epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory

Nařízení ze dne 12.8.1959 o občanské kontrole obchodu a provozoven

24.8.1959 | Sbírka:  59/1959 Sb. | Částka:  25/1959ASPI

Vztahy

Nadřazené: 63/1958 Sb.
Aktivní derogace: 6/1958 Sb., 19/1955 Ú.l., 41/1954 Sb., 21/1953 Sb.
Pasivní derogace: 69/1967 Sb.
59/1959 Sb.
VLÁDNÍ NAŘÍZENÍ
ze dne 12. srpna 1959
o občanské kontrole obchodu a provozoven
Vláda Republiky československé nařizuje podle § 10 odst. 1 zákona č. 63/1958 Sb., o druhém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Republiky československé:
§ 1
V zájmu stále širšího a kvalitnějšího uspokojování hmotných a kulturních potřeb pracujících je třeba neustále zvyšovat úroveň práce socialistického obchodu a poskytování služeb pracujícím, prohlubovat kontrolu kvality práce obchodu a provozoven, poskytování služeb obyvatelstvu i dodržování státní disciplíny a zabezpečit ochranu socialistického vlastnictví. Na splnění tohoto úkolu v obchodních prodejnách a v provozovnách obstarávajících služby pro obyvatelstvo se podílejí pod přímým vedením národních výborů a jejich orgánů občanští kontroloři.
§ 2
(1) Občanské kontrolory volí místní národní výbory, a to zpravidla na dobu jednoho roku.
(2) Návrhy pro volbu občanských kontrolorů podávají místním národním výborům zejména jejich stálé komise, uliční výbory, výbory žen, orgány Revolučního odborového hnutí a ostatní společenské organizace.
(3) Funkci občanského kontrolora může vykonávat občan, který má právo volit do národního výboru, je občansky bezúhonný a má ostatní předpoklady, aby úspěšně vykonával svou funkci.
§ 3
(1) Činnost občanských kontrolorů se vztahuje na obchodní prodejny, provozovny veřejného stravování, dále na provozovny podniků a jiných organizací místního hospodářství, včetně drobných provozoven místních národních výborů, na provozovny lidových výrobních družstev, ostatních organizací socialistického sektoru a soukromých živnostníků, pokud poskytují služby obyvatelstvu (jako např. opravny předmětů dlouhodobé spotřeby, provozovny provádějící údržbářské práce pro obyvatelstvo, opravny obuvi, šatstva a prádla, zakázková krejčovství, čistírny, prádelny a holičství).
(2) Rada krajského národního výboru může rozšířit působnost občanských kontrolorů i na jiné organizace, zařízení a pracoviště a stanovit přitom občanským kontrolorům jejich úkoly.
(3) V prodejnách a ostatních provozovnách lidových spotřebních družstev a jejich organizací plní funkci občanských kontrolorů orgány těchto družstev, popřípadě jejich organizací; tyto orgány spolupracují při své činnosti s národními výbory a jejich orgány.
§ 4
Občanští kontroloři prověřují zejména, zda prodejny a ostatní provozovny, na něž se vztahuje jejich činnost (dále jen "provozovny"), jsou dostatečně zásobeny zbožím, popřípadě materiálem potřebným k provádění služeb, zda prodávané zboží a poskytované služby jsou jakostní, zda jsou dodržovány stanovené jakostní normy a ceny, zda zaměstnanci provozoven věnují spotřebitelům náležitou péči, zda je dodržována stanovená doba provozu a zda tato doba podle místních podmínek vyhovuje pracujícím, zda jsou včas a řádně vyřizovány stížnosti a podněty pracujících.
§ 5
(1) Občanští kontroloři jsou při své činnosti oprávněni vstupovat do provozoven, příručních skladů a všech jiných prostor bezprostředně s nimi souvisejících, vyžádat si od zaměstnanců provozoven nebo i od jiných osob potřebná vysvětlení a nahlížet do dokladů týkajících se činnosti kontrolovaných provozoven. Při vstupu do provozoven, příručních skladů a jiných prostor a při provádění kontrol jsou občanští kontroloři povinni dodržovat příslušné předpisy, zejména bezpečnostní a zdravotní.
(2) Zaměstnanci kontrolovaných provozoven jsou povinni umožnit občanskému kontroloru provedení kontroly a poskytnout mu potřebná vysvětlení.
§ 6
(1) Při zjištění nedostatků a závad může občanský kontrolor požadovat ihned jejich odstranění; občanský kontrolor též sleduje, zda zjištěné nedostatky a závady byly včas odstraněny.
(2) Nebylo-li vyhověno požadavku občanského kontrolora na odstranění nedostatků a závad nebo zjistí-li závažné nedostatky, oznámí to výkonnému orgánu místního národního výboru.
(3) Výsledky kontroly zapíše občanský kontrolor vždy v inspekční knize provozovny.
§ 7
Občanští kontroloři plní své úkoly v úzké součinnosti s ostatními pracujícími, zejména si od nich vyžadují náměty na zlepšení práce kontrolovaných provozoven, popřípadě na odstranění nedostatků a závad a seznamují pracující s výsledky provedených opatření.
§ 8
(1) Činnost občanských kontrolorů řídí stálé komise místních národních výborů (dále jen "stálé komise"); nebyla-li pro příslušný úsek vytvořena stálá komise, řídí v takovém případě činnost občanských kontrolorů místní národní výbor.
(2) Občanští kontroloři podávají stálé komisi (místnímu národnímu výboru) zprávy o své činnosti a sdělují jí své náměty na zlepšení práce kontrolovaných provozoven.
(3) Stálá komise (místní národní výbor) organizuje práci občanských kontrolorů tak, aby ji mohli vykonávat mimo svou pracovní dobu.
(4) Výkonné orgány místních národních výborů jsou povinny pomáhat občanským kontrolorům při plnění jejich úkolů. Výkonné orgány okresních a krajských národních výborů ve spolupráci s orgány Státní obchodní inspekce pomáhají stálým komisím (místním národním výborům) při řízení občanských kontrolorů zejména tím, že pomáhají zajišťovat instruktáže občanských kontrolorů a podle potřeby zaměřovat jejich práci na plnění nejnaléhavějších úkolů.
§ 9
Výkonný orgán místního národního výboru vydá občanskému kontroloru průkaz opravňující ho k výkonu kontroly. Občanský kontrolor je povinen vrátit průkaz, jakmile jeho funkce skončila.
§ 10
(1) Jestliže občanský kontrolor neplní řádně svou funkci, může jej místní národní výbor odvolat; učiní tak i tehdy, jestliže občanský kontrolor ztratil způsobilost pro výkon své funkce (§ 2 odst. 3).
(2) Se souhlasem místního národního výboru může se občanský kontrolor své funkce vzdát, jestliže ji ze závažných důvodů nemůže vykonávat.
§ 11
Do doby, než budou zvoleni občanští kontroloři podle tohoto nařízení, plní úkoly v oboru občanské kontroly obchodu a provozoven dosavadní občanští kontroloři, kteří přitom postupují podle dosavadních předpisů.
§ 12
Občanskou kontrolu v provozovnách v oboru ministerstev národní obrany a vnitra upravují předpisy vydané těmito ministerstvy.
§ 13
Zrušují se
vládní nařízení č. 21/1953 Sb., o občanské kontrole obchodu, ve znění vládního nařízení č. 41/1954 Sb., o občanské kontrole provozoven, vládní nařízení č. 6/1958 Sb., o změnách působnosti v oboru občanské kontroly obchodu a provozoven, a předpisy vydané k jejich provedení.
§ 14
Toto nařízení nabývá účinnosti ode dne 1. října 1959; provedou je všichni členové vlády.
Široký v.r.

Dolanský v.r.             Poláček v.r.
Kopecký v.r.              Štrougal v.r.
Barák v.r.               Uher v.r.
inž. Šimůnek v.r.           Beran v.r.
inž. Jankovcová v.r.          Jonáš v.r.
dr. Kyselý v.r.            dr. Kahuda v.r.
Plojhar v.r.              Reitmajer v.r.
dr. Šlechta v.r.            dr. Škoda v.r.
David v.r.               dr. Vlasák v.r.
Ďuriš v.r.               Brabec v.r.
Krajčír v.r.              inž. Černý v.r.
Krosnář v.r.              dr. Neuman v.r.
generálplukovník Lomský v.r.      Ouzký v.r.
Machačová v.r.             Pospíšil v.r.
dr. Nejedlý v.r.            inž. Púčik v.r.

Novinky v eshopu

Online konference

  • 11.03.2021Rodina v právu a bezpráví - III. ročník (online - živé vysílání) - 11.3.2021
  • 12.03.2021Evidence skutečných majitelů – změny, které se dotknou (téměř) každé právnické osoby (online - živé vysílání) - 12.3.2021
  • 23.03.2021Jak na e-shopy a weby právně správně (a prakticky) - (online - živé vysílání) - 23.3.2021
  • 14.05.2021Novinky v soutěžním právu (online - živé vysílání) - 14.5.2021
  • 18.06.2021Veřejné zakázky aktuálně (online - živé vysílání) - 18.6.2021

Online kurzy

  • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2021 - 2. díl)
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2021 - 1. díl)
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2021)
  • Dohoda o vině a trestu
  • Porušení povinností zaměstnance ve světle judikatury Nejvyššího soudu aneb šance pro zaměstnavatele
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
JUDr. Jiří Votrubec
JUDr. Jiří Votrubec
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Filip Seifert, MBA
JUDr. Filip Seifert, MBA
Kurzy lektora
Mgr. Jiří Harnach
Mgr. Jiří Harnach
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • EPRAVO.CZ Magazine 2021
  • Veřejné zakázky 2021
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)
  • Monitoring judikatury (6 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Občanský průkaz a prokazování totožnosti
  • Aktuální praxe předsedy ÚOHS v případech týkajících se § 46 zákona o zadávání veřejných zakázek
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Náhrada za újmu na zdraví po pádu na neudržovaném chodníku
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • MZ se brání výtkám ombudsmana, citlivé údaje zveřejňovat nesmí
  • Vnitřní předpis - zákon zaměstnavatele (firmy)
  • Občanský průkaz a prokazování totožnosti
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • MZ se brání výtkám ombudsmana, citlivé údaje zveřejňovat nesmí
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Kvůli Kottově aféře ožily úvahy o odvolatelnosti zákonodárců
  • Návrh zákona na ochranu oznamovatelů – nové povinnosti pro zaměstnavatele
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Náklady řízení
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Společnost s ručením omezeným ve světle novely zákona o obchodních korporacích

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Zastavení exekuce (exkluzivně pro předplatitele)

Vyjádření (stanovisko) správního orgánu (silničního správního úřadu), který vydal exekuční titul, že povinnost uložená exekučním titulem byla splněna, není pro exekuční soud...

Místní příslušnost soudu

Ve sporu o zadostiučinění za zásah do cti, vážnosti a důstojnosti zasláním nepravdivých informací elektronickou poštou je podle § 87 písm. b) o. s. ř. místně příslušným i soud, v...

Odpovědnost státu za škodu (exkluzivně pro předplatitele)

I pro rozhodování soudu o nároku na náhradu škody platí ustanovení § 154 o. s. ř., které stanoví, že pro rozsudek je rozhodující stav v době jeho vyhlášení. To znamená, že...

Spolek (exkluzivně pro předplatitele)

Za zájem hodný právní ochrany ve smyslu § 258 o. z. naopak nelze bez dalšího považovat např. pouze obecně vymezený společenský (veřejný) zájem na tom, aby rozhodnutí orgánu spolku...

Vodní zákon (exkluzivně pro předplatitele)

Ustanovení § 50 písm. c) vodního zákona je ve vztahu k § 59a vodního zákona normou speciální.

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů