epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Roční předplatné
  • Více

    Nařízení ze dne 3.1.1991 o regulačních odvodech ve mzdové oblasti v roce 1991

    1.2.1991 | Sbírka:  15/1991 Sb. | Částka:  4/1991ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 156/1989 Sb.
    Aktivní derogace: 209/1989 Sb., 38/1989 Sb.
    Pasivní derogace: 260/1992 Sb., 531/1991 Sb., 511/1991 Sb., 341/1991 Sb., 257/1991 Sb., 139/1991 Sb.
    15/1991 Sb.
    NAŘÍZENÍ VLÁDY
    České a Slovenské Federativní Republiky
    ze dne 3. ledna 1991
    o regulačních odvodech ve mzdové oblasti v roce 1991
    Změna: 139/1991 Sb.
    Změna: 257/1991 Sb.
    Změna: 341/1991 Sb.
    Změna: 511/1991 Sb.
    Změna: 531/1991 Sb.
    Vláda České a Slovenské Federativní Republiky nařizuje podle § 10 odst. 1 písm. a) a odst. 2 zákona č. 156/1989 Sb., o odvodech do státního rozpočtu:
    § 1
    Rozsah platnosti
    (1) Regulační odvod za překročení mzdových a ostatních osobních nákladů a regulační odvod za přírůstek mzdových prostředků proti výchozímu roku (dále jen "odvody") provádějí právnické osoby oprávněné k podnikatelské činnosti1) a fyzické osoby provozující podnikatelskou činnost a zapsané do podnikového rejstříku2) (dále jen "organizace") s výjimkou
    a) organizací, u nichž počet pracovníků zaměstnaných v obdobích, za která se provádějí odvody, nepřekročí 25 osob,
    b) občanských a zájmových sdružení3) kromě podniků a hospodářských zařízení těchto sdružení, zaměstnávajících v obdobích, za která se provádějí odvody, vyšší počet pracovníků než je uveden v ustanovení písmene a).
    (2) Počet zaměstnaných pracovníků podle odstavce 1 odpovídá
    a) skutečnému přepočtenému průměrnému evidenčnímu počtu pracovníků v období, za které se provádějí odvody, pokud jej organizace zjišťuje,
    b) nejvyššímu dennímu počtu pracovníků zaměstnaných v období, za které se provádějí odvody, pokud organizace nezjišťuje skutečný přepočtený průměrný evidenční počet pracovníků.
    Regulační odvod za překročení mzdových a ostatních osobních nákladů
    § 2
    Základem odvodu je částka, o kterou mzdy, ostatní odměny za práci, náhrady mezd a obdobná plnění zúčtované organizací za kalendářní čtvrtletí k výplatě do nákladů (dále jen "mzdové a ostatní osobní náklady") a snížené podle § 3 překročí objem těchto nákladů nepodléhající odvodu, který zjistí organizace podle § 4.
    § 3
    Organizace sníží mzdové a ostatní osobní náklady o tato plnění:
    a) odměny podle předpisů o autorském právu,
    b) odměny za využití vynálezů, průmyslových vzorů, zlepšovacích návrhů a za vyhodnocená řešení tématických úkolů a obdobné odměny (odměny za nové způsoby prevence, diagnostiky a léčení lidí a zvířat a za nové způsoby ochrany rostlin,odměny za vyšlechtění nových plemen zvířat apod.),
    c) odměny (peněžité ceny) z veřejných a užších soutěží a veřejných příslibů,
    d) mzdy, ostatní odměny za práci, náhrady mezd a obdobná plnění hrazené ze státního rozpočtu (např. k zabezpečení příprav k obraně v národním hospodářství, úhradě části nástupních platů absolventů škol),
    e) náhrady mezd,
    f) mzdové vyrovnání a odstupné v rozsahu nároku stanoveného právními předpisy,
    g) mzdy domáckých dělníků,
    h) odměny poskytnuté funkcionářům bytových družstev a mzdové a ostatní osobní náklady středisek bytového hospodářství a staveb svépomocné družstevní bytové výstavby v bytových družstvech,
    i) doplatky do průměrného výdělku poskytnuté při převedení pracovníků na jinou práci podle § 37 odst. 4 písm. a) a b) zákoníku práce,
    j) odměny za činnosti a práce prováděné na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr ve vydavatelských a nakladatelských organizacích, pokud se tyto činnosti a práce prováděly v roce 1990 v pracovním poměru.
    § 4
    (1) Objem mzdových a ostatních osobních nákladů nepodléhající odvodu zjistí organizace za čtvrté čtvrtletí tak, že objem tarifních mezd (odstavce 2 až 4) zvýší o 32 % a takto upravený objem tarifních mezd zvýší dále o podíl mimotarifních složek, který si odvodí podle odstavců 5 a 6 v procentech k objemu tarifních mezd.
    (2) Objem tarifních mezd je souhrn
    a) časových a úkolových mezd a smíšených mezd, jejichž součástí je úkolová složka bez vlivu plnění výkonových norem (odstavec 4) zúčtovaných za kalendářní čtvrtletí k výplatě,
    b) částek, které u pracovníků odměňovaných podílovou mzdou a smíšenou mzdou, jejíž součástí je podílová složka, nebo sloučenými a kombinovanými formami mzdy, odpovídají mzdovému tarifu, z něhož se vycházelo při stanovení podílové sazby nebo sazeb sloučené a kombinované formy mzdy, a pracovnímu úvazku za kalendářní čtvrtletí v hodinách.
    (3) Jestliže stupnice mzdových tarifů uplatňovaná v kalendářním čtvrtletí
    a) fyzickou osobou provozující podnikatelskou činnost a zapsanou do podnikového rejstříku2) je vyšší než stupnice základních mzdových tarifů stanovených v právním předpisu4) o více než 40 %, sníží tato osoba objem tarifních mezd (odstavec 2) v poměru, který odpovídá podílu průměrného mzdového tarifu vypočteného ze základních mzdových tarifů zvýšených o 40 % a průměrného mzdového tarifu vypočteného ze mzdových tarifů uplatněných v kalendářním čtvrtletí; při výpočtu se sečtou mzdové tarify pro jednotlivé tarifní stupně a součet se vydělí počtem těchto tarifních stupňů,
    b) právnickou osobou oprávněnou k podnikatelské činnosti1) je vyšší než stupnice mzdových tarifů uplatňovaných k 31. prosinci 1990, sníží tato osoba objem tarifních mezd (odstavec 2) v poměru, který odpovídá podílu průměrného mzdového tarifu vypočteného ze mzdových tarifů uplatňovaných k 31. prosinci 1990 a průměrného mzdového tarifu vypočteného ze mzdových tarifů uplatněných v kalendářním čtvrtletí; při výpočtu se sečtou mzdové tarify pro jednotlivé tarifní stupně (třídy) a součet se vydělí počtem těchto tarifních stupňů.
    (4) Organizace vyloučí vliv plnění výkonových norem tak, že celkový objem úkolových mezd a úkolové složky smíšených mezd vydělí koeficientem vyjadřujícím plnění těchto norem, které zjistí na základě celkového objemu normohodin a všech hodin odpracovaných v příslušné formě mzdy, popřípadě jiným přesnějším způsobem.
    (5) Podíl mimotarifních složek v procentech k objemu tarifních mezd si odvodí organizace, pokud se dále (odstavce 6 a 7) nestanoví jinak, z objemu těchto složek v roce 1990 a objemu tarifních mezd téhož roku. Objem mimotarifních složek zjistí organizace tak, že z přípustného objemu mzdových a ostatních osobních nákladů za rok 1990, který vypočetla podle právních předpisů o usměrňování mzdových prostředků,5) odečte objem tarifních mezd (odstavce 2 a 4) za rok 1990 a plnění uvedená v § 3 a zúčtovaná k výplatě za stejný rok.
    (6) Organizace se zahraniční majetkovou účastí a organizace, které nemusely vypočítat přípustný objem mzdových a ostatních osobních nákladů za rok 1990 podle právních předpisů o usměrňování mzdových prostředků,5) si odvolí podíl mimotarifních složek obdobně podle odstavce 5. Místo přípustného objemu mzdových a ostatních osobních nákladů použijí souhrn mzdových a ostatních osobních nákladů za rok 1990 a plnění zúčtovaných za rok 1990 k výplatě ze zisku nebo z fondu odměn, který sníží o částku
    a) podléhající dodatkovému odvodu za překročení mzdových a ostatních osobních nákladů nebo regulačnímu odvodu za přírůstek mzdových prostředků,
    b) odpovídající 10 % ze souhrnu sníženého podle ustanovení písmene a).
    (7) U organizací vzniklých později než k 1. lednu 1990 činí podíl mimotarifních složek 55 %, pokud si nemohou tento podíl odvodit podle odstavce 5, protože příslušné údaje za celý rok 1990 nejsou uvedeny v delimitačním protokolu nebo jiném dokladu.
    (8) Organizace mohou podíl mimotarifních složek v procentech k objemu tarifních mezd, který si odvodí podle odstavců 5 a 6, nebo který se stanoví v odstavci 7, zvýšit pro druhé a třetí nebo pro třetí a čtvrté čtvrtletí kalendářního roku, jestliže pro zbývající dvě čtvrtletí kalendářního roku tento podíl ve stejném rozsahu sníží.
    § 5
    (1) Sazba odvodu činí ze základu odvodu (§ 2) při překročení objemu mzdových a ostatních osobních nákladů nepodléhajícího odvodu
    ------------------------------------------------------------------
    sazba odvodu v %       překročení objemu mzdových a ostatních
                           osobních nákladů nepodléhajícího
                           odvodu v %
    ------------------------------------------------------------------
    
      0                            do 3
    200                           nad 3 do 5
    750                           nad 5
    ------------------------------------------------------------------
    (2) Překročení objemu mzdových a ostatních osobních nákladů nepodléhajícího odvodu v procentech se zjišťuje z podílu základu odvodu (§ 2) na objemu mzdových a ostatních osobních nákladů nepodléhajících odvodu.
    § 6
    Organizace vzniklé nebo zaniklé v průběhu kalendářního čtvrtletí zjišťují základ odvodu (§ 2) za období ode dne jejich vzniku do konce kalendářního čtvrtletí nebo za období od prvního kalendářního dne příslušného čtvrtletí do dne jejich zániku.
    Regulační odvod za přírůstek mzdových prostředků proti výchozímu roku
    § 7
    Základem odvodu je částka, o kterou souhrn mzdových a ostatních osobních nákladů snížených podle § 3 a plnění zúčtovaných organizací k výplatě ze zisku nebo z fondu odměn (dále jen "mzdové prostředky") za kalendářní pololetí překročí objem mzdových prostředků nepodléhající odvodu, který organizace zjistí podle § 8.
    § 8
    Objem mzdových prostředků nepodléhající odvodu zjistí organizace za kalendářní pololetí tak, že mzdové a ostatní osobní náklady snížené podle § 3 zvýší o částku, která odpovídá 20 % objemu mzdových a ostatních osobních nákladů nepodléhajícího odvodu (§ 4) a zjištěného za stejné období.
    § 9
    Sazba odvodu ze základu tohoto odvodu činí 750 %.
    § 10
    Organizace vzniklé nebo zaniklé v průběhu kalendářního pololetí zjišťují základ odvodu (§ 7) za období ode dne jejich vzniku do konce kalendářního pololetí nebo za období od prvního kalendářního dne příslušného pololetí do dne jejich zániku.
    Společná a závěrečná ustanovení
    § 11
    (1) Organizace podají výpočet odvodů tomu orgánu vykonávajícímu správu odvodů, v jehož obvodu měly sídlo poslední den kalendářního čtvrtletí, a to do konce následujícího kalendářního měsíce. Orgán vykonávající správu odvodů může v odůvodněných případech lhůtu pro podání výpočtu prodloužit, a to nejdéle o 15 kalendářních dnů.
    (2) Zanikne-li organizace bez provedení likvidace, je její právní nástupce povinen do konce následujícího kalendářního měsíce podat orgánu vykonávajícímu správu odvodů (odstavec 1) výpočet regulačních odvodů.
    (3) V případě likvidace organizace trvá povinnost podávat výpočet odvodů a provádět jej až do skončení likvidace. Po ukončení likvidace je likvidátor povinen do konce následujícího kalendářního měsíce podat orgánu vykonávajícímu správu odvodů (odstavec 1) výpočet odvodů.
    (4) Pokud organizace provádějí výpočty podle příslušných ustanovení tohoto nařízení, činí tak s přesností
    a) na dvě desetinná místa u průměrů a údajů v procentech,
    b) na čtyři desetinná místa u koeficientů a podílů.
    (5) Odvody provádějí organizace ze zisku, pokud nerozhodnou, že k nim použijí fondu odměn.
    § 12
    (1) Odvody jsou splatné ve lhůtě stanovené pro podání jejich výpočtu.
    (2) Organizace provedou podle tohoto nařízení regulační odvod za
    a) překročení mzdových a ostatních osobních nákladů poprvé za 1. čtvrtletí 1991,
    b) přírůstek mzdových prostředků proti výchozímu roku poprvé za I. pololetí 1991.
    § 13
    Zrušují se:
    1. nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 38/1989 Sb., o dodatkových odvodech za neúměrný růst mezd a odměn za práci,
    2. nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 209/1989 Sb., o regulačních odvodech ve mzdové oblasti.
    § 14
    Toto nařízení nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
    Čalfa v.r.
    1) § 1 hospodářského zákoníku.
    2) § 13 zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.
    3) Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů. Čl. II zákona č. 103/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje hospodářský zákoník.
    4) Vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 135/1990 Sb., o odměňování pracovníků při soukromém podnikání občanů.
    5) Vyhláška federálního ministerstva zemědělství a výživy č. 203/1988 Sb., o usměrňování mzdových prostředků státních podniků zemědělskopotravinářského komplexu, jednotných zemědělských družstev a společných podniků.
    Vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 41/1989 Sb., o usměrňování mzdových prostředků podniků s obchodní činností, bytového hospodářství a místní výroby a služeb.
    Vyhláška ministerstva financí, cen a mezd České socialistické republiky č. 111/1989 Sb., o usměrňování mzdových prostředků v družstevních organizacích nesdružených do svazů družstev. Vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 145/1989 Sb., o usměrňování mzdových prostředků.
    Vyhláška ministerstva financí, cen a mezd České socialistické republiky č. 203/1989 Sb., o usměrňování mzdových prostředků v družstevních organizacích.
    Vyhláška ministerstva financí, cen a mezd Slovenské socialistické republiky č. 19/1990 Sb., o usměrňování mzdových prostředků v družstevních organizací.
    Výnos ministerstva financí, cen a mezd České socialistické republiky ze dne 19. ledna 1989 č. 18/2777/88 o usměrňování mzdových prostředků státních podniků zemědělskopotravinářského komplexu, jejichž zakladateli jsou národní výbory.
    Výnos ministerstva financí, cen a mezd Slovenské socialistické republiky ze dne 20. června 1989 č.5/1144/1989 o usměrňování mzdových prostředků státních podniků zemědělskopotravinářského komplexu, jejichž zakladateli jsou národní výbory.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 18.10.2023Značka a další duševní vlastnictví v podnikání - využití, ochrana, marketing (online - živé vysílání) - 18.10.2023
    • 19.10.2023Novela ZZVZ se zaměřením na IT veřejné zakázky - Co je v dané oblasti nového? (online - živé vysílání) - 19.10.2023
    • 20.10.2023Jak se dělá skvělá smlouva o dílo – na veřejné zakázky (nejen) na stavební práce (online - živé vysílání) - 20.10.2023
    • 24.10.2023Mezigenerační předání (rodinného) bohatství (ideálně dobře připravené) (online - živé vysílání) - 24.10.2023
    • 25.10.2023Od nápadu k exitu: Právní život start-upu (online - živé vysílání) - 25.10.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (srpen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červenec 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (květen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (duben 2023)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 29.11.2023TAX FORUM 2024 – daňové a účetní novinky roku 2024 - 29.11.2023
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Některé aspekty výkonu autorského dozoru (se zohledněním právní úpravy v novém stavebním zákoně)
    • Whistleblowing prakticky – implementace vnitřního oznamovacího systému
    • Opatrovník
    • Novela zákoníku práce - informační povinnost zaměstnavatele
    • Změny definice zadavatele v novelizaci zákona o zadávání veřejných zakázek
    • (Ne)možnost realizace zadržovacího práva – shrnutí pro praxi s přihlédnutím k novému zákonu o veřejných dražbách
    • DEAL MONITOR
    • Postavení manžela povinného v exekuci
    • Může být delší nebo kratší výpovědní doba než dva měsíce?
    • Změny definice zadavatele v novelizaci zákona o zadávání veřejných zakázek
    • Některé aspekty výkonu autorského dozoru (se zohledněním právní úpravy v novém stavebním zákoně)
    • Novela zákoníku práce - informační povinnost zaměstnavatele
    • Investice do společné věci v nesezdaném soužití
    • Postoupení pohledávky za dlužníkem v insolvenčním řízení
    • Svěření nezletilého dítěte do péče
    • Oprávněnost výpovědi z nájmu v souvislosti s pandemií koronaviru
    • Novela zákoníku práce - informační povinnost zaměstnavatele
    • Promlčení pohledávky, jejíž splatnost je závislá na vůli věřitele
    • Zadlužení potomka jako důvod pro vydědění
    • Postavení manžela povinného v exekuci
    • Podmínky mimořádného vydržení a výprosa jako možná překážka
    • Jak má objednatel postupovat, odmítá-li od zhotovitele převzít nedokončené či vadné dílo?
    • Práce přesčas zahrnutá ve mzdě
    • Nárok zaměstnance na pracovní volno k vyhledání nového zaměstnání

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Nájem bytu (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže nájemce bytu (domu) provede úpravu, přestavbu či jinou změnu bytu (domu) bez souhlasu pronajímatele, je pronajímatel oprávněn domáhat se uvedení bytu (domu) do původního stavu...

    Neúčinnost právního jednání (exkluzivně pro předplatitele)

    Má-li to, co neúčinným jednáním ušlo z dlužníkova majetku, nižší hodnotu než je výše věřitelovy pohledávky za dlužníkem, zprostí se osoba, která je zatížena povinností podle...

    Ochrana spotřebitele (exkluzivně pro předplatitele)

    Z ustálené rozhodovací praxe SDEU vyplývá, že povinnost vnitrostátních soudů aplikovat tzv. zásadu efektivity je vázána na případy zjevného porušení unijního práva, kdy důvodem...

    Podnájem bytu

    Podmínkou splatnosti nedoplatku za služby je skutečnost, že vyúčtování bylo provedeno řádně (tj. v souladu s předpisy jej regulujícími) a nájemce s ním byl seznámen. O vyúčtování...

    Promlčení (exkluzivně pro předplatitele)

    V případě úroku z prodlení okamžik, kdy je věřitel objektivně s to své právo uplatnit před orgány veřejné moci, nemůže předcházet dni, kdy se dlužník dostává do prodlení se...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.