epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Zákon ze dne 6.3.1963 o lidové kontrole a o národohospodářské evidenci

    6.3.1963 | Sbírka:  23/1963 Sb. | Částka:  12/1963ASPI

    Vztahy

    Prováděcí: 103/1970 Sb., 55/1970 Sb., 186/1968 Sb., 89/1967 Sb., 100/1966 Sb., 96/1966 Sb., 73/1966 Sb., 9/1966 Sb., 90/1965 Sb., 81/1965 Sb., 71/1965 Sb.
    Aktivní derogace: 26/1962 Sb., 99/1961 Sb., 56/1961 Sb.
    Pasivní derogace: 21/1971 Sb., 99/1967 Sb., 70/1967 Sb., 21/1967 Sb., 93/1964 Sb.
    23/1963 Sb.
    ZÁKON
    ze dne 6. března 1963
    o lidové kontrole a o národohospodářské evidenci
    Změna: 93/1964 Sb.
    Změna: 21/1967 Sb.
    Změna: 70/1967 Sb.
    Změna: 99/1967 Sb.
    Rozvoj výrobních sil a plnění náročných úkolů při budování vyspělé socialistické společnosti vyžaduje soustavně zlepšovat řízení. V souladu se zásadami naší socialistické ústavy, především se zásadou demokratického centralismu, a v souladu s dalším prohlubováním socialistické demokracie je nutno upevňovat ústřední řízení společnosti a státu a posilovat účinnost řízení rozšiřováním všech forem přímé účasti pracujících na řízení, zejména plným využíváním národohospodářské evidence.
    Národní shromáždění Československé socialistické republiky se proto usneslo na tomto zákoně:
    ČÁST PRVNÍ
    Základní ustanovení
    § 1
    zrušen
    § 2
    zrušen
    § 3
    zrušen
    § 4
    (1) Nezbytným nástrojem řízení je národohospodářská evidence, která zabezpečuje důkladnou znalost stavu a vývoje podniků, jednotlivých odvětví i celého národního hospodářství, zejména pro potřeby jeho plánování, jakož i hlubokou znalost toho, jak jsou plněny úkoly státního plánu a státního rozpočtu. Řídící orgány a vedoucí pracovníci jsou proto povinni využívat národohospodářskou evidenci pro řízení a organizovat ji tak, aby byla zajištěna její správnost, úplnost a včasnost, aby byla účelná a umožňovala pracujícím plně využívat jejích údajů při výkonu kontroly.
    (2) Národohospodářská evidence zahrnuje evidenci operativně technickou, evidenci účetní a statistiku. Organizovat jednotnou soustavu národohospodářské evidence je úkolem vlády.
    ČÁST DRUHÁ
    zrušena
    § 5
    zrušen
    ČÁST TŘETÍ
    zrušena
    § 6
    zrušen
    § 7
    zrušen
    Komise statistiky
    § 8
    (1) Ústřední komise statistiky je podřízena vládě jako její objektivní orgán.
    (2) Ústřední komise statistiky předkládá vládě a Národnímu shromáždění zprávy o své činnosti.
    § 9
    (1) Komise statistiky Slovenské národní rady je orgánem Slovenské národní rady a oblastním orgánem Ústřední komise statistiky.
    (2) Výkonný aparát Komise statistiky Slovenské národní rady je součástí jednotného aparátu Slovenské národní rady.
    § 10
    (1) V každém kraji působí krajská komise statistiky a v každém okrese okresní komise statistiky.
    (2) V hlavním městě Praze působí městská komise statistiky, která plní funkci krajské komise; v obvodech hlavního města Prahy působí obvodní komise statistiky, které plní funkci okresních statistiky. Městské komise statistiky působí též v Bratislavě, v Brně, v Ostravě a v Plzni, kde plní funkci okresní komise.
    § 11
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    § 12
    zrušen
    § 13
    zrušen
    Členové komisí
    § 14
    (1) Členy komise statistiky mohou být občané s politickým rozhledem a bohatými životními zkušenostmi, kteří jsou oddáni věci socialismu, mají příkladný poměr k práci a lidem, jsou nesmiřitelní k nedostatkům, mají potřebné odborné znalosti a zkušenosti a požívají důvěry spoluobčanů.
    (2) Členové komise jsou povinni neochvějně bojovat za dosažení cílů vytyčených Komunistickou stranou Československa, získávat pro ně pracující, osobně plnit kontrolní úkoly, přesvědčovat se na místě o stavu věci, zejména kontrolovat účinnost opatření a přístup odpovědných pracovníků k zabezpečování a plnění zákonů a usnesení strany a vlády, být v neustálém a přímém styku s pracujícími a jejich organizacemi a prosazovat celospolečenské zájmy.
    § 15
    (1) Členství v komisi je čestnou funkcí, kterou zvolení členové vykonávají zpravidla mimo svou pracovní dobu.
    (2) Předsedům, místopředsedům (náměstkům), popřípadě dalším členům komisí statistiky, kteří budou pro výkon funkce zcela uvolněni z dosavadního zaměstnání, poskytnou organizace, jejichž jsou pracovníky, po dobu výkonu funkce neplacené pracovní volno. Odměnu za výkon funkce jim poskytuje příslušná komise statistiky podle předpisů, které vydá vláda. Odměna za výkon funkce je současně náhradou ušlé mzdy. Členové komisí statistiky, kteří jsou pro výkon funkce zcela uvolněni z dosavadního zaměstnání, se posuzují z hlediska předpisů o placené dovolené na zotavenou a pro účely nemocenského pojištění a důchodového zabezpečení jako pracovníci státního aparátu.
    (3) Členové komisí statistiky mají nárok na náhradu nutných výdajů, které jim vzniknou při výkonu funkce. Výdaje hradí komise, jejímiž jsou členy. Náhrada nutných výdajů přísluší členům komisí přiměřeně podle platných předpisů o náhradách cestovních a jiných výdajů.
    (4) Předsedové komisí organizují práci komise a jednotlivých jejích členů, kteří nebyli zcela uvolněni pro výkon funkce ze svého zaměstnání, tak aby mohli vykonávat funkci zpravidla mimo svou pracovní dobu. V nutných případech je organizace povinna poskytnout k žádosti předsedy komise svému pracovníku, který je členem komise, k výkonu funkce v nezbytné míře pracovní volno a nahradit mu ušlou mzdu, vypočtenou podle průměru za poslední tři měsíce.
    (5) Člen komise nesmí být pro svou činnost v komisi zkrácen na právech a nárocích vyplývajících z pracovního poměru, zejména nesmí být přeložen na pracovní místo, které by mu znemožňovalo nebo ztěžovalo výkon funkce, nebo na práci méně kvalifikovanou, ani s ním nesmí být rozvázán pracovní poměr. Vedoucí organizace, v níž člen komise pracuje, je za plnění této povinnosti přímo a osobně odpovědný. Poruší-li tuto povinnost, je příslušný nadřízený orgán z podnětu orgánu lidové kontroly povinen zjednat nápravu.
    § 16
    zrušen
    § 17
    Aparát komisí
    (1) Komise statistiky (§ 8 až 10) mají výkonný aparát, jehož práci řídí předseda komise.
    (2) Pracovní a platové poměry pracovníků aparátu komisí se řídí předpisy platnými pro pracovníky státního aparátu; celkový počet těchto pracovníků stanoví vláda, jejich počet v aparátu jednotlivých komisí určuje Ústřední komise statistiky.
    (3) Vedoucí pracovníky aparátu komisí statistiky jmenuje a odvolává na návrh předsedy příslušná komise. Jmenování a odvolání nabývá platnosti, potvrdí-li je předseda komise vyššího stupně.
    § 18
    Náklady na činnost komisí statistiky se uhrazují ze státního rozpočtu.
    ČÁST ČTVRTÁ
    Volby členů orgánů statistiky
    § 19
    zrušen
    § 20
    zrušen
    Volby členů krajských a okresních komisí statistiky
    § 21
    zrušen
    § 22
    zrušen
    § 23
    Slib
    Zvolení členové komisí skládají tento slib:
    "Slibuji na svou čest a svědomí, že budu věren Československé socialistické republice a věci socialismu, že se budu řídit ústavou a ostatními zákony a že budu zachovávat státní, hospodářské a služební tajemství. Budu nesmiřitelně bojovat za prosazování celospolečenských zájmů, zejména za splnění úkolů státního plánu rozvoje národního hospodářství, upevňování státní disciplíny a posilování ochrany majetku v socialistickém vlastnictví."
    § 24
    Odvolání z funkce
    Člen komise může být odvolán z funkce, jestliže porušil své povinnosti nebo ztratil z jiného důvodu důvěru pracujících.
    § 25
    Zproštění funkce
    Nemůže-li člen komise vykonávat svou funkci trvale pro nemoc nebo jinou vážnou překážku, může být funkce zproštěn. O zproštění rozhoduje komise, o jejíhož člena jde.
    § 26
    Doplňovací volby
    Klesne-li během funkčního období počet členů komise a dojde-li tím k ohrožení její řádné činnosti, zejména sníží-li se počet členů více než o jednu čtvrtinu, provedou se na zbytek volebního období doplňovací volby.
