předpisu10a).".
    Poznámka pod čarou č. 10a) zní:
    "10a) Zákon 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.".

    3. Za § 25 se vkládají nové § 25a a 25b, které znějí:


    "§ 25a

    (1) Advokát je oprávněn nahradit úřední ověření podpisu vyžadované zvláštními právními předpisy svým prohlášením se stejnými účinky, pokud advokát listinu sám sepsal a jednající osoba ji před advokátem vlastnoručně podepsala (dále jen "prohlášení o pravosti podpisu").

    (2) Prohlášení o pravosti podpisu musí být vyhotoveno na listině nebo na listině s ní pevně spojené a musí obsahovat:

    a) běžné číslo knihy o prohlášeních o pravosti podpisu,
    b) jméno, příjmení, bydliště, popřípadě místo pobytu jednající osoby a její rodné číslo; nelze-li rodné číslo zjistit, nebo rodné číslo není, musí prohlášení o pravosti podpisu obsahovat datum narození jednající osoby,
    c) údaj, jak byla zjištěna totožnost jednající osoby,
    d) prohlášení advokáta, že listina jím byla sepsána,
    e) datum a místo, kde bylo prohlášení o pravosti podpisu advokátem učiněno,
    f) jméno a příjmení advokáta, jeho evidenční číslo podle zápisu v seznamu advokátů a jeho podpis.
    (3) Advokát je povinen předložit Komoře před prvním jím učiněným prohlášením o pravosti podpisu vzor svého podpisu, který musí být úředně ověřen; úřední ověření podpisu advokáta nemůže být prohlášením o pravosti podpisu nahrazeno.
    (4) Advokát je povinen vést evidenci o všech jím učiněných prohlášeních o pravosti podpisu formou knihy o prohlášeních o pravosti podpisu, kterou vydá advokátovi za úplatu Komora.
    (5) Podrobnosti o povinnostech advokáta podle předchozích odstavců stanoví stavovský předpis.

    § 25b
    Advokát zapůjčí příslušný svazek knihy o prohlášeních o pravosti podpisu, popřípadě umožní pořízení opisu nebo výpisu z tohoto svazku Komoře, Ministerstvu financí při výkonu jeho působnosti podle zvláštního právního předpisu o opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti,10a) soudu, orgánu činnému v trestním řízení nebo znalci, který byl ustanoven v řízení před státním nebo jiným orgánem, pokud znalec nemůže podat znalecký posudek bez seznámení se s ním.".

    4. V § 32 odst. 2 se za slovo "tímto" vkládají slova "nebo zvláštním".

    5. V § 40 se v odstavci 1 vkládají na konec věty slova "a s pobočkou v Brně".
    6. V § 46 odstavec 4 zní:
    "(4) Kontrolní radě přísluší dohlížet na dodržování tohoto zákona, zvláštních právních předpisů včetně zvláštních právních předpisů o opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti,10a) pokud souvisejí s výkonem advokacie nebo s činností Komory, jakož i stavovských předpisů jinými orgány Komory, zaměstnanci Komory, advokáty, evropskými advokáty a advokátními koncipienty. Advokáti, evropští advokáti a advokátní koncipienti jsou povinni předložit členům kontrolní rady veškeré jimi požadované písemnosti nebo jiné dokumenty vzniklé v souvislosti s poskytováním právních služeb nebo, není-li to dobře možné, umožnit členům kontrolní rady přístup k nim; stejnou povinnost mají jiné orgány Komory a zaměstnanci Komory, pokud jde o písemnosti nebo jiné dokumenty vzniklé v souvislosti s jejich činností.".
    V § 46 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:
    "(5) Kontrolní rada přijímá od advokátů oznámení podle zvláštního právního předpisu,10a) zajišťuje jejich soulad s právními předpisy a předání příslušné organizační složce Ministerstva financí. Postup advokáta a kontrolní rady při této činnosti stanoví stavovský předpis.".
    Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 6.
    V § 54 odstavcích 1, 2 a 3 v druhých větách se za slovo "vykonat" vkládají slova "alespoň v Brně a v Praze".
    Nad § 56 se vkládá nadpis, který zní: "Správa cizího majetku advokátem".
    Za § 56 se vkládá nový § 56a, který zní:
    "56a
    (1) Peníze, cenné papíry nebo jiný majetek přijatý advokátem do správy je advokát povinen uložit na zvláštní účet u banky nebo u jiné osoby oprávněné podle zvláštních právních předpisů k přijímání vkladů nebo ke správě cenných papírů anebo jiného majetku.
    (2) Klient je povinen uhradit advokátovi náklady se správou majetku uvedeného v odstavci 1.
    (3) Smlouvu o správě majetku, kopie klientem předložených dokladů, plnou moc udělenou mu klientem, popřípadě další listiny vzniklé v souvislosti se správou majetku podle předchozích odstavců, uschovává advokát po dobu deseti let od ukončení správy.
    (4) Podrobnosti o povinnostech advokáta podle předchozích odstavců stanoví stavovský předpis.".".
    E.9. V části sedmé, čl. IX se před novelizační bod 1 vkládá nový novelizační bod, který zní:
    "XD. V § 48 odst. 1 se za slovo "tímto" vkládají slova "nebo zvláštním".".
    Následující novelizační body se přečíslují.
    E.10. V části sedmé, čl. IX bodě 4, v § 88 odstavec 1 zní:
    "(1) Do doby vydání peněz z notářské úschovy příjemci náleží peníze v notářské úschově složiteli a dobou vydání se rozumí okamžik připsání na účet peněžní částky, která byla vydána příjemci postupem podle § 87, není-li v protokolu o notářské úschově stanoveno jinak.".
    Pozměňovací návrhy E1 až E10 tvoří komplexní pozměňovací návrh.
    II. Další navrhované změny:
    E.11. V části první, čl. I bodě 2, v § 1a odst. 7 písmeno k) zní:
    "k) právnická nebo fyzická osoba neuvedená pod písmeny a) až k), pokud je podnikatelem, jestliže v rámci jednotlivého obchodu nebo dražby přijímá platbu v hotovosti v hodnotě převyšující částku 15 000 EUR.".

    E.12. V části první, čl. I bodě 3, v § 2 odst. 2 se slova "Povinná osoba při uzavírání obchodu vždy identifikuje jeho účastníky, jedná-li se o" nahrazují slovy "Povinná osoba při vstupování do obchodního vztahu vždy identifikuje jeho účastníky, zejména jedná-li se o".

    E.13. V části první, čl. I bodě 3, v § 2 se doplňuje odstavec 10 který zní:
    "(10) Identifikace není nutná, pokud účastníkem obchodu je povinná osoba podle § 1a odst. 7 písm. a) až c) anebo úvěrová nebo finanční instituce působící na území státu, který ukládá této instituci srovnatelným způsobem povinnost identifikace, a o totožnosti účastníka obchodu nebo totožnosti osoby za něj jednající není pochyb."

    E.14. V části první, čl. I bod 11 zní:
    "11. § 5 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 13) zní:

    "§ 5
    Oznamovací povinnost ve zvláštních případech
    (1) Fyzická osoba vstupující do tuzemska z oblasti mimo celní území Evropských společenství13) nebo z tuzemska do takové oblasti vystupující je povinna písemně oznámit celnímu úřadu dovoz a vývoz platných platidel v české nebo cizí měně, cestovních šeků nebo peněžních poukázek směnitelných za hotové peníze, cenných papírů na doručitele nebo na řad anebo vysoce hodnotných komodit, jako jsou například drahé kovy nebo drahé kameny, v úhrnné hodnotě převyšující 15 000 eur.
    (2) Povinnost uvedenou v odstavci 1 musí splnit rovněž právnická osoba, která věci uvedené v odstavci 1 dováží nebo vyváží, a to prostřednictvím fyzické osoby, která má tyto věci při sobě při překročení hranice celního území Evropských společenství.
    (3) Fyzická nebo právnická osoba odesílající z tuzemska mimo celní území Evropských společenství nebo přijímající odtud poštovní nebo jinou zásilku, která obsahuje věci uvedené v odstavci 1 v úhrnné hodnotě převyšující 15 000 eur, je povinna oznámit celnímu úřadu tuto zásilku a zajistit, aby mu byla zásilka předložena ke kontrole.
    (4) Oznamovací povinnost podle odstavců 1 až 3 má fyzická nebo právnická osoba i tehdy, pokud na celní území Evropských společenství doveze nebo z něj vyveze anebo v zásilce přijme nebo odešle v průběhu dvanácti po sobě jdoucích měsíců věci uvedené v odstavci 1 v úhrnné hodnotě převyšující částku 15 000 eur. Oznamovací povinnost vzniká v době, kdy je osobě známo, že stanovené hranice bude dosaženo.
    (5) Oznámení podle odstavců 1 a 2 se podává na tiskopise vydaném Ministerstvem financí, který je k dispozici u celního úřadu. Osoba, která oznámení podává, odpovídá za správnost a úplnost v něm vyplněných údajů.
    (6) Oznamovací povinnost podle odstavce 3 plní fyzická nebo právnická osoba u celního úřadu písemným záznamem odesílatele o obsahu zásilky v celním prohlášení nebo v mezinárodním přepravním dokladu. Odesílatel odpovídá za správnost a úplnost záznamu, který musí obsahovat všechny informace požadované v oznámení o dovozu nebo vývozu.
    (7) Celní úřady neprodleně zasílají ministerstvu údaje o plnění oznamovací povinnosti v cestovním styku a hlášení s uvedením všech dostupných údajů o odesílateli, příjemci a předmětu plnění oznamovací povinnosti u zásilek, včetně případů, kdy došlo k porušení této povinnosti.
    (8) Při přepočtu jiné měny na měnu euro se po dobu kalendářního týdne používá kurz vyhlášený pro příslušnou měnu Českou národní bankou a platný v pátek předchozího kalendářního týdne; přepočítací poměry ostatních měn, nezaznamenaných v kurzovním lístku, sděluje celním orgánům Ministerstvo financí. Celní úřad sdělí osobám na základě ústní žádosti výši kurzů a přepočítacích poměrů pro účely plnění oznamovací povinnosti podle odstavců 1 až 4. Hodnotou cenných papírů a vysoce hodnotných komodit se rozumí jejich aktuální tržní cena, případně cena stanovená podle kurzů na oficiálních trzích.
    (9) Celní úřady kontrolují plnění oznamovací povinnosti podle odstavců 1 až 4.
    ________________
    13) Nařízení Rady (EHS) č. 2913/92, čl. 3 odst. 1.".".
    Protože se v rámci novely provádí komplexní přečíslování poznámek pod čarou, následující poznámky pod čarou se přečíslují.
    E.15. V části první, čl. I se novelizační body 12 a 13 vypouštějí. Následující novelizační body se přečíslují.
    E.16. V části první, čl. I bodě 23, v § 7 se na konci odstavce 4 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno j), které zní:
    "j) finančnímu arbitrovi rozhodujícímu podle zvláštního právního předpisu ve sporu navrhovatele proti převádějící instituci."

    E.17. V části první, čl. I se za novelizační bod 24 vkládá nový novelizační bod, který zní:
    "XE. V § 10 odst. 4 se za slova "zpravodajské služby" vkládá čárka a slova "orgány státní správy včetně orgánů vykonávajících státní správu v přenesené působnosti".".

    Následující novelizační body se přečíslují.

    E.18. V části první, čl. I bod 39 zní:

    "39. § 12a včetně poznámky pod čarou č. 21) zní:

    "§ 12a
    (1) Zjistí-li celní úřad, že fyzická nebo právnická osoba nesplnila oznamovací povinnost podle § 5 odst. 1 až 4, uloží jí pokutu až do výše hodnoty neoznámených věcí. Obdobně postupuje celní úřad i při uvedení nesprávných nebo neúplných údajů v oznámení podle § 5 odst. 5 nebo v záznamu podle § 5 odst. 6.
    (2) Porušení povinností podle § 5 odst. 1 až 4 projedná celní úřad, v jehož územním obvodu byla tato povinnost porušena.
    (3) Celní úřad, který je podle odstavce 2 příslušný k projednání porušení povinnosti, může postoupit věc k projednání celnímu úřadu, v jehož územním obvodu má
    sídlo právnická osoba, která nesplnila povinnost uvedenou v § 5 odst. 2 až 4,
    trvalý pobyt fyzická osoba, která nesplnila povinnost uvedenou v § 5 odst. 1, 3 a 4.
    (4) Při určení výše pokuty celní úřad přihlíží zejména k závažnosti, způsobu, době trvání a následkům porušení povinnosti.
    (5) Pokuta uložená podle odstavce 1 je splatná do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí o jejím uložení nabylo právní moci. Pokuta je příjmem státního rozpočtu České republiky.
    (6) Pokutu lze uložit do 2 let ode dne, kdy bylo porušení povinností podle § 5 odst. 1 až 4 zjištěno, nejpozději však do 5 let ode dne, kdy k tomuto porušení došlo.
    (7) Celní úřad může při zjištění porušení povinnosti podle § 5 odst. 1 až 4 zajistit věci, kterých se porušení povinností týkalo. Odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.
    (8) Osoba, které bylo rozhodnutí o zajištění věcí doručeno nebo vyhlášeno, je povinna je vydat celnímu úřadu. Nejsou-li zajištěné věci na výzvu celnímu úřadu vydány, mohou být tomu, kdo je má u sebe, odňaty. Osobě, která věci vydala nebo jíž byly odňaty, vystaví celní úřad potvrzení o jejich vydání nebo odnětí.
    (9) Není-li uložená pokuta ve lhůtě splatnosti dobrovolně zaplacena, celní úřad na její úhradu může použít zajištěné věci.
    (10) Nejsou-li zajištěné věci k dalšímu řízení již třeba a nepřichází-li v úvahu jejich použití na úhradu pokuty, vrátí je celní úřad osobě, která je vydala nebo jíž byly odňaty.
    (11) Pokuta, jejíž výše nepřesahuje 5 000 Kč, může být uložena celním úřadem též v blokovém řízení, pokud je porušení povinnosti spolehlivě zjištěno a osoba, která povinnost podle § 5 odst. 1 až 4 porušila, pokutu na místě zaplatí. Proti uložení pokuty v blokovém řízení se nelze odvolat.
    (12) Na pokutovém bloku, kterým je rozhodnuto o uložení pokuty, se vyznačí komu, kdy a za porušení jaké právní povinnosti byla pokuta uložena. Pokutový blok platí současně jako stvrzenka o zaplacení pokuty na místě v hotovosti.
    (13) Nestanoví-li tento zákon jinak, řízení o uložení pokuty za porušení povinnosti podle § 5 odst. 1 až 4 se řídí správním řádem; při vybírání a vymáhání pokut postupuje celní úřad podle zvláštního právního předpisu.21)
    _______________
    21) Zákon 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.".".

    E.19. V části první, čl. I se za bod 41 vkládá nový novelizační bod č. 42, který zní:
    "42. V § 20 odst. 2 se číslo "4" nahrazuje číslem "5".".

    E.20. Za část sedmou se vkládá nová část osmá, která zní:
    "ČÁST osmá
    Změna zákona o živnostenských úřadech
    Čl. X
    Zákon 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění zákona 286/1995 Sb., zákona 132/2000 Sb. a zákona 320/2002 Sb., se mění takto:
    V § 6 se na konci odstavce 2 doplňuje věta "Porušením povinnosti mlčenlivosti není plnění povinností vůči příslušné organizační složce Ministerstva financí podle zvláštního právního předpisu7)".
    Poznámka pod čarou č. 7) zní:
    ______________
    "7) Zákon 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.".".
    Dosavadní část osmá se označuje jako část devátá a dosavadní čl. X se označuje jako čl. XI.

    E.21. Část devátá zní:
    "ČÁST devátá
    Účinnost
    Čl. XI
    Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem čtvrtého měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení s výjimkou ustanovení čl. VIII bodů 3, 5 a 8, která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2005.".


    F. Poslankyně Eva Dundáčková

    F.1. Varianta č. 3 (Navazuje na B1 a B2)

    1. V části první, čl. I v § 1a odst. 7 písmena j) a k) znějí:

    "j) advokát, pokud klientem požadované právní služby mají spočívat v jednání jménem klienta nebo na jeho účet při

    1. obstarávání koupě nebo prodeje nemovitosti nebo podniku

    2. správě peněz, cenných papírů, obchodních podílů nebo jiného majetku klienta, včetně jednání jménem klienta nebo na jeho účet v souvislosti s uzavřením smlouvy o zřízení účtu u banky nebo družstevní záložny, jakož i smlouvy o stavebním spoření

    3. získávání a shromažďování peněžních prostředků nebo jiných penězi ocenitelných hodnot za účelem založení, řízení nebo ovládání obchodní společnosti, podnikatelského seskupení nebo jiného obdobného útvaru, a to bez ohledu na to, zda se jedná o právnickou osobu či nikoliv

    4. inkasu, platbách, převodech, vkladech nebo výběrech prováděných při bezhotovostním i hotovostním platebním styku,

    k) notář nebo jiná právnická nebo fyzická osoba, pokud v souvislosti s obchodem jedná jménem nebo na účet klienta nebo mu jinak pomáhá plánovat nebo vykonat obchod, anebo notář, přijal-li v souvislosti s obchodem do notářské úschovy peníze nebo cenné papíry.".

    2. V části první, čl. I v § 1a odst. 7 se doplňuje písmeno l), které zní:

    "l) právnická nebo fyzická osoba neuvedená pod písmeny a) až k), pokud je podnikatelem, jestliže v rámci jednotlivého obchodu nebo dražby přijímá platbu v hotovosti v hodnotě převyšující částku 15 000 EUR.".






    3. V části první, čl. I bod 27 zní:
    "27. V § 9 odstavec 1 zní:

    "(1) Povinná osoba zavede a uplatňuje postupy vnitřní kontroly a komunikace za účelem naplnění povinností stanovených tímto zákonem. Povinná osoba uvedená v § 1a odst. 7 písm. a) až g) vypracuje v rozsahu platných povolení či oprávnění k činnostem podléhajícím působnosti tohoto zákona písemně systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření k naplnění povinností stanovených tímto zákonem (dále jen "systém vnitřních zásad"). Osoba, která smluvně vykonává činnost podléhající působnosti tohoto zákona pro jinou povinnou osobu, nemusí vypracovávat vlastní systém vnitřních zásad, pokud je její činnost dostatečně pokryta systémem vnitřních zásad této jiné povinné osoby a jestliže nezaměstnává nebo pro ni jinou formou nepracují další osoby.".".

    4. V části první, čl. I se za bod 27 vkládá nový bod, který zní:
    "X. V § 9 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

    "(2) Povinná osoba určí konkrétního zaměstnance k plnění oznamovací povinnosti podle § 4 a k zajišťování průběžného styku s ministerstvem, pokud tyto činnosti nebude zajišťovat přímo statutární orgán. O určení této povinnosti informuje povinná osoba uvedená v § 1a odst. 7 písm. a) až d) neprodleně ministerstvo.".

    Dosavadní odstavce 2 až 5 se označují jako odstavce 3 až 6.".


    5. V části první, čl. I bod 40 zní:
    "40. V části první hlava pátá včetně nadpisu zní:
    "HLAVA PÁTÁ

    Zvláštní ustanovení o advokátech

    § 14

    (1) Ustanovení § 4 se nepoužije u advokáta, pokud jde o informace o klientovi, které získal od klienta nebo jakýmkoliv jiným způsobem během nebo v souvislosti s

    a) první právní poradou nebo následným ověřováním právního postavení klienta,
    b) obhajobou klienta v trestním řízení,
    c) zastupováním klienta v řízení před soudy, orgány veřejné správy nebo jinými orgány,
    d) zastupováním klienta v rozhodčím nebo jiném obdobném řízení,
    e) poskytováním jakýchkoliv právních porad týkajících se řízení uvedených pod písmeny b) až d), bez ohledu na to, zda tato řízení již byla zahájena či nikoliv anebo ukončena.

    (2) Oznámení podle § 4 učiní advokát České advokátní komoře (dále jen "Komora"). Komora oznámení advokáta přezkoumá za účelem zjištění, zda má všechny náležitosti uvedené v § 4 odst. 4 a § 6 odst. 1 a zda není zjevně bezdůvodné; pokud oznámení tyto náležitosti nemá nebo je zjevně bezdůvodné, Komora na to advokáta upozorní. Komora postupuje tak, aby oznámení advokáta předala ministerstvu bez zbytečného odkladu, nejpozději do sedmi kalendářních dnů od zjištění obchodu; spolu s oznámením je Komora oprávněna předložit ministerstvu své vyjádření.

    (3) Ustanovení § 7 se u advokátů nepoužije; tím nejsou dotčena ustanovení zvláštních právních předpisů upravujících výkon advokacie o povinnosti mlčenlivosti.

    (4) Ustanovení § 8 a § 12 se u advokátů nepoužijí; v případě, že ministerstvo zjistí, že povinnosti uložené tímto zákonem porušil nebo nesplnil advokát, dá ministru spravedlnosti nebo Komoře podnět k zahájení kárného řízení podle zvláštního právního předpisu.".


    6. Část šestá zní:

    "ČÁST ŠESTÁ

    Změna zákona o advokacii

    Čl. VIII

    Zákon 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění zákona 210/1999 Sb., zákona 120/2001 Sb., zákona 6/2002 Sb., zákona 228/2002 Sb., nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod 349/2002 Sb. a zákona 192/2003 Sb. se mění takto:


    1. V § 7 odst. 1 se částka "5 000 Kč" nahrazuje částkou "10 000 Kč".


    2. V § 21 odst. 6 se doplňuje věta druhá, která zní: "Povinnosti mlčenlivosti se advokát nemůže dovolávat při plnění povinností podle zvláštního právního předpisu o opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti.9a)".

    3. Poznámka pod čarou č. 9a) zní:

    " 9a) Zákon 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.".


    4. Za § 25 se vkládají nové § 25a a § 25b, které znějí:


    "§ 25a

    (1) Advokát je oprávněn nahradit úřední ověření podpisu vyžadované zvláštními právními předpisy svým prohlášením se stejnými účinky, pokud advokát listinu sám sepsal a jednající osoba ji před advokátem vlastnoručně podepsala (dále jen "prohlášení o pravosti podpisu").

    (2) Prohlášení o pravosti podpisu musí být vyhotoveno na listině nebo na listině s ní pevně spojené a musí obsahovat:

    a) běžné číslo knihy o prohlášeních o pravosti podpisu,
    b) jméno, příjmení, bydliště, popřípadě místo pobytu jednající osoby a její rodné číslo; nelze-li rodné číslo zjistit, nebo rodné číslo není, musí prohlášení o pravosti podpisu obsahovat datum narození jednající osoby,
    údaj, jak byla zjištěna totožnost jednající osoby,
    d) prohlášení advokáta, že listina jím byla sepsána,
    e) datum a místo, kde bylo prohlášení o pravosti podpisu advokátem učiněno,
    f) jméno a příjmení advokáta, jeho evidenční číslo podle zápisu v seznamu advokátů a jeho podpis.

    (3) Advokát je povinen předložit Komoře před prvním jím učiněným prohlášením o pravosti podpisu vzor svého podpisu, který musí být úředně ověřen; úřední ověření podpisu advokáta nemůže být prohlášením o pravosti podpisu nahrazeno.

    (4) Advokát je povinen vést evidenci o všech jím učiněných prohlášeních o pravosti podpisu formou knihy o prohlášeních o pravosti podpisu, kterou vydá advokátovi za úplatu Komora.

    (5) Podrobnosti o povinnostech advokáta podle předchozích odstavců stanoví stavovský předpis.


    § 25b

    Advokát zapůjčí příslušný svazek knihy o prohlášeních o pravosti podpisu, popřípadě umožní pořízení opisu nebo výpisu z tohoto svazku Komoře, Ministerstvu financí při výkonu jeho působnosti podle zvláštního právního předpisu o opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti,9a) soudu, orgánu činnému v trestním řízení nebo znalci, který byl ustanoven v řízení před státním nebo jiným orgánem, pokud znalec nemůže podat znalecký posudek bez seznámení se s ním.".


    5. V § 46 odstavec 4 zní:

    "(4) Kontrolní radě přísluší dohlížet na dodržování tohoto zákona, zvláštních právních předpisů, včetně zvláštních právních předpisů o opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti,9a) pokud souvisejí s výkonem advokacie nebo s činností Komory, jakož i stavovských předpisů, jinými orgány Komory, zaměstnanci Komory, advokáty, evropskými advokáty a advokátními koncipienty. Advokáti, evropští advokáti a advokátní koncipienti jsou povinni předložit členům kontrolní rady veškeré jimi požadované písemnosti nebo jiné dokumenty vzniklé v souvislosti s poskytováním právních služeb nebo, není-li to dobře možné, umožnit členům kontrolní rady přístup k nim; stejnou povinnost mají jiné orgány Komory a zaměstnanci Komory, pokud jde o písemnosti nebo jiné dokumenty vzniklé v souvislosti s jejich činností.".


    6. V § 46 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:

    "(5) Kontrolní rada přijímá od advokátů oznámení podle zvláštního právního předpisu o opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti,9a) zajišťuje jejich soulad s právními předpisy a jejich předání Ministerstvu financí; podrobnosti stanoví stavovský předpis.".

    Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 6.



    7. V § 54 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní:

    "(4) Advokátní zkoušky, zkoušky způsobilosti a uznávací zkoušky se konají v Praze nebo v Brně anebo v jiném místě určeném Komorou.".

    Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 5.


    8. Za § 56 se vkládá nový § 56a, který zní:

    "56a

    (1) Peníze, cenné papíry nebo jiný majetek přijatý advokátem do správy je advokát povinen uložit na zvláštní účet u banky nebo u jiné osoby oprávněné podle zvláštních právních předpisů k přijímání vkladů nebo ke správě cenných papírů anebo jiného majetku.

    (2) Klient je povinen uhradit advokátovi náklady se správou majetku uvedeného v odstavci 1.

    (3) Smlouvu o správě majetku, kopie klientem předložených dokladů, plnou moc udělenou mu klientem, popřípadě další listiny vzniklé v souvislosti se správou majetku podle předchozích odstavců, uschovává advokát po dobu deseti let od ukončení správy.

    (4) Podrobnosti o povinnostech advokáta podle předchozích odstavců stanoví stavovský předpis.".


    9. Část osmá zní:

    "ČÁST OSMÁ

    ÚČINNOST

    Čl. X

    Tento zákon nabývá účinnosti dne 1. 9. 2004, s výjimkou ustanovení čl. VIII bodů 4 a 7, která nabývají účinnosti prvním dnem devátého kalendářního měsíce po dni vyhlášení tohoto zákona.".













    F.2. Za část sedmou se vkládá nová část osmá, která včetně nadpisu zní:

    "ČÁST OSMÁ

    KONTROLA ČINNOSTI FINANČNÍHO A ANALYTICKÉHO ÚTVARU
    A POVINNOST ZACHOVÁVAT MLČENLIVOST

    § 14

    (1) Kontrolu činnosti finančního a analytického útvaru vykonává Poslanecká sněmovna, která k tomuto účelu zřizuje zvláštní kontrolní orgán (dále jen "kontrolní orgán").

    (2) Kontrolní orgán se skládá ze sedmi členů. Členem kontrolního orgánu může být pouze poslanec Poslanecké sněmovny.

    (3) Pokud zákon nestanoví jinak, vztahuje se na jednání kontrolního orgánu a na práva a povinnosti jeho členů přiměřeně zvláštní předpis. X)

    § 15

    (1) Členové kontrolního orgánu mohou vstupovat v doprovodu ředitele nebo jím pověřeného pracovníka do prostor finančního a analytického útvaru.

    (2) Ředitel předkládá kontrolnímu orgánu na jeho požádání
    zprávu o činnosti finančního a analytického útvaru
    souhrnnou informaci obsahující zaměření a počet případů a věcí, v nichž byl finanční a analytický útvar činný.

    (3) Kontrolní orgán není oprávněn zasahovat do personálních pravomocí vedoucích pracovníků finančního a analytického útvaru a nahrazovat jejich řídicí činnost.


    § 16

    (1) Má-li kontrolní orgán za to, že činnost finančního a analytického útvaru nezákonně omezuje nebo poškozuje práva a svobody občanů, je oprávněn požadovat od ředitele potřebné vysvětlení.

    (2) Každé porušení zákona pracovníky, které kontrolní orgán zjistí při své činnosti, je povinen oznámit řediteli a nejvyššímu státnímu zástupci.

    § 17

    Povinnost zachovávat mlčenlivost uložená členům kontrolního orgánu podle zákona se nevztahuje na případy, kdy kontrolní orgán podává oznámení podle § 15 odst. 2. Skutečnosti, o nichž se členové kontrolního orgánu dovědí při výkonu své funkce, oznamují v míře nezbytné pro dosažení účelu kontroly podle tohoto zákona.
    ________________
    x) Zákon 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů.".

    Dosavadní část osmá se označuje jako část devátá.

    Pozn. leg. odboru - Ustanovení o kontrole činnosti Finančně analytického útvaru MF Poslaneckou sněmovnou by mělo být součástí zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, jehož novela je obsažena v části první. Navrhované ustanovení proto nevyžaduje vložení nové části osmé, ale mělo by být součástí části první, čl. I. Legislativní odbor dále upozorňuje, že návrh zákona neužívá pojem "finančně analytický útvar" ale zavádí (v části první, čl. I, bodu 3, v § 2 odst. 5) legislativní zkratku "ministerstvo" pro "příslušnou organizační složku Ministerstva financí", touto organizační složkou se rozumí finančně analytický útvar.
    Z výše uvedených důvodů legislativní odbor doporučuje pozměňovací návrh F2 upravit (formou legislativně technické úpravy přednesené ve 3. čtení) takto:

    "V části první, čl. I, bod 40 zní:
    "40. V části první hlava pátá, včetně nadpisu zní:

    "HLAVA PÁTÁ
    KONTROLA ČINNOSTI MINISTERSTVA A POVINNOST ZACHOVÁVAT MLČENLIVOST
    .
    § 14

    (1) Kontrolu činnosti ministerstva vykonává Poslanecká sněmovna, která k tomuto účelu zřizuje zvláštní kontrolní orgán (dále jen "kontrolní orgán").

    (2) Kontrolní orgán se skládá ze sedmi členů. Členem kontrolního orgánu může být pouze poslanec Poslanecké sněmovny.

    (3) Pokud zákon nestanoví jinak, vztahuje se na jednání kontrolního orgánu a na práva a povinnosti jeho členů přiměřeně zvláštní předpis. X)

    § 14a

    (1) Členové kontrolního orgánu mohou vstupovat v doprovodu ředitele nebo jím pověřeného pracovníka do prostor ministerstva.

    (2) Ředitel předkládá kontrolnímu orgánu na jeho požádání
    zprávu o činnosti ministerstva,
    souhrnnou informaci obsahující zaměření a počet případů a věcí, v nichž bylo ministerstvo činné..

    (3) Kontrolní orgán není oprávněn zasahovat do personálních pravomocí vedoucích pracovníků ministerstva a nahrazovat jejich řídicí činnost.


    § 14b

    (1) Má-li kontrolní orgán za to, že činnost ministerstva nezákonně omezuje nebo poškozuje práva a svobody občanů, je oprávněn požadovat od ředitele potřebné vysvětlení.

    (2) Každé porušení zákona pracovníky, které kontrolní orgán zjistí při své činnosti, je povinen oznámit řediteli a nejvyššímu státnímu zástupci.

    § 14c
    Povinnost zachovávat mlčenlivost uložená členům kontrolního orgánu podle zákona se nevztahuje na případy, kdy kontrolní orgán podává oznámení podle § 14b odst. 2. Skutečnosti, o nichž se členové kontrolního orgánu dovědí při výkonu své funkce, oznamují v míře nezbytné pro dosažení účelu kontroly podle tohoto zákona.
    ________________
    x) Zákon 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů.".

    F.3. Za část sedmou se vkládá nová část osmá, která zní:

    "ČÁST OSMÁ

    Změna zákona o ochraně utajovaných skutečností

    Zákon 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností, ve znění zákona 164/1999 Sb., zákona 18/2000 Sb., zákona 29/2000 Sb., zákona 30/2000 Sb., zákona 363/2000 Sb., zákona 60/2001 Sb., zákona 322/2001 Sb., zákona 151/2002 Sb., zákona 310/2002 Sb., zákona 320/2002 Sb. a zákona 436/2003 Sb., se mění takto:

    V textu poznámky pod čarou č. 12) se na konci doplňují slova "zákon 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění a souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů"

    F.4.
    1. V části první, čl. I, bodu 23, v § 7 odst. 4 písm. i) se na konci doplňují slova "a Úřadu pro zahraniční styky a informace"

    2. V části první, čl. I se za bod 33 vkládá nový novelizační bod, který zní:
    "x) V § 10 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který včetně poznámek pod čarou č. 18) až 22) zní:
    "(4) Zjistí-li ministerstvo skutečnosti nasvědčující tomu, že se podezřelý obchod vztahuje k terorismu, teroristickým činům nebo teroristickým organizacím, zakázaným bojovým prostředkům,18) radioaktivním materiálům a jiným vysoce nebezpečným látkám,19) omamným a psychotropním látkám a jedům,20) vojenskému materiálu21) nebo kontrolovanému zboží a technologiím,22) poskytne potřebné údaje neprodleně příslušné zpravodajské službě podle její působnosti.
    _________________
    18) Například zákon 19/1997 Sb., o některých opatřeních souvisejících se zákazem chemických zbraní a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon 305/1999 Sb., o zákazu použití, skladování, výroby a převodu protipěchotních min a jejich zničení a o změně dalších zákonů, vyhláška 61/1974 Sb., o Smlouvě o nešíření jaderných zbraní, vyhláška 96/1975 Sb., o Úmluvě o zákazu vývoje, výroby a hromadění zásob bakteriologických (biologických) a toxinových zbraní a o jejich zničení, sdělení Ministerstva zahraničních věcí 94/1997 Sb., o přijetí Úmluvy o zákazu vývoje, výroby, hromadění zásob a použití chemických zbraní a o jejich zničení.
    19) Zákon 18/1997 Sb., o mírovém využití jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
    20) Například zákon 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška 62/1989 Sb., o Úmluvě o psychotropních látkách, sdělení Federálního ministerstva zahraničních věcí 462/1991 Sb., o sjednání Úmluvy Organizace spojených národů proti nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropními látkami, vyhláška 47/1965 Sb., o Jednotné úmluvě o omamných látkách, sdělení Federálního ministerstva zahraničních věcí 455/1991 Sb., o sjednání Protokolu o změnách Jednotné úmluvy o omamných látkách z roku 1961.
    21) Zákon 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským materiálem a o doplnění zákona 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
    Vyhláška 89/1994 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona 38/1994 Sb., o zahraničím obchodu s vojenským materiálem a o doplnění zákona 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
    22) Například zákon 21/1997 Sb., o kontrole vývozu a dovozu zboží a technologií podléhajících mezinárodním kontrolním režimům, ve znění zákona 204/2002 Sb., zákon 18/1997 Sb.".".


    F.5. V části první, čl. I, bodu 26, v § 8 se na konci odstavce 3 doplňuje věta, která zní:
    "Orgány uvedené v písmenech a) až e) jsou povinny na vyžádání ministerstva poskytnout písemné stanovisko v jím stanovené lhůtě nebo jinou požadovanou součinnost.".

    F.6. V části první, čl. I se bod 31 zrušuje.


    G. Poslanec Petr Braný

    G.1. V části osmé se slova "1. července 2003" nahrazují slovy "1. září 2004".




    V Praze dne 17. února 2004


    RSDr. Petr B r a n ý, v. r.
    zpravodaj rozpočtového výboru



    JUDr. Eva D u n d á č k o v á, v. r.
    zpravodajka ústavně právního výboru



    Ing. Milan E k e r t, v. r.
    zpravodaj výboru pro evropskou integraci


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce
    24. 2. 2004
    pošli emailem
    vytiskni článek

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    • Tweet

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 03.06.2025Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 3.6.2025
    • 06.06.2025Judikatura vysokých soudů ke spoluvlastnictví (online - živé vysílání) - 6.6.2025
    • 11.06.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 11.6.2025
    • 12.06.2025Praktické využití AI nástrojů (ChatGPT, MS Copilot) při analýze a tvorbě smluv (online - živé vysílání) - 12.6.2025
    • 13.06.2025Claimy zhotovitele dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 13.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Soukromoprávní a veřejnoprávní požadavky pro připojení se na veřejně přístupnou účelovou komunikaci jiného vlastníka
    • 10 otázek pro ... Petru Zaoralovou
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • FSR EU o zahraničních subvencích a více než rok jeho aplikace v oblasti veřejných zakázek
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Jak na návrh na vydání elektronického platebního rozkazu neboli „EPR“?
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Povinnosti českých s.r.o. a a.s. vůči zahraničním mateřským firmám: praktický přehled
    • Byznys a paragrafy, díl 10.: (Staro)nová cesta k rychlejšímu vyklizení nemovitosti
    • Jak na návrh na vydání elektronického platebního rozkazu neboli „EPR“?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
    • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025
    • Zákaz konkurence jednatele s.r.o.
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Právní novinky v roce 2025, část druhá – Změna v obsazení soudů, úprava psychoaktivních látek a změny v pracovním právu
    • Trestný čin poškození věřitele

    Soudní rozhodnutí

    Obnova trestního řízení

    Je-li v řízení o povolení obnovy coby nový důkaz předložen úřední záznam výpovědi poškozeného jako důležitého svědka, kterou byla podstatným způsobem změněna jeho...

    Náhrada nákladů poškozeného (exkluzivně pro předplatitele)

    Přizná-li soud poškozené nárok na náhradu nákladů podle § 154 odst. 2 trestního řádu, protože jí nebyl přiznán nárok na náhradu škody, a zároveň výši přiznaných nákladů...

    Náhrada nákladů řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Proti rozhodnutím o částkách svou výší bagatelních, u nichž zákon nepřipouští dovolání, je důvodnost ústavní stížnosti s výjimkou extrémních rozhodnutí vyloučena. Stejně tak...

    Náklady řízení – překvapivé rozhodnutí (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o náhradě nákladů řízení nelze úspěch či neúspěch procesních stran posuzovat ve vztahu k řízení jako celku, nýbrž je nutno každou věc, tj. každý nárok, jenž...

    Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

    Odvolací soud poruší právo na soudní ochranu zaručené čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, jestliže vyhodnotí důkazy provedené soudem prvního stupně jinak, než jak...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.