epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory
Konference_Nový zákon o znalcích a využívání znalců v soudní praxi

Poslat článek emailem

*) povinné položky
12. 8. 2015
ID: 98410upozornění pro uživatele

Kodifikace obchodního práva s primátem rozvojových zemí UNCITRAL

Komise pro mezinárodní obchodní právo OSN[1] (dále jen: „Komise“) je klíčovým orgánem Organizace spojených národů v oblasti práva mezinárodního obchodu. Cílem Komise jako takové je celosvětová reforma a restrukturalizace obchodního práva, o kterou se již Komise čtyřicátým rokem zasazuje a sleduje všeobecnou modernizaci a harmonizaci obchodně právních norem a mezinárodního obchodu napříč světovým korporátním spektrem.

UNCITRAL se v této oblasti snaží formulovat moderní, spravedlivá a harmonizovaná pravidla s úmyslem zefektivnění mezinárodního obchodu, možností navýšení příležitostí k formování mezinárodních obchodních styků a stanovení pravidel mezinárodních obchodních transakcí.[2] Komise zřídila interně šest pracovních skupin,[3] a to za účelem intenzivních příprav jednotlivých tematických okruhů agendy, jejímž zpracováním je Komise pověřena, přičemž každá pracovní skupina sestává ze zástupců všech členských států UNCITRAL.

Níže se budeme věnovat výstupům z jednání pracovní skupiny I[4] (dále jen: „WGI“), jejímž primárním úkolem v rozsahu uděleného mandátu je právní úprava korporátního práva se zaměřením na podnikatelské subjekty, zvláště mikro, malé a střední podniky. WGI je velice mladou pracovní skupinou, jejíž zasedání se po samotném ustavení uskutečnilo pouze dvakrát. Nutno podotknout očividnou snahu WGI o progresivní úsilí směřující k naplnění uděleného mandátu. Pracovní skupina v korelaci se svým posláním a povinností pozitivních pracovních závěrů byla vystavena nekompletnímu zápisu z prvního jednání WGI, a současně německému návrhu mezinárodní právní úpravy, který za podpory Francie a Ruska odpovídá evropským standardům obchodního práva. Členské státy UNCITRAL však disponují nad míru odlišnými vlastnostmi a národními zájmy nikoli permanentně slučitelnými s cíli předloženými mezinárodním společenstvím. Pracovní skupina diskutovala a v závěru se usnesla na následujících bodech formování obchodní entity:

  • 1. Počet členů při založení entity
  • 2. Obchodní registrace
  • 3. Informace, které musí obsahovat zakládací dokument

Počet členů

Již v průběhu prvotních jednání se členské státy shodly na postupu a minori ad maius, respektive postupovaly ve tvorbě právního základu dle ujednaného procesu „think small first“. WGI použila na návrh Sekretariátu obecnější pojem „obchodní entity“, a to z důvodů klamavého označení „společnost“, který může evokovat nadnárodní korporaci, přičemž takový závěr je v případě WGI zcela nepřijatelný. Pracovní skupina se v souvislosti se svými předchozími závěry usnesla, že zakládací listina by v případě jednoduché obchodní entity měla umožňovat založení takové entity s minimálně jednou osobou resp. členem, na jejímž základě lze vybudovat a maximalizovat počet členů entity a její komplexní rozšíření. WGI taktéž považuje za důležité snížit zakládající náklady a transakční poplatky jednoduché obchodní entity, s úmyslem zvýšit její možnou konkurenceschopnost na trhu následované usnadněním růstu, a contrario nelze vyžadovat dodržování komplexních pravidel pro obchodní entity s masivní členskou základnou. V průběhu zasedání zazněly poznámky zahrnující segregační teze v určitých právních systémech, míněno oddělení jmění entity od osob jejích členů, a tudíž zánik nutnosti vytváření obchodní entity bez právní osobnosti. Bylo zjištěno, že tako závěr by dovolil malým podnikatelům využít možností omezeného ručení bez nutnosti inkorporace.

Obchodní registrace

Otázka registrace obchodní entity je otázkou velice palčivou, a to zejména v očích členských států, které vysoce dbají na ochranu svých údajů zastoupenou nevolí rozšiřovat dané informace na úrovni světového spektra.  WGI dala podnět Sekretariátu, obsahem kterého byla kompletní analýza možných postupů řešení, avšak v závěru došlo ke shodě na širší diskuzi v oblasti registrace a zdržení se ukvapených závěrů. Názorové proudy se na jedné straně přiklonily k potencionální elektronické registraci a tvorbě registračního systému, který by veškerá data zaznamenával. Členské státy však vzaly v potaz, že nikoli jejich absolutní většina disponuje infrastrukturou nezbytnou pro zřízení registračního systému v elektronické podobě, a tudíž návrh pro futuro odsunuly.

Informace, které musí obsahovat zakládací dokument

V souvislosti s předchozím zasedáním samotné Komise přijaly státy opatření zajišťující větší míru transparentnosti. Po vzájemné diskuzi tak nutno zdůraznit, že obsah zakládajícího dokumentu obchodní entity korelující se zásadou transparentnosti musí být v souladu s informacemi, které jsou veřejně přístupné, a tudíž je lze předat veřejné moci. WGI trvá na tom, že zakládající dokument by neměl obsahovat pouze název entity, její sídlo, jména a bydliště zakladatelů entity a členů statutárního orgánu.[5] Avšak zakládající dokument by měl zahrnovat údaje o osobách nadaných oprávněními entity zastupovat a jinak za ni právně jednat, zejména entitu právně zavazovat navenek. Pracovní skupina nicméně v závěru většinově podpořila minimální byrokratizaci registračního postupu s omezením pouze na minimální požadavky, a tudíž nepokládá za nutné, aby veškeré informace byly zmíněny v zakládajícím dokumentu.[6]

Autor hodnotí závěry pracovní skupiny jako úspěšné. Mezinárodní společenství dává členským státům prostor pro nadnárodní diskuzi v rámci mezinárodního fóra. Intenzita spolupráce je značná a za takovou lze považovat i vůli států. Problémem je však samotná různorodost a kulturní diverzita subjektů mezinárodního práva, které na prvním místě chrání své vlastní zájmy a zájmy svých občanů, mluvíme-li o členských státech. Konečná zpráva z jednání je nad míru uspokojivá. Nyní nezbývá než vyčkávat zasedání samotné Komise, popřípadě dalšího jednání pracovní skupiny s očekávaným návrhem modelového práva či tzv. legal guide pro rozvojové státy UNCITRAL.


Jiří Bálek

Jiří Bálek,
student Právnické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
e-mail: jiri.balek@icloud.com
 

--------------------------------------------------------------------------------
[1] United Nations Commission on International Trade Law (UNCITRAL)
[2] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
[3] Working Group
[4] Working Group I - Micro, Small and Medium-sized Enterprises
[5] orgán vykonávající řídící funkci obchodní entity
[6] Report of Working Group I (MSMEs) on the work of its twenty-fourth session. [online]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.


© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


Jiří Bálek
12. 8. 2015
pošli emailem
vytiskni článek
  • Tweet

Další články:

  • Problém nového zákona o odpadech – kam s vytřízenými zbytky?
  • DEAL MONITOR
  • Vícepráce aneb kdopak to zaplatí?
  • Městys: Městská versus obecní policie. Dočkáme se jednou konečně i „Městysové policie“?
  • Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc prosinec 12/2020
  • K neférovosti jedné podmínky pro zánik stavebního úřadu podle návrhu nového stavebního zákona
  • Může shromáždění SVJ jednat prostřednictvím videokonferencí?
  • Advokátní kanceláře a marketing: Co funguje a čeho se vyvarovat?
  • K povinnosti zřídit transparentní účet po novele zákona o sdružování v politických stranách a v politických hnutích
  • Jak by v Německu vypadalo varování NÚKIB, aneb vše nejlepší k narozeninám!
  • Vodní nádrž jako objekt sloužící hospodaření v lese

Související produkty

Online kurzy

  • Blockchain
  • Právní formy sportovních organizací se zaměřením na spolky II. část
  • Právní formy sportovních organizací se zaměřením na spolky I. část
  • Ochrana osobních údajů
  • Bezpečnost osobních údajů
Lektoři kurzů
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
Mgr. Ing. Bc. Jan Tomíšek
Mgr. Ing. Bc. Jan Tomíšek
Kurzy lektora
JUDr. Josef Donát, LL.M.
JUDr. Josef Donát, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Dobřichovský, Ph.D.
JUDr. Tomáš Dobřichovský, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. Michaela Micková
Mgr. Michaela Micková
Kurzy lektora
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
Kurzy lektora
JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D.
JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Daniela Kovářová
JUDr. Daniela Kovářová
Kurzy lektora
Mgr. Libor Zbořil
Mgr. Libor Zbořil
Kurzy lektora
všichni lektoři

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Doručování v pracovním právu: Bude možné po čtrnácti letech konečně dát výpověď poštou?
  • Sleva z ceny a její (ne?)možná moderace
  • Problém nového zákona o odpadech – kam s vytřízenými zbytky?
  • Zeman: Jmenování Tůmy může vést ke zhoršení vývoje ekonomiky
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Možné alternativy úpravy styku nezletilého s rodičem při svěření nezletilého do péče druhého rodiče
  • Vláda o integraci do EU a účasti ve standardizační dohodě NATO
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Novinky v odpovědnosti statutárních orgánů obchodních korporací
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Vláda o integraci do EU a účasti ve standardizační dohodě NATO
  • Elektronický příjezdový formulář jako podmínka vstupu do ČR z rizikových zemí
  • Převod nevyčerpané dovolené podle novely zákoníku práce

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Nájem bytu

O vyúčtování úhrad za plnění poskytovaná s užíváním bytů lze hovořit a vyúčtování může přivodit splatnost nedoplatku plynoucího z tohoto vyúčtování jen tehdy, obsahuje-li...

Majetková podstata

Insolvenční zákon výslovně upravuje, jaké pohledávky a v jakém pořadí jsou v insolvenčním řízení uspokojovány, stejně jako způsoby jejich uplatnění. Výslovně v § 165 odst. 2...

Zpeněžování (exkluzivně pro předplatitele)

Žádné ustanovení insolvenčního zákona nebrání tomu, aby tam, kde je zvoleným způsobem oddlužení plnění splátkového kalendáře po dobu (nejdéle) 5 let, byl před vydáním...

Odměna advokáta

Podle § 71 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, zůstávají pravomocná rozhodnutí vydaná na základě právního předpisu, který byl zrušen (s výjimkou rozsudku vydaného v...

Přípustnost dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

Je-li předmětem řízení o odpůrčí žalobě insolvenčního správce požadavek na určení neúčinnosti plateb (uskutečněných bankovními převody) a (současně) požadavek na vydání...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

Nejčtenější články

Souběh podání výpovědi a okamžitého zrušení pracovního poměru

Při výkonu závislé práce se zaměstnanec může dopustit různých prohřešků proti pracovnímu právu s různým stupněm intenzity provinění. Zákoník práce rozlišuje mezi soustavným...

PRÁVNICKÁ FIRMA ROKU 2020 - VÝSLEDKOVÁ LISTINA

Společnost EPRAVO.CZ vyhlásila výsledky již 13. ročníku firemního žebříčku Právnická firma roku. Záštitu nad letošním ročníkem převzalo, stejně jako v minulých letech...

Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí a změna zákona o daních z příjmů

Dne 26. září 2020 nabyl účinnosti zákon č. 386/2020 Sb., jímž se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, a jenž mění další...

Fotografování na veřejně přístupných místech povoleno?

Fotografujete na veřejně přístupných místech nebo na veřejném prostranství? A je v tom vlastně rozdíl? V praxi se stále častěji setkáváme s dotazy týkajícími se problematiky...

Zajímavý posun soudní judikatury ve věci přezkoumávání rozhodčích nálezů jako exekučních titulů

Ústavní soud ve svém nálezu pod sp. zn. II.ÚS 3194/18 ze dne 1. 4. 2019 shrnul svoji dosavadní rozhodovací praxi a vyjádřil se k možnosti soudního přezkumu exekučních titulů v...

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů