epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Dohody mezi Československem a Finskem o letecké dopravě

    Sbírka:  1/2006 | Částka:  1/2006
    2.1.2006

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE

    1

    SDĚLENÍ
    Ministerstva zahraničních věcí


          Ministerstvo zahraničních věcí sděluje, že dne 13. července 1949 byla v Helsinkách podepsána Dohoda mezi Československem a Finskem o letecké dopravě.

          Dohoda byla na základě svého článku 12 prováděna ode dne podpisu a v platnost vstoupila na základě téhož článku dne 19. ledna 1950.

          Anglické znění Dohody a její překlad do českého jazyka se vyhlašuje současně.

    PŘEKLAD

    Dohoda mezi Československem a Finskem

    o letecké dopravě





          Vláda Československa a vláda Finska, rozhodnuty uzavřít dohodu o zřizování co možná nejpřímějších a nejrychlejších leteckých spojů mezi jejich územími,



          jmenovaly za tím účelem své zástupce, kteří jsouce k tomu řádně zmocněni, dohodli se takto:











    Článek 1

          Každá smluvní strana uděluje druhé smluvní straně práva uvedená v Příloze této Dohody, potřebná ke zřízení vytčených tam mezinárodních civilních leteckých linií a služeb, přičemž tyto služby mohou být zahájeny ihned nebo později podle toho, jak se rozhodne smluvní strana, které se tato práva udělují.











    Článek 2

    a)
    Každá z takto vytčených leteckých služeb bude uvedena do provozu, jakmile smluvní strana, které byla udělena práva v Příloze uvedená, určí letecký dopravní podnik pro příslušnou linii.





    b)
    Takto určený letecký dopravní podnik může být vyzván, aby dříve, než mu bude dovoleno konat provoz
    předvídaný touto Dohodou, prokázal před příslušným leteckým úřadem druhé smluvní strany, že vyhověl podmínkám, které se podle zákonů a nařízení v tomto státě zpravidla ukládají.








    Článek 3

          Provozní práva, dříve udělená některou ze smluvních stran třetí straně nebo leteckému dopravnímu podniku takové strany, setrvají v platnosti v souladu s jejich podmínkami.








    Článek 4

          Aby se předešlo diskriminacím a zajistilo stejné zacházení, obě smluvní strany se dohodly, že:




    a)
    Každá ze smluvních stran může ukládat nebo dovolit ukládat spravedlivé a přiměřené poplatky za užívání letišť a jiných zařízení. Každá ze smluvních stran se však zavazuje, že tyto poplatky nebudou vyšší, než jaké by byly úhrady za užívání těchto letišť a zařízení svými vlastními letadly, konajícími podobné mezinárodní služby.









    b)
    S pohonnými hmotami, mazacími oleji a náhradními součástkami, které na území smluvní strany přiveze druhá smluvní strana nebo její příslušníci a které jsou určeny pouze pro potřebu letadel této druhé smluvní strany, bude se v případě ukládání cla, inspekčních poplatků nebo jiných domácích dávek nebo poplatků
    zacházet stejně jako s domácími leteckými dopravními podniky nebo leteckými dopravními podniky státu, požívajícího nejvyšších výhod.





    c)
    Pohonné hmoty, mazací oleje, náhradní součástky, obvyklé vybavení a zásoby letadla, které zůstávají na palubě civilních letadel leteckých dopravních podniků smluvních stran, oprávněných provozovat linie a služby vytčené v Příloze, budou při vstupu na území druhé smluvní strany nebo při výstupu z něho osvobozeny od cla, inspekčních poplatků nebo jiných podobných poplatků, i když tyto zásoby budou těmito letadly použity nebo spotřebovány během letů nad tímto územím.
















    Článek 5

          Osvědčení o letové způsobilosti, osvědčení o kvalifikaci a průkazy, vydané nebo prohlášené za platné jednou smluvní stranou, budou druhou smluvní stranou uznány za platné pro provoz linií a leteckých služeb vytčených v Příloze. Každá smluvní strana si však vyhrazuje právo neuznat pro létání nad svým vlastním územím platnost osvědčení o kvalifikaci a průkazů vydaných jiným státem jejím vlastním příslušníkům.















    Článek 6
    a)
    Zákony a nařízení jedné smluvní strany, které se vztahují na vstup na její území nebo na výstup z něho,
    pokud jde o letadla užívaná k mezinárodnímu létání, nebo které se vztahují na provoz a létání těchto letadel, pokud jsou na jejím území, budou se vztahovat na letadla leteckého dopravního podniku určeného druhou smluvní stranou.





    b)
    Zákonům a nařízením jedné smluvní strany, které se týkají vstupu na její území nebo výstupu z něho cestujících, posádek nebo zboží letadel, jako jsou předpisy vztahující se na vstup, výstup, přistěhovalectví, cestovní pasy, clo a karanténu, podrobí se tito cestující, posádky nebo zboží leteckého dopravního podniku určeného druhou smluvní stranou, a to přímo nebo v zastoupení při vstupu na území první smluvní strany nebo při výstupu z něho nebo pokud budou na tomto území.













    Článek 7

          Každá smluvní strana si vyhrazuje právo odepřít nebo odejmout leteckému dopravnímu podniku druhé smluvní strany výkon oprávnění uvedených v Příloze této Dohody, nebylo-li jí prokázáno, že podstatná část vlastnictví a skutečná kontrola tohoto leteckého dopravního podniku náleží příslušníkům druhé smluvní strany, nebo nedbá-li tento letecký dopravní podnik zákonů a nařízení zmíněných shora v článku 6 nebo neplní-li jiná ustanovení této Dohody a její Přílohy.
















    Článek 8

          Každý spor mezi smluvními stranami, týkající se výkladu nebo provádění této Dohody nebo její Přílohy,
    který nelze vyřídit přímým jednáním, bude předložen k podání posudku rozhodčímu soudu skládajícímu se ze tří rozhodců, z nichž po jednom jmenuje každá smluvní strana do jednoho měsíce od vznesení žádosti o rozhodčí rozhodnutí sporu a třetí bude jmenován společnou dohodou do tří měsíců od vznesení žádosti o zahájení rozhodčího řízení. Nedojde-li v této lhůtě k dohodě o třetím rozhodci, bude na jeho neobsazené místo ustanovena osoba, kterou určí prezident Rady Mezinárodní organizace pro civilní letectví ze seznamu rozhodců, udržovaného podle praxe této Organizace. Smluvní strany se zavazují, že se podrobí učiněnému rozhodnutí.






















    Článek 9

          Pokládá-li některá smluvní strana za žádoucí změnit linie nebo podmínky stanovené v připojené Příloze, může požádat, aby bylo zahájeno jednání mezi příslušnými úřady obou smluvních stran, a to do šedesáti dnů ode dne, kdy o to bude požádáno. Dohodnou-li se tyto úřady navzájem o nových nebo změněných podmínkách týkajících se Přílohy, vstoupí jejich příslušná doporučení v platnost, jakmile budou potvrzena výměnou diplomatických nót.

















    Článek 10

          Tato Dohoda a veškeré smlouvy s ní související budou uloženy u Mezinárodní organizace pro civilní letectví.

    Článek 11

          Každá ze smluvních stran může kdykoliv oznámit druhé smluvní straně svůj úmysl vypovědět tuto Dohodu. Tato výpověď nabude účinnosti po uplynutí dvanácti měsíců ode dne, kdy druhá smluvní strana oznámení obdrží, nebude-li toto oznámení odvoláno dohodou mezi smluvními stranami před uplynutím této doby.














    Článek 12

          Ustanovení této Dohody a její Přílohy se budou provádět ode dne podpisu. Dohoda vstoupí v platnost, jakmile si smluvní strany vzájemně výměnou dopisů oznámí, že Dohoda byla schválena.









          Čemuž na důkaz níže podepsaní podepsali tuto Dohodu.




          Sepsáno v Helsinkách dne 13. července 1949 ve dvou původních vyhotoveních v jazyce anglickém.






    Za vládu Československa:
    Za vládu Finska:


    Dr.  Zdeněk Halfert v. r.
    K.-A. Fagerholm v. r.

    Příloha



    Oddíl I

          Vláda Československa uděluje na základě reciprocity leteckému dopravnímu podniku, určenému vládou Finska, právo konat provoz na této linii:





          Helsinky -- jedno nebo více z těchto mezilehlých míst: Stockholm, Kodaň, Berlín, Varšava -- Praha a dále do Vídně nebo do Budapešti, oběma směry.





          Určenému leteckému dopravnímu podniku bude poskytnuto: právo nakládat v mezinárodní přepravě na území Československa cestující, zboží a poštu, určené do Finska nebo do jiných států;






          právo vykládat v mezinárodní přepravě na území Československa cestující, zboží a poštu, naložené ve Finsku nebo v jiných státech.






    Oddíl II

          Vláda Finska uděluje na základě reciprocity leteckému dopravnímu podniku, určenému vládou Československa, právo konat provoz na této linii:




          Praha -- jedno nebo více z těchto mezilehlých míst: Varšava, Berlín, Kodaň, Stockholm -- Helsinky -- (Leningrad), oběma směry.





          Určenému leteckému dopravnímu podniku bude poskytnuto: právo nakládat v mezinárodní přepravě na území Finska cestující, zboží a poštu, určené do Československa nebo do jiných států;

          právo vykládat v mezinárodní přepravě na území Finska cestující, zboží a poštu, naložené v Československu nebo v jiných státech.










    Oddíl III


          Mezi smluvními stranami je shoda, že:
    a)
    Letecké dopravní příležitosti poskytované určenými leteckými dopravními podniky Finska a Československa musí být v úzkém vztahu k potřebám veřejnosti na tuto dopravu.





    b)
    Při provozu kmenových leteckých služeb leteckým dopravním podnikem jedné smluvní strany je brán zřetel na zájmy leteckého dopravního podniku druhé smluvní strany tak, aby nebyly nenáležitě dotčeny služby, které tento druhý podnik poskytuje na stejných liniích nebo na jejich částech.






    c)
    Hlavním předmětem služeb poskytovaných určenými leteckými dopravními podniky musí být poskytování přiměřené kapacity vzhledem k dopravní poptávce mezi státem, kam podnik přísluší, a státem konečného místa určení přepravy.







    d)
    Právo nakládat a vykládat cestující, zboží a poštu v mezinárodní přepravě určené do třetích států nebo odtud přicházející bude v místech a na liniích vytčených v této Příloze vykonáváno v souladu se všeobecnými
    zásadami spořádaného rozvoje, jež obě vlády uznávají, a to za takových podmínek, aby kapacita byla přizpůsobena:

    1)
    dopravním potřebám mezi státem původu a státem určení;




    2)
    dopravním potřebám dálkového provozu leteckých linií a


    3)
    dopravním potřebám oblasti, kterou letecká linie vede, přičemž je brán zřetel na rozsah, v jakém místní a oblastní letecké služby vyhovují současným dopravním potřebám.








    Oddíl IV


          Sazby musí být stanoveny v rozumné výši a s náležitým zřetelem na veškeré důležité činitele, jako jsou provozní náklady, přiměřený zisk a charakteristiky jednotlivé letecké dopravní služby.








    Oddíl V

          Kapacita linií, na kterých letecké dopravní podniky obou smluvních stran konají provoz, musí být stanovena přímou dohodou mezi příslušnými podniky a přizpůsobena čas od času dopravním potřebám.











    Oddíl VI

          Každá dohoda, týkající se ustanovení oddílu IV a oddílu V, podléhá schválení příslušných leteckých úřadů obou států.




          Kdyby mezi leteckými dopravními podniky došlo k rozporu, pokud jde o stanovení sazeb nebo o určení kapacity, vynasnaží se příslušné letecké úřady smluvních stran, aby dosáhly uspokojivé dohody.









          V krajním případě se použije rozhodčí řízení uvedené v článku 8 Dohody.
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 04.12.2025Průvodce venture capital investicemi a nejnovější trendy v oboru (online - živé vysílání) - 4.12.2025
    • 09.12.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 9.12.2025
    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    • 24.02.2026Jak správně nařizovat dovolenou individuálně i hromadně (online - živé vysílání) - 24.2.2026
    • 25.02.2026Mediace a vyjednávání v právní praxi (online – živé vysílání) – 25.2.2026

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Novela nařízení o insolvenčním řízení nabyla účinnosti – jaké přinesla změny?
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Nemožnost vyloučení účastníka zadávacího řízení z důvodu chybějících údajů v evidenci skutečných majitelů
    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Výklad právních předpisů, přepravní smlouva
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Právnická firma roku 2025
    • Právnická firma roku 2025
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Pracovněprávní dopady doprovodného zákona k zákonu o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – část 3
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Pojem „poskytovatel základních služeb“ v zákoně o kritické infrastruktuře
    • Odpovědnost finančních institucí za nesprávné investiční poradenství
    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Právnická firma roku 2025
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Ujednání o místě výkonu práce v pracovní smlouvě a jeho výklad dle Nejvyššího soudu
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury
    • Nejvyšší soud vymezil hranice odpovědnosti za bezpečnost externistů na pracovišti

    Soudní rozhodnutí

    Výklad právních předpisů, přepravní smlouva

    Autonomnímu výkladu pojmu přepravní smlouvy ve smyslu Úmluvy CMR odpovídá závazek dopravce přepravit (za podmínek čl. 1 odst. 1 Úmluvy CMR) zásilku za úplatu na vlastní odpovědnost,...

    Vlastnictví

    Ustanovení § 1109 o. z. nelze aplikovat na věci, které sice podléhají evidenci v katastru nemovitostí, ale nejsou v ní zapsány. Ani vlastník nemůže převést vlastnické právo k takové...

    Vlastnictví

    Ustanovení § 65 odst. 9 katastrálního zákona upravuje postup katastrálního úřadu v případě uplatnění vyvratitelné domněnky, že nemovitost je opuštěná (§ 1050 odst. 2 o. z.),...

    Adhezní řízení

    Náhradu nákladů poškozených v adhezním řízení podle § 154 odst. 1 trestního řádu nelze vyloučit jen kvůli plnění z pojištění odsouzeného a obecné soudy musí její případné...

    Autonomie vůle a počátek běhu promlčecí lhůty (exkluzivně pro předplatitele)

    Autonomie vůle představuje elementární podmínku fungování právního státu [srov. nález ze dne 11. 11. 2009 sp. zn. IV. ÚS 128/06 (N 235/55 SbNU 267)] s tím, že jde o jeden z projevů...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.