epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    23. 12. 2016
    ID: 104421upozornění pro uživatele

    K některým způsobům prokázání technické kvalifikace dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek

    Účelem zákona 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“) má být, mimo jiné, usnadnění aplikace procesu zadání veřejné zakázky ze strany jednotlivých zadavatelů v praxi. Oproti zákonu 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění účinném do 30.09.2016 (dále jen „ZVZ“), by mělo dojít ke snížení zbytečného formalismu v dodržování některých procesních pravidel a umožnit tak zadavatelům flexibilněji reagovat na jednotlivé situace v rámci zadávacího řízení, přizpůsobit jeho průběh individuálním prioritám zadavatele, a to vše při naplnění základního účelu obsaženého v ustanovení § 2 odst. 1 ZZVZ. Ke snížení formalismu dochází i ve fází zadávacího řízení ohledně prokazování technické kvalifikace dodavatele, respektive způsobů jejího prokazování.

    V souladu s ustanovením § 28 odst. 1 písm. c) ZZVZ platí, že „kvalifikací je způsobilost a schopnost dodavatele plnit veřejnou zakázku“. Tento pojem v sobě nezahrnuje pouze oprávnění k výkonu určité činnosti, ale zároveň i existenci doložitelných zkušeností či praxe dodavatele. Jedná se jak o požadavky týkající se obligatorního prokázání základní a profesní způsobilosti dodavatele, tak i fakultativní ustanovení týkajících se ekonomické a technické kvalifikace. Způsobilost základní a profesní může zadavatel nabýt pouze tehdy, pokud se svou činností nedopustí prohřešků obsažených v ustanovení § 74 ZZVZ, nebo pokud získá oprávnění k výkonu činnosti ve smyslu § 77 ZZVZ, tj. je alespoň v teoretické rovině způsobilý splnit předmět veřejné zakázky.[1]

    Rozsah a přiměřenost technické kvalifikace

    Stejně jako v předcházející právní úpravě je v ZZVZ opětovně stanovena výslovná povinnost, aby kvalifikační kritéria byly stanoveny přiměřeně s ohledem na složitost a rozsah předmětu veřejné zakázky. Stále tedy platí, že nesmí dojít k zjevné disproporci mezi předpokládanou výší, rozsahem nebo samotným předmětem plnění a nastavením ekonomické a technické kvalifikace. Požadavek „přiměřenosti“ je nově výslovně vyjádřen i mezi základními zásadami zadávacího řízení. Na druhou stranu ale již není povinnost zadavatele aplikovat právní hypotézu, že kvalifikační předpoklady již nemohou být předmětem hodnotících kritérií. K tomuto významnému posunu došlo v důsledku transpozice ustanovení čl. 67 odst. 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2014/24/EU, o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES (dále jen „Směrnice“). Tato změna by však neměla automaticky znamenat, že zadavatel rezignuje na skutečný smysl kvalifikace, kterým je primárně ověřit obecnou způsobilost dodavatele plnit předmět veřejné zakázky. V případě hodnotících kritérií je naopak smyslem zohlednění specifických požadavků zadavatele k plnění tvořící určitý „nadstandard“, kterého chce zadavatel dosáhnout.

    K samotné technické kvalifikace dodavatele je nutné uvést, že v souladu s ustanovením § 79 odst. 1 ZVZ platí, že jejím účelem je „prokázání lidských zdrojů, technických zdrojů nebo odborných schopností a zkušeností nezbytných pro plnění veřejné zakázky v odpovídající kvalitě. Zadavatel může považovat technickou kvalifikaci za neprokázanou, pokud prokáže, že dodavatel má protichůdné zájmy, které by mohly negativně ovlivnit plnění veřejné zakázky“. Odhlédneme-li od otázky prokazování tzv. „protichůdných zájmů“ dodavatele uvedených ve výše citovaném ustanovení ZZVZ, která bude pravděpodobně vysvětlena až rozhodovací praxí, tak je možné uvést, že technická kvalifikace slouží k prokazování technických, personálních, a odborných kapacit na straně dodavatele. Samotný výčet technických kvalifikačních kritérií je opět stanoven taxativním způsobem. Z hlediska systematiky členění technických kvalifikačních předpokladů oproti ZVZ došlo k poměrně významné změně, neboť jednotlivé technické kvalifikační kritéria již nejsou členěny podle druhu veřejné zakázky, naopak jsou uvedeny v souhrnném přehledu. Pouze v případě tzv. „významných referenčních zakázek“ dle ustanovení § 79 odst. 2 písm. a) a b) ZZVZ členění dle druhu veřejné zakázky bylo částečně zachováno.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    Způsob prokázaní technické kvalifikace dokladem

    V případě samotného způsobu prokázání technických kvalifikačních kritérii je nutné primárně odkázat na ustanovení § 73 odst. 5 ZZVZ, které stanovuje, že „zadavatel je povinen v zadávací dokumentaci stanovit, které údaje, doklady, vzorky nebo modely k prokázání splnění požadovaných kritérií kvalifikace“, a ustanovení § 73 odst. 6 ZZVZ, které upravuje obecné požadavky na prokázání kvalifikace, tj. že kritéria technické kvalifikace musí být stanovena s ohledem na složitost a rozsah předmětu veřejné zakázky, a zadavatel je dále povinen přesně formulovat minimální úroveň jejich prokázání. V nabídce však mohou být doklady, jimiž je prokazovány kvalifikace předloženy ve formě pouhé kopie. Na druhou stranu dle ustanovení § 53 odst. 6 a § 122 odst. 3 písm. a) ZVZ je vyžadováno, aby vybraný dodavatel před podpisem smlouvy se zadavatelem předložil zadavateli originály, nebo úředně ověřené kopie dokladů, jimiž v zadávacím řízení prokázal kvalifikaci. Jedná se o identický postup, který byl v ZVZ aplikován v případě zjednodušeného podlimitního řízení.

    V případě, že dodavatel není schopen předložit požadovaný doklad, je oprávněn předložit jiný rovnocenný doklad. Tato „nemožnost“ nicméně nemůže být zapříčiněna v důsledku jednání/opomenutí na straně dodavatele, musí se jednat o faktickou a objektivní nemožnost předložit příslušný doklad.[2]  K  dokladům, jimiž je prokazována technická kvalifikace dodavatele, je zadavatel vázán ustanovením § 79 odst. 2 ZZVZ, které obsahuje výčet jednotlivých osvědčení, seznamů, přehledů, dokladů, či vzorků, které poskytují zadavateli dostatečnou garanci o materiálním a personálním zajištění plnění veřejné zakázky ze strany dodavatele.

    Reklama
    Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    19.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Způsob prokázaní technické kvalifikace osvědčením objednatele?

    V souvislosti s výše uvedeným je ale nutné zmínit na možnou legislativně technickou chybu, která je obsažena v ustanovení § 79 odst. 2 písm. b) ZZVZ, týkající se tzv. „referenčních zakázek na služby a dodávky“. Toto technické kritérium bývá ze strany zadavatelů v praxi velmi často využíváno, což může v budoucnu zadavatelům a dodavatelům přinášet komplikace. V ustanovení § 79 odst. 2 písm. b) ZZVZ totiž není obsažena možnost, a to narozdíl od ustanovení § 79 odst. 2 písm. a) ZZVZ, které upravuje tzv. „referenční zakázky na stavební práce“, prokázat splnění tohoto kritéria kvalifikace prostřednictvím „osvědčení objednatele o řádném poskytnutí služby či dodávky“ (dále jen osvědčení objednatele).  Ačkoliv gestor ZZVZ, kterým je Ministerstvo pro místní rozvoj, v důvodové zprávě k ZZVZ[3] nepřipouští jakékoliv pochybení, tak právě nemožnost prokázat tzv. „referenční zakázky na služby a dodávky“ prostřednictvím osvědčení objednatele je v částečném rozporu s ustanovením § 79 odst. 5 ZZZVZ, stanovujícím, že „rovnocenným dokladem k prokázání kritéria dle § 79 odst. 2 písm. a) a b) ZZVZ je zejména smlouva s objednatelem, nebo doklad o uskutečněném plnění dodavatele.“

    Způsob prokázaní technické kvalifikace odkazem

    Významnou novinkou, která stejně jako v případě prokázání technické kvalifikace kopii dokladu, má za cíl urychlit zadávací řízení, a tím i výběr nejlepšího dodavatele, je prokázání technické kvalifikace prostřednictvím tzv. „odkazu“.[4] Dle ustanovení 45 odst. 4 ZZVZ platí, že „povinnost předložit doklad může dodavatel splnit odkazem na odpovídající informace vedené v informačním systému veřejné správy nebo v obdobném systému vedeném v jiném členském státu, který umožňuje neomezený dálkový přístup. Takový odkaz musí obsahovat internetovou adresu a údaje pro přihlášení a vyhledání požadované informace, jsou-li takové údaje nezbytné“. Informační systém veřejné správy je systém, který splňuje definiční znaky zákona 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Prokázání kvalifikace odkazem bude zpravidla primárně využitelné v rámci základní a profesní způsobilosti, na druhou stranu však nelze vyloučit, že zadavatelé budou akceptovat tento způsob prokázaní i v případě technické kvalifikace. Dle ustanovení § 4 odst. 1 zákona 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), ve znění pozdějších předpisů, platí, že „registr smluv je informačním systémem veřejné správy, který slouží k uveřejňování smluv podle tohoto zákona“. Nelze tedy vyloučit, že někteří z dodavatelů využijí této možnosti a v případech prokázání technických kritérií dle § 79 odst. 2 písm. a) a b) ZVZ prostřednictvím smlouvy s objednatelem dle § 79 odst. 5 ZZVZ prokáží svou technickou kvalifikaci odkazem na informace uveřejněné v registru smluv.

    Závěr

    S účinností ZZVZ došlo k poměrně významným změnám ve způsobů prokazování technické kvalifikace. Zákonodárce přistoupil ke změně v samotném způsobu prokazování technických kritérii, kdy originály, či úředně ověřené kopie jednotlivých dokladů jsou vyžadované až před podpisem smlouvy s vybraným dodavatelem. Jako významnou a pozitivní změnu je možné rovněž hodnotit umožnění dodavatelům prokázat svou kvalifikaci prostřednictvím odkazu na informace uveřejněné v informačním systému veřejné správy v tuzemsku, či zahraničí. Lze předpokládat, že budou-li této možnosti dodavatelé využívat, tak se tím výrazně zkrátí průběh zadávacího řízení. V případě prokázání tzv. „referenčních zakázek na služby a dodávky“ již ale není dle § 79 odst. 2 písm. b) ZZVZ přípustné předložení dokladu ve formě tzv. „osvědčení objednatele“, což je možné považovat za paradoxní, neboť ZZVZ jako alternativní způsob prokázání tohoto technického kritéria umožňuje například předložení smlouvy s objednatelem, či dokladu o uskutečněném plnění dodavatele.


    JUDr. Radoslav Lukovič,
    advokátní koncipient


    Společná advokátní kancelář Balcar, Hrouzek, Veselý, Zelenková

    Palác Riesů
    Panská 895/6
    110 00 Praha 1

    Tel.:    +420 222 231 133
    Fax:    +420 222 231 819
    e-mail:    sak@akspol.cz


    _____________________________________________
    [1] KOUDELKOVÁ, Monika. Nové pojetí kvalifikace v zákoně o zadávání veřejných zakázek. Veřejné zakázky v praxi. 2016, č. 1, str. 4.
    [2] KOUDELKOVÁ, Monika. Doklady a zákon o zadávání veřejných zakázek. Veřejné zakázky v praxi. 2016, č. 2, str. 4.
    [3] V důvodové zprávě  je § 79 ZZVZ uvedeno: „Obdobně může zadavatel požadovat seznam významných dodávek nebo významných služeb poskytnutých za poslední 3 roky. Zadavatel může tuto lhůtu ve výjimečných případech prodloužit. U dodávek a služeb nemůže zadavatel požadovat osvědčení o řádném provedení a dokončení nejvýznamnějších dodávek a služeb“.
    [4] KOUDELKOVÁ, Monika. Doklady a zákon o zadávání veřejných zakázek. Veřejné zakázky v praxi. 2016, č. 2, str. 6.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    JUDr. Radoslav Lukovič (Společná advokátní kancelář Balcar, Hrouzek, Veselý, Zelenková)
    23. 12. 2016

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Klamavá reklama
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Děti již mají svého zastánce, novela zavedla úřad dětského ochránce práv
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Porušení akcionářské dohody může zakládat neplatnost usnesení valné hromady, musí být však dobře napsána
    • Nemožnost snížení hranice pro usnášeníschopnost shromáždění vlastníků aneb příběh zklamaného společenství
    • Režimy povinností dle nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Důkladnější přezkum rozhodnutí vydaných Rozhodčím soudem pro Sport

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Valerii Cermanovou
    • Klamavá reklama
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Novela trestního zákoníku
    • Výpočet a zdroj odměny insolvenčního správce při zrušení konkursu
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Novela trestního zákoníku
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Nemožnost snížení hranice pro usnášeníschopnost shromáždění vlastníků aneb příběh zklamaného společenství
    • Fashion Upcycling? „Non, merci“ vzkazuje Hermès
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Porušení akcionářské dohody může zakládat neplatnost usnesení valné hromady, musí být však dobře napsána
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Spotřebitelský vztah mezi studentem a soukromou školou – ÚS mění judikaturu
    • Novela trestního zákoníku

    Soudní rozhodnutí

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže odvolací soud na základě odvolání podaného dlužníkem proti usnesení insolvenčního soudu o zrušení schváleného oddlužení a (současně) o zastavení insolvenčního...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Náhrada při poškození věci (exkluzivně pro předplatitele)

    Náklady na zajištění náhradního vozidla lze podle konkrétních okolností pokládat za účelně vynaložené i v případě, že náhradní vozidlo bylo poškozeným použito k jízdě jen po...

    Nutná obhajoba, obnova řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li dán některý z důvodů nutné obhajoby podle § 36a odst. 2 písm. a) až d) tr. ř., musí mít obviněný obhájce již od počátku řízení o návrhu na povolení obnovy řízení,...

    Pracovněprávní vztahy (exkluzivně pro předplatitele)

    Účelem zákona č. 301/2020 Sb. bylo zajistit poskytovateli zdravotních služeb kompenzaci zvýšených personálních nákladů a zabránit tak propouštění zdravotníků a snižování...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.