epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Metodická pomůcka ze dne 1.5.2006 pro zjištění úrovně nastavení vnitřního kontrolního systému v oblasti státního rozpočtu

    25.6.2006 | Sbírka:  11/31 438/2006-115 | Částka:  5/2006ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 320/2001 Sb.
    11/31 438/2006-115
    Metodická pomůcka
    pro zjištění úrovně nastavení vnitřního kontrolního systému v oblasti státního rozpočtu
    Referent:
    Ing. Dana Hůrková, CSc.,
    tel.: 257 044 296
    Ing. Vladimír Dočkal,
    tel.: 257 042 516
    Ministerstvo financí, sekce 06, odbor Státní rozpočet vydává „Metodickou pomůcku pro zjištění úrovně nastavení vnitřního kontrolního systému v oblasti státního rozpočtu“.
    Cílem pomůcky je zjistit přiměřenost a účelnost nastavení vnitřního kontrolního systému u správců kapitol státního rozpočtu, organizačních složek státu a příspěvkových organizací v působnosti správců kapitol státního rozpočtu.
    Metodická pomůcka má doporučující charakter.
    I. náměstek ministra financí:
    Ing. Eduard Janota, v. r.
    Metodická pomůcka pro zjištění úrovně nastavení vnitřního kontrolního systému v oblasti státního rozpočtu
    Ministerstvo financí, skupina 061 - Správa státního rozpočtu, odbor 11 - Státní rozpočet vydává na základě § 7 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, metodickou pomůcku pro zjištění úrovně nastavení vnitřního kontrolního systému v oblasti státního rozpočtu.
    Květen 2006
    Úvod
    Metodická pomůcka pro zjištění úrovně nastavení vnitřního kontrolního systému je určena pro zaměstnance, kteří se zabývají kontrolou v oblasti státního rozpočtu (dále jen kontrolující). Jejím hlavním cílem je pomoci výše uvedeným „kontrolujícím“ prověřit přiměřenost a účelnost nastaveného vnitřního kontrolního systému u správců kapitol státního rozpočtu, organizačních složek státu a příspěvkových organizací v působnosti správců kapitol státního rozpočtu (dále jen organizace) ve smyslu § 8, 11 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (dále jen zákon o finanční kontrole) a vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole. Jinými slovy to znamená, že má „kontrolujícím“ pomoci odpovědět na otázky, zda u správců kapitol státního rozpočtu, v organizačních složkách státu a příspěvkových organizacích jsou vytvořeny podmínky pro jejich hospodárný, efektivní a účelný výkon, zda vnitřní kontrolní systém je způsobilý včas zjišťovat, vyhodnocovat a minimalizovat provozní, finanční, právní a jiná rizika vznikající v souvislosti s plněním schválených záměrů a cílů, a zda vnitřní kontrolní systém zahrnuje postupy pro včasné podávání informací vedoucím zaměstnancům na jednotlivých úrovních řízení o výskytu závažných nedostatků a o přijímaných a plněných opatřeních k jejich nápravě.
    Metodická pomůcka je členěna na dvě hlavní části: část obecnou a přílohy. V obecné části jsou rozpracovány a upraveny principy a postupy řídící kontroly, které vycházejí z „Metodické příručky pro výkon řídící kontroly v orgánech veřejné správy.“ V této části je definován vnitřní kontrolní systém, jsou zde shrnuty základní principy a postupy, na kterých je založena práce „kontrolujícího.“
    V příloze jsou pak uvedeny konkrétní praktické příklady, které mohou sloužit jako vodítko při hodnocení nastavení vnitřního kontrolního systému.
    Závaznost příručky:
    Příručka má doporučující charakter. Je zveřejněna na webových stránkách MF, www.mfcr.cz v části Státní rozpočet.
    1. Obecná definice
    1.1. Definice vnitřního kontrolního systému Vnitřní kontrolní systém je souhrn organizovaných, formalizovaných a stálých nástrojů a opatření, které jsou zavedeny v organizaci k zajištění dosažení stanovených cílů při splnění principu 3E (účelnosti, hospodárnosti, efektivnosti).
    Cílem vnitřního kontrolního systému je:
    • vytvářet podmínky pro hospodárný, efektivní a účelný výkon v organizaci,
    • včas zjišťovat, vyhodnocovat provozní, právní a jiná nařízení a minimalizovat rizika vznikající v souvislosti s jejich implementací,
    • podávat včasné informace příslušným úrovním řízení o výskytu závažných nedostatků a dávat informace o přijímaných a plněných opatřeních k jejich nápravě.
    Vnitřní kontrolní systém:
    • poskytuje pouze přiměřenou jistotu o splnění stanovených cílů, a proto
    • nemůže plně zajistit, že dojde k jejich absolutnímu splnění.
    Odpovědnost za zavedení a udržování vnitřního kontrolního systému ze zákona o finanční kontrole (§ 25) nesou vedoucí zaměstnanci orgánu veřejné správy v rámci své řídící pravomoci, nikoliv kontrolující.
    1.2. Prvky vnitřního kontrolního systému:
    Prvky, ze kterých se skládá vnitřní kontrolní systém musí poskytovat přiměřenou jistotu, že stanovené cíle budou splněny. Tyto cíle jsou definovány vedoucími zaměstnanci.
              
    
    
            
    Vnitřní kontrolní systém je tvořen především následujícími prvky:
    a) kontrolním prostředím
    b) kontrolními postupy
    c) informačními a komunikačními systémy
    d) určením a hodnocením rizika
    e) monitorovací činností
    a) Kontrolní prostředí
    Přístup vedoucích zaměstnanců k řízení organizace na všech stupních řízení ovlivňuje kvalitu kontrolního prostředí a vytváří tak základní podmínky pro fungování vnitřního kontrolního systému.
    Kontrolní prostředí lze charakterizovat především principy:
    - organizace, znamená, že v organizaci jsou vypracovány, formalizovány a užívány dokumenty, které vypovídají o struktuře, činnosti a umožňují dosáhnout stanovených cílů,
    - stálosti, znamená, že struktura a fungování organizace jsou stabilizované a že řídící kontrola je dostatečná a účinná při všech provedených organizačních změnách.
    b) Kontrolní postupy
    Kontrolní postupy jsou mechanismy, které stanoví vedoucí zaměstnanci k získání přiměřené jistoty, že bude dosaženo stanovených cílů organizace. Slouží ke sledování průběhu, schvalování a uskutečňování operací a nezávislé kontrole výkonů.
    Kontrolní postupy lze charakterizovat především principy:
    - integrace, znamená, že jsou schvalovány a prováděny pouze ty operace, které jsou v souladu s právními předpisy,
    - univerzálnosti, znamená, že řídící kontrola je v rámci organizace vykonávána u všech činností.
    c) Informační a komunikační systémy
    Informační a komunikační systémy jsou soubory vnějších i vnitřních informací organizace. Jde o soubor postupů a metod, které zaznamenávají všechny operace správně, věrohodně, průkazně, včas a dostatečně podrobně. Samotné informace musí být dostupné všem vedoucím pracovníkům, sdělené včas a ve správné formě. Informační a komunikační systémy umožňují pracovníkům získávat a předávat si navzájem informace potřebné k provádění, řízení a kontrole svých výkonů.
    Předávání informací (neboli komunikace) může být v působnosti organizace zajištěno různými způsoby. Přenos informací by měl být obousměrný, a to jak vertikálně (tj. mezi nadřízenými i podřízenými), tak i horizontálně (tj. mezi zaměstnanci stejné řídící úrovně, vnějším subjektům).
    Vedoucí zaměstnanci stanoví konkrétní způsob zaznamenávání operací a událostí a zároveň odpovídají za zavedení informačního systému v souladu s odpovídajícími právními předpisy.
    Prověřujeme-li účinnost vnitřního kontrolního systému, zkoumáme především nastavení účetního a rozpočtového systému z hlediska dodržování příslušných zákonů a vyhlášek.
    Informační a komunikační systém lze charakterizovat principem:
    informace, komunikace a dokumentace, znamená, že informace, které mají charakter rozpočtový, účetní, právní a správní, odpovídají skutečnosti a jejich dokumentace je v souladu s právními předpisy a interními akty řízení. Jsou roztříděné např. dle povahy, jsou relevantní, odpovídají účelu, objektivní, ověřitelné, dostupné a archivovány. A dále pak, pracovníkům jsou poskytovány relevantní informace včas a v odpovídající formě.
    d) Určení a hodnocení rizika
    Riziko vyjadřuje pravděpodobnost vzniku události či změny, která nepříznivě ovlivní dosažení stanoveného cíle. Je charakterizováno jednak pravděpodobností výskytu, jednak závažností dopadu na orgán veřejné správy. Hodnocení rizika je systematický proces posuzování možných odchylek od záměrů a profesionálních soudů o pravděpodobných negativních stavech a událostech. Základním předpokladem pro odhadnutí míry rizika je znalost procesů, struktur, systémů, činností, produktů, vnitřních předpisů a externích norem a dále znalost míst vzniku rizik. Podle hodnocení závažnosti rizik lze určit výši celkového rizika, a s tím spojenou potencionální ztrátu.
    Při hodnocení rizik je třeba věnovat pozornost následujícím faktorům, které rizika v organizaci významně ovlivňují:
    • změna vnějšího prostředí (zákonů, předpisů),
    • nový nebo inovovaný informační systém,
    • nové aktivity/činnosti organizace,
    • organizační změny,
    • noví pracovníci.
    Určení a hodnocení rizika lze charakterizovat principem:
    minimalizace rizika, znamená, že v organizaci jsou zavedeny takové postupy a metody, které včas odhalují, upozorňují a napravují vzniklá pochybení.
    e) Monitorovací činnost
    Jde o proces, kterým se sleduje a posuzuje (ověřuje) adekvátnost fungování a kvalita výkonnosti vnitřního kontrolního systému v daném časovém období. Monitorování provádějí všichni vedoucí zaměstnanci jako součást své řídící práce.
    Monitorovací činnost lze charakterizovat především principem:
    Monitorování, což znamená, že vnitřní kontrolní systém je periodicky sledován.
    2. Základní principy práce kontrolujícího
    Kontrolující pracuje podle mezinárodních standardů, které definují hlavní principy a východiska jeho činnosti.
    Základními principy práce kontrolujícího jsou:
    - integrita,
    - objektivita,
    - důvěrnost,
    - kompetentnost.
    Jednotlivé principy znamenají, že kontrolující při výkonu své práce:
    • princip integrity:
    - dodržuje zákony,
    - poskytuje informace v souladu se zákonem,
    - respektuje cíle organizace a napomáhá k jejich dosažení;
    • princip objektivity:
    - neúčastní se žádných aktivit, které mohou ovlivnit jeho objektivní úsudek,
    - nezamlčí žádné významné skutečnosti, které jsou mu známy;
    • princip důvěrnosti:
    - poskytuje informace pouze odpovědným osobám,
    - získané informace nevyužívá k vlastnímu prospěchu ani prospěchu třetích osob,
    - nejedná v rozporu se zákonem nebo etickými cíli organizace;
    • princip kompetentnosti:
    - poskytuje pouze takové služby, pro které má odpovídající kvalifikaci,
    - pravidelně zdokonaluje svoji odbornost a kvalitu služeb.
    3. Postupy kontrolujícího
    Kontrolující při zjišťování nastavení úrovně vnitřního kontrolního systému by měl zvolit takový postup, který by mu umožnil učinit závěr, že zavedený systém je dostačující k zajištění dosažení stanovených cílů.
    3.1. Prověření vnitřního kontrolního systému Při zjišťování úrovně vnitřního kontrolního systému kontrolující především zkoumá, zda jsou zavedeny, uplatňovány a respektovány všechny jeho prvky a principy (viz část 1.2).
    Kontrolní prostředí
    Cílem „kontrolujícího“ je zjistit/prověřit, zda jsou zavedeny a dodržovány základní principy charakterizující kontrolní prostředí organizace. Jedná se především o principy:
    Princip organizace
    Předmětem prověření je především:
    • formalizace cílů organizace,
    • organizační řád (nebo jiný dokument splňující znaky organizační struktury jednotlivých útvarů),
    • vymezení pravomocí a odpovědností jednotlivých zaměstnanců, jejich vzájemná zastupitelnost,
    • vzájemná kontrola úkolů,
    • systém supervize,
    • způsob řízení.
    Princip stálosti
    Předmětem prověření je především, zda:
    - je struktura organizace stabilizovaná,
    - je prováděna řídící kontrola (postupy řídící kontroly musí být permanentně a systematicky respektovány).
    Kontrolní postupy
    Cílem „kontrolujícího“ je zjistit/prověřit, zda jsou zavedeny a dodržovány v organizaci základní principy charakterizující kontrolní postupy.
    Princip integrace
    Předmětem prověření je především, zda:
    - jsou formalizovány pracovní postupy jednotlivých operací a činností,
    - jsou pravomoci a odpovědnosti zaměstnanců v souladu s právními předpisy (např. oběh účetních dokladů, podpisové vzory),
    - je zabudována křížová (souvztažná) kontrola, tj. kontrola v řetězci zpracování,
    - existuje vzájemná kontrola a supervize (tj. následná kontrola úkolů podřízeného vedoucím zaměstnancem).
    Princip univerzálnosti
    Předmětem prověření je především:
    - formalizace prováděných operací a postupů kontroly,
    - existence uspokojivého důkazního systému,
    - zpětná dohledatelnost všech operací,
    - identifikace případných rizik přerušení řetězce zpracování operací (např. existence bodu přerušení, tj. kontrol, které mají být provedeny a provedeny nebyly).
    Informační a komunikační systémy
    Cílem „kontrolujícího“ je zjistit/prověřit, zda potřebné informace jsou dostupné všem odpovědným zaměstnancům, jsou jim poskytovány včas a odpovídající formou/způsobem. A dále, zda je vypracován systém vertikální i horizontální komunikace a systém archivace dokumentů.
    Princip informace, komunikace a dokumentace
    Předmětem prověření jsou především:
    - informační a dokumentační systémy (spisový řád, skartační řád atd.),
    - interní předpisy k přenosu informací,
    - dostupnost, pravdivost a včasnost informací,
    - archivace dokumentů.
    Určení a hodnocení rizika
    Cílem „kontrolujícího“ je zjistit/prověřit, zda je nastaven a aktualizován systém řízení rizik a zda se s tímto systémem pracuje. A dále, že zavedené řídící a kontrolní systémy účinně předcházejí omylům/chybám a v případě jejich výskytu jsou schopny je odhalit, upozornit na ně a případně je odstranit. V neposlední řadě prověřit, zda omyly/chyby jsou bez odkladu napravovány s ohledem na jejich závažnost. V tomto případě, je vždy nutné stanovit konkrétní osobu, která chybu odstraní nebo zodpovídá za její odstranění.
    Princip minimalizace rizika
    Předmětem prověření jsou především:
    - existence systému řízení rizik (jednotný systém nebo rizika jsou sledována a vyhodnocována individuálně
    - neexistuje jednotný systém),
    - aktualizace systému,
    - práce s riziky.
    Monitorovací činnost
    Cílem „kontrolujícího“ je zjistit/prověřit, zda je vytvořen systém sledování vnitřního kontrolního systému.
    Předmětem prověření jsou především:
    - činnosti vykonávané v organizaci,
    - její kontrolní aktivity (postupy, periodicita),
    - přijímaná opatření k nápravě,
    - vyhodnocování účinnosti přijatých opatření nebo doporučení k nápravě.
    3.2. Hodnocení vnitřního kontrolního systému
    Jedním z podkladů pro hodnocení účinnosti vnitřního kontrolního systému je analýza rizik. Kontrolující si nejprve vyžádá analýzu rizik zpracovanou vedoucími zaměstnanci. Zároveň jim předloží k vyplnění dotazník kontrolora (viz Příloha č. 3).
    Kontrolující následně provede vyhodnocení získaných podkladových materiálů a na jejich základě si stanoví rizikové oblasti. Při hodnocení rizik bere v úvahu i výsledky předcházejících kontrol.
    Při výběru kontrolních akcí se pak zaměří především na ty oblasti, kde je vyhodnocené riziko nejvyšší nebo na oblasti, kde nebyla doposud vedoucími pracovníky rizika stanovena. Kontrolující ale nesmí opomenout ani oblasti s nižší mírou rizika.
    Kontroly by měly být prováděny na reprezentativním výběru vzorku (viz Pokyn MF pro výběr vzorků CHJ č. 4 dostupný na webových stránkách MF), aby kontrolující mohl dát přiměřené ujištění, že prověřovaný vnitřní kontrolní systém je účinný.
    Obecně se doporučuje, aby organizace při zavádění účinného vnitřního kontrolního systému zachytila kontrolu jednotlivých pracovních postupů pomocí vývojového diagramu, kde budou jasně viditelné všechny kontrolní body včetně automatické kontroly, tak i kontroly, kterou provádějí sami řídící zaměstnanci.
    4. Fáze kontroly
    Kontrola se dělí na dvě základní fáze, které se dále člení na jednotlivé postupy.
    I. fáze: Příprava kontroly
    - plánování a program kontroly.
    II. fáze: Realizace kontroly
    - kontrola na místě,
    - zpráva o výsledku kontroly.
    4.1. Příprava kontroly
    Příprava kontroly je považována za nejdůležitější část v celém procesu kontroly. Na kvalitě provedené přípravy závisí úspěch celé kontroly. Proto je nutné jí věnovat mimořádnou pozornost (viz. Příloha č. 1). Je důležité prostudovat veškeré dostupné materiály mající vztah ke kontrolované činnosti (např. předcházející auditní a kontrolní zprávy, informace zveřejněné na internetu, zákony a vnitřní předpisy upravující kontrolovanou oblast, ...).
    4.1.1. Plánování kontroly
    Plánování kontroly zahrnuje následující kroky:
    - stanovení předpokládaných rizik kontrolovaných oblastí,
    - stanovení cílů kontroly (na základě analýzy rizik), - definování předmětu kontroly,
    - odhad potřebných zdrojů (doby trvání kontroly, počtu pracovníků, -.),
    - sestavení týmu - určení vedoucího a členů, případně zvážení přizvání externího specialisty,
    - vydání pověření k provedení kontroly,
    - založení kontrolního spisu,
    - vypracování a předání oznamovacího dopisu,
    - prohlášení o nezávislosti,
    - vypracování programu kontroly.
    4.1.2. Příprava programu kontroly
    Na základě vyhodnocení rizik a analýzy předložených materiálů vedoucí kontrolujících rozpracuje program kontroly do podrobných postupů. (viz Příloha č. 2). Cílem stanovení těchto postupů je prověření a vyhodnocení, zda vnitřní kontrolní systém je nastaven a zda odpovědní vedoucí zaměstnanci vykonávají řídící kontrolu, identifikují rizika a přijímají přiměřená a účinná opatření k jejich odstranění nebo zmírnění. Program kontroly musí být schválen odpovědným vedoucím zaměstnancem, může však být podle potřeby upravován na základě zjištění kontrolujícího.
    4.1. Realizace kontroly
    4.2.1. Kontrola na místě
    Kontrolující si ověřuje na místě správnost a autentičnost informací získaných v průběhu přípravy kontroly. Měl by se přesvědčit, že popsaný systém odpovídá praxi a zda existují mechanismy pro stálou aktualizaci dokumentace systému. K tomu účelu využívá dotazníky, výstupy analýzy rizik, výsledky předchozích kontrol atd.
    Kontrola mimo jiné zahrnuje:
    - shromažďování a dokumentaci důkazů,
    - prověření skutečností na vybraném vzorku operací,
    - průběžné informování odpovědných zaměstnanců kontrolovaného útvaru se zjištěními,
    - vyhodnocení výsledků.
    4.2.2. Zpráva z kontroly
    Po ukončení kontroly vypracuje kontrolující zprávu, která musí být projednána s kontrolovaným a poté je předložena vedoucímu orgánu veřejné správy. Zpráva má obsahovat zejména následující náležitosti:
    - cíl a rozsah kontroly,
    - zjištění (slabé/silné stránky),
    - shrnutí zjištění,
    - doporučení/opatření - snahou by mělo být formulovat měřitelná doporučení a popřípadě nápravná opatření (např. vysoká chybovost, termíny na odstranění nedostatků, ...),
    - závěry (výrok kontrolora).
    Zpráva by měla být formulována jasně a srozumitelně a doporučení by měla být konkrétní a jejich realizace by neměla být složitá. O splnění doporučení/ opatření vedoucí zaměstnanec podá zprávu v dohodnutém termínu.
    5. Právní rámec
    (výčet rozhodujících právních předpisů)
    - Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů,
    - Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů
    - Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů
    - Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů
    - Zákon č. 543/2005 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2006
    - Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů
    - Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
    - Zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
    - Vyhláška č. 62/2001 Sb., o hospodaření organizačních složek státu a státních organizací s majetkem státu, ve znění pozdějších předpisů
    - Vyhláška č. 40/2001 Sb., o účasti SR na financování programu reprodukce majetku
    - Vyhláška č. 477/2003 Sb., kterou se mění vyhláška 505/2002 Sb.
    - Vyhláška č. 505/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů
    - Pokyny MF, interní akty řízení a navazující předpisy
    6. Přílohy hodnocení nastavení vnitřního kontrolního systému Dotazník + vyhodnocení dotazníku
    _________________
    
    *) Pozn. ASPI: Formuláře jsou k dispozici na adrese http://ftp.aspi.cz/aspi/vestniky/FZ2006_5.pdf.
    7. Literatura
    1. Allen S.: Financial Risk Management, Wiley, 2003
    2. Dvořáček, J. : Interní audit a kontrola, C.H. Beck, Praha 2000
    3. Ochrana F.: Manažerské metody ve veřejném sektoru, terapie, praxe metodika uplatňování, Ekopress, Praha, 2002
    4. Public Internal Financial Control in the Czech Republic, Report of the SIGMA Peer Review Team, 2003
    5. Ratliff R.L., Reding K.F.: Úvod k provádění auditorské činnosti: Logika, zásady a trchnika, 2003
    6. Rektořík, J., Šelešovský, J. a kol.: Kontrolní systémy veřejné správy a veřejného sektoru. Ekopress, 2003
    7. Ricchiute D.N.: Audit, Victorial Publishing, Praha, 1994
    8. Smejkal V., Rais, K.: Řízení rizik, Grada publishing, Praha, 2003
    9. Auditorská zpráva PricewaterhauseCoopers, Praha, 2004
    10. Mezinárodní standardy, ČIIA, Praha, 2004
    11. Metodická příručka pro výkon řídící kontroly v orgánech veřejné správy, MF, 2005
    12. Odborný časopis Interní auditor

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 15.02.2023Nové stavební právo (online - živé vysílání) - 15.2.2023
    • 17.02.2023Velká implementační novela zákona o svobodném přístupu k informacím (online - živé vysílání) - 17.2.2023
    • 24.02.2023NIS2: Nová regulace kybernetické bezpečnosti v EU (online - živé vysílání) - 24.2.2023
    • 24.03.2023Aktuální judikatura k procesnímu právu (online - živé vysílání) - 24.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    • Spolupráce s dodavateli, aneb jak se vyhnout zastřenému zprostředkování zaměstnání
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Kdy a komu nelze dát výpověď z pracovního poměru
    • Nové sazby cestovních náhrad pro rok 2023
    • Nový, bezcitný a nejchytřejší konkurent na trhu. Měli by mít advokáti strach?
    • Možné důvody vyloučení člena statutárního orgánu ve světle rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 30. 3. 2022, sp. zn. 27 Cdo 1831/2021
    • Kreativní byrokracie a dělba moci ve státě
    • Likvidace obchodní společnosti
    • Nová sleva na pojistném na sociální zabezpečení
    • TOP 10 judikátů z pracovního práva za rok 2022
    • Kdy a komu nelze dát výpověď z pracovního poměru
    • Nový, bezcitný a nejchytřejší konkurent na trhu. Měli by mít advokáti strach?
    • Žaloba na neplatnost převodu věci podaná potenciálním dědicem zcizitele
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu energetického zákona
    • Příplatek mimo základní kapitál – váže se k podílu, nebo osobě? A jak je to s převodem?
    • Nová sleva na pojistném na sociální zabezpečení
    • Nové sazby cestovních náhrad pro rok 2023
    • Ke spornosti výkladu ustanovení § 62 zákona o obchodních korporacích a dopadu povinností členů volených orgánů obchodní korporace na prokuristu
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu stavebního zákona
    • Platné sjednání smluvní pokuty pohledem judikatury Nejvyššího soudu
    • Přikázání věci do vlastnictví jednoho ze spoluvlastníků při vypořádání spoluvlastnictví
    • Přímá odpovědnost jednatele (společníka) SRO za škodu způsobenou třetí osobě
    • K článku Manželství pro všechny z katolického pohledu
    • Nová sbírka právních předpisů jako nechtěný dar
    • Kdy a komu nelze dát výpověď z pracovního poměru
    • Přehled vybraných legislativních novinek platných pro rok 2023

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Majetková podstata

    Je-li kupní smlouva, kterou pozdější insolvenční dlužník nabyl nemovitost do svého vlastnictví, neplatná či zrušená, nemá na vypořádání účastníků takové smlouvy podle zásad o...

    Likvidace obchodní společnosti

    Úprava § 198 odst. 1 a 3 z. o. k. je v případech zrušení společnosti s ručením omezeným pro absenci statutárního orgánu úpravou zvláštní jak ve vztahu k úpravě § 172 odst. 1...

    Jednání za právnickou osobu

    Za právnickou osobu v občanském soudním řízení jedná především – jak vyplývá z ustanovení § 21 odst. 1 písm. a) o. s. ř. – člen statutárního orgánu. Tvoří-li statutární...

    Insolvence a plná moc (exkluzivně pro předplatitele)

    Opravňuje-li procesní plná moc udělená přihlášeným věřitelem advokáta k zastupování věřitele v rámci všech úkonů, k nimž je věřitel oprávněn a povinen v rámci...

    Předsmluvní odpovědnost

    Úprava tzv. předsmluvní odpovědnosti stojí na obecné povinnosti jednat poctivě (§ 6 o. z.), a to i při jednání o uzavření smlouvy. Možnost vzniku povinnosti k náhradě škody mezi...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.