epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    13. 10. 2000
    ID: 234upozornění pro uživatele

    Zákon číslo 151/2000 Sb. o telekomunikacích - komentář

    Zákon číslo 151/2000 Sb. o telekomunikacích (dále jen „Zákon“) zrušuje zákon číslo 110/1964 Sb. o telekomunikacích ve znění novel, a to z důvodu vytvoření právní úpravy, která naplní základní požadavky a podmínky liberalizovaného evropského telekomunikačn


    ZÁKON Č. 151/2000 SB. O TELEKOMUNIKACÍCH A ZMĚNĚ DALŠÍCH ZÁKONŮ


    I.
    ÚVOD
    Zákon číslo 151/2000 Sb. o telekomunikacích (dále jen „Zákon“) zrušuje zákon číslo 110/1964 Sb. o telekomunikacích ve znění novel, a to z důvodu vytvoření právní úpravy, která naplní základní požadavky a podmínky liberalizovaného evropského telekomunikačního prostředí.
    Zásady nové právní úpravy:
    1/ zohledňuje právní předpisy ES přijaté pro odvětví telekomunikací,
    2/ definuje podmínky vstupu do odvětví s cílem plně liberalizovat podmínky podnikání,
    3/ stanoví zásady propojování telekomunikačních sítí různých provozovatelů s cílem zabezpečit otevřený přístup k sítím v zájmu uživatelů telekomunikačních služeb,
    4/zřizuje správní a regulační orgán v odvětví telekomunikací, vymezuje jeho postavení a jeho vztahy k orgánům státní správy,
    5/ vymezuje mechanizmy působící v oblasti dohledu nad fungováním telekomunikačního trhu, jakož i pravidla a nástroje sankcionování za porušení jeho podmínek, a
    6/ upravuje způsoby řešení sporů vznikající mezi subjekty působícími v telekomunikacích.

    II.
    OBSAH ZÁKONA

    Obsahem zákona jsou tři základní okruhy:
    (a) vymezení podmínek provozování a zřizování telekomunikačních zařízení a služeb,
    (b) úprava postupu při udělování telekomunikačních licencí, a
    (c) výkon státního dozoru nad oblastí telekomunikací

    III.
    ÚVODNÍ USTANOVENÍ

    1. Zákon ve svých úvodních ustanoveních vymezuje svoji působnost a základní pojmy a jejich definice. Obsah definic použitých v Zákoně odpovídá smyslu definic stejných pojmů ve směrnicích ES.

    2. Zákon zřizuje se Český telekomunikační úřad (dále jen "Úřad") jako správní úřad pro výkon státní správy včetně regulace ve věcech telekomunikací. V čele Úřadu je předseda, kterého jmenuje a odvolává na návrh ministra dopravy a spojů vláda.


    3. Zákon upravuje vybraná telekomunikační zařízení, jež člení na koncová zařízení a rádiová zařízení a upravuje podmínky pro jejich schválení a uznání technické způsobilosti, a to v souvislosti se závazky vyplývajícími z členství v mezinárodních telekomunikačních organizacích.

    IV.
    TELEKOMUNIKAČNÍ LICENCE
    1. V porovnání s dosavadní zákonnou úpravou se v Zákoně odlišně vymezuje okruh činností, pro jejichž výkon Český telekomunikační úřad (dále jen „ČTÚ“) vydává licence.

    Telekomunikační licence je zapotřebí k:
    -zřizování a provozování veřejné telekomunikační sítě, a
    -poskytování veřejné telekomunikační služby prostřednictvím pevné nebo mobilní telekomunikační sítě.

    2. Telekomunikační licence může být vydána jen právnické osobě za podmínek stanovených v § 14 odst. 2 Zákona. Ve smyslu práva ES je dána povinnost ČTÚ udělovat telekomunikační licenci tak, aby nedošlo k diskriminaci některého z žadatelů. Objektivitu zajišťuje oprávnění ČTÚ vyhlásit pro udělení licence výběrové řízení, a to v případech a za podmínek stanovených v Zákoně.

    V.
    GENERÁLNÍ LICENCE

    1. Ustanovení § 46 Zákona vymezuje, pro které telekomunikační činnosti postačí generální licence a není tudíž potřebné udělovat individuální licenci. Generální licence je zapotřebí k:
    -provozování vysílacích rádiových zařízení,
    -poskytování telekomunikačních služeb, pro které zákon nevyžaduje udělení licence,
    -zřizování a provozování veřejných telekomunikačních sítí sloužících jednosměrnému šíření televizního a rozhlasového signálu, a
    -pronájmu okruhů, k němuž není zapotřebí licence.

    2. K vykonávání telekomunikačních činností podle generální licence je zejména nutné písemně přihlásit předmětnou činnost k registraci u ČTÚ a uvést přitom údaje taxativně uvedené v Zákoně, popř. i předložit stanovené doklady. Osvědčení o registraci je průkazem jeho držitele o splnění Zákonem stanovených podmínek pro uskutečňování telekomunikačních činností a je také dokladem o splnění podmínky pro vydání živnostenského oprávnění podle živnostenského zákona.

    VI.
    OTEVŘENÝ PŘÍSTUP K VEŘEJNÝM TELEKOMUNIKAČNÍM SÍTÍM

    1.Provozovatelé veřejných telefonních sítí nebo poskytovatelé telekomunikační služby pronájmu telekomunikačních okruhů, kteří mají výrazný podíl na relevantním trhu, jsou povinni vyhovět požadavkům oprávněných poskytovatelů telekomunikačních služeb o přístup k jimi provozované síti (dále jen "přístup k síti").

    2. Podstatou uvedené úpravy je podpora vzájemného propojování již existujících telekomunikačních sítí, a to na smluvním základě. Přístup k síti se tak zajišťuje na základě písemné smlouvy uzavřené mezi provozovatelem veřejné telekomunikační sítě a poskytovatelem veřejných telekomunikačních služeb, propojení sítí se zajišťuje na základě písemné smlouvy uzavřené mezi provozovateli veřejných telekomunikačních sítí navzájem. Uvedená právní úprava odpovídá podobné evropské úpravě týkající se sdělování kapacit.

    3. Úprava v této oblasti nezapomíná ani řešení případných sporů mezi poskytovateli veřejných telekomunikačních služeb. Požádá-li o to některá ze smluvních stran, zúčastní se jednání o uzavření smlouvy o propojení nebo přístupu k síti ČTÚ. Nedohodnou-li se smluvní strany do 90 dnů ode dne zahájení jednání o uzavření smlouvy o propojení nebo přístupu k síti, jsou písemnými připomínkami ČTÚ vázány. ČTÚ může rozhodnout o provedení změny smlouvy z důvodů zajištění součinnosti, při poskytování služeb pro všechny koncové uživatele nebo z důvodů zajištění ochrany hospodářské soutěže.

    VII.

    HOSPODAŘENÍ S OMEZENÝMI ZDROJI

    1. ČTÚ vykonává k zajištění účelného využívání kmitočtů správu kmitočtového spektra, kterou se dle zákona rozumí sestavování a provádění změn plánu přidělení kmitočtových pásem a plánu využití kmitočtového spektra, přidělování kmitočtů a volacích značek, koordinace kmitočtů a kmitočtových pásem, kontrola využívání kmitočtového spektra a vydávání rozhodnutí o povolení k provozování vysílacích rádiových zařízení.

    2. ČTÚ vykonává k zajištění účelného využívání čísel a hospodaření se jmény a adresami sítí a služeb správu číslovacích plánů, jmen nebo adres, kterou se rozumí sestavování a provádění změn číslovacích plánů, adresovacích pravidel a tvorby jmen, evidence využívání a kontrola přidělených čísel a vydávání rozhodnutí o přidělení čísel.

    VIII.
    TELEKOMUNIKAČNÍ TAJEMSTVÍ A OCHRANA OSOBNÍCH A ZPROSTŘEDKOVANÝCH DAT

    1. Osoby, které vykonávají telekomunikační činnosti, jejich zaměstnanci a jiné osoby, které se podílejí na vykonávání telekomunikačních činností nesmějí získávat pro jiné než pracovní účely informace o skutečnostech, které jsou předmětem telekomunikačního tajemství. Předmětem telekomunikačního tajemství:
    -je obsah zpráv přepravovaný telekomunikačním zařízením,
    -jsou provozní doklady, z nichž je zjevný obsah přepravovaných zpráv, a
    -jsou data související s poskytováním telekomunikační služby.

    2. Osoby vázané telekomunikačním tajemstvím nesmí sdělovat jiným osobám než odesílateli a adresátovi obsah sdělovaných zpráv a nesmějí umožnit jiným osobám, aby získaly informace, které jsou předmětem telekomunikačního tajemství. Fyzické osobě, jež poruší telekomunikační tajemství může ČTÚ uložit sankci až do výše 100.000,- Kč.

    IX.
    SANKCE

    1. V hlavě páté jsou zakotveny sankce za porušení povinností vyplývajících ze Zákona. Sankcemi jsou zejména pokuty ukládané fyzickým a právnickým osobám, které porušily povinnosti jim stanovené Zákonem, a to s přihlédnutím k závažnosti, způsobu, době trvání a následkům jejich protiprávního jednání. Sankcí může být i nepeněžní plnění.

    2. Nejvyšší pokuta, kterou může ČTÚ uložit je 5.000.000,- Kč a za opětovné porušení povinností může uložit pokutu až do výše dvojnásobku.

    X.
    PŘECHODNÁ USTANOVENÍ ZÁKONA

    1. Zákon ve svých přechodných ustanoveních stanoví, že poskytovatelé telekomunikačních služeb, pro jejichž činnost je podle Zákona potřebná generální licence, jsou povinni do jednoho roku od nabytí účinnosti Zákona přihlásit se ČTÚ k registraci. V případě, že tak neučiní jejich oprávnění zaniká.

    2. Věcná břemena vzniklá před účinností Zákona zůstávají nedotčena. Vlastníci podzemních vedení telekomunikační sítě jsou povinni předložit nejpozději ve lhůtě do pěti let od nabytí účinnosti Zákona katastru nemovitostí ČR návrh na záznam věcných břemen vzniklých před účinností Zákona vztahující se k pozemkům.

    3. Právnické a fyzické osoby oprávněné k provozování živnosti montáž, údržba a servis telekomunikačních zařízení na základě živnostenského oprávnění, které získaly před účinností Zákona, jsou povinny ve lhůtě jednoho roku od účinnosti Zákona doložit živnostenskému úřadu splnění požadované odborné způsobilosti podle nové právní úpravy. Obdobně to platí i pro živnost poskytování telekomunikačních služeb.

    4. Doloží-li osoby uvedené výše živnostenskému úřadu splnění požadované odborné způsobilosti podle Zákona, živnostenský úřad provede změnu vydáním nového živnostenského listu. Nesplní-li osoby uvedené výše ve lhůtě svoji povinnost, živnostenský úřad jim neprodleně živnostenské oprávnění zruší.



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Tomáš Mužík
    13. 10. 2000

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 21.10.2025IT smlouvy & softwarové právo se zaměřením na start-upy a technologické společnosti (online - živé vysílání) - 21.10.2025
    • 23.10.2025Postavení statutárního orgánu: práva, povinnosti & odpovědnost (online – živé vysílání) - 23.10.2025
    • 29.10.2025Myšlenkové mapy v právu s využitím AI - nový rozměr právního myšlení (online - živé vysílání) - 29.10.2025
    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    • 30.10.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 30.10.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Právním účinkem služebnosti požívacího práva je vstup poživatele do právního postavení pronajímatele dle dříve uzavřené nájemní smlouvy
    • Důkazní břemeno
    • Ukončení účasti společníka v s.r.o.
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • Akcionářské dohody a jejich vymahatelnost v české právní praxi
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • DEAL MONITOR
    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • K výpovědní době
    • Výše jistoty dle § 75b o. s. ř. při více účastnících a kumulaci nároků: nejasnosti, výklad, praxe
    • Nekalá soutěž: Když se byznys nehraje čistě
    • Ukončení účasti společníka v s.r.o.
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Kritika zaměstnavatele jako obrana důstojnosti: Kdy je reakce na jednání zaměstnavatele přípustná?
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru

    Soudní rozhodnutí

    Důkazní břemeno

    Jestliže byla prokázána pravost (úředně neověřeného) podpisu výstavce na směnce vlastní, lze předpokládat také to, že výstavce se podepsal pod text uvedený na směnečné listině....

    Daňové řízení

    Uplyne-li maximální možná délka lhůty pro placení daně (20 let) podle § 160 odst. 5 daňového řádu (a nejde-li o případ upravený v § 160 odst. 6 daňového řádu), nelze daň vybrat...

    Zahlazení odsouzení

    Podmínka nepřetržité doby, která musí uplynout, aby soud mohl zahladit odsouzení, je naplněna uplynutím právě jen časového úseku vymezeného v § 105 odst. 1 písm. a) až e) tr....

    Podmíněné upuštění od výkonu zbytku trestu

    V případě, kdy odsouzenému bylo uloženo několik na sebe bezprostředně navazujících trestů zákazu činnosti téhož druhu, je k rozhodnutí o jeho žádosti o podmíněné upuštění od...

    Daň z příjmů (exkluzivně pro předplatitele)

    Při hodnocení splnění požadavku podle § 34c odst. 1 písm. c) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, je správní orgán oprávněn posuzovat nejen to, zda projekt výzkumu a vývoje...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.