epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory

Zákon ze dne 20.12.1992 o Českých dráhách

31.12.1992 | Sbírka:  9/1993 Sb. | Částka:  3/1993ASPI

Vztahy

Pasivní derogace: 77/2002 Sb., 218/1993 Sb., 212/1993 Sb.
Speciální: 266/1994 Sb.
Subsidiární: 111/1990 Sb., 119/1988 Sb.
9/1993 Sb.
Zákon
České národní rady
ze dne 20. prosince 1992
o Českých dráhách
Změna: 212/1993 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Základní ustanovení
§ 1
(1) Zřizují se České dráhy se sídlem v Praze.
(2) České dráhy jsou právnickou osobou, která se zapisuje do obchodního rejstříku.
§ 2
(1) České dráhy jsou nástupnickým subjektem státní organizace Československé státní dráhy.1) Na České dráhy přecházejí v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem2) práva a povinnosti státní organizace Československé státní dráhy, které vyplývají z mezinárodních smluv a z členství této státní organizace v mezinárodních organizacích.
(2) Práva a povinnosti z pracovněprávních a jiných vztahů státní organizace Československé státní dráhy přecházejí v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem2) na České dráhy.
§ 3
(1) Základním předmětem činnosti Českých drah je přeprava osob a věcí na celostátních dráhách3) a provoz celostátních drah.
(2) Provozem celostátních drah se pro účely tohoto zákona rozumí souhrn činností, které zabezpečují provoz vozidla na železniční dopravní cestě celostátních drah (dále jen "železniční dopravní cesta").
(3) České dráhy jsou oprávněny zřizovat a využívat bez povolení železniční telekomunikační síť a železniční telekomunikační zařízení.
§ 4
Železniční dopravní cestou se pro účely tohoto zákona rozumí cesta určená k dopravě železničními kolejovými vozidly a pevná železniční zařízení, nutná pro zabezpečení pohybu železničních kolejových vozidel a zařízení, sloužící k zajištění bezpečnosti železničního provozu.
ČÁST DRUHÁ
Orgány Českých drah
§ 4a
Orgány Českých drah jsou správní rada Českých drah, generální ředitel Českých drah a generální inspektor Českých drah (dále jen "správní rada", "generální ředitel" a "generální inspektor").
Správní rada
§ 4b
(1) Správní radu tvoří třináct členů jmenovaných a odvolávaných vládou na návrh ministra dopravy.
(2) Vláda ustanovuje z členů správní rady jejího předsedu, který řídí její činnost.
(3) Členství ve správní radě je veřejnou funkcí.4) V souvislosti s jejím výkonem přísluší členům správní rady přiměřená odměna, jejíž výši určí vláda.
(4) Člen správní rady je povinen zachovávat mlčenlivost, zdržet se jakéhokoliv jednání, které by mohlo vést ke střetu zájmu osobního se zájmy Českých drah, a nesmí zneužívat informace nabyté v souvislosti s výkonem funkce ve prospěch vlastní nebo jiné osoby.
§ 4c
(1) Správní rada rozhoduje většinou hlasů všech členů.
(2) Podrobnosti o způsobu zasedání a jednání správní rady stanoví jednací řád správní rady.
§ 4d
Do působnosti rady náleží:
a) schvalovat na návrh generálního ředitele podnikatelské záměry Českých drah, a to v rozsahu, který sama určí,
b) rozhodovat o výši přídělu do rezervního fondu Českých drah, jakož i o zřízení dalších fondů,5)
c) schvalovat statut Českých drah, organizační strukturu Českých drah a jednací řád správní rady,
d) schvalovat roční účetní závěrku Českých drah,
e) udělovat předchozí souhlas k uzavření nájemních smluv o pronájmu pozemků, ke kterým České dráhy vykonávají právo hospodaření a k uzavření úvěrových smluv, přesahuje-li poskytnutý úvěr částku stanovenou správní radou,
f) další otázky, které jsou správní radě vyhrazeny tímto zákonem.
§ 4e
(1) Správní rada předkládá vládě prostřednictvím ministra dopravy ke schválení projekt organizačně právního uspořádání činností Českých drah a projekty záměrů privatizace částí majetku Českých drah (dále jen "projekt transformace Českých drah").
(2) Generální ředitel je povinen poskytnout na žádost správní radě veškeré informace a doklady o činnosti Českých drah, jakož i další potřebnou součinnost pro vypracování projektu transformace Českých drah.
Generální ředitel
§ 4f
(1) Generální ředitel je statutárním orgánem Českých drah, jenž řídí činnost Českých drah a jedná jejich jménem.
(2) Generální ředitel rozhoduje o všech záležitostech Českých drah, pokud nejsou tímto zákonem vyhrazeny do působnosti správní rady nebo ministerstva dopravy.
§ 4g
(1) Generálního ředitele jmenuje a odvolává správní rada.
(2) Generální ředitel nesmí být členem správní rady, je však oprávněn účastnit se zasedání správní rady s hlasem poradním.
§ 4h
Generální inspektor
(1) Generální inspektor je dozorčím a kontrolním orgánem Českých drah.
(2) Generální inspektor řídí činnost generální inspekce dle statutu, organizačního řádu a zmocnění generálního ředitele.
(3) Generálního inspektora jmenuje a odvolává správní rada.
ČÁST TŘETÍ
Hospodaření Českých drah
§ 4i
Na České dráhy se vztahují právní předpisy upravující postavení a právní poměry státního podniku 6) přiměřeně, pokud tento zákon nestanoví jinak.
§ 4j
(1) České dráhy hospodaří ve dvou účetně a finančně oddělených okruzích, a to v okruhu železniční dopravní cesty a v okruhu přepravních a ostatních výkonů.
(2) Prostředky účetně a finančně odděleného okruhu železniční dopravní cesty nelze převádět do okruhu přepravních a ostatních výkonů.
(3) České dráhy sestavují ročně účetní závěrku a analytické členění hospodaření podle účetně a finančně oddělených okruhů v termínu obvyklém pro předkládání státních účetních výkazů.
(4) České dráhy jsou povinny zajistit účetní závěrky a zveřejnění jejich údajů.7)
§ 4k
(1) České dráhy umožní na základě smlouvy užívání železniční dopravní cesty jiným osobám oprávněným podnikat ve veřejné železniční dopravě při splnění podmínek stanovených právními předpisy pro provozování celostátních drah.8)
(2) Cena za užívání železniční dopravní cesty se sjednává podle cenových předpisů.9)
ČÁST ČTVRTÁ
Vztah ministerstva dopravy k Českým dráhám
§ 4l
(1) Ministr dopravy má práva a povinnosti zakladatele v oblasti privatizace Českých drah.10)
(2) Ministerstvo dopravy stanoví tarif jízdného a přepravného pro přepravu pracovníků Českých drah a pracovníků ministerstva dopravy, podílejících se na zabezpečení činnosti Českých drah, poživatelů důchodů, kteří pracovali v oblasti dopravy, jakož i jejich rodinných příslušníků.
ČÁST PÁTÁ
Přechodná a závěrečná ustanovení
§ 4m
Do doby jmenování členů správní rady a generálního ředitele vykonává jejich působnost zmocněnec vlády. Správní rada bude jmenována nejpozději do dvou měsíců od účinnosti tohoto zákona.
§ 5
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.
Uhde v. r.
Havel v.r.
Klaus v. r.
1) Zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy.
2) Zákon č. 625/1992 Sb., o zániku státní organizace Československé státní dráhy.
3) § 2 odst. 1 zákona č. 51/1964 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 104/1974 Sb.
4) § 124 odst. 1 zákoníku práce.
5) § 5 odst. 2 nařízení vlády ČSFR č. 577/1990 Sb., o finančním hospodaření státních podniků.
6) Např. zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku, ve znění zákona č. 92/1991 Sb., vyhláška č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem, ve znění pozdějších předpisů, nařízení vlády ČSFR č. 577/1990 Sb.
7) § 20 odst. 3 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví.
8) Zákon č. 51/1964 Sb., ve znění zákona č. 104/1974 Sb.
Vyhláška č. 52/1964 Sb., kterou se provádí zákon o dráhách, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 18/1981 Sb., o schvalování drážních vozidel a zvláštních drážních mechanizačních zařízení.
Výnos federálního ministerstva dopravy o pravidlech technického provozu železnic, reg. částka 3/1977 Sb.
9) Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách.
10) Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů.

Novinky v eshopu

Online konference

  • 11.03.2021Rodina v právu a bezpráví - III. ročník (online - živé vysílání) - 11.3.2021
  • 12.03.2021Evidence skutečných majitelů – změny, které se dotknou (téměř) každé právnické osoby (online - živé vysílání) - 12.3.2021
  • 23.03.2021Jak na e-shopy a weby právně správně (a prakticky) - (online - živé vysílání) - 23.3.2021
  • 14.05.2021Novinky v soutěžním právu (online - živé vysílání) - 14.5.2021
  • 18.06.2021Veřejné zakázky aktuálně (online - živé vysílání) - 18.6.2021

Online kurzy

  • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2021 - 2. díl)
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2021 - 1. díl)
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2021)
  • Dohoda o vině a trestu
  • Porušení povinností zaměstnance ve světle judikatury Nejvyššího soudu aneb šance pro zaměstnavatele
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
JUDr. Jiří Votrubec
JUDr. Jiří Votrubec
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Filip Seifert, MBA
JUDr. Filip Seifert, MBA
Kurzy lektora
Mgr. Jiří Harnach
Mgr. Jiří Harnach
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • EPRAVO.CZ Magazine 2021
  • Veřejné zakázky 2021
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)
  • Monitoring judikatury (6 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Náhrada za újmu na zdraví po pádu na neudržovaném chodníku
  • Vnitřní předpis - zákon zaměstnavatele (firmy)
  • Občanský průkaz a prokazování totožnosti
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
  • Právní možnosti řešení vlivu nepříznivých klimatických podmínek na průběh realizace výstavby 1. díl – soukromoprávní smlouvy o dílo
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Občanský průkaz a prokazování totožnosti
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Okresní úřady byly zrušeny, okresy jako správní celky však nikoli
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Povaha překážek v práci na straně zaměstnavatele vzniklých v souvislosti preventivními opatřeními přijatými vládou proti šíření koronaviru SARS-CoV-2
  • MZ se brání výtkám ombudsmana, citlivé údaje zveřejňovat nesmí
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Náklady řízení
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Společnost s ručením omezeným ve světle novely zákona o obchodních korporacích

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Zastavení exekuce (exkluzivně pro předplatitele)

Vyjádření (stanovisko) správního orgánu (silničního správního úřadu), který vydal exekuční titul, že povinnost uložená exekučním titulem byla splněna, není pro exekuční soud...

Místní příslušnost soudu

Ve sporu o zadostiučinění za zásah do cti, vážnosti a důstojnosti zasláním nepravdivých informací elektronickou poštou je podle § 87 písm. b) o. s. ř. místně příslušným i soud, v...

Odpovědnost státu za škodu (exkluzivně pro předplatitele)

I pro rozhodování soudu o nároku na náhradu škody platí ustanovení § 154 o. s. ř., které stanoví, že pro rozsudek je rozhodující stav v době jeho vyhlášení. To znamená, že...

Spolek (exkluzivně pro předplatitele)

Za zájem hodný právní ochrany ve smyslu § 258 o. z. naopak nelze bez dalšího považovat např. pouze obecně vymezený společenský (veřejný) zájem na tom, aby rozhodnutí orgánu spolku...

Vodní zákon (exkluzivně pro předplatitele)

Ustanovení § 50 písm. c) vodního zákona je ve vztahu k § 59a vodního zákona normou speciální.

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů