Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
1. července 2025 nabylo účinnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1620 ze dne 31. května 2024, kterým se zřizuje Orgán pro boj proti praní peněz a financování terorismu a mění nařízení (EU) č. 1093/2010, (EU) č. 1094/2010 a (EU) č. 1095/2010 („Nařízení“). Nařízení je součástí tzv. AML balíčku, který sjednocuje právní úpravu AML/CFT v rámci Evropské unie, a upravuje zřízení, pravomoci a fungování Orgánu pro boj proti praní peněz a financování terorismu („AMLA“). V článku shrnujeme některé přínosy, které AMLA může přinést pro povinné osoby.
AMLA byla zřízena už 26. června 2024, kdy během následujícího roku byly obsazovány funkce ve správní a řídicí struktuře. První předsedkyní AMLA se stala Bruna Szego, italská právnička s bohatými zkušenostmi v boji proti praní špinavých peněz. AMLA má za úkol koordinovat vnitrostátní orgány s cílem zajistit správné a jednotné uplatňování pravidel Evropské unie, transformovat dohled nad bojem proti praní peněz a financování terorismu v Evropské unii a posílit spolupráci mezi finančními zpravodajskými jednotkami.
Zásadní pravomocí AMLA, která bude mít, doufejme, příznivý dopad na povinné osoby, je pravomoc vydávat regulační a prováděcí technické normy, obecné pokyny a doporučení a stanoviska. Níže uvádíme přehled regulatorního rámce, na který se můžeme těšit.
AMLA nařízení č. 2024/1624
Fungování AMLA je spjato s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1624 ze dne 31. května 2024 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu („nařízení AML“), které obsahuje valnou většinu pravidel ve vztahu k AML/CFT opatřením týkajícím se povinných osob.
Nařízení AML obsahuje zmocnění AMLA pro vydávání obecných pokynů k naplňování povinností, které povinným osobám nařízení AML ukládá.
První vlna obecných pokynů
Do 10. července 2026 AMLA v souladu s nařízením AML vydá následující obecné pokyny:
- obecné pokyny k okolnostem, které by povinné osoby měly, na základě povahy jejich podnikání, včetně jeho rizik a složitosti, a své velikosti, vzít v úvahu při stanovení rozsahu svých vnitřních strategií, postupů a kontrol;
- obecné pokyny týkající se minimálních požadavků na obsah posouzení rizik v rámci celého podniku vypracovaného povinnou osobou a dalších zdrojů informací, které je třeba při provádění posouzení rizik v rámci celého podniku zohlednit;
- obecné pokyny k rizikovým proměnným a rizikovým faktorům, které musí povinné osoby při uzavírání obchodních vztahů nebo provádění příležitostných transakcí zohlednit;
- obecné pokyny k průběžnému sledování obchodního vztahu a ke sledování transakcí prováděných v souvislosti s tímto vztahem.
Do 10. července 2026 vypracuje AMLA rovněž návrhy regulačních technických norem, které stanoví povinné osoby, odvětví nebo transakce, které jsou spojeny s vyšším rizikem ML/FT a na které se použijí nižší hodnoty, než jsou hodnoty stanovené pro příležitostné transakce; dále související hodnoty příležitostných transakcí; dále kritéria, která je třeba vzít v úvahu při identifikaci příležitostných transakcí a obchodních vztahů; a kritéria pro identifikaci souvisejících transakcí.
Do stejného data pak AMLA vypracuje návrhy regulačních technických norem, které stanoví požadavky na povinné osoby podle článku upravujícího hloubkovou kontrolu klienta, a informace, které mají být shromažďovány za účelem provádění standardní, zjednodušené a zesílené hloubkové kontroly podle nařízení AML. V rámci těchto norem budou stanoveny typy opatření zjednodušené hloubkové kontroly, která mohou povinné osoby použít v situacích s nižším rizikem, včetně opatření použitelných na konkrétní kategorie povinných osob a produktů nebo služeb. Dále budou obsahovat výčet spolehlivých zdrojů informací, které lze použít k ověření identifikačních údajů fyzických nebo právnických osob, a seznam atributů, které musí prostředky elektronické identifikace a příslušné kvalifikované služby obsahovat, aby splňovaly požadavky pro identifikaci a ověření totožnosti klienta a skutečného majitele v případě jejich kontroly.
Druhá vlna obecných pokynů
Další vlna obecných pokynů AMLA ve vztahu k nařízení AML je stanovena do 10. července 2027. Do tohoto data tak AMLA vydá:
- obecné pokyny určené povinným osobám týkající se navazování vztahů externího zajišťování činností, jejich řízení a postupů pro sledování provádění funkcí poskytovatelem služeb; úlohy a odpovědnosti povinné osoby a poskytovatele služeb v rámci smlouvy o externím zajišťování činností; přístupů v oblasti dohledu uplatňovaných ve vztahu k externímu zajišťování činností;
- obecné pokyny týkající se opatření, která mají přijmout úvěrové a finanční instituce a poskytovatelé svěřenských služeb nebo služeb pro obchodní společnosti s cílem zjistit, zda klient drží aktiva ve výši alespoň 50 000 000 EUR ve finančním nebo investičním jmění nebo nemovitostech;
- obecné pokyny týkající se kritérií pro identifikaci osob blízkých, úrovně rizika spojeného s konkrétní kategorií politicky exponovaných osob, jejich rodinných příslušníků nebo blízkých osob, včetně pokynů, jak mají být tato rizika hodnocena, pokud daná osoba již nevykonává významnou veřejnou funkci;
- obecné pokyny určené povinným osobám týkající se podmínek, za kterých se povinné osoby mohou spoléhat na informace shromážděné jinou povinnou osobou, včetně případů hloubkové kontroly klienta na dálku, úlohy a odpovědnosti povinných osob zapojených do situace spoléhání se na jinou povinnou osobu;
- obecné pokyny týkající se ukazatelů podezřelé činnosti nebo chování, které budou pravidelně aktualizovány.
Věříme, že AMLA přinese jednotnější a přehlednější rámec pro plnění povinností v oblasti AML/CFT a doufáme, že obecné pokyny právě pro svoji obecnost nepřinesou více otázek než odpovědí.
Mgr. Vojtěch Faltus,
partner
Mgr. Andrea Toncrová,
advokátní koncipientka
Aegis Law, advokátní kancelář, s.r.o.
Jungmannova 26/15
110 00 Praha 1
Tel: +420 777 577 562
Email: office@aegislaw.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz