epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
  • epravoEpravo
  • epravoEpravo
  • googleGoogle
Přihlášení / registrace
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • Rejstřík
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • EPRAVO.CZ Premium
    • Konference
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Předplatné
14. 4. 2021
ID: 112810upozornění pro uživatele

Novinky ve stavebním právu v roce 2021

Rok 2021 přinesl ve stavebním právu mnoho změn. Začátkem tohoto roku nabyl účinnosti zákon 403/2020 Sb., který výrazně novelizuje řadu institutů a některé nové i zavádí. Mezi ty nejvýraznější patří například zakotvení do určité míry kontroverzní fikce souhlasného závazného stanoviska. Tuto a další významné změny vám představíme v našem příspěvku.

Zákonem 403/2020 Sb.[1] byla novelizována celá řada zákonů, a proto některé jím zavedené změny nemusí být zcela zřejmé. Změn dostála jak obecná část správního řízení ve správním řádu,[2] tak i část zvláštní prostřednictvím novelizací stavebního zákona,[3] zákona o ochraně přírody a krajiny[4] (dále jen “OchPřKr”), vyvlastňovacího zákona[5] a dalších. Na ty nejzajímavější novinky se podíváme podrobněji níže.

Změny v právní úpravě závazných stanovisek

Reklama
Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

REGISTROVAT ZDE

Závazná stanoviska jsou podstatnou součástí realizace každého stavebního záměru. Zákonodárce ve snaze zrychlit dobu umisťování a povolování staveb upravil proces vydávání závazných stanovisek. Nově je ve správním řádu výslovně stanoveno, že správní orgán příslušný k vydání závazného stanoviska vydá závazné stanovisko bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne, kdy byl o vydání závazného stanoviska požádán. K této lhůtě se připočítává až 30 dnů, jestliže je zapotřebí nařídit ohledání na místě nebo jde-li o zvlášť složitý případ.[6]

Na to navazuje úprava ve stavebním zákoně, kde je nově stanoveno, že o prodloužení lhůty dle správního řádu rozhodne dotčený orgán usnesením, které poznamená do spisu a vyrozumí o něm žadatele.[7] Pokud nebude závazné stanovisko vydáno ve stanovených lhůtách, považuje se takové závazné stanovisko za souhlasné a bez podmínek.[8] Tato fikce se však neuplatní u závazného stanoviska EIA a dalších závazných stanovisek podle OchPřKr, které zákonodárce považuje za natolik důležité, že nemohou být nahrazeny fikcí.[9]

Reklama
Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným  (online - živé vysílání) - 3.6.2025
Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 3.6.2025
3.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
3 285 Kč bez DPH

Koupit

Dá se usuzovat, že zakotvení bezpodmínečného souhlasu bude silnou motivací pro dotčené orgány, aby závazná stanoviska vydávaly ve stanovených lhůtách. Časový tlak však může znamenat i větší kadenci nesprávných závazných stanovisek. Proto je vhodné upozornit i na novinky v přezkumu závazných stanovisek.

Novelizované ustanovení správního řádu nyní výslovně zakotvuje lhůty k zahájení přezkumného řízení ve vztahu k závaznému stanovisku. Nadřízený správní orgán správního orgánu, který vydal závazné stanovisko, nyní může zahájit přezkumné řízení do 1 roku od právní moci rozhodnutí, které bylo závazným stanoviskem podmíněno. Rozhodnutí o zrušení či změně závazného stanoviska pak může nadřízený správní orgán vydat nejpozději do 15 měsíců od právní moci podmíněného rozhodnutí.[10]

Novelizované ustanovení stavebního zákona lhůtu rozšiřuje i pro závazná stanoviska, která jsou podkladem pro tzv. jiné úkony stavebního úřadu, kterými je zřejmě třeba chápat úkony, které jsou podmíněné závazným stanoviskem, ale nejsou správními rozhodnutími (především veřejnoprávní smlouva, územní souhlas, souhlas s ohlášením stavby apod.). Výše uvedené lhůty pak dle stavebního zákona počínají běžet ode dne, kdy jiný úkon nabyl právních účinků.[11]

Závazné stanovisko lze rovněž přezkoumávat v rámci odvolání proti úkonu, který je závazným stanoviskem podmíněn. V takovém případě se aplikuje obecná úprava dle správního řádu. Podle té si odvolací správní orgán vyžádá potvrzení nebo změnu závazného stanoviska od správního orgánu nadřízeného správnímu orgánu příslušnému k vydání závazného stanoviska.[12] Pokud tedy např. v rámci řízení o vydání územního rozhodnutí vydal závazné stanovisko odbor životního prostředí Městské části Praha 1 a odvolání směřuje do obsahu tohoto závazného stanoviska, pak si odvolací orgán, kterým je v tomto případě Magistrát hlavního města Prahy, odbor stavební a územního plánu, vyžádá od odboru ochrany prostředí na stejném magistrátu potvrzení anebo změnu závazného stanoviska.

Zcela novou formou přezkumu je pak nahrazení závazného stanoviska, pokud nebyly splněny předpoklady pro vydání souhlasného závazného stanoviska bez podmínek. Dle důvodové zprávy se má jednat o podmínky, které jsou stanoveny zvláštními právními předpisy.[13] Nadřízený správní orgán může vydat nové závazné stanovisko do 6 měsíců od právní moci rozhodnutí, které bylo závazným stanoviskem podmíněno. Tím zruší fikcí založené souhlasné stanovisko.[14]

V této souvislosti je vhodné upozornit, že zákonodárce výslovně umožnil zrušit pouze takové závazné stanovisko, které je podkladem pro rozhodnutí, nikoli pro tzv. jiné úkony stavebního úřadu, o nichž jsme se zmiňovali výše. Z důvodové zprávy nevyplývá, že by zákonodárce chtěl nastavit odlišný režim pro závazná stanoviska, která podmiňují jiné úkony stavebního úřadu.[15] Je obtížné najít důvody, proč by fiktivní závazná stanoviska podmiňující vydání např. územního souhlasu či veřejnoprávní smlouvy nemohla být nahrazena stejně, jako závazná stanoviska podmiňující územní rozhodnutí nebo stavební povolení. To platí zvláště, když v důvodové zprávě je zdůrazněn požadavek na ochranu veřejných zájmů v případech, kdy mělo být vydáno negativní závazné stanovisko, ale z důvodu fikce vydáno nebylo.[16] Zda se jedná o skutečný úmysl zákonodárce či o pouhou legislativní chybu bude muset vyřešit aplikační praxe.

Zákonodárce tak zavrhl dosavadní právní úpravu, kdy bylo možné zrušit nezákonné závazné stanovisko pouze v rámci odvolacího řízení proti rozhodnutí, které bylo závazným stanoviskem podmíněno, a to ve výše uvedené lhůtě 1 roku, resp. 15 měsíců, počítané však od vydání závazného stanoviska.[17] To přezkum závazných stanovisek značně stěžovalo a v případě dlouhotrvajících řízení prakticky vylučovalo.

Nabízí se jistě aplikační otázka, zda bude možné přezkoumávat i fiktivní závazné stanovisko, které se nyní ze zákona považuje za souhlasné a bezpodmínečné. Zde bude muset přinést odpověď správní, resp. soudní praxe. Považujeme však za vhodné, aby i fiktivní závazné stanovisko mohlo být, byť za omezených podmínek, přezkoumáno jak v odvolacím, tak v přezkumném řízení, aby se zamezilo neúměrným excesům v oblasti umisťování a povolování staveb.

Změny v oblasti výstavby strategické infrastruktury

Zákonodárce se snaží zjednodušit také řízení o výstavbě strategické dopravní, vodní a energetické infrastruktury, a to zejména novelizací zákona 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (dále jen „liniový zákon“) a dalších zákonů.

Příslušnou novelizací byly sníženy požadavky na dokumentaci přikládanou k žádosti o vydání společného povolení, kterým se umísťuje a povoluje stavba dopravní infrastruktury. Ta má nyní obsahovat v omezeném rozsahu pouze průvodní zprávu, souhrnnou technickou zprávu, situační výkresy, dokumentaci objektů, dokladovou část a, jde-li o vydání společného povolení s posouzením vlivů na životní prostředí, rovněž dokumentaci vlivů záměru na životní prostředí.[18] Dokumentaci pro provádění stavby je stavebník povinen stavebnímu úřadu předložit nejpozději 5 dnů před zahájením stavby.[19] Podrobnosti tohoto omezeného rozsahu dokumentace jsou specifikovány ve vyhlášce 583/2020 Sb.[20]

Nejedná se však o jedinou změnu. Nově bylo v právních předpisech zakotveno také tzv. jednotné závazné stanovisko pro záměry podle liniového zákona, u kterých je vyžadováno vydání závazného stanoviska EIA. To ukládá orgánu ochrany přírody, pokud o to investor požádá, nahradit všechna závazná stanoviska a vyjádření podle OchPřKr jednotným závazným stanoviskem.[21]

Urychlen má být rovněž proces vyvlastnění prostřednictvím novely vyvlastňovacího zákona. Vyvlastňovací úřad je povinen nařídit ústní jednání k projednání návrhu na vyvlastnění do 60 dnů od odeslání uvědomění o zahájení vyvlastňovacího řízení.[22] Dospěje-li vyvlastňovací úřad k závěru, že jsou splněny podmínky vyvlastnění, pak do 30 dnů ode dne konání ústního jednání rozhodne samostatnými výroky o vyvlastnění práv k pozemku nebo ke stavbě a o náhradě za vyvlastnění.[23]

Nově může také oprávněný investor (vlastník, správce nebo provozovatel veřejné dopravní nebo veřejné technické infrastruktury),[24] popř. stavebník energetické infrastruktury, požádat stavební úřad o vydání mezitímního rozhodnutí spočívajícího v odnětí nebo omezení vlastnického práva nebo práva odpovídajícího věcnému břemenu k pozemku nebo ke stavbě nebo jejich části potřebné k uskutečnění takové stavby dopravní infrastruktury.[25] Toto právo bylo do 31.12.2020 vyhrazeno výhradně vyvlastňovacímu úřadu v řízení o vyvlastnění podle vyvlastňovacího zákona.[26]

Uvedené novinky mají za cíl urychlit výstavbu strategické dopravní a energetické infrastruktury. Snahu zákonodárce lze obecně kvitovat, přesto však některé kroky mohou působit kontroverzi. Až aplikační praxe ukáže, zda opatření povedou ke kýženému výsledku.

Územní rozvojový plán

V neposlední řadě byly novelizací do stavebního zákona vloženy také §§ 35a až 35g, které upravují zcela nový koncepční nástroj územního plánování s celostátním rozsahem, tzv. územní rozvojový plán. Jedná se o opatření obecné povahy,[27] které je závazné pro pořizování a vydávání zásad územního rozvoje, územních plánů, regulačních plánů a pro rozhodování v území.[28] Územní rozvojový plán je nástrojem obecným, který spolu s vyhodnocením vlivů na udržitelný rozvoj území nesmí obsahovat podrobnosti náležející svým obsahem územnímu plánu, regulačnímu plánu nebo navazujícím rozhodnutím.[29] Územní rozvojový plán má dle důvodové zprávy navazovat na další celostátní koncepční nástroj – politiku územního rozvoje. Politika územního rozvoje a její aktualizace jsou usnesením vlády, které stanovuje plochy a koridory zejména dopravní infrastruktury. Ty budou již v závazné formě předmětem právě územního rozvojového plánu.[30]

Územní rozvojový plán pořizuje Ministerstvo pro místní rozvoj a nová ustanovení StavZ podrobně stanoví proces jeho pořizování. Pro přehlednost tohoto článku nebudeme podrobně proces pořizování představovat. Považujeme však za důležité uvést, že veřejnosti jsou prostřednictvím připomínek poskytnuty možnosti zasahování do postupu při jeho přijímání – a to jak v předcházejícím procesu o posuzování vlivu koncepce na životní prostředí (tzv. proces SEA),[31] tak v samotném řízení o schvalování územního rozvojového plánu. Zde však má veřejnost možnost podat své připomínky v krátké lhůtě 7 dnů od veřejného projednání návrhu.[32]

Povaha opatření obecné povahy umožňuje tento nástroj přezkoumávat v soudním řízení o zrušení opatření obecné povahy dle ust. § 101a soudního řádu správního.[33] Tím se odlišuje od politiky územního rozvoje, která dle stávající judikatury Ústavního soudu soudnímu přezkumu nepodléhá.[34]

Závěr

Novinky uvedené v tomto článku jsou pouze stručným výběrem z mnoha novinek ve stavebním právu v roce 2021. Pro úplný výčet změn proto doporučujeme soustředit Vaši pozornost samotnému zákonu 403/2020 Sb.

Lze shrnout, že od 01.01.2021 došlo mimo jiné k zakotvení fikce bezpodmínečného souhlasného závazného stanoviska a objasnění lhůt pro zahájení přezkumného řízení o závazném stanovisku. Současně byly revidovány možnosti přezkumu závazných stanovisek ve stavebním řízení. Ve vztahu ke strategické infrastruktuře zákonodárce zakotvil řadu urychlujících kroků, zejm. stanovil lhůty k vydání rozhodnutí o vyvlastnění a umožnil vydání jednotného závazného stanoviska. V neposlední řadě pak byl představen územní rozvojový plán, zcela nový koncepční nástroj územního plánování s celostátní působností.

Jak je z uvedeného výčtu patrné, stavební právo doznalo množství změn, z nichž některé lze jistě kvitovat a jiné mohou působit problematicky. Bude proto zajímavé sledovat, jak na ně bude reagovat správní a soudní praxe a zejména, zda do některých z nich nezasáhne ruka Ústavního soudu.


Petr Janda
Právní asistent


Mgr. Petra Gabrhelová
Advokátní koncipientka

Advokátní kancelář SCHOLZ & MALÝ s.r.o.
 
Revoluční 1200/16
110 00 Praha 1
 
e-mail:   info@scholzmaly.cz
 

[1] Zák. č. 403/2020, kterým se mění zákon 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

[2] Zák 500/2004 Sb., správní řád.

[3] Zák. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).

[4] Zák 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.

[5] Zák. 403/2020 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě.

[6] Ust. § 149 odst. 4 správního řádu.

[7] Ust. § 4 odst. 9 věta první stavebního zákona.

[8] Ust. § 4 odst. 9 věta druhá stavebního zákona.

[9] Podrobně viz ust. § 4 odst. 12 stavebního zákona.

[10] Ust. § 149 odst. 8 správního řádu.

[11] Ust. § 4 odst. 11 stavebního zákona.

[12] Ust. § 149 odst. 7 správního řádu.

[13] Důvodová zpráva k sněmovnímu tisku č. 673/0, s. 58.

[14] Ust. § 4 odst. 10 stavebního zákona.

[15] Důvodová zpráva k sněmovnímu tisku č. 673/0, s. 58.

[16] Tamtéž, s. 58.

[17] Ust. § 4 odst. 9 stavebního zákona ve znění do 31.12.2020.

[18] Ust. § 2j odst. 1 liniového zákona.

[19] Ust. § 2j odst. 2 liniového zákona.

[20] Vyhláška 583/2020 Sb., kterou se stanoví podrobnosti obsahu dokumentace pro vydání společného povolení u staveb dopravní infrastruktury.

[21] Ust. § 82a OchPřKr.

[22] Ust. § 22 odst. 1 vyvlastňovacího zákona.

[23] Ust. § 24 odst. 2 vyvlastňovacího zákona.

[24] Ust. § 2f liniového zákona.

[25] Ust. § 4c, resp. § 4d liniového zákona.

[26] Ust. § 4a liniového zákona.

[27] Ust. § 35a odst. 3 stavebního zákona.

[28] Ust. § 35a odst. 2 stavebního zákona.

[29] Ust. § 35a odst. 4 stavebního zákona.

[30] Důvodová zpráva ke sněmovnímu tisku č. 673/0, s. 33.

[31] Proces vydávání SEA je upraven v ust. § 10a a násl. zák. 100/2001 Sb.

[32] Ust. § 35d odst. 3 stavebního zákona.

[33] Zák. 150/2002 Sb., soudní řád správní.

[34] Usnesení ÚS ze dne 2. 11. 2010, sp. zn. Pl. ÚS 5/10.

 


© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


Petr Janda, Mgr. Petra Gabrhelová (SCHOLZ & MALÝ)
14. 4. 2021
pošli emailem
vytiskni článek

Poslat článek emailem

*) povinné položky

  • Tweet

Další články:

  • Klíčová reforma ochrany průmyslových vzorů Evropské unie: Co se změní?
  • Jak na návrh na vydání elektronického platebního rozkazu neboli „EPR“?
  • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
  • Byznys a paragrafy, díl 10.: (Staro)nová cesta k rychlejšímu vyklizení nemovitosti
  • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
  • Musíte znovu vybojovat stavební povolení, když vydané územní rozhodnutí zrušil soud?
  • K aplikaci zásady in dubio pro reo v rámci řízení o povolení obnovy trestního řízení
  • Vypořádáním SJM k obchodnímu podílu soudním smírem (ne)může dojít k převodu obchodního podílu na exmanžela, který nebyl společníkem
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Ubytování nezletilých sportovců v hostitelských rodinách
  • FDI v akci: První zákaz zahraniční investice v České republice

Novinky v eshopu

Aktuální akce

  • 03.06.2025Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 3.6.2025
  • 06.06.2025Judikatura vysokých soudů ke spoluvlastnictví (online - živé vysílání) - 6.6.2025
  • 11.06.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 11.6.2025
  • 12.06.2025Praktické využití AI nástrojů (ChatGPT, MS Copilot) při analýze a tvorbě smluv (online - živé vysílání) - 12.6.2025
  • 13.06.2025Claimy zhotovitele dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 13.6.2025

Online kurzy

  • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
  • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
  • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
  • Flexi novela zákoníku práce
  • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
Mgr. Michaela Riedlová
Mgr. Michaela Riedlová
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • Monitoring judikatury (24 měsíců)
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)
  • Monitoring judikatury (6 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Jak na návrh na vydání elektronického platebního rozkazu neboli „EPR“?
  • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Klíčová reforma ochrany průmyslových vzorů Evropské unie: Co se změní?
  • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
  • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
  • Byznys a paragrafy, díl 10.: (Staro)nová cesta k rychlejšímu vyklizení nemovitosti
  • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
  • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
  • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
  • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
  • 10 otázek pro ... Michala Jaška
  • Povinnosti českých s.r.o. a a.s. vůči zahraničním mateřským firmám: praktický přehled
  • Neoprávněné přijímání vkladů – I. část
  • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
  • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
  • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
  • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
  • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025
  • Přeměny obchodních společností v roce 2025: Přehled forem, výhod, rizik a novinek
  • Zákaz konkurence jednatele s.r.o.
  • Právní novinky v roce 2025, část druhá – Změna v obsazení soudů, úprava psychoaktivních látek a změny v pracovním právu

Soudní rozhodnutí

Náhrada nákladů poškozeného (exkluzivně pro předplatitele)

Přizná-li soud poškozené nárok na náhradu nákladů podle § 154 odst. 2 trestního řádu, protože jí nebyl přiznán nárok na náhradu škody, a zároveň výši přiznaných nákladů...

Náhrada nákladů řízení (exkluzivně pro předplatitele)

Proti rozhodnutím o částkách svou výší bagatelních, u nichž zákon nepřipouští dovolání, je důvodnost ústavní stížnosti s výjimkou extrémních rozhodnutí vyloučena. Stejně tak...

Náklady řízení – překvapivé rozhodnutí (exkluzivně pro předplatitele)

Při rozhodování o náhradě nákladů řízení nelze úspěch či neúspěch procesních stran posuzovat ve vztahu k řízení jako celku, nýbrž je nutno každou věc, tj. každý nárok, jenž...

Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

Odvolací soud poruší právo na soudní ochranu zaručené čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, jestliže vyhodnotí důkazy provedené soudem prvního stupně jinak, než jak...

Osobní, majetkové a výdělkové poměry

Uzavře-li soud, že stěžovatel dostatečně netvrdil a nedoložil své celkové aktuální osobní, majetkové a výdělkové poměry, přesto, že je tento závěr ve zjevném rozporu s obsahem...

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
  • Nastavení cookies
100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



Nezapomněli jste něco v košíku?

Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


Přejít do košíku


Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.