epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory

Nařízení ze dne 11.1.2010 o vydání závazné části Plánu oblasti povodí Ohře a dolního Labe pro správní obvod Středočeského kraje

22.3.2010 | Sbírka:  11/2010 (KS) | Částka:  2/2010ASPI

Vztahy

Nadřazené: 142/2005 Sb., 254/2001 Sb., 129/2000 Sb.
Pasivní derogace: 8/2016 (KS)
11/2010
NAŘÍZENÍ
Středočeského kraje
ze dne 11.1.2010
o vydání závazné části Plánu oblasti povodí Ohře a dolního Labe pro správní obvod Středočeského kraje
Rada Středočeského kraje jako orgán příslušný podle § 7 a § 59 odst. 1 písm. k) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a podle § 25 odst. 5 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve vztahu k § 9 a násl. vyhlášky č. 142/2005 Sb., o plánování v oblasti vod, vydává toto nařízení:
Čl. 1
Plán oblasti povodí Ohře a dolního Labe pro správní obvod Středočeského kraje se všemi obsahovými náležitostmi, vycházející z Plánu hlavních povodí České republiky, schválilo Zastupitelstvo Středočeského kraje usnesením č. 30-8/2009/ZK ze dne 30.11.2009.
Čl. 2
Závazná část Plánu oblasti povodí Ohře a dolního Labe pro správní obvod Středočeského kraje je uvedena v příloze k tomuto nařízení.
Čl. 3
Toto nařízení bylo vydáno usnesením Rady Středočeského kraje č. 024-02/2010/RK ze dne 11.1.2010.
Čl. 4
Toto nařízení nabývá účinnosti dvacátým dnem následujícím po dni jeho vyhlášení ve Věstníku právních předpisů Středočeského kraje.
MUDr. David Rath v. r.
hejtman
Ing. Miloš Petera v. r.
náměstek hejtmana
Příloha
Plán oblasti povodí Ohře a dolního Labe pro správní obvod Středočeského kraje
Závazná část
Plán oblasti povodí Ohře a dolního Labe (dále jen „Plán“) byl zpracován na základě § 25 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů ve třech etapách - přípravné práce, návrh plánu a konečný návrh plánu. Nedílnou součástí Plánu jsou příslušné programy opatření (§ 26 vodního zákona). Účelem Plánu je vymezit a vzájemně harmonizovat veřejné zájmy:
a) ochrany vod jako složky životního prostředí,
b) ochrany před povodněmi a dalšími škodlivými účinky vod,
c) trvale udržitelného užívání vodních zdrojů a hospodaření s vodami pro zajištění požadavků na vodohospodářské služby, zejména pro účely zásobování pitnou vodou.
Plán včetně příslušných programů opatření je podkladem pro výkon veřejné správy, zejména pro územní plánování, územní rozhodování, vodoprávní rozhodování a pro povolování staveb (§ 23 odst. 2 vodního zákona).
Oblast povodí Ohře a dolního Labe zasahuje do správních obvodů Ústeckého kraje, Karlovarského kraje, Libereckého kraje, Středočeského kraje a Plzeňského kraje.
Ve Středočeském kraji zasahuje do správních obvodů obcí s rozšířenou působností Kralupy nad Vltavou (částečně), Mělník (částečně), Mladá Boleslav (částečně), Rakovník (částečně), Slaný (částečně).
Součástí Plánu je návrh závazné části, která se po vydání nařízení radou Středočeského kraje stane závazným podkladem pro realizaci navrhovaných programů opatření.
Obsah programů opatření je vymezen v § 26 vodního zákona a tvoří je zejména návrh opatření, časový plán realizace, odhad finančních nákladů a strategie financování.
Opatření přijatá k dosažení cílů ochrany vod v programu opatření je nutno uskutečnit do 3 let od schválení Plánu, tj. do konce roku 2012 (§ 26 odst. 1 vodního zákona).
2.
Cíle ochrany vod v oblasti povodí Ohře a dolního Labe
Cíle ochrany vod jsou členěny podle výše vymezených veřejných zájmů:
2.1 Cíle ochrany vod jako složky životního prostředí (Environmentální cíle)
Pro povrchové vody:
* zamezení zhoršení stavu všech útvarů povrchových vod,
* zajištění ochrany, zlepšení stavu a obnova všech útvarů těchto vod (s výjimkou umělých a silně ovlivněných vodních útvarů) a dosažení jejich dobrého stavu,
* zlepšení stavu všech umělých a silně ovlivněných vodních útvarů a dosažení jejich dobrého ekologického potenciálu a dobrého chemického stavu,
* cílené snížení znečištění nebezpečnými látkami, nutriety a organickými látkami, tj. zastavení nebo postupné odstranění emisí těchto látek a zabránění jejich vnosu z plošných zdrojů.
* významné snížení eutrofizace Severního moře, postupnou redukcí znečištění povrchových vod živinami (dusík, fosfor) v mezinárodní oblasti povodí Labe.
Pro podzemní vody:
* zamezení nebo omezení vstupů znečišťujících látek do podzemních vod a zamezení zhoršení stavu všech vodních útvarů těchto vod,
* zajištění ochrany, zlepšení stavu a obnova všech útvarů podzemních vod a zajištění vyváženého stavu mezi odběry podzemní vody a jejím doplňováním a tak dosažení dobrého stavu těchto vod,
* odvrácení jakéhokoliv významného a trvajícího vzestupného trendu koncentrace nebezpečných, zvlášť nebezpečných látek a jiných závadných látek jako důsledků dopadů lidské činnosti, za účelem snížení znečištění podzemních vod,
* sledování vývoje stavu a zásob podzemních vod a možnosti jejich využití.
Pro chráněná území:
* dosažení standardů a dalších požadavků stanovených pro povrchové a podzemní vody v chráněných územích,
* ochrana stanovišť a druhů vázaných na vodu a vytvoření podmínek pro zvyšování biodiverzity.
2.2 Cíle ochrany před povodněmi a negativními účinky sucha
* snížení počtu povodněmi ohrožených obyvatel a omezení ohrožení majetku, kulturních a historických hodnot,
* zajištění přípravy a realizace strukturálních i nestrukturálních preventivních opatření protipovodňové ochrany,
* postupné přizpůsobení se předpokládané změně klimatu a minimalizace rizika zranitelnosti relevantních sektorů hospodářství a minimalizace nákladů způsobených negativními vlivy změny klimatu,
* zkvalitnění hlásné a předpovědní služby,
* zvýšení užitné hodnoty a spolehlivosti povodňových předpovědí,
* zvyšování povědomí o nebezpečí povodní u ohroženého obyvatelstva, zlepšení praktických znalostí při zvládnutí povodňového nebezpečí a zkvalitnění jejich součinnosti s povodňovými orgány a složkami integrovaného záchranného systému,
* zlepšení součinnosti účastníků povodňové ochrany včetně poskytování včasných, kvalitních a aktuálních informací a zkvalitnění komunikačních systémů,
* zvýšení schopnosti pracovníků vodohospodářských dispečinků správců povodí, povodňových orgánů, složek integrovaného záchranného systému a systému nouzového hospodářství řešit mimořádné povodňové situace,
* zkvalitnění poskytování aktuálních informací obyvatelstvu prostřednictvím povodňových orgánů,
* zlepšení dostupnosti informací pro veřejnost o všech druzích povodňového nebezpečí včetně specifického lokálního ohrožení zvláštními povodněmi,
* zdokonalení pravidel a podmínek poskytování pomoci ze zdrojů veřejných rozpočtů pro opravu, rekonstrukci nebo nahrazení majetku prokazatelně postiženého povodní v zájmu urychlené obnovy základních funkcí v území,
* zpracování zásad pro jednotnou formu dokumentace vyhodnocení povodně,
* zdokonalení legislativních a ekonomických nástrojů souvisejících se zabezpečením preventivních opatření,
* zkvalitnění operativní a informativní části povodňových plánů,
* zabezpečení nácviků povodňových situací za účasti ohrožených subjektů,
* podpoření pojištění proti rizikům povodňových škod, jako základního nástroje ochrany majetkových hodnot,
* zdokonalení podkladů o rozsahu povodněmi ohrožených území včetně související infrastruktury, o charakteristikách průběhu povodní, povodňovém riziku a jeho zvládání,
* omezování aktivity v záplavových územích zhoršující odtokové poměry a zvyšující povodňová rizika,
* zajišťování efektivních návrhů preventivních protipovodňových opatření na základě kvalitních podkladů a optimalizace variant koncepcí řešení povodňové ochrany s uplatňováním rizikové analýzy, analýzy nákladů a užitků,
* při návrhu preventivních protipovodňových opatření hledání vhodné kombinace opatření v krajině zvyšujících přirozenou akumulaci a retardaci vody v území a technických opatření ovlivňujících průtoky a objemy povodňových vln,
* používání takových způsobů hospodaření na zemědělské a lesní půdě, aby nedocházelo ke zhoršování retenční schopnosti půdy a negativnímu ovlivňování vodního režimu v krajině; k tomu připravení a zavedení odpovídajících ekonomických nástrojů,
* využití dostupných finančních podpor z relevantních národních programů i finančních zdrojů Evropské unie ke zlepšení prevence před povodněmi v ohrožených územích,
* zlepšování technického stavu vodních děl a jejich provozu s ohledem na povodňovou ochranu,
* zkvalitnění a rozšíření komunikace s veřejností o všech aspektech povodňové prevence,
* podporování zapojení odborných institucí relevantních oborů do mezinárodní spolupráce se záměrem zlepšovat ochranu před povodněmi jak v rámci evropské spolupráce, tak k efektivnímu přenosu know-how,
* koordinace plánů ochrany před povodněmi v rámci mezinárodních povodí.
2.3 Cíle v oblasti plnění požadavků na vodohospodářské služby
* zabezpečení zásobování obyvatel a dalších odběratelů nezávadnou a kvalitní pitnou vodou,
* zabezpečení efektivní likvidace odpadních vod bez negativních dopadů na životní prostředí,
* to vše jako kvalitní službu za sociálně únosné ceny.
3.
Návrhy správných environmentálních a vodohospodářských postupů v oblasti povodí Ohře a dolního Labe
Správné postupy v oblasti ochrany vod jsou členěny podle výše vymezených veřejných zájmů:
3.1 Správné postupy v oblasti ochrany vod jako složky životního prostředí
* zpracování plánů havarijního znečištění vod, a to i v případech výskytu povodní a zejména sucha,
* čištění městských odpadních vod dle požadavků vyplývajících z Přístupových dohod s Evropským společenstvím,
* sanace starých ekologických zátěží a starých skládek s významným vlivem na stav vod,
* použití a zařazení nejlepších dostupných technologií při čištění zejména průmyslových vod,
* zvýšení kapacity a účinnosti nevyhovujících existujících čistíren odpadních vod (ČOV),
* zahájení výstavby kanalizačních sítí a nových ČOV pro dosažení evropských standardů,
* zvýšení podílu obyvatel napojených na kanalizaci,
* zajištění mechanicko-biologického čištění odpadních vod ve všech obcích nad 2000 ekvivalentních obyvatel,
* podporování výstavby infrastruktury pro biologické postupy čištění odpadních vod v malých sídlech pod 2000 ekvivalentních obyvatel,
* zajištění urychlení rekonstrukce technologicky zastaralých a kapacitně nevyhovujících čistírenských zařízení,
* zlepšování průchodnosti vodních toků pro ryby a další vodní živočichy,
* podporování nenarušení morfologie a ekologických parametrů toků při stavební činnosti a údržbě vodních toků,
* zavedení a provoz souhrnného monitoringu stavu vod,
* územní hájení lokalit vhodných pro akumulaci povrchových vod jako územní rezervy podle stavebního zákona,
* odstraňování sedimentů z vodních nádrží a jezových zdrží, s respektováním hledisek ochrany přírody.
