epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    31. 7. 2001
    ID: 11408upozornění pro uživatele

    Zákaz klamání spotřebitele – problém nejen Oskaret

    Na stránkách jiných internetových deníků jsme se v mohli nedávno dočíst o nekalých praktikách některých obchodníků, jež jsou uplatňovány při distribuci Oskaret. Pro přiblížení: jednalo se o problém, kdy nejmenovaný obchodník nabízel k prodeji Oskartu za „pouhých“ 450 Kč s tím, že si můžete vybrat kteroukoli Oskartu s číslem z aktuální nabídky, jež je právě na skladě. Obchodník toto „zvýšení“ odůvodňoval tím, že Oskar takovouto službu nenabízí.


    Na stránkách jiných internetových deníků jsme se v mohli nedávno dočíst o nekalých praktikách některých obchodníků, jež jsou uplatňovány při distribuci Oskaret. Pro přiblížení: jednalo se o problém, kdy nejmenovaný obchodník nabízel k prodeji Oskartu za „pouhých“ 450 Kč s tím, že si můžete vybrat kteroukoli Oskartu s číslem z aktuální nabídky, jež je právě na skladě. Obchodník toto „zvýšení“ odůvodňoval tím, že Oskar takovouto službu nenabízí. Jak bychom se dále dočetly, Český Mobil, provozovatel sítě Oskar považuje takovéto jednání obchodníka za neoprávněnou distribuci, jež poškozuje dobré jméno společnosti. Jak lze právními prostředky postupovat proti obchodníkovi, jež se snaží uvést zákazníka v omyl? Jedná se vůbec o protiprávní jednání?

    Zřejmě nejsnáze by se dalo jednání „nepoctivého“ obchodníka rozebrat ve vztahu k dalším soutěžitelům, a to z hlediska zda a nakolik ohrožuje toto jednání poctivost obchodního styku a zda je s to přivodit jiným soutěžitelům újmu. Jelikož se mezi provozovatelem sítě a obchodníkem jedná o obchodněprávní vztah, který je zcela jistě upraven podrobnou smlouvou, bude se tento exces nejdříve řešit podle ustanovení, jež byly oběma stranami dohodnuty při podpisu smlouvy. Nepovede-li toto úsilí k úspěchu, je nasnadě, že budou uplatněny právní předpisy, jež tuto problematiku řeší. V prvé řadě se bude jednat o obchodní zákoník, který se porušováním pravidel poctivého obchodního styku zabývá zejména v ustanoveních týkajících se nekalé soutěže. Za nekalosoutěžní jednání lze podle dikce generální klauzule nekalé soutěže obchodního zákoníku považovat takové jednání, které je jednáním v hospodářské soutěži, je v rozporu s dobrými mravy soutěže a toto jednání je objektivně s to přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo spotřebitelům – stačí tedy pokud se jedná o jednání ohrožovací, jednáním hrozí vznik škody. Specificky by se potom jednání obchodníka mohlo považovat za klamavou reklamu, jež je také zakázána. Reklama pro účely obchodního zákoníku je vymezena speciálně a nelze ji zaměňovat s definicí reklamy, tak jak ji používají předpisy zabývající se reklamou šířenou médii. Klamavou reklamou je šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů. Šířením údajů není myšleno jen jejich sdělení rozhlasem, televizí či jiným sdělovacím prostředkem – publikace veřejným prostředkem, ale také sdělení mluveným nebo psaným slovem, vyobrazením. Sdělované údaje nemusí být samy o sobě nepravdivé, ale jestliže vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl učiněn, může uvést v omyl, jedná se o údaj klamavý.

    Co z výše řečeného vyplývá? Jaké jsou právní prostředky ochrany proti nekalosoutěžnímu jednání? Jak se podle ustanovení obchodního zákoníku může bránit konečný spotřebitel?

    Základním nárokem osoby, jejíž práva byla nekalou soutěží porušena nebo ohrožena je požadavek, aby se rušitel svého protiprávního jednání zdržel a odstranil závadný stav. Dále mohou tyto osoby požadovat přiměřené zadostiučinění, které může být poskytnuto i v penězích, náhradu škody a v některých případech nekalosoutěžního jednání také vydání bezdůvodného obohacení, a také další návrhy, jež připouští občanský soudní řád – žaloby určovací, návrhy na předběžná opatření apod. Kdo je však aktivně legitimován k podání nároku? Obecně jsou legitimovány osoby, jejichž práva byla porušena nebo ohrožena, tj. soutěžitelé a spotřebitelé, mohou to však být také osoby jiné. Právo, aby se rušitel protiprávního jednání zdržel a aby odstranil závadný stav, může uplatnit též právnická osoba oprávněná hájit zájmy soutěžitelů nebo spotřebitelů. V celé šíři úpravy nekalé soutěže může nároky podávat zásadně soutěžitel. S legitimací spotřebitele je to složitější. Spotřebitel může uplatnit své nároky pouze v případě, jde-li o skutkovou podstatu, v níž může být jeho zájem dotčen. Obchodní zákoník výslovně vylučuje legitimaci spotřebitele ohledně skutkových podstat parazitování na pověsti, podplácení, zlehčování a porušení obchodního tajemství. Omezena je také možnost spotřebitele domáhat se, aby se rušitel zdržel nekalosoutěžního jednání a odstranil závadný stav – toto právo zákon přiznává pouze soutěžitelům a právnickým osobám oprávněným hájit zákmy soutěžitelů nebo spotřebitelů. Aktivně legitimování v případě klamavé reklamy jsou všichni, jejichž práva byla nekalou soutěží porušena, tedy jak soutěžitelé tak spotřebitelé. Pokud se spotřebitel domáhá, tam kde je to možné, práva, aby se rušitel jednání nekalé soutěže zdržel nebo odstranil závadný stav, musí rušitel prokázat, že je jednání nekalé soutěže nedopustil. To platí i pro povinnost k náhradě škody, pokud jde o otázku, zda škoda byla způsobena jednáním nekalé soutěže, a pro právo na přiměřené zadostiučinění a na vydání neoprávněného majetkového prospěchu. Žalobce, tedy i spotřebitel však musí prokázat výši způsobené škody, závažnost a rozsah jiné újmy, povahu a rozsah bezdůvodného obohacení.

    Výše popsané nekalosoutěžní jednání může být v určitých souvislostech považováno za jednání trestné. Trestní zákon zná trestný čin nekalé soutěže, podle něhož bude potrestán každý, kdo jednáním, které je v rozporu s předpisy upravujícími soutěž v hospodářském styku nebo se zvyklostmi soutěže, poškodí dobrou pověst nebo ohrozí chod nebo rozvoj podniku soutěžitele. Prvorepubliková judikatura považovala za nekalosoutěžní jednání např. sdělování nepravdivých údajů, jež jsou způsobilé působit na zákazníky, aby dali přednost jedné skupině soutěžitelů před druhou. Rozbor trestněprávní problematiky nekalé soutěže a ochrany spotřebitele, jež je specifická mimo jiné charakterem blanketní trestně právní normy, je otázkou natolik širokou, že není možné se jí nyní dostatečně věnovat, ale v některém z příštích článků jistě nalezne větší prostor.

    Právní úprava nekalé soutěže obsažená v obchodním zákoníku je úpravou soukromoprávní, tzn. že samy dotčené osoby musí svá práva uplatnit a ve sporu potom vystupují obě sporné strany jako rovnocenní partneři. Český právní řád stejně jako jiné vyspělé právní řády však obsahuje také právní normu veřejnoprávního charakteru, jež umožňuje dohled nad dodržováním pravidel vedoucích k ochraně spotřebitele a tím se snaží vyrovnat postavení spotřebitele, jenž je ve vztahu k obchodníkovi ve zcela zřetelném slabším postavení ač se z hlediska práva jedná o dva rovnocenné partnery, jež se chystají uzavřít soukromoprávní smlouvu např. o koupi. Jedná se o zákon 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, jenž stanoví některé podmínky podnikání významné pro ochranu spotřebitele, úkoly veřejné správy v oblasti ochrany spotřebitele a oprávnění spotřebitelů, sdružení spotřebitelů nebo jiných právnických osob založených k ochraně spotřebitele. Zákon o ochraně spotřebitele používá vlastní definici spotřebitele, jímž je fyzická nebo právnická osoba, která nakupuje výrobky nebo užívá služby za jiným účelem než pro podnikání s těmito výrobky nebo službami. Ustanovení § 8 zákona o ochraně spotřebitele obsahuje právní úpravu zakazující klamání spotřebitele. Podle ní je zakázáno klamat spotřebitele, zejména uvádět nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepřesné, nejasné, dvojsmyslné nebo přehnané údaje anebo zamlčet údaje o skutečných vlastnostech výrobků nebo služeb či úrovni nákupních podmínek. Co se týče vztahu tohoto veřejnoprávního předpisu a soukromoprávní úpravy nekalé soutěže v obchodním zákoníku, nedochází ke konkurenci mezi těmito právními předpisy, oba mají svůj vlastní život, a obecná úprava nekalé soutěže tak není zákonem o ochraně spotřebitele vůbec dotčena.

    A jaké sankce může obchodník očekávat za porušení předpisu o ochraně spotřebitele, ustanovení o zákazu klamání spotřebitele? Vedle negativní reklamy a snad i odlivu zákazníků, může očekávat také postih od kontrolního orgánu České obchodní inspekce a příslušného živnostenského úřadu. Za porušení povinností stanovených zákonem může být uložena pokuta až do výše 1 000 000 Kč, za opakované porušení povinností v průběhu jednoho roku lze ukládat pokutu až do výše 2 000 000 Kč. Do výše 5000 Kč lze uložit pokutu v blokovém řízení, je-li porušení povinnosti spolehlivě zjištěno a osoba, která povinnost porušila, je ochotna blokovou pokutu zaplatit. Výnos pokut je příjmem státního rozpočtu České republiky. Uložením pokuty samozřejmě není dotčena povinnost k náhradě škody.

    Jak již bylo zmíněno, zákon o ochraně spotřebitele stanoví určitá oprávnění spotřebitelů, sdružení spotřebitelů a jiných právnických osob založených k ochraně spotřebitele. Tato sdružení mají podle zákona iniciační právo, tzn. jsou oprávněna činit podněty orgánům veřejné správy v souvislosti s plněním jejich úkolů . Orgány veřejné správy, které tyto podněty obdrží, jsou povinny informovat sdružení o jejich vyřízení bez zbytečného odkladu (právo na odpověď), nejpozději však do dvou měsíců od obdržení podnětu.

    Veřejnoprávní ochrana spotřebitele je pro spotřebitele-poškozeného méně náročnější než ochrana soukromoprávní, jelikož se od něj nevyžaduje ani iniciativa, ani odborné znalosti. Nemá však na druhou stranu žádný nárok na dohled a kontrolu nad celou věcí, nechrání totiž ze své právní podstaty jednotlivce, ale obecně všechny spotřebitele. Není zde žádný nárok na provedení ochrany a vše je v podstatě na vůli a na ochotě příslušných orgánů. Spotřebiteli také z veřejnoprávní ochrany naproti té soukromoprávní neplyne žádné konkrétní odčinění. Výhodou uplatnění ochrany veřejnoprávními instituty je rychlost provedení ochrany, udělení dostatečné sankce, sjednání nápravy.



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Marie Janšová
    31. 7. 2001

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Evropské zelené dluhopisy: Budoucnost evropských dluhopisů nebo řadí EU zpátečku?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.