epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    9. 7. 2004
    ID: 27173upozornění pro uživatele

    SOLVIT: čeští občané a podnikatelé s problémy na vnitřním trhu EU se mají kam obrátit

    S cílem zajistit, aby mohli unijní občané a podnikatelé co nejvíce těžit z výhod vnitřního trhu, přišla Evropská komise s alternativním mechanismem řešení sporů, které vznikají v souvislosti s uplatňováním základních komunitárních svobod. Tento mechanismus zvaný SOLVIT, z hlediska své neformálnosti a pragmatičnosti inspirovaný anglosaskou právní tradicí, existuje v Evropské unii od roku 2002. Jeho prioritou je co nejrychlejší úspěšné vyřešení předloženého případu. Rozsah agendy SOLVITu odráží problémy každodenního života těch občanů členských států Evropské unie, kteří se rozhodli žít či vyvíjet aktivity v jiném členském státě.

     

    Květnovým přistoupením k Evropské unii se Česká republika stala také součástí  jejího vnitřního trhu. Slovy Smlouvy o ES se jedná o „prostor bez vnitřních hranic, ve kterém je zajištěn volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu.“[1] Tyto čtyři svobody shrnují základní aspekty hospodářského života občanů a podnikatelů Evropské Unie a umožňují jim vyvíjet odpovídající aktivity bez ohledu na hranice členských států.

    Čeští podnikatelé mohou na celém území vnitřního trhu[2] volně obchodovat a podnikat. Určitá omezení ve vztahu k některým členským státům platí ovšem pro společnosti usazené v České republice v rámci přechodného období[3] v oblasti volného pohybu služeb. [4]

    Čeští občané pak mohou plně užívat práva volně se na území členských států pohybovat a při splnění obligatorních podmínek žít.[5] Většina „starých“ členských států[6] si však pro přechodné období sjednala vůči občanům nových členských států[7] výjimky z plného uplatňování svobody volného pohybu pracovníků.

    Po uplynutí těchto přechodných období budou již čeští občané a podnikatelé užívat všech základních práv  a oprávnění plynoucích jim z komunitárního práva neomezeně.

    Přístup České republiky k EU ovšem automaticky nezajišťuje úspěšné využití nabízených možností a bezproblémový výkon formálně garantovaných práv. V praxi se občané a podnikatelé mohou setkat s mnoha problémy, které výkon základních čtyř svobod vnitřního trhu budou ztěžovat, ne-li přímo znemožňovat.[8]

    Jak se může dotčený občan nebo podnikatel v takových případech bránit? Proti rozhodnutí úřadů se lze odvolat ve standardním správním řízení, případně lze podat žalobu k soudu anebo se obrátit se stížností přímo na Evropskou komisi. Tyto v zásadě klasické postupy mají své nepopíratelné výhody jako např. důraz na právní jistotu, závaznost a vynutitelnost rozhodnutí, avšak v mnoha případech nemusí vést k účinnému uplatnění práva resp. k nápravě chybného administrativního rozhodnutí vzhledem k časové náročnosti celého procesu. Formálnost procedur správního nebo soudního řízení totiž často oddaluje vyřešení problému, někdy dokonce i tak, že pak již rozhodnutí z hlediska postiženého nevede k očekávanému cíli – student nemůže dlouhé měsíce, někdy i roky, čekat na zapsání ke studiu, podnikatele v mezidobí ekonomický tlak donutí stáhnout se ze slibného trhu atd. Nadto účastníkům řízení vznikají náklady, kterým by se raději vyhnuli, a jednání v jiném členském státě často ztěžuje i jazyková bariéra.

    S cílem zajistit, aby mohli  unijní občané a podnikatelé co nejvíce těžit z výhod vnitřního trhu, přišla Evropská komise s alternativním mechanismem řešení sporů, které vznikají v souvislosti s uplatňováním základních komunitárních svobod. Tento mechanismus zvaný SOLVIT[9], z hlediska své neformálnosti a pragmatičnosti inspirovaný anglosaskou právní tradicí, existuje v Evropské unii od roku 2002. Jeho prioritou je co nejrychlejší úspěšné vyřešení předloženého případu. Rozsah agendy SOLVITu odráží problémy každodenního života těch občanů členských států Evropské unie, kteří se rozhodli žít či vyvíjet aktivity v jiném členském státě. Potíže mohou vzniknout např. při obchodování se zbožím, při  poskytování služeb, při snaze usadit se za účelem podnikání, při výkonu práce, při studiu, v oblastech zdravotního pojištění, sociální péče, refundace daní, uznávání diplomů a profesních kvalifikací, při žádosti o trvalý pobyt v jiném členském státě, při výkonu volebního práva do Evropského parlamentu či komunálních zastupitelstev, při registraci vozidel.[10]

    Systém je založen na vzájemné spolupráci  takzvaných SOLVIT center. V každém členském státě se nachází jedno a činnost této „sítě“ koordinuje SOLVIT tým Evropské komise. Čeští občané či podnikatelé, kterým orgán jiného členského státu podle jejich názoru neoprávněně brání ve výkonu jejich komunitárních práv, se mohou obrátit na české SOLVIT centrum zřízené při Ministerstvu průmyslu a obchodu České republiky. Pracovníci českého SOLVIT centra posoudí, zda lze konkrétní problém prostřednictvím SOLVITu řešit, a pakliže jej přijmou, spolupracují se svými kolegy ze SOLVIT centra členského státu, v němž problém vznikl, na jeho odstranění. Zpravidla do deseti týdnů od přijetí případu bude poškozenému občanovi či podnikateli navrženo smírné řešení. Za využití SOLVITu neplatí občan či podnikatel žádné poplatky.

    Podmínky pro přijetí případu k řešení v rámci SOLVITu nejsou náročné a zrcadlí cíle a možnosti systému. V prvé řadě se musí jednat o problém s přeshraničním prvkem, který vyplývá z aplikace práva Evropského společenství. Za druhé musí jít o spor mezi unijním občanem či podnikatelem na straně jedné a státním orgánem jiného členského státu na straně druhé. Automaticky jsou vyloučeny spory soukromoprávního charakteru jen mezi občany či jen mezi podnikateli. Třetí a poslední podmínkou je, že v dané věci ještě nebylo zahájeno soudní řízení[11]. S tímto předpokladem úzce souvisí i respektování zákonných a administrativních lhůt. Zahájení procedury SOLVITu jejich běh nestaví ani nepřerušuje, a proto by měl každý dotčený subjekt věnovat dostatečnou pozornost tomu, aby nedošlo k marnému uplynutí procesních a hmotněprávních lhůt a tím i k zániku jeho práv. Při splnění těchto tří uvedených podmínek bude v zásadě každý případ SOLVIT centrem k řešení přijat.

    Dospějí-li pracovníci SOLVITu k řešení, předloží jej formou návrhu dotčeným občanům či podnikatelům. Návrh není nikterak závazný a zúčastněné osoby, nejsou-li s ním spokojeny, mohou dále postupovat při řešení svého problému správní či soudní cestou. Jinak řečeno, využití SOLVITu nezbavuje občana nebo podnikatele práva na využití formálních prostředků nápravy. SOLVIT je tedy třeba chápat jako neformální alternativu formálních procedur, jejíž úspěch záleží především na vstřícné vůli zúčastněných stran. Právě toto je onen výše zmíněný rys anglosaské pragmatičnosti, upřednostňující cílenou diskusi před striktním úředním postupem.

    Dosavadní dvouleté zkušenosti s působením sítě SOLVIT v Evropské unii přesvědčivě dokládají úspěch tohoto mechanismu, jehož základní devizou je pružnost šetřící náklady i čas. Členství České republiky v Evropské unii a účast na jejím vnitřním trhu nejenže otevírá našim občanům a podnikatelům „bránu do Evropy“, ale rovněž přináší mnoho šancí se v tomto novém prostoru prosadit i spokojeně žít. SOLVIT je jedním z nástrojů k realizaci těchto cílů a pomocníkem pro všechny, kteří chtějí uvádět svá psaná práva úspěšně do života.

     

    Další informace o systému SOLVIT lze nalézt na internetových stránkách Evropské komise http://europa.eu.int/comm/internal_market/SOLVIT/whats-SOLVIT_en.htm

    nebo na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu

    http://www.mpo.cz

     

    Zdroj: SOLVIT tým České republiky

     



    [1] Čl. 14 odst. 2 Smlouvy o založení ES v konsolidovaném znění

    [2] Teritoriální vymezení vnitřního trhu se kryje s územím celní unie, kdy tato v zásadě pokrývá území všech členských států EU včetně Turecka (pouze volný pohyb průmyslových výrobků) se speciální úpravou pro určitá území, zámořské departementy a přidružené země. V rámci dohody o Evropském hospodářském prostoru se pravidla vnitřního trhu s určitými výjimkami uplatňují i v Norsku, v Lichtenštejnsku a na Islandu.

    [3] Přechodná období sjednaná přístupovou smlouvou lze rozdělit do tří etap. Délka trvání prvního období je dva roky, druhého tři a třetího opět dva roky. Po uplynutí jednotlivých etap každý z členských států, který si přechodné období sjednal vyhodnotí potřebu prodloužení omezujících opatření a podle aktuální situace se rozhodne buď o jejich prodloužení nebo zrušení. Zrušit sjednaná omezení může ostatně jakýkoli členský stát kdykoli uzná za vhodné, ne pouze na konci jednotlivých etap přechodného období. Zrušená omezení již ovšem nemůže znovu zavést.

    [4] Volný pohyb služeb poskytovaných společnostmi primárně usazenými v České republice českými pracovníky je v určitých oblastech specifikovaných v V.příloze přístupové smlouvy (např. stavební a úklidové práce) omezen vůči Německu a Rakousku.

    [5] Podmínkou je např. doklad o zaplacení zdravotního pojištění a prokázání dostatečného množství finančních prostředků.

    [6] Občané České republiky mohou plně užívat volného pohybu pracovníků pouze na území Velké Británie a Irska.

    [7] S výjimkou Malty a Kypru.

    [8] Může jít například o snahu správních orgánů „starých“ členských států o extenzivní výklad sjednaných omezení.

    [9] z anglického „solve it“ – „řešme to“

    [10] Tento výčet je samozřejmě demonstrativní.

    [11] do výkonu nezávislé justice nemohou samozřejmě podobné alternativní systémy řešení sporu zasahovat



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    SOLVIT tým
    9. 7. 2004

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Klamavá reklama
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Porušení akcionářské dohody může zakládat neplatnost usnesení valné hromady, musí být však dobře napsána
    • Fashion Upcycling? „Non, merci“ vzkazuje Hermès
    • Režimy povinností dle nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Směrnice NIS2 a zákon o kybernetické bezpečnosti: tak už jdeme do finále?
    • Nealkoholický nápoj neznamená ZERO ALKOHOL, aneb ne všechny nealkoholické nápoje jsou bez alkoholu. Co je nealkoholický nápoj podle zákona?
    • Lze ve smlouvě o převodu podílu v SRO pro případ vady předmětu koupě platně sjednat závazný způsob určení výše slevy z kupní ceny prostřednictvím znaleckého posudku vypracovaného předem určeným znalcem?
    • Digitální marketing: Rozhodnutí belgického soudu ve věci IAB Europe
    • Byznys a paragrafy, díl 14.: Úmrtí jednatele a společníka jednočlenné společnosti
    • Spotřebitelský vztah mezi studentem a soukromou školou – ÚS mění judikaturu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • DEAL MONITOR
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Zástavní právo
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Novela trestního zákoníku
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Novela trestního zákoníku
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Novela trestního zákoníku
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?

    Soudní rozhodnutí

    Zástavní právo

    I zástavce (zástavní dlužník) je tím, kdo má ze zástavní smlouvy (pakliže platně vzniklo zástavní právo) povinnost plnit (ve formě povinnosti strpět), a pakliže je tato povinnost v...

    Telekomunikace

    Potřeba zajištění možnosti umístění telekomunikačního vedení a jeho opěrných a vytyčovacích bodů na cizích nemovitostech plyne z povahy telekomunikačního vedení, zejména z jeho...

    Zákaz konkurence

    Na základě § 5 odst. 1 zákona o obchodních korporacích je možné domáhat se vydání toliko prospěchu, který získal ten, kdo porušil zákaz konkurenčního jednání, a to buď po...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže odvolací soud na základě odvolání podaného dlužníkem proti usnesení insolvenčního soudu o zrušení schváleného oddlužení a (současně) o zastavení insolvenčního...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.