epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    17. 6. 2025
    ID: 119626upozornění pro uživatele

    Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti

    Nový zákon o kybernetické bezpečnosti (dále jen „NZKB“),[1] který transponuje požadavky směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2555 o opatřeních k zajištění vysoké společné úrovně kybernetické bezpečnosti v Unii (dále jen „NIS2“), přináší řadu významných změn v oblasti kyberbezpečnosti, přičemž v tomto článku se zaměříme na úvodní vhled, pokud se jedná o otázku určení povinných osob, resp. odvětví regulovaných novou právní úpravou.

    Jak je patrné již z míry pozornosti, která se nové právní úpravě v oblasti kybernetické bezpečnosti věnuje nejen v advokátních kruzích, je okruh povinných osob (neboli poskytovatelů regulovaných služeb) násobně větší než tomu bylo dosud[2], přičemž nová právní úprava přináší dvě kategorie povinných osob, resp. tomu odpovídající dva základní režimy povinností s přihlédnutím k míře strategické významnosti.

    Dle NZKB je regulovanou službou služba, o které tak rozhodl Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (dále jen „NÚKIB“) podle § 6 odst. 2 NZKB. NZKB fakticky rozlišuje dva samostatné úkony vedoucí k zařazení poskytovatele regulované služby do regulace, totiž ohlášení regulované služby poskytovatelem regulované služby a návazně registraci regulované služby ze strany NÚKIB. Ustanovení § 6 odst. 1 NZKB stanoví, že poskytovatel služby, který splňuje podmínky pro registraci regulované služby podle § 4 odst. 1 NZKB, je sám povinen tuto službu NÚKIB ohlásit pro účely vydání rozhodnutí o registraci regulované služby. NZKB tedy většinově vychází z principu tzv. samoidentifikace, kdy povinná osoba sama na základě vlastní analýzy ověří, zda pod regulaci spadá, či nikoliv. Z návrhu důvodové zprávy k § 6 NZKB přitom vyplývá, že ve většině případů půjde o jednoduše vyhodnotitelná binární kritéria (mnohdy vázána na držení licence nebo povolení k poskytování služby), nicméně v komplikovanějších případech bude možné využít podpůrných materiálů NÚKIB a ad hoc konzultací. Pokud poskytovatel posoudí, že služba, kterou poskytuje, splňuje podmínky pro registraci, musí pro účely vydání rozhodnutí o registraci regulované služby ohlásit tuto službu NÚKIB nejpozději do 60 dnů ode dne, kdy ke splnění podmínek došlo.[3] Dle návrhu důvodové zprávy by měli poskytovatelé regulovaných služeb samoidentifikaci provést (či alespoň zahájit) nejlépe ihned po zveřejnění platného znění NZKB a příslušného prováděcího právního předpisu ve Sbírce zákonů, neboť zákonná 60denní lhůta pro ohlášení začne pro mnoho povinných osob běžet nabytím účinnosti NZKB. Samotnou registraci poté provádí NÚKIB.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Podmínky pro registraci regulované služby (jinými slovy podmínky, při jejichž naplnění má povinná osoba ohlašovací povinnost vůči NÚKIB) zákonodárce stanovil v § 4 odst. 1 NZKB následovně:

    1. jde-li o službu, která je významná pro zabezpečení důležitých společenských nebo ekonomických činností nebo pro bezpečnost v České republice, v některém z těchto odvětví:
    • veřejná správa a výkon veřejné moci,
    • energetika,
    • výrobní průmysl,
    • potravinářský průmysl,
    • chemický průmysl,
    • vodní hospodářství,
    • odpadové hospodářství,
    • doprava,
    • digitální infrastruktura a služby,
    • finanční trh,
    • zdravotnictví,
    • věda, výzkum a vzdělávání,
    • poštovní a kurýrní služby,
    • obranný průmysl,
    • vesmírný průmysl a
    1. poskytovatel služby je středním nebo velkým podnikem ve smyslu doporučení Komise 2003/361/ES ze dne 6. května 2003 o definici mikropodniků a malých a středních podniků, nebo je významný pro zabezpečení důležitých společenských nebo ekonomických činností nebo pro bezpečnost v České republice.

    K provedení základního posouzení, zda jsou (kumulativně) naplněny výše uvedené podmínky dle písm. a) a b) lze také využít indikativní kalkulačky dostupné na portálu NÚKIB >>>zde. Podrobnější informace k vymezení regulovaných služeb, jakož i k režimu povinností dále obsahuje návrh vyhlášky o regulovaných službách (prováděcí předpis k NZKB).

    Reklama
    Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    19.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Bez ohledu na kritérium velikosti podniku či konkrétní odvětví jsou dále v § 5 NZKB stanoveny podmínky pro registraci regulované služby v případě organizací s klíčovou rolí pro fungování státu a jeho ekonomiky. Podmínky pro registraci regulované služby jsou splněny v případě, že:

    1. jde o službu podle § 4 odst. 1 písm. a) NZKB a
    • její poskytovatel je jediným poskytovatelem této služby v České republice a tato služba je zásadní pro zabezpečení důležitých společenských nebo ekonomických činností nebo pro bezpečnost v České republice,
    • narušení této služby by mohlo mít významný dopad na bezpečnost České republiky, vnitřní pořádek nebo život a zdraví,
    • narušení této služby by mohlo vyvolat významná systémová rizika, zejména v odvětvích, kde by takové narušení mohlo mít přeshraniční dopad, nebo
    • její poskytovatel je kvůli svému specifickému významu na regionální nebo celostátní úrovni zásadní pro konkrétní odvětví, ve kterém působí, nebo typ služby, kterou poskytuje anebo pro jiná vzájemně propojená odvětví v České republice,
    1. jde o službu, jejíž narušení může způsobit závažný zásah do života více než 125 000 osob, a to prostřednictvím ohrožení bezpečnosti České republiky, vnitřního pořádku, života a zdraví, majetkové hodnoty nebo životního prostředí,
    2. jde o službu, jejíž narušení může způsobit závažný zásah do schopnosti poskytovat jinou regulovanou službu poskytovatele v režimu vyšších povinností, nebo
    3. jde o službu, jejíž poskytovatel je subjektem kritické infrastruktury podle právního předpisu upravujícího krizové řízení a kritickou infrastrukturu; v takovém případě je regulovanou službou služba odpovídající prvku kritické infrastruktury určenému u tohoto subjektu.

    V případě registrace regulované služby dle § 5 NZKB nevzniká poskytovateli služby ohlašovací povinnost (srov. § 6 odst. 1 NZKB a contrario a § 6 odst. 3 NZKB, dle kterého řízení o registraci regulované služby splňující podmínky dle § 5 NZKB lze zahájit pouze z moci úřední). Dle důvodové zprávy bude s těmito osobami vedeno správní řízení o registraci regulované služby a NÚKIB obvykle bude informacemi potřebnými pro registraci sám disponovat, čímž však není dotčena povinnost povinné osoby nahlásit kontaktní údaje dle § 11 NZKB.

    Vedle otázky naplnění podmínek pro registraci regulované služby je významná rovněž otázka, jaký režim povinností se na konkrétního poskytovatele vztahuje. Jak již bylo nastíněno v úvodu tohoto článku, NZKB nově u poskytovatelů regulovaných služeb rozeznává dva režimy, a to režim nižších a vyšších povinností (dikcí směrnice NIS2 se jedná o základní subjekty a důležité subjekty).[4] Dle NÚKIB je zavedení dvou režimů odrazem nového principu tzv. dvourychlostní kybernetické bezpečnosti, jehož cílem je ulehčit menším organizacím od přísných pravidel. Na organizace v režimu vyšších povinností jsou tak kladeny vyšší požadavky než na organizace v režimu nižších povinností.[5] Jeden poskytovatel regulovaných služeb přitom může být vždy pouze v jednom režimu bez ohledu na to, zda má např. několik služeb spadajících do režimu nižších povinností a jednu spadající do režimu vyšších povinností (spadá-li byť jediná služba do režimu vyšších povinností, uplatní se pro danou osobu tento režim). Odlišnosti jednotlivých režimů pak spočívají zejm. v rozsahu přijímaných bezpečnostních opatření ve smyslu § 14 NZKB, který v odst. 1 stanoví širší rozsah povinností pro poskytovatele regulovaných služeb v režimu vyšších povinností.

    S ohledem na výše uvedené lze uzavřít, že pro určení povinné osoby, neboli poskytovatele regulované služby ve smyslu NZKB, je v prvé řadě významná samoidentifikace poskytovatele regulovaných služeb, který je při naplnění kritérií dle § 4 odst. 1 NZKB povinen provést ohlášení NÚKIB, a to v zákonné lhůtě 60 dnů ode dne, kdy ke splnění podmínek došlo, resp. v mnoha případech od nabytí účinnosti NZKB. Samotnou registraci poskytovatele regulované služby poté provádí NÚKIB, a to zejména na základě ohlášení povinné osoby, případně též z moci úřední. Z vyhlášky o regulovaných službách dále vyplývá, jaký režim (nižších či vyšších) povinností se na konkrétního poskytovatele regulovaných služeb vztahuje. Pro prvotní posouzení pro účely samoidentifikace je vhodné využít například kalkulačky dostupné na portálu NÚKIB, přičemž v případě závěru o tom, že služba není regulovaná, je žádoucí provést záznam o posouzení. Jak vyplývá z důvodové zprávy k § 6 NZKB, v komplikovaných případech je možné využít také ad hoc konzultací s NÚKIB. Neohlášení splnění podmínek pro registraci regulované služby je dle § 60 odst. 1 písm. a) NZKB přestupkem, za který lze uložit pokutu až do výše 250 000 000 Kč nebo až do výše 2 % čistého celosvětového ročního obratu dosaženého podnikem (srov. § 60 odst. 7 písm. a) NZKB). Závěrem je na místě zdůraznit, že povinnost ohlášení se vztahuje i na adresáty, kteří byli povinnými osobami dle zákona 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších předpisů, tzn. i osoby povinné dle stávající právní úpravy musí provádět kroky vedoucí k registraci regulované služby dle NZKB (nedochází tak k automatickému „přechodu“).

    Mgr. Milan Friedrich, LL.M.
    advokát

    Mgr. David Mareš, Ph.D.,
    advokát

    MT Legal s.r.o., advokátní kancelář
     
    Praha | Brno | Ostrava
     
    Tel.: +420 222 866 555  
    Fax:  +420 222 866 546
    e-mail: info@mt-legal.com

     


    [1] V době přípravy tohoto článku byl návrh nového zákona o kybernetické bezpečnosti stále v legislativním procesu (zaevidován jako sněmovní tisk č. 759). Autoři článku vycházejí z poslední verze návrhu zákona, která prošla tzv. druhým čtením v Poslanecké sněmovně, tj. návrh zákona do jeho přijetí a vyhlášení může doznat dílčích změn. Sněmovní tisk č. 759 dostupný >>> zde.

    [2] Důvodová zpráva k NZKB uvádí, že rozšíření počtu povinných osob oproti současnému stavu bude nejméně 15násobné.

    [3] Pro případ, že osoba na základě vlastního posouzení dospěje k závěru, že podmínky pro registraci regulované služby nesplňuje, lze v souladu s návrhem důvodové zprávy k NZKB doporučit, aby o tom provedl relevantní záznam.

    [4] V případě služby registrované rozhodnutím NÚKIB na základě splnění podmínek podle § 5 NZKB je její poskytovatel vždy v režimu vyšších povinností.

    [5] K dispozici >>>zde.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Milan Friedrich, Mgr. David Mareš, Ph.D. (MT Legal)
    17. 6. 2025

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Matzner: Řešme také jak dál s AML. A vyvarujme se nadměrné zátěži a zbytečné byrokracie
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Dočasný zákaz výkonu funkce statutára dle zákona o kybernetické bezpečnosti a nové povinnosti pro statutáry
    • Soudní ombudsman jako most mezi soudy, advokacií a veřejností
    • Byznys a paragrafy, díl 17.: Přístup do datové schránky právnické osoby při úmrtí jednatele
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Limity nároku poškozeného na náhradu nákladů za nájem náhradního vozidla
    • Druhá vlna povinností dle AI Aktu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 25.09.2025Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • Squeeze-out a sell-out a jejich souběh
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • DEAL MONITOR
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Výklad právních norem
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Právo na soukromí vs. transparentnost firem: Kontroverze kolem evidence skutečných majitelů
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Konec snižování úrokových sazeb? Klíčová úroková sazba 2T repo zůstala v srpnu na 3,5 %
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění

    Soudní rozhodnutí

    Výklad právních norem

    Za situace, kdy jsou podle § 14 odst. 1 písm. a) zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů („ZESM“) údaje o skutečných majitelích zapsané v evidenci skutečných majitelů...

    Vydání výtěžku zpeněžení

    Jestliže osoby nadané popěrným právem nepopřely pohledávku věřitele přihlášenou do insolvenčního řízení vedeného na majetek dlužníka jako pohledávku s právem na uspokojení ze...

    Soudní poplatky

    Žádosti poplatníka podle § 9 odst. 4 písm. c/ zákona o soudních poplatcích založené na tvrzení, že „nemohl poplatek dosud zaplatit“, avšak očekává, že mu jeho dlužník brzy...

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.