3.2 Správné postupy v oblasti ochrany před povodněmi a negativním účinkem sucha
* podporování akumulační vodohospodářské funkce krajiny jako prevence proti velkoplošným povodním prostřednictvím zvyšování retenční kapacity území a snižování odtoku a jako prevence proti suchu v rámci adaptačních opatření proti nepříznivému vývoji změny klimatu,
* preventivní opatření pro ochranu před povodněmi provádět na podkladě studií odtokových poměrů, ekologických charakteristik vodních toků a na základě rizikové a finanční analýzy posuzující náklady a užitky těchto opatření,
* záplavové území, kde se dosud nenachází žádná zástavba, ponechat pro možnost rozlivu velkých vod a nepovolovat zde žádné nové objekty zvyšující urbanizaci těchto prostorů,
* pokud je náklad na protipovodňové opatření srovnatelný či vyšší než hodnota ochráněného majetku, prosazovat možnost vykoupení veškerých nemovitostí v záplavových územích pro umožnění neškodného rozlivu velkých vod,
* pomocí komplexních pozemkových úprav zvyšovat retenční schopnosti krajiny prostřednictvím změny kultur a hospodaření v povodí, vytvářením retenčních prostor, zasakovacích pásů, remízků apod.,
* respektování eventuality klimatických změn a s tím spojených změn četnosti výskytu i intenzity extrémních hydrologických jevů, tj. jak povodní, tak i období sucha, a zohlednění tohoto při rozdělení prostorů vodních nádrží a při návrzích funkčních objektů vodních děl.
3.3 Správné postupy v oblasti vodohospodářských služeb
* zajištění výroby pitné zdravotně nezávadné vody z podzemních i povrchových zdrojů,
* posilování zabezpečenosti, vydatnosti, jakosti a zdravotní nezávadnosti povrchových a podzemních vodních zdrojů,
* požadování udržitelného a vyváženého užívání zdrojů pitných, léčebných a minerálních vod, u povrchových vod respektování průtoků pod místy odběrů či odvádění vod, které ještě umožňují obecné nakládání s vodami a ekologické funkce vodního toku (institut minimálních zůstatkových průtoků), u podzemních vod respektování vyváženého stavu mezi odběry vody a jejich doplňováním (institut minimální hladiny podzemních vod),
* zabezpečení kvalitních zdrojů pitné vody pro zásobení obyvatel, dosažení zvýšení počtu obyvatel připojených na centrální vodárenské systémy, nahrazení nevyhovujících individuálních zdrojů pitné vody,
* zabezpečení nouzového zásobování vodou za mimořádných nebo krizových situací v souladu s Plány rozvoje vodovodů a kanalizací a Krizovými plány dotčených krajů,
* zajištění bezpečnosti a spolehlivosti provozu vodních děl, která podmiňují poskytování vodohospodářských služeb, zejména pak přehrad, jezů a jiných vodních děl umožňujících vzdouvání a akumulaci vody; při návrzích vodních děl dohlížení na respektování zásad platné legislativy (v současné době např. vyhlášky č. 590/2002 Sb., o technických požadavcích pro vodní díla ve znění vyhlášky č.367/2005 Sb., ČSN 75 2410),
* zajištění požadavků na vymezené koupací vody,
* zajištění požadavků na vymezené rybné vody.
4.
Program opatření
Program opatření je hlavním nástrojem k dosažení cílů uvedených v Plánu hlavních povodí České republiky (PHP) a v Plánu. Závazná část obsahuje jen ta opatření z Plánu, která jsou již postupnými kroky připravována tak, aby je bylo možno realizovat do roku 2012 (viz odst. 1 § 26 vodního zákona). Časový plán jejich realizace je tedy vymezen roky 2010 - 2012.
Strategie jejich financování vychází ze závazné části PHP. Navržená opatření budou realizována s využitím podpor zejména Operačního programu životní prostředí (OPŽP), Programu rozvoje venkova (PRV), Programu výstavby a obnovy infrastruktury vodovodů a kanalizací a programu 129120 Podpora prevence před povodněmi II.
Výčet v současné době využitelných podpůrných programů je pro jednotlivé skupiny opatření uveden v následujících tabulkách:
------------------- -------------------------------------------------------------------------
                    Opatření na ochranu vod jako složky životního prostředí
------------------- -------------------------------------------------------------------------
  Dotační program                                  Oblast podpory
------------------- -------------------------------------------------------------------------
        OPŽP         oblast podpory 1.1 Snížení znečištění vod
                     oblast podpory 4.2 Odstraňování starých ekologických zátěží
                     oblast podpory 6.4 Optimalizace vodního režimu krajiny
                     prioritní osa 6, oblast podpory 6.3. (Obnova krajinných struktur)
------------------- -------------------------------------------------------------------------
        PRV          opatření III.2.1.1. Obnova a rozvoj vesnic (Program Výstavba a obnova
                     infrastruktury vodovodů a kanalizací - podprogram 229 313)
                     opatření I.1.4. Pozemkové úpravy
                     opatření II.1.3.3. Podopatření péče o krajinu
                     opatření II.2.1 Zalesňování zemědělské půdy
                     opatření II.2.3. Lesnicko-environmentální platby
                     opatření II.1.3. Agroenvironmentální opatření
                     opatření II.1 3.1. podopatření Postupy šetrné k životnímu prostředí
                     opatření II.1.2.2. Rámcová směrnice pro vodní politiku ES

      229 310        Program Výstavba a obnova infrastruktury vodovodů a kanalizací (podprogram
                     229 313)

      129 180        Program Výstavba a obnova infrastruktury vodovodů a kanalizací II.
                     (podprogram 129 183)
------------------- -------------------------------------------------------------------------
------------------- -------------------------------------------------------------------------
              Opatření na ochranu před povodněmi a dalšími škodlivými účinky vod
------------------- -------------------------------------------------------------------------
  Dotační program                                  Oblast podpory
------------------- -------------------------------------------------------------------------
        OPŽP         oblast podpory 1.3 Omezování rizika povodní
                     oblast podpory 6.4 Optimalizace vodního režimu krajiny
------------------- -------------------------------------------------------------------------
        PRV          opatření I.1.4. Pozemkové úpravy
                     opatření III.2.1.1. Obnova a rozvoj vesnic
                     opatření II.2.4.1.  Obnova lesního potenciálu po kalamitách a zavádění
                     preventivních opatření

      129 120        Program Podpora prevence před povodněmi II (podprogram 129 122)
                     Program Podpora prevence před povodněmi II (podprogram 129 123)
                     Program Podpora prevence před povodněmi II (podprogram 129 125)

      129 130        Program Podpora obnovy, odbahnění a rekonstrukce rybníků a výstavby
                     vodních nádrží (program 129 130)
------------------- -------------------------------------------------------------------------
------------------- -------------------------------------------------------------------------
                         Opatření v oblasti vodohospodářských služeb
------------------- -------------------------------------------------------------------------
  Dotační program                                  Oblast podpory
------------------- -------------------------------------------------------------------------  
        OPŽP         oblast podpory 1.2 Zlepšení jakosti pitné vody
                     oblast podpory 6.6 Hodnocení zdrojů podzemních vod
------------------- -------------------------------------------------------------------------
        PRV          opatření III.2.1.1. Obnova a rozvoj vesnic
        
      229 310        Program Výstavba a obnova infrastruktury vodovodů a kanalizací (podprogram
                     229 312)

      129 180        Program Výstavba a obnova infrastruktury vodovodů a kanalizací II.
                     (podprogram 129 182)
------------------- -------------------------------------------------------------------------
Opatření jsou navržena v oblastech:
* ochrany vod jako složky životního prostředí,
* ochrany před povodněmi a negativním účinkem sucha.
Opatření se dělí na opatření konkrétní a obecná.
Konkrétní opatření řeší konkrétní problematickou lokalitu konkrétním způsobem. Opatření jsou identifikována svým názvem a umístěním včetně konkretizace útvaru povrchové nebo podzemní vody. Způsob řešení je vymezen parametry opatření a vychází z již zpracovaných materiálů.
Obecná opatření řeší vytipovanou část vymezené lokality, kde je identifikován problém. Vzhledem k nedostatku informací o problému není možné opatření popsat do takového detailu a jsou vztažena na celý útvar povrchové nebo podzemní vody.
Jsou-li opatření ve vztahu k rámcovým opatřením z PHP, je u nich uvedeno ke kterému úkolu z PHP se vztahují. Zkrácený popis úkolů je v následující tabulce:
------------ ------------------------------------------------------------------------------- ------
Vazba na PHP                               Popis úkolu PHP (zkráceně)
------------ ------------------------------------------------------------------------------- ------
     2       Identifikovat projekty a vyhodnotit vliv chybějících ČOV a kanalizace, obnovy a
             intenzifikace ČOV.

     3       Identifikovat prioritní projekty obnovy poruchových a zastaralých kanalizačních sítí,
             zpracovat časové plány přípravy a postupné realizace relevantních projektů.

     5       Identifikovat projekty ke zlepšení hydromorfologických parametrů a ekologického stavu
             vodních toků, včetně břehových struktur a ke zlepšení průchodnosti vodních toků pro
             ryby a další vodní živočichy a dále podporující rozvoj přirozených rybích
             společenstev.

     6       Systémová opatření ve prospěch ochrany vod a na vodu vázaných ekosystémů, týkajících
             se hospodaření na zemědělské a lesní půdě a opatření v oblasti zlepšení kvality života
             ve venkovských oblastech. Uplatňovat opatření odvozená z realizace pozemkových úprav,
             udržitelného využívání zemědělské a lesní půdy, opatření zajišťující požadavky na
             hospodaření ve zranitelných oblastech, postupů hospodaření šetrných k životnímu
             prostředí a opatření odvozená z realizace drobných vodohospodářských staveb v obcích
             do 2000 EO (kanalizace a ČOV).

     7       Identifikovat  zařízení určená k čištění čištění nebo zneškodňování odpadních vod a
             kanalizační systémy z průmyslových zdrojů znečištění

     13      Zpracovat koncepci přírodě blízkých protipovodňových opatření ve vybraných prioritních
             oblastech.

     14      Vymezit na podkladě koncepčních studií návrh konkrétních opatření v jednotlivých
             prioritních oblastech.

     16      Prioritní opatření povodňové prevence s prokazatelným efektem snížení rizika
             z povodní.

     38      Identifikovat zařízení určená k čištění nebo zneškodňování odpadních vod a kanalizační
             systémy z průmyslových zdrojů znečištění, prověřit potřebu obnovy a intenzifikace
             stávajících zařízení a připravit relevantní opatření

     40      Projekty ke zlepšení morfologického a ekologického stavu vodních toků, včetně
                     břehových struktur, ke zlepšení migrační průchodnosti vodních toků pro ryby a další
             vodní živočichy a dále podporující tvorbu přirozených rybích společenstev.

     43      Relevantní opatření ve prospěch ochrany vod a na vodu vázaných ekosystémů, týkajících
             se hospodaření na zemědělské a lesní půdě a opatření v oblasti zlepšení kvality života
             ve venkovských oblastech.

     54      Zpracovat časové plány realizace v roce 2008 nedokončených staveb, včetně způsobu
             financování.

    155      Řešení komplexních pozemkových úprav.
------------ ------------------------------------------------------------------------------- ------
4.1 Opatření k dosažení cílů ochrany vod jako složky životního prostředí
Prostřednictvím stanovení a zavedení navržených programů opatření se usiluje o dosažení dobrého stavu vod. Programy opatření stanoví časový plán uskutečnění a strategii financování jednotlivých opatření. Navržený program opatření obsahuje opatření, která reagují jednak na schválené významné problémy nakládání s vodami a jednak na výsledky hodnocení stavu vodních útvarů.
4.1.1 Opatření uplatněná pro vody užívané nebo které se budou využívat pro odběr vody určené pro lidskou spotřebu
Účelem těchto opatření je zejména zlepšení jakosti vodních zdrojů a jejich ochrana proti jakémukoliv znečištění. Znečištění vodních zdrojů je způsobováno zejména zhoršenými odtokovými poměry, způsobenými odnosy půdy a erozivní činností vody, zhoršením retenčních schopností krajiny a dále bodovými a difúzními zdroji znečištění.
V oblasti povodí Ohře a dolního Labe na území Středočeského kraje nejsou navržena žádná opatření.
4.1.2 Opatření vyplývající z vodohospodářské bilance výhledového stavu množství a jakosti povrchových a podzemních vod
Jedná se o opatření vyplývající z vodohospodářské bilance, která jsou směrována zejména na regulaci odběrů a vypouštění z hlediska množství povrchových a podzemních vod.
V oblasti povodí Ohře a dolního Labe na území Středočeského kraje nejsou navržena žádná opatření.
4.1.3 Opatření pro regulaci odběrů a vzdouvání vod včetně odůvodnění případných výjimek
Účelem těchto opatření je eliminovat nežádoucí vlivy zajišťování vodohospodářských služeb na množství povrchové a podzemní vody. Odběry povrchových a podzemních vod mohou v některých případech způsobit nedosažení environmentálních cílů. Jedná se zejména o napjatou vodní bilanci povrchových a podzemních vod, způsobenou např. nepříznivým poměrem mezi odběry a základním odtokem. Jedná se o správní opatření, kterými dochází k regulaci odběrů povrchových a podzemních vod a jejich akumulaci.
V oblasti povodí Ohře a dolního Labe na území Středočeského kraje jsou navržena tato opatření:
OH100106 Opatření proti nevhodnému využití území (těžba kolektoru podzemních vod) ve vodním útvaru ID 47200.
OH100132 Odběry podzemních vod ve vodním útvaru ID 45220.
Strategie financování opatření:
Opatření budou prováděna v rámci výkonu státní správy (rozhodování a další činnost vodoprávních úřadů, zpracování potřebných studií) bez nároku na další dodatečné finanční zdroje.
Časový plán realizace opatření:
Opatření jsou dlouhodobého charakteru a budou prováděna po celou dobu platnosti plánu.
4.1.4 Opatření k zamezení přímému vypouštění do podzemních vod s uvedením případů povoleného vypouštění
Opatření jsou směřována k ochraně podzemních vod. Přímé vypouštění do podzemních vod je vypouštění znečišťujících látek do podzemních vod, aniž by prošly filtrací půdou nebo půdním podložím.
V oblasti povodí Ohře a dolního Labe na území Středočeského kraje nejsou identifikovány žádné případy povoleného vypouštění do vod podzemních a nejsou tedy navrhována žádná opatření.
4.1.5 Opatření k omezování vypouštění znečištění z bodových zdrojů a jiných činností majících vliv na stav vod
Bodové zdroje znečištění představují znečištění povrchových a podzemních vod látkami z komunálních odpadních vod, průmyslových odpadních vod a látkami vyskytující se ve starých ekologických zátěžích (SEZ). U komunálních a průmyslových odpadních vod se jedná o nedostatečnou vodohospodářskou infrastrukturu ve městech a obcích a průmyslových podnicích. V této kapitole jsou uvedena veškerá opatření, která jsou zaměřena na eliminaci komunálních bodových zdrojů znečištění. Opatření k eliminaci znečištění z průmyslových zdrojů a starých ekologických zátěží jsou řešeny samostatně - viz kapitola 3.1.6.
Pro obce do 2000 ekvivalentních obyvatel je v oblasti povodí Ohře a dolního Labe na území Středočeského kraje navrženo opatření OH100116 Drobní znečišťovatelé a menší obce do 2000 obyvatel ve vodních útvarech ID 14304000, 14307000, 14323000, 14397000 a 114030670001.
Strategie financování opatření:
Opatření zaměřená na eliminaci komunálních bodových zdrojů znečištění budou realizována z vlastních zdrojů jejich investorů s významnou finanční podporou Operačního programu životní prostředí, Programu rozvoje venkova, podprogramu 229 313 Ministerstva zemědělství - Výstavba čistíren odpadních vod, kanalizací a souvisejících objektů, státního rozpočtu a pro vybrané akce i rozpočtu krajského úřadu (viz např. kofinancování akcí podpořených z programu 229 113 nebo vlastní podpůrné programy kraje). To vychází z toho, že dostavba a intenzifikace kanalizační infrastruktury je prioritou s ohledem na plnění podmínek přechodného období uděleného ČR pro plnění požadavků směrnice 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod. Konkrétní výše podpory jednotlivých opatření bude stanovována v návaznosti na pravidla příslušného poskytovatele podpory.
Časový plán realizace opatření:
S ohledem na to, že téměř všechna tato opatření budou realizována s podporou uvedených programů a dotačních titulů, budou zahajována postupně v návaznosti na vyřízení žádostí o podporu a dokončení dalších navazujících postupů podle podmínek jednotlivých poskytovatelů podpory. Předpokládá se, že všechna opatření budou dokončena nejpozději do roku 2012, resp. 2013 v případech prodloužení projednávání a administrace žádostí o podporu z finančních podpůrných zdrojů (zejména s ohledem na plnění podmínek přijatelnosti v programech podporovaných z fondů Evropské unie).
4.1.6 Opatření k omezování, případně zastavení vnosu zvlášť nebezpečných látek do vod
Jedná se o opatření, která vyplývají zejména z Programu na snížení znečištění povrchových vod nebezpečnými závadnými látkami a zvlášť nebezpečnými závadnými látkami.
Stará ekologická zátěž - SEZ je obvykle definovaná jako úroveň znečištění, u které nelze vyloučit negativní důsledky pro zdraví člověka nebo jednotlivé složky životního prostředí. SEZ vznikly dlouhodobou průmyslovou a zemědělskou činností (bodové zdroje) v uplynulých letech, zpravidla před privatizací. Zátěže se v naprosté většině případů koncentrují do podzemních vod a horninového prostředí, odkud mohou být vyplavovány i do povrchových vod.
V oblasti povodí Ohře a dolního Labe na území Středočeského kraje jsou navržena dvě konkrétní opatření, uvedená v tabulce.
------------ -------------------------------------------------------------------------
