epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    18. 3. 2025
    ID: 119333upozornění pro uživatele

    Exekuce pod taktovkou státu – znovu a hůře?

    V legislativním procesu se aktuálně nachází vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky.[1] V rámci kompetenčních změn na úrovni celní správy má návrhem dojít k nepatrné, avšak z právně-společenského hlediska zcela zásadní, změně v oblasti vymáhání pohledávek správních orgánů, orgánů územních samosprávných celků a dalších orgánů veřejné moci, pro něž by správu jejich pohledávek (tedy výběr i vymáhání) měla nově převzít právě Celní správa ČR.

     

     

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Navrhovatel počítá s výrazným posílením kompetencí celní správy při vymáhání pohledávek veřejné správy. K tomu má dojít poměrně nenápadnou změnou v podobě nového znění ustanovení § 106 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v účinném znění, podle něhož: „Správu placení peněžitého plnění namísto správního orgánu, který toto peněžité plnění uložil, vykonává obecný správce daně.“ Nabízí se otázka, zda se jedná skutečně o promyšlené řešení, kterým lze dosáhnout proklamovaných cílů v podobě zvýšení vymahatelnosti, efektivity a hospodárnosti vymáhání tohoto typu pohledávek či nikoli.
     

    Zvýšení či snížení vymahatelnosti

    Začněme od těch nejdůležitějších bodů a rozeberme si, zda navržené řešení povede k zamýšlenému zvýšení efektivity a vymahatelnosti pohledávek veřejné správy, bude-li je spravovat celní správa.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Stát poměrně nedávno převedl pravomoc vymáhat tzv. justiční pohledávky výhradně na Celní správu. Stalo se tak s účinností od 1. 1. 2024 zákonem 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů. Předkladatel tedy měl prostor pro vyhodnocení dopadů této změny a k reflektování jejích případných nedostatků. Jakkoli však převod vymáhání justičních pohledávek na orgány celní správy zmiňuje v důvodové zprávě[2], dopady této změny zjevně nikterak nevyhodnotil, neboť ani RIA je nezmiňuje. Vyhodnocení dopadů převodu správy justičních pohledávek na celní správu mělo předcházet jakémukoli podobnému návrhu zákona, neboť jenom díky tomu může stát v podmínkách reálného světa ověřit jeho funkčnost, účelnost a případné problémy. Vzhledem k nedostatku, či spíše absenci, hodnocení dopadů regulace ze strany předkladatele návrhu zákona, musí jakékoli hodnocení dotčeného legislativního počinu nutně vycházet pouze z veřejně dostupných údajů.  

    Z dat Generálního ředitelství cel vyplývá, že úspěšnost celní správy při vymáhání justičních pohledávek za rok 2024 činila pouhých 3,19 %.[3] Zahrneme-li pod pojem správy justičních pohledávek celní správou i případy, kdy k jejich úhradě došlo i dobrovolným plněním dlužníka a nikoli pouze vymáháním, úspěšnost se nepatrně zvýší na stále velmi nízkých 5,6 %. Dokud si přitom soudy spravovaly své pohledávky samy, dosahovaly úspěšnosti cca 15 %, tedy třikrát vyšší.[4] U soudních exekutorů se úspěšnost vymáhání podle informací Českého statistického úřadu dlouhodobě pohybuje přibližně na úrovni 30 %[5]. Při zohlednění skutečnosti, že u soudních exekutorů se jedná výhradně o vymáhání a nikoli správu pohledávek, nelze než dospět k závěru, že exekutoři dosahují několikanásobně (zhruba až desetkrát) vyšší úspěšnosti než celní správa při vymáhání justičních pohledávek.

    Návrh zákona si klade za cíl zvýšit vymahatelnost peněžitých plnění. Nicméně z výše uvedených volně dostupných zdrojů je zřejmé, že tento cíl zřejmě naplněn nebude. Jen těžko si lze představit situaci, za níž by se vymahatelnost pohledávek u celní správy přijetím zákona rapidně zvýšila či předčila již existující a osvědčené exekuční orgány.


    Ne/efektivní vymáhání
               
    Úspěšnost vymáhání celní správou úzce souvisí s efektivitou jejích exekučních procesů. Celní správa postupem dle zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, v účinném znění, uveřejnila statistická data o četnosti využití jednotlivých způsobů provedení exekuce při vymáhání justičních pohledáv
    ek.[6] Ze zmíněných dat vyplývá, že celní správa využívá aktivně pouze ty nejjednodušší způsoby provedení exekuce. V roce 2024 se jednalo o postižení účtu u peněžního ústavu (170 247 případů), srážky ze mzdy (88 056 případů) a přikázání jiné peněžité pohledávky (8 664 případů). Vyčtené způsoby exekuce přitom nebyly ani zdaleka využity ve všech exekucích zahájených v daném roce (pouze v roce 2024 jich bylo zahájeno 259 384).

    Prodej movitých věcí nařídili pracovníci celní správy v 1 517 případech a prodej nemovitých věcí v pouhých 8 případech (sic!). Při hledání komparativního vzorku lze nahlédnout do statistik soudních exekutorů, coby exekučního orgánu, který doposud většinově (jak ostatně uvádí i důvodová zpráva) pohledávky orgánů veřejné moci vymáhá. Ze statistik Exekutorské komory ČR vyplývá, že soudní exekutoři v roce 2023 nařídili 4 233 dražeb nemovitých věcí. Podle Portálu dražeb EKČR měli dále soudní exekutoři pouze ke dni zpracování tohoto článku aktivně nařízeno 664 dražeb nemovitých věcí.[7]

    Složitější způsoby provedení exekuce tedy celní správa prakticky nevyužívá a omezuje se víceméně jenom na exekuce „od stolu.“ Sama přitom uvádí, že exekuci vede pouze na majetek, který byl prokazatelně zjištěn. Ve srovnání se soudními exekutory, kteří sami aktivně zjišťují majetek povinného, vyžadují součinnosti od mnoha subjektů, provádí místní šetření a ověřují i existenci potenciálně ukrytého postižitelného majetku povinného, nelze shledat postup celní správy jakkoli efektivním.
     

    Pro dokreslení situace není nepodstatné, že soudní exekutoři vedou většinově elektronické exekuční spisy v informačních systémech, které jim umožňují většinu svých procesů (součinnosti, lhůty, vyhledávání v registrech, seznamech apod.) automatizovat. Takovým softwarem a postupy, které byly vyvíjeny a optimalizovány mnoho let, celní správa nedisponuje. Stát by musel masivně investovat, aby se celní správa v efektivitě svých procesů alespoň částečně přiblížila třeba právě zmiňovaným soudním exekutorům.


    Hospodárnost celní správy vs. náklady pro dlužníka

    Posílení kompetencí celní správy v oblasti vymáhání pohledávek orgánů veřejné moci má dle předkladatele přispět ke zvýšení hospodárnosti výkonu státní správy a ke snížení nákladů pro dlužníka
    .[8]

    Problematika hospodárnosti úzce souvisí s náklady na vymáhání celní správou. Provoz a činnost celní správy je hrazen ze státního rozpočtu. Vymáhá-li celní správa jakoukoli pohledávku, činí tak na náklady všech daňových poplatníků. To by samo o sobě nemuselo primárně působit zcela negativně, pokud by celní správa byla schopná vymáhat efektivně a dosahovat přiměřené úspěšnosti. Jak ovšem bylo popsáno výše, úspěšnost celní správy při vymáhání peněžitého plnění se pohybuje v řádech nízkých jednotek procent, přičemž využívá pouze nejjednodušší způsoby provedení exekuce. Náklady na vymáhání celní správou tak zjevně z výnosu vymáhání sanovány být nemohou. Z důvodové zprávy ani z jiných podkladových materiálů připojených k návrhu zákona se ani nedozvíme, jak vysoké jsou v současnosti náklady celní správy na vymáhání peněžitých pohledávek.

    Přijetím návrhu zákona dojde k přesunu desítek až stovek tisíc pohledávek k vymáhání na Celní správu, která se s tak enormním nárůstem agendy bude muset nějak vypořádat. Z pohledu autora tohoto článku tedy v současnosti existují dvě varianty. Buď je celní správa aktuálně personálně i materiálně zcela předimenzovaná a je schopna velký objem nové agendy bez problémů pojmout (v tom případě doposud docházelo z pohledu daňového poplatníka k neodpustitelnému plýtvání peněz z veřejných rozpočtů), nebo ji bude nutné výrazným způsobem posílit, což si vyžádá další nezanedbatelné mandatorní výdaje ze státního rozpočtu v podobě investic do lidských zdrojů a techniky a další každoroční výdaje na udržování nabobtnalého personálního aparátu. Důvodová zpráva však k této problematice mlčí nebo lakonicky konstatuje, že se jedná o dlouhodobý proces integrace správy veřejných pohledávek, který celní správa zvládne. Přitom je z výše uvedeného zcela evidentní, že proklamované dlouhodobé provozní úspory nemůže být přijetím tohoto návrhu zákona dosaženo.

    Jeden z prezentovaných záměrů předkladatele návrhu spočívá ve snížení „nákladů pro dlužníky, neboť daňová exekuce je z pohledu výše exekučních nákladů výrazně méně zatěžující než vymáhání prostřednictvím soudního exekutora (které stávající ukladatelé často využívají).“[9] Bude-li zákon schválen, tento jeho cíl zřejmě dojde k naplnění. Pro dlužníka je vymáhání celní správou méně zatěžující, neboť náklady exekuce hradí ostatní daňoví poplatníci na základě principu kolektivní viny. Nelze se však nezeptat: Skutečně většinoví voliči (bez ohledu na to, zda vládní nebo opoziční) chtějí hradit náklady vymáhání dluhů za ty, kdož si je přivodili? Za jakou cenu opět stát ulevuje dlužníkům a přenáší jejich problémy na bedra ostatních občanů, kteří své závazky řádně dodržují?

    Právní řád stojí většinově na principu, že náklady jakéhokoli řízení hradí ten, kdo je zavinil nebo byl v řízení neúspěšný.[10] Pohledu odborné právní veřejnosti však uniká, z jakého důvodu se mají tyto náklady nyní hradit ze státního rozpočtu. O to více do očí bijící je to za situace, kdy z úst volené politické reprezentace neustále slýcháme, jak je třeba utahovat opasky a jak je nutné snížit deficit státního rozpočtu.


    Má stát k dispozici efektivnější a levnější nástroj?           

    Jakákoli konstruktivní kritika dotčeného návrhu zákona se neobejde bez pátrání po smyslu a účelu navrhované změny. Zde bohužel nelze než konstatovat, že ratio novely uniká i osobě pohybující se v oblasti vymáhání práva mnoho let.

    Stát má k dispozici několik exekučních orgánů. Jsou tu soudy, které provádí výkon rozhodnutí podle části šesté občanského soudního řádu, soudní exekutoři fungující na základě exekučního řádu, orgány finanční správy podle daňového řádu, správní orgány podle správního řádu i tolikrát zmiňovaná celní správa. Jeden z těchto exekučních orgánů však mezi ostatními vyčnívá, protože exekuční činnost soudního exekutora nestojí stát a daňové poplatníky ani korunu. Pokud se správní orgán obrátí na soudního exekutora, aby pro něj vymohl peněžitou pohledávku, nemusí ze svého rozpočtu vynaložit vůbec žádné prostředky, protože náklady exekuce vedené soudním exekutorem hradí povinný.[11] Z pohledu zákonodárce se při zavedení exekučního řádu jevilo spravedlivé, aby náklady vymáhání hradil ten, kdo si je způsobil tím, že neuhradil exekučním titulem přiznaný dluh oprávněnému. Tento princip přetrvává v demokratickém právním státě i nadále. Pacta sunt servanda, a pokud ne, je na dlužníkovi, aby nesl náležitou odpovědnost za neplnění svých závazků.  

    Právník pohybující se v oblasti vymáhání a zároveň daňový poplatník marně tápe, proč by měl stát vymáhat své pohledávky prostřednictvím drahého a zjevně neefektivního orgánu v podobě celní správy, u níž se zvládnutí velkého množství nové agendy neobejde bez masivních investic. Naproti tomu stojí exekutoři, jejichž činnost daňové poplatníky vůbec nic nestojí a ještě do státního rozpočtu odvádějí DPH z vymožených nákladů exekuce a samozřejmě daň z příjmů dosažených exekuční činností. Zkratkovitě, avšak výstižně, řečeno: exekutoři státu platí za to, že pro něj vymáhají pohledávky.

    Využití efektivnějšího exekučního orgánu je tedy nasnadě. Předmětným návrhem zákona však, zdá se, předkladatel (snad nevědomky) usiluje o návrat do 90. let minulého století, kdy veškeré vymáhání spočívalo na bedrech soudů. Soudy tehdy v rámci výkonu rozhodnutí dosahovaly přibližně pouhé 3% úspěšnosti. Problémem byla neefektivnost a zdlouhavost vykonávacího řízení, neboť po vyhraném soudním sporu často docházelo k tomu, že v důsledku zdlouhavého a nepružného výkonu rozhodnutí nebylo soudem přiznané právo oprávněného uspokojeno.[12] Ostatně proto zákonodárce v roce 2001 přijal exekuční řád a konstituoval do českého právního systému soudní exekutory, coby svébytný exekuční orgán, který je na rozdíl od soudů zainteresovaný na výsledku vymáhání.

    V souvislosti s převodem vymáhání pohledávek státu na celní správu nutně vytane na mysl varování nynějšího předsedy Nejvyššího správního soudu Karla Šimky, který (byť v souvislosti s exekučním tarifem) prohlásil: „Děsím se v této souvislosti návratu někam do 90. let minulého století, kdy exekuční titul byl cárem papíru.“[13] Obavy jsou přitom evidentně na místě. Hodlá se stát vrátit zpět v čase a udělat tu samou chybu znovu; vrátit se do doby, kdy vymahatelnost práva de facto neexistovala?

    Čtenáři návrhu zákona zůstává skryto, proč stát zamýšlí sebe a daňové poplatníky obírat o příjmy státního rozpočtu, které mohou být využity jinde a účelněji, a naopak proč chce nezanedbatelným způsobem zvyšovat mandatorní výdaje na provoz a bobtnání celní správy, která při vymáhání peněžitých pohledávek ani zdaleka nedosahuje úspěšnosti a efektivity jiných exekučních orgánů.

    Nezbývá tedy než se tázat: Cui bono?

    Mgr. Libor Vaculík
    Právník Exekutorské komory

     

    [1] Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky, zákon č. 16/1993., o dani silniční, ve znění pozdějších přepisů, a zákon 69/2010 Sb., o vlastnictví letiště Praha-Ruzyně (sněmovní tisk č. 784, dostupný na www.psp.cz)

    [2] Důvodová zpráva k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky, zákon č. 16/1993., o dani silniční, ve znění pozdějších přepisů, a zákon 69/2010 Sb., o vlastnictví letiště Praha-Ruzyně [k § 106 odst. 2, str. 164]. [cit. 2025-03-04]. Dostupné >>> zde.

    [3] Informace zveřejněná na žádost dle zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím dne 20. 2. 2025 [cit. 2025-03-05]. Dostupné >>> zde.

    [4] ŤOPEK, M. Celníci rok vymáhají dluhy v justici. Uvolnili soudcům ruce, ale bilanci úspěšnosti nevylepšili. In: Hospodářské noviny [online]. Praha: Economia, a.s., ©2025, 20. 1. 2025 [cit. 2025-03-03]. Dostupné >>> zde.

    [5] STATISTIKA&MY. Časopis Českého statistického úřadu [online]. Praha: Český statistický úřad [cit. 2025-03-06], ISSN 1804-7149, ev. č. MK ČR R 1992, dostupné >>> zde. 

    [6] Informace zveřejněná na žádost dle zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím dne 20. 2. 2025 [cit. 2025-03-05]. Dostupné >>> zde.

    [7] Portál dražeb. Oficiální dražební portál Exekutorské komory ČR [online]. Praha: Exekutorská komora České republiky [cit. 2025-03-05], dostupné >>> zde.  

    [8] Důvodová zpráva k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky, zákon č. 16/1993., o dani silniční, ve znění pozdějších přepisů, a zákon 69/2010 Sb., o vlastnictví letiště Praha-Ruzyně [k § 106 odst. 2, str. 164, 166]. [cit. 2025-03-04]. Dostupné >>> zde.

    [9] Dtto: str. 166

    [10] Srov. § 87 odst. 4 a § 89 zákona 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, v účinném znění, § 116 odst. 1 zákona 500/2004 Sb., správní řád, v účinném znění, § 182 odst. 1 zákona 280/2009 Sb., daňový řád, v účinném znění.

    [11] Srov. § 87 odst. 4 exekučního řádu

    [12] Důvodová zpráva k zákonu 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů

    [13] ŠRÁMEK, D. Snižovat exekutorům tarif proto, že jejich příjmy jsou obstojné, nepovažuje soudce Šimka za rozumné. In: Česká justice [online]. Praha: MediaNetwork, s. r. o., ©2016, 16. 7. 2016 [cit. 2025-03-06]. Dostupné >>> zde.

     


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Libor Vaculík (Exekutorská komora České republiky)
    18. 3. 2025

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Filipa Seiferta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Škoda a identifikace poškozeného (exkluzivně pro předplatitele)

    Reflexní škoda je odvozená od škody vzniklé na majetku obchodní společnosti, tudíž existence škody na majetku společníka či akcionáře je závislá na existenci škody na majetku...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.