Ženeva 2005: velký přehled novinek (speciál)
Na ženevském autosalonu se představí řada zajímavých novinek, jejichž kompletní přehled najdete v našem speciálu. Mimo jiné to bude Alfa Romeo 159 a Brera, Ferrari F430 Spider, Škoda Yeti, Peugeot 407 kupé, Volkswagen Passat aj.
Praktické informace
Autosalon je pro veřejnost otevřen od 3. do 13. března 2005. Otvírací hodiny jsou v pondělí až pátek od desíti do dvaceti hodin, v sobotu a neděli od devíti do devatenácti hodin. Za celodenní lístek zaplatíte 12 franků, děti od šesti do šestnácti let bude lístek stát sedm franků stejně jako důchodce, pokud půjdete ve skupině minimálně dvaceti lidí, zaplatí každý člen skupiny sedm franků. Pokud byste chtěli na autosalon chodit po celou dobu konání, zaplatíte 70 franků.
Pokud do Ženevy nepoletíte nebo nepojedete autobusem či vlakem, ale zvolíte cestování po vlastní ose, připravte se na zhruba tisíc km strávených v autě. K nákladům za benzín je nutné připočítat 40 franků za švýcarskou dálniční známku a 20 franků za parkovné. Nezakoupení dálniční známky a zjištění této skutečnosti policií znamená pokutu ve výši 100 franků. Máte-li auto, budete mít výhodu v hledání ubytování; to se může nacházet i mimo město. Za 25 eur se můžete ubytovat v motelu Formule 1 hned za francouzskými hranicemi; v ceně jsou tři lůžka, snídaně pro jednu osobu stojí cca tři eura.
Alfa Romeo 159
Oproti předchozímu modelu je 159 o dost větší, mezi generacemi je rozdíl 22 cm: délka auta je 4 660 mm, šířka 1 828 mm a výška 1 417 mm (Alfa 156 měla rozměry 4,44 x 1,74 x 1,43 m), zvětšil se také rozvor o více než 10 cm na 2,7 m. Na trhu bude vůz zpočátku dostupný se třemi benzínovými motory s přímým vstřikem paliva JTS: 1.9 118 kW, 2.2 136 kW a 3.2 V6 191 kW. Nafťáky budou zastupovat klasické motory JTD, a to 1.9 88 kW, 1.9 110 kW a pětiválec 2.4 147 kW.
Nejvýkonnější verze budou obouvat pneumatiky 235/45 R18. Pro vybrané motorizace bude Alfa nabízet permanentní pohon všech kol, který bude pocházet ze současné Alfy Crosswagon. Ve výbavě nebudou kromě výše uvedených bezpečnostních prvků chybět také tempomat, dešťový senzor, přední i zadní parkovací senzor, satelitní navigace, hlasové ovládání, zabudované mobilní handsfree, dvou nebo třízónová automatická klimatizace, CD přehrávač s MP3 a changerem na deset CD, Bose Sound System, sedadla s elektrickým nastavením apod. Samozřejmě ne vše bude ve standardu, za mnohé drobnosti si budete muset připlatit.
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Brera, nástupce modelu GTV Coupé, se představí v Ženevě. Vychází z dřívější studie, má však o něco civilnější vzhled. Délka kupé s rozmístěním sedadel 2+2 je 4 414 mm, šířka 1 830 mm a výška 1 372 mm; koncept byl o pár cm kratší, širší a nižší. Vůz budou pohánět motory 2.2 JTS s výkonem 136 kW, 3.2 V6 191 kW a 2.4 JTD 147 kW. Alfa Romeo uvádí, že některé modely budou mít pohon všech kol Q4; bohužel už zapomněla dodat, které. Předpokládám ale, že půjde o model s nejvýkonnějším šestiválcem.
Aston Martin V8 Vantage
V8 Vantage pod svojí kapotou ukrývá osmiválec s objemem 4.3 l, který disponuje výkonem 280 kW (380 k) v 7 000 ot. Maximální kroutící moment je 410 Nm v 5 000 ot. S těmito parametry zvládá nový Aston Martin stovku za 5 s a svižně pokračuje až k nejvyšší rychlosti 280 km/h. Síla motoru je přenášena na zadní kola přes šestistupňový manuál. V blatnících jsou osmnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 235/45 vpředu a 275/40 vzadu.
Brzdný systém má na přední nápravě 350 mm velké odvětrávané kotouče, které svírají čtyřpístkové třmeny a kotouče vzadu mají průměr 330 mm. Ke zklidnění tohoto dravce vám pomůže ABS s elektronickým asistentem, kontrola trakce a ESP.
Audi RS4
Nové Audi RS4, které bude mít svou premiéru v Ženevě, vychází vzhledově z faceliftované áčtyřky. Oproti svému předchůdci nemá pod kapotou turbomotor (2.7 V6 280 kW a 440 Nm), ale po vzoru M3 či M5 „obyčejný“ atmosférický motor. Jde o klasický osmiválec 4.2 V8, ovšem s přímým vstřikováním a výkonem vyhnaným na 309 kW/8 250 ot. (420 k). Maximální točivý moment je jen nepatrně nižší než u předchozího šestiválce, tedy 430 Nm a je dostupný v 5 500 ot. Na stovku zrychlí ostrá eresčtyřka za 4,8 s a dvoustovkou uhání už za 16,6 s. Maximálka je omezena na 250 km/h.
Audi TT Quattro Sport
Přepracovaný sériový turbomotor 1.8T bude disponovat výkonem 176 kW (240 k) v 5 700 ot., maximální kroutící moment má 320 Nm při 2300-5000 ot., což je o 40 Nm více, než ve slabší verzi. Sprint zvládne tohle kupátko za 5,9 s a maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250 km/h. Motor spolupracuje s šestirychlostní manuální převodovkou, která je z top verze TT 3.2 l, a výkon se přenáší na všechna čtyři kola. Nápravy dostaly nové tlumiče z verze S a potřebou adhezi zajistí osmnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 235/40 R18.
Bentley Continental GT Spur
Nový sedan vychází z kupé Bentley Continental GT, jeho celý název zní Continetal Flying Spur. Pod kapotou se skrývá dvanáctiválec do tvaru W, který má svůj původ ve Volkswagenu. Oproti motoru v Audi A8 či Phaetonu je však přeplňován dvěma turbodmychadly, díky čemuž se výkon vyšplhal na 412 kW. Vůz se dostane na stovku za pět sekund a rozjede se na 306 km/h, poháněna jsou samozřejmě všechna čtyři kola. Podvozek byl s mírnými úpravami převzat z GT, zůstalo zachováno vzduchové pérování. Interiér je plný luxusních prvků jako kůže nebo dřevo. Ve čtyřmístném uspořádání lze každou sedačku elektricky polohovat a každý cestující má své nastavení klimatizace.
BMW 130i
Pod kapotu BMW 1 přibude další motor, tentokrát šestiválcový třílitr, který měl svou premiéru v šestkovém kupé a nové trojkové řadě. Model 130i nabídne výkon 190 kW (258 k) a točivý moment 300 Nm. Na stovku zrychlí vůz za 6,2 s a dosáhne maximálky 250 km/h (el. omezeno). Spotřeba bude velmi příznivá, jen devět litrů na sto km. 130i bude mít ve standardu 17" litá kola, trochu chromu navíc a dvojitou koncovku výfuku. Už v základu budou skvělá sportovní sedadla s možností prodloužení sedáku (běžně za příplatek), fajnšmekři si budou moci pořídit aktivní řízení, které v současné době nabízí pětková a šestková řada.
BMW 330Cd Cabrio
Po nedávno uvedeném motoru 320Cd se pod kapotu trojkového kabrioletu nastěhuje druhý naftový motor, tentokrát šestiválec s výkonem 150 kW (204 k). Maximum točivého momentu dosahuje 410 Nm (stejně jako v sedanu či dalších karosářských verzích) a je dostupné mezi 1 500 a 3 250 otáčkami. Motor přenáší sílu na zadní kola pomocí manuálního šestikvaltu.
Na stovku zrychlí vůz s tímto agregátem za 7,8 s a rozjede se až na 234 km/h. Příkladná je i pružnost motoru, z 80 na 120 km/h akceleruje kabriolet na čtvrtý rychlostní stupeň za 6,8 s. Spotřeba přitom činí jen sedm litrů nafty. Základní cena 330Cd bude 41 850 eur. Za to kromě dobrého motoru dostanete v základu ABS, čtyři airbagy, DSC, klimatizaci, okna v elektrice, sportovní volant, bílé blinkry či 17" litá kola.
BMW 7: facelift
Sedmička dostala nové protažené přední světlomety bez původních prolisů ve spodní části, lehce upravenou masku chladiče a nový nárazník. Vše Nová jsou také zadní světla, místo původních „čárek“ na víku tu jsou světla standardních tvarů. Design interiéru zůstal zachován, pozměněn však byl i-Drive, který má jednodušší navigaci v menu a novou grafiku. Nově dostala sedmička do standardní výbavy xenonové světlomety, ostřikovače světlometů a dvoustupňová brzdová světla. Ve vestavěném CD přehrávači je možné přehrávat MP3, v nabídce jsou 18 a 19" litá kola s novým designem.
Kromě vzhledu byly upraveny všechny motory, které má sedmička pod kapotou vyjma verze 760i s motorem 6.0 V12. Motor 730i dostane 190 kW (300 Nm), osmiválcové modely 735i a 745i budou zrušeny a nahrazeny verzemi 740i a 750i. První má výkon 225 kW (390 Nm), druhá 270 kW (490 Nm). Motor 330d bude po faceliftu naladěn na rovných 170 kW a nabídne maximální točivý moment 520 Nm. Osmiválcový 740d bude nahrazen modelem 745d, který dosáhne maximálního výkonu 221 kW a točivého momentu 700 Nm. Přestože má motor větší objem, snížila se hmotnost bloku o 30 kg a současně se snížila i spotřeba. Oba nafťáky mají piezoelektrické vstřikování a filtr pevných částic.
Citroën C1
Malé vozy Peugeot 107, Toyota Aygo a Citroën C1 jsou koncernová trojčata, která začnou na jaře vyjíždět z továrny v českém Kolíně. Vozy mají na délku 3,4 metru a liší se nepatrně vnějším designem. Základními motory bude litrový benzín (50 kW) a nafťák s objemem 1.4 l (40 kW). Sériová výroba začne už na konci prvního čtvrtletí příštího roku, továrna má v plánu vyrábět tři sta tisíc aut ročně (na každý model sto tisíc). Uvedení na trh je plánováno v červnu. Cena by měla začínat na cca 220 tisících korunách, v základu bude airbag řidiče a ABS.
Citroën C6
Nový Citroën C6 je skutečně vzhledově povedené auto. Pokračuje v tradici, kterou nastolil model CX a v jaké pokračoval model XM. A právě modelu XM je C6 nástupce, patří do vyšší střední třídy, kde již několik let neměla automobilka zástupce. Maska má stejný vzhled jako maska nového modelu C4 či faceliftované C5. Příď má velký převis - podobně jako C5 nebo 607 – a protáhlé světlomety, které se zakusují hluboko do kapoty. Z obrázků je také patrné, že vůz má velmi dlouhý rozvor (2,90 m), který zaručuje prostorný interiér.
Stejně jako C5 dostane i C6 hydraulické pérování s vyrovnáváním světlé výšky a možností měnit tuhost tlumičů. Ve výbavě nebudou chybět prvky jako varování před opuštěním jízdního pruhu, head-up displej, elektronická parkovací brzda, adaptivní bi-xenonové světlomety či čtyřzónová automatická klimatizace. Na palubní desce se usadí velký centrální informační displej, na kterém se budou zobrazovat informace audio systému či navigace.
Pod kapotou najdete mimo jiné motory 2.7 V6 HDi s výkonem 150 kW a benzínový 3.0 V6 155 kW, oba již mají své místo v koncernovém bratříčku Peugeotu 607 a oba dostanou automatický šestikvalt, s manuálem se zjevně nepočítá.
Cadillac BLS
Na ženevském autosalonu představí Cadillac malý model BLS, který je ještě o necelých dvacet centimetrů kratší než dosud nejmenší sedan CTS. Zatímco na americkém trhu jde o poměrně malé auto, v evropských měřítcích dosahuje BLS běžné velikost střední třídy: je dlouhý 4 680 mm, široký 1 762 mm a vysoký 1 449 mm.
Pod kapotou BLS se v rámci Cadillacu poprvé objeví naftový motor. Počítá se nafťákem 1.9 CDTi s výkonem okolo 130 kW a dvěma benzínovými motory, přeplňovaným čtyřválcovým dvoulitrem s výkonem 147 kW a přeplňovaným šestiválcem 2.8 V6 s výkonem okolo 200 kW.
Dodge Caliber
Dodge Caliber má rozměry 4 140 x 1 740 x 1 530 mm a rozvor 2 635 mm. Sedan s karosérií „fastback“ s variabilním zavazadlovým prostorem má podvozek pocházejí ze spolupráce Chrysleru a Mitsubishi. Nabídku pohonných jednotek bude tvořit nová generace motorů vyvíjená společně automobilkami Chrysler, Mitsubishi a Hyundai. Bude se jednat o benzínové čtyřválce 1.8 l (103 kW/140 k, 169 Nm), 2.0 l (110 kW/150 k, 190 Nm) a 2.4 l (125 kW/170 k, 224 Nm). Naftové motory budou k dispozici až na začátku roku 2006 a budou pocházet z Mercedes-Benzu. Caliber by měl dostat pohon všech kol.
Chevrolet Matiz
V Koreji se nedávno začal vyrábět nový Matiz, na tamním trhu ale pod původní značkou Daewoo. Novinka vychází z nedávné studie M3X, v základním provedení však nemá tak sportovní styling jako studie. Základní rysy jsou podobné jako u současné generace, novinka by ale měla mít lepší jízdní vlastnosti a řízení. Upravena byla středová konzola, přístroje se nyní nachází uprostřed; před řidičem jsou jen kontrolky jako parkovací brzda apod. Podle mého názoru se ale budíky nachází příliš blízko středové konzole a řidič bude muset hodně uhýbat zrakem, aby na ně viděl.
Stejně jako předchůdce je i nová generace dlouhá pouze 3,5 m. Pod kapotou zůstávají motory s objemy 0.8 a 1.0 l s výkony 38 kW a 49 kW. První má pouze tři válce, druhý je běžnější čtyřválec. Díky úpravám mají ale motory o 15 procent nižší spotřebu.
Fiat Croma
Nový velký fiat sdílí platformu s Opelem Vectrou díky spolupráci Fiatu s koncernem General Motors. Má podobně stavěnou karoserii jako Signum nebo Vel Satis a svou variabilitou vnitřního prostoru se řadí někam mezi MPV a kombi. Vůz je dlouhý 4,75 m, široký 1,77 m a vysoký 1,60 m, rozvor 2,7 m (stejně jako Vectra) garantuje velký vnitřní prostor. Zadní sedačky lze nezávisle na sobě posunovat, vyndávat či sklápět jejich opěradla pro větší komfort při cestování.
Croma nabídne dva benzínové motory, 1.8 16V 96 kW a 2.2 16V 110 kW a tři nafťáky, 1.9 JTD s 88 a 110 kW a rovněž 2.4 JTD s výkonem 147 kW (objeví se i nové Alfě Romeo 157) - všechny se vstřikováním MultiJet (common rail). V nabídce budou tři verze výbav, automatická pěti i šestistupňová převodovka. Už nejnižší model bude mít v základu sedm airbagů, ABS+EBD, ESP, CD přehrávač, dálkové ovládání centrálního zamykání a všechna okna v elektrice.
Ferrari F430 Spider
Spider je otevřená varianta F430, která se světu představila na podzim na autosalónu v Paříži. Spider má stejně jako jeho bratříček brilantní osmiválec s objemem 4.3 l. Výkon pohonné jednotky je 360 kW (490 k) v 8 500 ot. a maximální kroutící moment je 465 Nm v 5 250 ot.
Rozdíl mezi kapotovanou a otevřenou verzí nastává v nejvyšší rychlosti, kde Spider dosahuje 310 km/h, kdežto F430 má 315 km/h. Na stovku pak kabriolet zrychluje za 4,1 s místo 4,0 s. Tento rozdíl bychom mohli nalézt v hmotnosti, protože Spider je o 70 kg těžší kvůli dodatečným výztuhám a celková váha se ustálila na 1 520 kg. Několik kilogramů také přidává elektrické stahování plátěné střechy, které aktivujete prostým stisknutím tlačítka.
Ford Focus ST
Od běžného modelu poznáte ST podle malého křídla nad zadním sklem, sníženého podvozku, 18" litých kol 225/40 a upravených nárazníků. Spodní nasávací otvor se zvětší, zatímco mřížka chladiče bude o něco menší. Interiér doplní hliníkové pedály, kožené provedení řadicí páky a tříramenného volantu a druhá kaplička nad středovou konzolou s dalšími přístroji s ukazatelem přetlaku turbodmychadla, teploměrem oleje a tlakoměrem oleje. Nebudou také chybět sportovní sedačky Recaro s polokoženým čalouněním.
Pod kapotou se skrývá přeplňovaný pětiválec Duratec, který už delší dobu používá dceřinná automobilka Fordu, Volvo. Oproti našim původním předpokladům bude mít nepatrně nižší výkon, místo 165 kW jen okolo 162 kW (220 k). Motor bude pohánět přední kola přes šestistupňovou manuální převodovku.
Ford Focus sedan
Nový Focus sedan se od hatchbacku a kombi liší pouze zádí. Model s klasickou tříprostorovou karoserií bude oblíben především na americkém trhu, v Evropě se dá předpokládat jen malý zájem. Novinka, jejíž fotografie ukázal Ford již v loňském roce, nabízí zavazadlový prostor s objemem 526 l v případě, že budete mít pouze dojezdové kolo. Vstupní otvor je široký 1 020 mm, šířka mezi podběhy činí 1 048 mm. Do zavazadlového prostoru čtyřdveřového Focusu lze uložit předměty dlouhé až 1 058 mm, což je o 54 mm více než u modelu předchozí generace.
Zadní sklopná sedadla jesou dělená v poměru 60:40, díky čemuž dokáže čtyřdveřový Focus převézt štíhlé předměty dlouhé až 1 659 mm, což je o 180 mm více než v případě předchozího provedení. Práh zavazadlového prostoru leží ve výšce 656 mm.
Ford SAV Concept
SAV Concept ukazuje, jak bude vypadat další generace úspěšného modelu Galaxy (D-Max). Masku zdobí dvojité světlomety, zajímavé řešení otvorů sání a profilovaná kapota, která plynule přechází ve velké čelní sklo. Z profilu jistě zaujmou obří jedenadvacetipalcové disky s nízkoprofilovými pneumatikami a klasicky negativně lomená křivka zadního skla. Zádi dominuje nárazník s oplechovaným podběhem a dvojitou koncovkou výfuku. Nad zadním sklem je drobná přítlačná lišta.
Sportovní duch se odrazil i v interiéru: kůží obšitý volant má integrované startovací tlačítko, doplňky z titanu a hliníku se objevují na madle ruční brzdy, řadící páce a pedálech. Kožené čalounění má mají i plně variabilní sedačky, které jsou v SAV v konfiguraci 5+2. Kdo by chtěl přímo plnohodnotnou sedmimístnou verzi, brzy se dočká, protože pro tyto zákazníky Ford připravuje prodlouženou variantu.
Honda Civic Concept
Na ženevském autosalonu si odbyl premiéru koncept nové generace Hondy Civic. Ten nabízí nápovědu, jak bude osmá generace tohoto modelu vypadat. Provedením je to pětidvéřový hatchback, má uhlazenější, sportovnější a více sofistikovaný vzhled.
Konečná podoba sériové verze nového Civicu bude představena na autosalonu ve Frankfurtu, který se bude konat na podzim 2005 a poté od ledna 2006 bude následovat zahájení prodeje v Evropě. Nový Civic bude vyráběn v Honda UK Mfg. ve Swindonu ve Velké Británii.
Honda Legend
Čtvrtá generace má sportovnější design, je dlouhá téměř pět metrů a nabízí průměrný zavazadlový prostor. Oproti staršímu Legendu je použitý motor lahůdkou, 3.5 V6 s výkonem 221 kW (300 k). Ten pohání všechna kola pomocí nového systému SH-AWD, který dokáže nejen distribuovat pohon na nápravu, která to v danou chvíli potřebuje, umí ale také přenášet sílu mezi jednotlivými koly jedné nápravy. Ve výbavě se mimo jiné objeví také systém předvídající kolizi či noční vidění, který dokáže zobrazit překážky až do vzdálenosti 80 metrů.
Hyundai Grandeur
V Ženevě představila korejská automobilka Hyundai nástupce současného sedanu vyšší střední třídy XG. Novinka má délku 4,9 m, šířku 1,85 m a výšku 1,49 m, čímž překonala předchůdce ve všech směrech. Místo pro nohy a pro hlavu na zadních sedadlech narostlo o sedm centimetrů, stejně jako se zvětšil i zavazadlový prostor. Výkon benzínového šestiválec vzrostl na 171 kW (304 Nm), přitom je jeho objem ale menší, jen 3.3 l. Pod kapotou se později objeví také nafťák, a sice 2.2 CRDi s výkonem 107 kW.
Kia Carnival
Nová generace vozu Kia Carnival, která na americkém trhu nese název Sedona, se v Evropě objeví na začátku roku 2006. Carnival debutoval na letošním autosalónu v Chicagu a objeví se i v Ženevě. Novinka je o 20 cm delší než stávající model, vnější rozměry činí 4 925 x 1 900 x 1 735 mm, prodloužen bude také rozvor. Ve vzhledu vidíme klasické prvky automobilky Kia, druhý pár dveří má praktické vysouvání po kolejničkách, díky němuž lze snadněji nastupovat a vystupovat v užších prostorách. Ve standardu bude třetí řada sedadel, které lze složit do podlahy.
Kia slíbila bohatou nabídku motorů, které budou disponovat vyšším výkonem než stávající pohonné jednotky. Top verze bude mít pod kapotou šestiválec s objemem 3.8 l s výkonem 176 kW, který bude spojen s automatickým pětikvaltem. Kola budou dle motoru a výbavy litá 16 nebo 17palcová, a sice s pneumatikami o rozměrech 225/70 R16 či 235/60 R17.
Kia Rio
Na detroitském autosalonu představila korejská Kia novou generaci malého vozu Rio. Je celkem logické, že se na americkém kontinentu nejprve odehrála premiéra sedanu: ty jsou totiž v USA daleko oblíbenější než hatchbacky. V Evropě je to přesně obráceně, v třídě malých vozů hatchbacky dominují. Proto Kia na ženevský autosalon přiveze kromě již uvedeného sedanu také pětidveřový hatch. Novinka bude konkurovat vozům jako Volkswagen Polo, Škoda Fabia, Hyundai Getz apod. Oproti sedanu bude hatchback kratší o více než 20 cm (celková délka pod čtyři metry), přesné rozměry zatím nebyly zveřejněny.
Rozvor vzrostl o devět cm na 2,5 m, což o pár desítek milimetrů více, než v třídě malých vozů běžné; více má snad jen Dacia Logan. Na severoamerickém trhu bude pod kapotou jediný motor, 1.6 CVVT s maximálním výkonem 81 kW (6 000 ot.) a točivým momentem 145 Nm (4 500 ot.). S koly bude motor spojen buď pětistupňovým manuálem nebo čtyřstupňovým automatem. Pro Evropu budou určeny benzíňáky 1.4 a 1.6 l a nafťák 1.5 l.
Lamborghini Concept S
V Ženevě představí Lamborghini supersportovní Concept S, který vznikl pod taktovkou Luca Donckerwolke. Studie ukazuje, jak by mohlo v budoucnu vypadat otevřené Gallardo roadster (Spider). Zajímavostí je dělené čelní sklo a pozůstatek části střechy, která odděluje prostor řidiče a spolujezdce. Místo jednoho otevřeného otvoru nad hlavami tak má každý z nich svůj vlastní. Toto řešení by mělo zlepšit aerodynamiku (obtékající vzduch je soustředěn do „drážky“ mezi oběma částmi čelního skla) a současně tuhost karoserie.
Laraki Borac
Marocký výrobce Laraki představil další novinku v nabídce, dvoumístné kupé s názvem Borac. Pod kapotou tiše spí mamutí šestilitrový dvanáctiválec od Mercedes-Benzu, který po probuzení ukrývá výkon 397 kW (540 k) a stovky dosáhne za slušných 4,5 s. Laraki dále uvádí, že nejvyšší rychlost pro Borac je 310 km/h. Síla motoru se přenáší přes manuální šestistupňovou převodovku na zadní dvacetipalcová kola s pneumatikami 290/35. V předu jsou také 20" ráfky z lehkých slitin, ale s pneumatikami 265/35.
Lotus Exige 240R
Pod kapotou této 50ks limitované edice bude kompresorem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1.8 l. S mezichladičem plnícího vzduchu vyprodukuje pohonná jednotka výkon 182 kW (247 k) a maximální točivý moment 236 Nm. Exige s celkovou hmotností pouhých 930 kg zvládne sprint z nuly na sto za 3,9 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 249 km/h. Informace o spotřebě zatím Lotus neuvádí, co už ale víme je, že Exige 240R splňuje emisní normu Euro 4.
Tento malý ďáblík bude mít pouze standardní barvy: žlutou nebo černou a bude i přes cenu 62 000 euro velmi horkým zbožím, protože Lotus vyrobí pouze 50 kusů modelu 240R. Čtyřicet vozů bude určeno pro evropský trh a zbývajících deset kousků odcestuje do Japonska.
Maserati Birdcage
Pod taktovkou známého italského designera Pininfariny vznikla na podvozku supersportovního modelu MC12 nová studie s názvem Birdcage. Koncept by měl divákům ukázat, jakým směrem se hodlá ubírat nová tvář sportovní automobilky Maserati.
Birdcage má karosérii z uhlíkových kompozitů a kapkovitý tvar by měl zajistit co možná nejmenší odpor vzduchu. Pod kapotou se ukrývá monstrózní šestilitrový dvanáctiválec, který pochází z Maserati MC12, ale u Birdcage je vyladěn na 515 kW (rovných 700 k). Studie je obuta do dvacetipalcových litých kol s nápaditým žebrováním a pneumatikami o šířce 275 mm vpředu a dvaadvacetipalcové ráfky s 295 mm širokými pneumatikami jsou na zadní nápravě.
Mazda MX-5
Ačkoliv na špionážních fotografiích vypadala přední maska více podobná většímu modelu RX-8, uchovala si nová generace svou vlastní tvář. Oproti předchozímu modelu povyrostla nová generace jen nepatrně, je delší o 20 mm, širší o 40 mm a vyšší o 20 mm (3 995 x 1 720 x 1 245 mm), rozvor se zvětšil o 65 mm na 2 330 mm. Pod kapotou budou dva benzíny, 1.8 93 kW a 2.0 118 kW. Oba motory dostanou do základu šestistupňovou manuální převodovku. Kromě plátěné střechy bude i nadále dostupný hardtop (za příplatek). Pokud bude střecha složena, umístíte do zavazadlového prostoru už jen 140 l zavazadel.
Mazda 6 facelift
Faceliftovaná šestka dostane kromě nepatrné úpravy vzhledu dostane nová mazda také dvě nové převodovky a upravené motory. Oba naftové dvoulitry budou mít v základu filtry pevných částic. Tomu slabšímu se zvýší točivý moment z 310 Nm zvýší na 320 Nm. O půl litru se navíc sníží spotřeba, ze současných 6,5 l na rovných šest litrů. Silnější nafťák dostane místo současných 100 kW o pět kilowattů více – 105 kW a točivý moment se zvýší o velmi dobrých 50 Nm na 360 Nm. I zde bude spotřeba o půl litru nafty nižší.
Benzínovému dvoulitru se výkon zvýší o čtyři kilowatty na 108 kW a točivý moment z 181 Nm na 184 Nm. Spotřeba klesne na 7,8 l benzínu a maximálka se vyšplhá na 211 km/h (208 km/h). Nejvýkonnější benzíňák, čtyřválec 2.3 l s výkonem 122 kW a točivým momentem 207 Nm, zůstane nezměněn, sníží se ale spotřeba o 0,2 l. Faceliftovaná šestka dostane nové převodovky s kratšími dráhami a snadnějším řazením.
Maybach 57 S
Sportovně založeným a zároveň zámožným zákazníkům vyšlo vstříc vedení Maybachu. Rozhodlo se postavit a v Ženevě představit luxusní limuzínu s označením 57 S. Přeplňovaný šestilitrový dvanáctiválec V12 biturbo pochází z AMG, sportovní divize Mercedesu. Monstrózní výkon je 450 kW (612 k) a elektronicky omezený kroutící moment 1000 Nm je k dispozici v rozmezí 2 000-4 000 ot. S těmito motorovými svaly zrychlí Maybach 57 S z klidu na 100 km/h za pouhých pět sekund.
Pro mamutí výkon byl přizpůsoben podvozek a pro lepší sání byla pozměněna i maska a mřížka chladiče. Sportovnímu stylingu dopomohou i nová, dvacetipalcová litá kola, přepracované dolní oplechování zádě, dvě koncovky výfuku a speciální černá či stříbrná metalíza. Více informací a fotografií uvolní Maybach až na autosalónu Ženevě.
Mercedes-Benz třídy B
Větší bratr kompaktního Áčka používá stejnou techniku, stejné motory, nabízí ale podstatně více prostoru a větší zavazadelník. S délkou 4,27 m je o 43 cm delší než třída A a rozvor se protáhl o 21 cm - to už je slušná porce prostoru. Áčko má totiž rozvor „jen“ 2 568 mm, Béčko dostane téměř 2,8 m, což je v této třídě nevídané. Zavazadelník má základní objem 544 l, což musí stačit i rodině, která veze na na dovolenou třeba i klec s andulkami.
Pod kapotu Béčka směřují čtyři benzínové a dva naftové motory - ty kopírují Áčko, chybí jen základní nafťák 160 CDI. Nejvýkonnějším motorem je B200 turbo, který má výkon 142 kW. S ním se Béčko rozjede na stovku za 7,6 s a dosáhne maximálky 225 km/h. Oba naftové motory splňují emisní normu Euro 4 a je možné je doplnit filtrem pevných částic. Nejslabším motorem je naopak B150, s nímž se vůz rozjede na stovku za 13,2 s.
Mercedes-Benz SLK 320 CDI triturbo
Na ženevském autosalonu se malý roadster SLK představil s novým naftovým motorem 280 CDI a 320 CDI triturbo. Jak už název napovídá, druhý naftový šestiválec pod kapotou používá celkem tři turba; první dvě jsou klasická, každé pro jednu řadu válců; třetí pak sedí mezi nimi. Při běžné jízdě, kdy není požadován maximální výkon, běží jen dvě malá turba. Jakmile ale na to řidič šlápne, přidá se i to třetí, větší; zkrátka dvoustupňové přeplňování. Díky tomu dokáže SLK 320 CDI zrychlit na stovku za 5,3 s, přitom spotřeba by měla činit jen 7,5 l na sto km. Výkon motoru je naladěn na 210 kW a točivý moment dosahuje hodnoty 650 Nm. Exteriér tohoto modelu by se neměl lišit od verze SLK 55 AMG.
Facelift Mercedes-Benz CLK
Mercedes-Benz CLK (kupé i kabrio) dostane decentní facelift. Ten se ale nebude týkat jen drobných úprav vzhledu, ale také vylepšených bezpečnostních prvků: ve standardu budou úchyty Isofix, aktivní opěrky hlavy Neck-Pro a systém kontroly tlaku v pneu napojený na ESP. Nový zákazníci ocení také výkonnější motory. Prvním bude benzínový šestiválec CLK 350 s výkonem 200 kW a maximálním točivým momentem 350 Nm, duhým v pořadí slabší šestiválec CLK 280 s výkonem 170 kW a konečně třetím šestiválcem bude nafťák CLK 320 CDI s výkonem 165 kW. Zmíněné motory 350 a 320 CDI dostala nedávno dostala i céčková řada.
Mitsubishi Colt C+C
Už dříve oznámilo Mitsubishi, že v Ženevě představí nový Colt v provedení kupé-kabrio, tedy C+C, zatím ale jen jako koncept. Ten bude designově vycházet z dřívější studie CZ2, už ale bude bližší sériové podobě. Na trhu se novinka, na níž spoluprace Mitsubishi s designerským studiem Pininfarina, objeví v příštím roce. (více informací)
Mitsubishi Lancer EVO IV
Srdcem nového Eva je turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 l, upravený motor, který pracuje v nynější osmičce (195 kW/265 k), ale pro Evo IX je vyladěn zhruba na 199-206 kW (270-280 k). Přesnější údaj automobilka úmyslně mlží, má to být překvapení pro zákazníky. Díky novým motorovým komponentům se maximální kroutící moment vyšplhal až na úctyhodných 407 Nm.
Všechny verze budou mít hliníkovou karosérii, které pochází z modelové řady Evo VIII MR, upravený přední nárazník s většími nasávacími otvory má lepší přítlak, vzduch pod vozem usměrňuje nový difuzor a na zádi je mohutné lehké přítlačné křídlo z karbonu. Celá série Lanceru Evolution IX bude čítat zhruba 2 500 vozů, do sousedního Německa se jich dostane zhruba 300 až 500 ks. Cena prý nebude vyšší než 40 000 eur.
Mitsubishi Nessie
Mitsubishi, Giugiaro a odborník na alternativní pohony Linde vytvořili SUV koncept, který se představí na blížícím se ženevském autosalónu. Třídveřové terénní vozidlo Nessie by chtělo své potenciální zájemce oslovit především sportovním vzhledem, náhonem na všechna čtyři kola, ale také přepracovaným osmiválcovým motorem.
Pohonná jednotka byla modifikována na alternativní pohon, v tomto konkrétním případě spaluje vodík. Červená metalíza, velká litá kola a dravý design od světoznámé kapacity svého oboru, Giugiariho, to vše by mělo zaručit úspěch při debutu. Mezi další zajímavé akcenty patří panoramatická prosklená střecha.
Morgan Aeromax
Princ Eric I. Sturdza je prezidentem Banque Baring Brothers Suisse, ale mimo svoji práci je i velkým milovníkem retro vozů anglické automobilky Morgan. Princ by rád jezdil do práce s vozem Morgan, ale otevřená verze Aero 8 GT není pro něj adekvátní a důstojné auto. Vedení automobilky však neváhalo a po oslovení tímto významným zákazníkem okamžitě odsouhlasilo a zahájilo výrobu jedinečného touringu s názvem Morgan Aeromax.
Podvozek Aeromaxu je převzat ze zmiňovaného kabrioletu Aero 8, velmi podobná je i příď vozu, kde nalezneme typické prvky automobilky Morgan: velké a klenuté blatníky protahující se až k zadní nápravě, světlomety natočené směrem ke středu auta, přední masku s chromovanou mřížkou aj. Vůz má ale novou kabinu, pevnou střechu a přepracovanou záď s úložným prostorem. Pod dlouhou přední kapotou pracuje známý benzínový motor od automobilky BMW: 4.4 l, V8, který disponuje výkonem 245 kW (333 k) a maximálním točivým momentem 450 Nm.
Nissan Zaroot
Nissan předvede na ženevském autosalónu studii připravovaného SUV. Zajímavý design vozu ponese stejně zajímavé jméno, japonská automobilka koncept pojmenovala Zaroot. Studie je zajímavá tím, že vozu chybí B sloupek a dveře se rozevírají jako ptačí křídla směrem vzhůru. Opticky se design opírá o aktuální verze offroadů a SUV Nissanu, ale na obrázcích jsou patrné poměrně hodně futuristické prvky, jako jsou například vysoko položené vertikální přední světlomety nebo zadní světla do tvaru písmene U. Kabina pojme čtyři dospělé osoby, kde se budou moci usadit do pohodlných anatomických sedadel. Více informací se dočkáme až po začátku autosalonu.
Opel Astra OPC
Nejvýkonnější verze nové třídveřové Astry s vyladěným přeplňovaným dvoulitrem 2.0T o výkonu 176 kW (240 k). Motor se chlubí točivým momentem 320 Nm a mohutným zátahem už z nízkých otáček. Nová Astra OPC, standardně vybavovaná manuální šestistupňovou převodovkou, zrychluje z 0 na 100 km/h za méně než 7 sekund a dosahuje rychlosti přes 240 km/h. Astra OPC vyjíždí standardně na speciálních osmnáctipalcových litých kolech s pneumatikami 225/45 R18, na přání mohou zájemci získat i devatenáctipalcová litá kola unikátního designu, s jakými se na loňském autosalonu v Paříži představil koncept Astra HPC.
Opel Zafira
První generace Zafiry spatřila světlo světa v roce 1999 a nabídla v té době poměrně neobyklou možnost usadit až sedm cestujcích. Zadní sedadla sice nebyla příliš pohodlná, ale to vyplývá už z celkové délky vozu. Cestujícím zpříjemní cestu rozměrná panoramatické střecha, do zavazadlového prostoru lze naložit až 620 l zavazadel; pro srovnání Volkswagen Touran nabízí zavazadelník s objemem 695 l (obojí v pětimístném uspořádání).
Oproti staršímu bráškovi povyrostla novinka na 4,47 m, rozšířila se na 1,78 m a zvýšila na 1,64 m. Starší model má rozměry 4,32 x 1,74 x 1,63 m. Rozvor je stejný jako u Astry Caravan, tedy 2 703 mm (dříve 2 694 mm). Pod kapotou zazáří motory 1.6 77 kW, 1.8 103 kW a 2.2 110 kW s přímým vstřikováním benzínu. Nejvýkonnějším benzínem bude přeplňovaný dvoulitr s výkonem 147 kW - ten si našel svoje místo také v Astře. Naftu zastoupí tři motory 1.9 CDTi s výkony 74 kW, 88 kW a 110 kW. Ke všem bude možné pořídit filtr pevných částic.
Pagani Zonda F
Nová Zonda F má podobně jako model S 7.3 dvanáctiválcový atmosférický agregát od AMG, který je vyladěn na 443 kW (602 k) při 6 150 ot. oproti předchozím 408 kW (555 k). Maximální kroutící moment 760 Nm je k dispozici v 4 000 ot.. Pro milovníky extrémů je tu ještě verze Clubsport, která má 478 kW (rovných 650 k) při 6 200 ot. a kroutící moment je 780 Nm v 4 000 ot. Brutální výkon se přenáší přes šestistupňovou převodovku na zadní kola o rozměru 335/30 R20. U optických změn si jistě všimnete nového tvaru světlometů, skleněného profilovaného víka od motoru a jednodílného zadního přítlačného křídla.
Peugeot 107
Malé vozy Peugeot 107, Toyota Aygo a Citroën C1 jsou koncernová trojčata, která začnou na jaře vyjíždět z továrny v českém Kolíně. Vozy mají na délku 3,4 metru a liší se nepatrně vnějším designem. Základními motory bude litrový benzín (50 kW) a nafťák s objemem 1.4 l (40 kW). Sériová výroba začne už na konci prvního čtvrtletí příštího roku, továrna má v plánu vyrábět tři sta tisíc aut ročně (na každý model sto tisíc). Uvedení na trh je plánováno v červnu. Cena by měla začínat na cca 220 tisících korunách, v základu bude airbag řidiče a ABS.
Peugeot 407 Prologue
Prologue je stylisticky čistší než 407 sedan a uchvacuje svými ladnými a sportovně laděnými rysy. Jak se mi záď sedanu moc nelíbí, tak kupé považuji za skutečně povedené. Studie má mnoho společného se sedanem, má však výraznější „lví tlamu“, jiné mlhovky a samozřejmě plynuleji se svažující záď. To ukazuje na nedostatek místa nad hlavami cestujících vzadu, ale to nikoho nemusí trápit. Toto není auto pro rodinu. Studie bude vystavena s novým naftovým šestiválcem 2.7 V6 HDI s výkonem 150 kW v kombinaci s šestistupňovým automatem s možností sekvenčního řazení.
Protoscar: Porsche 911 Carrera jako kombi
Designové studio Protoscar ze Švýcarska, které mimo jiné úzce spolupracuje se světoznámým tunerem Rinspeed, představí na ženevském autosalónu úpravu vozu Porsche 911 Carrera (modelová řady 996). Nová studie nese jméno Porsche 911 Shooting Brake. Zatímco přední část 911-kombi se oproti sériové verzi vůbec nezměnila, zadní část s protaženou střechou a tvarem skla připomínající nové Toledo vypadá velmi odvážně. Původní linie auta jsou dobře patrné při pohledu z boku, kde vidíme křivky původního kupé.
Renault Laguna facelift
Kromě vzhledu přední masky, která se u nové Laguny přiblíží modelu Mégane a Modus, budou rozdíly mezi novou a starou Lagunou ve výbavách, faceliftovaná verze dostane bi-xenonové světlomety, automatickou parkovací brzdu, CD přehrávač s podporou MP3, DVD navigaci s třírozměrným zobrazením či bluetooth handsfree. Ovladání navigace bude umístěno u řadicí páky, displej pak umístěn nad palubní deskou.
Pod kapotou faceliftované Laguny se lehce upravené motory: 1.6 16V s výkonem 85 kW (115 k), 2.0 16V s výkonem 99 kW (135 k), 2.0T s výkonem 125 kW (170 k) a 3.0 V6 s výkonem 154 kW (210 k). Nafťáky budou reprezentovat motory 1.9 dCi a 2.2 dCi s výkony od 70 do 110 kW. Sportovně laděný model GT bude mít pod kapotou motor 2.0T s výkonem 150 kW, dostane snížený podvozek, 17" litá kola a kožený interiér.
Renault Vel Satis facelift
Drobnou úpravou vzhledu prošel stejně jako model Laguna také Vel Satis. Zde ale nebyl přerod tak výrazný, vůz měl masku „nové generace“ už při uvedení na trh. Přibylo jen trochu chromu, nové dvě koncovky výfuku a upraven byl nasávací otvor v dolní části nárazníku. Přibyly dvě nové barvy nový design 17" a 18" litých kol.
K žádným výrazným změnám nedošlo ani u motorů, pozměněn byl jen základní benzíňák 2.0T 16V, který dostal 125 kW (dříve 120 kW) a 270 Nm (250 Nm). Zážehový 3.5 V6 a naftové motory 2.2 dCi a 3.0 V6 dCi jsou totožné, jen menší nafťák dostal do standardu filtr pevných částic. Do základní výbavy přibyl parkovací asistent vpředu i vzadu a byl vylepšen komunikační a navigační systém.
Renault Zoe
Francouzská automobilka Renault si na ženevský autosalón připravila malé dvoudvéřové vozítko s výklopnou zádí. Velmi malé autíčko je ideální do městského provozu, bude se s ním velmi dobře parkovat; majitelé smartu by mohli vyprávět. Navíc podle evropských statistik sedí v každém autě jen 1,4 cestujícího. Proč tedy mít čtyři sedadla nebo čtyři dveře?
Studie Zoe má v interiéru tři sedadla a poskytuje poměrně dostačující zavazadlový prostor za řidičem. V designu je možné vidět určité prvky, které se objeví na podzim v nové generaci Clia nebo u modelu Twingo, jehož další linii můžeme očekávat za rok. Na ženevské autoshow zveřejní Renault název sériové podoby konceptu Zoe spolu s dalšími podrobnějšími parametry.
Rinspeed Senso: třísedadlový okřídlenec
Senso je je třísedadlové nekapotované vozítko se zajímavým rozložením sedadel 1+2. Pod kapotou se ukrývá šestiválcový boxer z Porsche Boxster S, který po modifikaci může spalovat i zemní plyn. Pohonná jednotka disponuje výkonem 184 kW v 6 200 ot. a maximálním kroutícím momentem 300 Nm v 4 600 ot. Síla je přenášena přes šestistupňovou manuální převodovku na zadní nápravu. Sprint z nuly na stovku zvládne Senso za 5,9 s a nejvyšší rychlost je 250 km/h.
Toyota Avensis: nové nafťáky
Na ženevském autosalonu představí Toyota kromě modelu Aygo také dva naftové motory 2.2 D-4D pro model Avensis. Silnější motor má výkon 177 koní/130 kW a točivý moment 400 Nm, dosahovaný v rozpětí 2000 až 2600 otáček. Slabší motor se stejným objemem disponuje výkonem 150 koní (110 kW) a točivým momentem 310 Nm při 2000 až 3000 otáčkách a společně s agregátem 2,2 D-4D Clean Power vychází vstříc široké zákaznické klientele. Obě pohonné jednotky nabízejí nejen vynikající výkonové parametry, ale i velmi nízkou spotřebu paliva.
Toyota Aygo
Malé vozy Peugeot 107, Toyota Aygo a Citroën C1 jsou koncernová trojčata, která začnou na jaře vyjíždět z továrny v českém Kolíně. Vozy mají na délku 3,4 metru a liší se nepatrně vnějším designem. Základními motory bude litrový benzín (50 kW) a nafťák s objemem 1.4 l (40 kW). Sériová výroba začne už na konci prvního čtvrtletí příštího roku, továrna má v plánu vyrábět tři sta tisíc aut ročně (na každý model sto tisíc). Uvedení na trh je plánováno v červnu. Cena by měla začínat na cca 220-240 tisících korunách, v základu budou dva airbagy a ABS.
Saab 9-3 SportCombi
Zavazadlový prostor nového kombi střední třídy bude mít velikost pouze 419 l (tedy o něco méně než má sedan), po sklopení zadních sedadel vzroste na 1 273 l. Novinka se tak přibližuje např. Alfě Romeo Sportwagon, která také klade důraz na úplně jiné vlastnosti než užitná hodnota. SportCombi se představí s přeplňovaným motorem 2.8 V6 s výkonem 184 kW, který bude nabízen ve verzi Aero.
Seat Leon Prototype
Z trojice Altea, Toledo a Leon vypadá Leon nejvíce dynamicky, aby také ne, když jde o „nejsportovnější“ model Seatu. Nejvíce odlišná je záď, kde vynikne výrazný nárazník, malé páté dveře a do nich hluboko zasahující světla. Novinkou je také palubní deska; Altea i Toledo ji mají na chlup stejnou, zatímco u Leonu se dost liší. Zvláštně řešená je kaplička, z obrázků se zdá, že je obšitá kůží. Sportovní sedadla, tříramenný volant a spousta chromu je samozřejmostí.
Pod kapotou studie je umístěn klasický motor 2.0 TFSI s přímým vstřikem a přeplňováním turbodmychadlem. Ten dává maximální výkon 147 kW (200 k), maximální točivý moment 280 Nm a je spojen se sekvenční převodovkou DSG. Tento motor se už zabydlel v několika modelech koncernu - Golf GTI, A3, A4, dostane ho Octavia RS a měl by se objevit i pod kapotou Toleda a Altey.
Škoda Yeti
Na letošním ženevském autosalonu představí Škoda Auto ve světové premiéře designovou studii Škoda Yeti. Kompaktní SUV značky Škoda naznačuje potenciál firmy v segmentu, který je pro Škodu Auto zcela novým. Yeti je svými rozměry posazen mezi třídy A0 a A, vůz je tedy velikostí někdy na úrovní Fabie. Studie Škoda Yeti demonstruje charakteristické znaky budoucích vozů Škoda, které naznačila již studie Škoda Roomster. Panoramatické čelní sklo, potažený A-sloupek nebo charakteristické zakrytí střechy – to jsou jen některé znaky nového směru designu.
Škoda Octavia a Superb pro rok 2006
Škoda Octavia a Superb se v modelovém roce dočkají několika významných novinek. Octavia bude mít vylepšené ESP vč. rozjezdnového asistentu, dostane nezávislé topení a malou naviagci. Superb obohatí sportovní paket, nová 16" kola, nový design volantu, další barvy apod. Ke stému výročí prvního vyrobeného automobilu uvede Škoda paket Edice 100, který rozšířuje výbavy Fabie, Octavie a Superbu.
Volkswagen Passat
Pátá generace narostla oproti čtvrté o 6,2 cm na celkovou délku 4,77 m, šířka se zvětšila o 7,4 cm na 1,82 m a výška pak narostal o centimetr na 1,47 m. Rozvor se oproti původním předpokladům takřka nezvětšil, z 2,7 m narostl na 2,71 m; tímto odpadají otázky, zda si Passat a Superb nebudou v rámci koncernu zbytečně konkurovat. Co se ale zvětšilo, je zavazadlový prostor. Nový Passat nabízí takřka monstrózních 565 litrů, což je o 90 více než u současné generace. Pro srovnání: BMW 5 má něco málo přes 520 l, Mercedes-Benz E pak 540 l. Pod kapotou bude mít Passat (alespoň zpočátku) sedm motorů, všechny až na 2.0 TDI 125 kW už známe.
Zdroj: Autorevue, Petr Broža
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz