epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    27. 6. 2005
    ID: 34280upozornění pro uživatele

    K reformě obchodního rejstříku a rejstříkového řízení provedené zák. č. 216/2005 Sb., kterým se mění zák. č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník

    Dne 1.7.2005 nabývá účinnosti zákon 216/2005 Sb., kterým se mění zák. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, jakož i některé další zákony. Mezi jeho hlavní přínosy a základní cíle jakožto novelizace dvou ze základních právních předpisů českého práva patří dle jeho důvodové zprávy celková transformace hmotněprávní a procesně právní úpravy obchodního rejstříku.

    Komentovaný zákon tak ve svém cíli směřuje zejména k zjednodušení  mnohdy nepřehledné, přebujelé a příliš rigidní právní úpravy rejstříkového řízení a s tím souvisejícího zrychlení zápisů do obchodního rejstříku.Mělo by proto odpadnout mnohdy neúměrně dlouhé čekání na provedení zápisu do obchodního rejstříku, třebaže je nutno si klást otázku, zda ne za cenu jistého snížení právní jistoty v údaje a skutečnosti v rejstříku zapsané.

    Rejstříkové řízení se v současné době vyznačuje nejednotností výkladu některých jeho ustanovení napříč soudy v celé České republice, což neméně krát vede k praktickým problémům spojených kupř. s problematickým dokládáním zapisovaných skutečností do obchodního rejstříku. Bývá označováno  jako tzv. úřednické dotváření práva, v důsledku kterého je mnohdy navrhovatel postaven do situace, kdy je na výzvu soudu povinen dokládat zapisované a údaje dokumenty, požadavek na jejichž prezentaci není v zákoně přímo stanoven, avšak plyne z obecné povinnosti navrhovatele prokázat v rejstříkovém řízení veškerá tvrzení obsažená v návrhu na zápis. Tento neuspokojivý stav nebyl vyřešen ani za pomoci řady dílčích novel. Jak bude pojednáno níže, uvedený  nešvar se komentovaný zákon pokusil odstranit zavedením speciálních formulářů  a seznamu dokládaných listin. Zavedení formulářů má přitom kromě dalšího vést i ke snížení zátěže soudních úředníků, neboť  odpadne agenda spojená s výzvami  k odstranění nedostatků návrhů a k doplnění soudem vyžadovaných listin.

    Komentovaný zákon však nelze chápat jako není celkovou rekodifikaci rejstříkového řízení, třebaže  jeho procesní část značně modifikuje, zejména pak změnou ve vymezení účastníků rejstříkového řízení (řízení ve věcech obchodního rejstříku dle § 200a a násl. občanského soudního řádu). Těmi již nadále nejsou osoby osoby zapisované v rámci zápisu podnikatele do obchodního rejstříku, což má kromě dalšího vést k dalšímu urychlení celého řízení. Důležitým rysem komentovaného zákona je i modernizace způsobu vedení obchodního rejstříku za pomoci nových informačních technologií.

    Komentovaný zákon nemění nic na obecném chápání pojetí obchodního rejstříku jako veřejného seznamu vedeného i nadále pouze soudy, do kterého se zapisují údaje o podnikatelích. Upřednostňuje však jeho funkci evidenční namísto dosavadní registrační. Součástí obchodního rejstříku zůstává i nadále sbírka listin. Obchodní rejstřík má být nadále veden jen v elektronické podobě.  Tato povinnost však stíhá rejstříkové soudy až od 1.1.2007; do tohoto data lze dle přechodných ustanoveních komentovaného zákona vést i nadále obchodní rejstřík pouze v listinné podobě.

    Zákon hned v úvodu zcela ruší ustanovení § 3 obchodního zákoníku vymezující osobu podnikatele dle obchodního zákoníku. Předmětné ustanovení však nachází náhradu v § 34 komentovaného zákona. Dle něj se do obchodního rejstříku  zapisují obchodní společnosti a družstva, zahraniční osoby dle ů 21 odst. 4 obchodního zákoníku, fyzické osoby, které jsou podnikateli a mají trvalý pobyt nebo bydliště v ČR nebo v některém z členských států Evropské unie nebo v jiném státě tvořícím Evropský hospodářský prostor, pokud o zápis požádají, jakož i další osoby, stanoví-li povinnost jejich zápisu zvláštní právní předpis. Blíže k zápisu fyzických osob do obchodního rejstříku viz § 34 odst. 2 až 4. komentovaného zákona.

    Komentovaný zákon zachovává dosavadní princip formální publicity, jakožto i princip pozitivní a negativní publicity obchodního rejstříku. Od 1.1.2007 navíc  umožňuje rejstříkovému soudu vydávat opis zápisu nebo listiny uložené ve sbírce listin nebo potvrzení o tom, že určitý údaj v obchodním rejstříku  není, nejen písemně, ale i v elektronické podobě. O úředně ověřený elektronický opis ale může žadatel požádat jen tehdy, je-li jeho žádost opatřena ověřeným elektronickým podpisem. Účinnost zápisu vůči třetím osobám je i nadále vázána na jeho zveřejnění v obchodním věstníku, konkrétně pak na 16. den od tohoto zveřejnění, ledaže se prokáže, že třetí osobě musely být zapsané údaje nebo obsah uložených listin již dříve známy.

    Návrh na zápis, změnu nebo výmaz zápisu v obchodním rejstříku je od 1.7.2005 oprávněna podat předně osoba uvedená v § 34 obchodního zákoníku (viz výše). Teprve tehdy, pokud takováto aktivně věcně legitimovaná osoba tuto povinnost nesplní nejpozději do 15 ti dnů ode dne vzniku této povinnosti, je oprávněn předmětný návrh podat i jiný subjekt. Musí však doložit, že má na tomto návrhu právní zájem a k návrhu přiložit předepsané listiny.  Z důvodu změny procesního účastenství však komentovaný zákon v této souvislosti nově ukládá každému navrhovateli současně s návrhem doložit také písemný souhlas osob, které se podle obchodního zákoníku nebo zvláštního právního předpisu zapisují v rámci zápisu podnikatele (jednatel, člen představenstva či dozorčí rady, prokurista, společník apod.) s tímto jejich zápisem či výmazem. Praktické důsledky takovéto důkazní povinnosti však mohou dle mého názoru probíhající rejstříkové řízení namísto původního záměru naopak prodloužit, zvláště pak tehdy, bude-li příslušná osoba udělení souhlasu odmítat či nebude-li kupř. známo, kde se zdržuje.  Z uvedeného zákon umožňuje zákon následující výjimku - souhlas osob zapisovaných v rámci zápisu podnikatele si nebude nucen navrhovatel obstarat  pouze tehdy, pokud  plyne z jiných k návrhu přikládaných listin. Podpis těchto osob na souhlasu musí být úředně ověřen, není-li obsažen v notářském zápisu.

    Jak již bylo poukázáno výše, mezi podstatné změny, které komentovaný zákon v porovnání s dosavadní právní úpravou přináší, jistě patří i povinnost podávat návrhy na rejstříkový soud na předepsaném formuláři. Zavedení této povinnosti tak podtrhuje význam rejstříku jakožto instituce evidenční, nikoliv přezkumné. Formuláře pro tyto účely je pověřeno vydávat Ministerstvo spravedlnosti  České republiky a jsou dostupné spolu se seznamem přikládaných listin způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to na internetové adrese www.justice.cz. S uvedeným souvisí zejména to omezení, že nebude možné podávat návrh na vlastním formuláři, byť o stejném obsahu. Došlý návrh, bude-li na zákonném formuláři, bude přezkoumáván v zásadě pouze formálně  a každý navrhovatel tak bude odpovídat za případné prodlevy v řízení z důvodu nedostatku vyplnění či nepřiložení předepsané listiny. I nadále platí, že pravost podpisu navrhovatele musí být úředně ověřena. Povinnost podat návrh na předepsaném formuláři však nestíhá všechny subjekty – neplatí pro řízení týkající se státních podniků, právnických osob veřejného práva zřízených zvláštním právním předpisem a v případech, kdy se zápis provádí nebo mění z úřední povinnosti. Můžeme tedy uzavřít, že soud nebude oprávněn požadovat více, než kolik předpokládají formuláře a seznam příloh. 

    Novinkou také je to, že od 1.1.2007 bude možno podávat návrhy elektronickou formou, a to včetně listin k návrhu přikládaných. Každý z takovýchto návrhů však bude muset být opatřen zaručeným elektronickým podpisem. Následkem této skutečnosti a povinnosti vést rejstřík v elektronické podobě je i povinnost rejstříkového soudu uchovávat návrhy a listiny pouze v elektronické podobě; ty, které mu došly poštou, je povinen do této podoby bez zbytečného odkladu převést. 

    Komentovaný zákon ale kromě zcela nové právní úpravy přináší i přestylizovaná ustanovení obsažená v dosavadní textu obchodního zákoníku. Jedná se o právní úpravu obsaženou v § 35  až § 38l komentovaného zákona. I přesto ale některá z těchto ustanovení přináší i některé změny v porovnání s dosavadním stavem. Je tomu tak např. u ustanovení § 37 komentovaného zákona, které vychází z dosavadního znění § 30 obchodního zákoníku. Novinkou, kterou toto ustanovení přináší, je však změna způsobu dokládání právního důvodu užívání prostor, do nichž umístil navrhovatel své sídlo. Nadále  postačí pouhé písemné prohlášení vlastníka takovéto nemovitosti, bytu nebo nebytového prostoru, případně osoby oprávněné s nimi jinak nakládat, že s takovýmto umístěním souhlasí. Odpadá tak zejména povinnost dokládat rejstříkovému soudu smlouvy, na jejichž základě je navrhovatel předmětné prostory či nemovitost oprávněn užívat, jakož i povinnost dokládat vlastnictví těchto prostor či nemovitostí výpisem z katastru nemovitostí. Nepřebírá se ani dosavadní znění § 30 odst. 3 obchodního zákoníku. Od 1.7.2005 si proto bude muset každá zahraniční osoba  zvolit doručovací adresu na území ČR nebo zmocněnce pro doručování - to platí bez rozdílu pro všechny zahraniční osoby. Listina obsahující sdělení doručovací adresy nebo zmocněnce bude přílohou návrhu. Z ustanovení § 38h  komentovaného zákona, které jinak obsahově pojímá dosavadní ustanovení § 28 odst. 3, resp. 4, pak vyplývá mimo jiné zase to,  že namísto předmětu podnikání organizační složky podniku se zavádí předmět činnosti, neboť podniká zahraniční osoba, nikoliv věc (hromadná), kterou má tato v majetku. Změny nalezneme i v ustanoveních § 38i a § 38j komentovaného zákona vycházejících z dikce dosavadního ustanovení § 27a odst. 2 obchodního zákoníku. Povinnost uložení účetních záznamů do sbírky listin dle tohoto ustanovení se tak nadále nevztahuje na organizační složky (pobočky) zahraničních úvěrových a finančních institucí. Dále pak  je oproti dnešní úpravě vyjmuta povinnost ukládat oceňující znalecký posudek na vklad komanditisty.

    I nadále platí, že navrhovatel předkládá listiny zakládané do sbírky listin ve dvojím vyhotovení, přičemž ty z nich, jimiž nejsou dokládány zapisované skutečnosti, se předkládají pouze ve vyhotovení jediném. Jde-li o listiny psané v cizím jazyce, rejstříkový soud uloží navrhovateli, aby předložil také její překlad. Překlad však musí být úředně ověřen pouze za předpokladu, že se jedná o překlad z jazyka, který není úředním jazykem nebo některým z úředních jazyků členského státu EU nebo jiného státu tvořící EHP. Česká osoba, zahraniční osoba se sídlem v některém z členských států EU nebo v jiném státě tvořícím EHP může listiny, které se ukládají do sbírky listin, předložit také v některém z úředních jazyků EU. I v takovém případě však bude povinna zajistit jejich překlad do češtiny.    

    Změny v právu hmotném byly promítnuty i do příslušných ustanovení občanského soudního řádu, a to zejména  v části upravující řízení ve věcech obchodního rejstříku (§ 200a a násl. občanského soudního řádu). Jak již bylo uvedeno úvodem, jde zejména o změnu v účastenství v tomto nesporném civilním řízení a o stanovení zákonné lhůty k vyřízení návrhu rejstříkovým soudem.

    Účastníky řízení jsou nově pouze navrhovatel a podnikatel; osoby, které se zapisují dle zvláštních právních předpisů do obchodního rejstříku v rámci zápisu podnikatele touto novelou zákona pozbývají možnost býti i nadále účastníky tohoto soudního řízení.  To by v praxi mělo vést k mnohdy významné časové úspoře v těchto řízeních. V řízeních ve věcech obchodního rejstříku se proto v důsledku této změny nepoužije ustanovení § 94 odst. 1 a 2 o.s.ř., ani právní úprava obsažená  v § 43 o.s.ř.

    Soud návrh bez toho, že by nejprve vyzval navrhovatele k jeho opravě nebo doplnění, usnesením  odmítne v taxativně vymezených případech obsažených v § 200d odst. 1 komentovaného zákona, mimo jiné i proto, že návrh není podán na příslušném formuláři či k němu nejsou připojeny listiny, jimiž mají být doloženy zapisované či vymazávané skutečnosti a údaje.  To neplatí, jestliže k návrhu nebyla připojena listina proto, že taková listina se podle práva, kterým se řídí zapisovaná zahraniční osoba, nevydává, jakož i v případě, že listina byla nesprávně označena nebo nesplňuje všechny formální požadavky stanovené zvláštním právním předpisem, to však pouze za předpokladu, že rozhodné skutečnosti jsou doloženy jinými listinami, které byly k návrhu připojeny. 

    Další důležitou změnu přináší ustanovení § 200db komentovaného zákona. V zájmu urychlení celého procesu je soudu stanovena procesní lhůta,v průběhu které je v případě, že nebyl návrh odmítnut, povinen  provést zápis do rejstříku anebo povinen rozhodnout o návrhu usnesením. Délka této lhůty, není-li zvláštním právním předpisem stanoveno jinak (viz např. § 206 odst. 3 obchodního zákoníku), je pět pracovních dnů. Tato délka trvání lhůty se však použije až od 1.7.2006, neboť do tohoto data je lhůta dle přechodných ustanovení komentovaného zákona o dalších pět pracovních dnů prodloužena.

    Předmětná  lhůta přitom počíná běžet ode dne podání návrhu. To neplatí, došlo-li později ke změně návrhu či k zaplacení soudního poplatku nikoli souběžně s návrhem, nýbrž až v průběhu řízení. V takovém případě počíná běžet lhůta ode dne zaplacení soudního poplatku nebo ode dne, kdy soud došel změněný návrh. Neprovede-li soud v této době zápis či nerozhodne-li ani o návrhu usnesením, považuje se navrhovaný zápis za provedený dnem následujícím po jejím marném uplynutí. To ovšem neplatí, byl-li před jejím uplynutím vzat návrh účinně zpět. Je samozřejmé, že důsledky domněnky zápisu je nutné řešit také ve vztahu k třetím osobám. Podnikatel a osoby, které se podle zvláštního právního předpisu zapisují do rejstříku v rámci zápisu podnikatele, se ale mohou do 1 měsíce od zápisu návrhem domáhat u příslušného rejstříkového soudu výmazu nebo změny takovéhoto zápisu provedeného v důsledku marného uplynutí příslušné lhůty k zápisu do rejstříku či k rozhodnutí o návrhu usnesením. Zmeškání  této jednoměsíční lhůty ale nelze prominout, jedná se tak o lhůtu propadnou.

    Soudu je dále uložena povinnost po provedeném zápisu do rejstříku vyrozumět účastníky tohoto řízení tak, že jim zašle nejpozději do 3 dnů od provedení zápisu výpis z rejstříku obsahující tento zápis.

    Na závěr je třeba podotknout, že řízení zahájená před 1. 7. 2005  se dokončí dle dosavadních právních předpisů.



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Tomáš Sum
    27. 6. 2005

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Compliance z pohledu obchodní korporace a přínos compliance programu pro obchodní korporaci
    • Obchodní vedení společnosti
    • Byznys a paragrafy, díl 12.: Právní Due Diligence
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Investiční dotazník u právnických osob a test vhodnosti
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Prodloužení lhůt pro dání výpovědi a okamžitého zrušení zaměstnavatelem
    • Compliance z pohledu obchodní korporace a přínos compliance programu pro obchodní korporaci
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Společná domácnost
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Obchodní vedení společnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Obchodní vedení společnosti
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Byznys a paragrafy, díl 12.: Právní Due Diligence
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2025
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Soudní rozhodnutí

    Opatrovník

    Z hlediska kolize zájmů není přípustné, pokud je opatrovníkem účastníka řízení ustanovena osoba podřízená orgánu veřejné moci (např. jeho zaměstnanec), který vede řízení, a...

    Společná domácnost

    Za přiměřené poměry manžela ve smyslu § 767 odst. 2 o. z. lze považovat takové okolnosti, které prokazují jeho potřebu bydlet v daném bytě či domě, jež musí být natolik...

    Mzda (exkluzivně pro předplatitele)

    Posuzuje-li se otázka rovného odměňování složkou mzdy, pro niž jsou podmínky (předpoklady) stanovené zaměstnavatelem ve vnitřním předpisu, je nutné v prvé řadě rozlišovat, zda...

    Náhrada za ztrátu na výdělku (exkluzivně pro předplatitele)

    Ošetřující lékař podle § 57 zákona o nemocenském pojištění vydává rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti a podle § 59 téhož zákona vydává rozhodnutí o ukončení...

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    ESLP po členských státech požaduje, aby zajistily nejen ochranu dětí před samotným pachatelem, ale také trvá na důsledné prevenci před sekundární viktimizací dětí způsobenou...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.