epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Vyhláška ze dne 21.8.1972 o opatřování pozemků pro výstavbu rodinných domků

    18.9.1972 | Sbírka:  66/1972 Sb. | Částka:  21/1972ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 133/1970 Sb., 109/1964 Sb., 87/1958 Sb., 84/1958 Sb.
    Pasivní derogace: 50/1976 Sb.
    66/1972 Sb.
    VYHLÁŠKA
    federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj a federálního ministerstva financí
    ze dne 21. srpna 1972
    o opatřování pozemků pro výstavbu rodinných domků
    Federální ministerstvo pro technický a investiční rozvoj a federální ministerstvo financí stanoví v dohodě se Státní plánovací komisí podle § 16 zák. č. 84/1958 Sb., o územním plánování, § 31 odst. 2 písm. c) zák. č. 87/1958 Sb., o stavebním řádu, § 391 hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb., ve znění zákona č. 138/1970 Sb., a § 53 zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev:
    § 1
    Účelem této vyhlášky je zabezpečit úkoly státního plánu rozvoje národního hospodářství ve výstavbě rodinných domků jako součásti komplexní bytové výstavby včasným opatřením stavebních pozemků vhodných pro zástavbu rodinnými domky.
    § 2
    Okresní národní výbory, Národní výbor hlavního města Prahy, Národní výbor hlavního města Slovenské socialistické republiky Bratislavy, Národní výbory měst Brna, Ostravy, Plzně a Městský národní výbor v Košicích (dále jen "oprávněný národní výbor") provádějí ve spolupráci s národními výbory nižších stupňů, ve shodě s rozpisem úkolů plánu komplexní bytové výstavby a v souladu s předpisy o ochraně zemědělské a lesní půdy výběr pozemků vhodných pro zástavbu rodinnými domky.
    § 3
    (1) Je-li schválen pro sídliště nebo jeho část podrobný územní plán, 1) který řeší zástavbu rodinných domků, provádí se výběr ve shodě s rozpisem úkolů plánu komplexní bytové výstavby především z pozemků zahrnutých v podrobném územním plánu.
    (2) Při výběru pozemků v ostatních případech vychází oprávněný národní výbor z těchto zásad:
    a) výběr pozemků se provede ve střediscích osídlení obvodního a místního významu 2) a nestřediskových sídlech s převažující trvalou ubytovací funkcí;
    b) vybrané plochy musí odpovídat počtu stavebních pozemků 3) potřebných k zajištění plánované výstavby rodinných domků v rozsahu vymezeném časovým obdobím, na něž jsou vypracovány nebo schváleny plány komplexní bytové výstavby;
    c) při výběru pozemků je třeba se v prvé řadě zaměřit na pozemky v zastavěné části obce, přičemž nutno dbát na to, aby byly vhodné především pro soustředěnou zástavbu rodinnými domky; jestliže nejsou v zastavěné části obce pozemky pro zástavbu rodinnými domky, je výjimečně možné do výběru zahrnout i pozemky mimo zastavěnou část obce; 4)
    d) při výběru se dbá na to, aby bylo možno stavby rodinných domků napojit na dosavadní inženýrské sítě a komunikace, nebo aby šlo o staveniště, kde vybudování těchto sítí je v souladu s plánovanými účelovými prostředky národního výboru.
    (3) Mezi vybrané pozemky se nezahrnou:
    a) plochy, o jejichž využití nelze rozhodnout bez vyřešení širších územních vztahů územním plánem,
    b) pozemky, u nichž nebylo při výběru docíleno dohody s dotčeným orgánem státní správy (§ 4).
    § 4
    (1) Oprávněný národní výbor provádí výběr ve spolupráci s místním (městským, obvodním) národním výborem, projedná a dohodne jej se všemi dotčenými orgány státní správy a projedná s dotčenými socialistickými organizacemi.
    (2) U pozemků, které jsou zahrnuty ve schváleném podrobném územním plánu, se projednání podle odstavce 1 neprovádí.
    § 5
    Z pozemků vybraných podle ustanovení § 2 až 4 vyhlášky zpracuje oprávněný národní výbor návrh seznamu, který obsahuje zejména:
    a) název obce a katastrální území, jméno uživatele, parcelní číslo, druh pozemku (kulturu) a výměru pozemku, popřípadě výměru jeho části, podle evidence nemovitostí vedené u střediska geodézie; jméno vlastníka bude uvedeno v případě, že na středisku geodézie má založen list vlastnictví;
    b) zásadní požadavky na urbanistické řešení (jednopodlažní domek, dvojdomek apod.);
    c) základní technickou vybavenost;
    d) lhůtu, ve které musí být pozemek zastavěn.
    § 6
    (1) Návrh seznamu pozemků oznamuje místní (městský, obvodní) národní výbor v obcích způsobem v místě obvyklým, aby organizace a občané k nim mohli podat u národního výboru připomínky. Lhůta, v níž mohou organizace nebo občané podat připomínky, nesmí být kratší než 30 dnů.
    (2) Návrh schvaluje oprávněný národní výbor. Při schvalování návrhu seznamu pozemků přihlédne národní výbor k připomínkám a návrhům organizací a občanů.
    (3) Oprávněný národní výbor zašle schválený seznam pozemků: 1)
    a) místnímu (městskému, obvodnímu) národnímu výboru, který jej vyhlásí způsobem v místě obvyklým;
    b) příslušnému středisku geodézie.
    § 7
    Územní rozhodnutí o umístění stavby se samostatně nevydává a slučuje se s rozhodnutím o přípustnosti stavby. 1)
    § 8
    Podle schváleného seznamu pozemků zajistí oprávněný národní výbor zaměření pozemků u střediska geodézie. Při reálném dělení pozemků zajistí též vyhotovení oddělovacích geometrických plánů. 1)
    § 9
    (1) Místní (městský, obvodní) národní výbor na základě schváleného seznamu pozemků, geometrických plánů a ve shodě s rozpisem úkolů plánu komplexní bytové výstavby projedná a dohodne převod vybraných pozemků s dosavadními vlastníky.
    (2) Nedojde-li k dohodě o smluvním převodu vlastnického práva k pozemkům, navrhne místní (městský, obvodní) národní výbor jejich vyvlastnění. 1)
    (3) Návrh na vyvlastnění lze podat jen pro takový počet rodinných domků, který odpovídá údajům stanoveným v plánech komplexní bytové výstavby a v nezbytném rozsahu.2) Soulad se záměry a cíli územního plánování se prokazuje schváleným seznamem pozemků.
    § 10
    (1) Prohlásí-li vlastník při vyvlastňovacím řízení, že pozemek zastaví rodinným domkem sám, vyzve ho stavební úřad, aby prokázal v 6měsíční lhůtě finanční, popřípadě jinou připravenost ke stavbě a podal řádně doloženou žádost o vydání rozhodnutí o přípustnosti stavby. Ve výjimečných odůvodněných případech může stavební úřad na žádost vlastníka tuto lhůtu prodloužit, nejvýše však o dalších 6 měsíců.
    (2) Jestliže vlastník pozemku prohlásí, že pozemek daruje příbuzným v řadě přímé nebo sourozencům, 1) aby mohli provést stavbu rodinného domku, a prokáže stavebnímu úřadu v 6měsíční lhůtě, že darovací smlouva byla registrována u státního notářství, postupuje se obdobně podle odstavce 1.
    (3) O lhůtě stanovené k zastavění pozemku rodinným domkem před účinností této vyhlášky se má za to, že byla stanovena podle této vyhlášky; takto stanovené lhůty se zachovávají.
    § 11
    (1) Pozemky ve správě státních socialistických organizací, určené územně plánovací dokumentací (podrobným územním plánem nebo schváleným seznamem pozemků) k zastavění rodinným domkem, spravující organizace převedou hospodářskými smlouvami 1) na místní (městský, obvodní) národní výbor. K těmto hospodářským smlouvám není zapotřebí schválení nadřízeného orgánu. Pokud spravující organizace nepřevedou pozemky hospodářskými smlouvami, provede se převod opatřeními nadřízených orgánů. 2)
    (2) Jsou-li pozemky uvedené v odstavci 1 v užívání jiných socialistických organizací nebo občanů, postupuje se při zrušení tohoto užívání podle příslušných předpisů. 3) Správa těchto pozemků bude pak převedena podle odstavce 1.
    § 12
    Národní výbor zajistí racionální využití pozemků, které nabyl do své správy, do té doby, než dojde ke vzniku práva osobního užívání, nebo k odevzdání do trvalého užívání družstvu pro výstavbu rodinných domků.
    § 13
    (1) Žádosti o přidělení pozemků, které získá národní výbor do své správy, podávají občané a družstva pro výstavbu rodinných domků u místního (městského, obvodního) národního výboru v obci, kde se má uskutečnit výstavba rodinných domků.
    (2) Žádosti podle odstavce 1 obsahují důvody pro výstavbu rodinných domků a doklady o finanční, popřípadě jiné připravenosti s uvedením doby zahájení a ukončení stavby.
    (3) Místní (městský) národní výbor navrhne přidělit některý ze stavebních pozemků, zařazených v seznamu vybraných pozemků pro výstavbu rodinných domků, jež má ve své správě, a se svým stanoviskem předloží žádosti okresnímu národnímu výboru, který rozhodne o přidělení stavebního pozemku do osobního užívání, 1) popřípadě uzavře hospodářskou smlouvu o odevzdání pozemku do trvalého užívání 2) družstvu pro výstavbu rodinných domků.
    § 14
    (1) Zrušují se směrnice bývalé Státní komise pro investiční výstavbu pro postup národních výborů při vytváření rezerv stavebních pozemků pro přidělení do osobního užívání za účelem výstavby rodinných domků, uveřejněné pod poř. č. 33/1965 Sb. NV a registrované v částce 55/1965 Sb.
    (2) Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. října 1972.
    Ministr ČSSR pro technický a investiční rozvoj:
    Ing. Šupka v. r.
    Ministr financí ČSSR:
    Doc. Ing. Rohlíček, CSc., v. r.
    1) § 3 vyhl. č. 153/1959 Ú. l., o územním plánování, ve znění vyhl. č. 130/1971 Sb. a § 8 zák. č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu.