    § 27
    Zveřejnění voleb
    Zvolení i odvolání členů komisí se zveřejňuje tiskem nebo jiným vhodným způsobem.
    ČÁST PÁTÁ
    Působnost orgánů statistiky
    § 28
    Působnost komisí statistiky
    (1) Ústřední komisi statistiky přísluší zejména
    a) organizovat a provádět statistiku ve všech odvětvích a oborech národního hospodářství a kultury a ve všech úsecích státní správy,
    b) metodicky řídit statistickou činnost vykonávanou jinými orgány a organizacemi a sledovat plnění úkolů v celé oblasti národohospodářské evidence,
    c) koordinovat národohospodářskou evidenci a řešit všeobecné otázky týkající se celé národohospodářské evidence, účastnit se metodického řízení účetní evidence (§ 44) a usměrňovat operativně technickou evidenci.
    (2) Národohospodářskou evidenci vykonávanou jinými orgány a organizacemi metodicky řídí, popřípadě usměrňuje Ústřední komise statistiky zejména tím, že
    a) vydává v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány závazné směrnice pro organizování a provádění národohospodářské evidence,
    b) vydává závazné směrnice pro sestavování, předkládání, popřípadě zpracování výkazů a dbá na to, aby národohospodářská evidence byla vedena v souladu s potřebami řízení a plánování národního hospodářství,
    c) pečuje o sjednocování vzorů evidence a dokladů, zejména k účelům mechanizace a automatizace zpracování údajů,
    d) uděluje předchozí souhlas k provádění statistických zjišťování jakéhokoliv druhu a stanoví podmínky, za nichž mohou tato zjišťování jiné orgány a organizace provádět,
    e) dohlíží na odbornou přípravu pracovníků z oboru národohospodářské evidence.
    (3) Ostatním komisím statistiky přísluší působnost podle odstavce 1 v územních obvodech, pro které byly zřízeny, a to v rozsahu, který stanoví statut vydaný Ústřední komisí statistiky po schválení vládou a pokud jde o Komisi statistiky Slovenské národní rady též po schválení předsednictvem Slovenské národní rady. Ústřední komise statistiky může též stanovit, že jedna komise vykonává působnost pro několik územních obvodů.
    § 29
    zrušen
    § 30
    zrušen
    ČÁST ŠESTÁ
    zrušena
    § 31
    zrušen
    § 32
    zrušen
    ČÁST SEDMÁ
    zrušena
    § 33
    zrušen
    § 34
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    § 35
    zrušen
    § 36
    zrušen
    § 37
    zrušen
    § 38
    zrušen
    § 39
    zrušen
    § 40
    zrušen
    ČÁST OSMÁ
    Přechodná a závěrečná ustanovení
    § 41
    zrušen
    § 42
    zrušen
    § 43
    zrušen
    § 44
    Zásady pro účetní evidenci stanoví vláda. Metodické řízení účetní evidence a dohled nad jejím prováděním vykonává ministerstvo financí v dohodě s Ústřední komisí statistiky.
    § 45
    zrušen
    § 46
    (1) Zrušují se:
    1. zákon č. 56/1961 Sb., o zřízení Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky;
    2. zákon č. 99/1961 Sb., o státní kontrole, statistice a ostatních oborech národohospodářské evidence;
    3. vyhláška ministra-předsedy Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky č. 26/1962 Sb., o ukládání kárných opatření a peněžitých náhrad orgány státní kontroly a statistiky.
    (2) Vládní nařízení č. 30/1958 Sb., kterým se stanoví zásady pro účetní evidenci, ve znění vládního nařízení č. 120/1961 Sb., a ostatní předpisy v oboru kontroly a národohospodářské evidence zůstávají nedotčeny.*)
    § 47
    Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
    Novotný v. r.
    Fierlinger v. r.
    Široký v. r.
    *) Seznam platných předpisů z oboru státní kontroly a statistiky byl uveřejněn ve Věstníku Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky, ročník III., částka 21 - 22 ze dne 22. prosince 1962.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 19.10.2022Právo & Praxe 2022 (online - živé vysílání) - 19.10.2022
    • 10.11.2022Trestní právo daňové (online - živé vysílání) - 10.11.2022

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červenec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červen 2022)
    • Framing v online prostředí a právo na sdělování autorských děl veřejnosti
    • Zvyšování a prohlubování kvalifikace zaměstnanců
    • Zákazy konkurence u zaměstnanců
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
    doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Filip Seifert, MBA
    JUDr. Filip Seifert, MBA
    Kurzy lektora
    Mgr. Jiří Harnach
    Mgr. Jiří Harnach
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 19.10.2022Právo & Praxe 2022
    • 10.11.2022Trestní právo daňové - 10.11.2022
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2022
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Ověření skutečného majitele jako součást AML kontroly
    • Nařízení Brusel II ter: významné změny nejen v řízeních ve věcech rodičovské odpovědnosti
    • 10 otázek pro … Lenku Náhlovskou
    • Založení společnosti s ručením omezeným v Rakousku
    • Nelegální stahování autorských děl z pohledu trestního práva
    • Diskriminace
    • Zrušení naplánované nebo určené dovolené a odvolání zaměstnance z dovolené
    • Přemítání nad judikaturou NSS aneb O zlobivých dětech a diskriminaci
    • Nelegální stahování autorských děl z pohledu trestního práva
    • Přemítání nad judikaturou NSS aneb O zlobivých dětech a diskriminaci
    • Cloudy a právo - 1 díl: Proč o nich uvažovat a na co se připravit
    • Zrušení naplánované nebo určené dovolené a odvolání zaměstnance z dovolené
    • Účast na přípravě zadávání veřejné zakázky z pohledu dodavatele
    • Ověření skutečného majitele jako součást AML kontroly
    • Nařízení Brusel II ter: významné změny nejen v řízeních ve věcech rodičovské odpovědnosti
    • Jak si poradit s náklady řízení? A měli by účastníci sporu platit za chyby soudu?
    • Dohoda o ukončení pracovního poměru podepsaná pod nátlakem
    • Použití výpovědního důvodu dle ust. § 52 písm. f) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
    • Stavební náklady se zvyšují, myslete na to již při uzavírání smlouvy o dílo
    • Správní právo – obecní strážník , policista, mýty a bezpečnostní pásy
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 1.
    • Stavební deník
    • K jednorázovému příspěvku na dítě
    • Dopady pozemkových úprav na vlastnické a jiné právní vztahy k pozemkům

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Smlouva o převodu obchodního podílu

    Zákon o obchodních korporacích klade na smlouvu o převodu podílu nevtěleného do kmenového listu požadavek na písemnou formu s úředně ověřenými podpisy (§ 209 odst. 2 z. o. k.)....

    Diskriminace

    Oddělení či oddělování příslušníků určité skupiny charakterizované rasovými či etnickými hledisky je nepřípustnou segregací, a to i tehdy, není-li odůvodněno ani motivováno...

    DPH, mezinárodní spolupráce

    K využití informací a podkladů získaných v rámci výměny informací podle kapitoly II nařízení Rady (EU) č. 904/2010 o správní spolupráci a boji proti podvodům v oblasti daně z...

    Exekuce (exkluzivně pro předplatitele)

    Usnesení, jímž soudní exekutor k návrhu oprávněné podle § 268 odst. 1 písm. c) o. s. ř. pravomocně zastavil exekuci po jejím skončení vymožením, nezakládá překážku věci...

    Podněcování k trestnému činu (exkluzivně pro předplatitele)

    Závěr, že jde o trestný čin, který, s ohledem na zásadu subsidiarity trestní represe, není trestným činem z důvodu nedostatečné společenské škodlivosti případu se uplatní jen za...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2022, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.