ID VÚ        ID opatření     Název opatření                          Vazba na PHP
------------ -------------------------------------------------------------------------
51310        OH150025        Skládka Kolešovice                          -
51310        OH150044        SEZ - U červeného rybníka                   -
------------ -------------------------------------------------------------------------
Do seznamu významných bodových zdrojů znečištění byly doporučeny krajskými úřady, OI ČIŽP, MŽP a dalšími dotčenými subjekty (obce, městské úřady, vodárenské a další organizace, např. JARO) k zařazení zátěže nové, neidentifikované ve výběru významných zátěží k datu 9.5.2006 ze SEKM, spadající do zájmové oblasti povodí. Většinou jde o lokality, kde pro hodnocení nebyl dostatek relevantních informací o koncentracích problematických látek v podzemní vodě, kde dosud nebylo rozhodnuto o míře rizikovosti zátěží nebo kde sledované látky - kontaminanty, které jsou předmětem nápravných opatření (např. sanace NEL, ClU), nejsou v seznamu vybraných problematických látek.
Vzhledem ke zvláštnostem každé jednotlivé lokality (tzn. zejména přírodní poměry - geologické, hydrogeologické, hydrologické a klimatické poměry) a dále k úrovni rozpracovanosti konkrétní projektové dokumentace (podle úrovně výsledků provedených prací, příp. jejich realizačních etap) mohou být navrhovaná opatření (monitoring, průzkum, analýza rizika, sanace, rekultivace) pro tyto zátěže pouze obecného charakteru.
Opatření OH100125 Staré ekologické zátěže je navrženo u útvaru podzemních vod ID 46400.
Opatření k omezování, případně zastavení vnosu zvlášť nebezpečných látek a Odstraňování znečištění z průmyslových odpadních vod OH100109 navrhuje odstranění těchto látek z výrobního procesu, případně z odpadních vod použitím vhodné technologie čištění u vodních útvarů ID 13965000, 14304000 a 14397000.
Strategie financování opatření:
V převážné míře se jedná o řešení starých ekologických zátěží, pro které je uzavřena tzv. ekologická smlouva a financování příslušných opatření je zajištěno z prostředků Ministerstva financí. Náklady na přípravu a realizaci zbývajících opatření (zejména obecná opatření) budou hrazeny s využitím podpory Operačního programu životní prostředí, prioritní osy 4 s dofinancováním z vlastních zdrojů vlastníků pozemků. Opatření pro snížení znečištění z průmyslových odpadních vod budou realizována z vlastních zdrojů průmyslových subjektů s využitím podpory z Operačního programu životní prostředí, prioritní osy 5.
Časový plán realizace opatření:
Opatření jsou dlouhodobého charakteru a budou prováděna po celou dobu platnosti plánu, u konkrétních opatření s uzavřenou ekologickou smlouvou se bude realizace odvíjet podle rozhodnutí státu o postupu řešení starých ekologických škod.
4.1.7 Opatření k prevenci a snížení dopadů případů havarijního znečištění
Jedná se o opatření potřebná k prevenci významných úniků znečišťujících látek z technických zařízení a k prevenci nebo zmírnění následků událostí způsobujících havarijní znečištění, jako např. v důsledku povodní, a to včetně detekčních nebo varovných systémů k těmto účelům, a pro havárie, které nemohly být rozumně předvídány, včetně všech přiměřených opatření ke snížení ohrožení vodních ekosystémů. Pro tyto případy je navrženo obecné opatření OH100110 Opatření k prevenci a snížení dopadů případů havarijního znečištění, nespecifikované na vodní útvary.
Strategie financování opatření:
Opatření bude částečně realizováno při výkonu státní správy a při provozu poplachového a varovného systému jeho provozovatelem, z převážné části bude hrazeno z vlastních zdrojů majitelů potenciálních zdrojů havarijního znečištění při plnění jejich zákonných povinností a provádění potřebné prevence.
Časový plán realizace opatření:
Opatření je dlouhodobého charakteru a bude prováděno po celou dobu platnosti plánu.
4.1.8 Doplňující opatření nezbytná pro splnění přijatých cílů ochrany vod jako složky životního prostředí
Okruh doplňkových opatření je dán přílohou VI RS 2000/60/ES a je následující: legislativní nástroje; administrativní nástroje; ekonomické nebo fiskální nástroje; sjednané environmentální dohody; regulování emisí; kodexy správných postupů; znovuzřízení a obnova mokřadů; regulace odběrů vody; opatření na ovlivňování požadavků (nároků), mimo jiné podpora adaptované zemědělské výroby jako je pěstování plodin s malou vláhovou potřebou v oblastech trpících suchem; opatření zaměřená na účinnost a opakované využití, mimo jiné podpora úsporných technologií v průmyslu a postupů zavlažování šetřících vodu; stavební projekty; odsolovací stanice; revitalizační projekty; umělé doplňování zvodní; vzdělávací projekty; výzkumné, vývojové a demonstrační projekty; další relevantní opatření.
V oblasti povodí Ohře a dolního Labe na území Středočeského kraje je navrženo opatření OH100130 Průzkumný monitoring ve vodních útvarech ID 13965000, 14304000, 14307000, 14323000 a 14397000.
Součástí programu opatření jsou další doplňující opatření, nespecifikovaná na vodní útvary:
OH100126 Uplatnění požadavku na zpracování Strategie rozvoje vnitrozemské plavby Ministerstva dopravy do Plánu hlavních povodí v rámci jeho aktualizace k roku 2012
OH100127 Uplatnění požadavku na zpracování Strategie migračního zprůchodnění vodních toků v ČR do Plánu hlavních povodí v rámci jeho aktualizace k roku 2012
OH100128 Uplatnění požadavku na zpracování Strategie a koncepce kombinace přírodě blízkých protipovodňových, technických a revitalizačních opatření včetně stanovení priorit do Plánu hlavních povodí v rámci jeho aktualizace k roku 2012
OH100129 Uplatnění požadavku na zpracování Strategie změny stávajícího vymezení povrchových vod vhodných pro život a reprodukci původních druhů ryb a dalších vodních živočichů
OH100133 Uplatnění požadavku na zpracování Metodiky hodnocení významnosti vlivů z hlediska dopadu na stav v.ú. a jejich identifikace - přiměřené čištění odpadních vod v obcích pod 2000 EO.
Strategie financování opatření:
Opatření budou hrazena ze státního rozpočtu prostřednictvím ústředních vodoprávních úřadů, případně dalších státních institucí.
Časový plán realizace opatření:
Průzkumný monitoring bude realizován podle jeho potřeb v celém období platnosti plánu, doplňující opatření jako podklad pro aktualizaci PHP budou dokončena do konce roku 2011.
4.1.9 Opatření k aplikaci principu „znečišťovatel platí“
Jedná se o opatření, která budou zajišťovat finanční účast znečišťovatele za využívání vodních zdrojů a na realizaci opatření pro eliminaci jím produkovaného znečištění (pokud ještě není zajištěna). Přitom se bude vycházet ze současných ekonomických nástrojů uplatňovaných v ČR, jak vyplývají z národních právních předpisů.
