epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Statut ze dne 22.1.2001 statut Komory auditorů České republiky

    22.1.2001 | Sbírka:  KA01/2001 | Částka:  0/2001ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 254/2000 Sb.
    KA01/2001
    Statut
    Komory auditorů
    Sněm Komory auditorů České republiky (dále jen "Komora") přijal následující statut. Statut vychází ze zákona č. 254/2000 Sb., o auditorech a o změně zákona č. 165/1998 Sb., a rozvádí a konkretizuje některá jeho ustanovení.
    ČÁST PRVNÍ
    POSTAVENÍ A PŮSOBNOST KOMORY
    § 1
    Postavení Komory
    (1) Komora je samosprávnou profesní organizací všech auditorů, kteří jsou zapsáni v seznamu vedeném Komorou. Komora je právnickou osobou a jejím sídlem je Praha. Komora může vytvořit územní sekce.
    (2) Posláním Komory je zejména ochrana práv a právem chráněných zájmů dodržováním povinností auditorů při poskytování auditorských služeb a péče o soustavné zvyšování úrovně poskytování těchto služeb.
    (3) Statutárním orgánem Komory je prezident komory. Pravomoci prezidenta v době, kdy nemůže vykonávat svoji funkci, přecházejí na viceprezidenta Komory.
    § 2
    Postavení Komory
    K naplnění svého poslání Komora zejména:
    a. spolupracuje se státními orgány při přípravě obecně závazných právních předpisů, přitom uplatňuje poznatky získané činností auditorů a prosazuje zájmy a potřeby profese,
    b. zabezpečuje zvyšování vzdělanosti a profesionální úrovně auditorů,
    c. zajišťuje teoretickou a praktickou vzdělávací přípravu asistentů auditora k dosažení kvalifikace auditora,
    d. zajišťuje provádění auditorských zkoušek a auditorských rozdílových zkoušek, navrhuje a jmenuje členy zkušebních komisí z řad auditorů a dalších odborníků z ekonomické a právní teorie a praxe a sestavuje jednotlivé zkušební komise,
    e. rozhoduje o zápisu auditorů a auditorských společností do seznamu auditorů nebo auditorských společností, rozhoduje o pozastavení oprávnění k poskytování audtorských služeb a o vyškrtnutí ze seznamu auditorů nebo auditorských společností,
    f. vede seznamy auditorů a auditorských společností oprávněných k poskytování auditorských služeb a nejméně jednou ročně zveřejňuje údaje ze seznamů,
    g. vydává osvědčení auditorům a auditorským společnostem o zápisu do seznamů vedených Komorou,
    h. rozhoduje o zápisu asistentů auditora do seznamu asistentů auditora, vede seznam asistentů auditora a rozhoduje o vyškrtnutí ze seznamu asistentů auditora,
    i. dohlíží na řádné poskytování auditorských služeb,
    j. vydává profesní předpisy, které upravují vnitřní poměry Komory a další řády usměrňující činnost auditorů,
    k. vydává auditorské směrnice v souladu s obecně závaznými právními předpisy a mezinárodními standardy v této oblasti,
    l. stanoví výši příspěvků na činnost Komory, poplatků,
    m. provádí osvětovou, přednáškovou, vzdělávací, vydavatelskou, obchodní a poradenskou činnost,
    n. rozhoduje v kárném řízení o udělení kárných a jiných opatření.
    ČÁST DRUHÁ
    ORGÁNY KOMORY
    § 3
    (1) Orgány Komory jsou:
    a. sněm,
    b. rada,
    c. dozorčí komise,
    d. kárná komise,
    e. revizoři účtů.
    (2) Volenými orgány Komory jsou orgány uvedené v odst. 1, písm. b), c), d) a e). Volené orgány Komory mohou zřizovat pomocné orgány k zabezpečování dílčích úseků činnosti.
    (3) Členy pomocných orgánů mohou být auditoři a další odborníci ekonomické teorie a praxe. Pro členy pomocných orgánů platí ustanovení o orgánech Komory přiměřeně.
    § 4
    Sněm
    (1) Nejvyšším orgánem Komory je sněm. Sněm je usnášeníschopný, byl-li řádně svolán a je-li přítomna alespoň třetina všech auditorů. Náhradní sněm je usnášeníschopný, je-li přítomna alespoň desetina všech auditorů.
    (2) Právo účastnit se sněmu mají všichni auditoři a asistenti auditora. Hlasovací právo a právo volit orgány Komory však mají pouze auditoři. Auditor může písemně pověřit jiného auditora, aby ho zastupoval na sněmu. Zastoupený auditor se považuje za přítomného na sněmu.
    (3) Řádný sněm svolává nejméně jednou ročně rada.
    (4) Mimořádný sněm svolává rada:
    a. požádá-li o to písemně v průběhu dvou kalendářních měsíců alespoň třetina auditorů,
    b. požádá-li o to dozorčí komise,
    c. rozhodne-li o tom, a uvede důvody.
    Rada svolá sněm do dvou měsíců od splnění podmínek podle předcházející věty. Lhůta pro svolání sněmu začíná plynout od prvního dne měsíce následujícího po měsíci, v němž došlo ke splnění podmínek pro svolání sněmu.
    (5) Náhradní sněm svolává rada pokud řádný nebo mimořádný sněm nebyl usnášeníschopný nebo pozbyl-li schopnosti usnášení v průběhu konání sněmu. Rada svolá sněm do dvou měsíců ode dne konání řádného nebo mimořádného sněmu, přitom může svolat sněm v den konání řádného nebo mimořádného sněmu.
    (6) Řádný a mimořádný sněm svolává rada písemnou pozvánkou. Pozvánka musí být odeslána auditorům, kteří jsou zapsáni v seznamu auditorů vedeném Komorou a nebyli ze seznamu vyškrtnuti, na adresu uvedenou v seznamu nejpozději 30 dní před dnem konání sněmu. Pozvánka obsahuje informaci o místě, datu a hodině zahájení sněmu, pravděpodobné délce trvání sněmu a program jednání sněmu. Pozvánka na sněm je ve stejném termínu zasílána i asistentům auditora, kteří jsou zapsáni v seznamu vedeném Komorou.
    (7) Náhradní sněm svolává rada stejným postupem. Přitom oznámí místo a čas konání náhradního sněmu. Program sněmu je stejný jako program řádného nebo mimořádného sněmu, pro jehož neuskutečnění nebo nedokončení je svoláván náhradní sněm. V případě konání náhradního sněmu v den konání řádného nebo mimořádného sněmu může rada svolat sněm ústním oznámením přítomným auditorům. Na možnost konání náhradního sněmu v den konání řádného nebo mimořádného sněmu musí být auditoři upozorněni v pozvánce na sněm.
    (8) Podrobnosti o průběhu sněmu stanoví jednací řád sněmu. Podrobnosti o volbách orgánů Komory stanoví volební řád.
    (9) Sněmu přísluší:
    a. volit v souladu s volebním řádem sněmu přímou a tajnou volbou členy a náhradníky volených orgánů Komory; členy těchto orgánů Komory sněm také tajným hlasováním odvolává,
    b. schvalovat statut Komory, etický kodex, kárný řád, volební řád, jednací řád sněmu, příspěvkový řád a další profesní předpisy, včetně jejich změn,
    c. rozhodovat o výši povinného příspěvku auditorů a auditorských společností na činnost Komory, o výši poplatku za zápis do seznamu auditorů a do seznamu auditorských společností,
    d. projednávat a schvalovat zprávu o činnosti volených orgánů Komory, schvalovat výsledky hospodaření Komory a rozpočet Komory,
    e. schvalovat účetní závěrku Komory a rozhodovat o použití zisku nebo úhradě ztráty Komory,
    f. usnášet se o dalších věcech, které si vyhradí, s výjimkou rozhodování o kárných a jiných opatřeních v rámci kárného řízení.
    § 5
    Rada
    (1) Rada je výkonným orgánem Komory.
    (2) Sněm volí 17 členů rady a 5 náhradníků. Zanikne-li v průběhu funkčního období mandát člena rady, je rada oprávněna doplnit z řad náhradníků nového člena.
    (3) Radě přísluší:
    a. v případech stanovených zákonem rozhodovat o vyškrtnutí zapsaných osob ze seznamu auditorů, ze seznamu auditorských společností nebo ze seznamu asistentů auditora,
    b. v případech stanovených zákonem rozhodovat o pozastavení oprávnění k poskytování auditorských služeb,
    c. volit ze svých členů a odvolávat prezidenta a viceprezidenta,
    d. svolávat sněm a připravovat podklady pro jeho jednání,
    e. spravovat majetek Komory a zajišťovat vedení účetnictví Komory,
    f. ustavit ze svých členů tříčlennou komisi rozhodující o odvolání proti rozhodnutí kárné komise,
    g. schvalovat a vydávat auditorské směrnice,
    h. zajišťovat vedení seznamu auditorů, seznamu auditorských společností a seznamu asistentů auditora,
    i. nejméně jednou ročně zveřejňovat ze seznamu auditorů údaje v rozsahu: jméno a příjmení, číslo osvědčení a místo podnikání,
    j. nejméně jednou ročně zveřejňovat ze seznamu auditorských společností údaje v rozsahu: obchodní firma, číslo osvědčení a sídlo,
    k. organizovat a zajišťovat auditorské zkoušky, auditorské rozdílové zkoušky a profesní slib,
    l. předkládat ministru financí návrhy na jmenování nebo na odvolání členů zkušebních komisí pro auditorské zkoušky a pro auditorské rozdílové zkoušky,
    m. zabezpečovat zvyšování vzdělanosti a odborné úrovně auditorů a dohlížet na průběh teoretické a praktické přípravy asistentů auditora,
    n. zajišťovat odbornou publikační, vydavatelskou, dokumentační a studijní činnost,
    o. poskytovat auditorům pravidelné informace o činnosti orgánů Komory a o dalších záležitostech profese,
    p. zajišťovat osvětovou, vzdělávací, poradenskou činnost a obchodní činnost ve vztahu k auditorům a jiným osobám,
    q. poskytovat auditorům pravidelné informace o činnosti orgánů Komory a o dalších záležitostech profese,
    r. zajišťovat osvětovou, vzdělávací, poradenskou činnost a obchodní činnost ve vztahu k auditorům a jiným osobám,
    s. činit veškerá opatření nezbytná k zajištění řádné činnosti Komory a rozhodovat o všech záležitostech Komory, které nejsou svěřeny k rozhodování jinému orgánu Komory,
    (4) Rada se schází zpravidla jednou za 2 měsíce. Jednání rady svolává a řídí prezident Komory nebo jím pověřený viceprezident.
    (5) V době mezi zasedáními rady je prezident oprávněn učinit neodkladné rozhodnutí, k němuž by jinak byla oprávněna rada. Rozhodnutí musí být schváleno na nejbližším zasedání rady, jinak pozbývá platnosti.
    § 6
    Dozorčí komise
    (1) Dozorčí komise je kontrolním orgánem Komory.
    (2) Sněm volí 11 členů dozorčí komise a 5 náhradníků. Zanikne- li v průběhu funkčního období mandát člena dozorčí komise, je dozorčí komise oprávněna doplnit z řad náhradníků nového člena. Počet členů dozorčí komise nesmí být nižší než 6.
    (3) Dozorčí komisi přísluší:
    a. dohlížet na plnění usnesení sněmu,
    b. dohlížet na řádné poskytování auditorských služeb,
    c. dohlížet na dodržování zákona, profesních předpisů a auditorských směrnic osobami poskytujícími auditorské služby,
    d. vyřizovat stížnosti došlé Komoře na auditory nebo na kvalitu poskytnutých auditorských služeb,
    e. připravovat podklady pro jednání sněmu, zejména zprávu o své činnosti a profesní předpisy pro výkon dohledu,
    f. volit ze svých členů a odvolávat předsedu a místopředsedy dozorčí komise.
    (4) Dozorčí komise se schází zpravidla jednou za 2 měsíce. Jednání dozorčí komise svolává a řídí předseda nebo místopředseda dozorčí komise.
    § 7
    Kárná komise
    (1) Kárná komise je orgánem Komory, který provádí kárné řízení podle zákona.
    (2) Sněm volí 7 členů kárné komise a 3 náhradníky. Zanikne-li v průběhu funkčního období mandát člena kárné komise, je kárná komise oprávněna doplnit z řad náhradníků nového člena. Počet členů kárné komise nesmí být nižší než 4 členové.
    (3) Kárné komisi přísluší:
    a. provádět kárné řízení v souladu s kárným řádem,
    b. připravovat podklady pro jednání sněmu, zejména zprávu o své činnosti a kárný řád,
    c. ze svých členů volit a odvolávat předsedu a místopředsedy kárné komise.
    (4) Kárná komise se schází podle potřeby, zpravidla jednou za 2 měsíce. Jednání kárné komise svolává a řídí předseda nebo místopředseda kárné komise.
    § 8
    Revizoři účtů
    (1) Revizoři účtů ověřují roční účetní závěrku Komory.
    (2) Sněm volí 2 revizory účtů a 1 náhradníka. Zanikne-li v průběhu funkčního období mandát revizora účtů, nastupuje na jeho místo náhradník. Počet revizorů nesmí být nižší než dva.
    (3) Revizorům účtů přísluší:
    a. ověřovat roční účetní závěrku Komory,
    b. provádět kontrolu hospodaření Komory v průběhu roku,
    c. připravovat podklady pro jednání sněmu, zejména zprávu o ověření roční účetní závěrky Komory.
    § 9
    Společná ustanovení o orgánech Komory
    (1) Do orgánu Komory může být zvolen auditor, který nemá v době konání sněmu pozastaveno oprávnění k poskytování auditorských služeb. Auditor může kandidovat a být zvolen za člena nebo náhradníka pouze jednoho orgánu Komory.
    (2) Funkční období člena nebo náhradníka orgánu Komory nesmí přesáhnout dobu tří let. Člen orgánu Komory může působit ve stejném orgánu Komory nejdéle dvě po sobě jdoucí funkční období. Náhradník orgánu Komory, který se v průběhu funkčního období stal členem orgánu, se pro tento případ nepovažuje za člena orgánu Komory, působil-li v orgánu Komory po dobu kratší šesti měsíců. Obdobně to platí pro člena orgánu zvoleného v doplňovacích volbách. Funkční období členů zvolených v doplňovacích volbách končí zároveň s funkčním obdobím členů a náhradníků zvolených v řádných volbách.
    (3) Funkce v orgánech Komory jsou čestné. Při výkonu funkce v orgánech Komory přísluší členům náhrada věcných výdajů a náhrada za ztrátu času. Náhradu za ztrátu času je možno stanovit paušální částkou.
    (4) Členové orgánů Komory mohou být v průběhu funkčního období ze své funkce odvoláni sněmem. Členové orgánů Komory mohou v průběhu funkčního období ze své funkce odstoupit. Členství v orgánu Komory končí uplynutím 30 dnů od doručení písemného oznámení o odstoupení z funkce tomu orgánu Komory, o jehož člena se jedná, v případě revizorů účtů Radě.
    (5) Odstupující člen orgánu je oprávněn, v souvislosti se svým odstoupením z funkce, požádat orgán, jehož je členem, o zařazení mezi náhradníky tohoto orgánu. Orgán jeho žádosti zpravidla vyhoví; náhradníkem se odstupující člen orgánu stává dnem, kdy orgán jeho žádosti vyhoví, ne však dříve, než mu zanikne funkce člena orgánu.
    (6) Členové orgánů Komory a pomocných orgánů jsou povinni zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděli v souvislosti s výkonem svých funkcí a nesmí je využít nebo zneužít ke svému prospěchu nebo prospěchu jiných osob.
    ČÁST TŘETÍ
    HOSPODAŘENÍ KOMORY
    § 10
    (1) Komora hospodaří se svým majetkem.
    (2) Hospodaření Komory se řídí rozpočtem nákladů a výnosů, který schvaluje sněm. Pokud sněm neschválí rozpočet Komory, hospodaří Komora do doby schválení rozpočtu podle schváleného rozpočtu Komory na minulý rok. Za hospodaření podle rozpočtu odpovídá rada. Rada je oprávněna provádět změny rozpočtu pokud nedojde ke zhoršení výsledku hospodaření stanoveného schváleným rozpočtem. Rada Komory je povinna zajistit snížení nákladů Komory v případě nepříznivého vývoje v hospodaření Komory.
    (3) Rada projednává čtvrtletně výsledky hospodaření Komory. Kontrolu hospodaření jsou oprávněni provádět i revizoři účtů.
    (4) Výnosy Komory jsou zejména příspěvky auditorů a auditorských společností na činnost Komory, poplatky a náhrady podle Příspěvkového řádu, poplatky za přihlášky ke zkouškám, úhrady za služby poskytované Komorou včetně příslušenství a pokuty uložené v rámci kárného řízení.
    ČÁST ČTVRTÁ
    ÚŘAD KOMORY
    § 11
    (1) Činnosti a úkoly Komory zajišťuje Úřad Komory, který je tvořen zaměstnanci Komory. V čele Úřadu Komory je ředitel, který je jmenován a odvoláván radou. Za výkon své funkce odpovídá ředitel Úřadu Komory radě. Ředitel Úřadu Komory se účastní jednání rady. Zaměstnance řídí a pracovní úkoly jim ukládá ředitel Úřadu.
    (2) Na činnost Úřadu Komory dohlíží Rada. Přijetí zaměstnanců do pracovního poměru a jejich základní plat schvaluje prezident na návrh ředitele Úřadu Komory. Pravidla pro odměňování zaměstnanců schvaluje Rada na návrh ředitele Úřadu Komory.
    (3) Zaměstnanci Úřadu Komory mohou být pověřeni jednotlivými orgány Komory zajišťováním činnosti pouze v rámci působnosti jednotlivých orgánů Komory.
    (4) Zaměstnanci Úřadu Komory jsou povinni zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděli v souvislosti s výkonem práce a nesmí je využít nebo zneužít ke svému prospěchu nebo prospěchu jiných osob.
    ČÁST PÁTÁ
    ČINNOST KOMORY
    § 12
    Spolupráce se státními orgány
    Při zajišťování svých úkolů spolupracuje Komora se státními orgány, především s Ministerstvem financí České republiky. Přitom Komora zejména:
    a. podle možností se účastní přípravy obecně závazných právních předpisů,
    b. podává podněty ke změnám obecně závazných právních předpisů a podněty k řešení sporných ustanovení obecně závazných právních předpisů,
    c. prosazuje zájmy profese.
    § 13
    Zvyšování vzdělanosti a profesionální úrovně auditorů
    (1) Ke zvyšování vzdělanosti a profesionální úrovně auditorů Komora zejména:
    a. organizuje vzdělávací akce pro auditory zaměřené na profesní předpisy, auditorské postupy, auditorské směrnice, účetnictví a obecně závazné právní předpisy vztahující se k auditorským službám a činnosti účetních jednotek,
    b. informuje auditory o nových právních předpisech a problémech vznikajících při jejich aplikaci,
    c. organizuje výměnu zkušeností v rámci profese,
    d. informuje o vývoji profese auditora v jiných zemích
    .
    (2) Podrobnosti o povinnostech auditorů v rámci zvyšování vzdělanosti stanoví profesní předpis.
    § 14
    Teoretická a praktická vzdělávací příprava asistentů auditora
    (1) Komora zajišťuje teoretickou vzdělávací přípravu asistentů auditora. K tomu zejména organizuje vzdělávací akce pro asistenty auditora.
    (2) Praktickou vzdělávací přípravu asistentů auditora zajišťuje Komora prostřednictvím auditorů. Podrobnosti k rozsahu a kontrole praktické vzdělávací přípravy asistentů auditora stanoví profesní předpis.
    § 15
    Provádění auditorských zkoušek a auditorských rozdílových zkoušek
    (1) Komora rozhoduje o žádostech uchazečů o vykonání auditorské zkoušky nebo auditorské rozdílové zkoušky. V případě, že Komora nevyhoví žadateli o vykonání auditorské zkoušky nebo auditorské rozdílové zkoušky, postupuje podle správního řádu. Pokud žadateli vyhoví, je povinna mu tuto skutečnost oznámit.
    (2) Rada jmenuje a odvolává členy zkušebních komisí pro dílčí písemnou část auditorské zkoušky a navrhuje ministru financí České republiky členy zkušebních komisí pro ústní část auditorské zkoušky. Po projednání s ministerstvem financí České republiky sestavuje zkušební komise pro ústní část auditorské zkoušky.
    (3) Rada jmenuje a odvolává členy zkušebních komisí pro přezkoumání hodnocení dílčí písemné části auditorské zkoušky.
    (4) Komora připravuje a organizačně zajišťuje auditorské zkoušky a auditorské rozdílové zkoušky.
    (5) Podrobnosti k provádění zkoušek stanoví zkušební řád vydaný ministerstvem financí České republiky.
    § 16
    Rozhodování o zápisu auditorů a auditorských společností do seznamu auditorů a seznamu auditorských společností
    (1) Do seznamu auditorů a seznamu auditorských společností zapisuje Komora osoby na základě žádosti, a to do 30 dnů ode dne podání žádosti nebo doplnění žádosti.
    (2) Osoba žádající o zapsání do seznamu je povinna doložit Komoře splnění podmínek stanovených zákonem. Komora splnění těchto podmínek prověří.
    (3) Pokud podaná žádost o zápis neobsahuje všechny potřebné doklady nebo tyto doklady nejsou dostatečně průkazné, zahájí Komora správní řízení a vyzve žadatele k doplnění žádosti ve stanovené lhůtě; lhůta nesmí být kratší 15 dnů. Na tuto dobu řízení přeruší. Pokud žadatel ve lhůtě nedostatky žádosti neodstraní, Komora do 30 dnů ode dne zahájení řízení žádost o zápis do příslušného seznamu zamítne.
    (4) V případě, že žadatel splnil všechny podmínky pro zápis, Komora:
    a. V případě žádosti o zápis do seznamu auditorů stanoví termín pro složení profesního slibu podle zákona; profesní slib je nutno složit osobně. Po složení slibu Komora zapíše žadatele do seznamu auditorů a vydá mu o tom osvědčení.
    b. V případě žádosti o zápis do seznamu auditorských společností zapíše žadatele do seznamu auditorských společností a vydá mu o tom osvědčení.
    § 17
    Rozhodování o pozastavení oprávnění k poskytování auditorských služeb a o vyškrtnutí ze seznamu auditorů nebo auditorských společností
    (1) Nastane-li některá ze skutečností zakládajících povinnost Komory vyškrtnout osoby ze seznamu nebo pozastavit oprávnění k poskytování auditorských služeb, je Komora povinna vyškrtnout nebo pozastavit oprávnění nejpozději do jednoho měsíce poté, co se o existenci skutečností dozvěděla. O vyškrtnutí nebo pozastavení oprávnění Komora vyrozumí auditora nebo auditorskou společnost. V případech stanovených zákonem vyrozumí osoby blízké, jsou-li jí známy.
    (2) V ostatních případech rozhoduje Komora o vyškrtnutí ze seznamu nebo o pozastavení oprávnění k poskytování auditorských služeb podle správního řádu.
    (3) Orgán Komory nezahájí řízení, pokud bylo z důvodu zakládajícího možnost vyškrtnutí ze seznamu nebo pozastavení oprávnění, zahájeno řízení jiným orgánem Komory.
    (4) Po vyškrtnutí ze seznamu si Komora vyžádá vrácení osvědčení vyškrtnuté osoby.
    (5) Komora zveřejňuje osoby vyškrtnuté ze seznamů Komory.
    § 18
    Osvědčení o zápisu
    (1) Osvědčení o zápisu do seznamu auditorů nebo auditorských společností je listinou, která osvědčuje, že osoba je zapsána v seznamu auditorů nebo v seznamu auditorských společností vedených Komorou.
    (2) Osoby zapsané v seznamu auditorů nebo auditorských společností vedených Komorou jsou oprávněny k výkonu auditorských služeb, pokud nemají pozastavený nebo přerušený výkon činnosti.
    § 19
    Vedení seznamů auditorů a auditorských společností
    (1) Komora vede seznam auditorů a auditorských společností. Seznam obsahuje údaje stanovené zákonem a adresu pro doručování. Na tuto adresu se mu poté doručuje s účinky doručení do místa bydliště ve smyslu zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, § 19 odst. 3, § 20 a § 21.
    (2) Údaje uvedené v seznamech jsou veřejně přístupné. Komora je povinna nechat do seznamů nahlédnout každého. Komora není oprávněna umožnit pořizování výpisů ze seznamu nebo opisů seznamu ani sama takové výpisy nebo opisy poskytovat.
    (3) Komora provádí zápisy údajů do seznamu a jejich změny na základě:
    a. rozhodnutí Komory,
    b. zjištění skutečností zakládajících povinnost Komory vyškrtnout ze seznamu nebo pozastavit oprávnění k poskytování auditorských služeb,
    c. oznámení a doložení změn údajů auditorem nebo auditorskou společností.
    d. uplynutí lhůty po kterou bylo pozastaveno oprávnění k poskytování auditorských služeb,
    e. uplynutí zákonem stanovené lhůty po uložení kárného opatření.
    (4) Údaj o vyškrtnutí ze seznamu je možno v seznamu změnit pouze na základě rozhodnutí soudu.
    § 20
    Zveřejňování údajů ze seznamů
    (1) Komora je povinna ze seznamu auditorů a ze seznamu auditorských společností nejméně jednou ročně zveřejnit údaje stanovené zákonem.
    (2) Údaje zveřejní Komora v Obchodním věstníku, případně jiným způsobem podle rozhodnutí Komory. Komora je oprávněna údaje trvale zpřístupnit v elektronické podobě.
    § 21
    Rozhodování o zápisu do seznamu asistentů auditora
    (1) Do seznamu asistentů auditorů zapisuje Komora uchazeče na základě žádosti, a to do 30 dnů ode dne podání žádosti nebo doplnění žádosti.
    (2) Uchazeč žádající o zapsání do seznamu je povinen doložit Komoře splnění podmínek stanovených zákonem. Komora splnění těchto podmínek prověří.
    (3) Pokud podaná žádost o zápis neobsahuje všechny potřebné doklady nebo tyto doklady nejsou dostatečně průkazné, zahájí Komora správní řízení a vyzve uchazeče k doplnění žádosti ve stanovené lhůtě; lhůta nesmí být kratší 15 dnů. Na tuto dobu řízení přeruší. Pokud uchazeč ve lhůtě nedostatky žádosti neodstraní, Komora do 30 dnů ode dne zahájení řízení žádost o zápis do příslušného seznamu zamítne.
    (4) V případě, že uchazeč splnil všechny podmínky pro zápis, Komora ho zapíše do seznamu asistentů auditora, a to ke dni vzniku jeho pracovního poměru dle ust. § 26 odst. 3 zákona.
    § 22
    Vedení seznamu asistentů auditora
    (1) Komora vede seznam asistentů auditora. Seznam obsahuje údaje stanovené zákonem.
    (2) Údaje uvedené v seznamu asistentů auditora nejsou veřejně přístupné.
    (3) Komora provádí zápisy údajů do seznamu a jejich změny na základě:
    a. rozhodnutí Komory,
    b. zjištění skutečností zakládajících povinnost Komory vyškrtnout ze seznamu,
    c. oznámení a doložení změn údajů asistentem auditora.
    (4) Údaj o vyškrtnutí ze seznamu je možno v seznamu asistentů auditora změnit pouze na základě rozhodnutí soudu.
    § 23
    Rozhodování o vyškrtnutí ze seznamu asistentů auditora
    (1) Nastane-li některá ze skutečností zakládajících povinnost Komory vyškrtnout osoby ze seznamu, je Komora povinna vyškrtnout nejpozději do jednoho měsíce poté, co se o existenci skutečností dozvěděla. O vyškrtnutí Komora vyrozumí asistenta auditora, pokud je to možné.
    (2) V ostatních případech rozhoduje Komora o vyškrtnutí ze seznamu podle správního řádu.
    (3) Orgán Komory nezahájí řízení, pokud bylo z důvodu zakládajícího možnost vyškrtnutí ze seznamu, zahájeno řízení jiným orgánem Komory.
    § 24
    Dohled nad výkonem auditorských služeb
    (1) Komora dohlíží na řádné poskytování auditorských služeb. K tomu zejména:
    a. provádí dohlídky u auditorů, auditorských společností a asistentů auditora zaměřené na dodržování zákona, profesních předpisů a auditorských směrnic,
    b. prošetřuje stížnosti došlé na postup auditorů, auditorských společností a asistentů auditora,
    c. sleduje problematické, veřejně diskutované případy ekonomických obtíží podnikatelských a nepodnikatelských subjektů z hlediska výroků auditora k účetním závěrkám minulých let a postupů auditora, a přijímá odpovídající opatření,
    d. pravidelně, zpravidla 2x ročně informuje auditory o skutečnostech zjištěných v rámci dohledu.
    (2) Zajišťováním úkolů Komory při provádění dohledu může Komora pověřit i zaměstnance Komory.
    (3) Podrobnosti o činnosti Komory při provádění dohledu stanoví profesní předpis.
    § 25
    Vydávání profesních předpisů
    (1) Profesní předpisy Komory upravují vnitřní poměry Komory a stanoví podrobněji práva a povinnosti auditorů, auditorských společností a asistentů auditora v rámci zákona.
    (2) Profesní předpisy stanoví zejména:
    a. podrobnosti k průběhu jednání sněmu,
    b. podrobnosti k průběhu voleb orgánů Komory,
    c. podrobnosti k provádění dohledu,
    d. podrobnosti o provádění kárného řízení,
    e. podrobnosti ke zvyšování odborné úrovně auditorů,
    f. podrobnosti k průběhu teoretické a praktické přípravy asistentů auditora,
    g. příspěvky na činnost Komory a poplatky a náhrady za zápis do seznamů vedených Komorou.
    (3) Zvláštním profesním předpisem je etický kodex, který upravuje etické zásady chování a jednání osob zapsaných v seznamech vedených Komorou. Etický kodex upravuje jednání osob nad rámec povinností stanovených zákonem.
    (4) Profesní předpisy schvaluje sněm. Před předložením profesního předpisu sněmu ke schválení proběhne připomínkové řízení auditorů k návrhu profesního předpisu nebo jeho změny. Připomínkové řízení k jednotlivým ustanovením profesního předpisu se nekoná v případě, že je sněmu navrhováno schválení Etického kodexu IFAC nebo jeho změny jako profesního předpisu Komory.
    (5) Za den vyhlášení profesního předpisu se považuje den schválení sněmem. Profesní předpis nabývá účinnosti šedesátým dnem po vyhlášení, nestanoví-li sněm dřívější účinnost.
    § 26
    Vydávání auditorských směrnic
    (1) Auditorské směrnice Komory upravují postupy auditora při poskytování auditorských služeb.
    (2) Auditorské směrnice a jejich změny schvaluje Rada po připomínkovém řízení. Rada může jako auditorské směrnice přijmout Mezinárodní standardy pro kontrolu kvality, audit, ujišťovací a související služby, v tom případě se připomínkové řízení koná pouze k národním aplikačním doložkám.
    (3) Za den vyhlášení auditorské směrnice se považuje den schválení radou. Auditorská směrnice nabývá účinnosti dnem stanoveným radou. Rada zajistí doručení auditorské směrnice všem auditorům nejméně 30 dnů před její účinností.
    § 27
    Stanovení výše příspěvků na činnost Komory, poplatků a náhrad vybíraných Komorou
    (1) Profesní předpis stanoví:
    a. výši příspěvků auditorů a auditorských společností,
    b. výši poplatků za zápis auditorů a auditorských společností do seznamů auditorů nebo auditorských společností,
    c. podrobnosti o termínech a způsobu placení příspěvků, poplatků a náhrad.
    (2) Výše příspěvků, poplatků a náhrad bude stanovena tak, aby byly zajištěny příjmy potřebné pro činnost Komory a pokryty její úkony povinně prováděné ze zákona.
    § 28
    Provádění osvětové, vzdělávací, vydavatelské, obchodní a poradenské činnosti
    (1) Komora je oprávněna provádět osvětovou, přednáškovou, vzdělávací, vydavatelskou, obchodní a poradenskou činnost. Za tím účelem pořádá tématické přednášky, zpracovává odborná stanoviska, poskytuje ekonomické, účetní a auditorské poradenství, vydává vlastní a zajišťuje překlady zahraničních odborných publikací a provádí jejich distribuci a prodej. Osvětová činnost je zaměřena i na zviditelňování profese a informování veřejnosti o profesi. Poradenská činnost je zaměřena na řešení konkrétních problémů z oblasti auditorských postupů, účetnictví, daní a dalších ekonomických problémů.
    (2) Služby, resp. produkty podle odst. 1 poskytuje Komora za úplatu, není-li Komorou stanoveno jinak. Ceny schvaluje rada na návrh Úřadu.
    § 29
    Rozhodování o udělení kárných a jiných opatření
    (1) Za závažné nebo opětovné zaviněné porušení povinností stanovených zákonem o auditorech, profesním předpisem nebo auditorskou směrnicí může být auditorovi nebo asistentovi auditora uloženo v kárném řízení kárné opatření. Za závažné nebo opětovné porušení povinností stanovených zákonem o auditorech, profesním předpisem nebo auditorskou směrnicí může být auditorské společnosti uloženo v kárném řízení opatření.
    (2) O ukládání kárných a jiných opatření rozhoduje kárná komise. Podrobnosti týkající se postupu při ukládání kárných a jiných opatření upravuje kárný řád.
    ČÁST ŠESTÁ
    ÚČINNOST
    § 30
    (1) Statut Komory byl schválen sněmem dne 22. 1. 2001 a nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
    (2) Statut byl změněn dle rozsudku Městského soudu č.j. 28 Ca 152/2001 v Praze, který nabyl právní moci dne 5.6.2003.
    (3) Změna Statutu Komory v § 6, odst. 2 byla schválena sněmem dne 28. listopadu 2003 a nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
    (4) Novela Statutu Komory byla schválena XV. náhradním sněmem dne 28. listopadu 2005 a nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2006.
    (5) Změna Statutu Komory v § 9 odst. 4,5,6 byla schválena XVI. sněmem dne 27. listopadu 2006 a nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2007.
    (6) Členové orgánu, kteří odstoupili ze své funkce v průběhu stávajícího funkčního období, před účinností změny § 9 odst. 5, mohou požádat orgán jehož byly členy, o zařazení mezi náhradníky ve lhůtě dvou měsíců od účinnosti této změny statutu.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 30.03.2023Nová právní úprava hromadného řízení (online - živé vysílání) - 30.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023
    • 20.04.2023Whistleblowing v souvislostech – vše, co potřebujete vědět o nových pravidlech pro ochranu oznamovatelů (online - živé vysílání) - 20.4.2023
    • 21.04.2023Rodinné právo v aktuální praxi soudů (střídavá péče, péče o jmění, participační práva dítěte a vypořádání společného jmění manželů) (online - živé vysílání) - 21.4.2023
    • 17.05.2023Spotřebitelské právo v roce 2023 – co změnila novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele (online - živé vysílání) - 17.5.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    • 15.06.2023XXX. Konference Karlovarské právnické dny
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Zánik ručení jednatele za dluhy společnosti z důvodu promlčení
    • Dlužník, oddlužení, IČO a datová schránka?
    • Právní aspekty vícestranné směny nemovitostí
    • Nové pojetí moderace smluvní pokuty podle Nejvyššího soudu
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlužník, oddlužení, IČO a datová schránka?
    • Nové pojetí moderace smluvní pokuty podle Nejvyššího soudu
    • Míra odpovědnosti zaměstnavatele při řešení pracovních úrazů
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance z pohledu zaměstnavatele
    • Obvyklé vybavení rodinné domácnosti
    • Změna moderace smluvní pokuty jako další rána pro věřitele
    • Novela zákoníku práce a (zdánlivá) předvídatelnost vztahů z dohod (DPP a DPČ)
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Nesprávné právní posouzení věci důvodem pro obnovu řízení

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Dokazování – zpožděný let (exkluzivně pro předplatitele)

    Zákonem stanovená částka nemůže být absolutní či jedinou mezní hranicí pro připuštění ústavněprávního přezkumu ve výjimečných případech zásadních pochybení orgánů...

    Náhrada škody zaměstnancem, břemeno tvrzení, břemeno důkazní

    Zákonem stanovený zákaz používat pro svou osobní potřebu výrobní a pracovní prostředky zaměstnavatele je absolutní; stanovení rozsahu souhlasu k použití výrobních a pracovních...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o péči o nezletilé jsou obecné soudy povinny vyvarovat se paušálních (a v obecné rovině nevalidních) argumentů proti střídavé péči jako je útlý věk dítěte,...

    Svoboda projevu (exkluzivně pro předplatitele)

    Politický projev požívá nejvyšší ochrany, neboť možnost kohokoli vyjádřit se bez strachu z postihu k věcem veřejným a vynášet o nich hodnotící soudy je klíčová pro řádné...

    Vyloučení soudce (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní stížnost směřující proti usnesení soudu, kterým bylo rozhodnuto, že soudce není vyloučen z projednání a rozhodnutí věci, o níž má rozhodovat nebo v ní má činit úkony...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.