Referendum stojí za pokus
Skupina poslanců ČSSD již poněkolikáté předkládá návrh ústavního zákona o celostátním referendu.
Skóre: | 0.77 |
---|---|
Název zdroje: | Právo |
Datum vydání: | 18.04.2007 |
Nadpis: | Referendum stojí za pokus |
Strana: | 6 |
Pořadí: | 6 |
Mutace: | Celostátní |
Rubrika: | Publicistika |
Autor: | Zdeněk Jičínský |
Ročník: | 17 |
Číslo: | 91 |
Oblast: | Celostátní deníky |
Zpracováno: | 18.04.2007 06:36 |
Identifikace: | DCPR20070418010033 cz |
Klíčová slova: | soudní (2x), zákona ústavního (2x), ústavně, ústavní, Ústavou, zákon, Ústavy, právního, ústavní zákon, návrhu zákona, návrh ústavního zákona, mezinárodní, změny zákona, Ústavní soud |
Skupina poslanců ČSSD již poněkolikáté předkládá návrh ústavního zákona o celostátním referendu.
Zatím totiž zůstává nenaplněno ustanovení Ústavy ČR, podle něhož ústavní zákon může stanovit, kdy lid vykonává státní moc přímo.
Podle návrhu občané mohou rozhodovat o zásadních otázkách vnitřní nebo zahraniční politiky státu, o návrhu zákona, s výjimkou zákona ústavního, a o vyslovení souhlasu se smlouvou, kterou mají být některé pravomoci orgánů ČR přeneseny na mezinárodní organizaci nebo instituci.
Předloha vymezuje negativně otázky, jež se předmětem hlasování stát nemohou. Ve shodě s Ústavou stanoví, že otázky nesmějí směřovat ke změně podstatných náležitostí demokratického právního státu, dále pak, že nesmějí směřovat ke zrušení nebo omezení ústavně zaručených práv a svobod, k zásahu do výkonu moci soudní, k rozhodnutí, jež by bylo v rozporu s mezinárodními závazky ČR, k ustanovování osob do funkcí a k jejich odvolávání, nebo k rozhodnutí, jež se týká daňových a jiných platebních povinností k veřejným rozpočtům.
Návrh na vyhlášení referenda může podat skupina nejméně dvou pětin poslanců nebo senátorů, vláda nebo ve formě společné petice nejméně 200 000 oprávněných občanů. Referendum vyhlašuje prezident republiky, který se může, považuje-li návrh za nepřípustný, obrátit na Ústavní soud ČR.
Rozhodnutí je přijato, jestliže se pro ně vyslovila aspoň jedna třetina z celkového počtu občanů oprávněných hlasovat, a zároveň jde o nadpoloviční většinu oprávněných voličů, kteří se hlasování účastnili.
Návrh dále obsahuje ustanovení vztahující se k možnosti změny zákona přijatého v referendu. Takový zákon může být změněn nebo zrušen až nově zvolenou Sněmovnou, a to ústavní většinou jejích členů.
Soc. dem. poslanci jsou si vědomi, že návrh má jen malou naději na přijetí. Poslanci ODS, kteří jsou zásadně proti referendu, mají ve Sněmovně takové zastoupení, jež jim umožňuje zabránit jakékoli změně Ústavy ČR. Ještě silnější pozici pak mají senátoři ODS. I tak jsem však přesvědčen, že soc. dem. musí svůj zásadní programový požadavek předložit. Občané tak budou moci posoudit, jak jejich zvolení zástupci v Parlamentu postupují, jaká stanoviska hájí.
Význam parlamentní diskuse o celostátním referendu je zvlášť důležitý v době, kdy pozornost nemalé části občanů je soustředěna k rozhodování o tom, zda na území ČR bude umístěna radarová základna USA.
Podle průzkumů je většina občanů (přes dvě třetiny) proti této základně. Požadavek návrhu, aby občané mohli rozhodovat o zásadních otázkách vnitřní nebo zahraniční politiky státu přímo, by se tak v této věci mohl tímto způsobem realizovat.
Připomínám příklad z poslední doby. V Portugalsku se konalo referendum o zrušení zákazu interrupcí. I když nebylo úspěšné, protože se jej neúčastnil potřebný počet občanů, mělo pozitivní efekt v tom, že na základě většiny hlasujících pro zrušení tohoto zákazu přijal portugalský parlament nový zákon, který interrupci povoluje.
O autorovi: Zdeněk Jičínský (Autor je poslanec za ČSSD)
Zpracovatel: Anopress IT a.s.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz