epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Sdělení ze dne 9.8.2007 odboru řízení státní správy o některých správních rozhodnutích ministra životního prostředí

    1.10.2007 | Sbírka:  ZP38/2007 | Částka:  10/2007ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 500/2004 Sb., 86/2002 Sb.
    ZP38/2007
    SDĚLENÍ
    odboru řízení státní správy
    o některých správních rozhodnutích ministra životního prostředí
    č. 6/2007
    K postavení žadatele o vydání povolení podle ustanovení § 17 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně ovzduší
    k § 17 odst. 1 písm. c) zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů
    Pokud provozovatel zdroje znečišťování ovzduší není rovněž jeho vlastníkem, není to důvodem pro nevyhovění žádosti tohoto provozovatele o vydání povolení podle § 17 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně ovzduší. Doložení vlastnických vztahů je věcí příslušného stavebního úřadu, který rozhoduje o následném stavebním povolení, neboť až na základě pravomocného stavebního povolení může dojít k zásahu do vlastnického práva.
    (Rozhodnutí ministra životního prostředí ze dne 19. ledna 2007, č. j. 100/M/07, 1192/ENV/07, sp. zn. R/1917)
    Rozhodnutím podle ustanovení § 97 odst. 3 správního řádu ministerstvo zrušilo pravomocné rozhodnutí M. (dále jen „magistrát“), ze dne 10. 8. 2005, č. j. MHMP-158498/2005/OOP-III-Nov/R-3288, kterým bylo na základě žádosti odvolatele, zastoupeného Ing. P., vydáno povolení podle ustanovení § 17 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších právních předpisů, ke změně stavby středního zdroje znečišťování ovzduší - instalaci dvou kotlů V. o celkovém výkonu 450 kW v rámci rekonstrukce kotelny v domech v ulici N. Podle ministerstva bylo rozhodnutí magistrátu ze dne 10. 8. 2005 vydáno v rozporu s právními předpisy, protože bylo vydáno na základě žádosti podané Ing. P., který však k tomu podle ministerstva nebyl zmocněn všemi spoluvlastníky předmětné kotelny.
    Proti rozhodnutí ministerstva podal odvolatel rozklad. Odvolatel nesouhlasí s argumentací napadeného rozhodnutí ministerstva. Upozorňuje, že většina spoluvlastníků předmětné kotelny zmocnila Ing. P. k podání žádostí o povolení ke stavebním změnám předmětné kotelny dodatečně a že plné moci od těchto spoluvlastníků jsou k dispozici na příslušném stavebním úřadě. Odvolatel upozorňuje, že postupoval v dobré víře, měl všechna potřebná povolení a výměna kotlů proběhla bez nejmenších problémů. Odvolatel také uvádí, že všichni spoluvlastníci byli o plánované výměně kotlů informováni.
    Na základě návrhu rozkladové komise ministr napadené rozhodnutí ministerstva ze dne 16. 10. 2006 (vypraveno dne 17. 10. 2006) zrušil a přezkumné řízení zahájené ministerstvem zastavil.
    Z odůvodnění:
    K argumentaci rozhodnutí ministerstva ze dne 16. 10. 2006, že rozhodnutí magistrátu ze dne 10. 8. 2005 bylo nesprávně vydáno na základě žádosti menšiny spoluvlastníků plynové kotelny, resp. jednotky č. 434/101, bez zmocnění většiny spoluvlastníků této kotelny, jsem nucen konstatovat, že ze správního spisu vyplývá, že žádost o povolení podle ustanovení § 17 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně ovzduší ke změně stavby podal provozovatel plynové kotelny, kterým je podle odborného posudku Ing. M. z července 2005 odvolatel (prostřednictvím svého statutárního orgánu). Pokud odvolatel jako provozovatel zdroje (plynové kotelny) není rovněž jejím vlastníkem, není to důvodem pro nevyhovění žádosti tohoto provozovatele o vydání povolení podle § 17 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně ovzduší. Doložení vlastnických vztahů je věcí příslušného stavebního úřadu, který rozhoduje o následném stavebním povolení stavebních změn, k nimž vydal orgán ochrany ovzduší povolení, neboť až na základě pravomocného stavebního povolení může dojít k zásahu do vlastnického práva spoluvlastníků dané kotelny, kteří zřejmě nedali souhlas se stavebními úpravami kotelny. V dané věci se proto jedná zejména o pochybení příslušného stavebního úřadu, který povolil provedení stavebních změn na objektu, k němuž však stavebník nedoložil svoje vlastnické právo, resp. souhlas většiny spoluvlastníků plynové kotelny, resp. jiného nebytového prostoru, jehož vybavením je plynová kotelna. Z ustanovení § 139 odst. 2 občanského zákoníku totiž vyplývá, že o hospodaření se společnou věcí rozhodují spoluvlastníci většinou, počítanou podle velikosti podílů.
    č. 7/2007
    K charakteru a závaznosti plánu péče
    k § 37 odst. 2 a § 38 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů
    Přestože je plán péče klíčovým dokumentem pro ochranu zvláště chráněného území, není závazným podkladem pro rozhodování orgánu ochrany přírody, neboť jeho závaznost není výslovně stanovena v zákoně.
    (Rozhodnutí ministra životního prostředí ze dne 19. ledna 2007, č. j. 356/M/07, 4674/ENV/07, sp. zn. R/1895)
    Dne 17. 5. 2006 bylo rozhodnutím Ministerstva životního prostředí, odboru výkonu státní správy I (dále jen „ministerstvo“), zamítnuto odvolání občanského sdružení S., a potvrzeno rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy, odboru ochrany životního prostředí (dále jen „magistrát hl. m. Prahy“), ze dne 1. 11. 2005, jímž byl společnosti, podle ustanovení § 37 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 114/1992 Sb.“), udělen souhlas ke stavební činnosti v ochranném pásmu zvláště chráněného území Přírodní památky P. pro stavbu „R.“.
    Podáním ze dne 10. 7. 2006 podalo S. podnět k přezkoumání citovaného rozhodnutí ministerstva a současně rozhodnutí magistrátu hl. m. Prahy. Podle S. nevycházela uvedená rozhodnutí ze spolehlivě zjištěného skutečného stavu věci a byla vydána v rozporu se správním řádem a zákonem č. 114/1992 Sb.
    Rozhodnutím ministra životního prostředí (dále jen „ministr“) ze dne 27. 9. 2006 (vypraveno dne 2. 10. 2006) byla ve zkráceném přezkumném řízení v souladu s ustanovením § 97 odst. 3 a ustanovením § 98 správního řádu zrušena rozhodnutí ministerstva ze dne 17. 5. 2006 a rozhodnutí magistrátu hl. m. Prahy ze dne 1. 11. 2005 a věc byla vrácena magistrátu hl. m. Prahy jako správnímu orgánu prvního stupně k novému projednání.
    Rozpor podnětem napadených rozhodnutí s právními předpisy shledal ministr zejména ve skutečnosti, že správní uvážení správních orgánů, které ve věci rozhodovaly v 1. a 2. stupni, se opírá především o předložené podklady pro územní řízení, které se zaměřují na bezpečné založení stavby z hlediska její stability a bezpečnosti, nikoliv především o ty podklady, které sledují ochranu předmětné přírodní památky před účinky zamýšlené stavby. Správní orgány 1. i 2. stupně podle ministra přesvědčivě nezdůvodnily, z jakých důvodů nevzaly za relevantní podklad rozhodnutí schválený plán péče a dále některé odborné studie a stanoviska.
    Výše uvedené rozhodnutí ministra napadl rozkladem ze dne 18. 10. 2006 zplnomocněný zástupce společnosti JUDr. R. V rozkladu uvádí, že napadené rozhodnutí ministra bylo vydáno v rozporu se zákonem a nesprávnostmi trpí i řízení v rozkladové komisi, které jeho vydání předcházelo. Je toho názoru, že magistrát hl. m. Prahy a ministerstvo jako orgány 1. a 2. stupně vzaly v daném řízení v úvahu veškeré známé skutečnosti a na jejich základě rozhodly. Uvádí dále, že plán péče byl v konkrétním případě vyhotoven pro plochu 3.969 ha, jejíž podrobný průzkum nebyl nikdy jako podklad pro plán péče proveden, v průběhu platnosti plánu péče se může objevit řada nových skutečností, na které je nutno reagovat, rozhodnutí provést po zvážení nových hledisek, a že není vyloučeno, že schválený plán péče bude nově přehodnocen. Za nepravdivé označuje tvrzení ministra cit. „Z uvedených ustanovení je zřejmé, že schválený plán péče o zvláště chráněné území a jeho ochranné pásmo nemá sice povahu obecně závazného právního předpisu, je však nepochybně závazným podkladem pro rozhodování orgánu ochrany přírody, který jej schválil“. Účastník řízení je přesvědčen, že v řízení bylo dostatečně prokázáno, že riziko poškození vlastní přírodní památky je vyloučeno, a správní orgány postupovaly a rozhodovaly zcela v souladu s ustanovením § 37 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb.
    Na základě doporučení své rozkladové komise ministr rozklad zamítl a napadené rozhodnutí ministra ze dne 27. 9. 2006 (vypraveno dne 2. 10. 2006) potvrdil.
    Z odůvodnění:
    Podle ustanovení § 37 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb. „Ke stavební činnosti, terénním a vodohospodářským úpravám, k použití chemických prostředků, změnám kultury pozemků a ke stanovení způsobu hospodaření v lesích v ochranném pásmu je nezbytný souhlas orgánu ochrany přírody“. Ve smyslu ustanovení § 38 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb. slouží jako podklad pro jiné druhy plánovacích dokumentů a pro rozhodování orgánů ochrany přírody, tj. i pro rozhodování o udělení souhlasu podle ustanovení § 37 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb., plán péče. Zákon č. 114/1992 Sb. v ustanovení § 38 odst. 6 stanoví, že „Realizaci péče o zvláště chráněná území a jejich ochranná pásma zajišťují orgány ochrany přírody podle schváleného plánu péče“. Podle odst. 1 cit. ustanovení „Plán péče o zvláště chráněné území a jeho ochranné pásmo je odborný a koncepční dokument ochrany přírody, který na základě údajů o dosavadním vývoji a současném stavu zvláště chráněného území navrhuje opatření na zachování nebo zlepšení stavu předmětu ochrany ve zvláště chráněném území a na zabezpečení zvláště chráněného území před nepříznivými vlivy okolí v jeho ochranném pásmu. Plán péče slouží jako podklad pro jiné druhy plánovacích dokumentů a pro rozhodování orgánů ochrany přírody. Pro fyzické ani právnické osoby není závazný“.
    Nelze se zcela ztotožnit s názorem, že plán péče je závazným podkladem pro rozhodování orgánu ochrany přírody, neboť závaznost by musela být výslovně stanovena v zákoně, nicméně je výstupem určitého odborného procesu a znaleckého hodnocení posuzovaného území a orgán ochrany přírody pokud má v úmyslu navrhovat, resp. dát souhlas ke stavební činnosti, která je v rozporu s plánem péče, musí mít dostatečně zjištěn skutkový stav a znalecky odůvodněno, že taková činnost nebude v rozporu s cílem ochrany dané přírodní památky a jejího ochranného pásma. Plán péče je zpracováván na základě dlouhodobých pozorování a analýzy přírodních podmínek zvláště chráněného území a lidských činností ovlivňujících stav přírody a krajiny ve zvláště chráněném území. Návrh plánu péče je také předmětem odborných posouzení a oponentských posudků. Plán péče je tedy pro ochranu zvláště chráněného území klíčovým dokumentem, a to bez ohledu na to, zda byl vydán před nebo po schválení aktuálního územního plánu lokality.
    č. 8/2007
    K rozhodnutí odvolacího správního orgánu v případech, kdy je odvolání podáno osobou, která není účastníkem daného správního řízení
    k § 28 odst. 1 a § 90 odst. 5 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění zákona č. 413/2005 Sb.
    Pokud odvolací správní orgán dospěje k závěru, že odvolatel nemá postavení účastníka řízení v dané věci, nevydává usnesení podle ustanovení § 28 odst. 1 správního řádu, ale rozhodne o odvolání, které zamítne jako nepřípustné.
    (Rozhodnutí ministra životního prostředí ze dne 19. ledna 2007, č. j. 177/M/07, 2531/ENV/07, sp. zn. R/1920)
    Ministerstvo usnesením ze dne 1. 11. 2006, č. j. 500/1714/502 12/06, rozhodlo podle ustanovení § 28 odst. 1 správního řádu o tom, že odvolatel není účastníkem řízení o povolení ke stavbě zdroje znečišťování ovzduší podle ustanovení § 17 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně ovzduší. Z odůvodnění tohoto usnesení vyplývá, že tímto řízením se rozumí řízení, v němž Krajský úřad S. (dále jen „krajský úřad“) vydal rozhodnutí ze dne 10. 7. 2006, kterým rozhodl o vydání povolení ke stavbě velkého zdroje znečišťování ovzduší „H.“ podle cit. ustanovení zákona o ochraně ovzduší. V odůvodnění usnesení ministerstvo uvádí, že toto povolení má charakter podkladového rozhodnutí předběžné povahy, se kterým nejsou přímo a bezprostředně spojena žádná práva a povinnosti vlastníka sousedící nemovitosti. Náležitosti žádosti o toto povolení jsou stanoveny právními předpisy a zdroj se posuzuje z hlediska požadavků právních předpisů na ochranu ovzduší.
    Podle ministerstva je toto povolení jedním z podkladů pro rozhodnutí příslušného stavebního úřadu, s nímž může být teprve spojen zásah do subjektivních práv a oprávněných zájmů odvolatele.
    Proti usnesení ministerstva ze dne 1. 11. 2006 podal odvolatel rozklad ze dne 14. 11. 2006. Odvolatel nesouhlasí s názorem ministerstva, že není účastníkem řízení v dané věci.
    Na základě návrhu rozkladové komise ministr napadené usnesení ministerstva ze dne 1. 11. 2006 zrušil.
    Z odůvodnění:
    Rozpor usnesení ministerstva ze dne 1. 11. 2006 s právními předpisy spočívá v tom, že jím ministerstvo rozhodlo podle ustanovení § 28 odst. 1 správního řádu, že odvolatel není účastníkem řízení, i když odvolatel podal odvolání ze dne 28. 8. 2006 proti rozhodnutí krajského úřadu ze dne 10. 7. 2006, které bylo vydáno podle zákona č. 71/1967 Sb. Jelikož toto rozhodnutí krajský úřad vydal ve správním řízení vedeném podle zákona č. 71/1967 Sb. (správní řízení v dané věci bylo zahájeno za účinnosti tohoto zákona dne 29. 12. 2003 doručením žádosti společnosti S. o vydání povolení podle § 17 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně ovzduší krajskému úřadu), mělo ministerstvo rozhodnout o tomto odvolání podle zákona č. 71/1967 Sb., a nikoliv podle správního řádu (zákona č. 500/2004 Sb.) vydat usnesení ze dne 1. 11. 2006. Jelikož odvolatel podal proti rozhodnutí krajského úřadu ze dne 10. 7. 2006 odvolání ze dne 28. 8. 2006, o kterém ministerstvo dosud nerozhodlo, je nezbytné, aby tak učinilo. Pokud ministerstvo dospěje k závěru, že odvolatel nemá postavení účastníka řízení v dané věci podle ustanovení § 14 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., zamítne toto odvolání jako nepřípustné podle ustanovení § 60 zákona č. 71/1967 Sb.
    č. 9/2007
    K rozhodnutí správního orgánu o žádosti o obnovu řízení
    k § 44, § 45, § 66 odst. 1 písm. c) a § 100 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění zákona č. 413/2005 Sb.
    Pokud žadatel v určené lhůtě nedoplní svoji žádost o obnovu řízení o relevantní důvody, správní orgán řízení zastaví usnesením podle ustanovení § 66 odst. 1 písm. c) správního řádu. Žádost nelze zamítnout z důvodu marně uplynulé preklusivní subjektivní lhůty pro zahájení řízení o obnově, neboť toto řízení již bylo zahájeno podáním žádosti (ustanovení § 44 správního řádu).
    (Rozhodnutí ministra životního prostředí ze dne 23. dubna 2007, č. j. 2343/M/07, 27943/ENV/07, sp. zn. R/1939)
    Rozkladem napadeným rozhodnutím ministerstvo zamítlo žádost odvolatele ze dne 3. 7. 2006, doplněnou podáním ze dne 30. 7. 2006, o obnovu řízení pravomocně ukončeného rozhodnutím ministerstva ze dne 30. 5. 2006, kterým bylo zamítnuto odvolání odvolatele ze dne 9. 4. 2006 proti rozhodnutí České inspekce životního prostředí, oblastního inspektorátu B. (dále jen „inspekce“), ze dne 3. 3. 2006.
    Ministerstvo v předmětném rozhodnutí ze dne 8. 1. 2007 konstatovalo, že protože z obsahu žádosti odvolatele nebyly zřejmé skutečnosti a důvody, které by obnovu řízení ve smyslu ustanovení § 100 odst. 1 správního řádu osvědčovaly, vyzvalo odvolatele usnesením ze dne 17. 8. 2006, aby svoji žádost o obnovu řízení doplnil o věcné skutečnosti nebo důvody podle ustanovení § 100 odst. 1 správního řádu ve lhůtě do 15. 9. 2006. Proti usnesení ministerstva ze dne 17. 8. 2006 podal odvolatel rozklad ze dne 15. 9. 2006. Tento rozklad byl rozhodnutím ministra životního prostředí ze dne 22. 11. 2006 (vypraveno dne 23. 11. 2006) zamítnut jako opožděný. Odvolatel svoji žádost o obnovu řízení nedoplnil v uvedené lhůtě ani ve svém rozkladu proti usnesení ministerstva ze dne 17. 8. 2006. Ministerstvo proto dospělo k závěru, že řízení nelze obnovit, neboť žadatel podáním ze dne 3. 7. 2006 žádné zákonné důvody pro obnovu řízení neuvádí. Ministerstvo posoudilo žádost odvolatele také z hlediska zákonem určených lhůt pro zahájení obnovy řízení. Konstatovalo, že datum učinění podání se žádostí o obnovu řízení (3. 7. 2006) je třeba považovat za den, kdy se odvolatel dozvěděl o důvodu obnovy řízení a kdy počala běžet tříměsíční lhůta pro podání žádosti o obnovu řízení podle ustanovení § 100 odst. 2 správního řádu. Ministerstvo dospělo k závěru, že jelikož odvolatel neuplatnil v této tříměsíční lhůtě žádné skutečnosti nebo důkazy pro obnovu řízení, nelze podle ministerstva z důvodu marného uplynutí této lhůty řízení o obnově zahájit.
    Proti rozhodnutí ministerstva ze dne 8. 1. 2007 podal odvolatel rozklad.
    Na základě návrhu rozkladové komise ministr napadené rozhodnutí ministerstva ze dne 8. 1. 2007 zrušil a řízení zastavil.
    Z odůvodnění:
    Podle ustanovení § 45 odst. 1 ve spojení s ustanovením § 37 odst. 2 správního řádu musí žadatel ve své žádosti mimo jiné uvést, co žádá nebo čeho se domáhá. Vzhledem k tomu, že pravomocně skončené řízení lze obnovit pouze z důvodů uvedených v zákoně, je podstatnou náležitostí žádosti o obnovu řízení uvedení kvalifikovaného důvodu obnovy ve smyslu ustanovení § 100 odst. 1 správního řádu a skutečností, v nichž je naplnění tohoto důvodu spatřováno. Bez toho nelze o žádosti o obnovu řízení meritorně rozhodnout. Nemá-li žádost předepsané náležitosti nebo trpí jinými vadami, vyzve správní orgán k jejich odstranění a poskytne k tomu přiměřenou lhůtu (ustanovení § 45 odst. 2 správního řádu). Správní orgán podle ustanovení § 66 odst. 1 písm. c) správního řádu řízení zastaví, pokud žadatel v určené lhůtě neodstranil podstatné vady žádosti, které brání pokračování v řízení. Na základě podání odvolatele ze dne 3. 7. 2006 a 30. 7. 2006 a námitek jeho rozkladu jsem dospěl k závěru, že odvolatel nepředložil žádné skutečnosti, které by odůvodňovaly obnovu řízení podle ustanovení § 100 odst. 1 správního řádu. Odvolatel tak neučinil ani na základě usnesení ministerstva ze dne 17. 8. 2006 s výzvou, aby doplnil svůj návrh na obnovu řízení o důvody podle ustanovení § 100 odst. 1 správního řádu. Podle ustanovení § 100 odst. 1 správního řádu se řízení před správním orgánem ukončené pravomocným rozhodnutím ve věci na žádost účastníka obnoví, jestliže vyšly najevo dříve neznámé skutečnosti nebo důkazy, které existovaly v době původního řízení a které účastník, jemuž jsou ku prospěchu, nemohl v původním řízení uplatnit, anebo se provedené důkazy ukázaly nepravdivými, nebo bylo zrušeno či změněno rozhodnutí, které bylo podkladem rozhodnutí vydaného v řízení, které má být obnoveno, a pokud tyto skutečnosti, důkazy nebo rozhodnutí mohou odůvodňovat jiné řešení otázky, jež byla předmětem rozhodování. Jelikož odvolatel nedoplnil svoji žádost o obnovu řízení o relevantní důvody, mělo ministerstvo řízení usnesením zastavit podle ustanovení § 66 odst. 1 písm. c) správního řádu, a nikoliv žádost odvolatele o obnovu řízení zamítnout z důvodu marně uplynulé preklusivní subjektivní lhůty pro zahájení řízení o obnově (toto řízení již bylo zahájeno podáním žádosti - ustanovení § 44 správního řádu).
    V Praze dne 9. srpna 2007
    JUDr. Veronika Rampírová, Ph.D., v.r.
    ředitelka odboru řízení státní správy

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 24.03.2023Aktuální judikatura k civilnímu procesu se zaměřením na dokazování a exekuce (online - živé vysílání) - 24.3.2023
    • 30.03.2023Nová právní úprava hromadného řízení (online - živé vysílání) - 30.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023
    • 21.04.2023Rodinné právo v aktuální praxi soudů (střídavá péče, péče o jmění, participační práva dítěte a vypořádání společného jmění manželů) (online - živé vysílání) - 21.4.2023
    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti (online - živé vysílání) - 30.5.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    • 15.06.2023XXX. Konference Karlovarské právnické dny
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlužník, oddlužení, IČO a datová schránka?
    • Nové pojetí moderace smluvní pokuty podle Nejvyššího soudu
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Jednání právnických osob
    • 10 otázek pro ... Lumíra Schejbala
    • Dokazování a poučovací povinnost
    • Změny v právní úpravě způsobilosti členů volených orgánů obchodních korporací k výkonu funkce a jejím dokládání v rámci rejstříkového řízení
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Nejvyšší soud k otázce nepřímé diskriminace zaměstnance týkající se jeho zdravotního stavu
    • Má dodavatel nárok na náhradu škody při neoprávněném vyloučení ze zadávacího řízení?
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Svěřenský fond a smrt zakladatele, aneb převod vlastnického práva k majetku vkládanému do svěřenského fondu v případě smrti jeho zakladatele
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance z pohledu zaměstnavatele
    • Obvyklé vybavení rodinné domácnosti
    • Změna moderace smluvní pokuty jako další rána pro věřitele
    • Novela zákoníku práce a (zdánlivá) předvídatelnost vztahů z dohod (DPP a DPČ)
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Nesprávné právní posouzení věci důvodem pro obnovu řízení
    • Péče, styk a přání dítěte

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Jednání právnických osob

    Podle § 30 odst. 1 zákona o mezinárodním právu soukromém právní osobnost právnické osoby a způsobilost jiné než fyzické osoby se řídí právním řádem státu, podle něhož vznikla....

    Dokazování a poučovací povinnost

    Poučovací povinnost ve smyslu § 118a odst. 3 o. s. ř. se uplatňuje tam, kde je namístě učinit závěr, že účastník, jemuž je ku prospěchu prokázání určité (pro věc rozhodné)...

    Mimořádné snížení trestu odnětí svobody

    U kritéria možnosti dosažení nápravy i mírnějším trestem, než stanoví základní trestní sazba, významného pro aplikaci § 58 odst. 6 tr. zákoníku, je nezbytné hodnotit osobní...

    Odpovědnost státu za újmu (exkluzivně pro předplatitele)

    Na stát jako na účastníka soudního řízení, zvláště jde-li o řízení o náhradu škody, jež měl svou činností způsobit, jsou kladeny vyšší nároky než na jiný subjekt. Stát...

    Odpovědnost státu za újmu, dědění (exkluzivně pro předplatitele)

    Uplatnění nároku na náhradu nemajetkové újmy podle zákona č. 82/1998 Sb. poškozeným u úřadu specifikovaném v § 14 zákona č. 358/1992 Sb. je (až na výjimky) podmínkou, bez které...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.