epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory

Nařízení ze dne 21.9.1954, kterým se mění a doplňuje vládní nařízení o státní arbitráži

23.10.1954 | Sbírka:  45/1954 Sb. | Částka:  28/1954ASPI

Vztahy

Nadřazené: 2/1954 Sb., 47/1950 Sb.
Aktivní derogace: 47/1953 Sb.
Pasivní derogace: 121/1962 Sb.
45/1954 Sb.
VLÁDNÍ NAŘÍZENÍ
ze dne 21. září 1954,
kterým se mění a doplňuje vládní nařízení o státní arbitráži.
Vláda republiky Československé nařizuje se souhlasem presidenta republiky podle § 1 ústavního zákona č. 47/1950 Sb., o úpravách v organisaci veřejné správy, a podle § 14 odst. 1 zákona č. 2/1954 Sb., o státním plánu rozvoje národního hospodářství republiky Československé na rok 1954:
Čl.I
Vládní nařízení č. 47/1953 Sb., o státní arbitráži, ve znění vládního nařízení č. 77/1953 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. § 7 zní:
"(1) Státní arbitráž nerozhoduje
a) spory uvedené v § 28 odst. 1 a 2 a v § 29 odst. 1, ledaže orgán nadřízený stranám, u něhož je zřízena resortní nebo družstevní arbitráž, dá souhlas k tomu, aby spor rozhodla státní arbitráž;
b) spory z přepravních smluv v dopravě železniční (včetně přepravy na vlečkách), v dopravě automobilové, vodní a letecké, je-li jednou stranou dopravní organisace pro veřejnou přepravu, jakož i spory o poplatky souvisící s prováděním těchto přeprav;
c) majetkové spory, v nichž aspoň jednou ze stran je jednotné zemědělské družstvo;
d) majetkové spory, které nevznikly ze vztahů upravených předpisy o hospodářských smlouvách nebo předpisy o jiných opatřeních, jimiž se zajišťuje plnění úkolů státního plánu rozvoje národního hospodářství; v tomto rámci státní arbitráž nerozhoduje zejména majetkové spory o náhradu škody způsobené dopravními prostředky, spory ve věcech upravených předpisy o národním pojištění, ve věcech ukončení chráněného nájmu bytů a spory o vyloučení věcí z exekuce.
(2) Spory uvedené v odstavci 1 písm. b), c) a d) rozhodují soudy; v těchto sporech jsou všechny strany uvedené v § 1 způsobilé být účastníkem řízení před soudy."
2. V § 8 písm. a) se za slova "krajskému družstevnímu orgánu" vkládají slova "(různým krajským družstevním orgánům)" a písm. b) se doplňuje slovy "po případě resortní nebo družstevní arbitráž".
3. § 10 odst. 1 zní:
"(1) Státní arbitráž republiky Československé rozhoduje spory, pro které není příslušná jiná státní arbitráž, a které nepatří ani před arbitráž resortní (§ 28) nebo družstevní (§ 29)."
4. K § 11 se připojuje odstavec 4 tohoto znění:
"(4) Rozhodováním sporů, uvedených v § 9 písm. a) a b) a v § 10 odst. 1, jejichž předmět spadá převážně do působnosti určitého ministerstva, může státní arbitráž republiky Československé v dohodě s tímto ministerstvem pověřit orgány jeho resortní arbitráže."
5. § 15 zní:
"Státní arbitráž není vázána návrhy stran; může založit, změnit nebo zrušit právní poměr mezi stranami."
6. § 17 zní:
"(1) O všech podstatných porušeních státní, plánovací nebo smluvní discipliny a o jiných závadách a nedostatcích v činnosti podniků, organisací a zařízení socialistického sektoru i orgánů státní správy, které vyšly najevo při arbitrážním jednání, zpravuje státní arbitráž příslušné nadřízené orgány a v nutných případech generální prokuraturu.
(2) Ten, kdo zprávu obdržel, je povinen do třiceti dnů odpovědět a zaujmout zejména stanovisko k případnému návrhu státní arbitráže, jak odstranit závady a vyloučit jejich opakování.
(3) Státní arbitráž je povinna vést přesnou evidenci a kontrolu o zprávách podle odstavce 1 a o odpovědích podle odstavce 2; považuje-li odpověď za nedostatečnou, musí naléhat na provedení opatření, které navrhla ve zprávě, nebo jiného vhodného opatření."
7. V § 18 odst. 1 se před slova "plánovací nebo smluvní discipliny" vkládá slovo "státní".
8. § 20 odst. 2 se doplňuje větou:
"Rozhodnutí lze vykonat, jen požádá-li oprávněná strana o jeho výkon do jednoho roku od právní moci rozhodnutí a v řízení náležitě pokračuje."
9. § 22 odst. 3 a 4 se nahrazuje novým odstavcem 3 tohoto znění:
"(3) Příslušný hlavní arbitr může na návrh nebo z vlastního podnětu rozhodnutí změnit anebo je zrušit a buď přikázat spor k novému projednání nebo učinit jiné opatření, jestliže rozhodnutím byly porušeny právní předpisy nebo zásady hospodářské politiky Československé republiky; takové opatření může učinit u předsmluvních sporů nejpozději do třiceti dnů, u majetkových sporů nejpozději do šedesáti dnů od právní moci rozhodnutí. Ve sporech uvedených v § 11 odst. 1 a 2 má toto právo i hlavní arbitr republiky Československé, po případě hlavní arbitr pro Slovensko. Strana, která nesouhlasí s rozhodnutím státní arbitráže, může do patnácti dnů od právní moci rozhodnutí požádat hlavního arbitra, aby použil svého práva změnit nebo zrušit takové rozhodnutí."
10. § 23 zní:
"(1) Vláda, sbor pověřenců a rada krajského národního výboru mohou z důvodů uvedených v § 22 odst. 3 změnit rozhodnutí příslušného hlavního arbitra učiněné podle § 22 odst. 3 anebo je zrušit a buď přikázat spor k novému projednání nebo učinit jiné opatření; ze stejných důvodů mohou tyto orgány takto postupovat, jestliže hlavní arbitr k návrhu na přezkoumání rozhodnutí neučinil některé z opatření uvedených v § 22 odst. 3. Ve sporech uvedených v § 11 odst. 1 a 2 má tato práva jen vláda, po případě sbor pověřenců.
(2) Žádá-li o přezkoumání rozhodnutí učiněného podle § 22 odst. 3 strana nebo orgán nadřízený některé ze stran, musí být žádost podána u té státní arbitráže, o jejíž rozhodnutí jde, nejpozději do třiceti dnů ode dne, kdy strana nebo jí nadřízený orgán obdržely rozhodnutí hlavního arbitra."
11. § 26 zní:
"(1) Hlavní arbitr republiky Československé vydává obecné směrnice pro činnost orgánů státní, resortní a družstevní arbitráže.
(2) Hlavní arbitr republiky Československé svolává pravidelné porady pracovníků státní, resortní a družstevní arbitráže a provádí průzkum a kontrolu jejich práce."
12. § 27 zní:
"Podrobné předpisy o organisaci, pravomoci a příslušnosti státní arbitráže a o řízení před ní vydá hlavní arbitr republiky Československé a podle potřeby je vyhlásí v úředním listě; podrobné předpisy k provedení § 7 odst. 1 písm. d) vydá v dohodě s nejvyšším soudem."
13. § 28 zní:
"(1) Jednotliví ministři zřizují podle potřeby při svých ministerstvech orgány resortní arbitráže a při pověřenectvech oblastní orgány resortní arbitráže, které mezi stranami přímo podřízenými těmto ministerstvům, po případě pověřenectvům rozhodují spory uvedené v odstavci 2; podle potřeby zřizují ministři též orgány resortní arbitráže a oblastní orgány resortní arbitráže při jiných ústředních úřadech (jejich oblastních orgánech) jim podřízených.
(2) Orgány resortní arbitráže rozhodují
a) předsmluvní spory;
b) spory z hospodářských smluv nebo jiných opatření, jimiž se zajišťuje plnění úkolů státního plánu rozvoje národního hospodářství;
c) majetkové spory, které vznikly ze vztahů upravených předpisy o hospodářských smlouvách nebo jiných opatřeních uvedených v písm. b);
d) spory, jejichž rozhodováním je pověří státní arbitráž republiky Československé (§ 11 odst. 4).
(3) Pro resortní arbitráž platí přiměřeně ustanovení §§ 1, 2, 4 a 7, § 11 odst. 3, § 12, §§ 15 až 21 a §§ 24 a 25; resortní arbitráž je povinna zahájit arbitrážní řízení také z podnětu hlavního arbitra republiky Československé.
(4) Resortní arbitráž může z důvodů vhodnosti postoupit spor státní arbitráži při krajském národním výboru, která je usnesením o tom vázána.
(5) Předpisy o organisaci resortní arbitráže, o její příslušnosti, o řízení před ní a o přezkoumávání jejích rozhodnutí vydají příslušní ministři."
14. § 29 zní:
"(1) Ústřední svazy družstev mohou zřídit orgány družstevní arbitráže při těchto svazech a oblastní orgány družstevní arbitráže při slovenských svazech družstev. S výjimkou sporů, spadajících do pravomoci státní arbitráže [§ 8 písm. a)], rozhodují orgány družstevní arbitráže spory uvedené v § 28 odst. 2, k nimž došlo mezi podřízenými družstvy, po případě družstevními svazy a jejich podniky.
(2) Pro družstevní arbitráž platí obdobně ustanovení § 28 odst. 3 a 4.
(3) Předpisy o organisaci družstevní arbitráže, o její příslušnosti, o řízení před ní a o přezkoumávání jejích rozhodnutí vydají příslušné ústřední svazy družstev."
Čl.II
Dosavadní orgány resortní arbitráže a oblastní orgány resortní arbitráže zůstávají i nadále v činnosti; v platnosti zůstávají nadále též předpisy vydané podle § 28 odst. 4 vládního nařízení č. 47/1953 Sb., pokud neodporují ustanovení § 28 odst. 1 až 4 citovaného nařízení ve znění čl. I. tohoto nařízení.
Čl.III
(1) Orgány státní (resortní) arbitráže i soudy dokončí věci zahájení u nich před účinností tohoto nařízení, i když by podle ustanovení čl. I č. 1 nebo č. 13 tyto věci do jejich pravomoci již nepatřily; ustanovení § 12 vládního nařízení č. 47/1953 Sb. tím není dotčeno.
(2) U sporů, ve kterých bylo učiněno rozhodnutí státní arbitráže přede dnem, kdy toto nařízení nabude účinnosti, se pro žádost strany o přezkoumání rozhodnutí užije dosavadních předpisů.
Čl.IV
Ministr spravedlnosti se zmocňuje, aby upravil a ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění vládního nařízení č. 47/1953 Sb., jak vyplývá z pozdějších předpisů.
Čl.V
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou je všichni členové vlády.
Zápotocký v. r.
Široký v. r.
Dr. Dolanský v. r.                 Ing. Jankovcová v. r.
gen. arm. Dr. Čepička v. r.        Jonáš v. r.
Kopecký v. r.                      Krajčír v. r.
Uher v. r.                         Krosnář v. r.
Barák v. r.                        Dr. Kyselý v. r.
Beran v. r.                        Málek v. r.
David v. r.                        Maurer v. r.
Dvořák v. r.                       Dr. Nejedlý v. r.
Ďuriš v. r.                        Dr. Neuman v. r.
Nosek v. r.                        Plojhar v. r.
Poláček v. r.                      Pospíšil v. r.
Ing. Púčik v. r.                   Reitmajer v. r.
Smida v. r.                        Ing. Šimůnek v. r.
Dr. Škoda v. r.                    Dr. Šlechta v. r.
                         Štoll v. r.

Novinky v eshopu

Online konference

  • 11.03.2021Rodina v právu a bezpráví - III. ročník (online - živé vysílání) - 11.3.2021
  • 12.03.2021Evidence skutečných majitelů – změny, které se dotknou (téměř) každé právnické osoby (online - živé vysílání) - 12.3.2021
  • 23.03.2021Jak na e-shopy a weby právně správně (a prakticky) - (online - živé vysílání) - 23.3.2021
  • 14.05.2021Novinky v soutěžním právu (online - živé vysílání) - 14.5.2021
  • 18.06.2021Veřejné zakázky aktuálně (online - živé vysílání) - 18.6.2021

Online kurzy

  • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2021 - 2. díl)
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2021 - 1. díl)
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2021)
  • Dohoda o vině a trestu
  • Porušení povinností zaměstnance ve světle judikatury Nejvyššího soudu aneb šance pro zaměstnavatele
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
JUDr. Jiří Votrubec
JUDr. Jiří Votrubec
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Filip Seifert, MBA
JUDr. Filip Seifert, MBA
Kurzy lektora
Mgr. Jiří Harnach
Mgr. Jiří Harnach
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • EPRAVO.CZ Magazine 2021
  • Veřejné zakázky 2021
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)
  • Monitoring judikatury (6 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Úroky z prodlení mezi podnikateli a dobré mravy
  • 10 otázek pro ... Jolanu Maršíkovou
  • Směrnice o platebních službách a „silné ověření uživatele“. Co si pod tím představit?
  • Vypořádání staveb umístěných na cizích pozemcích
  • Občanský průkaz a prokazování totožnosti
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Náhrada za újmu na zdraví po pádu na neudržovaném chodníku
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Občanský průkaz a prokazování totožnosti
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Návrh zákona na ochranu oznamovatelů – nové povinnosti pro zaměstnavatele
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Vnitřní předpis - zákon zaměstnavatele (firmy)
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • MZ se brání výtkám ombudsmana, citlivé údaje zveřejňovat nesmí
  • Vybraná nejnovější judikatura k nároku na pokutu za prodlení s nepeněžitým plněním - zejména za pozdní nebo nesprávné vyúčtování nákladů a záloh na služby spojené s užíváním bytu
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Náklady řízení
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Společnost s ručením omezeným ve světle novely zákona o obchodních korporacích

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Základní kapitál

Potřeba společnosti získat finanční prostředky pro realizaci určitého podnikatelského záměru sama o sobě zásadně neodůvodňuje omezení či dokonce vyloučení přednostního práva...

Zastavení exekuce (exkluzivně pro předplatitele)

Vyjádření (stanovisko) správního orgánu (silničního správního úřadu), který vydal exekuční titul, že povinnost uložená exekučním titulem byla splněna, není pro exekuční soud...

Místní příslušnost soudu

Ve sporu o zadostiučinění za zásah do cti, vážnosti a důstojnosti zasláním nepravdivých informací elektronickou poštou je podle § 87 písm. b) o. s. ř. místně příslušným i soud, v...

Odpovědnost státu za škodu (exkluzivně pro předplatitele)

I pro rozhodování soudu o nároku na náhradu škody platí ustanovení § 154 o. s. ř., které stanoví, že pro rozsudek je rozhodující stav v době jeho vyhlášení. To znamená, že...

Spolek (exkluzivně pro předplatitele)

Za zájem hodný právní ochrany ve smyslu § 258 o. z. naopak nelze bez dalšího považovat např. pouze obecně vymezený společenský (veřejný) zájem na tom, aby rozhodnutí orgánu spolku...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů