Mareš se s Buzkovou nedohodl na podobně školského zákona
Zákon byl minulý týden stažen z jednání vlády na popud právě Mareše. Špidlův kabinet by se jím měl zabývat za týden. Podle Mareše není zatím jisté, zda zákon na programu bude. Buzková je prý ale ochotná zákon předložit, uvedl Mareš.
Ministryně Buzková nehodlá zákon stáhnout, řekla Lubomíra Černá z tiskového oddělení ministerstva. Podle ní se projednával už před rokem a půl a tehdy proti němu Mareš neměl námitky. Přizván byl i na další jednání, ale osobně na ně nechodil, posílal za sebe svého zástupce, tlumočila slova ministryně Černá. Marešovy připomínky k zákonu prý byly jen obecné.
Marešovi se nelíbí koncepce zákona a chybí mu v něm provázanost školské soustavy s celoživotním vzděláváním. Ministryni navrhl, aby dva body z návrhu zákona zařadila do stávající normy jako novely a začala pracovat na novém znění, které by mělo jinou koncepci. Líbí se mu rámcové vzdělávací programy, které mají nahradit direktivní osnovy a dají větší volnost kantorům při vyučování, a také pasáž týkající se vzdělávání občanů EU v České republice.
"Měli bychom se pokusit jako vláda, která slíbila dokončit reformu školského systému, vytvořit ucelený a otevřený systém vzdělávání směřující k celoživotnímu vzdělávání," uvedl Mareš. Podle něj by si s ministryní měli sednout a zkusit vytvořit zákon, který by měl jinou strukturu.
Koaličního jednání se zúčastnila i Michaela Šojdrová z KDU- ČSL, řekla, že je pro, aby školský zákon projednala vláda. Je zklamaná, že vicepremiér Mareš na poslední chvíli zákon blokuje, přestože byl o průběhu jeho tvorby informován a měl možnost navrhovat změny, řekla Šojdrová. Prý jí dodnes nepředložil konkrétní připomínku k zákonu, spíš jen obecné formulace. Jí osobně se v zákoně nelíbí jen některé detaily, které lze řešit, například zrušení školného na vyšší odborných školách.
Zákon navrhovaný ministerstvem školství by měl zásadně změnit podobu českého vzdělávacího systému. Kromě větší volnosti pro učitele ve výuce jim dává možnost vybrat si, jak budou žáky hodnotit - zda slovně, známkami nebo kombinací obou způsobů. Reformuje také podobu maturity, která by měla mít dvě části - státní a školní. Chce tím dosáhnout, aby se setřely rozdíly v úrovni maturit.
Navrhovaná norma má odpůrce mezi představiteli některých školských asociací. Jim se nelíbí například nové maturity, existence víceletých gymnázií a přibývající administrativa pro ředitele škol. Pokud zákon neprojde, bude ohrožena reforma maturitní zkoušky. Pokud nebude zákon přijat včas, její zavedení se odsune z plánovaného roku 2008 na pozdější dobu.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz