epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    1. 11. 2024
    ID: 118787upozornění pro uživatele

    Platy soudců - Ústavní soud za hranou ústavnosti?

    Komentář k aktuálnímu vývoji právní úpravy platů soudců a k rozhodovací praxi Ústavního soudu.

    Už je to tu zase. Stát v rozporu s dosavadními nálezy Ústavního soudu navrhovanými pravidly odměňování ústavních činitelů opakovaně, vědomě a protiústavně zasahuje do platů soudců, jejich materiálního zabezpečeni a tím i do nezávislosti soudů, ozývá se ze strany Soudcovské unie, dobrovolné profesní organizace soudců. [1]

    Dříve než se opět pomalujeme válečnými barvami a zahájí se tažení k Ústavnímu soudu, aby se po nabytí účinnosti navrhované změny právní úpravy v řízení o zrušení příslušné části zákona znovu tímto nekonečným tématem zabýval, zkusme připomenout ve zjednodušené podobě základní fakta a dovolme si vést s dosavadními závěry Ústavního soudu ve vší slušnosti konstruktivní polemiku.

    Stát nastavuje podmínky odměňování zaměstnanců státu. Činí tak u všech skupin osob, které se podílejí na výkonu všech tří složek státní moci (zákonodárné, výkonné i soudní).  Gestorem této oblasti právní úpravy je Ministerstvo práce a sociálních věcí, nikoliv Ministerstvo spravedlnosti, jak by se u soudců spíše dalo předpokládat.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    V případě většiny zaměstnanců státu k nastavení platu dochází prostřednictvím tabulek s pevně stanovenými tarifními částkami[2] a to bez garance jejich automatického navyšování (snad spíše s „garancí“ navyšování občasného nebo mimořádného; o výši raději nemluvme). Připouští se přitom v limitované výši i některé nadtarifní a vesměs nenárokové složky platu (např. osobní ohodnocení).[3]

    Český právní řád, včetně ústavního pořádku, judikatura Evropského soud pro lidská práva (ESLP) i zahraniční právní úprava v zásadě nevylučují, aby obdobným způsobem byl určován plat soudce nebo ostatních ústavních činitelů. Tzn. pevnou neměnnou částkou do doby event. zvýšení dle výsledku případného vyjednávání a možností státního rozpočtu. V České republice tomu tak ale není.

    Reklama
    AI asistent pro právní výzkum a analýzu dokumentů (online - živé vysílání) - 17.9.2025
    AI asistent pro právní výzkum a analýzu dokumentů (online - živé vysílání) - 17.9.2025
    17.9.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    V případě soudců a dalších osob spadajících do osobní působnosti zákona 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci (nejen ústavních činitelů), zákona 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců, a třeba i zákona 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, zákonodárce zvolil jiné řešení.

    Výši platu navázal na součin příslušného platového koeficientu a platové základny. Koeficient má vyjadřovat míru odpovědnosti a náročnosti konkrétní vykonávané práce. Výše platové základny je zase odvozena od násobku proměnlivého ukazatele o průměrné hrubé měsíční nominální mzdě na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství za předminulý kalendářní rok. Jedná se o údaj, který má vypovídat o vývoji ekonomiky státu (tedy ono okřídlené „dýcháme s ekonomikou“), ačkoliv může být obecně sporné, zda údaj o průměru nevypovídá více o narůstajících příjmových rozdílech ve společnosti a zda nemá vyšší vypovídací hodnotu například medián těchto mezd.

    K protiústavnosti zásahů zákonodárce do platového automatu

    Nikoliv náhodou, i jako garance ochrany soudní moci, je stávající systém odměňování soudců podle zákona 236/1995 Sb. provázán s odměňováním ostatních ústavních činitelů. Neznamená to, že platová úroveň všech těchto osob má být shodná, ale že bude zaručeno, aby případné změny v ohodnocení (typicky v souvislosti se zvýšenou potřebou státu šetřit z důvodu mimořádných okolností) nebyly z jakýchkoliv důvodů vůči hlavním představitelům jednotlivých složek státní moci selektivní. Zejména pak ne vůči moci soudní, která se na přípravě změny právní úpravy nad rámec případného více či méně formálního předjednání podílí v souladu s legislativními pravidly vlády obdobně jako jiná povinná připomínková místa jen omezeným způsobem [viz čl. 5 odst. 1 písm. e) LPV].

    Tuto podmínku lze objektivně považovat za jednu z garancí ústavnosti případných zásahů do platů soudců.

    Ústavní soud oproti tomu v nálezu ve věci sp. zn. Pl. ÚS 5/24 ze dne 15. května 2024, který navazuje na předchozí judikaturu Ústavního soudu, hovoří o tom, že zrušení příslušné časti zákona č. 236/1995 Sb. (sníženého násobku průměrné hrubé mzdy) z důvodu protiústavnosti se nedotýká jiných osob než soudců. Tato argumentace vypovídá spíše o nesprávném pochopení účelu právní úpravy obsažené v zákoně 236/1995 Sb. a snaze vychýlit podmínky záruk proti event. zásahům do ohodnocení představitelů jednotlivých složek státní moci ve prospěch moci soudní.

    Co ovšem stát garantovat za všech okolností nemůže a za součást ústavního pořádku to při nejlepší vůli považovat nelze, je dodržení zákonem nastaveného mechanismu předpokládaného budoucího navyšování platu soudců, ostatních ústavních činitelů a dalších osob navázaných na podmínky odměňování dle zákona 236/1995 Sb. (tzv. platový automat). Byť je zřejmé, že záměr jeho nastavení byl chvályhodný - mimo jiné omezit rozhodování politiků o vlastních platech a o platech ostatních ústavních činitelů.

    Zejména v případě soudců je třeba s ohledem na jejich specifické postavení v systému dělby moci při event. změně podmínek odměňování do budoucna respektovat zásadu ochrany nabytých práv, tedy že změna nezasáhne do již získané (nikoliv však už potenciální nebo očekávané) úrovně materiálního zabezpečení (byť ESLP v minulosti aproboval za určitých podmínek i snížení této získané úrovně). Současně je nutné vyloučit, aby změna podmínek byla namířena proti této skupině osob diskriminačním nebo jiným zneužívajícím způsobem (např. na úkor ostatních složek státní moci nebo z důvodu nepohodlné rozhodovací činnosti soudů apod.).

    Nic z toho se však v současné době podle všeho neděje, ani ve veřejném prostoru nerezonuje. K zásahu do již získané nominální výše platů nedochází (nezasahuje se ani do nové výše platu vyplácené po nálezu Ústavního soudu ve věci sp. zn. Pl. ÚS 5/24). Předkladatel návrhu novelizace zákona 236/1995 Sb. záměr zasáhnout do platového automatu s účinností od 1. 1. 2025 zdůvodňuje mj. mimořádnými okolnostmi na výdajové straně státního rozpočtu, včetně zvýšených výdajů souvisejících s nedávnými povodněmi, ke kterým došlo až po vyhlášení posledního nálezu Ústavního soudu. Nejedná se tedy zjevně o libovůli zákonodárce. K nárůstu platů (byť v omezené podobě) od nového roku má dojít tak, aby byl zachován původně zákonodárcem nastavený poměr výše platů jednotlivých skupin ústavních činitelů. Kromě sice nepříjemného, ale jinak více méně banálního, nenaplnění očekávání míry dalšího růstu platů všech ústavních činitelů (a dalších osob navázaných na jejich odměňování) podle platového automatu tedy od začátku příštího roku k zásadní systémové změně nedochází. Pozastavení tempa růstu platů by mělo trvat rok. Poté by se mělo určení platové základny navrátit opět do původního režimu automatu odvozeného od trojnásobku průměrné hrubé mzdy za předminulý rok.

    Naposledy rostly platy soudců (i ostatních ústavních činitelů) výrazněji začátkem roku 2023. V případě soudců poté ještě v letošním roce, kdy byl nárůst platů vynucen zmíněným nálezem Ústavního soudu ve věci Pl. ÚS 5/24 (hlavním důvodem byl opět zásah zákonodárce do budoucích platů soudců před vznikem nároku na jejich výplatu v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů, a tedy nenaplněná očekávání ohledně růstu platů soudců podle platového automatu).[4]

    O nenaplněných očekáváních růstu příjmů by mohli dlouze hovořit čeští senioři a další osoby pobírající důchod. V této souvislosti lze připomenout judikát Ústavního soudu (nález ve věci sp. zn. Pl. ÚS 30/23 ze dne 17. 1. 2024), ve kterém Ústavní soud aproboval snížení zákonem nastaveného systému valorizace penzí (nota bene garantovaných v přiměřené výši Listinou základních práv a svobod – čl. 30 odst. 1). Ústavní soud v této věci mj. dovodil, že neexistuje základní právo na zvyšování důchodů či kopírování růstu cen (inflace). Vyjádřil se podrobně i k problematice legitimního očekávání, kdy v souladu s judikaturou ESLP dovodil přípustnost takového zásahu z hlediska čl. 11 Listiny i čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod[5], jelikož nedošlo k zásahu do již individualizovaného majetkového nároku (získaných majetkových práv).

    V případě obdobných zásahů do budoucích platů soudců přitom Ústavní soud volí nekonzistentně v podstatě opačný přístup.

    Je okolností, která by v daném případě objektivně odůvodňovala odlišný postup potřeba zajistit tímto způsobem nezávislost soudní moci? I z judikatury ESLP plyne, že bez dalšího nikoliv. Je stěží představitelné, že by dílčí změnou platového automatu při respektování výše uvedených zásad mělo dojít bez dalšího k protiústavnímu zásahu do systému dělby moci, k ohrožení nezávislosti a nestrannosti příslušného soudce nebo dokonce ke ztížení výkonu funkce soudce z materiálních důvodů.

    Spíše než k závěru o ústavnosti nebo neústavnosti dodržení předem stanoveného způsobu automatického navyšování platů soudců (a ostatních ústavních činitelů) je možné učinit závěr o tom, zda je takto nastavený způsob automatického zvyšování platů bez potřeby vnějších zásahů dlouhodobě funkční, udržitelný a i v očích veřejností (daňových poplatníků) ospravedlnitelný. Opakované celospolečenské krize z uplynulých let s významnými dopady na státní rozpočet, stav zadlužení ČR a životní úroveň obyvatel ČR v současné době nasvědčují spíše závěru o tom, že nikoliv.

    Ústavně konformní úprava odměňování ústavních činitelů ke své existenci platový automat nevyžaduje. Tím spíše by měly být v odůvodněných případech přípustné jeho dílčí úpravy, pokud se zákonodárce rozhodne je citlivým způsobem provést.

    K platovým podmínkám soudců

    Soudci již od úrovně okresních soudů náleží dle výše příjmů mezi horní 4 % nejlépe odměňovaných osob v národním hospodářství. I tato skutečnost dokládá jednoznačně privilegované zacházení ze strany státu. Současně není na místě zpochybňovat, že by tomu mělo být jinak.  Práci soudce lze považovat za skutečný vrchol kvalifikace právníka.

    Plat soudce (stejně jako ostatních ústavních činitelů a dalších osob navázaných na zákon č. 236/1995 Sb.) má kontinuálně rostoucí trend, jak je patrné z údajů níže. A to dokonce nesrovnatelně vyšším tempem, než tomu je u ostatních právnických profesí placených ze státního rozpočtu, jejichž odměňování na tento zákon navázáno není.

    Několik grafů:

     

    Pozn.: údaj za rok 2024 po zohlednění nálezu ÚS ve věci sp. zn. Pl. ÚS 5/24. Bez příp. navýšení koeficientu dle § 28 odst. 2 až 7 zákona 236/1995 Sb.

    Pozn.: data dle zákona 234/1995 Sb., zákona 201/1997 Sb., zákona 201/2002 Sb., a nař. vlády č. 304/2014 Sb. V grafu nejsou zahrnuty paušální náhrady soudců (6 700 Kč/měs.) a nenárokové nadtarifní složky platu VMR. Vedlejší výdělečná činnost těchto osob je přípustná za podmínek dle par. 85 zákona o soudech a soudcích, par. 24a zákona o státním zastupitelství a par. 81 zákona o státní službě.

    Nominálně přitom plat řadového soudce okresního soudu dosahuje více než trojnásobku tarifního platu stejně nebo obdobně kvalifikovaného právníka ústředního orgánu státní správy ve služebním poměru se shodnou délkou praxe na pozici vrchního ministerského rady (ve 14. platové třídě). Toto se na první pohled jeví jako nepoměr velmi nepřiměřený. Nabízí se otázka, zda je například tvorba právních předpisů méně odpovědnou a náročnou prací než jejich aplikace? Může také snad právník-legislativec do legislativního procesu předkládat předpisy na něčí soukromou objednávku? Je aplikace práva soudem diametrálně odlišnou činností od aplikace práva pod hlavičkou ústředního orgánu státní správy? Existují objektivní důvody pro takto propastné rozdíly v odměňování právnických profesí placených státem? Samozřejmě nikoliv. Uvedený příklad vystihuje absurditu až protiprávnost stávajícího systému odměňování. Zde ale naopak ve prospěch soudců a ostatních osob odměňovaných ať již přímo nebo nepřímo podle zákona 236/1995 Sb. Současně tím poukazuje na nefér zacházení se zcela odlišnou skupinou právníků ve službách státu. Skupinou méně hlasitou.

    Závěr

    Nemohu se proto ztotožnit s názorem, že by snad platy soudců měly být nastaveny protiústavním způsobem, a to ani hlediska aktuálně diskutovaného návrhu novelizace zákona 236/1995 Sb.

    Snaha o další navýšení platů soudců je nicméně pochopitelná. Soudcovská unie zcela logicky na základě rozhodnutí Ústavního soudu dlouhodobě podporuje zájmy svých členů (a nejen jich). Argumenty o možné protiústavnosti změn dotčené právní úpravy, zasáhne-li zákonodárce v neprospěch soudců do budoucích příjmů předpokládaných platovým automatem, a tedy i samotný základ argumentace Soudcovské unie ve světle výše uvedeného, se vším respektem k autoritě a roli Ústavního soudu, bohužel nepovažuji za správné.

    Skutečnost, že Ústavní soud kooptoval mezi kritéria ústavnosti změn právní úpravy platů ústavních činitelů (kromě jiných diskutabilních podmínek) i podmínky platového automatu, pak dlouhodobě způsobuje výrazně odlišná očekávání až frustraci soudců, Soudcovské unie i veřejnosti, vznik opakovaných soudních sporů, zvýšené výdaje státního rozpočtu nevyjímaje. Nepřímým důsledkem je i možné narušeni sociálního smíru a spolupráce soudců s pracovníky podpůrného soudního aparátu (vč. právnických profesí), kteří jsou naopak finančně dlouhodobě podhodnoceni.

    Závěrem si dovolím poukázat na disentní stanovisko soudců Ústavního soudu, prof. Jana Wintra a prof. Josefa Fialy k nálezu ve věci sp. zn. ÚS Pl. ÚS 5/24, které považuji za velmi výstižné.

    Lenka Kolářová

     

    [1] Návrh vlády znamená podle Vávry protiústavní zmrazení platů soudců. Je to závod ke dnu, říká Šimka - Česká justice

    [2] Např. podle nařízení vlády 304/2014 Sb., o platových poměrech státních zaměstnanců, podle nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, nařízení vlády č. 419/2022 Sb., kterým se stanoví stupnice základních tarifů pro příslušníky bezpečnostních sborů nebo nařízení vlády č. 59/2015 Sb., o služebních tarifech a o zvláštním příplatku pro vojáky z povolání.

    [3] U ústředních orgánů státní správy i na právnických pozicích osobní ohodnocení v obvyklé výši do 10 000 Kč - ale není vždy pravidlem.

    [4] Jako velmi diskutabilní je přitom možné hodnotit závěr Ústavního soud (Pl. ÚS 5/24) o veřejnoprávní povaze nároku na doplacení rozdílu v platu a náhradách soudce, od které dovodil povinnost státu doplatit rozdíl zpětně i za období před podáním návrhu a nadto i vůči osobám, které obdobný nárok procesním způsobem dosud neuplatnily. Zde ÚS popírá svoji předchozí judikaturu z roku 2014 a odchyluje se rovněž od judikatury ESLP (rozsudek ze dne 22. června 2023 ve věci č. 61721/19 a 5 dalších – Kubát a ostatní proti České republice).

    [5] Bod 139 a násl. nálezu.


    Lenka Kolářová
    1. 11. 2024

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Matzner: Řešme také jak dál s AML. A vyvarujme se nadměrné zátěži a zbytečné byrokracie
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Dočasný zákaz výkonu funkce statutára dle zákona o kybernetické bezpečnosti a nové povinnosti pro statutáry
    • Soudní ombudsman jako most mezi soudy, advokacií a veřejností
    • Byznys a paragrafy, díl 17.: Přístup do datové schránky právnické osoby při úmrtí jednatele
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Limity nároku poškozeného na náhradu nákladů za nájem náhradního vozidla
    • Druhá vlna povinností dle AI Aktu
    • Smlouva uzavřená mezi studentem a soukromou vysokou školou jako smlouva spotřebitelská – nález Ústavního soudu ze dne 5. února 2025, sp. zn. IV. ÚS 2093/24
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.09.2025AI asistent pro právní výzkum a analýzu dokumentů (online - živé vysílání) - 17.9.2025
    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Právo na soukromí vs. transparentnost firem: Kontroverze kolem evidence skutečných majitelů
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Spolehlivost osoby v civilním letectví
    • Konec snižování úrokových sazeb? Klíčová úroková sazba 2T repo zůstala v srpnu na 3,5 %
    • Bezdůvodné obohacení
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Dočasný zákaz výkonu funkce statutára dle zákona o kybernetické bezpečnosti a nové povinnosti pro statutáry
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Rozpor evidence skutečných majitelů s právem EU a jeho dopad na veřejné zakázky
    • Trestní odpovědnost provozovatelů anonymních sítí
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění

    Soudní rozhodnutí

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Obnova řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li dán některý z důvodů nutné obhajoby podle § 36a odst. 2 písm. a) až d) tr. ř., musí mít obviněný obhájce již od počátku řízení o návrhu na povolení obnovy řízení,...

    Oddlužení (exkluzivně pro předplatitele)

    Má-li být jediným příjmem, z nějž je dlužník za trvání oddlužení schopen splácet pohledávky svých věřitelů, částka, kterou se označený dárce zavázal v darovací smlouvě...

    Prodej jednotky (exkluzivně pro předplatitele)

    Účelem prodeje jednotky podle § 1184 o. z. je primárně ochrana vlastnického práva (a jeho výkonu) ostatních vlastníků jednotek, byť může mít také sankční povahu – postih...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.