epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    5. 4. 2023
    ID: 116158upozornění pro uživatele

    Podvodné reklamy zneužívající celebrity, lékaře a jiné veřejné osoby

    „Pijte toto každé ráno, jako Vaše oblíbená zpěvačka a zhubnete do léta 20 kg“, „Známý herec odhalil tajemství hubnutí“, nějak takto může začínat stále častěji se objevující reklama na zázračné produkty na hubnutí, kterých je na internetu čím dál více. Internet je prostředí, kde je bohužel stále složitější rozlišovat, co je skutečné a co nikoliv. Díky reklamnímu prostoru na rozličných webech a sociálních sítích, kam zpravidla přibývají reklamy automaticky, se objevují uživatelům podvodné reklamy na produkty, které slibují například zázračné výsledky při hubnutí a nabízejí k tomu určité produkty, jako jsou kapky či tabletky pro ztrátu hmotnosti.

    Tito podvodníci často ke zvýšení důvěryhodnosti webové stránky zneužijí ilustrační fotografie známých osobností, například oblíbených televizních herců či známých lékařů, které spojí s nabízeným produktem a odkazují na jejich zkušenosti s nabízenými výrobky. Některé inzeráty dokonce vypadají jako autentické rozhovory se známými osobnostmi nebo jejich příspěvek na sociálních sítích. V posledních letech se nedobrovolnými tvářemi obdobných reklam na přípravky na hubnutí stala celá řada známých osobností. Otázka je, jakým způsobem se lze proti takovéto reklamě bránit.

    Za obsah reklamy zásadně odpovídají společně zadavatel a zpracovatel (s výjimkami, kdy se jeden z nich odpovědnosti zprostí prokázáním určitých skutečností), kdy lze ovšem předpokládat, že zadavatel a zpracovatel výše zmíněných reklam může být jedna osoba, která se může dopustit zneužitím fotografií známých osob zásahu do jejich autorských a osobnostních práv, nabízí se tak požadovat po osobě, jež zneužije údaje známých osob, zdržení se zásahu, případně poskytnutí přiměřeného zadostiučinění za způsobenou nemajetkovou újmu, a to ve formě omluvy či zadostiučinění v penězích. V úvahu též připadá možnost obrátit se na orgány činné v trestním řízení podáním trestního oznámení o skutečnostech, že mohlo dojít ke spáchání trestných činů, například trestného činu podvodu či porušení autorského práva, to vše si lze představit, pokud je znám původce obsahu.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Problematický aspekt ochrany práv je skutečnost, že tvůrci podvodných reklam jsou v některých případech prakticky nedohledatelní, zpravidla ani nepůsobí v České republice (domény jsou registrované mimo EU nebo v zemi s možností skrytí majitele. Zde se, pro ochranu známých osob, nabízí kontaktování šiřitele reklamy, tím bude v drtivé většině případu společnost Google či Meta a upozornit je na nezákonné praktiky tvůrce reklamy a porušování zásad digitální inzerce, jejichž dodržování tyto společnosti deklarují.

    Na pozoru by měli být ovšem rovněž uživatelé, kteří se stanou terčem podvodné reklamy a zvažují nákup inzerovaných produktů, lze předpokládat, že tyto produkty nejenže nebudou plnit slibovaný účel, ale rovněž mohou být zdravotním rizikem, neboť se v drtivé většině případů nejedná o schválené přípravky. Je třeba tedy apelovat na všechny potenciální kupující, aby vždy velmi důkladně prověřili obdobné podezřelé nabídky. Nejlepší obranou je obezřetnost. Některé produkty je možné rovněž ověřit na internetových stránkách Státního ústavu pro kontrolu léčiv, který provádí kontrolu nelegálních nabídek přípravků určených k léčbě a informuje o internetových stránkách, které nabízejí neschválené přípravky-k dispozici >> zde.

    Reklama
    Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    19.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    De facto se jedná o formu spamu, který má za cíl prodat podvodný, předražený, neúčinný produkt. Často je při pozornějším sledování reklamy hned patrné, že chybí identifikace výrobce, absentují kontakty, jsou užity falešné recenze, zneužity loga známých společností nebo je přesměrována na stránky, které se pouze tváří, že se jedná o známý internetový časopis. Webová i facebooková stránka má dlouhý odkaz. Facebookovou stránku lze nahlásit jako spam s podvodným obsahem. Doporučuje se také podívat na stránky České obchodní inspekce (ČOI), zda stránky nezmiňuje jako rizikové a nevaruje před nákupem na jejich e-shopu.

    Co můžete dělat v případě, že původce zásahu zneužívá Vaše jméno, fotografie a známost, ale je neznámo kde? V případě neznámého původce je právní obrana složitá a s nejistým koncem. Co je tedy možné dělat?

    Je vhodné ihned, jak se o podvodné reklamě zneužívající Vaše údaje dozvíte, zveřejnit na sociálních sítích oznámení svým sledujícím, že jste se stali terčem útoku a zneužití jména a od produktů podobného typu se distancovat. Je to ochrana nejen Vaše, ale všech důvěřivých a nezkušených uživatelů internetu, kteří věří, že produkt z oblasti, které se věnujete, je tak věrohodný. Rovněž bychom Vám doporučili podat trestní oznámení na neznámého pachatele. Lze také kontaktovat šiřitele reklamy, kterým bude nejčastěji společnost Google či Meta (mezi produkty společnosti Meta patří například Facebook či Instagram) a obeznámit ho se zásahem do Vašich práv.

    JUDr. Eva Ondřejová, LL.M.


    JUDr. Eva Ondřejová, LL.M., PhD.,
    advokátka

    Jan Schneider


    Advokátní kancelář ONDŘEJOVÁ

    Příčná 8
    110 00 Praha 1

    Tel.:    +420 777 086 287
    e-mail:    eva.ondrejova@ondrejova.cz


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Eva Ondřejová, LL.M., PhD., Jan Schneider (AK ONDŘEJOVÁ)
    5. 4. 2023

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Byznys a paragrafy, díl 18.: Jak na inflační doložku
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Matzner: Řešme také jak dál s AML. A vyvarujme se nadměrné zátěži a zbytečné byrokracie
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Dočasný zákaz výkonu funkce statutára dle zákona o kybernetické bezpečnosti a nové povinnosti pro statutáry
    • Soudní ombudsman jako most mezi soudy, advokacií a veřejností
    • Byznys a paragrafy, díl 17.: Přístup do datové schránky právnické osoby při úmrtí jednatele
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 25.09.2025Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Byznys a paragrafy, díl 18.: Jak na inflační doložku
    • Insolvenční řízení
    • Squeeze-out a sell-out a jejich souběh
    • Výklad právních norem
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance

    Soudní rozhodnutí

    Insolvenční řízení

    Žalobou z lepšího práva se rozumí žaloba, kterou se třetí osoba domáhá po tom, komu byla z majetkové podstaty (výtěžku jejího zpeněžení, jímž mohou být i splátky při...

    Výklad právních norem

    Za situace, kdy jsou podle § 14 odst. 1 písm. a) zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů („ZESM“) údaje o skutečných majitelích zapsané v evidenci skutečných majitelů...

    Vydání výtěžku zpeněžení

    Jestliže osoby nadané popěrným právem nepopřely pohledávku věřitele přihlášenou do insolvenčního řízení vedeného na majetek dlužníka jako pohledávku s právem na uspokojení ze...

    Soudní poplatky

    Žádosti poplatníka podle § 9 odst. 4 písm. c/ zákona o soudních poplatcích založené na tvrzení, že „nemohl poplatek dosud zaplatit“, avšak očekává, že mu jeho dlužník brzy...

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.