epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    29. 8. 2001
    ID: 12548upozornění pro uživatele

    Přímou volbou?

    S dobou přiblížení voleb přichází i stále aktuálnější otázka: ,,Což volit prezidenta přímo?“. Aktuálnost této otázky podporují nejen bulvární deníky, ale i dějinné změny – viz Slovensko, které již přímou volbu prezidenta aplikovalo a jak se zdá, úspěšně.

    Za prvé je zde otázka prezidentského úřadu, jako takového. ,,Síla moci“ prezidenta v České republice je nadprůměrně vysoká – články 62 a 63 Ústavy České republiky (zákon číslo 1/1993 Sbírky) vyjmenovávají celkem jednadvacet ,,základních“ oprávnění, resp. ,,náplně práce“ prezidenta republiky.


    S dobou přiblížení voleb přichází i stále aktuálnější otázka: ,,Což volit prezidenta přímo?“. Aktuálnost této otázky podporují nejen bulvární deníky, ale i dějinné změny – viz Slovensko, které již přímou volbu prezidenta aplikovalo a jak se zdá, úspěšně.

    Za prvé je zde otázka prezidentského úřadu, jako takového. ,,Síla moci“ prezidenta v České republice je nadprůměrně vysoká – články 62 a 63 Ústavy České republiky (zákon číslo 1/1993 Sbírky) vyjmenovávají celkem jednadvacet ,,základních“ oprávnění, resp. ,,náplně práce“ prezidenta republiky. Není to však výčet konečný, neboť odstavec dva článku 63 praví: ,,Prezidentovi republiky přísluší vykonávat i pravomoci, které nejsou výslovně v ústavním zákoně uvedeny, stanoví-li tak zákon.“. V porovnání s ústavou Německa (myšlen ,,Základní zákon Spolkové republiky Německo“ v platném znění od 27. října 1994), kde prezidentova práva a činnosti charakterizují tři věty (odpovídající přibližně čtyřem právům prezidenta ČR), je to skutečně více než mnoho. Totožné je ,,právo milosti“, které naše Ústava dlouhosáhle opisuje jako právo, kdy prezident ,,odpouští a zmírňuje tresty uložené soudem, nařizuje, aby se trestní řízení nezahajovalo, a bylo-li zahájeno, aby se v něm nepokračovalo, a zahlazuje odsouzení“. I německý prezident jmenuje a odvolává spolkové soudce a spolkové úředníky, důstojníky a poddůstojníky. Není stanoveno, jaké úředníky má německá ústava na mysli a v téže větě si nechává zákonodárce otevřena zadní vrátka typickou větou ,,pokud zákon nestanoví jinak“. Český prezident jmenuje soudce Ústavního soudu, jeho předsedu a místopředsedy, jmenuje ze soudců předsedu a místopředsedy Nejvyššího soudu, jmenuje prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, jmenuje členy Bankovní rady České národní banky, jmenuje soudce, jmenuje a povyšuje generály. Právě jmenování členů Bankovní rady již nejednou rozpoutalo malou politickou bitvu mezi prezidentem a parlamentem, jakož i stranami v parlamentu navzájem.

    Problém zůstává v tom, že dle klasifikace je naše ústava tzv. rigidní, tedy k její změně je zapotřebí více, než ke změně ,,obyčejného zákona“. Jen příkladem jmenujme Nový Zéland, Izrael, případně Srí Lanku, které mají ústavy flexibilní. Rozdělení na ústavy rigidní a flexibilní je do značné míry věcí čiré teorie, není však ničím novým – používá se od roku 1901, kdy Angličan J. Bryce uveřejnil svoji studii ,,Flexibile and Rigid Constitutions“ (Studie in History and Jurisprudence, 1901 New York – London). Praktický dopad je zřejmý – nelze bez obrovských příprav přiřadit do ústavy byť jen větu ,,pokud zákon nestanoví jinak“. Je to právě článek 39, odstavec 4, který stanovuje tuto rigiditu: ,, K přijetí ústavního zákona a ke schválení mezinárodní smlouvy podle čl. 10 je třeba souhlasu třípětinové většiny všech poslanců a třípětinové většiny přítomných senátorů.“

    Málokdy se připomíná, že český prezident je také vrchním velitelem ozbrojených sil, přijímá vedoucí zastupitelských misí, pověřuje a odvolává vedoucí zastupitelských misí atd. Vzhledem k tomu, že prezident je volen našimi zákonodárci, je tedy nasnadě zeptat se, zda takto odpovědný úřad by neměl býti skutečně obsazován čistě na základě projevu vůle lidu. Teorie, že zákonodárci jsou ,,prodlouženou rukou lidu“ v dnešní době neobstojí. Článek dvě, odstavec jedna praví: ,,Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní“ a odstavec dva: ,,Ústavní zákon může stanovit, kdy lid vykonává státní moc přímo.“. Slovensko rozvinulo tuto tezi do dokonalosti jednoduchým ustanovením: ,,Prezidenta volia občania Slovenskej republiky v priamych voľbách tajným hlasovaním na päť rokov. Právo voliť prezidenta majú občania, ktorí majú právo voliť do Národnej rady Slovenskej republiky.“ Uveďme, že veškeré zde citované texty z Ústavy SR jsou zákonem ,,č. 460/1992 Zb., ako vyplýva zo zmien a doplnení vykonaných ústavným zákonom č. 244/1998 Z. z., ústavným zákonom č. 9/1999 Z. z. a ústavným zákonom č. 90/2001 Z. z. (úplné znenie vyhlásené pod č. 135/2001 Z. z.)“. Ale ani kandidatura, volba a výkon funkce slovenského prezidenta není ,,tak jednoduchá, jak by se mohla zdát“. Srovnejme českou a slovenskou ústavu. Článek 54 české ústavy: ,,(1) Prezident republiky je hlavou státu. (2) Prezidenta republiky volí Parlament na společné schůzi obou komor. (3) Prezident republiky není z výkonu své funkce odpovědný.“ Poněkud lidštěji začíná stejnou část ústavy Slovensko: ,,Hlavou Slovenskej republiky je prezident. Prezident reprezentuje Slovenskú republiku navonok i dovnútra a svojím rozhodovaním zabezpečuje riadny chod ústavných orgánov. Prezident vykonáva svoj úrad podľa svojho svedomia a presvedčenia a nie je viazaný príkazmi.“

    Příznivcům přímé volby prezidenta není třeba příliš zdůrazňovat, že slovenská verze s sebou nese ,,rys lidskosti“ již od samého navrhnutí kandidáta, neboť Ústava ČR jen stroze praví, že „(1) Navrhovat kandidáta je oprávněno nejméně deset poslanců nebo deset senátorů.“ Slovenská protistrana tohoto ustanovení zní: ,,Kandidátov na prezidenta navrhuje najmenej 15 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky alebo občania, ktorí majú právo voliť do Národnej rady Slovenskej republiky, a to na základe petície podpísanej najmenej 15 000 občanmi. Návrhy na voľbu sa odovzdávajú predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky najneskôr do 21 dní od vyhlásenia volieb.“ Česká úprava voleb prezidenta republiky je poměrně složitá a jistě nebude bezpředmětné, pakliže tato složitá procedůra zde bude citována pro pochopení téměř celá : ,,(2) Prezidentem republiky je zvolen kandidát, který získal nadpoloviční většinu hlasů všech poslanců i nadpoloviční většinu hlasů všech senátorů. (3) Nezíská-li žádný z kandidátů nadpoloviční většinu hlasů všech poslanců a všech senátorů, koná se do čtrnácti dnů druhé kolo volby. (4) Do druhého kola postupuje kandidát, který získal nejvyšší počet hlasů v Poslanecké sněmovně, a kandidát, který získal nejvyšší počet hlasů v Senátu. (5) Je-li více kandidátů, kteří získali stejný nejvyšší počet hlasů v Poslanecké sněmovně, nebo více kandidátů, kteří získali stejný nejvyšší počet hlasů v Senátu, sečtou se hlasy odevzdané pro ně v obou komorách. Do druhého kola postupuje kandidát, který takto získal nejvyšší počet hlasů. (6) Zvolen je kandidát, který získal nadpoloviční většinu hlasů přítomných poslanců i nadpoloviční většinu hlasů přítomných senátorů.“.

    V jednoduchosti je krása, pravil by klasik… A právě jednoduchosti dal přednost i slovenský zákonodárce: ,,Za prezidenta je zvolený kandidát, ktorý získa nadpolovičnú väčšinu platných hlasov oprávnených voličov. Ak ani jeden z kandidátov nezíska potrebnú väčšinu hlasov voličov, koná sa do 14 dní druhé kolo volieb. Do druhého kola volieb postupujú tí dvaja kandidáti, ktorí získali najväčší počet platných hlasov. V druhom kole volieb je za prezidenta zvolený ten kandidát, ktorý získal najväčší počet platných hlasov zúčastnených voličov.“

    Zde si musíme přiznat, že právě průzračná jednoduchost znamená také určitý pocit jistoty a právě prezident, jakožto hlava státu reprezentující svojí osobností stát navenek, ale i vůči svým spoluobčanům, by měl být samým ztělesněním jistoty a jeho volba by tomu měla odpovídat. Bezesporu je třeba přiznat nejvyšší stabilitu monarchiím, kde hlavou státu, ať je jím král či královna, je osoba národu důvěrně známá. Vždyť narození královského potomka je vždy velkou slávou (a obvykle i státním svátkem na mnoho dalších desetiletí), lid sleduje vývoj svého budoucího panovníka a ten je naopak již od útlého dětství veden k zodpovědnosti za svůj úřad – za sebe. V konstitučních monarchiích jsou to právě ústavy, které dodávají poslední perlu do koruny jistoty – obvykle stanovují, kdo bude panovníkem, v jakém pořadí, z jakého rodu etc. Ukázkou může být Španělsko, kde přetržení vlády monarchie je podobné jako v naší zemi: ,,Španělská Koruna je dědičná pro nástupce Jeho Veličenstvo Juana Carlose I. Bourbonského, legitimního dědice historické dynastie. Nástupnictví na trůně se řídí zásadou prvorozenectví a zastoupení, starší větev rodu má přednost před mladší, ve stejné větvi má přednost bližší příbuzenství před vzdálenějším, ve stejném stupni muž před ženou a jde-li o stejné pohlaví, osoba starší před osobou mladší“. Úlohu, vládu a případné zastupování krále velmi pečlivě upravuje mnoho ustanovení španělské ústavy. Podotkněme, že ani španělský král nemá větší pravomoci než český prezident. Tedy inspirace pro naše zákonodárce i voliče při příští změně ústavy?


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Tomáš Tyl
    29. 8. 2001

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

    Napište nám

    Předem Vám děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.

    Položky označené hvězdičkou jsou povinné.

    Vyplněním a odesláním formuláře beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů za účelem zodpovězení mého dotazu. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE


    Děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.


    Další články:

    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Usnadnění výpočtu výše přiměřené slevy z ceny
    • Vzdání se práv z vad a hranice autonomie vůle: k rozsudku NS 33 Cdo 28/2025 s metodologickou výhradou
    • GLP-1 v potravinářství: čekají nás v EU „GLP-1 friendly potraviny“?
    • 10 otázek pro … Petru Kinclovou
    • Souhrn významných událostí ze světa práva
    • Flipování nemovitostí jako esence kapitalismu?
    • Odstoupení vybraného dodavatele ze zadávacího řízení z pohledu jistoty
    • Kolize formalismu a ochrany obětí: nový přístup Ústavního soudu k domácímu násilí
    • Znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti
    • Byznys a paragrafy, díl 23.: Smluvní byznys modely v energetice: PPA, dynamické tarify, „sdílená energie“

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    • 24.02.2026Jak správně nařizovat dovolenou individuálně i hromadně (online - živé vysílání) - 24.2.2026
    • 25.02.2026Mediace a vyjednávání v právní praxi (online – živé vysílání) – 25.2.2026
    • 24.03.2026ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.3.2026
    • 27.03.2026Aktuální judikatura k otázkám rodinného práva (online - živé vysílání) - 27.3.2026

    Online kurzy

    • Exekutorské zástavní právo
    • Benefity pod kontrolou: právní rámec, zásada rovného zacházení a daňové dopady
    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Usnadnění výpočtu výše přiměřené slevy z ceny
    • Vzdání se práv z vad a hranice autonomie vůle: k rozsudku NS 33 Cdo 28/2025 s metodologickou výhradou
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti
    • Flipování nemovitostí jako esence kapitalismu?
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Reorganizace
    • Znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti
    • Flipování nemovitostí jako esence kapitalismu?
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Novela nařízení o insolvenčním řízení nabyla účinnosti – jaké přinesla změny?
    • Kolize formalismu a ochrany obětí: nový přístup Ústavního soudu k domácímu násilí
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Právnická firma roku 2025
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury
    • Nejvyšší soud vymezil hranice odpovědnosti za bezpečnost externistů na pracovišti
    • Přelomové rozhodnutí Nejvyššího soudu ve věci subrogačního regresu výstavce finanční záruky
    • Opustit firmu s dluhy není dobrý nápad aneb ručení jednatelů za dluhy SRO při neodvracení hrozícího úpadku

    Soudní rozhodnutí

    Reorganizace

    U dlužníka, u něhož je objektivně přípustná reorganizace (§ 316 odst. 4 insolvenčního zákona), není možné rozhodnout o přeměně reorganizace v konkurs na návrh dlužníka (dle §...

    Pozůstalost

    Pokud správu nevykonává vykonavatel závěti či správce pozůstalosti jmenovaný zůstavitelem, který funkci přijal, pak se (nevyjde-li v řízení najevo opak) přichází-li v úvahu jen...

    Bezpečnost a ochrana zdraví při práci

    Fyzickými osobami, na které se podle ustanovení § 101 odst. 5 zák. práce vztahuje povinnost zaměstnavatele zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci, jsou jakékoli fyzické osoby...

    Incidenční spor (exkluzivně pro předplatitele)

    Povinnost popřít pohledávku má insolvenční správce tehdy, jestliže v době, kdy má dojít k popření, může (též s přihlédnutím k součinnosti dlužníka a jeho postoji k...

    Insolvence (exkluzivně pro předplatitele)

    V incidenčním sporu o určení, zda pohledávka uplatněná v insolvenčním řízení způsobem uvedeným v § 203 insolvenčního zákona, je co do svého pořadí pohledávkou za majetkovou...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.