Mareš a Buzková se zatím nedohodli na placení školného
Placení školného na vyšších odborných školách a možnost další formy právní existence škol, takzvané školské právnické osoby, zůstávají nedořešenými spornými body návrhu školského zákona. Vicepremiér Petr Mareš (US-DEU) a ministryně školství Petra Buzková (ČSSD) se budou také ještě zabývat možností, jak získat stupeň vzdělání jinou cestou než absolvováním celého příslušného vzdělávacího programu.
Buzková je po středečním zhruba dvouhodinovém jednání s Marešem přesvědčena o tom, že budou schopni návrh zákona dopracovat v co nejkratší době, aby jej mohl v březnu projednat parlament.
Oba politici zatím vyřešili osm ze 13 sporných bodů, které Mareš ministryni předložil.
"S panem místopředsedou Marešem jsme se dohodli, že otázka školného na vyšších odborných školách a platba za školku jsou programové otázky, které budou rozhodnuty na jednání koalice," podotkla Buzková. Stejně tak existence školské právnické osoby je podle ní otázkou politického rozhodnutí. Nyní se totiž školné na vyšších školách platí a také rodiče předškoláků hradí pobyt svých dětí ve školkách. Navrhovaný zákon tyto poplatky ruší.
Tématem jednání byla také přílišná administrativa, kterou by podle ředitelů škol, krajů i Mareše nový zákon zavedl. Mareš a Buzková se dohodli, že většina evidence se bude vykazovat elektronicky, což by podle ministryně nemělo školy navíc zatěžovat.
Podle Buzkové je nezbytné, aby zákon šel nejpozději v březnu do parlamentu. Z průzkumů totiž vyplývá, že pro ředitele škol je potřebný, poznamenala. Doufá, že jednání s Marešem by mohla skončit příští týden.
Mareš původně návrh ministerstva školství zcela odmítal a chtěl po Buzkové, aby vypracovala nový. Koaliční lídři ale oběma politikům uložili, aby o zákonu jednali a pokusili se najít kompromis. Mareš poté předložil k návrhu 13 připomínek, o nichž s Buzkovou diskutuje. Na schůzce, která se konala minulý týden, se oba politici shodli na několika změnách. Například na tom, že kraje budou mít možnost podílet se na přípravě vládních dokumentů o vzdělávání.
Zákon zavádí například rámcové vzdělávací programy, které nahradí direktivní osnovy a dají větší volnost učitelům v jejich práci. Změnit se má i maturita, která by měla státní a školní část. Učitelé by mohli své studenty známkovat i slovně hodnotit.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz