epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory

Nařízení ze dne 25.2.2004, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení zdrojů vody k hašení požárů

11.3.2004 | Sbírka:  1/2004 (KH) | Částka:  1/2004ASPI

Vztahy

Nadřazené: 254/2001 Sb., 172/2001 Sb., 129/2000 Sb., 133/1985 Sb.
1/2004
Nařízení
Královéhradeckého kraje
ze dne 25. února 2004, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení zdrojů vody k hašení požárů
Rada Královéhradeckého kraje na základě ustanovení § 7 a § 59 odst. 1 písm. k zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů; § 27 odst. 1 písm. c) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů; § 1 odst. 1 písm. d) bodu 2. a § 6 nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně a v souladu s § 8 odst. 3 písm. b) a c) a § 17 odst. 4 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon) schválila dne 25. února 2004 svým usnesením vydání tohoto závazného nařízení:
Čl.1
Úvodní ustanovení
(1) Nařízením kraje se stanovují podmínky k zabezpečení zdrojů vody k hašení požárů1) na území Královéhradeckého kraje.
(2) Nařízení kraje stanovuje podmínky a povinnosti obcí, vlastníků a uživatelů vody k hašení požárů (dále jen "zdroje vody") pro jejich určování, zřizování, provoz a údržbu.
(3) Nařízení neplatí pro zdroje vody určené k hašení požárů, které jsou instalovány v objektech - vnitřní odběrní místa2).)
(4) Za plnění podmínek tohoto nařízení odpovídá vlastník nebo uživatel zdroje vody3).
Čl.2
Zdroje vody pro hašení požáru
(1) Za zdroje vody jsou pro účely tohoto nařízení zejména považovány2):
- nadzemní a podzemní hydranty,
- požární výtokové stojany a plnící místa,
- vodní toky (např. řeka, potok)4),
- přirozené a umělé vodní nádrže (např. rybníky, jezera, požární nádrže, bazény, nádrže s vhodnou technologickou vodou), z nichž lze mobilní technikou nebo technickými prostředky odebírat vodu a které jsou schopny zajišťovat požární vodu ve stanoveném množství po dobu alespoň půl hodiny2). Součástí zdroje vody je odběrní místo.
U objektů, u nichž je na základě analýzy zdolávání požáru stanovena doba zabezpečení požární vody ve vodním zdroji delší, se postupuje podle zpracované dokumentace zdolávání požáru2).
(2) Zdroje vody jsou uvedeny v dokumentaci, která je uložena na operačním a informačním středisku příslušného územního odboru Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje (dále jen "HZS kraje") a na krajském operačním a informačním středisku HZS kraje.
(3) Základní požadavky na zdroje vody jsou:
a) musí být označeny tak, aby byl zřejmý jejich účel užití,
b) zajištění trvalého volného příjezdu pro mobilní požární techniku, v obtížně přístupných oblastech se situace posoudí individuálně po dohodě s příslušným územním odborem HZS kraje,
c) u přirozených vodních zdrojů je třeba pečlivě zvolit vhodné místo k odběru požární vody, které musí vyhovovat zejména těmto požadavkům:
- dobrý příjezd a možnost zřídit čerpací stanoviště pro mobilní požární techniku,
- hladina vodního zdroje neklesá pod 1 m nade dnem vodního zdroje a pod 6,5 m od povrchu čerpacího stanoviště,
- nesmí být ohrožováno nánosy.
(4) Umělé vodní zdroje:
a) požární vodovod je nejvhodnějším zdrojem vody, u nadzemních a podzemních hydrantů musí být pravidelně 1 x ročně kontrolována jejich funkčnost, podzemní hydranty musí být označeny,
b) požární nádrž je vhodným zdrojem vody tam, kde je nutno soustředit pro požární zásah dostatečné množství vody, požární nádrže musí být plněny dostatečně čistou vodou.
(5) Víceúčelové vodní zdroje musí být upraveny tak, aby mohly bez závad sloužit požárnímu zabezpečení i svému provoznímu účelu. Víceúčelové zdroje nemusí zajišťovat celou svoji vodní kapacitu pro potřeby požární ochrany. Vodní kapacita, která může být dána k dispozici jako požární voda bez narušení vlastního provozního účelu, musí být trvale zajištěna jako požární zásoba.
Čl.3
Odběrní místa, čerpací stanoviště
(1) Místo určené k odběru vody pro hašení požárů mobilní požární technikou nebo technickými prostředky požární ochrany při zásahu se nazývá odběrní místo.
Odběrné místo
a) na veřejném vodovodu je nadzemní, podzemní hydrant nebo požární výtokový stojan,
b) na vodním toku a u vodní nádrže je čerpací stanoviště5).
(2) Odběrní místo může být použito i k plnění úkolů při ochraně obyvatelstva6).
(3) Odběrní místo musí být navrženo a provedeno takovým způsobem, aby nedošlo k nepředvídanému trvalému ani dočasnému ohrožení provozuschopnosti7).
(4) Čerpací stanoviště je zpevněná plocha u zdroje vody určeného k hašení požárů, upravená pro bezpečné přistavení požárního čerpadla a musí splňovat požadavky uvedené v příloze č. 1. tohoto nařízení.
Čl.4
Stanovení vodního zdroje, jeho udržování a provozní kontroly
(1) Stanovení a požadavky odběrních míst musí odpovídat příslušným normovým řešením2),6).
Základní podmínky pro určování vodních zdrojů a jejich údržbu jsou uvedeny v příloze č. 2 tohoto nařízení.
Příloha č. 3 tohoto nařízení řeší zásady pro výběr a rozmisťování vodních zdrojů.
(2) Zdroje vody jsou považovány za požárně bezpečnostní zařízení8). Provoz, kontroly, údržba a opravy těchto zařízení se provádějí dle příslušných právních předpisů a norem, nejméně 1 x ročně. Písemný záznam o provedené kontrole musí obsahovat přehled provedených úkonů a závěrů9).
(3) Dokumentace o výsledku kontroly provozuschopnosti zdroje vody musí být uložena takovým způsobem, aby byla dostupná orgánům státního požárního dozoru10).
Čl.5
Ostatní povinnosti vlastníka nebo uživatele vodních zdrojů
(1) Vlastník nebo uživatel zdroje vody je dále povinen 1x ročně, a to nejpozději k 30. dubnu, informovat HZS kraje o jeho technickém stavu.
(2) Vlastník nebo uživatel zdroje vody pro hašení požárů je povinen tyto udržovat v takovém stavu, aby bylo umožněno použití požární techniky a čerpání vody pro hašení požárů.
(3) Při zjištění porušení povinností stanovených tímto nařízením, je Rada Královéhradeckého kraje oprávněna přijmout na návrh ředitele HZS kraje odpovídající opatření k nápravě zjištěných nedostatků.
Čl.6
Sankce
Porušení povinností stanovených tímto nařízením a dalšími právními předpisy o zdrojích vody fyzickými osobami lze postihovat jako přestupek podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a právnickými a podnikajícími fyzickými osobami při výkonu jejich podnikatelské činnosti jako jiný správní delikt podle zákona č. 129/2000 Sb.,o krajích, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.
Čl.7
Závěrečná ustanovení
(1) Kontrolu plnění nařízení orgánů kraje vydaných na úseku požární ochrany provádí HZS kraje11).
(2) Ověření aktuálnosti dokumentace požární ochrany kraje, případné změny, úpravy nebo doplnění tohoto nařízení budou prováděny v souladu s právními předpisy.
(3) Tímto nařízením nejsou dotčeny povinnosti fyzických osob, právnických osob nebo podnikajících fyzických osob stanovené zvláštními právními předpisy.
(4) Toto nařízení nabývá účinnosti patnáctým dnem následujícím po dni jeho vyhlášení ve Věstníku právních předpisů Královéhradeckého kraje.
Ing. Pavel Bradík, v. r.
hejtman kraje
Ing. Vladimír Derner, v. r.
1. náměstek hejtmana kraje
Příl.1
Čerpací stanoviště
Čerpací stanoviště je zpevněná plocha u zdroje vody určeného k hašení požárů, upravená pro bezpečné přistavení mobilní a přenosné požární techniky a musí splňovat tyto požadavky:
1. minimální rozměr zpevněné plochy pro zajištění odběru požární vody mobilní nebo přenosnou požární technikou,
2. označení štítkem s nápisem "POŽÁRNÍ VODA" a údajem o obsahu vodního zdroje, štítek se umisťuje ve výši dvou metrů,
3. opatřeno zarážkou na konci čerpacího stanoviště zabraňující sjetí vozidla do vodního zdroje, nesmí však bránit odtoku vody,
4. udržováno v pohotovostním stavu i v době mrazů, za jarního tání i po přívalech a povodních a musí být vhodně odvodněno,
5. pokud je čerpacím stanovištěm most a má-li plné zábradlí, je nutné v něm zřídit otvor o rozměru nejméně 30 x 30 cm, který umožní spuštění sací hadice do vodního zdroje v místech s vyhovující hloubkou,
6. ke zdroji vody musí být zřízena příjezdová komunikace o šířce alespoň 3 metry končící plochou čerpacího stanoviště, komunikace musí být trvale sjízdná, udržovaná a průjezdná,
7. tam, kde nelze zřídit čerpací stanoviště, musí být zřízena alespoň taková místa čerpání, která jsou dosažitelná lehkým vozidlem s přenosným požárním čerpadlem.
Příl.2
Určení zdroje vody k hašení požárů a jeho udržování
1. Obec je odpovědná za určení zdrojů vody k hašení požárů a jejich trvalou použitelnost ve svém území. Určené zdroje vody k hašení požárů je obec povinna uvést do požárního řádu obce.
2. Obec bezodkladně oznámí na územně příslušné operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje veškeré změny na vodním zdroji, které brání v jeho použití pro požární účely (vypouštění, výlov, oprava, čištění apod.) s návrhem na určení náhradního vodního zdroje.
3. Na poskytnutí vodního zdroje ke zdolávání požárů, resp. poskytnutí věcné pomoci, se vztahují ustanovení §§ 19, 73, 82 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.
Příl.3
Zásady pro výběr a rozmisťování nádrží a hydrantů
1. Největší vzdálenosti zdrojů vody od objektu a minimální obsah zdroje vody:
+-----+---------------------------------------+------------+-----------+
|Poř. |   Druh objektu a jeho mezní plocha    | Největší   |  Nejmenší |
|číslo|         požárního úseku v m2          | vzdálenost |  obsah    |
|     |                                       | zdroje od  |  zdroje   |
|     |                                       | objektu v  |  v m3     |
|     |                                       | metrech    |           |
+-----+---------------------------------------+------------+-----------+
| 1.  | Rodinné  domy  a  nevýrobní  objekty  |   600      |    14     |
|     | (kromě skladů) do plochy 120          |            |           |
+-----+---------------------------------------+------------+-----------+
| 2.  | Nevýrobní  objekty o  ploše  120  až  |   400      |    22     |
|     | 1500,   výrobní  objekty  a   sklady  |            |           |
|     | včetně   zemědělských   objektů   do  |            |           |
|     | plochy 500                            |            |           |
+-----+---------------------------------------+------------+-----------+
| 3.  | Nevýrobní objekty o ploše nad  1500,  |   300      |    35     |
|     | výrobní  objekty  a  sklady   včetně  |            |           |
|     | zemědělských objektů o ploše od  500  |            |           |
|     | do 1500                               |            |           |
+-----+---------------------------------------+------------+-----------+
| 4.  | Výrobní  objekty  a  sklady   včetně  |   200      |    45     |
|     | zemědělských  objektů  o  ploše  nad  |            |           |
|     | 1500                                  |            |           |
+-----+---------------------------------------+------------+-----------+
| 5.  | Výrobní  objekty  a  sklady   včetně  |   150      |    72     |
|     | zemědělských   objektů   s   vysokým  |            |           |
|     | požárním  zatížením (p>120 kg/m2)  a  |            |           |
|     | současně s plochou větší než 2500     |            |           |
+-----+---------------------------------------+------------+-----------+
Poznámka: Uvedené vzdálenosti v metrech se měří po skutečné trase vedení zásahu nebo jízdy požárního vozidla.
2. Dosavadní zdroje vody je možné zrušit, po dohodě s Hasičským záchranným sborem kraje, je-li jiným způsobem zajištěno zásobování požární vodou.
3. Vzdálenosti hydrantů a průměr potrubí na němž jsou hydranty umístěny musí odpovídat těmto požadavkům:
+------+------------------------------------+---------------+--------+------------+
|      |Druh objektu a jeho mezní plocha    | Největší      | Odběr Q| Potrubí DN |
| Poř. |       požárního úseku v m2         | vzdálenost    | (l.s-1)|    v mm    |
| číslo|                                    | hydrantu od   |        |            |
|      |                                    | objektu a mezi|        |            |
|      |                                    | sebou v m     |        |            |
+------+------------------------------------+---------------+--------+------------+
| 1.   | Rodinné domy a nevýrobní objekty   | 200/400       |  4     |    80      |
|      | (kromě skladů) do plochy 120       |               |        |            |
+------+------------------------------------+---------------+--------+------------+
| 2.   | Nevýrobní objekty o ploše 120 až   | 150/300       |  6     |    100     |
|      | 1500, výrobní objekty a sklady     |               |        |            |
|      | včetně zemědělských objektů do     |               |        |            |
|      | plochy 500                         |               |        |            |
+------+------------------------------------+---------------+--------+------------+
| 3.   | Nevýrobní objekty o ploše nad      |               | 9,5    |    125     |
|      | 1500,                              | 120/240       |        |            |
|      | výrobní objekty a sklady včetně    |               |                |            |
|      | zemědělských objektů o ploše od    |               |        |            |
|      | 500 do 1500                        |               |        |            |
+------+------------------------------------+---------------+--------+------------+
| 4.   | Výrobní objekty a sklady včetně    | 100/200       |  14    |    150     |
|      | zemědělských objektů o ploše nad   |               |        |            |
|      | 1500                               |               |        |            |
+------+------------------------------------+---------------+--------+------------+
| 5.   | Výrobní objekty a sklady včetně    |  80/160       |  25    |    200     |
|      | zemědělských objektů s vysokým     |               |        |            |
|      | požárním zatížením (p>120 kg/m2)   |               |        |            |
|      | a současně s plochou větší než     |               |        |            |
|      | 2500                               |               |        |            |
+------+------------------------------------+---------------+--------+------------+
4. U nejnepříznivěji položeného nadzemního (podzemního) hydrantu musí být zajištěn statický přetlak 0,2 MPa.
1) Ustanovení § 27 odst. 1 písm. c) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů a § 6 nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně.
2) ČSN 73 0873 Požární bezpečnost staveb - Zásobování požární vodou.
3) Ustanovení § 7 odst. 1 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.
4) Ustanovení § 43 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon). ČSN 73 6639 Zdroje požární vody, ve znění pozdějších změn.
5) ČSN 73 6639 Zdroje požární vody, ve znění pozdějších změn.
6) např. § 2 písm. e) zákona č. 239/2000Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, zákon č. 240/2000 Sb.,o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon).
7) § 16 vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu.
8) § 2 odst. 4 písm. g) vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).
9) § 7 odst. 4 a odst. 8 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), ČSN 73 0873 Požární bezpečnost staveb - Zásobování požární vodou.
10) Ustanovení § 40 odst. 9 vyhlášky MV č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).
11) Ustanovení § 26 odst. 2 písm. c) zákona ČNR č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. § 3 odst. 1 vyhlášky č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany.

Novinky v eshopu

Online konference

  • 11.03.2021Rodina v právu a bezpráví - III. ročník (online - živé vysílání) - 11.3.2021
  • 12.03.2021Evidence skutečných majitelů – změny, které se dotknou (téměř) každé právnické osoby (online - živé vysílání) - 12.3.2021
  • 23.03.2021Jak na e-shopy a weby právně správně (a prakticky) - (online - živé vysílání) - 23.3.2021
  • 14.05.2021Novinky v soutěžním právu (online - živé vysílání) - 14.5.2021
  • 18.06.2021Veřejné zakázky aktuálně (online - živé vysílání) - 18.6.2021

Online kurzy

  • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2021 - 2. díl)
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2021 - 1. díl)
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2021)
  • Dohoda o vině a trestu
  • Porušení povinností zaměstnance ve světle judikatury Nejvyššího soudu aneb šance pro zaměstnavatele
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
JUDr. Jiří Votrubec
JUDr. Jiří Votrubec
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Filip Seifert, MBA
JUDr. Filip Seifert, MBA
Kurzy lektora
Mgr. Jiří Harnach
Mgr. Jiří Harnach
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • EPRAVO.CZ Magazine 2021
  • Veřejné zakázky 2021
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)
  • Monitoring judikatury (6 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Občanský průkaz a prokazování totožnosti
  • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
  • Náhrada za újmu na zdraví po pádu na neudržovaném chodníku
  • Vnitřní předpis - zákon zaměstnavatele (firmy)
  • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Občanský průkaz a prokazování totožnosti
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Okresní úřady byly zrušeny, okresy jako správní celky však nikoli
  • MZ se brání výtkám ombudsmana, citlivé údaje zveřejňovat nesmí
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Povaha překážek v práci na straně zaměstnavatele vzniklých v souvislosti preventivními opatřeními přijatými vládou proti šíření koronaviru SARS-CoV-2
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Náklady řízení
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Společnost s ručením omezeným ve světle novely zákona o obchodních korporacích

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Zastavení exekuce (exkluzivně pro předplatitele)

Vyjádření (stanovisko) správního orgánu (silničního správního úřadu), který vydal exekuční titul, že povinnost uložená exekučním titulem byla splněna, není pro exekuční soud...

Místní příslušnost soudu

Ve sporu o zadostiučinění za zásah do cti, vážnosti a důstojnosti zasláním nepravdivých informací elektronickou poštou je podle § 87 písm. b) o. s. ř. místně příslušným i soud, v...

Odpovědnost státu za škodu (exkluzivně pro předplatitele)

I pro rozhodování soudu o nároku na náhradu škody platí ustanovení § 154 o. s. ř., které stanoví, že pro rozsudek je rozhodující stav v době jeho vyhlášení. To znamená, že...

Spolek (exkluzivně pro předplatitele)

Za zájem hodný právní ochrany ve smyslu § 258 o. z. naopak nelze bez dalšího považovat např. pouze obecně vymezený společenský (veřejný) zájem na tom, aby rozhodnutí orgánu spolku...

Vodní zákon (exkluzivně pro předplatitele)

Ustanovení § 50 písm. c) vodního zákona je ve vztahu k § 59a vodního zákona normou speciální.

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů