epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Vyhláška ze dne 30.10.1957, kterou se vydávají prováděcí předpisy k vládnímu nařízení o odevzdávání a převzetí dokončených staveb nebo jejich částí a o povolení k jejich uvedení do trvalého provozu (užívání)

    30.10.1957 | Sbírka:  243/1957 Ú.l. | Částka:  130/1957ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 8/1956 Sb., 1/1956 Sb.
    Pasivní derogace: 50/1976 Sb., 144/1959 Ú.l., 69/1958 Sb.
    243/1957 Ú.l.
    VYHLÁŠKA
    Státního výboru pro výstavbu
    ze dne 30. října 1957,
    kterou se vydávají prováděcí předpisy k vládnímu nařízení o odevzdání a převzetí dokončených staveb nebo jejich částí a o povolení k jejich uvedení do trvalého provozu (užívání).
    Změna: 69/1958 Sb.
    Změna: 144/1959 Ú.l.
    Státní výbor pro výstavbu stanoví v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady a orgány podle § 2 odst. 3 vládního nařízení č. 1/1956 Sb., o zřízení Státního výboru pro výstavbu, Ústřední správy pro bytovou a občanskou výstavbu a Oblastní správy pro bytovou a občanskou výstavbu na Slovensku, k provedení vládního nařízení č. 8/1956 Sb., o odevzdání a převzetí dokončených staveb nebo jejich částí a o povolení k jejich uvedení do trvalého provozu (užívání) - (dále jen "nařízení").
    ČÁST PRVNÍ
    ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
    Rozsah platnosti.
    1. Tato vyhláška upravuje:
    I. postup při odevzdávání a převzetí dokončených staveb nebo jejich částí mezi investorem a dodavatelem, při zkušebním provozu a při povolování trvalého provozu (užívání) staveb nebo jejich provozně ucelených částí, a to u staveb dokončených po 31. srpnu 1956, v tomto rozsahu:
    a) ustanovení části druhé, o odevzdávání a převzetí dokončených staveb nebo jejich ucelených částí a ustanovení části třetí, o zkušebním provozu se vztahují:
    aa) na stavby zařazené do státního plánu investiční výstavby a prováděné dodavatelským způsobem;
    ab) na generální opravy zadávané organisacemi státního socialistického sektoru, jestliže je k těmto generálním opravám třeba stavebních nebo montážních prací prováděných dodavatelským způsobem;
    ac) přiměřeně na stavby prováděné organisacemi státního socialistického sektoru jako investory ve vlastní režii a na stavby prováděné jimi z prostředků podnikových fondů pracujících, ředitelského fondu, z podílu nadplánových zisků, z úvěrů na racionalisační opatření nebo z jiných podobných prostředků, pokud v části páté není stanoveno něco jiného;
    ad) přiměřeně na generální opravy prováděné organisacemi státního socialistického sektoru ve vlastní režii a na generální opravy staveb prováděných jimi z prostředků podnikových fondů pracujících, ředitelského fondu, z podílu nadplánových zisků, z úvěrů na racionalisační opatření nebo z jiných podobných prostředků, jestliže je k těmto generálním opravám třeba stavebních nebo montážních prací a pokud v části páté není stanoveno něco jiného;
    ae) přiměřeně na stavby nezahrnuté do státního plánu investiční výstavby, jejichž investory jsou organisace socialistického sektoru s výjimkou jednotných zemědělských družstev dále na stavební a montážní práce při generálních opravách a na další práce a výkony, týkající se investiční výstavby (na př. geologicko-průzkumné práce), prováděné těmito organisacemi;*)
    b) ustanovení části čtvrté o uvedení dokončených staveb nebo jejich provozně ucelených částí do trvalého provozu (užívání) se vztahují na veškeré stavby;
    II. postup při zjednodušeném řízení pro povolení trvalého provozu (užívání) staveb nebo jejich provozně ucelených částí, a to u staveb dokončených mezi 1. lednem 1947 a 31. srpnem 1956, v rozsahu stanoveném v části páté oddíl třetí.
    ČÁST DRUHÁ.
    zrušena
    ODDÍL PRVNÍ.
    zrušen
    zrušen
    zrušen
    ODDÍL DRUHÝ.
    zrušen
    zrušen
    ODDÍL TŘETÍ.
    zrušen
    zrušen
    zrušen
    zrušen
    zrušen
    zrušen
    zrušen
    zrušen
    zrušen
    ČÁST TŘETÍ.
    K § 13 odst. 1 nařízení.
    Zkušební provoz.
    40. Zkušební provoz se provádí na stavbě nebo provozně ucelené části stavby a jeho výsledky musí zajistit plynulý trvalý provoz. Při zkušebním provozu prověřuje investor technické údaje zařízení (výkon, účinnost, spotřebu paliv apod.).
    41. Investor a dodavatel jsou povinni učinit opatření, aby před ukončením zkušebního provozu byly skončeny dodatečné práce a dodávky (bod 38) a odstraněny vady zjištěné při zkušebním provozu.
    Nemohou-li být tato opatření ze závažných důvodů provedena, musí být tato okolnost řádně odůvodněna v denních záznamech o zkušebním provozu.
    Vady a nedodělky zjištěné při zkušebním provozu a během jeho provádění neodstraněné, které by bránily plynulému, bezpečnému a hospodárnému provozu, musí být odstraněny před zahájením řízení o uvedení do trvalého provozu (užívání).
    K § 13 odst. 2 nařízení.
    42. Strany jsou povinny ve smlouvě přesně sjednat dobu, podmínky a způsob zkušebního provozu, jakož i povinnosti stran v souvislosti s tím.
    Bylo-li trvání zkušebního provozu sjednáno ve smlouvě na základě rozhodnutí orgánu nadřízeného investorovi, může být prodlouženo jen v odůvodněném případě a se souhlasem tohoto orgánu v dodatku ke smlouvě.
    K § 14 odst. 5 a 6 nařízení.
    43. V denních záznamech o zkušebním provozu uvede investor (provozovatel) zejména taková zjištění skutečností zkušebního provozu, která se při řízení podle části čtvrté nařízení nemohou opakovat nebo jejichž opakování by bylo nehospodárné (základové výpusti přehrad, maximální výkony a zatížení apod.).
    Po skončení zkušebního provozu provede investor (provozovatel) jeho vyhodnocení, které slouží za podklad pro povolovací řízení a které uvede v denním záznamu. V záznamu uvede rovněž přesné datum (a je-li to potřebné pro určení nákladů zkušebního provozu i hodinu) skutečného zahájení a skončení zkušebního provozu.
    ČÁST ČTVRTÁ.
    UVEDENÍ DO TRVALÉHO PROVOZU (UŽÍVÁNÍ).
    ODDÍL PRVNÍ.
    Společná ustanovení.
    44. Dokončené stavby nebo jejich provozně ucelené části mohou být uvedeny do trvalého provozu (užívání) teprve po jejich odevzdání a převzetí podle ustanovení části druhé nařízení, s výjimkou jednotných zemědělských družstev (bod 1. - I písm. ae), popřípadě po provedení zkušebního provozu podle části třetí nařízení, jestliže bylo zjištěno, že jsou splněny též všechny ostatní podmínky nutné k jejich uvedení do trvalého provozu (užívání) a jestliže příslušné orgány (bod 46) daly k tomu povolení.
    Provozně ucelenou částí stavby mohou být soubor objektů, jednotlivý objekt a kromě bytové a občanské výstavby též část objektu nebo souboru objektů (body 4 a 6), které jsou schopny samostatného trvalého provozu (užívání).
    45. (zrušen)
    46. Orgány oprávněnými vydávat povolení k uvedení dokončených staveb nebo jejich provozně ucelených částí do trvalého provozu (užívání) - (dále jen "povolení") jsou:
    a) vláda;
    b) jednotliví ministři (vedoucí ústředních úřadů) - (dále jen "ministři"), do jejichž působnosti investice patří nebo orgány jimi zmocněné;
    c) odbory pro výstavbu rad okresních národních výborů, jakož i výkonné orgány místních národních výborů, pokud jsou stavebními úřady (dále jen "stavební úřady").
    Tyto orgány vydávají povolení na základě zjištění a posudku jimi pověřených odborných komisí nebo jiných orgánů o způsobilosti stavby nebo její provozně ucelené části k uvedení do trvalého provozu (užívání).
    ODDÍL DRUHÝ.
    Povolení vlády.
    47. Vláda vydává povolení u staveb nebo jejich provozně ucelených částí uvedených v seznamu, který podle návrhu ústředních investorů předkládaných Státnímu výboru pro výstavbu každoročně sestavuje Státní výbor pro výstavbu v dohodě se Státním úřadem plánovacím a jejž vláda schvaluje. Povolení vydává na základě zjištění a posudku odborných komisí nebo jiných orgánů, které jmenuje na návrh Státního výboru pro výstavbu.
    K § 17 nařízení.
    48. Zároveň s oznámením a návrhem podle § 17 nařízení předloží ministerstvo nadřízené investorovi Státnímu výboru pro výstavbu potřebnou dokumentaci, kterou investor v této době má. Zbývající část dokumentace může ministerstvo předložit postupně, její poslední část však nejpozději pět dní přede dnem, který navrhlo jako den zahájení povolovacího řízení.
    K § 18 nařízení.
    49. K dokumentaci, kterou je povinen investor připravit, náleží podle povahy stavby též
    a) vymezení rozsahu provozně ucelené části stavby, pro kterou žádá investor (provozovatel) povolení k trvalému provozu (užívání);
    b) seznam důležitých odchylek a změn oproti schválenému projektu s odůvodněním;
    c) dokumentace o dodatečných pracích a dodávkách (§ 9 odst. 2 nařízení).
    50. Porovnání základních ukazatelů projektu a rozpočtu s ukazateli podle skutečného stavu [§ 18 písm. i) nařízení] provede investor ve skladbě nomenklatur údajů a ukazatelů určených podle příslušných předpisů*) tak, aby sloužilo posuzovacímu orgánu pro vyhodnocení stavby (bod 55).
    51. Při vyhodnocení staveb se zjišťují zejména:
    a) skutečné pořizovací náklady a investiční náklady podle schváleného rozpočtu, popřípadě jeho schválených změn;
    b) skutečný přírůstek základních fondů;
    c) skutečný přírůstek kapacit;
    d) skutečná doba trvání stavby, která se srovná s dobou předpokládanou projektem, popřípadě s dobou stanovenou příslušnými předpisy.
    52. Odborná komise při porovnání základních ukazatelů projektu a rozpočtu s údaji podle skutečného stavu vyčísluje:
    a) ukazatele investičních nákladů na účelovou jednotku stavby podle skutečnosti a podle projektu a rozpočtu;
    b) ukazatele podílu investičních nákladů podle druhu nákladů (stavební práce, stroje a zařízení, montážní práce a ostatní) a podle účelu (příprava pozemků pro stavbu, náklady na hlavní výrobní objekty, objekty energetického hospodářství atd.) v procentech z celkových investičních nákladů podle skutečnosti a podle schváleného projektu.
    Při porovnání uvedených ukazatelů je třeba brát v úvahu zjištěné odchylky od projektové a rozpočtové dokumentace [§ 5 odst. 4 písm. c) nařízení] a jsou-li většího rozsahu, je nutno provést i vyčíslení investičních údajů a ukazatelů, zejména ploch a obestavěných prostorů, podle jejich použití a provést srovnání s předpoklady schváleného projektu.
    Rozdíly mezi skutečností a předpoklady projektu a rozpočtu musí být odůvodněny.
    53. Předseda odborné komise je oprávněn, je-li toho k posouzení stavby třeba, vyžádat si kromě dokumentace, kterou je povinen připravit investor, další potřebnou dokumentaci též od poddodavatelů, dodavatelů zařízení a dodavatelů hmot.
    K § 21 odst. 1 nařízení.
    54. Odborná komise posuzuje způsobilost stavby nebo její provozně ucelené části při uvedení do trvalého provozu (užívání) též s hlediska obecných hospodářských potřeb a zájmů.
    K § 22 odst. 1 nařízení.
    55. Odborná komise ověří správnost investorem provedeného porovnání základních ukazatelů projektu a rozpočtu s ukazateli podle skutečného stavu a porovnání upravené podle výsledků ověření připojí jako přílohu k zápisu o povolovacím řízení. Po jednom dalším vyhotovení přílohy obdrží Státní výbor pro výstavbu a ústřední místo určené pro vyhodnocování ukazatelů v příslušném oboru výstavby.*)
    56. Odborná komise ve svých celkových závěrech a návrzích podle okolností doporučí též jí navrhovaná zlepšení.
    Předběžné povolení.
    57. Jestliže jsou splněny všechny nutné podmínky k uvedení stavby nebo její provozně ucelené části do trvalého provozu (užívání) a jestliže odborná komise doporučila vydat povolení, je předseda komise oprávněn vydat předběžné povolení. Vydání předběžného povolení se provede v zápise o povolovacím řízení, v němž se určí též datum počátku jeho platnosti.
    Odmítne-li komise vydat předběžné povolení, určí zároveň přiměřenou lhůtu k odstranění zjištěných nedostatků, pro něž nelze povolení vydat.
    ODDÍL TŘETÍ.
    Povolení ministerstev nebo jimi pověřených orgánů.
    K § 25 nařízení.
    Orgány oprávněné vydat povolení.
    58. U všech staveb nebo jejich provozně ucelených částí, které se provádějí v oboru působnosti jednotlivých ministrů, vydávají povolení, pokud vydání tohoto povolení není vyhrazeno vládě nebo stavebním úřadům:
    a) jednotliví ministři pro stavby, které sami jmenovitě určí;
    b) orgány, které jednotliví ministři ve svém oboru působnosti zmocní vydáváním povolení, a to buď pro jednotlivé jmenovitě určené stavby nebo pro stavby určené podle druhu.
    59. Útvar nebo pracovník útvaru, který byl zúčastněn při vypracování projektové přípravy nebo při provádění stavby, pro níž má být vydáno povolení, nemůže být orgánem zmocněným vydat povolení pro tuto stavbu, s výjimkou uvedenou v bodě 108.
    Odborné komise nebo jiné posuzovací orgány.
    60. Členy odborných komisí, včetně jejich předsedů jmenují ministři, popřípadě vedoucí jimi zmocněných orgánů [bod 58 písm. b)] z pracovníků organisací jim podřízených. Jestliže členem odborné komise zřízené při orgánu uvedeném v bodě 58 písm. b) má být pracovník jiné organisace, jmenuje jej vedoucí této organisace na návrh orgánu zmocněného vydat povolení.
    61. Odborné komise se ustanovují:
    a) jako stálé pro stavby nebo jejich provozně ucelené části určené podle druhů staveb nebo
    b) pro jednotlivé stavby nebo jejich provozně ucelené části.
    62. Členy odborných komisí mohou být jmenováni toliko zkušení a podle druhu, rozsahu a důležitosti stavby odborně kvalifikovaní pracovníci.
    Odborné komise musí být složeny tak, aby většinu jejich členů včetně předsedy netvořili pracovníci, kteří se zúčastnili vypracování projektové dokumentace nebo osoby, které se zúčastnily provádění a odevzdání a převzetí stavby nebo její provozně ucelené části.
    63. Odborné komise se zřizují zpravidla jen u staveb technicky složitých, vývojových nebo takových, u nichž je nutno posuzovat zároveň více speciálních otázek (např. otázky požární bezpečnosti, hygienické a protiepidemické ochrany, CO, vodohospodářské, dopravní, ochrany památek a přírody) nebo jsou-li pro jejich ustavení jiné závažné důvody.
    V ostatních případech se ustavují jiné posuzovací orgány, kterými může být útvar organisace nebo jednotlivý zkušený a odborně způsobilý pracovník.
    64. Pracovník, který byl zúčastněn při vypracování projektové přípravy, při provádění nebo při odevzdání a převzetí stavby nebo její provozně ucelené části, nemůže být posuzovacím orgánem pro tuto stavbu s výjimkou ustanovení bodu 108.
    Příprava povolovacího řízení.
    65. Návrh na zahájení řízení o uvedení stavby nebo její provozně ucelené části do trvalého provozu (užívání) - (dále jen "povolovací řízení") podává investor.
    Investor oznámí orgánu oprávněnému vydat povolení nejméně 30 dní předem, že stavba nebo její provozně ucelená část bude k určitému termínu připravena k provedení povolovacího řízení, navrhne mu den jeho zahájení, jakož i orgány a organisace, které mají být k tomuto řízení přizvány.
    Zároveň s oznámením předloží všechnu dokumentaci potřebnou podle povahy stavby (bod 66), kterou v této době má. Zbývající část dokumentace může investor předložit postupně, její poslední část však nejpozději pět dní přede dnem navrženým pro zahájení povolovacího řízení.
    66. Investor je povinen podle povahy stavby předložit zejména tuto dokumentaci:
    a) popis rozsahu provozně ucelených částí stavby, pro které žádá investor (provozovatel) povolení trvalého provozu (užívání);
    b) přehlednou zprávu o průběhu výstavby se seznamem předkládané dokumentace;
    c) veškerou dokumentaci převzatou od dodavatele (§ 5 odst. 4 nařízení);
    d) doklady o schválení projektové a rozpočtové dokumentace (schvalovací protokol) a povolení potřebná k zahájení stavby;
    e) seznam důležitých odchylek a změn oproti schválenému projektu s odůvodněním;
    f) dokumentaci o dodatečných pracích a dodávkách (§ 9 odst. 2 nařízení);
    g) doklady o komplexním vyzkoušení zmontovaného zařízení;
    h) zápisy o odevzdání a převzetí jednotlivých objektů a celé stavby nebo jejich částí od dodavatelů (§ 10 nařízení);
    i) doklady o převzetí strojního zařízení;
    j) povolení a podmínky odborných dozorčích orgánů (§ 27 odst. 1 nařízení);
    k) záznamy o zkušebním provozu;
    l) porovnání základních ukazatelů projektu a rozpočtu s ukazateli podle skutečného stavu, které provede investor obdobně podle ustanovení bodů 50 a 51;
    m) nezbytnou provozní dokumentaci (návody k obsluze, strojní karty apod.) a doklady o organisačním zajištění trvalého provozu.
    Zahájení povolovacího řízení.
    67. Jakmile investor oznámí orgánu oprávněnému vydat povolení, že stavba nebo její provozně ucelená část bude připravena k uvedení do trvalého provozu (užívání), určí tento orgán - pokud se tak již nestalo - odbornou komisi (posuzovací orgán) k provedení povolovacího řízení a stanoví den zahájení a lhůtu provedení tohoto řízení; současně jí odevzdá dokumentaci předloženou investorem.
    Lhůta pro provedení povolovacího řízení nemá být delší než 21 dnů; orgán oprávněný vydat povolení může však tuto lhůtu v odůvodněných případech prodloužit.
    Orgány a organisace zúčastněné při povolovacím řízení.
    68. Předseda odborné komise (posuzovací orgán) přizve k řízení investora, provozovatele, stavební úřad nebo jiný orgán, který povolil přípustnost stavby, generálního projektanta, dodavatele stavebních prací a podle povahy stavby i dodavatele montážních prací a dodavatele hlavních zařízení.
    Kromě toho musí být přizvány k jednání o jednotlivých otázkách odborné dozorčí orgány podle zvláštních předpisů (orgány odborného technického dozoru, hygienické a protiepidemické služby, vodohospodářské, dopravní, požární ochrany, CO, ochrany památek a přírody, inspekce práce, vojenské apod.), nebyl-li již dříve opatřen jejich písemný souhlas. Tyto orgány při jednání ověřují, zda byly u stavby nebo její provozně ucelené části, která je předmětem řízení, splněny podmínky zajišťující obecné zájmy, uplatněné jimi při vyjádření k projektu anebo v průběhu přípravy a provádění stavby.
    K jednání musí být přizván také zástupce místního národního výboru, není-li jeho výkonný orgán stavebním úřadem.
    Posuzování způsobilosti stavby.
    69. Odborná komise je způsobilá k jednání za přítomnosti alespoň dvou třetin členů, mezi nimiž musí být v každém případě odborníci příslušní pro posouzení projednávaných otázek.
    70. Odborná komise (posuzovací orgán) zkoumá způsobilost stavby nebo její provozně ucelené části k uvedení do trvalého provozu (užívání) na podkladě předložené dokumentace (bod 66), výsledků provedených zkoušek a zkušebního provozu, prohlídky na místě, na podkladě zjištění, že provedené práce a dodávky zařízení byly investorem řádně převzaty od dodavatelů a u výrobních objektů též na základě zjištění, že na instalovaném zařízení lze dosáhnout výkonů a vyrábět veškeré výrobky podle předpokladů projektu.
    Odborná komise (posuzovací orgán) prozkoumá stavbu též s hlediska obecných hospodářských potřeb a zájmů. Při posuzování se také zjišťuje, zda stavba nebo její provozně ucelená část vyhovuje podmínkám stanoveným odbornými dozorčími orgány, zajišťujícími obecné zájmy (bod 68).
    Odborná komise (posuzovací orgán) má právo uložit investorovi provedení zkoušek zařízení nebo jednotlivých částí stavby, považuje-li to za nutné pro posouzení způsobilosti stavby nebo její provozně ucelené části k uvedení do trvalého provozu (užívání).
    Předseda odborné komise (posuzovací orgán) může přizvat ke konsultaci experty, je-li toho třeba k objasnění speciálních otázek; je oprávněn vyžádat si kromě dokumentace, kterou je povinen připravit investor, další potřebnou dokumentaci též od poddodavatelů, dodavatelů zařízení a dodavatelů hmot.
    71. Zjistí-li odborná komise (posuzovací orgán) u stavby nebo její provozně ucelené části nedostatky a má-li za to, že je přesto možné stavbu nebo její provozně ucelenou část uvést do trvalého provozu (užívání), stanoví opatření a lhůty, ve kterých je investor povinen zabezpečit odstranění těchto nedostatků. Je-li k odstranění nedostatků třeba opatření, jejichž provedení nemůže podle platných předpisů zabezpečit investor, předloží posuzovací orgán návrh těchto opatření orgánu nadřízenému investorovi, který zařídí další postup k odstranění nedostatků a orgánu oprávněnému vydat povolení.
    Dospěje-li odborná komise (posuzovací orgán) k závěru, že zjištěné nedostatky brání uvedení stavby nebo její provozně ucelené části do trvalého provozu (užívání), navrhne, aby povolení nebylo vydáno a doporučí potřebná opatření.
    Zápis o povolovacím řízení.
    72. Odborná komise (posuzovací orgán) pořídí o povolovacím řízení zápis, jehož obsah je určen ustanovením § 22 nařízení.
    73. Odborná komise (posuzovací orgán) ověří správnost porovnání základních ukazatelů projektu a rozpočtu, provedeného investorem podle bodu 66 písm. l) a uvede v příloze zápisu též výsledek tohoto ověření. Jedno vyhotovení přílohy obdrží ústřední místo určené pro vyhodnocování ukazatelů v příslušném oboru výstavby.*)
    V celkových závěrech a návrzích mají být také uvedena zlepšená opatření, která doporučuje odborná komise (posuzovací orgán).
    Při různosti názorů mezi jednotlivými členy komise stanoví znění zápisu předseda komise; v tomto případě se k zápisu připojí jako přílohy písemná prohlášení těch členů komise, popřípadě dodavatele nebo investora (provozovatele), kteří se stanoveným zněním zápisu nesouhlasí. To platí obdobně, nesouhlasí-li se zněním zápisu některý z orgánů přizvaných podle bodu 68. V takovém případě předseda odborné komise (posuzovací orgán) připojí k písemným prohlášením své vyjádření.
    74. Jsou-li dány podmínky a předpoklady pro uvedení stavby nebo její provozně ucelené části do trvalého provozu (užívání) a souhlasí-li s tím odborné dozorčí orgány, je předseda odborné komise (posuzovací orgán) oprávněn vydat předběžné povolení, které se uvede v zápise o povolovacím řízení; v něm se určí též datum počátku platnosti předběžného povolení.
    Projednání návrhu na povolení a námitek.
    75. Předseda odborné komise (posuzovací orgán) předloží zápis o povolovacím řízení do pěti dnů po jeho podepsání orgánu oprávněnému vydat povolení a opis zašle investorovi (provozovateli) a jeho nadřízenému orgánu, není-li totožný s orgánem oprávněným vydat povolení.
    76. Má-li orgán nadřízený investorovi (provozovateli) námitky proti obsahu zápisu, zašle je nejpozději do deseti dnů ode dne, kdy mu byl zápis doručen, orgánu oprávněnému vydat povolení a zároveň předsedovi odborné komise (posuzovacímu orgánu).
    Předseda odborné komise (posuzovací orgán) je povinen vyjádřit se k námitkám a své vyjádření zaslat orgánu oprávněnému vydat povolení do pěti dnů ode dne, kdy je dostal.
    Rozhodnutí o povolení.
    77. Orgán oprávněný vydat povolení přezkouší zápis a návrhy odborné komise (posuzovacího orgánu), jakož i námitky orgánu nadřízeného investorovi (provozovateli), pokud byly podány, s přihlédnutím k vyjádření předsedy komise (posuzovacího orgánu). Do třiceti dnů ode dne doručení zápisu o povolovacím řízení rozhodne, od kdy a za jakých podmínek povoluje uvedení stavby nebo její provozně ucelené části do trvalého provozu (užívání). Zároveň stanoví opatření a lhůty pro odstranění zjištěných nedostatků.
    Je-li orgán nadřízený investorovi (provozovateli) nadřízen současně též orgánu oprávněnému vydat povolení, musí s ním projednat jeho případné námitky k zápisu ještě před vydáním povolení.
    Rozhodnutí o povolení se vydává provozovateli; jestliže se jím ukládá odstranění zjištěných nedostatků, zašle jej orgán oprávněný vydat povolení též investorovi. Opis rozhodnutí se zašle orgánu nadřízenému provozovateli a orgánu, který vydal rozhodnutí o umístění a přípustnosti stavby. Orgán oprávněný vydat povolení sdělí obsah svého rozhodnutí též předsedovi odborné komise (posuzovacímu orgánu)
    .
    78. Jestliže stavba nebo její provozně ucelená část není způsobilá k uvedení do trvalého provozu (užívání), orgán oprávněný vydat povolení určí, jaká opatření musí investor učinit k odstranění závad, pro něž nelze vydat povolení. Po odstranění těchto závad se provede povolovací řízení jen v nezbytně nutném rozsahu. Pro toto řízení platí přiměřeně ustanovení bodů 65 až 77.
    79. Rozhodnutí podle bodu 78 se vydává investorovi a provozovateli a v opise jejich nadřízeným orgánům. Orgán oprávněný vydat povolení sdělí obsah svého rozhodnutí též předsedovi odborné komise (posuzovacímu orgánu).
    Náklady povolovacího řízení.
    80. Osobní náklady členů odborných komisí (posuzovacích orgánů) a jiných účastníků řízení hradí organisace, u nichž jsou zaměstnáni. Ostatní náklady spojené s řízením hradí investor.*)
    ODDÍL ČTVRTÝ.
    Povolení stavebních úřadů.
    K § 26 nařízení.
    Základní ustanovení.
    81. Stavební úřady vydávají povolení k uvedení staveb nebo jejich provozně ucelených částí do trvalého provozu (užívání):
    a) u obytných staveb a objektů s výjimkou staveb a objektů budovaných jako součást výrobních, dopravních nebo jiných závodů na pozemcích vymezených pro tyto závody (obytný dům pro vrátného, bezpečnostní službu, náčelníka stanice, hradlaře apod.) s výjimkou obytných objektů budovaných na území vyhrazeném pro ozbrojené síly a s výjimkou samostatných obytných objektů budovaných u zařízení orgánů ozbrojených sil;
    b) u krajsky plánovaných staveb včetně obytných staveb a objektů (u staveb občanských, kulturních, sociálních, zdravotních, obchodních, místního průmyslu, komunálního hospodářství apod.);
    c) u staveb masových (dobrovolných) organisací, družstev a soukromých stavebníků bez ohledu na druh a místo stavby;
    d) u veškerých rekonstrukcí, přístaveb, nástaveb a stavebních změn prováděných na stavbách uvedených pod písmeny a), b), c), pokud je lze provádět na podkladě rozhodnutí o přípustnosti stavby nebo na podkladě jiného podobného povolení;
    e) u staveb uvedených pod písmeny a) až d), u nichž má být změněna povaha jejich trvalého provozu (užívání) oproti původnímu povolení; ustanovení bodu 45 platí obdobně.
    82. Pozemkem vymezeným pro závod [bod 81 písm. a)] se rozumí pozemek určený zastavovacím plánem pro provozní účely závodu.
    83. Návrh na zahájení povolovacího řízení podává investor. Povolení vydává stavební úřad provozovateli, který je účastníkem řízení.
    84. K posouzení způsobilosti stavby nebo její provozně ucelené části k uvedení do trvalého provozu (užívání) může stavební úřad zřídit odbornou komisi. Tato komise se zřizuje zpravidla jen pro posouzení staveb technicky složitých nebo vývojových anebo takových, u nichž je nutno posuzovat zároveň více speciálních otázek (např. otázku požární bezpečnosti, hygienické a protiepidemické ochrany, ochrany památek a přírody) nebo jsou-li pro její zřízení jiné závažné důvody. V ostatních případech posoudí stavební úřad způsobilost stavby nebo její provozně ucelené části sám; stavební úřad si však může vyžádat spolupráci jiných výkonných orgánů téhož národního výboru nebo výkonných orgánů nadřízeného národního výboru.
    85. Členy odborných komisí mohou být jen zkušení a podle druhu, rozsahu a důležitosti stavby odborně kvalifikovaní pracovníci stavebního úřadu nebo jiného výkonného orgánu téhož národního výboru anebo národního výboru nadřízeného, jakož i pracovníci organisací, které jsou podřízeny národnímu výboru, jehož výkonný orgán rozhoduje o povolení trvalého provozu (užívání) stavby nebo její provozně ucelené části.
    Členy odborné komise jmenuje vedoucí stavebního úřadu; ke jmenování člena odborné komise, který není pracovníkem stavebního úřadu, je však třeba souhlasu vedoucího příslušného odboru (organisace).
    Předsedou odborné komise je vedoucí stavebního úřadu nebo jím jmenovaný pracovník stavebního úřadu.
    Při jmenování odborné komise musí vedoucí stavebního úřadu dbát na to, aby její složení odpovídalo povaze, rozsahu a důležitosti stavby a aby počet členů komise byl co nejmenší.
    Příprava povolovacího řízení.
    86. Investor ohlásí stavebnímu úřadu písemně nejméně 15 dní před dokončením stavby nebo její provozně ucelené části, kdy bude stavba nebo její provozně ucelená část připravena k uvedení do trvalého provozu (užívání) a zároveň předloží stavebnímu úřadu:
    a) doklady o schválení projektové a rozpočtové dokumentace, popřípadě o schválení jejich dodatků a změn;
    b) povolení a podmínky jiných orgánů státní správy (orgánu odborného technického dozoru, hygienické a protiepidemické služby, vodohospodářského, dopravního, požární ochrany, CO, ochrany památek apod.) a orgánů inspekce práce, předepsané zvláštními předpisy podle druhu stavby;
    c) údaje o rozpočtových a skutečných pořizovacích nákladech stavby;
    d) jestliže došlo ke stavebním změnám, výkresovou dokumentaci se zakreslenými změnami v měřítku dokumentace, podle které bylo vydáno rozhodnutí o přípustnosti stavby. Jestliže povolení ke stavbě vydal jiný orgán než stavební úřad, je tento orgán povinen zúčastnit se řízení a zapůjčit stavebnímu úřadu dokumentaci, podle níž bylo vydáno povolení k stavbě.
    Investor (provozovatel) je povinen předložit stavebnímu úřadu i další podklady nezbytně nutné pro posouzení stavby.
    Zahájení povolovacího řízení.
    87. Stavební úřad je povinen zahájit povolovací řízení nejpozději do sedmi dnů ode dne, kdy stavba nebo její provozně ucelená část bude podle hlášení investora připravena k uvedení do trvalého provozu (užívání). Řízení má být zpravidla ukončeno do patnácti dnů od jeho zahájení.
    Orgány a organisace zúčastněné při povolovacím řízení.
    88. Stavební úřad přizve k jednání investora (generálního investora), provozovatele, generálního projektanta a podle povahy a druhu stavby též dodavatele stavebních prací, popřípadě dodavatele montážních prací a dodavatele hlavního zařízení, jakož i orgán, podle jehož povolení byla stavba provedena, není-li tímto orgánem stavební úřad.
    Kromě toho přizve stavební úřad k projednání speciálních otázek odborné dozorčí orgány, pokud je to stanoveno zvláštními předpisy (orgány odborného technického dozoru, hygienické a protiepidemické služby, vodohospodářské, dopravní, požární ochrany, CO, ochrany památek a přírody apod. a orgány inspekce práce), nebyl-li již dříve opatřen jejich písemný souhlas. Tyto orgány při jednání ověřují, zda byly u odevzdané a převzaté stavby nebo její provozně ucelené části, která je předmětem řízení, splněny podmínky zajišťující obecné zájmy, uplatněné jimi při vyjádření k projektu anebo v průběhu přípravy a provádění stavby. K jednání musí být přizván také zástupce místního národního výboru, není-li jeho výkonný orgán stavebním úřadem.
    Posuzování způsobilosti stavby.
    89. Stavební úřad posuzuje stavbu s hlediska obecných hospodářských potřeb a zájmů. Podkladem pro posouzení způsobilosti stavby nebo její provozně ucelené části k uvedení do trvalého provozu (užívání) je projektová dokumentace, výsledky provedených zkoušek, popřípadě zkušebního provozu a prohlídka na místě. U výrobních objektů, jde-li o stavby organisací řízených národními výbory, posuzuje stavební úřad způsobilost též na základě zjištění, že na instalovaném zařízení lze dosáhnout výkonů a vyrábět veškeré výrobky podle předpokladů projektu.
    Stavební úřad zjišťuje také, zda stavba nebo její provozně ucelená část vyhovuje podmínkám stanoveným odbornými dozorčími orgány (bod 88).
    Považuje-li to za nutné pro posouzení způsobilosti stavby, může stavební úřad uložit investorovi provedení zkoušek zařízení nebo jednotlivých částí stavby.
    Stavební úřad může přizvat ke konsultaci experty, je-li toho třeba k objasnění speciálních otázek a je oprávněn vyžádat si kromě dokumentace, kterou je povinen připravit investor, další dokumentaci, a to též od poddodavatelů, dodavatelů zařízení a dodavatelů hmot.
    90. Do trvalého provozu (užívání) nesmějí být uváděny stavby nebo jejich provozně ucelené části, které nezajišťují plynulý, bezpečný a hospodárný provoz (užívání).
    91. Zjistí-li stavební úřad u stavby nebo její provozně ucelené části nedostatky a má-li za to, že je přesto možné stavbu nebo její provozně ucelenou část uvést do trvalého provozu (užívání), stanoví opatření a lhůty, ve kterých je investor povinen zabezpečit odstranění těchto nedostatků. Je-li u staveb organisací řízených národními výbory třeba k odstranění nedostatků opatření, jejichž provedení nemůže podle platných předpisů zajistit investor, předloží stavební úřad návrh těchto opatření orgánu nadřízenému investorovi, který zajistí odstranění těchto nedostatků.
    Zápis o povolovacím řízení
    92. Stavební úřad pořídí o povolovacím řízení zápis, který obsahuje zejména:
    a) stručný popis a hlavní údaje o stavbě nebo její provozně ucelené části, která má být uvedena do trvalého provozu (užívání);
    b) porovnání stavby se schválenou projektovou a rozpočtovou dokumentací s hlediska hotovosti a úplnosti a soupis zjištěných odchylek a nedodělků;
    c) posouzení jakosti provedených prací a dodávek zařízení vzhledem ke schválenému projektu a soupis zjištěných vad;
    d) posouzení, zda stavba a její jednotlivé části odpovídají platným předpisům (bezpečnostním, hygienickým, protipožárním aj).;
    e) celkové závěry o způsobilosti stavby k uvedení do trvalého provozu (užívání);
    f) podpisy členů odborné komise, popřípadě pracovníků, kteří řízení provedli, investora (provozovatele) a ostatních účastníků řízení.
    93. U účelových staveb organisací podřízených národním výborům obsahuje zápis kromě toho:
    a) porovnání zjištěné technické výkonnosti stavby s předpoklady projektu a posouzení, zda stavba splňuje podmínky pro dosažení projektované a plánované kapacity;
    b) posouzení připravenosti stavby k trvalému provozu, zejména pokud jde o zajištění nezbytných kvalifikovaných pracovníků, pomocných zařízení, dopravy, kooperačních vztahů, surovin, energie, vody, pomocných hmot apod.;
    c) zhodnocení celkového průběhu stavby, zejména též s hlediska plánovaných lhůt a s hlediska zjištěných chyb a nedostatků, které se při výstavbě vyskytly;
    d) porovnání základních ukazatelů a parametrů projektu s výsledky, jichž bylo skutečně dosaženo a technicko-hospodářské zhodnocení investice a projektu vzhledem k těmto výsledkům.
    Má-li některý z odborných dozorčích orgánů (bod 88) námitky proti uvedení stavby do trvalého provozu (užívání), uvede se to v zápise.
    V celkových závěrech o způsobilosti stavby [bod 92 písm. e)] doporučí stavební úřad investorovi (provozovateli) opatření, která uzná za vhodná pro zlepšení stavby.
    Stavební úřad zašle zpravidla investorovi (provozovateli) opis zápisu.
    Předběžné povolení.
    94. Jestliže jsou splněny všechny nutné podmínky k uvedení stavby nebo její provozně ucelené části do trvalého provozu (užívání), může pracovník stavebního úřadu, pověřený provedením řízení na místě stavby, vydat předběžné povolení k trvalému provozu (užívání), a to v zápise o povolovacím řízení; v něm se určí též datum počátku platnosti tohoto povolení. Podmínky předběžného povolení, zejména opatření a lhůty k odstranění zjištěných nedostatků, popřípadě odmítnutí předběžného povolení, musí být uvedeny v zápise o povolovacím řízení.
    Rozhodnutí o povolení.
    95. Stavební úřad na podkladě zápisu a po vyřízení námitek odborných dozorčích orgánů (bod 93) vydá do patnácti dnů ode dne podepsání zápisu o povolovacím řízení rozhodnutí o uvedení stavby nebo její provozně ucelené části do trvalého provozu (užívání). Zároveň stanoví opatření a lhůty k odstranění zjištěných nedostatků.
    Rozhodnutí o povolení se vydává provozovateli; jestliže je rozhodnutí záporné nebo ukládá-li se jím odstranění zjištěných nedostatků, zašle stavební úřad toto rozhodnutí též investorovi (není-li totožný s provozovatelem).
    Náklady povolovacího řízení.
    96. Osobní náklady členů odborných komisí nebo jiných posuzovacích orgánů a jiných účastníků řízení hradí organisace, u nichž jsou zaměstnáni. Ostatní náklady spojené s řízením hradí investor.*)
    ODDÍL PÁTÝ.
    Uvedení staveb soukromých stavebníků do trvalého provozu (užívání).
    K § 26 nařízení.
    97. Na stavby soukromých stavebníků (dále jen "stavebník") vydává povolení k jejich uvedení do trvalého provozu (užívání) stavební úřad. Povolení je třeba pouze na ty stavby, které lze provádět jen na podkladě rozhodnutí stavebního úřadu o přípustnosti stavby nebo na podkladě povolení jiného orgánu (např. vodohospodářského).
    98. Stavebník oznámí stavebnímu úřadu písemně nejpozději patnáct dní před dokončením stavby, kdy bude stavba připravena k uvedení do trvalého provozu (užívání) a požádá o vydání povolení. K oznámení připojí potvrzený stavební projekt, popřípadě s projednanými změnami. Došlo-li ke stavebním změnám oproti projektu a když tyto změny nemusely být předem projednány, předloží dvojmo také výkres skutečného provedení v měřítku stavebního projektu.
    99. Stavební úřad určí den zahájení povolovacího řízení tak, aby bylo zahájeno do sedmi dnů ode dne, kdy bude stavba připravena k uvedení do trvalého provozu (užívání).
    100. Stavební úřad provede řízení za účasti stavebníka; k řízení přizve podle potřeby též odborné dozorčí orgány.
    Při tomto řízení stavební úřad posoudí, zda byla stavba provedena řádně a odborně podle potvrzeného projektu, popřípadě podle podmínek rozhodnutí o přípustnosti stavby nebo jiného povolení k provedení stavby; posoudí též nedostatky a vady stavby, a to i s ohledem na stanoviska odborných dozorčích orgánů. O výsledku řízení pořídí zápis, který podepíší všechny osoby zúčastněné na řízení.
    101. Jestliže jsou splněny všechny nutné podmínky k uvedení stavby do trvalého provozu (užívání), může pracovník stavebního úřadu, pověřený provedením řízení na místě stavby, vydat předběžné povolení k trvalému provozu (užívání); v něm se určí též datum počátku jeho platnosti. Vydání předběžného povolení a jeho podmínky musí být uvedeny v zápise o povolovacím řízení.
    102. Bylo-li v řízení zjištěno, že byly provedeny podstatné změny oproti potvrzenému projektu, které nebyly doloženy výkresem skutečného provedení, nebo že stavba nebo její část nebyla provedena řádně a odborně a že ji nelze užívat bez závad, uloží stavební úřad stavebníkovi podle okolností buď opatření k odstranění závad anebo dodatečné projednání změny stavebního projektu.
    103. Zjistil-li stavební úřad, že byly splněny všechny podmínky nutné pro uvedení stavby do trvalého provozu (užívání), vydá rozhodnutí o povolení nejpozději do patnácti dnů ode dne podepsání zápisu. Zjistil-li stavební úřad menší nedostatky, které nebrání vydání povolení, uvede je v rozhodnutí o povolení a stanoví lhůtu, v níž je stavebník povinen ohlásit stavebnímu úřadu, že nedostatky byly odstraněny.
    V rozhodnutí o povolení uvede stavební úřad také všechny nepodstatné změny provedené na stavbě oproti stavebnímu projektu.
    ČÁST PÁTÁ.
    ODDÍL PRVNÍ.
    Zvláštní ustanovení pro stavby a generální opravy prováděné ve vlastní režii.
    K § 2 odst. 3 nařízení.
    Odevzdání a převzetí.
    104. U staveb, které provádějí ve vlastní režii organisace socialistického sektoru, s výjimkou zemědělských družstev, určí vedoucí organisace za účelem odevzdání a převzetí složku (nebo jednotlivého pracovníka), která převezme provedené stavební a montážní práce od složky, která tyto práce provedla.
    Tyto složky, při individuálním vyzkoušení a při odevzdání a převzetí včetně komplexního vyzkoušení dokončených staveb nebo jejich ucelených částí, plní funkce dodavatele a investora. Při tom postupují přiměřeně podle části druhé nařízení a vyhlášky.
    Rozpory vzniklé mezi těmito složkami řeší vedoucí organisace.
    105. U staveb uvedených v bodě 104, jejichž pořizovací cena není vyšší než 100.000 Kčs a pro které povolení k uvedení do trvalého provozu (užívání) nepřísluší vydat stavebnímu úřadu (bod 81 a následující), není investor povinen provádět řízení podle části druhé nařízení a vyhlášky. V takových případech se provede pouze řízení o uvedení do trvalého provozu (užívání), při němž orgán oprávněný vydat povolení rozhodne o všech sporných otázkách s výjimkou těch, které spadají do oboru působnosti odborných dozorčích orgánů.
    106. Ustanovení bodu 104 platí obdobně i pro generální opravy prováděné ve vlastní režii organisacemi socialistického sektoru s výjimkou jednotných zemědělských družstev, pokud je k nim třeba stavebních anebo montážních prací.
    Zkušební provoz.
    107. Pro provádění zkušebního provozu, pokud je předepsán u staveb a generálních oprav uvedených v bodech 104 až 106, platí přiměřeně ustanovení části třetí nařízení a vyhlášky.
    ODDÍL DRUHÝ.
    Malé a technicky jednoduché stavby.
    108. U malých anebo technicky jednoduchých staveb (vodovodní a energetické přípojky a přívody apod.), které jsou prováděny dodavatelským způsobem a na něž se nevztahuje působnost stavebního úřadu (bod 81), provádí řízení o uvedení do trvalého provozu (užívání) investor.
    Odevzdání a převzetí, jakož i komplexní vyzkoušení a popřípadě zkušební provoz se u těchto staveb slučuje pokud možno s řízením povolovacím, při čemž se postupuje přiměřeně podle části druhé, popřípadě třetí a podle části čtvrté nařízení a vyhlášky. O provedeném řízení vyhotoví investor jednoduchý zápis.
    Povolení k trvalému provozu (užívání) vydá u malých anebo technicky jednoduchých staveb vedoucí investorské organisace doložkou v zápisu uvedeném v předchozím odstavci a stanoví datum počátku jeho platnosti.
    ODDÍL TŘETÍ.
    Zjednodušené řízení při povolování trvalého provozu (užívání) staveb.
    K § 30 odst. 2 nařízení.
    109. Zjednodušené řízení vztahuje se na stavby nebo jejich provozně ucelené části, na nichž byly dokončeny všechny práce a dodávky a které byly ve skutečnosti v trvalém provozu (užívání)
    a) mezi 1. lednem a 31. srpnem 1956: u bytové a občanské výstavby a u výstavby zemědělské s výjimkou staveb, u nichž výše pořizovací ceny nepřesahuje 100.000 Kčs a s výjimkou staveb jednotných zemědělských družstev [bod 119 písm. a) a b)];
    b) mezi 1. lednem 1955 a 31. srpnem 1956: u ostatních staveb s výjimkou staveb zemědělských, které byly ve skutečnosti v trvalém provozu před 1. lednem 1956, staveb jednotných zemědělských družstev, které byly ve skutečnosti v trvalém provozu před 1. zářím 1956 a staveb uvedených v bodě 119 písm. a),
    když u těchto staveb nebylo provedeno řízení a nebylo vydáno povolení pro uvedení do trvalého provozu (užívání) podle předpisů platných do 31. srpna 1956.
    110. Pro stavby nebo jejich ucelené části, u nichž dosud nezanikl nárok na odevzdání a převzetí a které podle hospodářské stavební smlouvy měly být odevzdány a převzaty před 1. zářím 1956, platí, že byly odevzdány a převzaty, jestliže u nich byly provedeny všechny práce a dodávky v rozsahu, na který byla uzavřena hospodářská stavební smlouva.
    111. U staveb nebo jejich provozně ucelených částí uvedených v bodě 109, uskutečňuje se pouze řízení pro uvedení do trvalého provozu (užívání), obdobné řízení podle části čtvrté nařízení a této vyhlášky, a to zjednodušeně.
    112. O provedení zjednodušeného řízení požádají provozovatelé staveb uvedených v bodě 109 a provádějí je odborné komise (posuzovací orgány) pověřené k tomu podle ustanovení bodů 61 až 64, popřípadě stavební úřady (body 84 a 85).
    113. Na stavby, na něž se zjednodušené řízení vztahuje, vydávají povolení k trvalému provozu (užívání):
    a) stavební úřady u staveb podle bodu 81,
    b) jednotliví ministři, do jejichž působnosti stavba patří anebo orgány jimi zmocněné, u ostatních staveb.
    114. Předseda odborné komise (posuzovací orgán) pověřený provedením řízení rozhodne podle podmínek na dané stavbě o rozsahu přiměřeného použití ustanovení čtvrté části nařízení a této vyhlášky, pokud rozsah použití nestanoví orgán, který jej jmenoval; u staveb uvedených v bodě 81 určí tento rozsah stavební úřad.
    V každém případě musí být při řízení zjištěno alespoň:
    a) úplnost povolení anebo posudků odborných dozorčích orgánů předepsaných zvláštními předpisy (§ 27 odst. 1 nařízení);
    b) celkový investiční náklad stavby;
    c) dosažená a dosažitelná kapacita ve srovnání s projektem;
    d) hospodářská efektivnost stavby srovnáním skutečně dosahovaných výsledků s ukazateli projektu;
    e) zajištění trvalého provozu pracovními silami žádoucí kvalifikace, dodávkami materiálu, energie, vody, dopravou, kooperacemi apod.;
    f) vady a nedodělky a stanoveny podmínky pro jejich odstranění.
    O řízení se pořídí zápis obsahující výsledky zjištěných skutečností, návrhy a podmínky pro vydání povolení, popřípadě důvody pro jeho odmítnutí a opatření k odstranění nedostatků, pro něž nelze povolení vydat. Předběžné povolení se u těchto staveb nevydává.
    115. Osobní náklady členů odborných komisí a jiných účastníků zjednodušeného řízení hradí organisace, u nichž jsou zaměstnáni, ostatní náklady spojené s řízením hradí provozovatel z provozních prostředků.
    116. U staveb nebo jejich provozně ucelených částí, na které se vztahuje zjednodušené řízení, musí být řízení provedeno a povolení k trvalému provozu (užívání) vydáno nejpozději do 31. prosince 1958.
    Povolení trvalého provozu (užívání) bez povolovacího řízení.
    117. Provozovatelé staveb uvedených v bodě 119 jsou povinni opatřit si do 30. června 1958 povolení anebo odborné posudky příslušných odborných dozorčích orgánů (orgánů odborného technického dozoru, hygienické a protiepidemické služby, požárního dozoru, vodohospodářských, dopravních a jiných), jakož i orgánů inspekce práce, pokud jsou k uvedení stavby nebo její provozně ucelené části do trvalého provozu (užívání) předepsány.
    Ministři nadřízení provozovatelům a u staveb jednotných zemědělských družstev okresní národní výbory mohou na jejich požádání v závažných případech povolit prodloužení lhůty (30. června 1958)
    .
    118. Odborné dozorčí orgány vydají povolení anebo souhlasné odborné posudky podle zvláštních předpisů, po odstranění jimi vytknutých nedostatků závažného charakteru.
    Trvalý provoz (užívání) považuje se u staveb uvedených v bodě 119 za povolený od nejpozdějšího data povolení anebo souhlasného posudku příslušných odborných dozorčích orgánů, popřípadě orgánů inspekce práce.
    119. Provozovatelé nežádají o vydání povolení k trvalému provozu (užívání) u těchto staveb, když jsou na nich provedeny všechny práce a dodávky:
    a) u staveb, u nichž výše pořizovací ceny nepřesahuje 100.000 Kčs, které byly ve skutečnosti v trvalém provozu (užívání) mezi 1. lednem 1947 a 1. zářím 1956;
    b) u staveb jednotných zemědělských družstev, které byly ve skutečnosti v trvalém provozu (užívání) mezi 1. lednem 1947 a 1. zářím 1956;
    c) u staveb bytových a občanských a u staveb zemědělských s výjimkou staveb jednotných zemědělských družstev, které byly ve skutečnosti v trvalém provozu (užívání) mezi 1. lednem 1947 a 1. lednem 1956;
    d) u ostatních staveb, které byly ve skutečnosti v trvalém provozu mezi 1. lednem 1947 a 1. lednem 1955 s výjimkou staveb zemědělských (i staveb jednotných zemědělských družstev);
    e) u staveb dopravních, u nichž bylo před 1. zářím 1956 při uvedení do trvalého provozu (užívání) postupováno podle příslušných předpisů,*) kromě staveb, které mají charakter staveb průmyslových anebo staveb bytových [na něž se vztahují ustanovení písmen c) a d)]. U těchto staveb považuje se trvalý provoz (užívání) za povolený, je-li splněna podmínka uvedená v bodě 118.
    120. Ministři nadřízení provozovatelům mohou uložit provedení zjednodušeného řízení též u staveb jimi určených, které jinak patří mezi stavby uvedené v bodě 119 písm. a), c), d).
    ČÁST ŠESTÁ.
    Přechodná a závěrečná ustanovení.
    Slučování řízení.
    121. Individuální vyzkoušení, odevzdání a převzetí dokončených staveb nebo jejich ucelených částí včetně komplexního vyzkoušení a popřípadě zkušební provoz se slučují navzájem nebo i s povolovacím řízením, je-li to hospodárné a připouští-li to druh a povaha stavby.
    Není-li nutné, aby řízení souvisící s povoleními nebo posudky příslušných odborných dozorčích orgánů (§ 27 odst. 1 nařízení) bylo prováděno v průběhu stavby, je třeba slučovat toto řízení pokud možno s komplexním vyzkoušením a neprovádí-li se zkušební provoz, s povolovacím řízením.
    122. Opatření učiněná v době od 1. září 1956 do dne nabytí účinnosti této vyhlášky, pokud jsou s ní v souladu, považují se za učiněná podle ní.
    Účinnost.
    123. Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1958.
    Ministr-předseda Státního výboru pro výstavbu:
    Šlechta v.r.
    *) § 2 odst. 2 a § 17 zákonného opatření č. 6/1957 Sb., o hospodářských stavebních smlouvách.
    *) Např. příloha I. oddíl 2 písm. B a oddíl 3 písm. B vyhlášky Státního výboru pro výstavbu č. 42/1957 Ú.l., o dokumentaci průmyslových, bytových a občanských staveb.
    *) Vzor zápisu PE-002a, částka 92 Úředního listu z roku 1956.
    *) Např. bod 115 vyhlášky Státního výboru pro výstavbu č. 42/1957 Ú.l.
    *) Např. bod 116 vyhlášky Státního výboru pro výstavbu č. 42/1957 Ú.l.
    *) Např. bod 116 vyhlášky Státního výboru pro výstavbu č. 42/1957 Ú.l.
    *) Financování nákladů na řízení o uvedení dokončených staveb nebo jejich provozně ucelených částí do trvalého provozu (užívání) je upraveno výnosem ministerstva financí č.j. 111/72500/56 ze dne 19. července 1956, uveřejněným ve Věstníku ministerstva financí ročník I č. 3 z 30. července 1956.
    *) Financování nákladů na řízení o uvedení dokončených staveb nebo jejich provozně ucelených částí do trvalého provozu (užívání) je upraveno výnosem ministerstva financí č.j. 111/72500 ze dne 19. července 1956, uveřejněným ve Věstníku ministerstva financí ročník I. č. 3 z 30. července 1956.
    *) Zákon o drahách č. 97/1950 Sb. apod.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 30.03.2023Nová právní úprava hromadného řízení (online - živé vysílání) - 30.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023
    • 20.04.2023Whistleblowing v souvislostech – vše, co potřebujete vědět o nových pravidlech pro ochranu oznamovatelů (online - živé vysílání) - 20.4.2023
    • 21.04.2023Rodinné právo v aktuální praxi soudů (střídavá péče, péče o jmění, participační práva dítěte a vypořádání společného jmění manželů) (online - živé vysílání) - 21.4.2023
    • 17.05.2023Spotřebitelské právo v roce 2023 – co změnila novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele (online - živé vysílání) - 17.5.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    • 15.06.2023XXX. Konference Karlovarské právnické dny
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Zánik ručení jednatele za dluhy společnosti z důvodu promlčení
    • Právní aspekty vícestranné směny nemovitostí
    • Nové pojetí moderace smluvní pokuty podle Nejvyššího soudu
    • Pořizování nově upisovaných akcií jako veřejná zakázka? Už snad ne
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlužník, oddlužení, IČO a datová schránka?
    • Nové pojetí moderace smluvní pokuty podle Nejvyššího soudu
    • Míra odpovědnosti zaměstnavatele při řešení pracovních úrazů
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance z pohledu zaměstnavatele
    • Obvyklé vybavení rodinné domácnosti
    • Změna moderace smluvní pokuty jako další rána pro věřitele
    • Novela zákoníku práce a (zdánlivá) předvídatelnost vztahů z dohod (DPP a DPČ)
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Nesprávné právní posouzení věci důvodem pro obnovu řízení

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Dokazování – zpožděný let (exkluzivně pro předplatitele)

    Zákonem stanovená částka nemůže být absolutní či jedinou mezní hranicí pro připuštění ústavněprávního přezkumu ve výjimečných případech zásadních pochybení orgánů...

    Náhrada škody zaměstnancem, břemeno tvrzení, břemeno důkazní

    Zákonem stanovený zákaz používat pro svou osobní potřebu výrobní a pracovní prostředky zaměstnavatele je absolutní; stanovení rozsahu souhlasu k použití výrobních a pracovních...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o péči o nezletilé jsou obecné soudy povinny vyvarovat se paušálních (a v obecné rovině nevalidních) argumentů proti střídavé péči jako je útlý věk dítěte,...

    Svoboda projevu (exkluzivně pro předplatitele)

    Politický projev požívá nejvyšší ochrany, neboť možnost kohokoli vyjádřit se bez strachu z postihu k věcem veřejným a vynášet o nich hodnotící soudy je klíčová pro řádné...

    Vyloučení soudce (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní stížnost směřující proti usnesení soudu, kterým bylo rozhodnuto, že soudce není vyloučen z projednání a rozhodnutí věci, o níž má rozhodovat nebo v ní má činit úkony...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.