epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    4. 5. 2020
    ID: 111093upozornění pro uživatele

    K zavedení povinné kolektivní správy práva k online užití publikací v České republice

    Evropský parlament a Rada (EU) přijaly dne 17. dubna 2019 Směrnici (EU) 2019/790 o autorském právu a právech s ním souvisejících na jednotném digitálním trhu a o změně směrnic 96/9/ES a 2001/29/ES (dále jen „Směrnice“). Článkem 15 Směrnice se zavádí nové doplňkové právo vydavatelů tiskových publikací (dále jen „vydavatelé“) k online užití jejich tiskových publikací (dále jen „publikace“) poskytovateli služeb informační společnosti, zejména právo na rozmnožování publikací a právo na jejich zpřístupnění veřejnosti (dále jen „práva k publikacím“).

    Během transpozičního řízení na Ministerstvu kultury České republiky (dále jen „Ministerstvo kultury“) vyvstalo několik podstatných otázek, jak zajistit efektivní vymáhání práv k publikacím v rámci českého právního řádu.

    Jedním z navrhovaných řešení k usnadnění vymáhání práv k publikacím a posílení postavení vydavatelů bylo zavedení povinné kolektivní správy (dále jen „povinná kolektivní správa“) práv k publikacím v českém autorském zákoně (dále jen „autorský zákon“).[1]

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Níže předkládáme naše stanovisko ohledně zásadních otázek týkajících se povinné kolektivní správy práv k publikacím, a sice:

    • obecný soulad povinné kolektivní správy práv k publikacím s legislativou EU;
    • soulad povinné kolektivní správy práv k publikacím se Směrnicí;
    • účinnost a opodstatnění povinné kolektivní správy práv k publikacím.

    Cílem tohoto příspěvku je provést analýzu Směrnice a dalších příslušných právních předpisů (evropských i českých) za účelem posouzení (i) souladu povinné kolektivní správy práv k publikacím s těmito předpisy a (ii) dopadů zavedení povinné kolektivní správy práv k publikacím do českého práva.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    1. Povinná kolektivní správa práv k publikacím postrádá opodstatněný účel

    Základním účelem a přínosem povinné kolektivní správy jakýchkoliv (autorských) práv je:

    (i) chránit nositele autorského práva před neoprávněným užitím jejich děl a zaručit jim spravedlivou odměnu a především

    (ii) umožnit uživatelům získat prostřednictvím kolektivního správce licenci k užití chráněných děl, pokud by získání individuální licence od samotných nositelů autorského práva bylo obtížné či nemožné v důsledku:

    • neexistence kontroly uživatele nad užitým chráněným obsahem (jako např. v případě přenosu rozhlasového nebo televizního vysílání),
    • nadměrného množství užitých děl či nositelů práv k nim nebo
    • neznámé totožnosti nositelů práv.

    Na druhou stranu povinná kolektivní správa výrazně omezuje smluvní svobodu nositelů práva (poskytovatelů licence) i budoucích uživatelů (nabyvatelů licence). Výhody plynoucí z povinné kolektivní správy tedy musejí vždy převažovat nad negativy a její zavedení musí být odůvodněné a oprávněné.

    Tak tomu ovšem v případě povinné kolektivní správy práv k publikacím dle našeho názoru není, a to z následujících důvodů:

    • Uživatelé se mohou pro účely vypořádání práv obracet přímo na vydavatele.

    Přestože na jednu stranu může být obtížné určit, zda konkrétní obsah splňuje náležitosti „tiskové publikace“ ve smyslu Směrnice[2] (a následně zda se na tento obsah vztahují práva k publikaci podle Směrnice, a tudíž zda bude třeba k jeho užití získat licenci), není však v případě České republiky v praxi nikterak složité se v případě potřeby obrátit na poskytovatele takového obsahu a licenci si od něj vyžádat. Informace nezbytné k jeho identifikaci a oslovení jsou obvykle k dispozici na webových stránkách, na kterých je takový obsah (tj. publikace) zveřejňován.

    Nadto vydávání periodického tisku upravuje veřejné právo v podobě tiskového zákona[3] a státní orgány (v České republice Ministerstvo kultury)[4] vedou evidenci všech subjektů (fyzických i právnických osob), které vydávají periodický tisk. Lze předpokládat, že významnou část publikací, které budou používány online ve smyslu článku 15 Směrnice, by tvořily online verze takových (tištěných) periodik.

    Někteří vydavatelé (ve smyslu Směrnice) online tiskových publikací sice nemusí podléhat českému tiskovému zákonu, ale v praxi není složité se s nimi spojit za účelem získání souhlasu (licence) k užití jejich tiskových publikací, jelikož jejich kontaktní údaje jsou běžně dostupné (například na webových stránkách tiskových publikací).

    Lze tedy uzavřít, že zavedení přesné definice „tiskové publikace“ v českém právu, a pokud by to bylo možné, vedení evidence vydavatelů (podobné evidenci vydavatelů periodického tisku) by pro právní jistotu uživatelů i nositelů práv bylo větším přínosem než zavedení povinné kolektivní správy práv k publikacím.

    • Počet vydavatelů je omezený (ve srovnání s jinými nositeli práv).

    Ačkoliv přesný počet vydavatelů (tj. subjektů, které splňují definici vydavatele tiskových publikací ve smyslu Směrnice) není ještě z výše uvedených důvodů znám, lze rozumně předpokládat, že počet vydavatelů je ve srovnání s jinými skupinami nositelů práv spíše omezený.

    Například Unie vydavatelů v současné době zastupuje 18 vydavatelů,[5] zatímco OSA zastupuje (přímo či nepřímo) přibližně 3,5 milionu autorů (nositelů práv) hudebních děl.[6] I když zcela jistě existují i jiní vydavatelé než ti, které zastupuje Unie vydavatelů, celkový počet vydavatelů tiskových publikací v České republice se stěží může rovnat počtu autorů hudebních děl.

    Přesto nebyla v souvislosti s právem na rozmnožování hudebních děl nebo právem na zpřístupňování hudebních děl veřejnosti žádná povinná kolektivní správa zavedena. Zavedení povinné kolektivní správy práv k publikacím je tedy s poukazem na počet vydavatelů stěží odůvodnitelné.

    • Uživatelé mají plnou kontrolu nad užitým obsahem.

    Povinná kolektivní správa je v současnosti zavedena pro takové typy užití chráněných děl, při kterých uživatelé nemají žádnou nebo jen velmi omezenou kontrolu nad obsahem, který hodlají užívat. Dobrým příkladem je přenos televizního nebo rozhlasového vysílání.[7] V tomto případě mají plnou kontrolu nad původně vysílaným obsahem pouze vysílatelé a jen ti se mohou rozhodnout, která díla chráněná autorským právem použijí. Provozovatelé přenosu (převzatého) vysílání užívají přenášený obsah tak, jak byl vysílán, a tudíž nemají možnost předem určit, která autorská práva k dílům bude potřeba vypořádat a se kterými nositeli práv. Povinná kolektivní správa jim tedy slouží jako jediný prakticky možný prostředek vypořádání práv (získání licence).[8]

    Online uživatelé publikací (na rozdíl od provozovatelů přenosu vysílání) mají plnou kontrolu nad obsahem, který chtějí užívat; nacházejí se v podobném postavení jako „vysílatelé“, na které se povinná kolektivní správa nevztahuje. Povinná kolektivní správa tudíž nemá pro online užití publikací žádné opodstatnění ani z tohoto hlediska.

    • Povinná kolektivní správa práv k publikacím by poškozovala vydavatele.
       
      • Povinná kolektivní správa by poškozovala nové nebo malé vydavatele. Zásada „rovného zacházení“, která se v rámci povinné kolektivní správy musí uplatňovat, by vydavatelům bránila v tom, aby uživatelům samostatně poskytovali výhodnější podmínky (v podobě výhodnějších licenčních podmínek nebo snížené licenční odměny), za kterých by byli oprávněni užívat jejich publikace. To by významnou měrou omezilo právo vydavatelů na vytvoření „atraktivnějšího“ obsahu pro budoucího online uživatele a ve svém důsledku by to mohlo diskvalifikovat především nové nebo malé (většinou nezávislé) vydavatele. To by pravděpodobně mělo negativní dopad nejen na jejich obchodní činnost, ale také na rozmanitost a mnohočetnost online zdrojů dostupných koncovým uživatelům.
      • Povinná kolektivní správa by měla negativní dopad na výnosy všech vydavatelů. Jak lze sledovat ve Španělsku, zavedení povinné kolektivní správy a překážky z něj plynoucí by pravděpodobně motivovaly uživatele, aby se vyhnuli užití, které by vyžadovalo licenci – jak vyplývá ze Směrnice, uživatelé mohou zveřejnit jednotlivá slova nebo velmi krátké úryvky z publikací bez souhlasu (licence) vydavatelů a bez uhrazení licenčních poplatků za takové užití. Totéž platí i pro užití samotných titulků a hypertextových odkazů. V důsledku toho by povinná kolektivní správa poškozovala vydavatele, protože její zavedení u práv k publikacím by pro ně nemělo žádný pozitivní přínos, nebo pokud ano, tak jen v omezené míře.

    Ve světle výše uvedených argumentů je zřejmé, že povinná kolektivní správa práv k publikacím není vhodným režimem, jelikož není účinná a omezení z ní plynoucí v žádném případě nejsou v rovnováze s jejími přínosy

    2. Právo EU nepovoluje povinnou kolektivní správu práv k publikacím

    2.1 Povinná kolektivní správa práv k publikacím je v rozporu s právem EU

    2.1.1 V důsledku povinné kolektivní správy by došlo k rozdrobení jednotného trhu EU

    Jedním z hlavních cílů předpisů EU je vytvoření jednotného trhu. Cílem Směrnice je zabránit rozdělení a fragmentaci vnitřního trhu EU v důsledku nedostatečné či nejednotné právní úpravy ochrany autorského práva v souvislosti s e-commerce a online trhem.[9]

    V důsledku územní omezenosti (principu teritoriality) autorských práv, která se vztahuje i na oprávnění poskytovaná kolektivními správci, je kolektivní správce oprávněn poskytovat souhlas k výkonu práva dílo užít (licenci) pouze pro území příslušného členského státu (tj. České republiky).

    Zavedení povinné kolektivní správy by tudíž znemožnilo uživatelům získat od vydavatelů jednotnou licenci pro užití jejich publikací v rámci celé EU. Tudíž pro každý členský stát EU by platily odlišné licenční podmínky, a tak by v souvislosti s autorskými právy de facto pokračovalo rozdělení digitálního trhu.

    2.1.2 Povinná kolektivní správa by omezila smluvní svobodu

    Podle Směrnice 2014/26/EU[10] je navíc při zavedení kolektivní správy zásadní zachovat autonomii vůle a smluvní svobody nositelů autorských práv.[11] Tímto evropský zákonodárce členským státům implicitně zakazuje zavádět povinnou kolektivní správu, která autonomii vůle a smluvní svobodu z povahy věci vylučuje, u jiných práv, než která explicitně stanoví evropská legislativa.

    Pokud si evropský zákonodárce přeje použít silně restriktivní opatření, jakým je například povinná kolektivní správa, činí tak výslovně -  jak můžeme vidět ve Směrnici Rady 93/83/EHS[12],[13] nebo ve Směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/789/ES,[14] která stanoví nejen možnost zavést povinnou kolektivní správu práv,[15] ale také případy, kdy je povinná kolektivní správa práv nevhodná a kdy představuje nedůvodné omezení nositelů autorského práva.[16]

    2.1.3  Povinná kolektivní správa by představovala tzv. „pozlacování“ (tedy uplatňování právních předpisů EU na vnitrostátní úrovni nad rámec toho, co právní předpisy EU nezbytně vyžadují), což je praxe, kterou Evropská komise nedávno zakázala.

    Evropská komise se v rámci svého nedávného průmyslového strategického balíčku[17] vyjádřila k tzv. „pozlacování“[18] (tj. flexibilitě při zavádění Směrnice členskými státy): Komise jasně uvedla, že členské státy by se měly snažit implementaci zjednodušit. Národní požadavky jdoucí nad rámec pravidel stanovených Směrnicí musejí být odůvodněné veřejným zájmem, musejí být nediskriminační, přiměřené (...) s minimálními rozdíly mezi členskými státy. Povinná kolektivní správa by byla zavedena nad rámec Směrnice, která ji jako možnost u práv k publikacím nepředepisuje. Jak je uvedeno v bodu 2 výše, povinná kolektivní správa není přiměřená ani odůvodněná. Při povinné kolektivní správě by rovněž hrozilo riziko zvětšování rozdílů mezi různými národními právními řády a odlišného přístupu členských států k této záležitosti. Zavedení povinné kolektivní správy by tak představovalo „pozlacování“ předpisů EU a jako takové by nemělo být realizováno.

    Lze tedy uzavřít, že zavedení povinné kolektivní správy představuje příliš závažný zásah, a proto musí být povinnost nebo možnost zavedení takového mechanismu členskými státy do národního práva jednoznačně stanovena právem EU. Tak tomu ale v případě povinné kolektivní správy práv k publikacím není.

    2.2  Míra omezení výhradních práv kolektivní správou práv je podle Směrnice jednoznačně a jednotně stanovena

    Především je nutné upozornit na povahu práv k publikacím, které vydavatelům uděluje Směrnice. Článek 15 odst. 1 Směrnice odkazuje na článek 2 a článek 3 odst. 2 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/29/ES o harmonizaci určitých aspektů autorského práva a práv s ním souvisejících v informační společnosti (dále jen „Směrnice 2001/29/ES“).

    Práva k publikacím (jejich rozsah i omezení a výjimky z nich) tedy musejí být vykládány v souladu s právem na rozmnožování a právem na sdělování podle Směrnice 2001/29/ES.

    Výhradní povahu těchto práv jakož i možnost jejich výkonu kolektivními správci v režimu rozšířené kolektivní správy práv zkoumal Soudní dvůr Evropské unie v případu Soulier a Dokeová.[19] Podle Soudního dvora EU práva stanovená Směrnicí 2001/29/ES mají preventivní povahu v tom smyslu, že každé rozmnožení díla či jeho sdělení veřejnosti třetí osobou vždy vyžaduje předchozí svolení nositele práv.[20]

    Z případu Soulier a Dokeová je jasné, že nositelé práv (včetně vydavatelů) nesmějí být připraveni o tuto podstatnou možnost udělit předchozí souhlas s užitím jejich děl (včetně publikací).[21] Tento závěr tedy vylučuje použitelnost povinné kolektivní správy u práv k publikacím.

    Tuto zásadu potvrdilo i Usnesení ALAI[22] ze dne 14. ledna 2006, v němž se uvádí následující: „Proto se tedy důrazně připomíná, že (...) jakákoliv úprava autorských zákonů bez ohledu na její formu či název, v jejímž důsledku by bylo autorům znemožněno účinně uplatňovat jejich výhradní práva, odporuje duchu i liteře mezinárodních dohod.“[23]

    Závěr

    Na základě posouzení příslušné legislativy, jmenovitě Směrnice ve spojení se Směrnicí 2014/26/EU, Směrnicí 2011/29/EU a Směrnicí 93/83/EHS a českým autorským zákonem jsme toho názoru, že zavedení povinné kolektivní správy práv k publikacím do českého práva by postrádalo opodstatněný účel.

    Dále by nebylo v souladu se stávající právní úpravou, a to ani se Směrnicí ani obecně s právem Evropské unie, zejména proto, že Směrnice ani právo EU obecně neumožňuje členským státům zavést nový mechanismus kolektivní správy práv, který by smluvní svobodu stran omezoval ve větší míře než je rozšířená kolektivní správa s režimem vyloučení (tzv. opt out) z kolektivní správy.

    JUDr. Jiří Čermák,
    partner

    Mgr. Kateřina Babulíková,
    advokátní koncipientka

     


     

    Baker & McKenzie s.r.o., advokátní kancelář

    Klimentská 1216/46
    110 00 Praha 1

    Tel.:    +420 236 045 001
    e-mail:    office.prague@bakermckenzie.com

     

    [1] Zákon 121/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů

    [2] Zejména kvůli obecné a do značené míry neurčité definici "tiskové publikace" podle čl. 2, odst. 4 Směrnice

    [3] Zákon 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a změně některých dalších zákonů ("tiskový zákon")

    [4] § 7 tiskového zákona

    [5] K dispozici >>> zde.

    [6] OSA v roce 2018 přímo zastupovala (tj. na základě smlouvy mezi OSA a příslušným nositelem práv) 9 338 tuzemských nositelů práv a celkem (včetně zahraničních nositelů práv zastupovaných na základě recipročních smluv) přibližně 3,5 milionu nositelů práv k dispozici >>> zde.

    [7] § 97d odst. 1, písm. c) autorského zákona; Úvodní ustanovení 14, 16 a 17 a článek 4 Směrnice (EU) 2019/789

    [8] Na druhou stranu samy vysílací organizace ve vztahu ke svému vysílání, včetně práv k obsahu programů, povinné kolektivní správě práv nepodléhají.

    [9] Úvodní ustanovení 2 Směrnice

    [10] Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/26/EU ze dne 26. února 2014 o kolektivní správě autorského práva a práv s ním souvisejících a udělování licencí pro více území k právům k užití hudebních děl online na vnitřním trhu

    [11] Úvodní ustanovení 19 Směrnice 2014/26/EU: „Je důležité, aby práva a kategorie práv byly stanoveny takovým způsobem, který by zajistil rovnováhu mezi svobodou nositelů práv nakládat se svými díly a dalšími předměty ochrany a možností dané organizace účinně spravovat práva při současném zohlednění zejména kategorie práv spravovaných organizací a tvůrčího odvětví, v němž organizace provozuje svou činnost. S řádným přihlédnutím k této rovnováze by nositelé práv měli mít možnost organizaci kolektivní správy snadno odejmout svá práva nebo kategorie práv a spravovat je individuálně nebo svěřit či převést správu všech práv nebo jejich části na jinou organizaci kolektivní správy nebo jiný subjekt [...]. Pokud v souladu s právními předpisy Unie a mezinárodními závazky Unie a jejích členských států zavedl členský stát povinnou kolektivní správu práv, je možnost volby v případě nositele práv omezena na jiné organizace kolektivní správy.“

    [12] Směrnice Rady 93/83/EHS ze dne 27. září 1993 o koordinaci určitých předpisů týkajících se autorského práva a práv s ním souvisejících při družicovém vysílání a kabelovém přenosu

    [13] V článku 9 odst. 1 výslovně stanoví povinnost členských států zajistit, aby právo nositelů autorského práva a nositelů práv souvisejících s autorským právem udělit nebo odmítnout povolení provozovateli kabelového přenosu ke kabelovému přenosu mohlo být vykonáváno pouze přes organizaci pro kolektivní správu, tj. v tomto případě pouze prostřednictvím povinné kolektivní správy práv.

    [14] Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/789, kterou se stanovují pravidla pro výkon autorského práva a práv s ním souvisejících, jež se použijí na některá online vysílání vysílacích organizací a převzatá vysílání televizních a rozhlasových programů, a kterou se mění směrnice Rady 93/83/EHS

    [15] „[…] Distributoři signálu, podobně jako provozovatelé služeb převzatého vysílání, čelí značné zátěži v souvislosti s vypořádáním práv, s výjimkou práv vysílacích organizací. Členské státy by proto měly být oprávněny stanovit, aby distributoři signálu rovněž využívali mechanismus povinné kolektivní správy práv na své přenosy stejným způsobem a ve stejném rozsahu jako provozovatelé služeb převzatého vysílání pro převzatá vysílání, na něž se vztahuje směrnice 93/83/EHS a tato směrnice […].“ Úvodní ustanovení 20 Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/789

    [16] „Žádná práva vysílacích organizací k jejich vysílání, a to ani práva k obsahu programů, by neměla podléhat povinné kolektivní správě práv uplatňované na převzatá vysílání. Provozovatelé služeb převzatého vysílání a vysílací organizace mají obvykle trvalé obchodní vztahy, v důsledku čehož je totožnost vysílacích organizací provozovatelům služeb převzatého vysílání známa. Proto je pro tyto provozovatele poměrně jednoduché vypořádat práva s vysílacími organizacemi. V této souvislosti získání potřebných licencí od vysílacích organizací pro provozovatele služeb převzatého vysílání nepředstavuje stejnou zátěž, jíž jsou vystaveni při získávání licencí od nositelů práv k dílům a jiným předmětům ochrany, které jsou součástí televizních a rozhlasových programů, jejichž vysílání přebírají. Zjednodušovat postup udělování licencí s ohledem na práva vysílacích organizací není proto nutné. Je nicméně nutné zajistit, aby v případě, že vysílací organizace a provozovatelé služeb převzatého vysílání zahájí jednání o udělení licence k právům na převzaté vysílání podle této směrnice, byla jednání vedena v dobré víře. Směrnice 2014/26/EU stanoví podobná pravidla platná pro organizace kolektivní správy.“ Úvodní ustanovení 17 Směrnice 2019/789/ES.

    [17] Sdělení komise Evropského parlamentu určující a řešící překážky jednotného trhu, COM (2020) 93 final, 10. března 2020

    [18] tzv. gold- plating

    [19] Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 16. listopadu 2016, Marc Soulier a Sara Dokeová versus Předseda vlády a Ministr kultury a komunikace, č. C-301/15

    [20] „[…] je důležité zdůraznit, že práva zaručená autorům článkem 2 písm. a) a článkem 3 odst. 1 Směrnice 2001/29 jsou preventivní povahy v tom smyslu, že jakékoliv rozmnožování nebo sdělování díla veřejnosti třetí stranou vyžaduje předchozí souhlas jeho autora […]“ a „[…] na jakékoliv užití díla třetí stranou bez takového předchozího souhlasu je nutno nahlížet jako na porušení autorských práv k takovému dílu. […]“, Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 16. listopadu 2016, Marc Soulier a Sara Dokeová versus Předseda vlády a Ministr kultury a komunikace, č. C-301/15, body 33 a 34

    [21] „[…] okolnosti, za nichž je přípustný implicitní souhlas, musejí být přesně definovány, aby nepozbyla účinku samotná zásada předchozího souhlasu autora. Každý autor musí být zejména skutečně informován o budoucím užití svého díla třetí stranou a o prostředcích, které má k dispozici, aby takovému užití zabránil, bude-li si to přát. Bez takovéto skutečné předchozí informace o budoucím užití k němu autor nemůže zaujmout stanovisko, a tedy ani ho v případě potřeby zakázat, takže samotná existence jeho implicitního souhlasu se z tohoto pohledu zdá být čistě hypotetická.“ Tamtéž body 37, 38 a 39

    [22] Association Littéraire et Artistique International

    [23] K dispozici >>> zde.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Jiří Čermák, Mgr. Kateřina Babulíková (Baker & McKenzie)
    4. 5. 2020

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.