epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop5
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    3. 9. 2019
    ID: 109902upozornění pro uživatele

    Deset let antidiskriminačního zákona: historie, zhodnocení a výhled do budoucna

    V neděli 1. září tomu bylo právě deset let od nabytí účinnosti antidiskriminačního zákona (zákon 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů[1], dále též „ATDZ.“)

    Antidiskriminační zákon mimo jiné zapracovává příslušné předpisy Evropské unie a v návaznosti na přímo použitelný předpis Evropské unie, na Listinu základních práv a svobod a mezinárodní smlouvy, které jsou součástí právního řádu, blíže vymezuje (viz § 1 ATDZ) právo na rovné zacházení a zákaz diskriminace ve věcech práva na zaměstnání a přístupu k zaměstnání, přístupu k povolání, podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti, pracovních, služebních poměrů a jiné závislé činnosti, členství a činnosti v odborových organizacích, radách zaměstnanců nebo organizacích zaměstnavatelů, členství a činnosti v profesních komorách, sociálního zabezpečení, přiznání a poskytování sociálních výhod, přístupu ke zdravotní péči a jejího poskytování, přístupu ke vzdělání a jeho poskytování (včetně odborné přípravy), přístupu ke zboží a službám, včetně bydlení, pokud jsou nabízeny veřejnosti nebo při jejich poskytování.

    Na stranu druhou se tento zákon výslovně nevztahuje zejména (srov. § 1 odst. 2 ATDZ) na právní vztahy související s úpravou podmínek vstupu a pobytu státních příslušníků třetích zemí nebo osob bez státní příslušnosti na území České republiky (tím však není dotčena úprava stanovená přímo použitelným předpisem Evropské unie v oblasti volného pohybu pracovníků).[2]

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Historický exkurs 

    Přípravy antidiskriminačního zákona byly velmi dlouhé, trvaly více než 4 roky, přijetí bylo přitom jedním z důležitých závazků České republiky při vstupu do Evropské unie. Ke schválení normy oběma komorami Parlamentu České republiky došlo v první polovině roku 2008, prezident Václav Klaus však zákon v květnu téhož roku vetoval. Hlavním důvodem, který ho k tomuto kroku vedl, bylo mimo jiné prolomení principu přenesení důkazního břemene ze strany žalující na stranu žalovanou, což v praxi znamená pro toho, kdo se údajně dopustil diskriminace, aby prokázal opak – tedy že se diskriminace nedopustil.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Kvůli dlouhé prodlevě s přijetím ATDZ se Evropská komise obrátila k Evropskému soudnímu dvoru v Lucemburku, který dne 4. prosince 2008 vydal odsuzující usnesení vůči ČR za nesplnění implementace směrnic týkajících se zajištění rovného zacházení pro ženy a muže v oblasti sociálního zabezpečení v zaměstnání a podnikání (86/378/EHS[3] a 96/97ES)[4], vzápětí podala Evropská komise k ESD další žalobu, ve které žalovala ČR za nenaplnění implementace směrnice o rovném zacházení bez ohledu na rasový či etnický původ (200/43/EC), což je jedna z nejvýznamnějších podmínek pro členství v EU, a dále směrnice o rovném zacházení v zaměstnání a povolání (2000/78/EC[5]) do českého právního řádu. Česká republika byla v tomto okamžiku jediným členským státem EU, kterému v právním řádu absentovala střešní norma, která by zaručovala rovné zacházení a zabraňovala diskriminaci. Prezidentské veto se nakonec podařilo Poslanecké sněmovně svojí absolutní většinou zvrátit a ATDZ nabyl dne 29. června 2009 platnosti a 1. září téhož roku účinnosti.

    Co je to vlastně diskriminace?

    Diskriminací se obecně rozumí odlišné zacházení ve srovnatelných situacích bez racionálního odůvodnění. Není však dostačující pouhý pocit, že je daný člověk diskriminován, ale diskriminace musí existovat v podobě jednání popsaném a zakázaném zákonem.

    Podle ustanovení § 2 ATDZ je diskriminace dvojí podoby – buďto přímá, nebo nepřímá.

    • Přímá diskriminace je jednání, při kterém se s jedním člověkem zachází méně příznivě než s jiným ve srovnatelné situaci, a to z důvodu, které jsou zákonem zakázány. Jako příklad uvádíme zaměstnance, který odmítne zaměstnat uchazeče se zdravotním postižením nebo číšník, který odmítne v restauraci obsloužit hosta pro jeho příslušnost k určité etnické skupině.
    • Nepřímá diskriminace je takové jednání, při kterém se s někým zachází méně příznivě na základě kritéria, které je pouze zdánlivě neutrální. Jako příklad poslouží restaurace, která vyhlásí bezvýjimečný zákaz vstupu psů, čímž zakáže vstup hostům se zdravotním postižením, kteří využívají vodící nebo asistenční psy.

    Za diskriminaci se dále dle antidiskriminačního zákona považuje obtěžování, včetně toho sexuálního, pronásledování, pokyn a navádění k diskriminaci.[6]

    Z jakých důvodů tedy nesmí docházet k diskriminaci?

    Důvody nejsou ledajaké, antidiskriminační zákon hovoří o rase, etnickém původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientaci, věku, zdravotním postižení, náboženském vyznání, víře a světovém názoru. V ostatních zákonech se vyskytují i jiné důvody, kterými jsou např. majetek, členství v odborových organizacích či v politických stranách a hnutích, případně rodinný stav a další.

    V žádné oblasti společenského života by nemělo docházet k diskriminaci. Obecný a také nejširší zákaz diskriminace je obsažen v Listině základních práv a svobod, ATDZ se vztahuje na zákaz diskriminace v zaměstnání, podnikání, vzdělání, v sociální oblasti, zdravotní péči, poskytování zboží a služeb včetně bydlení, pokud jsou nabízeny veřejnosti a ve veřejné správě. Diskriminaci dále zakazují např. školský zákon, pokud se jedná o vzdělávání, zákon o zaměstnanosti, zákoník práce a služební zákon, pokud se jedná o zákaz diskriminace v zaměstnání, diskriminaci v podnikání potom postihuje zákon o veřejných zakázkách

    A co diskriminací není?

    Každé rozdílné jednání či znepokojivá situace nemusí hned splňovat podmínky diskriminace ve smyslu antidiskriminačního zákona.

    O diskriminaci se nejedná v případě požadavku ze strany zaměstnavatele o minimálním věku uchazeče, odborné praxi či délky zaměstnání, jestliže je to pro výkon povolání nezbytné, dále při rozdílném zacházení za účelem ochrany osob se zdravotním postižením, osob mladších 18 let nebo žen z důvodu těhotenství nebo mateřství, ale také situace, kdy muž nebo žena odmítne nabídku k sňatku od výrazně mladšího muže nebo ženy s odůvodněním, že je příliš mladý/á. [7]

    Aby se jednalo o diskriminaci podle antidiskriminačního zákona, musí nutně jít o zásah do lidské důstojnosti, z tohoto důvodu nemůže být diskriminována právnická osoba (obec, obchodní společnost).

    Jak se případné diskriminaci bránit?

    Je zde několik způsobů jak se nastalé diskriminaci bránit.

    Jednou z možností je obrácení se na příslušný kontrolní či nadřízený orgán (uchazeč nebo zaměstnanec se v případě diskriminace ze strany zaměstnavatele může obrátit na inspektorát práce, pokud se diskriminace dopouští zaměstnanci vzájemně, měl by se diskriminovaný zaměstnanec obrátit na nadřízeného).

    Dále se poškozený může obrátit s žalobou na soud, kdy se diskriminovaný domáhá ukončení diskriminačního jednání, odstranění jeho následků a poskytnutí přiměřeného zadostiučinění, které může být např. v podobě omluvy. Je samozřejmě možné žádat peněžní náhradu újmy.

    Třetí možností je pokus o smírné řešení nastalého diskriminačního jednání formou mediace, problém však může působit skutečnost, že s mediací musí vyjádřit souhlas jak diskriminovaný, tak i diskriminující. Mediátor pomáhá dospět oběma stranám k vzájemné dohodě.

    Jaké novely se v ATDZ chystají?

    Na jaře tohoto roku vzbudil velkou pozornost návrh novely zákona. V mainstreamových médiích se dokonce o tom objevovaly články s názvy jako „Inkvizitorská novela antidiskriminačního zákona“ či „Úplný konec světa. Novela antidiskriminačního zákona nadzvedla pravici.“ [8] [9]

    Přitom tato novela (Sněmovní tisk 424, předložen skupinou poslanců ČSSD, ANO a Pirátské strany dne 12. 3. 2019) řeší jen ty nejzávažnější problémy, které vyplynuly z dosavadní praxe. I soudě dle důvodové zprávy je meritem změn to, že podle současného nastavení ATDZ nelze potírat diskriminaci systémově, ale musí se čekat, až se někomu stala. To ale v praxi například znamená, že pokud zaměstnanec, který brzy dosáhne „důchodového věku“, chce dále pracovat, ale je si vědom vnitřního předpisu, podle kterého pracující senioři nesmějí získat žádné bonusy a nesmějí využívat pracovní benefity, není touto diskriminací ještě dotčen a nemůže ji řešit. Pokud v této situaci v takové společnosti někteří senioři budou, budou takto diskriminováni, ale budou mít obavu věc řešit individuálně, tudíž vyvstává další problém, neboť dnes není možné, aby místo nich podala hromadnou antidiskriminační žalobu organizace věnující se ochraně práv seniorů. Takový stav samozřejmě nepřispívá žádné prevenci a je velice neefektivní. Zaměstnavatelé vědomi si toho, že vymáhání diskriminačních ustanovení je pro zaměstnance složité, mohou zkoušet trpělivost dotčených zaměstnanců, co si ještě nechají líbit, než, zjednodušeně řečeno, diskomfort z takových pracovních podmínek převáží diskomfort ze soudění se se zaměstnavatelem.

    Pro některé poslance ale tyto argumenty o prevenci a efektivní a systémové nápravě vymahatelnosti nejsou dostatečné. Diskriminační žaloby v abstraktní věci označil za „úplný konec světa“ poslanec Marek Benda. Poslanec Patrik Nacher se zase nechal slyšet, že tato novela mu v konečném důsledku připadá jako nebezpečná a že nesouhlasí se změnou důkazního břemene.

    V tomto kontextu je nutno připomenout, že již v předchozím období smetla Sněmovna pod stůl novelu antidiskriminačního zákona, která by posilovala pravomoc veřejného ochránce práv ve směru možnosti podávat antidiskriminační žaloby.

    Návrh nyní čeká na projednání v Poslanecké sněmovně. Návrh byl zaslán vládě k vyjádření stanoviska 15. 3. 2019, přičemž Vláda zaslala (10. 4. 2019) stanovisko, přičemž stanovisko je neutrální. Od té doby je projednávání tisku (č. 424/1) navrženo na pořad 34. schůze, tedy od 10. září 2019. Doporučujeme situaci sledovat.

    Pro úplnost ještě dodejme, že už dnes antidiskriminační zákon požaduje v některých případech po straně, která se měla diskriminace dopustit, aby prokázala, že tomu tak není. Jedná se o takzvané sdílené důkazní břemeno a podle autorů tohoto článku je opravdu nesystémové a nelogické, aby bylo možné jen u dvou druhů diskriminace (rasy a etnicity, u kterých je možný přenos důkazního břemene ve všech okolnostech života, na které dopadá ATDZ, jak jsou ostatně uvedeny v úvodu tohoto článku; respektive ještě k přenosu důkazního břemene může dojít z jiného důvodu, ale to pouze v pracovněprávních vztazích; výjimkou pak je pohlaví coby diskriminační důvod, kde je možný přenos důkazního břemene ještě v oblasti zboží a služeb), zatímco u všech ostatních je to z nějakých důvodů i po deseti letech antidiskriminačního zákona nepřijatelné.[10] Současná situace vede k tomu, že pokud číšník odmítne obsloužit zdravotně postiženého a ten se obrátí se žalobou na soud, je na něm, aby prokázal, že došlo k samotnému neobsloužení a že k tomu vedlo zdravotní postižení, nikdo přitom nevidí do mysli druhého, a tudíž to nelze prokázat. Po novele by bylo na číšníkovi, aby prokázal, že příčinou neobsloužení byl jiný důvod než právě diskriminační v podobě zdravotního postižení.

    Závěr:

    Diskriminační jednání se v naší společnosti objevuje stále velmi hojně, není možné ji diskriminujícím tolerovat. Je nutné diskriminovaným nabídnout co možná nejlepší a nejúčinnější ochranu. Ročně se ke kroku podat antidiskriminační žalobu uchýlí pouze pár jedinců, podle šetření Kanceláře veřejné ochránkyně práv jich bylo v roce 2015 pouhých 6, důvodem pasivity ze strany obětí diskriminace je často nejistota z výsledku sporu, nedostatek důkazů, nedostatek bezplatných právních poraden, finanční náročnost žaloby a v neposlední řadě strach z odvetných opatření protistrany po uplatnění nároku u soudu.[11] Z našeho pohledu je rovněž velmi důležité nenechávat si případnou zkušenost z diskriminace pouze pro sebe, ale vyjít s ní mezi lidi a účinně se jí bránit. K odstraňování různých forem diskriminace rovněž velmi napomáhá Kancelář veřejné ochránkyně práv. Institut ombudsmana, ač mnohými kritizován, že svojí právní konstrukcí ne zcela zapadá do našeho právního systému, je pro mnohé případy diskriminace naprosto nenahraditelný. Je to právě veřejný ochránce, který jako jediný může efektivně provádět namátkové neohlášené kontroly ve věznicích, pobytových zařízeních a podobně, nebo též je to právě on, který může zasáhnout v případě špatného výkonu funkce veřejného opatrovníka. A pro úplnost nelze nezmínit, že veřejný ochránce práv působí k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších institucí vykonávajících státní správu, pokud je takové jednání v rozporu s právem nebo právu sice neodporuje, ale je jinak vadné či nesprávné, a tedy neodpovídá principům demokratického právního státu a principům dobré správy nebo jsou-li tyto orgány nečinné. Ochránce je oprávněn zabývat se stížnostmi, které směřují například proti činnosti ministerstev a jiných správních úřadů s působností pro celé území České republiky a správních úřadů jim podléhajících, orgánů územní samosprávy při výkonu státní správy, České národní banky (pokud působí jako správní úřad), RRTV, PČR (s výjimkou vyšetřování, kdy působí v trestním řízení), Armády ČR, Hradní stráže, Vězeňské služby ČR, dále především zařízení, v nichž se vykonává vazba, trest odnětí svobody, ochranná nebo ústavní výchova a ochranné léčení, dále zdravotních pojišťoven, orgánů soudu a státního zastupitelství při výkonu státní správy (zejm. otázka průtahů v řízení, nečinnosti soudů a nevhodného chování soudců, nikoliv proti samotnému rozhodnutí soudu nebo státního zástupce). Také pod kanceláří veřejného ochránce práv působí Poradní orgán veřejného ochránce práv pro oblast ochrany práv osob se zdravotním postižením, což je klíčový prvek pro veškeré případy diskriminace z důvodu zdravotního postižení, neboť je tento orgán zřízen na základě zákona podle požadavku ratifikované mezinárodní smlouvy OSN, Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (známá též jako „CRPD,“) k níž se (s výjimkou opčního protokolu umožňující domáhat se práv v úmluvě zaručených u příslušného orgánu OSN) Česká republika zavázala v roce 2010 (předpis 10/2010 Sb. m. s.[12]).

    Jiří Černý
    Mgr. Jiří Černý,
    Právník, externí doktorand PF UK, člen poradního orgánu veřejného ochránce práv pro oblast ochrany práv lidí s postižením, právník odborného sociálního poradenství Quip, z. ú., lektor Quip a NF ČRo Světluška
     

    Nicole Fryčová
    ,
    Studentka PF UK, poradkyně předsedy odborné skupiny pro přístupnost veřejné správy a veř. služeb při Úřadu Vlády ČR, vedoucí online sociálněprávní poradny Revenium, z. s. a konzultantka KVOP v oblasti přístupnosti informací OZP, lektorka NF ČRo Světluška a Okamžik, z. ú.
     

    [1] K dispozici >>> zde.

    [2] Srov. § 1 zák. č. 198/2009 SB

    [3] Směrnice Rady ze dne 24. července 1986 o zavedení zásady rovného zacházení pro muže a ženy v systémech sociálního zabezpečení pracovníků.; k dispozici >>> zde.

    [4] Směrnice Rady 96/97/ES ze dne 20. prosince 1996, kterou se mění směrnice 86/378/EHS o zavedení zásady rovného zacházení pro muže a ženy v systémech sociálního zabezpečení pracovníků; k dispozici >>> zde.   

    [5]  Směrnice Rady 2000/78/ES ze dne 27. listopadu 2000; k dispozici >>> zde.

    [6]  Podrobněji a laikům srozumitelně například k dispozici >>> zde.

    [7] Srov,. §6, §7 ATDZ

    [8] K dispozici >>> zde.

    [9] K dispozici >>> zde.

    [10] Převzato a upraveno z brožury Kanceláře veřejného ochránce práv „Sedm mýtů spojených s institutem sdíleného důkazního břemene“ k dispozici >>> zde. 

    [11] tamtéž

    [12] Předpis č. 10/2010 SB. m. s. (sdlěení Ministerstva zahraničních věcí o ratifikaci CRPD); dostupný online např. k dispozici >>> zde.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Jiří Černý, Nicole Fryčová
    3. 9. 2019

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.