epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory

Opatření ze dne 18.12.2001, kterým se stanoví postup v účetnictví a při inventarizaci majetku a závazků při převodech majetku státu na jiné osoby

29.1.2002 | Sbírka:  281,283/105 876/2001 | Částka:  1/2002ASPI

Vztahy

Nadřazené: 563/1991 Sb.
Aktivní derogace: 281/10 488/1996, 281/2 020/93
Pasivní derogace: 309/1999 Sb.
281 283/105 876/2001
OPATŘENÍ
ze dne 18. prosince 2001,
kterým se stanoví postup v účetnictví a při inventarizaci majetku a závazků při převodech majetku státu na jiné osoby
Referent:
Ing. Hana Vlasáková,
tel. 5704 4252
Jaroslava Svobodová,
tel. 5704 4163
Ministerstvo financí podle § 4 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon") stanoví:
Čl.I
(1) Tímto opatřením se stanoví postup v účetnictví a při inventarizaci majetku a závazků při provádění zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů.
(2) Podle tohoto opatření postupují státní podniky a jiné státní organizace a organizační složky státu při provádění zákona citovaného v odst. 1 (dále jen "privatizace").
(3) Postup podle odst. 1 je uveden v přílohách k tomuto opatření. V příloze 1 je stanoven postup pro státní podniky a jiné státní organizace s výjimkou příspěvkových organizací, v příloze 2 je stanoven postup pro organizační složky státu a státní příspěvkové organizace, v příloze 3 je stanoven postup pro organizační složky státu vymezené v § 11 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích.
(4) Toto opatření bude vyhlášeno oznámením o jeho vydání ve Sbírce zákonů.
Čl.II
Tímto opatřením se zrušuje
1. Opatření Ministerstva financí České republiky, kterým se stanoví postup v účetnictví a při inventarizaci majetku a závazků při převodech majetku státu na jiné osoby, č.j. 281/2 020/1993, ze dne 1. 1. 1993,
2. Opatření Ministerstva financí České republiky k postupu účtování finančních rezerv na vypořádání důlních škod a na sanace a rekultivace pozemků dotčených těžbou vytvářených podle § 37a zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství, ve znění pozdějších předpisů, č.j. 281/10 488/1996, ze dne 5. 3. 1996.
Čl.III
Toto opatření nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2002.
Ministr financí:
Ing. Jiří Rusnok, v.r.
Příl.1
Postup v účetnictví a při inventarizaci majetku a závazků pro státní podniky a jiné státní organizace s výjimkou příspěvkových organizací
(1) Ke dni předcházejícímu den přechodu majetku na Fond národního majetku ČR (dále jen "Fond") ve smyslu ustanovení § 11 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů, uzavře státní podnik nebo jiná státní organizace (dále jen "podnik") účetní knihy a sestaví účetní závěrku podle Čl. IV a Čl. V Přílohy 2 k Opatření Ministerstva financí, kterým se stanoví obsah účetní závěrky pro podnikatele, č.j. 281/97 417/2001, ze dne 14. 12. 2001.
(2) Účetní závěrka podle odst. 1 musí být podložena provedením inventarizace majetku a závazků podle § 29 odst. 1 a § 30 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
(3) Inventarizace podle odst. 2 se provede za účasti zástupce podniku, nabyvatele privatizovaného majetku ve smyslu ustanovení § 15 odst. 1 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "nabyvatel") a pracovníka Fondu, resp. pracovníka pověřeného Fondem. Uvedení zástupci potvrzují správnost inventurních soupisů skutečného stavu privatizovaného majetku a závazků.
(4) Inventarizační rozdíly vyúčtuje podnik v souladu s Opatřením Ministerstva financí, kterým se stanoví účtová osnova a postupy účtování pro podnikatele, č.j. 281/89 759/2001 ze dne 13. 11. 2001, publikovaném ve Finančním zpravodaji č. 11/2001 (dále jen "Postupy účtování").
(5) Před uzavřením účetních knih podle odst. 1 podnik zaúčtuje v souladu se schváleným privatizačním projektem na vrub příslušných majetkových účtů se souvztažným zápisem ve prospěch příslušného účtu vlastního kapitálu zvýšení majetku o:
a) plně odepsaný drobný nehmotný a hmotný majetek, o kterém podnik rozhodl v souladu s příslušným ustanovením Postupů účtování, že o něm nebude účtovat na účtech dlouhodobého majetku, v ocenění uvedeném ve schváleném privatizačním projektu,
b) rekonstrukce a modernizace prováděné (podle předpisů do roku 1989) společně s opravou, hrazené z provozních prostředků a nezahrnuté do ocenění dlouhodobého hmotného majetku, v ocenění uvedeném ve schváleném privatizačním projektu,
c) technické zhodnocení dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku účtované v souladu s Postupy účtování v nákladech a nezahrnuté do ocenění dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku, v ocenění podle schváleného privatizačního projektu,
d) ostatní hmotná a nehmotná aktiva, která nejsou vedena v účetnictví na rozvahových účtech, avšak jsou zahrnuta do hodnoty privatizovaného majetku ve schváleném privatizačním projektu, v ocenění podle tohoto projektu,
e) pohledávky za manka a škody a pohledávky za poskytnuté půjčky z fondu kulturních a sociálních potřeb, resp. ze sociálního fondu, pokud se sledují na podrozvahových účtech.
(6) Snížení celkové hodnoty majetku uvedené ve schváleném privatizačním projektu podnik zaúčtuje za předpokladu, že se likvidace, přecenění nebo prodej majetku nepoužitelného pro podnikatelské účely uskutečnily do data uzavírání účetních knih podle Čl. I odst. 1, tímto způsobem:
a) přecenění dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku a zásob zaúčtuje na vrub příslušného účtu vlastního kapitálu se souvztažným zápisem ve prospěch příslušných majetkových účtů v účtové třídě 0 a 1;
b) prodej majetku nebo jeho likvidaci zaúčtuje podle příslušných ustanovení Postupů účtování s tím, že ztrátu z těchto operací zaúčtuje na vrub příslušného účtu vlastního kapitálu se souvztažným zápisem ve prospěch mimořádných výnosů.
(7) Postup podle odst. 6 se nevztahuje na nemovitý majetek.
(8) Snížení hodnoty majetku podle odst. 6 nelze v účetnictví podniku promítat v případech, kdy je nepoužitelnost majetku pro podnikatelské účely zohledněna snížením kupní ceny v rozhodnutí o privatizaci.
(9) Při privatizaci uskutečněné přímým prodejem, veřejnou soutěží nebo veřejnou dražbou se zúčtují zůstatky přechodných účtů aktiv a pasiv, pokud jejich povaha umožňuje převod, na účty pohledávek a závazků, v ostatních případech na účty nákladů a výnosů v souladu s Postupy účtování. Zůstatky účtů rezerv (zákonných i ostatních), které se vztahují k privatizovanému majetku, se zúčtují ve prospěch výnosů, s výjimkou finančních rezerv tvořených podle zvláštních zákonů1). Správnost zůstatků těchto finančních rezerv v účetní závěrce podle článku 1 potvrdí věcně příslušný správní úřad.
(10) Při všech způsobech privatizace se při uzavírání účetních knih podle odst. 1 nevytvářejí opravné položky k majetku, resp. vytvořené opravné položky k majetku se zúčtují ve prospěch výnosů.
(11) Při všech způsobech privatizace se závazky podniku vůči zaměstnancům, podle uzavřené kolektivní smlouvy, jež mají být hrazeny z fondu odměn, resp. ze zisku, vyčíslené k datu uzavírání účetních knih podle Čl. I odst. 1, vyúčtují ve prospěch ostatních závazků vůči zaměstnancům.
(12) Podnik předloží do jednoho měsíce od data přechodu majetku na Fond zakladateli:
a) ve dvou vyhotoveních rozvahu,
b) v jednom vyhotovení výkaz zisku a ztráty,
přičemž akciové společnosti se 100 % majetkovou účastí státu a státní podniky, které jsou transformovány na akciovou společnost, k rozvaze přiloží rozpis zůstatků jednotlivých statutárních a ostatních fondů.
(13) Zakladatel předá v jednom vyhotovení rozvahu doloženou rozpisem zůstatků statutárních a ostatních fondů bez prodlení Fondu, jako podklad pro přechod majetku privatizovaného subjektu. Fond si může vyžádat i předložení výkazu zisku a ztráty a inventurních soupisů podle odst. 3.
(14) Ověřování účetní závěrky podle odst. 1 se provádí podle platných předpisů2). Podnik bez prodlení oznámí zakladateli změny v účetní závěrce provedené na základě výsledku jejího ověření. Zakladatel tyto změny bez prodlení oznámí Fondu.
(15) Pracovník pověřený Fondem, který odpovídá za realizaci privatizačního projektu, předá nabyvateli účetní závěrku a inventurní soupisy privatizovaného majetku.
(16) Účetní písemnosti podniku, který se ve smyslu ustanovení § 11 odst. 1 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů, ruší bez likvidace, se na základě protokolu, jehož správnost je potvrzena podpisem zástupce podniku, pracovníka pověřeného Fondem a nabyvatele privatizovaného majetku, předají nabyvateli.
Příl.2
Postup při privatizaci majetku státu, s nímž je organizační složka státu nebo státní příspěvková organizace příslušná hospodařit
(1) Při privatizaci majetku státu, s nímž je organizační složka státu nebo státní příspěvková organizace příslušná hospodařit podle § 9 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, plní tato organizační složka státu nebo státní příspěvková organizace přiměřeně povinnosti podle zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů.
(2) S majetkem podle odst. 1 přecházejí na Fond i závazky státu nebo státní příspěvkové organizace s tímto majetkem související.
(3) Ke dni předcházejícímu den přechodu majetku podle odst. 1 na Fond provede organizační složka státu nebo státní příspěvková organizace soupis majetku podle odst. 1 a závazků státu nebo státní příspěvkové organizace s ním souvisejících, který bude obsahovat údaje vyplývající z účetnictví v souladu s Opatřením MF, kterým se stanoví účtová osnova, postupy účtování, uspořádání položek účetní závěrky a obsahové vymezení těchto položek pro organizační složky státu, územní samosprávné celky a příspěvkové organizace, č.j. 283/76 104/2000, ve znění pozdějších předpisů, tzn. údaje z příslušných majetkových a závazkových účtů, včetně ocenění jednotlivých položek majetku a závazků a jejich identifikaci podle povahy majetku.
(4) Organizační složka státu nebo příspěvková organizace předloží zřizovateli nejdéle do jednoho měsíce od data přechodu majetku podle odst. 1 na Fond ve dvou vyhotoveních soupis podle odst. 3.
(5) Zřizovatel předá jedno vyhotovení soupisu podle odst. 3 bez prodlení Fondu, jako podklad pro přechod majetku podle odst. 1.
(6) Pracovník pověřený Fondem, který odpovídá za realizaci příslušného privatizačního projektu, předá jedno vyhotovení soupisu podle odst. 3 nabyvateli. Fyzické předání privatizovaného majetku a závazků nabyvateli a zjištění případných rozdílů skutečného stavu ve srovnání s údaji v soupisu podle odst. 3, resp. zjištění případných závad nebo nesrovnalostí na předávaném majetku a závazcích, se provede za účasti nabyvatele, zástupce organizační složky státu nebo státní příspěvkové organizace a pracovníka pověřeného Fondem. Uvedení zástupci potvrzují shodu fyzického stavu předaného majetku a závazků s údaji v soupisu podle odst. 3, resp. oprávněnost požadavků nabyvatele na odstranění zjištěných závad nebo vypořádání zjištěných nesrovnalostí.
Příl.3
Postup při privatizaci majetku státu pro organizační složky státu vymezené v § 11 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích
(1) Při privatizaci majetku státu, s nímž je organizační složka státu příslušná hospodařit podle § 11 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, plní tato organizační složka státu přiměřeně povinnosti zakladatele, popřípadě podniku podle zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů.
(2) S majetkem podle odst. 1 přecházejí na Fond i závazky státu s tímto majetkem související.
(3) Ke dni předcházejícímu den přechodu majetku podle odst. 1 na Fond provede organizační složka státu soupis majetku podle odst. 1 a závazků státu s ním souvisejících, který bude obsahovat seznam jednotlivých položek majetku a závazků státu s ním souvisejících, identifikaci a popis podle povahy majetku a ocenění podle § 10 odst. 3 a 4 vyhlášky č. 62/2001 Sb., o hospodaření organizačních složek státu a státních organizací s majetkem státu.
(4) Organizační složka státu předloží Fondu bez prodlení, nejdéle však do jednoho měsíce, soupis podle odst. 3 jako podklad pro přechod majetku podle odst. 1.
(5) Pracovník pověřený Fondem, který odpovídá za realizaci příslušného privatizačního projektu, předá jedno vyhotovení soupisu podle odst. 3 nabyvateli. Fyzické předání privatizovaného majetku a závazků nabyvateli a zjištění případných rozdílů skutečného stavu ve srovnání s údaji v soupisu podle odst. 3, resp. zjištění případných závad nebo nesrovnalostí na předávaném majetku a závazcích, se provede za účasti nabyvatele, zástupce organizační složky státu a pracovníka pověřeného vystupovat za Fond. Uvedení zástupci potvrzují shodu fyzického stavu předaného majetku a závazků s údaji v soupisu podle odst. 3, resp. oprávněnost požadavků nabyvatele na odstranění zjištěných závad nebo vypořádání zjištěných nesrovnalostí.
1) Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 185/2001, o odpadech, zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon), ve znění pozdějších předpisů.
2) Zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Novinky v eshopu

Online konference

  • 29.01.2021Aktuality ve veřejných zakázkách – co nás čeká v 2021 (online - živé vysílání) - 29.1.2021
  • 05.02.2021Nové stavební právo (online - živé vysílání) - 5.2.2021
  • 12.02.2021Nový zákon o znalcích a využívání znalců v soudní praxi (online - živé vysílání) - 12.2.2021
  • 17.02.2021Tax Compliance 2021 (online - živé vysílání) - 17.2.2021

Online kurzy

  • Dohoda o vině a trestu
  • Porušení povinností zaměstnance ve světle judikatury Nejvyššího soudu aneb šance pro zaměstnavatele
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (září 2020)
  • Aktuality v oblasti ochrany osobních údajů
  • GDPR v životě každé obchodní korporace
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
JUDr. Jiří Votrubec
JUDr. Jiří Votrubec
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Filip Seifert, MBA
JUDr. Filip Seifert, MBA
Kurzy lektora
Mgr. Jiří Harnach
Mgr. Jiří Harnach
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • EPRAVO.CZ Magazine 2021
  • Veřejné zakázky 2021
  • EPRAVO.CZ Magazine 2020
  • Veřejné zakázky 2020
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Zákaz smluvní pokuty v rezervační smlouvě
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Náklady řízení
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Vzájemný vztah insolvenčního a exekučního řízení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Senátní výbory se neshodly, v jaké úpravě vrátit mediální zákon
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Zákaz smluvní pokuty v rezervační smlouvě
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Možné alternativy úpravy styku nezletilého s rodičem při svěření nezletilého do péče druhého rodiče
  • Novinky v odpovědnosti statutárních orgánů obchodních korporací
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Vláda o integraci do EU a účasti ve standardizační dohodě NATO
  • Elektronický příjezdový formulář jako podmínka vstupu do ČR z rizikových zemí
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Nájem bytu

O vyúčtování úhrad za plnění poskytovaná s užíváním bytů lze hovořit a vyúčtování může přivodit splatnost nedoplatku plynoucího z tohoto vyúčtování jen tehdy, obsahuje-li...

Majetková podstata

Insolvenční zákon výslovně upravuje, jaké pohledávky a v jakém pořadí jsou v insolvenčním řízení uspokojovány, stejně jako způsoby jejich uplatnění. Výslovně v § 165 odst. 2...

Zpeněžování (exkluzivně pro předplatitele)

Žádné ustanovení insolvenčního zákona nebrání tomu, aby tam, kde je zvoleným způsobem oddlužení plnění splátkového kalendáře po dobu (nejdéle) 5 let, byl před vydáním...

Odměna advokáta

Podle § 71 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, zůstávají pravomocná rozhodnutí vydaná na základě právního předpisu, který byl zrušen (s výjimkou rozsudku vydaného v...

Přípustnost dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

Je-li předmětem řízení o odpůrčí žalobě insolvenčního správce požadavek na určení neúčinnosti plateb (uskutečněných bankovními převody) a (současně) požadavek na vydání...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

Nejčtenější články

Souběh podání výpovědi a okamžitého zrušení pracovního poměru

Při výkonu závislé práce se zaměstnanec může dopustit různých prohřešků proti pracovnímu právu s různým stupněm intenzity provinění. Zákoník práce rozlišuje mezi soustavným...

PRÁVNICKÁ FIRMA ROKU 2020 - VÝSLEDKOVÁ LISTINA

Společnost EPRAVO.CZ vyhlásila výsledky již 13. ročníku firemního žebříčku Právnická firma roku. Záštitu nad letošním ročníkem převzalo, stejně jako v minulých letech...

Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí a změna zákona o daních z příjmů

Dne 26. září 2020 nabyl účinnosti zákon č. 386/2020 Sb., jímž se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, a jenž mění další...

Fotografování na veřejně přístupných místech povoleno?

Fotografujete na veřejně přístupných místech nebo na veřejném prostranství? A je v tom vlastně rozdíl? V praxi se stále častěji setkáváme s dotazy týkajícími se problematiky...

Zajímavý posun soudní judikatury ve věci přezkoumávání rozhodčích nálezů jako exekučních titulů

Ústavní soud ve svém nálezu pod sp. zn. II.ÚS 3194/18 ze dne 1. 4. 2019 shrnul svoji dosavadní rozhodovací praxi a vyjádřil se k možnosti soudního přezkumu exekučních titulů v...

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů