Směrnice ze dne 23.2.1999 o podpisových oprávněních, oběhu a přezkušování účetních dokladů a dalších souvisejících činnostech

23.2.1999 | Sbírka:  220/99-E | Částka:  2/1999ASPI

Vztahy

Nadřazené: 563/1991 Sb.
220/99-E
Směrnice
Ministerstva spravedlnosti
ze dne 23. února 1999,
o podpisových oprávněních, oběhu a přezkušování účetních dokladů a dalších souvisejících činnostech
K zajištění řádného hospodaření s majetkem státu a rozpočtovými prostředky v souvislosti s požadavky § 7 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, vydávám směrnici o podpisových oprávněních, oběhu a přezkušování účetních dokladů a dalších souvisejících činnostech Ministerstva spravedlnosti.
Čl.I
Předmět úpravy
Směrnice upravuje:
a) podpisová oprávnění osob jednajících jménem Ministerstva spravedlnosti k uzavírání smluv a vystavování objednávek vznikajících z obchodních a jiných vztahů;
b) podpisová oprávnění osob disponovat s peněžními prostředky na účtech Ministerstva spravedlnosti;
c) stanovení oběhu a přezkušování účetních dokladů;
d) použití výpočetní techniky ke zpracování účetnictví a výkaznictví;
e) archivaci účetních dokladů;
f) stanovení způsobu účtování zásob;
g) stanovení hranice pro vedení drobného nehmotného a hmotného investičního majetku v účetnictví.
Čl.II
Odpovědné osoby k uzavírání obchodních závazků za Ministerstvo spravedlnosti
(1) Objednávky na nákup výpočetní techniky (hardware, software, materiál, školení) do 500 000,- Kč vystavuje a podepisuje ředitel odboru informatiky nebo jeho zástupce. Kopie objednávek se předávají na vědomí odboru hospodářské správy.
(2) Smlouvy o nákupu výpočetní techniky (hardware, software, materiál, školení) do částky 500 000,- Kč uzavírá ředitel odboru informatiky nebo jeho zástupce. Kopie uzavřených smluv se předávají na vědomí odboru hospodářské správy.
(3) Objednávky a smlouvy o nákupu výpočetní techniky (hardware, software, materiál, školení) nad 500 000,- Kč po technické stránce schvaluje ředitel odboru informatiky nebo jeho zástupce a vystavuje nebo uzavírá náměstek ministra spravedlnosti nebo pověřený zástupce.
(4) Ostatní objednávky a smlouvy na základě zdůvodněných požadavků jednotlivých odborů vystavuje a uzavírá v souladu s možnostmi schváleného rozpočtu na příslušný rok a) do částky 500 000,- Kč ředitel odboru hospodářské správy nebo jeho pověřený zástupce; b) nad částku 500 000,- Kč vrchní ředitel nebo pověřený zástupce.
(5) Ministr nebo jeho náměstci si mohou v rámci svého úseku vyhradit právo schvalování různých hospodářských (účetních) operací.
Čl.III
Podpisová oprávnění osob disponovat s peněžními prostředky na účtech Ministerstva spravedlnosti
Disponovat s peněžními prostředky na účtech Ministerstva spravedlnosti mohou zaměstnanci uvedení v příloze č. 1 jen na základě předem schválených hospodářských či účetních operací.
Čl.IV
Oběh a přezkušování účetních dokladů
(1) Přezkušování účetních dokladů z hlediska věcného se vyznačuje na likvidační příloze k faktuře tzv. souhlasem k "Přípustnosti uvedené hospodářské operace". Příslušný referent Ministerstva spravedlnosti potvrzuje správnost účtovaného úkonu nebo dodávky (provedení, rozsah, soulad s objednávkou - požadavkem apod.), správnost účtovaných cen, správnost daně z přidané hodnoty, správnost početní, tj. součtů, součinů, rozdílů a jiných početních operací, správnost účtovaného množství v měrných jednotkách apod. Kontrolu věcné správnosti účetních zápisů na účetních dokladech může provádět nezávisle na sobě i více osob z různých útvarů Ministerstva spravedlnosti.
(2) Přezkušování účetních dokladů z hlediska formálního se vyznačuje na likvidační příloze k faktuře v kolonce "Formálnost účetního dokladu přezkoušel". Z hlediska formálního se přezkušují především skutečnosti, zda náležitosti účetního dokladu jsou v souladu s ustanovením § 11 zákona o účetnictví. Jde o tyto náležitosti:
- označení náležitostí účetního dokladu, nevyplývá-li z jeho obsahu alespoň nepřímo, že jde o účetní doklad,
- popis obsahu účetního případu a označení jeho účastníků, nevyplývá-li to z účetního dokladu nepřímo,
- peněžní částku nebo údaj o množství a ceně,
- datum vyhotovení účetního dokladu,
- datum uskutečnění účetního případu, není-li shodné s datem vyhotovení účetního dokladu,
- podpis osoby odpovědné za účetní případ a osoby odpovědné za jeho zaúčtování, které lze nahradit jiným průkazným způsobem.
(3) Oběh účetních dokladů včetně stanovení odpovědných osob za věcné a formální přezkušování účetních dokladů je upraven přílohou č. 2 této směrnice (Přehled o přezkušování účetních dokladů). Součástí této přílohy jsou i podpisové vzory zaměstnanců MSp ke schvalování účetního dokladu.
Čl.V
Použití výpočetní techniky ke zpracování účetnictví a výkaznictví
(1) Ministerstvo spravedlnosti používá k vedení účetnictví, rozpočtu a výkaznictví (Finanční a účetní výkazy podle Opatření MF) program IRES. Projektová dokumentace systému IRES je uložena v oboru informatiky, uživatelské příručky jsou rovněž uloženy v ekonomickém odboru a odboru hospodářské správy a na počítačové síti Ministerstva spravedlnosti.
(2) Pro každý rok se zakládají nové dokladové řady, které se číslují vzestupnou řadou od čísla jedna (Příloha č. 3) a účtový rozvrh (Příloha č. 4).
(3) Ke zpracování mzdové agendy používá odbor personální Ministerstva spravedlnosti mzdový program FLUX-PAM. Projektová dokumentace včetně uživatelských příruček je uložena v odboru personálním.
Čl.VI
Archivace účetních dokladů
(1) Odbor ekonomický odpovídá za archivaci správy účetních dokladů
a) účetní závěrka (podklady pro státní závěrečný účet),
b) účetní doklady,
c) účetní rozvrhy,
d) účetní knihy,
e) doklady o výdajích a příjmech v hotovosti
f) a další účetní písemnosti.
(2) Odbor hospodářské správy
a) rozbor hospodaření (podklady pro státní závěrečný účet),
b) inventurní soupisy,
c) inventární karty hmotného majetku mimo zásob.
(3) Odbor personální odpovídá za archivaci dokladů týkajících se mzdové agendy, a to mzdové listy nebo účetní písemnosti je nahrazující, údaje z nich potřebné pro účely důchodového zabezpečení, nemocenského pojištění, zdravotního a sociálního pojištění.
(4) Odbor informatiky odpovídá za archivaci projektové dokumentace IRES.
(5) Účetní písemnosti a záznamy na technických nosičích dat je nahrazující se uschovávají podle § 31 a § 32 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších změn a předpisů.
Čl.VII
Stanovení způsobu účtování zásob
Účtování zásob se na Ministerstvu spravedlnosti provádí podle způsobu B. účtové osnovy postupů účtování pro rozpočtové a příspěvkové organizace a obce vydané opatřením FMF č. j. V/20 530/1992 Sb., ve znění pozdějších změn a doplňků.
Čl.VIII
Stanovení hranice pro vedení v účetnictví drobného nehmotného a hmotného investičního majetku
V souladu s účtovou osnovou a postupy účtování pro rozpočtové a příspěvkové organizace a obce vydané FMF č. j. V/20 530/1992 Sb., ve znění pozdějších změn a doplňků,
a) drobným nehmotným investičním majetkem je programové vybavení
aa) koupené samostatně, tj. které není součástí dodávky hardware a jeho ocenění,
ab) vytvořené vlastní činností, nejde-li o software na zakázku nebo součástí dodávky hardware, jehož ocenění je 40 000,- Kč (od 1. 1. 1999 60 000,- Kč) a nižší v jednotlivém případě a doba použitelnosti delší než jeden rok;
b) drobným hmotným investičním majetkem jsou samostatné movité věci, jejichž ocenění je vyšší než 1000,- Kč a méně než 20 000,- Kč (od 1. 1. 1999 méně než 40 000,- Kč) a doba použitelnosti delší než jeden rok.
Čl.IX
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se Směrnice pro schvalování a přezkušování účetních dokladů č. j. 1082/97-OSÚ z 1. září 1997 vydaná vrchním ředitelem sekretariátu ministra.
Čl.X
Účinnost
Směrnice nabývá účinnosti dnem 1. března 1999.
Ministr spravedlnosti:
JUDr. Otakar Motejl, v. r.
Příl.1
SEZNAM OSOB, KTERÉ MAJÍ OPRÁVNĚNÍ DISPONOVAT S PENĚŽNÍMI PROSTŘEDKY NA ÚČTECH MINISTERSTVA SPRAVEDLNOSTI
 1. JUDr. Otakar Motejl            ministr spravedlnosti
 2. JUDr. Josef Baxa               I. náměstek ministra
 3. JUDr. Alois Cihlář             náměstek ministra
 4. Ing. Jana Fürstová             vrchní ředitelka
 5. JUDr. Vladimír Koliba          ředitel OHS
 6. Václav Novotný                 vedoucí oddělení OHS
 7. Jitka Fesslová                 vedoucí oddělení OHS
 8. Václav Tíkal                   referent OHS
 9. Kateřina Tichá                 referent OHS
10. JUDr. Jan Novotný              ředitel personálního odboru
11. Eva Procházková                vedoucí oddělení pers. odboru
12. Dagmar Nevečeřalová            referent pers. odboru
Příl.2
OBĚH A PŘEZKUŠOVÁNÍ ÚČETNÍCH DOKLADŮ
A) Z hlediska věcné správnosti a přípustnosti provádí kontrolu pracovníci OHS a další útvary MSp, schválení ředitel OHS nebo jeho zástupce.
B) Z hlediska formální správnosti provádí kontrolu pověřený pracovník odboru ekonomického - oddělení účetnictví.
1. Faktury došlé - Závazky
Doklad vystavuje právnická nebo fyzická osoba (dodavatel), která ho předá do podatelny MSp nebo příslušnému útvaru MSp.
Podatelna nebo příslušný útvar MSp ihned předá doklad odboru hospodářské správy.
2. Faktury vydané - Pohledávky Doklad vystavuje odbor hospodářské správy na základě vlastních podkladů nebo podkladů z jiných útvarů.
3. Zařazování, vyřazování, převodu majetku
Doklad vystavuje odbor hospodářské správy na základě vlastních podkladů nebo podkladů z jiných útvarů.
4. Zařazování, vyřazování, převod software - programového vybavení
Doklad vystavuje odbor informatiky na základě vlastních podkladů nebo podkladů z jiných útvarů.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Předmět přezkušování   Odbor hospodářské správy      Ostatní útvary          Odbor ekonomický -
                                                                             oddělení účetnictví
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Faktura došlá          1) Pověřený pracovník doklad
Software (DNHIM)          zaeviduje a vyhotoví tzv.
                          likvidační přílohu
                          k faktuře

                       2) Doklad včetně likvidační
                          přílohy ihned předá odboru
                          informatiky k přezkoušení
                          věcné správnosti

                                                     3) Odbor informatiky
                                                        schválí a potvrdí
                                                        věcnou správnost
                                                        dokladu a nejpozději
                                                        5 dní před
                                                        splatností vrátí
                                                        OHS k provedení
                                                        úhrady

                       4) Ředitel odboru nebo jeho
                          zástupce doklad schválí

                       5) Pověřený pracovník vyhotoví
                          převodní příkaz a
                          nejpozději 3 pracovní dny
                          před splatností předá
                          peněžnímu ústavu

                       6) Doklad předá odboru
                          ekonomickému oddělení
                          účetnictví (dále jen EO/Ú)
                          ihned

                                                                             7) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Úhrady na základě                                    1) Odbor informatiky
uzavřených smluv -                                      schválí a potvrdí
Software (DNHIM)                                        věcnou správnost
                                                        uzavřené smlouvy
                                                        a nejpozději
                                                        5 pracovních dní
                                                        před splatností
                                                        předá originál
                                                        případně stejnopis
                                                        k provedení úhrady

                       2) Pověřený pracovník
                          zaeviduje doklad a případně
                          vystaví platební poukaz
                          k úhradě

                       3) Ředitel nebo jeho zástupce
                          doklad schválí

                       4) Pověřený pracovník vyhotoví
                          převodní příkaz a
                          nejpozději 3 pracovní dny
                          před splatností předá
                          peněžnímu ústavu

                       5) Doklad předá EO/Ú ihned

                                                                             6) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
        Zařazení software                                    1) Odbor informatiky dá
(DNHIM) do používání                                    souhlas k zařazení
                                                        programu do používání

                                                     2) Pracovník odboru
                                                        informatiky určený
                                                        k vedení operativní
                                                        evidence vyznačí
                                                        zařazení v operativní
                                                        evidenci a předá
                                                        odboru EO/Ú

                                                                             3) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Vyřazení software                                    1) Odbor informatiky
(DNHIM) z používání                                     provede vyřazení
                                                        software (DNHIM)
                                                        z používání

                                                     2) Pověřený pracovník
                                                        odboru informatiky
                                                        vyznačí v operativní
                                                        evidenci vyřazení
                                                        programu z používání
                                                        a předá EO/Ú

                                                                             3) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Faktura došlá          1) Pověřený pracovník doklad
Hmotný investiční         zaeviduje a vyhotoví tzv.
majetek (DHIM) -          likvidační přílohu
výpočetní technika        k faktuře

                       2) Doklad včetně likvidační
                          přílohy ihned předá odboru
                          informatiky k přezkoušení
                          věcné správnosti

                                                     3) Odbor informatiky
                                                        schválí a potvrdí
                                                        věcnou správnost
                                                        dokladu a nejpozději
                                                        do 5 dní před
                                                        splatností vrací OHS

                       4) Ředitel odboru nebo jeho
                          zástupce doklad schválí

                       5) Pověřený pracovník vyhotoví
                          převodní příkaz a
                          nejpozději 3 pracovní dny
                          před splatností předá
                          peněžnímu ústavu

                       6) Doklad předá EO/Ú

                                                                             7) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Úhrady na základě                                    1) Odbor informatiky
uzavřených smluv                                        schválí a potvrdí
Hmotný investiční                                       věcnou správnost
majetek (DHIM) -                                        uzavřené smlouvy
výpočetní technika                                      a nejpozději 5
                                                        pracovních dní před
                                                        splatností předá
                                                        originál případně
                                                        stejnopis k provedení
                                                        úhrady

                       2) Pověřený pracovník
                          zaeviduje doklad a vystaví
                          platební poukaz
                          k proplacení

                       3) Ředitel nebo jeho zástupce
                          doklad schválí

                       4) Pověřený pracovník vyhotoví
                          převodní příkaz
                          a nejpozději 3 pracovní dny
                          před splatností předá
                          peněžnímu ústavu

                       5) Doklad předá EO/Ú ihned

                                                                             6) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Zařazení hmotného                                    1) Odbor informatiky
investičního majetku                                    vystaví doklad
(DHIM) - výpočetní                                      o převodu investice
technika do používání                                   nebo DHIM
                                                        do používání na MSp
                                                        nebo dá souhlas
                                                        a pokyn k převodu
                                                        investice nebo DHIM
                                                        na jiné organizace
                                                        a předá doklad OHS
                                                        k zaevidování
                                                        v operativní evidenci

                       2) Pověřený pracovník OHS
                          vyznačí v operativní
                          evidenci

                       3) Doklad předá EO/Ú ihned

                                                                             4) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Vyřazení hmotného                                    1) Odbor informatiky
investičního majetku                                    provede vyřazení
(DHIM) - výpočetní                                      hmotného investičního
technika z používání                                    majetku z používání
                                                        nebo DHIM na základě
                                                        znaleckého posudku.
                                                        Doklad předá OHS

                       2) Pověřený pracovník OHS
                          vyznačí v operativní
                          evidenci vyřazení hmotného
                          investičního majetku
                          na základě vyjádření
                          likvidační komise

                       3) Doklad před EO/Ú ihned

                                                                             4) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Faktura došlá          1) Pověřený pracovník doklad
Hmotný investiční         zaeviduje a vyhotoví tzv.
majetek                   likvidační přílohu
(DHIM) ostatní            k faktuře

                       2) Doklad včetně likvidační
                          přílohy ihned předá
                          pověřenému pracovníkovi
                          ke kontrole

                       3) Pověřený pracovník potvrdí
                          věcnou správnost dokladu
                          a nejpozději do 5 dní
                          před splatností předá
                          ke schválení řediteli
                          nebo jeho zástupci

                       4) Ředitel odboru nebo jeho
                          zástupce doklad schválí

                       5) Pověřený pracovník vyhotoví
                          převodní příkaz
                          a nejpozději 3 pracovní dny
                          před splatností předá
                          peněžnímu ústavu

                       6) Doklad předá EO/Ú ihned

                                                                             7) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Zařazení hmotného      1) Podle návrhu odsouhlasí
investičního majetku      ředitel nebo jeho zástupce
(DHIM) - ostatní          zařazení investice nebo
do používání               DHIM do používání

                       2) Na základě pokynu o zařazení
                          pověřený pracovník vyznačí
                          v operativní evidenci
                          zařazení investice nebo DHIM

                       3) Doklad předá EO/Ú ihned

                                                                             4) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Vyřazení hmotného      1) Na základě návrhu
investičního majetku      příslušného pracovníka nebo
(DHIM) - ostatní          inventarizační komise
z používání               odsouhlasí ředitel nebo jeho
                          zástupce vyřazení

                       2) Pověřený pracovník vyznačí
                          v operativní evidenci
                          vyřazení na základě
                          vyjádření likvidační
                          komise         a předá doklad EO

                       3) Doklad předá EO/Ú ihned

                                                                             4) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Zásoby - na sklad      1) Pověřený pracovník doklad
                          zaeviduje a vyhotoví tzv.
                          likvidační přílohu k faktuře

                       2) Doklad včetně likvidační
                          přílohy ihned předá
                          pověřenému pracovníkovi
                          ke kontrole

                       3) Pověřený pracovník potvrdí
                          věcnou správnost dokladu
                          včetně převzetí materiálu
                          na sklad (např. č. příjemky
                          materiálových zásob)
                          a předá nejpozději
                          5 pracovních dnů
                          před splatností

                       4) Ředitel odboru nebo jeho
                          zástupce doklad schválí

                       5) Pověřený pracovník vyhotoví
                          převodní příkaz
                          a nejpozději 3 pracovní dny
                          před splatností předá
                          peněžnímu ústavu

                       6) Doklad předá EO/Ú

                                                                             7) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Nákup knih, publikací  1) Pověřený pracovník doklad
a tisku                   zaeviduje a vyhotoví tzv.
                          likvidační přílohu
                          k faktuře

                                                     2) Pověřený pracovník
                                                        odboru personálního
                                                        potvrdí věcnou
                                                        správnost včetně
                                                        převzetí věcí do
                                                        evidence knihovny.
                                                        Doklad nejpozději
                                                        5 pracovních dní
                                                        před splatností
                                                        předá OHS

                       3) Ředitel odboru nebo jeho
                          zástupce doklad schválí

                       4) Pověřený pracovník vyhotoví
                          převodní příkaz
                          a nejpozději 3 pracovní
                          dny před splatností
                          předá peněžnímu ústavu

                       5) Doklad předá EO/Ú

                                                                             6) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Provozní dodávky       1) Pověřený pracovník doklad
a služby -                zaeviduje a vyhotoví tzv.
výpočetní technika        likvidační přílohu
                          k faktuře, doklad předá
                          odboru informatiky

                                                     2) Odbor informatiky
                                                        potvrdí věcnou
                                                        správnost
                                                        a nejpozději
                                                        5 pracovních dnů
                                                        před splatností
                                                        předá OHS

                       3) Ředitel odboru nebo jeho
                          zástupce doklad schválí

                       4) Pověřený pracovník vyhotoví
                          převodní příkaz
                          a nejpozději 3 pracovní
                          dny před splatností předá
                          peněžnímu ústavu

                       5) Doklad předá EO/Ú

                                                                             6) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Provozní dodávky       1) Pověřený pracovník doklad
a služby - ostatní        zaeviduje a vyhotoví tzv.
                          likvidační přílohu
                          k faktuře. Doklad předá
                          pověřenému pracovníkovi
                          nebo útvaru ke schválení
                          věcné správnosti.

                                                     2) Příslušný útvar
                                                        potvrdí věcnou
                                                        správnost
                                                        a nejpozději
                                                        5 pracovních dnů
                                                        před splatností
                                                        předá OHS

                       3) Ředitel odboru nebo jeho
                          zástupce doklad schválí

                       4) Pověřený pracovník vyhotoví
                          převodní příkaz
                          a nejpozději 3 pracovní dny
                          před splatností předá
                          peněžnímu ústavu

                       5) Doklad včetně všech
                          příloh předá EO/Ú

                                                                             6) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Platby podle zákona                                  1) Odbor odškodňování
č. 82/1998 Sb., tj.                                     vydá na základě svých
za škodu způsobenou                                     podkladů a v souladu
při výkonu veřejné                                      se zákonem pokyn
moci rozhodnutím                                        k proplacení
nebo nesprávným
úředním postupem                                                             2) Pověřený pracovník
                                                                                platbu zaeviduje
                                                                                v samostatné evidenci,
                                                                                vyhotoví platební
                                                                                poukaz a předá OHS

                       3) Ředitel nebo jeho zástupce
                          doklad odsouhlasí

                                                                             4) Pověřený pracovník
                                                                                vyhotoví

                                                                                - převodní příkaz
                                                                                  pro peněžní ústav

                                                                                - složenky H pro Vakus

                                                                                - Převodní příkaz
                                                                                  předá OHS nejpozději
                                                                                  3 dny před
                                                                                  splatností

                                                                                - Složenky H předá
                                                                                  výpočetnímu středisku
                                                                                  pošty v souladu
                                                                                  s platnými předpisy

                       5) Pověřený pracovník předá
                          převodní příkaz
                          do peněžního ústavu

                                                                             6) Doklad předá
                                                                                k zaúčtování pověřenému
                                                                                pracovníkovi EO/Ú

                                                                             7) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Platby podle                                         1) Odbor odškodňování
119/1990 Sb.,                                           vydá na základě
o soudní rehabilitaci                                   svých podkladů
                                                        a v souladu se
                                                        zákonem pokyn
                                                        k proplacení

                                                                             2) Pověřený pracovník
                                                                                platbu zaeviduje
                                                                                v samostatné evidenci,
                                                                                vyhotoví platební
                                                                                        poukaz a předá OHS

                       3) Ředitel nebo jeho zástupce
                          doklad odsouhlasí

                                                                             4) Pověřený pracovník
                                                                                vyhotoví
                                                                                - převodní příkaz
                                                                                  pro peněžní ústav
                                                                                - složenky H pro Vakus
                                                                                - Převodní příkaz
                                                                                  předá OHS nejpozději
                                                                                  3 dny před
                                                                                  splatností
                                                                                - Složenky H předá
                                                                                  výpočetnímu středisku
                                                                                  pošty v souladu
                                                                                  s platnými předpisy

                       5) Pověřený pracovník předá
                          převodní příkaz
                          do peněžního ústavu

                                                                             6) Doklad předá
                                                                                k zaúčtování

                                                                             7) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Platby podle                                         1) Odbor odškodňování
zákona č.                                               vydá na základě
209/1997 Sb.,                                           svých podkladů
o peněžité pomoci                                       a v souladu se
obětem trestné                                          zákonem pokyn
činnosti                                                k proplacení

                                                                             2) Pověřený pracovník
                                                                                platbu zaeviduje
                                                                                v samostatné evidenci,
                                                                                vyhotoví platební
                                                                                poukaz a předá OHS

                       3) Ředitel nebo jeho zástupce
                          doklad odsouhlasí

                                                                             4) Pověřený pracovník
                                                                                vyhotoví
                                                                                - převodní příkaz
                                                                                  pro peněžní ústav
                                                                                - složenky H pro Vakus
                                                                                - Převodní příkaz
                                                                                  předá OHS nejpozději
                                                                                  3 dny před
                                                                                  splatností
                                                                                - Složenky H předá
                                                                                  výpočetnímu středisku
                                                                                  pošty v souladu
                                                                                  s platnými předpisy

                       5) Pověřený pracovník předá
                          převodní příkaz
                          do peněžního ústavu

                                                                             6) Doklad předá
                                                                                k zaúčtování

                                                                             7) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje

                                                                                Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje vznik
                                                                                pohledávky
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jednotný příděl        1) Pověřený pracovník
do FKSP - zálohy          vyhotoví platební poukaz
                          v souladu se schválenými
                          zásadami FKSP
                          a možnostmi rozpočtu

                       2) Doklad schválí ředitel
                          nebo zástupce

                       3) Pověřený pracovník předá
                          převodní příkaz
                          do peněžního ústavu

                                                                             4) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje

                                                     5) Personální odbor
                                                        vyhotoví podklady
                                                        v souladu
                                                        s vyhláškou
                                                        310/1995 Sb.
                                                        a závěrečným
                                                        vyúčtováním mezd
                                                        za celý kalendářní
                                                        rok k vyúčtování
                                                        jednotného přídělu
                                                        do FKSP v termínu
                                                        určeném ČNB
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zúčtování se                                         Odbor personální oddělení
zaměstnanci                                          personálních záležitostí
                                                     zaměstnanců ministerstva
- výpočet a zúčtování                                spravedlnosti
mezd všeho druhu
podle zákonných                                      A. Předpis
předpisů
                                                     1) odbor personální
- zúčtování ostatních                                   vyhotoví doklad
závazků vůči                                            k předpisu:
zaměstnancům
                                                        - zúčtování mezd,
- zúčtování pohledávek                                  závazků a pohledávek
za zaměstnanci                                          se zaměstnanci

Zúčtování s institucemi                                 - zúčtování
sociálního                                              s institucemi
a zdravotního pojištění                                 sociálního
                                                        a zdravotního
Zúčtování daní                                          pojištění
vyplývajících
ze zúčtování                                            - zúčtování daní
se zaměstnanci
                                                     2) doklad schválí
                                                        ředitel nebo jeho
                                                        zástupce

                                                     3) doklad předají
                                                        EO/Ú

                                                                             4) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje

                                                     B. Pokyn k provedení

                                                     Odbor personálních
                                                     oddělení personálních
                                                     záležitostí zaměstnanců
                                                     ministerstva
                                                     spravedlnosti

                                                     1) vyhotoví
                                                        k jednotlivým platbám
                                                        platební poukaz

                                                     2) Ředitel nebo jeho
                                                        zástupce doklad
                                                        schválí

                                                     3) Pověřený pracovník
                                                        na základě schváleného
                                                        platebního poukazu
                                                        vyhotoví převodní
                                                        příkaz

                                                     4) Převodní příkaz
                                                        předá OHS nejpozději
                                                                4 pracovní dny
                                                        před splatností

                       5) Pověřený pracovník předá
                          peněžnímu ústavu
                          k proplacení

                                                     6) Schválený platební
                                                        poukaz po vyhotovení
                                                        převodního příkazu
                                                        předá EO/Ú

                                                                             7) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Peníze - peněžní       1) Pokladník vyhotoví
pokladní operace          platební poukaz
- příjmy - doplnění       k doplnění pokladní
pokladní hotovosti        hotovosti

                       2) Doklad schválí ředitel
                          nebo jeho zástupce

                       3) Doklad předá ihned
                          EO/Ú

                                                                             4) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje

                       5) Na základě schváleného
                          dokladu si pracovník
                          pověřený vedením
                          pokladny vybere
                          u příslušného peněžního
                          ústavu pokladní hotovost

                       6) Vyhotoví příjmový
                          pokladní doklad, který
                          zaúčtuje v pokladní knize

                       7) Doklady zaúčtované
                          v pokladní knize předá
                          EO/Ú

                                                                             8) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Peníze - peněžní       1) Ředitel nebo jeho zástupce
pokladní operace          či pověřený pracovník
- výdaje                  dá předem souhlas k nákupu
                          materiálu, služby, dodávky
                          apod.

                       2) Pokladník na základě
                          předloženého daňového
                          dokladu (tzv. paragon,
                          faktura), vyhotoví výdajový
                          pokladní doklad

                       3) Doklad před vyplacením
                          odsouhlasí ředitel nebo
                          zástupce. V případě nákupu
                          hmotného nebo nehmotného
                          majetku nebo zásob vyznačí
                          příslušný pracovník před
                          schválením ředitelem nebo
                          zástupcem zařazení
                          do operativní evidence
                          nebo skladové evidence

                       4) Na základě schváleného
                          dokladu provede pokladník
                          jeho výplatu příslušné
                          fyzické osobě a zaúčtuje
                          v pokladní knize

                       5) Doklady zaúčtované
                          v pokladní knize předá
                          EO/Ú

                                                                             6) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Peníze - peněžní                                     1) Odbor personální
pokladní operace -                                      vyhotoví k výplatě
prostředky na výplatu                                   mezd či jiného
mezd nebo jiná                                          zúčtování se
zúčtování se                                            zaměstnanci platební
zaměstnanci                                             poukaz a výplatní
                                                        listinu nebo jiný
                                                        výdajový doklad

                                                     2) Schválené doklady
                                                        předá OHS

                       3) Na základě schváleného
                          dokladu si pokladník
                          vybere u příslušného
                          peněžního ústavu pokladní
                          hotovost na výplatu mezd
                          či jiných náhrad
                          pro zaměstnance

                       4) Po výběru ihned doklad
                          (platební poukaz) předá
                          EO/Ú

                                                                             5) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje

                       6) Vyhotoví příjmový pokladní
                          doklad, který zaúčtuje
                          v pokladní knize

                       7) Pokladník podle výplatní
                          listiny či jiných dokladů
                          provede výplatu mezd a
                          jiných náhrad jednotlivým
                          zaměstnancům a vyhotoví
                          výdajový doklad o výplatě
                          mezd zaměstnancům.
                          Schválený doklad ředitelem
                          nebo zástupcem zaúčtuje
                          v pokladní knize

                       8) Doklady zaúčtované
                          v pokladní knize předá
                          EO/Ú

                                                                             9) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bankovní operace                                                             1) Podle výpisů z účtů
                                                                                pověřený pracovník
                                                                                provede zaúčtování
                                                                                úhrady závazku nebo
                                                                                došlé platby
                                                                                na pohledávku

                                                                             2) Na základě požadavků
                                                                                příslušných útvarů
                                                                                informuje o provedení
                                                                                úhrady závazku nebo
                                                                                došlé platby
                                                                                na pohledávku
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Převody mezi           1) Doklad (platební poukaz)   1) Doklad (platební     1) Doklad (platební poukaz)
bankovními účty           vyhotovuje na základě         poukaz) vyhotovuje      vyhotovuje na základě
                          vlastních podnětů             na základě vlastních    vlastních podnětů
                                                        podnětů personální
                                                        odbor za svůj úsek
                                                        činnosti

                       2) Doklad schvaluje ředitel   2) Doklad schvaluje     2) Doklad schvaluje
                          nebo jeho zástupce            ředitel nebo jeho       vedoucí oddělení
                                                        zástupce                účetnictví nebo
                                                                                jeho zástupce

                       3) Na základě schváleného     3) Na základě           3) Na základě schváleného
                          dokladu vyhotoví pověřený     schváleného dokladu     dokladu vyhotoví
                          pracovník převodní příkaz     vyhotoví pověřený       pověřený pracovník
                                                        pracovník převodní      převodní příkaz, který
                                                        příkaz, který předá     předá nejpozději
                                                        nejpozději              4 pracovní dny
                                                        4 pracovní dny před     před splatností OHS
                                                        splatností OHS

                       4) Převodní příkazy předá
                          peněžnímu ústavu

                       5) Doklad předá EO/Ú          5) Doklad předá EO/Ú

                                                                             6) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Manka a škody          1) Na základě zjištění nebo
                          návrhu inventarizační
                          komise vyhotoví pověřený
                          pracovník záznam o výši
                          manka a škody

                       2) Doklad schválí vrchní
                          ředitel

                       3) Schválený doklad se
                          ihned předá EO/Ú

                                                                             4) Pověřený pracovník
                                                                                        zaúčtuje
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tuzemské pracovní                                    1) Souhlas uděluje
cesty                                                   písemně před
                                                        uskutečněním pracovní
                                                        cesty přímý nadřízený
                                                        příslušného
                                                        zaměstnance včetně
                                                        použití dopravního
                                                        prostředku mimo
                                                        použití vlastního
                                                        motorového vozidla

                                                        - K použití vlastního
                                                        motorového vozidla
                                                        uděluje předem
                                                        na základě písemné
                                                        žádosti souhlas
                                                        ředitel OHS nebo
                                                        jeho zástupce

                       2) Na základě schváleného
                          dokladu může pokladník
                          poskytnout zálohu
                          na tuzemskou cestu

                          - vystaví výdajový doklad,
                          který schválí ředitel EO
                          nebo jeho zástupce

                          - Poskytnutí zálohy
                          vyznačí na cestovním
                          příkazu zaměstnance

                          - Doklad zaúčtuje
                          v pokladní knize a předá
                          EO/Ú

                                                     3) Zaměstnanec
                                                        po ukončení cesty
                                                        do deseti pracovních
                                                        dnů předloží písemné
                                                        doklady k vyúčtování
                                                        cesty svému přímému
                                                        nadřízenému
                                                        ke schválení

                                                     4) Přímý nadřízený
                                                        zaměstnance předloží
                                                        schválené vyúčtování
                                                        pracovní cesty ihned
                                                        EO/Ú

                                                                             5) Pověřený pracovník EO/Ú
                                                                                provede ihned likvidaci
                                                                                (vyúčtování) tuzemské
                                                                                pracovní cesty a předá
                                                                                OHS

                       6) Ředitel nebo jeho
                          zástupce doklad schválí

                       7) Pokladník na základě
                          schváleného dokladu provede
                          výplatu nebo zúčtování
                          poskytnuté zálohy

                       8) Doklad zaúčtuje
                          v pokladní knize
                          a předá EO/Ú

                                                                             9) Pověřený pracovník EO/Ú
                                                                                zaúčtuje
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zahraniční                                           1) Souhlas uděluje
pracovní cesta                                          písemně před
                                                        uskutečněním pracovní
                                                        cesty přímý nadřízený
                                                        příslušného
                                                        zaměstnance včetně
                                                        použití dopravního
                                                        prostředku mimo
                                                        použití vlastního
                                                        motorového vozidla

                                                        - K použití vlastního
                                                        motorového vozidla
                                                        uděluje předem
                                                        na základě písemné
                                                        žádosti souhlas
                                                        ředitel OHS nebo
                                                        jeho zástupce

                       2) Na základě schváleného
                          dokladu může pověřený
                          pracovník poskytnout
                          zálohu na zahraniční
                          cestu v cizí volně
                          směnitelné měně nebo
                          v českých korunách

                          - vystaví výdajový doklad,
                          který schválí ředitel
                          odboru nebo jeho zástupce

                          - Poskytnutí zálohy
                          vyznačí na cestovním
                          příkazu zaměstnance

                          - Doklad zaúčtuje
                          v pokladní knize a předá
                          EO/Ú

                                                     3) Zaměstnanec
                                                        po ukončení cesty
                                                        do deseti pracovních
                                                        dnů předloží písemné
                                                        doklady k vyúčtování
                                                        cesty svému přímému
                                                        nadřízenému
                                                        ke schválení

                                                     4) Přímý nadřízený
                                                        zaměstnance předloží
                                                        schválené vyúčtování
                                                        pracovní cesty ihned
                                                        OHS

                       5) Pověřený pracovník OHS
                          provede ihned likvidaci
                          (vyúčtování) zahraniční
                          pracovní cesty a předá
                          doklad ke schválení

                       6) Ředitel nebo jeho
                          zástupce doklad schválí

                       7) Pověřený pracovník
                          na základě schváleného
                          dokladu provede
                          výplatu nebo zúčtování
                          poskytnuté zálohy

                       8) Doklad zaúčtuje
                          v pokladní knize
                          a předá EO/Ú

                                                                             9) Pověřený pracovník EO/Ú
                                                                                zaúčtuje
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pohledávky - faktury                                 1) Jednotlivé útvary
vydané                                                  vyhotoví podklady
                                                        k vystavení faktury
                                                        za poskytnuté
                                                        služby, majetek či
                                                        materiál

                                                     2) Po odsouhlasení svým
                                                        přímým nadřízeným
                                                        předají ihned OHS

                       3) Pověřený pracovník
                          vystaví na základě
                          podkladů fakturu
                          a zaeviduje

                       4) Ředitel odboru nebo
                          jeho zástupce doklad
                          schválí

                       5) Originál dokladu včetně
                          dalších s ním souvisejících
                          písemností odešle
                          odběrateli

                       6) Stejnopis dokladu předá
                          EO/Ú

                                                                             7) Pověřený pracovník
                                                                                zaúčtuje
--------------------------------------------------------------------------------------------------------