epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    17. 9. 2001
    ID: 13592upozornění pro uživatele

    Knihovní zákon

    Konečně se i knihovny a s nimi související služby dočkají odpovídajícího zákonného zakotvení, když od 1.1.2002 nabude účinnosti zákon č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon), který nahradí značně zastaralý a současnosti absolutně nevyhovující zákon č. 53/1959 Sb. a předpisy související. Změní se však něco podstatného i pro čtenáře a uživatele informačních služeb?


    Konečně se i knihovny a s nimi související služby dočkají odpovídajícího zákonného zakotvení, když od 1.1.2002 nabude účinnosti zákon č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon), který nahradí značně zastaralý a současnosti absolutně nevyhovující zákon č. 53/1959 Sb. a předpisy související. Změní se však něco podstatného i pro čtenáře a uživatele informačních služeb?

    Abychom mohli odpovědět na položenou otázku, je nutné si uvědomit, co od knihoven a jejich informačních služeb očekávají čtenáři (uživatelé) a zda tedy nový zákon nemění nějak jejich postavení a možnosti. Ve zjednodušené podobě lze na úvod říci, že zákon v podstatě ponechává knihovnám stejné možnosti ve vztahu ke čtenářům, když stanoví, že knihovny poskytují své služby bezplatně a mohou pouze požadovat náhradu účelně vynaložených nákladů v taxativně vymezených případech (viz dále). Požadavek poskytování veřejných knihovnických služeb bezplatně však samozřejmě nevylučuje vybírání určitých přiměřených poplatků za administrativní úkony spojené s evidencí uživatelů veřejné knihovny.

    Zákon je poměrně stručný (26 paragrafů) a také obsahuje široce definované pojmy, což je však způsobeno snahou o jeho aplikovatelnost i v budoucnu, kdy bude docházet k stále většímu rozvoji informačních technologií a zákon by tedy při úzké vazbě na současný stav techniky velmi rychle zastaral. Zákon též klade velký důraz na rovnost přístupu k informacím pro všechny vrstvy obyvatel, aby nedocházelo ke znevýhodňování těch občanů, kteří nemají možnost z jakýchkoli důvodů si potřebné informace získat sami, když doslova říká, že knihovnou se rozumí zařízení, v němž jsou způsobem zaručujícím rovný přístup všem bez rozdílu poskytovány veřejné knihovnické a informační služby vymezené tímto zákonem. Zde je ovšem nutné v souladu s důvodovou zprávou k zákonu poznamenat, že rovný přístup k informačním zdrojům ve veřejných knihovnách nevylučuje preferenci určité skupiny uživatelů, například v případě vysokoškolských knihoven apod.

    Zákon ve svém §3 zakotvuje systém knihoven, jež je tvořen Národní knihovnou, Knihovnou a tiskárnou pro nevidomé K. E. Macana a Moravskou zemskou knihovnou, zřízenými státem, krajskými knihovnami, zřízenými orgány krajů a základními knihovnami, zřízenými orgány obcí. Jádrem zákona je pak §4 obsahující výčet činností spadajících pod pojem veřejné knihovnické a informační služby a dělí je na poskytované bezplatně (s výjimkami), například samotné půjčování knih, poskytování bibliografických apod. informací a rešerší nebo velmi podstatné (a nové) zprostředkovávání informací z vnějších zdrojů, zejména ze státní správy a samosprávy, a placené (v rozsahu účelně vynaložených nákladů), což se týká zejména kopírovacích (reprografických) služeb nebo audio dokumentů v režimu autorského zákona.

    Evidenci všech veřejných knihoven vede Ministerstvo kultury České republiky, přičemž postup při podávání k návrhu zápisu do evidence a související záležitosti upravují §§ 5-8 zákona.

    Z uživatelského hlediska je dále velmi podstatný §14 upravující meziknihovní služby. Základem zde je nárok každého uživatele požadovat od veřejné knihovny, kde se jím požadovaný dokument nenachází (žádající knihovna), zprostředkování tohoto dokumentu od jiné knihovny v jejímž informačním fondu se nachází (dožádaná knihovna). Dožádaná knihovna je pak povinna žádající knihovně pro jejího uživatele dokument ze svého fondu zapůjčit, poskytnou kopii, popřípadě alespoň poskytnout informace, kde se daný knihovní dokument nachází.

    Naopak z pohledu provozovatele knihovny je důležitým obsah §15, který vytváří předpoklady a podmínky pro poskytování dotací jednotlivým veřejným knihovnám ze státního rozpočtu nebo jiných veřejných zdrojů. Tyto účelové dotace mohou být poskytovány zejména (mj.) na zavádění nových technologií v oblasti veřejných knihovnických a informačních služeb, podporu propojení knihoven v síti, digitalizaci informačních pramenů nebo výstavbu, případně rekonstrukci objektu knihovny. V souvislosti se stanovováním prioritních oblastí pro poskytování těchto dotací má Ministerstvo kultury zřídit Ústřední knihovnickou radu, jako svůj poradní orgán. Zákon však nestanoví, zda jej mají tvořit zástupci jednotlivých knihoven (jak by napovídal název tohoto orgánu), nebo do něho ministerstvo jmenuje členy dle svého výběru.

    V dalším textu zákona je upravena evidence a revize knihovního fondu (§16), přičemž frekvence a rozsah prováděné revize je závislý na velikosti knihovního fondu, vyřazování knihovních dokumentů (§17), kde jsou taxativně stanoveny druhy dokumentů, které lze vyřadit (multiplikáty, dokumenty neodpovídající zaměření nebo potřebám knihovny a dokumenty poškozené) a zároveň je stanovena povinnost knihovny tyto dokumenty (s výjimkou poškozených) nabídnout k odkoupení jiné knihovně.

    §19 stanovuje sankce, které může uplatňovat ministerstvo vůči knihovnám neplnícím své povinnosti dle tohoto zákona. Jedná se v počáteční fázi o výzvu k nápravě (protože ministerstvo jako státní orgán by jinak dával ihned pokutu veřejné knihovně provozované často také státem) a teprve v případě, že nedojde k nápravě, ukládá ministerstvo pokuty od 5 do 200 tisíc Kč.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Miroslav Jurman
    17. 9. 2001

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

    Napište nám

    Předem Vám děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.

    Položky označené hvězdičkou jsou povinné.

    Vyplněním a odesláním formuláře beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů za účelem zodpovězení mého dotazu. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE


    Děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.


    Další články:

    • Přístup k nemovitosti přes pozemek třetí osoby
    • PŘEHLEDNĚ: Jak funguje předkládání plné moci? Postačí soudu jen její „fotokopie“? Aneb vývoj právní úpravy požadavků na plnou moc v našem právním systému.
    • Využití institutu předběžných tržních konzultací v praxi
    • 10 otázek pro … Bogdana Hajduka
    • Souhrn významných událostí ze světa práva
    • Bossing v pracovním právu
    • Zaměstnanecké akciové opční programy (ESOP)
    • Nový režim pro dluhopisové financování
    • Využívání nástrojů umělé inteligence: proč je GDPR relevantní?
    • Transfer Pricing: Na co si dát pozor s blížícím se koncem roku
    • Byznys a paragrafy, díl 24.: Digitalizace korporátního práva: EU cílí na snížení administrativy při přeshraničním podnikání

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    • 10.02.2026Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 10.2.2026
    • 24.02.2026Jak správně nařizovat dovolenou individuálně i hromadně (online - živé vysílání) - 24.2.2026
    • 25.02.2026Mediace a vyjednávání v právní praxi (online – živé vysílání) – 25.2.2026
    • 24.03.2026ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.3.2026

    Online kurzy

    • Exekutorské zástavní právo
    • Benefity pod kontrolou: právní rámec, zásada rovného zacházení a daňové dopady
    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • PŘEHLEDNĚ: Jak funguje předkládání plné moci? Postačí soudu jen její „fotokopie“? Aneb vývoj právní úpravy požadavků na plnou moc v našem právním systému.
    • Přístup k nemovitosti přes pozemek třetí osoby
    • Evidence skutečných majitelů se uzavírá veřejnosti
    • Náklady řízení
    • PORTOS rozšiřuje vlastnickou strukturu. Do nejužšího vedení kanceláře přichází noví společníci
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Využití institutu předběžných tržních konzultací v praxi
    • Změna písemné smlouvy ústní formou aneb zákaz jednání v rozporu s vlastním dřívějším chováním a přelom v judikatuře Nejvyššího soudu
    • Změna písemné smlouvy ústní formou aneb zákaz jednání v rozporu s vlastním dřívějším chováním a přelom v judikatuře Nejvyššího soudu
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Bossing v pracovním právu
    • Itálie zavádí povinné přilby pro všechny lyžaře: komplexní přehled legislativních novinek pro sezónu 2025/2026
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Využívání nástrojů umělé inteligence: proč je GDPR relevantní?
    • Nový zákon o zbraních – hlavní a vedlejší držitelé a změny v posuzování zdravotní způsobilosti
    • DEAL MONITOR
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Právnická firma roku 2025
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti
    • Flipování nemovitostí jako esence kapitalismu?
    • Změna písemné smlouvy ústní formou aneb zákaz jednání v rozporu s vlastním dřívějším chováním a přelom v judikatuře Nejvyššího soudu

    Soudní rozhodnutí

    Náklady řízení

    Soud poruší právo stěžovatele na soudní ochranu podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud rozhoduje o nákladech řízení podle § 146 odst. 2 věta druhá občanského...

    Kasační stížnost

    Pokud Nejvyšší správní soud odmítne kasační stížnost jako opožděně podanou, přestože byla podána včas, odepře tím stěžovateli právo na přístup k soudu v rozporu s čl. 36...

    Hospodářská zvířata (exkluzivně pro předplatitele)

    Chov a pohyb hospodářských zvířat může v obecné rovině spadat do věcných oblastí přípustné obecní normotvorby podle § 10 písm. a) nebo c) obecního zřízení. Manévrovací prostor...

    Přerušení výkonu trestu odnětí svobody

    Ustanovení § 325 odst. 2 trestního řádu je potřeba ústavně konformně vykládat tak, že matkou "pečující o dítě" je i taková matka, jejíž dítě bylo svěřeno do pěstounské péče...

    Účinné vyšetřování (exkluzivně pro předplatitele)

    Vznese-li stěžovatelka hájitelné tvrzení o znásilnění ve stavu bezbrannosti v důsledku požití nadměrného množství alkoholu, vzniká státu, který je podle čl. 1 odst. 1 Ústavy...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.