epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    7. 3. 2024
    ID: 117674upozornění pro uživatele

    Jak se připravit na licenční řízení ČNB

    Získání vysněné licence k povolení činnosti platební instituce předchází správní řízení vedené ČNB. Níže přinášíme základní informace o tomto řízení obecně a jak projít tímto náročným procesem.

    Licenční řízení

    Licenční řízení je proces, který umožňuje jednotlivým subjektům získat licence, a tedy povolení k provádění činnosti, která je regulována příslušnými právními předpisy. Tato licenční řízení jsou svou povahou správní řízení. Základní procesní normou je tedy správní řád. Licenční řízení vykazují specifika plynoucí z jednotlivých zvláštních zákonů dle příslušných oblastí finančního trhu. Základní věcná norma je odvislá od věcné specializace oblasti, na kterou licence dopadá, pro oblast bankovnictví je to např. zákon o bankách[1], pro oblast platebního styku a služeb je to zákon o platebním styku[2] atd. Udělování licencí se týká tedy nejen bank, ale také spořitelních družstev, oblasti pojišťovnictví, směnáren, penzijních společností, investičních fondů nebo obchodníků s cennými papíry, dále institucí elektronických peněz, platebních institucí, správců informací o platebním účtu atd. Obecněji lze předchozí uvedené rozdělit na bankovní a nebankovní subjekty dle toho zda vlastní bankovní licenci či nikoliv.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Nebankovní poskytovatelé platebních služeb

    Ustanovení § 5 zákona o platebním styku nám současně  definuje subjekty oprávněné poskytovat platební služby. Kategorizace platebních služeb vychází ze směrnice Evropské unie, která je implementována zákonem o platebním styku; ten rozlišuje několik druhů platebních služeb. Jejich pozitivní vymezení obsahuje § 3 zákona o platebním styku. Existují činnosti, které nejsou platební službou a proto se nevyžaduje povolení na základě § 3 odst. 3 výše uvedeného zákona (negativní výčet).

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Podmínky pro udělení licence stanovuje zákon o platebním styku samostatně pro každou v zákoně uvedenou kategorii, přičemž některé podmínky jsou průřezové, tedy společné. Zákon stanoví lhůtu, během které musí být žádosti o povolení k činnosti ČNB vyřízeny. Až v okamžiku, kdy žadatel splní požadované náležitosti, ČNB vydá rozhodnutí o udělení povolení.

    Platební instituce

     Zájemce o udělení povolení k činnosti platební instituce musí úspěšně prokázat splnění zákonných požadavků. Řada parametrů vyplývá z prováděcích vyhlášek, které podrobněji upravují náležitosti licenčního řízení pro daný typ subjektu, čímž se jeví pro nezkušeného žadatele celá příprava žádosti velmi složitá. Vyhlášky jsou tu však na místě, protože stanoví specifické požadavky a technické náležitosti pro daný typ žadatele (např. vzory žádostí a oznámení, hlášení závažných bezpečnostních a provozních incidentů, náležitosti některých dokumentů apod.). Rozsah podkladů stanovený vyhláškami nelze požadovat za konečný, nejedná se o taxativní výčet a ČNB si může vyžádat k doplnění i jiné podklady, které bude považovat za nezbytné dle konkrétního případu a okolností.  V neposlední řádě je celý proces zastřešen předpisy Evropské unie a pokyny orgánů EBA[3].

    Jak tedy postupovat?

    • Pro správní řízení je rozhodující řádné zjištění faktického stavu a připravenost žadatele.
    • Žadatel musí mít připraven a promyšlen svůj byznysový projekt a ten napasovat do „slohové“ práce.
    • Klíčové je shromáždit veškeré podklady po stránce personální,  organizační a technické.
    • Mezi nezbytnými požadavky patří požadavek na kapitál a profesní pojištění[4].

    Následně je potřeba, aby si žadatel doložil finanční stabilitu[5] a připravil si  fungující interní řízení rizik a v neposlední řadě zajistil dodržování pravidel ochrany spotřebitele, k tomu je žádoucí vytvořit si systém vyřizování stížností a reklamací.

    Vysoký důraz se přikládá obchodnímu plánu a jeho životaschopnosti. Obchodní plán je skutečně zamýšlený podnikatelský plán a musí minimálně obsahovat popisnou část a finanční plán, včetně předpokladů budoucího vývoje (pro následující tři roky, resp. na první 3 účetní období), proto musí být ve formátu výkazů účetní závěrky podle zákona o účetnictví. Mimo jiné jeho součástí je marketingový plán. Jelikož je obchodní plán klíčovým dokument, lze doporučit žadatelům, aby si s jeho zpracováním dali nutnou dávku práce. Náležitosti obchodního plánu stanoví  příloha č. 2 vyhlášky 1/2022 Sb., o žádostech a oznámeních k výkonu činnosti podle zákona o platebním styku, v platném znění.

    Po personální stránce je nezbytně nutná profesionální způsobilost managementu, je kladen důraz na jejich odbornou způsobilost, bezúhonnost, důvěryhodnost a zkušenosti klíčových osob.

    Zvláštní pozornost pak zaslouží vnitřní kontrolní systém (compliance, AML, interní audit, risk management).  Žadatel musí mít nastaven proces kontroly dle  zákona 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů.

    V neposlední řáde si žadatel připraví návrh vnitřních předpisů ve formě závazných postupů a metodik upravujících vnitřní fungování žadatele a požadovaná čestná prohlášení.

    Na závěr uvádíme shrnutí některých nejdůležitějších dokumentů a informací, které nesmíte zapomenout připravit. Tyto vychází především z vyhlášky 1/2022 Sb., o žádostech a oznámeních k výkonu činnosti podle zákona o platebním styku, v platném znění:

    • Plán činnosti
    • Obchodní plán, jehož součástí je marketingový plán
    • Informace o:
    1. organizačním uspořádání
    2. osobě s kvalifikovanou účastí (důvěryhodnost/bezúhonnost)
    3. o vedoucích osobách (odborná způsobilost/důvěryhodnost/bezúhonnost)
    4. o osobách s úzkým propojením
    • Informace k doložení základního kapitálu
    • Řídící a kontrolní systém
    • Mechanismy pro vnitřní správu a řízení a vnitřní kontrolu
    • Hodnocení rizik, kontrolní a bezpečnostní opatření
    • Popis bezpečnostních postupů
    • Informace o citlivých údajích o platbách
    • Popis opatření k zajištění kontinuity
    • Informace o sběru statistických dat
    • Systém vyřizování stížností a reklamací
    • Popis opatření proti legalizaci výnosů  z trestné činnosti a financování terorismu a příručka opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu pro pracovníky žadatele
    • Identifikační údaje auditora, který provádí u žadatele povinný audit podle zákona o auditorech
    • Název asociací sdružující osoby poskytující platební služby nebo jiných obdobných asociací, jejichž je žadatel členem  a nebo jejichž členem se v nejbližší době stane
    • Pojistnou smlouvu
    • Návrh smlouvy o účtu podle §22 odst. 1písm. b) zákona o platebním styku a další dokumenty a doklady.

    Je třeba upozornit, že informace předložené žadatelem musí být vždy pravdivé, úplné a také aktuální.

    Žádost je možné podat pouze elektronicky. V souvislosti s podáním žádosti je nutné uhradit správní poplatek. O žádosti o udělení povolení k činnosti platební instituce ČNB rozhoduje ve lhůtě do 3 měsíců od zahájení řízení. Lhůta je samozřejmě odvislá od připravenosti žadatele a kvalitě předložených podkladů.

    Závěr

    Je evidentní, že licenční proces je formálně a administrativně komplikovaným procesem. Proto je nutno přípravu žádosti, včetně jednotlivých detailů, nepodcenit. Osobně se domnívám, že v ideálním případě je vhodné si nechat odborně poradit advokátní kanceláří nebo poradenskou agenturou, která má s danou oblastí již praktické zkušenosti a je schopna kvalifikovaně žádost a potřebné přílohy zpracovat pro  žadatele a snáze ho tak licenčním řízením provést.

    JUDr. Martina Piecha,
    právník


    Zdroj:

    • Zákon 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů.
    • Vyhláška 1/2022 Sb., o žádostech a oznámeních k výkonu činnosti podle zákona o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů.
     

    [1] Zákon č.  21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů.

    [2] Zákon 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů.

    [3] https://www.eba.europa.eu/

    [4] Nebo jiné srovnatelné zajištění podle čl. 5 odst. 4 směrnice (EU) 2015/2366.

    [5] Žadatel musí prokázat, že disponuje dostatečným základním kapitálem a legitimním zdrojem těchto prostředků.


    JUDr. Martina Piecha
    7. 3. 2024

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.