epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    23. 4. 2002
    ID: 16583upozornění pro uživatele

    Transformace Českých drah

    O problémech železniční dopravy v České republice a konkrétně státem vlastněných Českých drah ví asi téměř všichni. Vláda se je snažila nějakým způsobem řešit a rozhodla se ČD transformovat. Kupodivu v Parlamentu se svým návrhem uspěla a tak byl 1. března ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon 77/2002 Sb. o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a změně některých zákonů. Na následujících řádkách se pokusím zmínit, co nového zákon přináší.

       O problémech železniční dopravy v České republice a konkrétně státem vlastněných Českých drah ví asi téměř všichni. Vláda se je snažila nějakým způsobem řešit a rozhodla se ČD transformovat. Kupodivu v  Parlamentu se svým návrhem uspěla a tak byl 1. března ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 77/2002 Sb. o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a změně některých zákonů. Na následujících řádkách se pokusím zmínit, co nového zákon přináší.

     

                Hned na úvod musím však poznamenat, že se jedná o zákon velice nestandardní, co se týká legislativní práce velmi „surový“ a někteří jeho odpůrci jej dokonce označují za „snůšku rozporů s právním řádem, protimluvů a obtížně realizovatelných ustanovení“ (senátor Robert Kolář – Hospodářské noviny 14.3.2002). Zároveň způsob, jakým rezervuje pro soukromoprávní společnost České dráhy to nejlepší ze železniční sítě i dopravy a ohrožuje tím práva ostatních dopravců, pravděpodobně povede k podání ústavní stížnosti k Ústavnímu soudu. Rozpor s novými směrnicemi Evropské unie, uvolňující přinejmenším mezinárodní nákladní dopravu, pak předznamenává praktickou neudržitelnost tohoto zákona po případném vstupu ČR do Unie.

     

                Jak vyplývá již z názvu zákona, upravuje tento zejména vznik a činnost obou budoucích oddělených subjektů, tedy Správy železniční dopravní cesty a a.s. České dráhy. K založení druhé jmenované je třeba předchozího souhlasu vlády, přičemž listinné akcie na jméno s omezenou převoditelností této a.s. jsou převoditelné pouze se souhlasem vlády. Akciová společnost České dráhy vznikne dnem 1.ledna kalendářního roku následujícího po kalendářním roce, v němž byla a.s. České dráhy založena (§6 zákona). §8 pak určuje jako předmět podnikání této a.s. provozování železniční dopravy a provozování železniční dopravní cesty ve veřejném zájmu v rozsahu, ve kterém nebyla svěřena Správě železniční dopravní cesty.

     

                 Tento paragraf, spolu s přílohou č. 1 zákona, jež vymezuje majetek tvořící železniční dopravní cestu, pak vytváří velmi zvláštní situaci. Laicky řečeno, koleje, nástupiště, náspy, tunely apod. (včetně pozemků v obvodu dráhy) bude spravovat Správa železniční dopravní cesty. Pokud ale jde o železniční stanice, tam je situace jiná. Koleje i zde vlastní Správa, ale nádražní budovy a pozemky v obvodu stanice (tedy včetně pozemků pod kolejemi a nástupišti v majetku Správy) připadají akciové společnosti České dráhy. Z toho plynoucí představa, že se všechna nádraží budou muset geometricky rozměřit vodorovně i svisle a že se budou muset vyřešit i desítky reálně existujících majetkových sporů a zmatky a mezery v pozemkové dokumentaci, odsune pravděpodobně vznik akciové společnosti daleko do budoucnosti. Přitom prvním předpokládaným termínem byl 1. leden 2003.

     

                Dalším jasným signálem, že se bude jednat o „trochu jinou“ akciovou společnost, než je obvyklé, jednoznačně je i §9 odst. 2 zákona: Poskytuje-li akciová společnost České dráhy ve veřejném zájmu ekonomicky nevýhodné přepravní služby na základě písemné smlouvy se státem nebo územně samosprávnými celky o závazku veřejné služby v drážní dopravě, má právo na úhradu prokazatelné ztráty včetně přiměřeného zisku zahrnutého v prokazatelné ztrátě (podle zákona o drahách). Že ekonomicky nevýhodnou je osobní přeprava je nasnadě, že je ji třeba dotovat a zachovat ve veřejném zájmu je také nepochybné, ale co povede při takové dikci zákona orgány akciové společnosti k alespoň minimální snaze o zefektivnění, zkvalitnění a celkové zlepšení přepravy osob na dráze není vůbec jasné. Nezájem o cestující bude tedy na drahách pravděpodobně pokračovat. Jiná situace je samozřejmě v dopravě nákladní, která je zisková i za současného stavu.

     

                Ke dni vzniku akciové společnosti České dráhy vznikne zároveň i Správa železniční dopravní cesty (státní organizace), jejímž úkolem bude hospodařit s majetkem státu (jednoduše řečeno ekonomicky nelukrativním majetkem), se kterým do té doby hospodařila státní organizace ČD. Konkrétně se tedy bude jednat o správu výše zmíněných kolejových tras a jejich příslušenství. Vzájemný vztah dvou nových subjektů je vymezen §§23 a násl. takto: Akciová společnost České dráhy hradí Správě železniční dopravní cesty cenu za užívání železniční dopravní cesty k provozování železniční dopravy stanovenou podle zákona o cenách, přičemž společně uzavírají smlouvu na dobu tří let, kde bude upraven způsob zajištění provozování železniční dopravní cesty a jeho konkrétní podmínky.

     

                Dalším problematickým bodem zákona je, že nepočítá s dohledem generálního inspektora, Ministerstva dopravy a spojů ani nejvyššího kontrolního úřadu, čímž se dle mého názoru vytváří situace za současných podmínek velmi nakloněná rozvoji neprůhledně zadávaných zakázek (sice neveřejných, které však veřejnost ze svých daní zaplatí).         



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Miroslav Jurman
    23. 4. 2002

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Současný trend mikrodomů a mobilních domů z pohledu financování a oceňování
    • Přelomové rozhodnutí Nejvyššího soudu ve věci subrogačního regresu výstavce finanční záruky
    • Výkladové obtíže § 66 odst. 1 ZOK
    • Použití cenového minima při hodnocení nabídek ve veřejné zakázce
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Opustit firmu s dluhy není dobrý nápad aneb ručení jednatelů za dluhy SRO při neodvracení hrozícího úpadku
    • Lze žalovat nezletilé dítě za pomluvu?
    • Compliance produktu – nový směr firemní compliance
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury
    • „Co je svéprávnost ?“ – „když je člověk sám sebou“

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 20.11.2025Proces registrace ochranné známky EU (online - živé vysílání) - 20.11.2025
    • 20.11.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 20.11.2025
    • 21.11.2025Od obalu po původ zboží: EU regulace a retail 2025 (online - živé vysílání) - 21.11.2025
    • 28.11.2025Novinky v soutěžním právu (online - živé vysílání) - 28.11.2025
    • 03.12.2025Převodní ceny v ČR aktuálně a výhled na rok 2026 – přístup finanční správy a povinnost dokumentace (online - živé vysílání) - 3.12.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Současný trend mikrodomů a mobilních domů z pohledu financování a oceňování
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Přelomové rozhodnutí Nejvyššího soudu ve věci subrogačního regresu výstavce finanční záruky
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Výkladové obtíže § 66 odst. 1 ZOK
    • Opustit firmu s dluhy není dobrý nápad aneb ručení jednatelů za dluhy SRO při neodvracení hrozícího úpadku
    • Lze žalovat nezletilé dítě za pomluvu?
    • Použití cenového minima při hodnocení nabídek ve veřejné zakázce
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Lze žalovat nezletilé dítě za pomluvu?
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Opustit firmu s dluhy není dobrý nápad aneb ručení jednatelů za dluhy SRO při neodvracení hrozícího úpadku
    • Výkladové obtíže § 66 odst. 1 ZOK
    • „Co je svéprávnost ?“ – „když je člověk sám sebou“
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – část 2
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Povinnost zaměstnavatele přispívat na produkty spoření na stáří zaměstnancům, aneb jak může být risk pro někoho zisk!
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Švarcsystém a jeho daňová rizika u dodavatelů i odběratelů služeb
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Ujednání o místě výkonu práce v pracovní smlouvě a jeho výklad dle Nejvyššího soudu

    Soudní rozhodnutí

    Bezplatná obhajoba (exkluzivně pro předplatitele)

    V řízení o žádosti obviněného o bezplatnou obhajobu podle § 33 odst. 2 trestního řádu je třeba majetkovou potencialitu obviněného hodnotit na základě konkrétních a aktuálních...

    Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

    Nebylo-li rozhodnutí trestního soudu, v jehož důsledku dochází k pravomocnému zproštění obžaloby, při vyhlášení odůvodněno, šestiměsíční subjektivní promlčecí lhůta k...

    Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

    Obecné soudy se dopustí nepřípustné svévole, pokud odkáží poškozeného v trestním řízení s nárokem, který byl v trestním řízení spolehlivě prokázán, na občanskoprávní řízení.

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    Neodůvodní-li obecný soud přesvědčivě, proč je výše zadostiučinění za vyvlastňovací a kompenzační řízení v souladu s podstatou základního práva stěžovatelů na náhradu...

    Organizovaná skupina (exkluzivně pro předplatitele)

    Smyslem existence kvalifikované skutkové podstaty spáchání trestného činu ve spojení s organizovanou skupinou působící ve více státech [§ 283 odst. 4 písm. c) trestního zákoníku] je...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.