    2) V souladu s usnesením vlády ČSR č. 283/1971, usneseními vlády SSR č. 158/1971 a č. 1/1972 - střediska osídlení místního významu mají zajišťovat obyvatelstvu celého spádového území jeho základní osobní a společenské potřeby, - střediska osídlení obvodního významu mají mít městský charakter, musí obsahovat úplný standard občanské vybavenosti, sloužící jak vlastnímu obyvatelstvu, tak obyvatelstvu celého spádového obvodu tvořeného příslušnými středisky místního významu a jejich obvody; mají plnit vedle funkce kulturně společenské i funkci hospodářskou, - nestředisková sídla trvalého významu jsou všechny nestřediskové obce s trvalou funkcí zemědělskou, výrobní, ubytovací, rekreační, lázeňskou a kulturně historickou.
    3) § 200 obč. zák. č. 40/1964 Sb.
    4) § 7 zák. č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu.
    1) Vyhotovení schváleného seznamu musí být k dispozici všem dotčeným odborům národního výboru.
    1) Čl. 3 a čl. 4 směrnic č. 9/1966 Sb. NV.
    1) Výdaje spojené se získáváním pozemků od vlastníků a se zřízením práva osobního užívání pozemků rozpočtuje místní národní výbor podle rozpočtové skladby pro národní výbory.
    1) § 18 a násl. zák. č. 87/1958 Sb., o stavebním řádu.
    1) § 490 odst. 2 obč. zák. č. 40/1964 Sb.
    1) § 12 vyhl. č. 104/1966 Sb., o správě národního majetku.
    2) § 68 hosp. zák.
    3) § 70 odst. 3. § 348 odst. 3, § 129a hosp. zák.
    1) § 205 obč. zák. č. 40/1964 Sb. Směrnice ministerstva spravedlnosti a ministerstva zemědělství a vodního hospodářství poř. č. 21/1964 Sb. NV o postupu při registraci smluv u státních notářství a při udělování souhlasu k převodům a nájmům některých druhů nemovitostí okresními národními výbory.
    2) § 9 vyhlášky č. 104/1966 Sb., o správě národního majetku.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 30.03.2023Nová právní úprava hromadného řízení (online - živé vysílání) - 30.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023
    • 20.04.2023Whistleblowing v souvislostech – vše, co potřebujete vědět o nových pravidlech pro ochranu oznamovatelů (online - živé vysílání) - 20.4.2023
    • 21.04.2023Rodinné právo v aktuální praxi soudů (střídavá péče, péče o jmění, participační práva dítěte a vypořádání společného jmění manželů) (online - živé vysílání) - 21.4.2023
    • 17.05.2023Spotřebitelské právo v roce 2023 – co změnila novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele (online - živé vysílání) - 17.5.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    • 15.06.2023XXX. Konference Karlovarské právnické dny
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Zánik ručení jednatele za dluhy společnosti z důvodu promlčení
    • Nové pojetí moderace smluvní pokuty podle Nejvyššího soudu
    • Právní aspekty vícestranné směny nemovitostí
    • Dlužník, oddlužení, IČO a datová schránka?
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlužník, oddlužení, IČO a datová schránka?
    • Nové pojetí moderace smluvní pokuty podle Nejvyššího soudu
    • Míra odpovědnosti zaměstnavatele při řešení pracovních úrazů
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance z pohledu zaměstnavatele
    • Obvyklé vybavení rodinné domácnosti
    • Změna moderace smluvní pokuty jako další rána pro věřitele
    • Novela zákoníku práce a (zdánlivá) předvídatelnost vztahů z dohod (DPP a DPČ)
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Nesprávné právní posouzení věci důvodem pro obnovu řízení

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Dokazování – zpožděný let (exkluzivně pro předplatitele)

    Zákonem stanovená částka nemůže být absolutní či jedinou mezní hranicí pro připuštění ústavněprávního přezkumu ve výjimečných případech zásadních pochybení orgánů...

    Náhrada škody zaměstnancem, břemeno tvrzení, břemeno důkazní

    Zákonem stanovený zákaz používat pro svou osobní potřebu výrobní a pracovní prostředky zaměstnavatele je absolutní; stanovení rozsahu souhlasu k použití výrobních a pracovních...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o péči o nezletilé jsou obecné soudy povinny vyvarovat se paušálních (a v obecné rovině nevalidních) argumentů proti střídavé péči jako je útlý věk dítěte,...

    Svoboda projevu (exkluzivně pro předplatitele)

    Politický projev požívá nejvyšší ochrany, neboť možnost kohokoli vyjádřit se bez strachu z postihu k věcem veřejným a vynášet o nich hodnotící soudy je klíčová pro řádné...

    Vyloučení soudce (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní stížnost směřující proti usnesení soudu, kterým bylo rozhodnuto, že soudce není vyloučen z projednání a rozhodnutí věci, o níž má rozhodovat nebo v ní má činit úkony...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.