epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    9. 3. 2018
    ID: 107161upozornění pro uživatele

    GDPR a přímý marketing

    Předmětem tohoto článku je nastínit právní úpravu v oblasti potřebnosti a změn v získávání souhlasů k zasílání elektronických marketingových sdělení - typicky newsletterů, a to v souvislosti s blížící se účinností obecného nařízení EU na ochranu osobních údajů (GDPR), jelikož praxe bývá velmi různorodá a ne vždy v souladu se zákonem a nařízením GDPR, přičemž na trhu existuje řada společností a různorodých subjektů, pro které je právě agenda související se zasílání marketingových sdělení a způsob a forma získávání souhlasu k zasílání těchto sdělení klíčová.

    ARROWS advokátní kancelář, s.r.o.

    Pokud se máme podívat na samotnou úpravu, tak obecné pravidlo zní, že využívání osobních údajů za účelem zasílání elektronických marketingových sdělení fyzickým osobám lze pouze se souhlasem osoby, která poskytla své osobní údaje za tímto účelem.

    Klíčovou otázkou je, kdy musí mít odesílatel (může se jednat jak o fyzickou, tak i právnickou osobu) souhlas třetí osoby, jejíž osobní údaje (např. e-mail, telefonní číslo) hodlá využít pro účely marketingu.

    Do určité míry je možné osobní údaje pro účely marketingu zpracovávat i bez souhlasu subjektů údajů.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    Marketingová sdělení zasílána bez souhlasu

    V této souvislosti přímo v recitálu č. 47 GDPR je stanoveno, že
    Reklama
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    5.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    zpracování osobních údajů pro účely přímého marketingu lze považovat za zpracování z důvodů oprávněného zájmu správce, tj. i z jiného důvodu než je souhlas osoby, které se osobní údaje týkají. Obdobně hovoří i čl. 7 odst. 1 GDPR.

    Nicméně je zapotřebí mít na paměti, že tento právní důvod pro zpracování osobních údajů není bezbřehý, ba naopak uplatní se toliko v určitých případech.

    Právě případem, kdy není potřeba mít výslovný souhlas fyzické osoby ke zpracování osobních údajů za účelem zasílání marketingových sdělení je situace, kdy marketingový subjekt využije elektronické kontakty svým zákazníků, a to v souvislosti s prodejem svého zboží nebo služeb, kdy osobní údaje získal v rámci plnění smlouvy – objednávky.

    Zákazník musí však mít možnost jednoduše (např. prostřednictvím odkazu) se bezplatně odhlásit, resp. odmítnout, další zasílání marketingových sdělení. Jedná se typicky o jakékoliv obchodní sdělení a nabídky zasílané na e-mail nebo telefonní číslo zákazníka.

    Dále je zapotřebí zmínit, že zasílání obchodních sdělení bez souhlasu zákazníka musí přímo souviset se službou nebo zbožím, které bylo marketingovým subjektem poskytnuto v rámci plnění smlouvy (objednávky) v rámci, které došlo k získání osobních kontaktních údajů zákazníka.

    Z uvedeného vyplývá, že pokud marketingový subjekt v rámci plnění objednávky dodal např. televizi nebo poskytl v rámci zakoupení voucheru možnost se ostříhat nebo se dobře najíst v restauraci, nemůže bez souhlasu příjemce marketingové nabídky zasílat např. nabídky na poskytnutí úvěru nebo dovolené v Řecku, aniž by měl souhlas od zákazníka.

    Hodnotícím kritériem, zda může odesílatel i bez souhlasu zákazníka nebo klienta zasílat marketingová sdělení, je posouzení jednak jejich vzájemného vztahu a skutečnosti, zda tento zákazník v době, kdy poskytl své osobní údaje, mohl důvodně očekávat, že je může dodavatel zboží nebo poskytovatel služby využít i k zasílání marketingových sdělení.

    Výše uvedené lze uzavřít tím, že pokud správce osobních údajů nezískal osobních údaje třetí osoby v rámci poskytování zboží nebo služeb, tj. od svého zákazníka, a jim zasílané marketingové sdělení nesouvisí se zbožím nebo službami, které poskytl předtím, nelze zasílat marketingová sdělení třetím osobám, aniž by k tomu dali svůj výslovný souhlas.

    Je na místě i poukázat na to, že je to vždy subjekt, který zpracovává a spravuje osobní údaje a realizuje zasílání marketingových sdělení, kdo je povinen prokázat, že třetí osoba udělila souhlas se zpracováním osobních údajů odesílateli marketingových sdělení.

    V opačném případě se předmětný zpracovatel vystavuje riziku možného postihu ze strany dozorujících orgánů nad zpracováním osobních údajů, kterým je Úřad pro ochranu osobních údajů.

    Zasílání marketingových sdělení v rámci obchodních vztahů

    Výše popsaná situace dopadá především na vztah obchodníka a zákazníka, jako fyzické osoby, (vztah B2C). Pravidla pro zasílání marketingových sdělení ve vztahu obchodník-obchodník, jako právnické osoby, (vztah B2B), jsou poněkud benevolentnější, avšak neuplatní se např. na živnostníky.

    Pro zasílání marketingových sdělení obchodním společnostem prostřednictvím e-mailu nebo telefonu souhlas není zapotřebí, je však dobrým zvykem vždy poskytnout možnost jej odvolat.

    Pokud se jedná např. o e-mailové adresy společnosti, kdy z e-mailové adresy plyne, že se jedná o e-mail konkrétní osoby, tj. ve tvaru jméno.přijmení@ nebo příjmení@, měla by taková sdělení vždy obsahovat možnost se odhlásit od odebírání marketingových sdělení.

    Časový limit pro zasílání marketingových sdělení

    Odesílatel by si vždy měl ujasnit a náležitě informovat druhou stranu k čemu konkrétně je souhlas udělován, tj. vymezit zboží a služby, které chce propagovat a dále uvést, na jak dlouho je daný souhlas udělován.

    Co se týče délky udělování souhlasu, tak v rámci praxe je často udělován souhlas během různých propagačních akcí jednoho produktu či jedné kampaně, omezené nabídky zboží, sezónní nabídky na předmětný rok atd., a to zcela na nepřiměřenou dobu, často i na několik let.

    Tato praxe však není správná, a pokud je souhlas udělován k zasílání marketingových sdělení, jejichž obsahem má být časově omezená nabídka zboží nebo služeb, má být právě tento souhlas udělen na tuto dobu.

    I pokud by si správce nechal udělit souhlas na podstatně delší časové období, a poté by opět zasílal marketingová sdělení již nesouvisející s původní časově omezenou nabídkou, nejednal by v souladu s důvodným očekáváním osoby, která udělila souhlas právě v souvislosti s konkrétní nabídkou, a postupoval by tak v rozporu s GDPR a jeho základními východisky.

    Hodnotícím kritériem pro vymezení časového období, na který má být souhlas udělen, je právě posouzení, zda se jedná o časově omezenou propagaci zboží nebo služeb a dále při zasílání obchodních sdělení je zapotřebí posoudit, zda je ještě důvodné, resp. očekávatelné ze strany příjemce marketingového sdělení, že by mu mohlo nebo mělo být ještě zasíláno nějaké sdělení, nehledě na to, na jako dlouho si správce vyžádal souhlas.

    K samotnému souhlasu lze doplnit, že odesílatel, resp. zpracovatel osobních údajů, by si souhlasy měl důkladně archivovat, aby mohl kdykoliv v budoucnu zejména prokázat, kdy byl poskytnut a na jak dlouho a k jakému účelu byl poskytnut.

    Náležitosti souhlasu a nepřípustná praxe získávání souhlasu k zasílání marketingových sdělení

    Souhlas má být jednoznačným potvrzením, které vyjadřuje svobodnou vůli osoby, která jej dává a dále má být zejména svobodný, konkrétní, jednoznačný, oddělitelný a informovaný.

    K otázce svobodného souhlasu lze uvést, že svobodný souhlas není, pokud je např. obsažen v obchodních podmínkách, nelze jej odmítnout, aniž by byla ze strany obchodníka poskytnuta služba nebo zboží nebo pokud by bylo v rámci jeho udělování on-line předem zaškrtnuté políčko k jeho udělení, jak není výjimkou v rámci běžné praxe.

    Ve zkratce lze uzavřít, že subjekt udělující souhlas musí udělit tento souhlas aktivně, tj. podpisem, zaškrtnutím políčka a mlčení nebo nečinnost v žádném případě není udělení svobodného souhlasu.

    Stejně tak musí být souhlas dostatečně informovaný a právě subjekt, který chce získat souhlas se zasíláním marketingových sdělení, by měl přesně vymezit

    • komu jej uděluje, tj. jestli jenom marketingovému subjektu někomu jinému, nebo i dalším subjektům, a kdo další je bude zpracovávat a mít k dispozici
    • za jakým konkrétním účelem jej uděluje, tj. vymezení zboží nebo služeb, kampaně atd.
    • na jak dlouho jej uděluje,
    • k jakým osobním údajům se váže souhlas se zasíláním sdělení, tj. zda jenom e-mail nebo např. i telefonní číslo,
    • poučení o základních právech.
    Závěrem lze shrnout, že právní úprava a nároky, které klade GDPR na zasílání marketingových sdělení je poměrně striktní a není velký prostor pro to, aby se uvedená pravidla vykládala benevolentně a ve prospěch odesílatelů marketingových sdělení. Do popředí se bude stavět právě ochrana koncových příjemců těchto sdělení a jejich práva.

    Subjektům, ať to jsou fyzické nebo právnické osoby, které chtějí zasílat marketingová sdělení lze doporučit, aby samy posoudily a udělaly si kompletní i zda mají platně udělený souhlas se zasíláním marketingových sdělení a zejména, zda je tento souhlas v souladu s požadavky GDPR, jinak po nabytí účinnosti GDPR v květnu 2018 tento souhlas již platný nebude.

    Pokud dospějí k závěru, že souhlas budou potřebovat nebo již jednou udělený souhlas nesplňuje parametry GDPR, nelze než doporučit, aby si od svých zákazníků nebo budoucích zákazníků nechaly tento souhlas udělit.

    Dále lze závěrem rovněž doporučit, aby si subjekty zasílající marketingová sdělení, udělaly prověrku procesu získávání souhlasů k zasílání marketingových sdělení a podoby samotného souhlasu, stejně tak jako způsobu jeho získávání. 


    Volodymyr Schwarz

    JUDr. Volodymyr Schwarz,
    právník specializující se na úpravu ochrany osobních údajů


    ARROWS advokátní kancelář, s.r.o.
     

    V Jámě 1
    110 00  Praha 1

    Tel.:    +420 721 251 892
    e-mail:   schwarz@arws.cz
     

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Volodymyr Schwarz (ARROWS)
    9. 3. 2018

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Compliance z pohledu obchodní korporace a přínos compliance programu pro obchodní korporaci
    • Prodloužení lhůt pro dání výpovědi a okamžitého zrušení zaměstnavatelem
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Předvídatelnost soudního rozhodování
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • LL.M. kurzy na Právnické fakultě Univerzity Karlovy
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Obchodní vedení společnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?

    Soudní rozhodnutí

    Nesprávné označení relevantní stěžovatelovy námitky (exkluzivně pro předplatitele)

    Nejvyšší správní soud nedostojí požadavkům na řádné odůvodnění soudního rozhodnutí vyplývajícím z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud nesprávně označí...

    Předběžná vazba (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o předběžné vazbě podle § 94 zákona o mezinárodní justiční spolupráci musí soudy dostatečně odůvodnit reálné riziko útěku vyžádané osoby, podložené jejím...

    Přeřazení odsouzeného do přísnějšího typu věznice (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodnutí o přeřazení odsouzeného do věznice s přísnějším režimem představuje omezení práva na osobní svobodu podle článku 8 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a obecné...

    Příspěvek na péči

    Příspěvek na péči a jeho právní úprava v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, je naplněním práva na přiměřené hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci podle...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Nemožnost přítomného účastníka efektivně participovat na jednání prostřednictvím svého advokáta z důvodu jazykových omezení může za určitých okolností vést k porušení jeho...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.