S ohledem na současný stav v přípravě oceňování přírodních zdrojů se nepředpokládá, že bude v této fázi plánování uplatňována v oblasti vodohospodářských služeb úhrada jiných environmentálních nákladů, než jsou poplatky za odebrané množství podzemní vody, vypouštění odpadních vod do vod povrchových a platby za odběry povrchové vody. V oblasti povodí Ohře a dolního Labe na území Středočeského kraje je navrženo obecné opatření OH100111 Opatření k aplikaci principu "Znečišťovatel platí", nespecifikované na vodní útvary.
Strategie financování opatření:
Opatření bude hrazeno ze státního rozpočtu prostřednictvím ústředních vodoprávních úřadů.
Časový plán realizace opatření:
Do roku 2012 bude provedena revize současného systému placení poplatků se vztahem na vodu a vodohospodářské služby, bude přezkoumána problematika environmentálních nákladů. Do konce prvního období platnosti plánu bude zpracován návrh na úpravu systému poplatků a řešení problematiky environmentálních nákladů.
4.1.10 Opatření k zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů, umožňujících dosažení požadovaného ekologického stavu nebo dobrého ekologického potenciálu.
V minulosti provedené technické zásahy do přirozené trasy koryt vodních toků měly za následek ztrátu jejich přirozené členitosti.
Technické zásahy zpravidla spočívaly ve změně trasy vodních toků tak, aby co nejméně překážela při zemědělském využívání. Celkově úpravy přinesly zrychlení běžných i povodňových průtoků, omezení migrace vodních živočichů nevhodným průtokovým režimem a migračními překážkami, snížení samočisticí schopnosti vodního toku apod.
Navržená opatření mají napravovat výše uvedené problémy. Obecně lze mluvit o těchto opatřeních: rybí přechod, rybí osádky, odstranění zakrytí vodního toku, obnova přirozené členitosti vodního toku v rámci koryta, aktivace, obnova a zřizování postranních ramen, tůní a mokřadů, hospodaření na rybnících.
V oblasti povodí Ohře a dolního Labe na území Středočeského kraje je navrženo 1 konkrétní opatření, uvedené v tabulce:
------------ -------------------------------------------------------------------------
ID VÚ       ID opatření     Název opatření                         Vazba na PHP
------------ -------------------------------------------------------------------------
13965000    OH110143        VD Dolní Beřkovice - rybí přechod       5,40
------------ -------------------------------------------------------------------------
Dále jsou v oblasti povodí Ohře a dolního Labe na území Středočeského kraje navržena opatření:
OH100117 Migrační prostupnost ve vodních útvarech ID 14338000, 114030660001 a 114030670001.
OH100120 Podpora litorálních společenstev ve vodních útvarech ID 114030660001 a 114030670001.
OH100123 Zásahy do biocenóz - rybí obsádky - rybníky ve vodních útvarech ID 114030660001 a 114030670001.
Strategie financování opatření:
Konkrétní opatření k zajištění potřebných hydromorfologických podmínek budou hrazena z Operačního programu životní prostředí - prioritní osy 6 s dofinancováním z vlastních zdrojů. Z tohoto programu budou hrazena i opatření obecná.
Časový plán realizace opatření:
Konkrétní opatření budou realizována do konce roku 2012, obecná opatření budou realizována v celém období platnosti plánu.
4.1.11 Opatření regulující znečištění z plošných zdrojů znečištění
Za významné plošné zdroje znečištění lze považovat hlavně znečištění dusičnany ze zemědělství a z atmosférické depozice, částečně znečištění fosforem z eroze a znečištění pesticidy ze zemědělství. K problematice plošných zdrojů znečištění jsou v ČR vyhlášeny od roku 2003 zranitelné oblasti podle nařízení vlády č. 103/2003 Sb. které současně stanoví opatření, která jsou ve zranitelných oblastech povinná a která minimalizují úniky dusíku ze zemědělského hospodaření a snižují erozi.
Plošné znečištění není členěno zvlášť na povrchové a podzemní vody, neboť se stále jedná o stejné vstupy polutantů. Vzhledem k dalšímu řešení je plošné znečištění vztaženo na povodí (respektive mezipovodí) útvarů povrchových vod jako základní hodnotící jednotky.
V oblasti povodí Ohře a dolního Labe na území Středočeského kraje jsou navržena opatření:
OH100091 Snižování znečištění z atmosférické depozice ve vodních útvarech ID 45300 a 46400.
OH100112 Omezení negativních vlivů pesticidů na povrchové a podzemní vody ve vodních útvarech ID 45220 a 46400.
OH100113 Ochrana vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů ve vodních útvarech ID 13965000, 14338000, 14397000, 45230, 45300 a 51310.
OH100114 Opatření k eliminaci dusíku jako plošného zdroje znečištění vod ve vodních útvarech ID 45220, 45230, 47200 a 51310.
OH100118 Omezení obsahu chloridů v podzemní vodě ve vodním útvaru ID 51310.
OH100119 Omezení obsahu síranů v podzemní vodě ve vodním útvaru ID 51310.
Strategie financování opatření:
Opatření budou částečně řešena při výkonu státní správy, částečně budou hrazena ze zdrojů majitelů nebo nájemců pozemků s využitím relevantních dotací a podpůrných programů rezortu zemědělství, zejména Programu rozvoje venkova (např. akční program pro snížení vodních zdrojů dusičnany) a Operačního programu životní prostředí. Opatření ke snížení plynných emisí dusíku a síry budou řešena v rámci Integrovaného národního programu snižování emisí České republiky. Studie potřebné pro řešení omezení síranů a chloridů v podzemní vodě budou hrazeny ze státního rozpočtu.
Časový plán realizace opatření:
Opatření jsou dlouhodobého charakteru a budou prováděna po celou dobu platnosti plánu.
4.2 Opatření na ochranu území před extrémními vodními stavy
V programu opatření jsou navržena opatření technického charakteru, mezi něž patří realizace protipovodňových opatření s retencí - poldry a retenční nádrže, protipovodňová opatření podél vodních toků, zvyšování bezpečnosti vodních děl a stabilizace koryt drobných vodních toků.
V oblasti povodí Ohře a dolního Labe na území Středočeského kraje nejsou navržena žádná opatření.
Seznam použitých zkratek
ClU
Chlorované alifatické uhlovodíky (např. PCE tetrachlorethen)
ČIŽP
Česká inspekce životního prostředí
ČOV
Čistírna odpadních vod
ČSN
České technické normy
MŽP
Ministerstvo životního prostředí
NEL
Ropné látky (nepolární extrahovatelné uhlovodíky)
OI ČIŽP
Oblastní inspektorát České inspekce životního prostředí
OPŽP
Operační program Životní prostředí
PHP
Plán hlavních povodí České republiky
PPO
Protipovodňové opatření
PRV
Program rozvoje venkova
RS
Rámcová směrnice 2000/60/ES
SEKM
Systém evidence kontaminovaných míst
SEZ
Stará ekologická zátěž

Novinky v eshopu

Online konference

  • 20.01.2021Nové přestupkové právo 2021 (online - živé vysílání) - 20. 1. 2021
  • 22.01.2021Vybrané změny v daňové legislativě od r. 2021 (online - živé vysílání) - 22.1.2021
  • 29.01.2021Aktuality ve veřejných zakázkách – co nás čeká v 2021 (online - živé vysílání) - 29.1.2021
  • 05.02.2021Nové stavební právo (online - živé vysílání) - 5.2.2021
  • 12.02.2021Nový zákon o znalcích a využívání znalců v soudní praxi (online - živé vysílání) - 12.2.2021

Online kurzy

  • Dohoda o vině a trestu
  • Porušení povinností zaměstnance ve světle judikatury Nejvyššího soudu aneb šance pro zaměstnavatele
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (září 2020)
  • Aktuality v oblasti ochrany osobních údajů
  • GDPR v životě každé obchodní korporace
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
JUDr. Jiří Votrubec
JUDr. Jiří Votrubec
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Filip Seifert, MBA
JUDr. Filip Seifert, MBA
Kurzy lektora
Mgr. Jiří Harnach
Mgr. Jiří Harnach
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • EPRAVO.CZ Magazine 2021
  • Veřejné zakázky 2021
  • EPRAVO.CZ Magazine 2020
  • Veřejné zakázky 2020
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Soudní ochrana při neposkytnutí kopií osobních údajů
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Compliance programy a trestní odpovědnost právnických osob dle nové metodiky státních zástupců 1 SL 113/2020
  • Princip polluter pays a jeho uplatnění v rámci odpovědnosti za škodu na životním prostředí
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Náklady řízení
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Ochrana proti nesoučinnosti kupujícího při přepisu vozidla v registru silničních vozidel
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Náklady řízení
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Ochrana proti nesoučinnosti kupujícího při přepisu vozidla v registru silničních vozidel
  • Podmíněná účinnost smlouvy o výkonu funkce a další změny po novele zákona o obchodních korporacích
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce za r. 2020 - část 5.
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Náklady řízení
  • Elektronický příjezdový formulář jako podmínka vstupu do ČR z rizikových zemí
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Převod nevyčerpané dovolené podle novely zákoníku práce
  • Vláda o integraci do EU a účasti ve standardizační dohodě NATO

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Nájem bytu

O vyúčtování úhrad za plnění poskytovaná s užíváním bytů lze hovořit a vyúčtování může přivodit splatnost nedoplatku plynoucího z tohoto vyúčtování jen tehdy, obsahuje-li...

Majetková podstata

Insolvenční zákon výslovně upravuje, jaké pohledávky a v jakém pořadí jsou v insolvenčním řízení uspokojovány, stejně jako způsoby jejich uplatnění. Výslovně v § 165 odst. 2...

Zpeněžování (exkluzivně pro předplatitele)

Žádné ustanovení insolvenčního zákona nebrání tomu, aby tam, kde je zvoleným způsobem oddlužení plnění splátkového kalendáře po dobu (nejdéle) 5 let, byl před vydáním...

Odměna advokáta

Podle § 71 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, zůstávají pravomocná rozhodnutí vydaná na základě právního předpisu, který byl zrušen (s výjimkou rozsudku vydaného v...

Přípustnost dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

Je-li předmětem řízení o odpůrčí žalobě insolvenčního správce požadavek na určení neúčinnosti plateb (uskutečněných bankovními převody) a (současně) požadavek na vydání...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

Nejčtenější články

Souběh podání výpovědi a okamžitého zrušení pracovního poměru

Při výkonu závislé práce se zaměstnanec může dopustit různých prohřešků proti pracovnímu právu s různým stupněm intenzity provinění. Zákoník práce rozlišuje mezi soustavným...

PRÁVNICKÁ FIRMA ROKU 2020 - VÝSLEDKOVÁ LISTINA

Společnost EPRAVO.CZ vyhlásila výsledky již 13. ročníku firemního žebříčku Právnická firma roku. Záštitu nad letošním ročníkem převzalo, stejně jako v minulých letech...

Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí a změna zákona o daních z příjmů

Dne 26. září 2020 nabyl účinnosti zákon č. 386/2020 Sb., jímž se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, a jenž mění další...

Fotografování na veřejně přístupných místech povoleno?

Fotografujete na veřejně přístupných místech nebo na veřejném prostranství? A je v tom vlastně rozdíl? V praxi se stále častěji setkáváme s dotazy týkajícími se problematiky...

Zajímavý posun soudní judikatury ve věci přezkoumávání rozhodčích nálezů jako exekučních titulů

Ústavní soud ve svém nálezu pod sp. zn. II.ÚS 3194/18 ze dne 1. 4. 2019 shrnul svoji dosavadní rozhodovací praxi a vyjádřil se k možnosti soudního přezkumu exekučních titulů v...

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů