epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Směrnice ze dne 13.12.2011 k zákonu č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, zákonu č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a zákonu č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech

    30.12.2011 | Sbírka:  MV-108001-48/SC-2011 | Částka:  7/2011ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 133/2000 Sb., 329/1999 Sb., 328/1999 Sb.
    Aktivní derogace: MV-4830/SC-2009, SC-885/2005
    Pasivní derogace: MV-27690-25/SC-2018, MV-1802-28/SC-2016
    MV-108001-48/SC-2011
    SMĚRNICE
    MINISTERSTVA VNITRA
    ze dne 13. prosince 2011
    k zákonu č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, zákonu č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a zákonu č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech
    Změna: MV-1802-28/SC-2016
    Odvětví:
    evidence a jiné správní činnosti
    Ministerstvo vnitra (dále jen „ministerstvo“) vydává tuto směrnici:
    HLAVA I
    K zákonu o evidenci obyvatel
    Evidence přihlašovacích lístků k trvalému pobytu
    Čl. 1
    (1) Obecní úřady, v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech úřady městských částí nebo městských obvodů, pokud tak stanoví statuty těchto měst (dále jen“ohlašovna“) vedou odděleně abecedně řazené přihlašovací lístky k trvalému pobytu (dále jen „přihlašovací tiskopis“). Odděleně se vede evidence
    a) běžná, ve které jsou založeny přihlašovací tiskopisy občanů, kteří mají trvalý pobyt ve správním obvodu ohlašovny,
    b) odkládací, ve které jsou založeny přihlašovací tiskopisy občanů s posledním trvalým pobytem ve správním obvodu ohlašovny, kteří ukončili trvalý pobyt na území České republiky, zemřeli nebo pozbyli státní občanství České republiky a přihlašovací tiskopisy občanů, kteří ohlásili změnu místa trvalého pobytu.
    (2) Přihlašovací tiskopisy občana, u kterého došlo ke změně místa trvalého pobytu ve správním obvodu ohlašovny, se vedou společně s předchozím přihlašovacím tiskopisem.
    (3) Přihlašovací tiskopis obsahuje pouze údaje stanovené v jiném právním předpisu1).
    (4) V případě, že občan písemně sdělí ukončení trvalého pobytu na území České republiky, zaznamená ohlašovna příslušná podle místa trvalého pobytu občana tuto skutečnost na přihlašovacím tiskopisu v části „Jiné záznamy“ a písemné sdělení občana připojí k tomuto přihlašovacímu lístku.
    Čl. 2
    (1) Ohlašovna vede a zpracovává přihlašovací tiskopisy tak, aby byly důsledně chráněny osobní údaje v nich uvedené před neoprávněným zasahováním a aby byly shromažďovány, evidovány a používány v souladu s jiným právním předpisem2).
    (2) Ohlašovna, která vede a zpracovává evidenci přihlašovacích tiskopisů, přijme opatření, proti neoprávněnému nebo nahodilému přístupu k takto vedeným osobním údajům, k jejich změně, zničení, či ztrátě, neoprávněným přenosům, k jejich neoprávněnému zpracování, jakož i k jinému zneužití3).
    Čl. 3
    Obecní úřady obcí s rozšířenou působností předávají ohlašovnám v rámci svého správního obvodu tiskopisy „Potvrzení o místě trvalého pobytu“ a „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“.
    HLAVA II
    K zákonu o občanských průkazech
    Zapisování údajů do občanských průkazů bez strojově čitelných údajů
    Čl. 4
    (1) Údaje se do občanského průkazu vyplňují prostřednictvím psacího stroje nebo tiskárny počítače.
    (2) Fotografie se do občanského průkazu upevňuje pomocí oboustranného samolepicího štítku.
    Čl. 5
    (1) Příjmení se zapisuje velkými písmeny (např. „NOVÁK“) pod názvem rubriky. Pokud nelze z důvodu nedostatku místa v rubrice zapsat složené příjmení, zapíše se pouze první příjmení uvedené v matričním dokladu a místo dalších příjmení se zapíše pouze první písmeno s tečkou (např. „NOVÁKOVÁ D. H. P.“ nebo „NOVÁKOVÁ K.-M.“).
    (2) Jméno, popřípadě jména, se zapisuje malými písmeny (např. „Jan“) pod názvem rubriky. Pokud nelze z důvodu nedostatku místa v rubrice zapsat druhé jméno, zapíše se pouze první jméno uvedené v matričním dokladu a místo druhého jména se zapíše první písmeno s tečkou (např. „Karel Ch.-M.“ nebo „Stanislav-Pavel M.“).
    (3) Datum narození se zapisuje arabskými číslicemi podle gregoriánského kalendáře v pořadí: den, měsíc, rok tak, že se pro kalendářní den použije označení 01 až 31, pro kalendářní měsíc 01 až 12 a pro kalendářní rok pořadové číslo. Uvedená označení se oddělí tečkami (např. označení data 01. 06. 1959).
    (4) Pohlaví se zapisuje slovy „muž“ nebo „žena“.
    (5) Při zápisu rodného čísla se třímístná nebo čtyřmístná koncovka odděluje lomítkem (např. 675229/0981).
    (6) Datum vydání občanského průkazu se zapisuje obdobně jako v odstavci 3.
    (7) Datum skončení platnosti občanského průkazu se zapisuje tak, aby den, kterým končí doba platnosti, se číselně shodoval s číselným označením dne vydání. Neníli takového dne v roce, v němž končí platnost občanského průkazu, uvede se poslední den příslušného měsíce.
    (8) V zápise do rubriky „Vydal“ se uvede název obecního úřadu obce s rozšířenou působností, který občanský průkaz vydal, a to tak, že se zkratka označení obecního úřadu obce s rozšířenou působností zapíše obvyklým způsobem a název obce velkými písmeny (např. „MěÚ RYCHNOV NAD KNĚŽNOU, Magistrát města KLADNO, ÚMČ PRAHA 13“).
    (9) Adresa místa trvalého pobytu se zapisuje velkými písmeny v tomto pořadí:
    a) v hlavním městě Praze
    1. uvede se název katastrálního území v úplném znění (např. „NOVÉ MĚSTO“),
    2. úřední název ulice, náměstí, nábřeží (např. „KARLOVO NÁMĚSTÍ“),
    3. číslo popisné nebo evidenční,
    4. pokud je objekt označen číslem orientačním, uvede se za číslem popisným, od něhož se oddělí lomítkem,
    5. název obvodu (např. „PRAHA 2“),
    b) u ostatních obcí
    1. uvede se nezkrácený úřední název obce (např. „ÚSTÍ NAD LABEM“),
    2. název části obce, městské části nebo městského obvodu v úplném znění (např. „TRMICE“),
    3. úřední název ulice, náměstí, nábřeží (např. „NÁMĚSTÍ SVATOPLUKA ČECHA, POD LIPAMI“),
    4. číslo popisné nebo evidenční,
    5. pokud je objekt označen číslem orientačním, uvede se za číslem popisným, od něhož se oddělí lomítkem,
    6. název okresu.
    (10) Rodinný stav občana se zapisuje slovy „svobodný-svobodná“, „ženatý-vdaná“, „rozvedený-rozvedená“, nebo „vdovec-vdova“. Registrované partnerství se zapisuje slovy „partnerství“ nebo „zaniklé partnerství“.
    (11) Místo a okres narození občana se zapisuje v úplném znění podle aktuálního územního členění státu. U občanů narozených v cizině se zapíše pouze třímístný kód státu podle Číselníku zemí4).
    (12) Do rubriky „Zvláštní záznamy“ se zapisuje:
    a) malými písmeny nezkrácená podoba jména, popřípadě příjmení, pokud byly zkráceny podle ustanovení § 3 odst. 3 zákona o občanských průkazech; pokud bylo zkracováno jméno i příjmení zapíší se nejdříve jména a po jedné mezeře následují příjmení,
    b) označení absolventa vyšší odborné školy, akademický titul, stavovské označení, jiný titul absolventa vysoké školy, označení „docent“ nebo „profesor“ (dále jen „titul“) nebo vědecká hodnost. Pořadí titulů nebo vědeckých hodností není stanoveno a obecní úřad obce s rozšířenou působností je bude zapisovat v pořadí, v jakém je občan uvede do žádosti o vydání občanského průkazu. Tituly a vědecké hodnosti se zapisují ve zkratce, pokud je stanovena jiným právním předpisem5).
    Čl. 6
    (1) Po vyplnění občanského průkazu se v jeho pravém dolním rohu otiskne razítko kulatého tvaru o průměru 20 mm, s malým státním znakem uvnitř kruhu, na jehož obvodu je označen název obecního úřadu obce s rozšířenou působností (dále jen „úřední razítko“) a jehož výrobu zabezpečuje ministerstvo na základě požadavku obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Pro tyto účely se používá speciální černá razítková barva. Otisk úředního razítka musí být čitelný.
    (2) Občanský průkaz se opatří termolaminačním pouzdrem s transparentním hologramem, který překrývá příslušnou část fotografie. Laminátor může být zapnut maximálně na 140 stupňů Celsia. Barevné fotografie je vhodné laminovat až po uplynutí jedné hodiny od jejich výroby, jinak může dojít k porušení barevné stálosti fotografie.
    Čl. 7
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností předává matričním úřadům a orgánům církví oprávněným k uzavírání manželství a matričním úřadům oprávněným k přijetí prohlášení osob vstupujících do partnerství v rámci svého správního obvodu tiskopisy „Potvrzení o změně údajů zapisovaných do občanského průkazu“.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností předává matričním úřadům v rámci svého správního obvodu tiskopisy „Potvrzení o občanském průkazu“.
    Čl. 8
    Evidence občanských průkazů
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vede abecedně řazené žádosti o vydání občanského průkazu.
    (2) Žádosti o vydání občanského průkazu téhož občana lze vést společně, avšak je nutné průběžně sledovat dodržování lhůt stanovených ustanovením § 17a odst. 7 zákona o občanských průkazech a po uplynutí této lhůty žádosti o vydání občanského průkazu skartovat v souladu s čl. 39.
    Čl. 9
    Postup při provádění některých úkonů souvisejících se zpracováním žádosti o vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji
    (1) Zpracování žádosti o vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem nebo žádosti o vydání občanského průkazu se strojově čitelnými údaji bez kontaktního elektronického čipu (dále jen „e-OP“) se zahajuje přidělením čísla žádosti.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností si opatří pomocí rodného čísla občana údaje z agendového informačního systému evidence obyvatel a z registru obyvatel a porovná je s údaji uvedenými v dokladech předložených občanem, který žádá o vydání e-OP (dále jen „žadatel“); ověří si rovněž údaje vedené k žadateli v agendovém informačním systému evidence občanských průkazů. Obdobně se postupuje i při zpracování žádosti o vydání občanského průkazu bez strojově čitelných údajů.
    (3) Nelze-li z důvodu nedostatku místa zapsat do e-OP druhé jméno, zapíše se do zpracovávané žádosti v položce „Jméno (jména)“ první jméno uvedené v rodném listu a místo druhého jména se zapíše první velké písmeno s tečkou. Stejně se postupuje v případě zápisu složeného příjmení. Obecní úřad obce s rozšířenou působností zkontroluje, zda nezkrácený tvar jména nebo příjmení zobrazený v úředních záznamech žádosti souhlasí s nezkráceným tvarem jména nebo příjmení v předloženém dokladu.
    (4) Do rubriky „Úřední záznamy“ v žádosti se zapíší názvy všech dokladů, kterými žadatel prokázal údaje uváděné v žádosti, např. rodný list nebo oddací list. Jedná-li se o občanský průkaz nebo cestovní pas, uvedou se také čísla těchto dokladů. U osvědčení o státním občanství se uvede datum vydání.
    Čl. 10
    Ochrana osobních údajů
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností při zpracovávání žádosti dodržuje zásady ochrany pořizovaných a zpracovávaných údajů podle zákona o občanských průkazech a zákona o ochraně osobních údajů.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností současně před zahájením zpracování žádosti žadatele poučí vhodným způsobem o jeho právech podle § 12 a § 21 zákona o ochraně osobních údajů.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností informuje žadatele, nejpozději před podpisem žádosti, o zpracovateli jeho osobních údajů a účelu, době a rozsahu zpracování těchto údajů.
    Čl. 11
    Podpis žadatele
    Obecní úřad obce s rozšířenou působností poučí žadatele, že jeho podpis určený pro digitální zpracování pro účely vydání e-OP a podpis, kterým potvrzuje správnost a úplnost zpracované žádosti, musí být vlastnoručním písmenným vyjádřením jeho jména a příjmení, popřípadě příjmení. Obecní úřad obce s rozšířenou působností dále zkontroluje, zda podpis na obrazovce počítače souhlasí s podpisem na vytištěné žádosti. Pokud zjistí, že nesouhlasí, zopakuje pořízení podpisu. Podpis, kterým se potvrzuje správnost a úplnost údajů v žádosti nemusí mít stejný tvar, jako má podpis na žádosti; je-li na žádosti užito tvaru „jméno a příjmení“, může být na potvrzení žádosti užito podpisu ve tvaru „příjmení“.
    Čl. 12
    Ukončení zpracování žádosti o vydání e-OP
    (1) Poté, co žadatel stvrdí svým podpisem správnost a úplnost elektronicky zpracované žádosti na jejím tištěném vyhotovení, obecní úřad obce s rozšířenou působností ukončí zpracování žádosti tak, že ji oprávněná úřední osoba uzavře bezpečnostním kódem a podepíše zaručeným elektronickým podpisem, založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaným akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb, identifikujícím tuto oprávněnou úřední osobu (dále jen „uznávaný elektronický podpis“).
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vytváří takové organizační podmínky, které znemožňují, aby se uznávaným elektronickým podpisem podepsala jiná úřední osoba, než zpracovatel žádosti. Rovněž zajistí, aby každá úřední osoba, která zpracovává žádosti o vydání e- OP, vlastnila kvalifikovaný certifikát, na jehož základě podepisuje žádosti podle odstavce 1, a to s omezeným užitím jen pro zpracování žádosti o vydání e-OP.
    (3) Oprávněná úřední osoba je povinna zacházet s prostředky i s daty určenými pro vytváření uznávaného elektronického podpisu s náležitou péčí tak, aby nemohlo dojít k jejich neoprávněnému použití, přičemž za škodu způsobenou porušením této povinnosti odpovídá podle jiného právního předpisu6).
    Čl. 13
    zrušen
    Čl. 14
    Předání e-OP
    (1) Občan musí být při předání e-OP poučen o podmínkách jeho užívání tak, aby nedošlo k jeho poškození nebo zneužití a aby byl zajištěn výkon veškerých práv jeho držitele. Občan si při předání e-OP zadá bezpečnostní osobní kód vyjma zákonem stanovených případů17).
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností informuje při předání e-OP občana o jeho právu provést vizuální kontrolu správnosti osobních údajů, uvedených v e-OP a pomocí technického zařízení kontrolu funkčnosti a volné kapacity kontaktního elektronického čipu.
    Reklamační řízení
    Čl. 15
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností zašle ministerstvu vyhotovené e-OP, které vykazují výrobní vadu. Nezasílají se e-OP s nesprávnými údaji, jejichž opravu měla zajistit oprávněná úřední osoba, zpracovávající žádost o vydání občanského průkazu.
    (2) E-OP se zjištěnými vadami zašle obecní úřad obce s rozšířenou působností ministerstvu neprodleně poté, kdy se takovou skutečnost dozví, a to jak na základě vlastního zjištění, tak z podnětu žadatele o e-OP či jeho držitele. Spolu s těmito e-OP je ministerstvu zaslán reklamační protokol s údaji o identifikaci e-OP a jeho držiteli a s popisem zjištěné vady, označením obecního úřadu obce s rozšířenou působností, označením oprávněné úřední osoby zpracovávající reklamační protokol, jejím podpisem a datem jeho zpracování a kopie žádosti o vydání občanského průkazu. Uvedené e-OP nesmí být jakýmkoliv způsobem znehodnoceny nebo označovány písmem, grafickými znaky nebo vyznačováním zjištěných vad. Doklady uvedené v odstavci 1 a 2 se ministerstvu zasílají v přepravním kontejneru (dále jen „kontejner“).
    (3) Občanské průkazy bez strojově čitelných údajů, u nichž bylo chybně vyznačeno razítko vydávajícího orgánu nebo s chybnými údaji, jestliže chybný údaj byl zadán oprávněnou úřední osobou zpracovávající žádost, jsou znehodnocovány a likvidovány příslušným obecním úřadem obce s rozšířenou působností podle článku 17.
    Čl. 16
    Obecní úřad obce s rozšířenou působností zahájí správní řízení o skončení platnosti občanského průkazu, jestliže došlo k úřední změně názvu obce, městské části, městského obvodu, ulice, čísla popisného, evidenčního, popřípadě orientačního, nebo ke vzniku nové obce, městské části nebo městského obvodu anebo dojde-li v souvislosti se změnou územní příslušnosti obce k jinému okresu ke změně adresy místa trvalého pobytu občana.
    Čl. 17
    Znehodnocování a likvidace občanských průkazů a tiskopisů
    (1) Znehodnocení občanských průkazů vydaných do 30. dubna 1993 (tzv. „typ knížka“) se provede vytržením listů. Znehodnocení občanských průkazů vydaných od 1. května 1993 (tzv. „typ karta“) se provede přestřižením. Obecní úřad obce s rozšířenou působností a matriční úřady zabezpečí ochranu osobních údajů po znehodnocení občanských průkazů před jejich likvidací.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností neprodleně znehodnotí občanské průkazy, které chybně vypsal, občanské průkazy s obsahovou vadou a neplatné občanské průkazy, vrácené jejich držiteli, nalezené občanské průkazy, které pozbyly platnosti, nebo občanské průkazy, které nebyly předány jejich držitelům, a to poté, kdy skončila doba jejich platnosti.
    (3) Znehodnocení e-OP se provede přestřižením nebo proděravěním. U e-OP s kontaktním elektronickým čipem musí být znehodnocen i kontaktní čip.
    (4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vyhotovuje koncem každého kalendářního měsíce seznam občanských průkazů určených k likvidaci7), v němž se uvedou čísla, popřípadě série, těchto občanských průkazů a datum zpracování seznamu. Seznam se prověřuje a potvrzuje komisionálně. Likvidaci občanských průkazů zajišťuje příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností minimálně jedenkrát ročně.
    (5) Tiskopisy „Potvrzení o občanském průkazu“, „Potvrzení o změně údajů zapisovaných do občanského průkazu“ a „Potvrzení o změně místa trvalého pobytu“, likviduje příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností způsobem, který zamezí po jejich likvidaci čitelnost vyplněných osobních údajů občana8).
    HLAVA III
    K zákonu o cestovních dokladech
    Zapisování údajů do jiných cestovních dokladů na základě mezinárodních smluv
    Čl. 18
    (1) Jiné cestovní doklady vydávané na základě mezinárodních smluv obecním úřadem obce s rozšířenou působností se vyplňují prostřednictvím psacího stroje nebo tiskárny počítače, kromě provádění zápisů dále uvedených.
    (2) Ruční zapisování údajů do cestovních dokladů se provádí psacím prostředkem s černou barvou. K otisku úředního razítka se používá speciální černá razítková barva. Otisk úředního razítka musí být čitelný. Do cestovního dokladu se fotografie upevňuje pomocí oboustranného samolepicího štítku.
    (3) Nesprávně vypsané údaje je nepřípustné přepisovat, mechanicky nebo chemicky odstraňovat, ale je nutné vyhotovit nový cestovní doklad.
    Čl. 19
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    Čl. 20
    Hraniční průkaz pro překračování státních hranic s Polskou republikou podle Smlouvy mezi Českou republikou a Polskou republikou o spolupráci v hraničních otázkách
    Zapisování údajů do hraničního průkazu pro překračování státních hranic s Polskou republikou podle Smlouvy mezi Českou republikou a Polskou republikou o spolupráci v hraničních otázkách9) se provádí následovně:
    a) Číslo průkazu
    zapisuje se číslo, kterým je hraniční průkaz evidován.
    b) Datum vydání
    zapisuje se datum vydání obdobně jako v čl. 5 odst. 3.
    c) Platnost průkazu do
    zapisuje se datum skončení platnosti obdobně jako v čl. 5 odst. 3.
    d) Příjmení
    zapisuje se velkými písmeny (např. „NOVÁK“). Pokud nelze z důvodu nedostatku místa do položky zapsat víceslovné příjmení, zapíše se první příjmení uvedené v matričním dokladu a místo dalších příjmení se zapíše první písmeno s tečkou (např. „NOVÁKOVÁ D. H. P.“ nebo „NOVÁKOVÁ K.-M.“). Nezkrácená podoba příjmení se zapíše do rubriky „Úřední záznamy“. Zapíše se název položky „Příjmení“ a nezkrácená podoba příjmení.
    e) Jméno
    jméno, popřípadě jména, se zapisuje velkými písmeny (např. „KAREL“). Pokud nelze z důvodu nedostatku místa do položky zapsat druhé jméno, zapíše se první jméno uvedené v matričním dokladu a místo druhého jména se zapíše první písmeno s tečkou (např. „KAREL CH.-M.“ nebo „STANISLAV-PAVEL M.“). Nezkrácená podoba jména se zapíše do rubriky „Úřední záznamy“. Zapíše se název položky „Jméno“ a nezkrácený tvar jména.
    f) Státní občanství
    položka vytištěna.
    g) Datum narození
    zapisuje se datum narození obdobně jako v čl. 5 odst.3.
    h) Rodné číslo
    zapisuje se obdobně jako v čl. 5 odst. 5.
    i) Razítko a podpis vydávajícího orgánu
    otiskne se úřední razítko a připojí se vlastnoruční podpis oprávněné úřední osoby.
    j) Umístění fotografií
    jedna fotografie se nalepí do označeného prostoru na hraniční průkaz a druhá na žádost o vydání hraničního průkazu pro překračování státních hranic.
    Po úplném vyplnění se hraniční průkaz zkontroluje a poté se zalaminuje.
    Čl. 21
    Cestovní příloha podle Smlouvy mezi Českou republikou a Polskou republikou o malém pohraničním styku
    Zapisování údajů do cestovní přílohy podle Smlouvy mezi Českou republikou a Polskou republikou o malém pohraničním styku10) se provádí obdobně jako u hraničních průkazů pro překračování státních hranic s Polskou republikou uvedených v článku 20 s následujícími odchylkami:
    a) Platnost do
    zapisuje se datum skončení platnosti obdobně jako v čl. 5 odst. 3.
    b) Vydal
    zapisuje se název obce s rozšířenou působností, jejíž obecní úřad cestovní přílohu vydal (např. „OSTRAVA“).
    c) Trvalý pobyt v obci ležící v pásmu malého pohraničního styku vypisuje se velkými písmeny název této obce (např. „NÁCHOD“).
    Čl. 22
    Postup při provádění některých úkonů souvisejících se zpracováním žádosti o vydání cestovního pasu
    (1) Zpracování žádosti o vydání cestovního pasu se zahajuje přidělením čísla žádosti, čímž je současně zahájeno správní řízení.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností si opatří pomocí rodného čísla občana údaje z agendového informačního systému evidence obyvatel, z registru obyvatel a porovná je s údaji uvedenými v dokladech předložených občanem, který žádá o vydání cestovního pasu (dále jen „žadatel“); ověří si rovněž údaje vedené k žadateli v agendovém informačním systému evidence cestovních dokladů.
    (3) Nelze-li z důvodu nedostatku místa zapsat do cestovního pasu druhé jméno, zapíše se do zpracovávané žádosti v položce „Jméno (jména)“ první jméno uvedené v rodném listě a místo druhého jména se zapíše první písmeno s tečkou. Stejně se postupuje v případě zápisu složeného příjmení. Obecní úřad obce s rozšířenou působností zkontroluje, zda nezkrácený tvar jména nebo příjmení zobrazený v úředních záznamech žádosti souhlasí s nezkráceným tvarem jména nebo příjmení v předloženém dokladu.
    (4) Zjistí-li obecní úřad obce s rozšířenou působností, že je v agendovém informačním systému evidence cestovních dokladů vůči žadateli evidován zákaz vycestování, vydání cestovního pasu odepře. V případě zjištěného rozporu mezi údajem vedeným v registru obyvatel, agendovém informačním systému evidence obyvatel nebo agendovém informačním systému evidence cestovních dokladů a údajem v předloženém dokladu, v případě zjištěné duplicity rodného čísla nebo pochybnosti o správnosti rodného čísla, postupuje obecní úřad obce s rozšířenou působností podle článku 34.
    (5) Do rubriky „Úřední záznamy“ v žádosti se zapíší názvy všech dokladů, kterými žadatel prokázal údaje uváděné v žádosti, např. rodný list nebo oddací list. Jedná-li se o občanský průkaz nebo cestovní pas, uvedou se také čísla těchto dokladů. U osvědčení o státním občanství se uvede datum vydání. U žadatele, který je držitelem platného cestovního pasu, se zapíše do rubriky „Odůvodnění žádosti“ důvod vydání dalšího cestovního pasu.
    (6) Po ověření správnosti všech údajů, zpracovávaných v žádosti a po ověření neexistence důvodů pro odepření vydání cestovního pasu, obecní úřad obce s rozšířenou působností pořídí biometrické údaje žadatele.
    Čl. 23
    Řízení o vydání cestovního pasu na základě žádosti zpracované na zastupitelském úřadu
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností po doručení žádosti zkontroluje, zda není rozpor mezi údaji v žádosti zpracované zastupitelským úřadem a aktuálními údaji vedenými v registru obyvatel a v agendovém informačním systému evidence obyvatel. Jsou-li v úředních záznamech žádosti zobrazena jména nebo příjmení žadatele, zkontroluje, zda je zastupitelský úřad zapsal do položek „Jméno (jména)“ nebo „Příjmení“ žádosti ve zkráceném tvaru podle čl. 22 odst. 3. Zjistí-li při ověřování údajů podle článku 34, že v registru obyvatel nebo v agendovém informačním systému evidence obyvatel je veden chybný údaj (např. chybný název místa narození žadatele), přeruší řízení, provede opravu údaje v agendovém informačním systému evidence obyvatel a o provedení opravy neprodleně informuje příslušný zastupitelský úřad.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností po doručení žádosti dále zkontroluje, zda v ní zastupitelský úřad uvedl, jakými doklady byly prokázány všechny údaje potřebné k vydání cestovního pasu. Pokud obecní úřad obce s rozšířenou působností zjistí a dotazem u zastupitelského úřadu ověří, že žadatel nepředložil některý z potřebných dokladů, usnesením přeruší řízení na dobu potřebnou k obstarání chybějícího dokladu.
    (3) Dojde-li k přerušení řízení podle odstavce 1 nebo 2, žádost se vrací zastupitelskému úřadu za účelem nového zpracování po odstranění důvodu přerušení řízení. Zastupitelský úřad žádost opětovně zpracuje za využití opravených údajů v agendovém informačním systému evidence obyvatel, popřípadě s využitím všech potřebných dokladů, bezvadnou žádost předloží žadateli k podpisu a poté ji zašle příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.
    (4) Případné úkony doručování činí obecní úřad obce rozšířenou působností prostřednictvím Ministerstva zahraničních věcí.
    Čl. 24
    Ochrana osobních údajů
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností při zpracovávání žádosti dodržuje zásady ochrany pořizovaných a zpracovávaných biometrických údajů podle zákona o cestovních dokladech a zákona o ochraně osobních údajů. Zároveň poučí11) žadatele, že poskytnutí biometrických údajů je pro účely vydání cestovního pasu stanoveno zákonem o cestovních dokladech, přičemž odmítnutí poskytnutí těchto údajů odůvodňuje nevydání cestovního pasu12).
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností současně před zahájením zpracování žádosti žadatele poučí vhodným způsobem o jeho právech podle § 12 a § 21 zákona o ochraně osobních údajů.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností informuje žadatele, nejpozději před podpisem žádosti, o zpracovateli jeho osobních údajů, včetně údajů biometrických a účelu, době a rozsahu zpracování těchto údajů.
    Čl. 25
    Některé postupy při pořizování a zpracování biometrických údajů
    Obecní úřad obce s rozšířenou působností při pořizování biometrických údajů vytváří vždy takové individuální podmínky, které přihlížejí k věku žadatele, zvláště u dětí a starších osob, k jeho anatomickým, psychickým a fyziologickým zvláštnostem a potřebám. Pokud obecní úřad obce s rozšířenou působností dojde k závěru, že nelze pořídit biometrický údaj - obraz obličeje psychicky nebo fyziologicky postiženého žadatele, může požádat o součinnost příslušný odborný útvar ministerstva.
    Čl. 26
    Snímání otisků prstů rukou
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností poučí občany vhodným způsobem (např. informačními letáky nebo na svých internetových stránkách), že na kvalitu otisků prstů rukou (dále jen „otisk prstu“) pořizovaných při žádosti může mít negativní vliv např. zvýšená vlhkost kůže, předchozí ošetření kosmetickými přípravky nebo znečistění pevnými částicemi.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností pořizuje otisky prstů13) ve stanoveném pořadí tak, že otisk prstu sejme vždy třikrát bezprostředně po sobě. Po pořízení otisků prstů v požadované kvalitě provede obecní úřad obce s rozšířenou působností ztotožnění daných otisků prstů. Obecní úřad obce s rozšířenou působností zodpovídá za kontrolu přiložení správného prstu správné ruky.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností zajistí pravidelné ošetření snímače otisků prstů speciální mikrovláknovou utěrkou dodanou k tomuto účelu.
    (4) Jedná-li se o občana staršího 12 let, do úředních záznamů elektronicky zpracovávané žádosti je vyznačen údaj o tom, ze kterých prstů byly otisky pořízeny, popřípadě údaj o nemožnosti pořídit otisky prstů a důvod tohoto nepořízení.
    Čl. 27
    Podpis žadatele
    Obecní úřad obce s rozšířenou působností poučí žadatele, že jeho podpis určený pro digitální zpracování pro účely vydání cestovního pasu a podpis, kterým potvrzuje správnost a úplnost zpracované žádosti, musí být vlastnoručním písmenným vyjádřením jeho jména a příjmení, popřípadě příjmení. Obecní úřad obce s rozšířenou působností dále zkontroluje, zda podpis na obrazovce počítače souhlasí s podpisem na vytištěné žádosti. Pokud zjistí, že nesouhlasí, zopakuje pořízení podpisu. Podpis, kterým se potvrzuje správnost a úplnost údajů v žádosti nemusí mít stejný tvar, jako má podpis na žádosti; je-li na žádosti užito tvaru „jméno a příjmení“, může být na potvrzení žádosti užito podpisu ve tvaru „příjmení“.
    Čl. 28
    Ukončení zpracování žádosti o vydání cestovního pasu
    (1) Poté, co žadatel stvrdí svým podpisem správnost a úplnost elektronicky zpracované žádosti na jejím tištěném vyhotovení, obecní úřad obce s rozšířenou působností ukončí zpracování žádosti tak, že ji oprávněná úřední osoba uzavře bezpečnostním kódem a podepíše uznávaným elektronickým podpisem.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vytváří takové organizační podmínky, které znemožňují, aby se uznávaným elektronickým podpisem podepsala jiná úřední osoba, než zpracovatel žádosti. Rovněž zajistí, aby každá úřední osoba, která zpracovává žádosti o vydání e-pasu, vlastnila kvalifikovaný certifikát, na jehož základě podepisuje žádosti podle odstavce 1, a to s omezeným užitím jen pro zpracování žádosti o vydání cestovního pasu.
    (3) Oprávněná úřední osoba je povinna zacházet s prostředky i s daty určenými pro vytváření uznávaného elektronického podpisu s náležitou péčí tak, aby nemohlo dojít k jejich neoprávněnému použití, přičemž za škodu způsobenou porušením této povinnosti odpovídá podle jiného právního předpisu6).
    Čl. 29
    Ověřování funkčnosti nosiče dat
    (1) Funkčnost nosiče dat s biometrickými údaji (dále jen „nosič dat“) ověřuje obecní úřad obce s rozšířenou působností poté, co obdržel vyrobený cestovní pas a též před jeho předáním žadateli. Jedná-li se o cestovní pas vydaný ve lhůtě 6 pracovních dnů, postupuje se podle článku 32, pokud občan uplatní reklamaci podle § 22 odst. 3 zákona o cestovních dokladech.
    (2) Kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností umožní držiteli cestovního pasu realizaci výkonu jeho práva na ověření funkčnosti nosiče dat14), a to při předání cestovního pasu nebo kdykoli po dobu platnosti e-pasu. Ověření funkčnosti nosiče dat musí být držiteli cestovního pasu umožněno v úředních hodinách obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností poučí držitele cestovního pasu vhodným způsobem (např. způsobem umožňujícím dálkový přístup, informačními letáky), že v případě poškození nosiče dat v průběhu cesty do zahraničí nebo nemožnosti načtení nosiče dat z důvodu nekompatibility čtecího zařízení, lze dokončit cestu do zahraničí a vrátit se do České republiky bez přijímání zvláštních opatření.
    (4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností, kterému držitel cestovního pasu oznámí zjištěnou nefunkčnost nosiče dat, postupuje podle článku 32.
    Čl. 30
    Ověřování správnosti údajů v nosiči dat
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností ověří správnost údajů, zpracovaných v nosiči dat na žádost občana při předání cestovního pasu nebo kdykoliv po dobu platnosti cestovního pasu, a to na technickém zařízení, za jehož provozování nese ve smyslu stanoveného účelu užívání biometrických údajů odpovědnost.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností pořídí žadateli o ověření správnosti údajů zpracovaných v nosiči dat otisky prstů pomocí technického zařízení, které vyhodnocuje shodu otisků prstů zpracovaných v nosiči dat s aktuálně pořízenými otisky prstů žadatele. Není-li při ztotožnění otisků prstů dosaženo napoprvé shody u jednoho či obou prstů, pořídí se otisk příslušných prstů podruhé.
    (3) Pokud není ověřena správnost údajů o otiscích prstů zpracovaných v nosiči dat, je-li důvodem neztotožnění otisků prstů ztrátové postižení jedné nebo obou rukou nebo jiná trvalá fyziologická změna na snímaných prstech, k níž došlo až po pořízení žádosti, a je-li totožnost žadatele ověřena jiným způsobem, žadateli se e-pas předá. Je-li důvodem neztotožnění otisků prstů dočasné poranění prstů žadatele a je-li totožnost žadatele ověřena jiným způsobem, žadateli se e-pas předá a spolu s předáním je žadatel poučen ve smyslu § 32a zákona o cestovních dokladech. Nebyly-li otisky prstů ztotožněny, ačkoli byly předtím úspěšně ztotožněny v průběhu pořizování žádosti, a je-li totožnost žadatele ověřena jiným způsobem, žadateli se e-pas předá, přičemž není vyloučeno, aby žadatel tento e-pas reklamoval podle článku 32. Tyto důvody neztotožnění vyznačí obecní úřad obce s rozšířenou působností do úředních záznamů žádosti.
    (4) Vostatních případech je zjištěná nesprávnost údajů zpracovaných v nosiči dat důvodem pro uplatnění reklamace podle článku 32.
    Čl. 31
    Předání cestovního pasu
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností před předáním cestovního pasu žadateli prověří v agendovém informačním systému evidence cestovních dokladů, zda vůči němu není evidován důvod pro odepření vydání epasu. Pokud tento záznam existuje, rozhodne o odepření vydání cestovního pasu a ponechá ho ve své úschově, která musí splňovat požadavky na ochranu osobních údajů, včetně údajů biometrických, před jejich zneužitím nebo jiným neoprávněným užíváním.
    (2) Občan musí být při předání cestovního pasu poučen o podmínkách jeho užívání tak, aby nedošlo k jeho poškození nebo zneužití a aby byl zajištěn výkon veškerých práv jeho držitele.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností informuje při předání cestovního pasu občana o jeho právu provést vizuální kontrolu správnosti osobních údajů, uvedených v cestovním pasu a pomocí technického zařízení kontrolu funkčnosti nosiče dat, včetně správnosti biometrických údajů, které jsou v něm zpracovány.
    (4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností může předat občanovi cestovní pas vydaný ve zkrácené lhůtě do 6 pracovních dnů s nefunkčním čipem, jestliže občan neuplatní reklamaci podle § 22 odst. 3 zákona o cestovních dokladech. Obecní úřad obce s rozšířenou působností poučí občana, že cestovní pas s nefunkčním čipem lze použít k cestám do všech států bez přijímání jakýchkoliv zvláštních opatření a že reklamaci může uplatnit po uskutečnění cesty podle § 32a zákona o cestovních dokladech.
    Reklamační řízení, znehodnocení a likvidace cestovních dokladů a některé další postupy obecního úřadu obce s rozšířenou působností
    Čl. 32
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností zašle ministerstvu cestovní pasy, u nichž byla zjištěna nefunkčnost nosiče dat, nesprávnost strojově čitelných údajů, chybná perforace nebo jiná výrobní vada. Uvedené cestovní pasy nesmí být jakýmkoliv způsobem znehodnoceny nebo označovávány písmem, grafickými znaky nebo vyznačováním zjištěných vad.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností zašle ministerstvu cestovní pasy se zjištěnými vadami neprodleně poté, kdy se takovou skutečnost dozví, a to jak na základě vlastního zjištění, tak z podnětu žadatele či držitele cestovního pasu a současně zahájí reklamační řízení. Spolu s těmito cestovními pasy je ministerstvu zaslán reklamační protokol s údaji o identifikaci cestovního pasu a jeho držiteli a s popisem zjištěné vady, označením obecního úřadu obce s rozšířenou působností, označením oprávněné úřední osoby zpracovávající reklamační protokol, jejím podpisem a datem jeho zpracování a kopie žádosti o vydání cestovního pasu. U cestovního pasu, u něhož byla zjištěna nefunkčnost nosiče dat ještě před převzetím žadatelem, se v reklamačním protokolu uvede poznámka, že se jedná o vadu zjištěnou na základě prověřování funkčnosti nosiče dat po jeho převzetí od ministerstva. Obecní úřad obce s rozšířenou působností pokračuje v zahájeném reklamačním řízení podle věty první poté, co obdrží od ministerstva výsledek posouzení reklamované vady. V případě reklamace předaného cestovního pasu zadá výrobu nového cestovního pasu na základě nové žádosti občana.
    (3) Doklady uvedené v odstavci 1 a 2 se ministerstvu zasílají v kontejneru.
    Čl. 33
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností neprodleně znehodnotí cestovní doklady, které chybně vypsal, cestovní doklady s obsahovou vadou a neplatné cestovní doklady, vrácené jejich držiteli, nalezené cestovní doklady, které pozbyly platnosti, nebo cestovní doklady, které nebyly předány jejich držitelům, a to poté, kdy skončila doba jejich platnosti.
    (2) Znehodnocení cestovního pasu se provede proděravěním desek a datové stránky obsahující osobní údaje držitele, a to tak, aby byla navíc přerušena i anténa nosiče dat. Znehodnocení ostatních cestovních dokladů se provede proděravěním všech listů a desek.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vyhotovuje v závěru každého kalendářního měsíce seznam cestovních dokladů určených k likvidaci8) (cestovních dokladů, jejichž platnost již skončila ze zákona nebo na základě rozhodnutí obecního úřadu obce s rozšířenou působností), v němž uvede čísla těchto cestovních dokladů a datum zpracování seznamu. Seznam se prověřuje a potvrzuje komisionálně. Likvidaci všech znehodnocených cestovních dokladů zajišťuje příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností minimálně jedenkrát ročně.
    HLAVA IV
    Společná a závěrečná ustanovení
    Ověřování údajů
    Čl. 34
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností ověřuje při řízení na úseku evidence obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů správnost údajů vedených v základním registru obyvatel, agendovém informačním systému evidence obyvatel, evidence občanských průkazů a evidence cestovních dokladů. Zároveň zajistí opravu chybných údajů nebo odstranění vzniklých pochybností o správnosti údajů vedených v těchto informačních systémech.
    (2) Pokud je nezbytné prokázat správný údaj nebo odstranit pochybnosti o správnosti údajů na základě dalšího dokladu, obecní úřad obce s rozšířenou působností vyzve účastníka řízení, aby požadovaný doklad předložil. Za tímto účelem přeruší případné správní řízení na dobu nezbytně nutnou pro prověření údaje. Postup podle § 8a odst. 2 zákona o evidenci obyvatel není tímto ustanovením dotčen.
    (3) Je-li zjištěným nesprávným údajem chybné, duplicitní nebo multiplicitní rodné číslo fyzické osoby, anebo existuje-li domněnka o užívání chybného rodného čísla (pochybnost o správné konstrukci rodného čísla), nebo nejedinečného rodného čísla obecní úřad obce s rozšířenou působností dále zašle na příslušné pracoviště ministerstva žádost o prověření rodného čísla. Žádost o prověření rodného čísla musí obsahovat zejména tyto údaje:
    a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení, datum narození, místo a okres narození nositele rodného čísla, u nositele rodného čísla narozeného v cizině místo a stát narození,
    b) adresu místa pobytu a druh pobytu na území České republiky anebo bydliště mimo území České republiky,
    c) charakteristiku skutečností, pro něž je podávána žádost o prověření rodného čísla,
    d) datum sepsání žádosti o prověření rodného čísla a jméno, popřípadě jména, příjmení, funkce, podpis oprávněné úřední osoby a otisk razítka obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
    (4) Spolu s žádostí o prověření rodného čísla zasílá obecní úřad obce s rozšířenou působností příslušnému pracovišti ministerstva rovněž kopie podkladových materiálů týkajících se zjištěného nesouladu, tedy kopii materiálů evidence občanských průkazů a cestovních dokladů, přihlašovacích lístků k trvalému pobytu, kopii Knihy denního výdeje vydaných občanských průkazů, případně dalších materiálů (např. matriční doklady), jsou-li tyto součástí evidence úřadu, který o prověření údaje o rodném čísle žádá.
    (5) Obecní úřad obce s rozšířenou působností může pro účely podání žádosti o prověření rodného čísla ministerstvu použít vzor žádosti o prověření rodného čísla, který je uveden v příloze č. 1 této směrnice.
    Čl. 35
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností ministerstvo vždy jedenkrát za půl roku informuje o e-OP a cesstovních pasech, u nichž zjistil nesprávnost v nich zpracovávaných osobních údajů o držiteli, jestliže nesprávný údaj byl zadán oprávněnou úřední osobou zpracovávající žádost.
    (2) Informace podle odstavce 1 obsahuje číslo e-OP nebo cestovního pasu, datum a místo vydání dokladu, popis zjištěné vady a jméno, popřípadě jména, a příjmení oprávněné úřední osoby.
    (3) Doklady uvedené v odstavci 1 znehodnotí obecní úřad obce s rozšířenou působností postupem podle článků 17 a 33.
    Čl. 36
    Obecní úřad obce s rozšířenou působností zašle ministerstvu padělané nebo pozměněné občanské průkazy nebo cestovní doklady po ukončení přestupkového nebo trestního řízení, které v rámci své úřední činnosti získá. Uvedené doklady nesmí být jakýmkoliv způsobem znehodnoceny nebo označovány písmem, grafickými znaky nebo vyznačováním zjištěných změn. Tyto doklady se ministerstvu zasílají v kontejneru.
    Čl. 37
    Distribuce nevyplněných čistopisů občanských průkazů a cestovních dokladů a jiných materiálů
    (1) Ministerstvo zabezpečí distribuci nevyplněných občanských průkazů, cestovních dokladů a speciální černé razítkové barvy na doklady na obecní úřady obce s rozšířenou působností jedenkrát za rok na základě písemného požadavku. Písemný požadavek obecní úřad obce s rozšířenou působností uplatní vždy v měsících lednu a únoru běžného kalendářního roku. Podle těchto požadavků ministerstvo naplánuje distribuci dokladů na úřady.
    (2) Dobu a místo předání dokladů sdělí ministerstvo obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností písemně ve stupni utajení „Vyhrazené“.
    (3) Ministerstvo zabezpečí distribuci tiskopisů na obecní úřady obcí s rozšířenou působností na základě písemného požadavku. Tento požadavek uplatní obecní úřad obce s rozšířenou působností vždy v posledním měsíci příslušného čtvrtletí kalendářního roku.
    Skladování a evidence dokladů
    Čl. 38
    (1) Za skladování dokladů na obecním úřadu obce s rozšířenou působností odpovídá pověřená úřední osoba, která vede jejich evidenci. Tato osoba odpovídá rovněž za to, že doklady budou, vzhledem ke svému charakteru, uskladněny v suchém prostředí se stálou teplotou, ochráněny proti sálavému teplu a řádně zabezpečeny proti odcizení, zneužití, poškození nebo zničení.
    (2) Při rozpečetění křížové pásky v balení dokladů provede pověřená úřední osoba kontrolu počtu dokladů a kontrolu jejich čísel. V případě zjištění duplicity čísel nebo neúplného počtu dokladů zpracuje obecní úřad obce s rozšířenou působností protokol, obsahující vedle formálních náležitostí popis zjištěných vad a opatření přijatých k zajištění těchto dokladů včetně křížové pásky a ke znemožnění jejich dalšího případného použití; jeden výtisk protokolu předává ministerstvu. Současně obecní úřad obce s rozšířenou působností o zjištěných skutečnostech neprodleně informuje ministerstvo, se kterým dohodne další postup a opatření související s uložením těchto dokladů a stanovením termínu a způsobu jejich doručení ministerstvu.
    (3) V případě ztráty, zničení, poškození nebo zneužití dokladů nebo vyplněného občanského průkazu anebo vyplněného cestovního dokladu před jeho předáním občanovi, prošetří tuto skutečnost obecní úřad obce s rozšířenou působností. Obecní úřad obce s rozšířenou působností po prošetření této skutečnosti sepíše protokol, v rámci svých kompetencí učiní příslušná opatření a kopii protokolu zašle ministerstvu. Tímto není dotčen postup podle článků 15 a 32.
    (4) Dojde-li ke ztrátě nebo odcizení dokladů, zašle obecní úřad obce s rozšířenou působností ministerstvu neprodleně seznam jejich čísel ve stupni utajení „Vyhrazené“.
    Čl. 39
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vede a zpracovává žádosti o vydání občanského průkazu a žádosti o vydání cestovního dokladu tak, aby byly důsledně chráněny osobní údaje v nich uvedené před neoprávněným zasahováním a aby byly shromažďovány, evidovány a používány v souladu s jinými právními předpisy15).
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností, který vede a zpracovává evidence žádostí o vydání občanského průkazu nebo žádostí o vydání cestovního dokladu, přijme opatření, aby nemohlo dojít k neoprávněnému nebo nahodilému přístupu k takto vedeným osobním údajům, k jejich změně, zničení či ztrátě, neoprávněným přenosům, k jejich neoprávněnému zpracování, jakož i k jinému zneužití3).
    (3) Osobní údaje vedené a zpracovávané na žádostech o vydání občanského průkazu nebo žádostech o vydání cestovního dokladu se likvidují spolu s jejich fyzickými nosiči (žádostmi), a to v rámci skartace prováděné podle ustanovení příslušných právních předpisů16).
    Čl. 40
    Kontaktní osoba
    (1) Kontaktní osobou se rozumí oprávněná úřední osoba pověřená tajemníkem obecního úřadu obce s rozšířenou působností, která zajišťuje činnosti na úseku přepravy zásilek obsahujících žádosti občanů o vydání občanského průkazu z obecního úřadu obce s rozšířenou působností na pracoviště ministerstva, vyhotovených občanských průkazů spolu s příslušnými žádostmi o vydání občanského průkazu a vyhotovených cestovních pasů zpět.
    (2) Doručovacím místem se pro účely této směrnice rozumí místo, v němž obecní úřad obce s rozšířenou působností přebírá od České pošty, s. p. (dále jen „pošta“) jemu adresovanou zásilku nebo předává poště zásilku určenou k přepravě.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností jmenuje z důvodu zastupitelnosti 2 až 3 kontaktní osoby. Jméno, popřípadě jména, a příjmení všech kontaktních osob, jejich telefonní, popřípadě e-mailové spojení sdělí prostřednictvím ministerstva poště.
    (4) V případě změny kontaktní osoby, telefonního nebo e-mailového spojení nebo doručovacího místa sdělí obecní úřad obce s rozšířenou působností ministerstvu tuto skutečnost 60 kalendářních dnů předem, pokud to povaha změny nebo okolnosti umožňují. V ostatních případech sdělí změny obecní úřad obce s rozšířenou působností ministerstvu neprodleně.
    Čl. 41
    Příprava zásilky k přepravě
    (1) Přeprava zásilek je realizována v kontejneru. Kontejner lze použít pouze k přepravě žádostí občanů o vydání občanského průkazu, expedičních protokolů, vyhotovených občanských průkazů, cestovních pasů a tiskopisů uvedených ve vyhlášce k provedení zákona o evidenci obyvatel, o občanských průkazech a o cestovních dokladech, případně jiných písemností souvisejících s výkonem státní správy na úseku evidence obyvatel, rodných čísel, občanských průkazů a cestovních dokladů. Pro evidenční účely je kontejner očíslován.
    (2) V kontejneru se posílají žádosti o vydání e-OP a cestovního pasu:
    a) v případě, že si občan převezme doklad na jiném obecním úřadu obce s rozšířenou působností, než na kterém podal žádost o jeho vydání. Obecní úřad obce s rozšířenou působností, u kterého byla žádost podána, tuto žádost zasílá v zalepené obálce opatřené otiskem úředního razítka s označením obecního úřadu obce s rozšířenou působností (kód a název), u něhož si bude občan doklad přebírat,
    b) v případě, že doklad předal jiný obecní úřad obce s rozšířenou působností, než u kterého byla žádost podána. Obecní úřad obce s rozšířenou působností, který doklad předal, zasílá žádost v zalepené obálce opatřené otiskem úředního razítka s označením obecního úřadu obce s rozšířenou působností (kód a název), u něhož byla žádost podána.
    (3) V kontejneru se posílají zadržené, neplatné nebo nalezené občanské průkazy a cestovní doklady v zalepené obálce opatřené otiskem úředního razítka s označením místně příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností (kód a název).
    (4) Po uložení spisového materiálu se kontejner zabezpečí 2 kusy pečetí. Pečetě jsou umělohmotné, jednorázové, s logem ministerstva. Počet pečetí je obecním úřadem obce s rozšířenou působností evidován.
    Čl. 42
    Předání zásilky k přepravě
    (1) Přeprava zásilky je zajišťována poštou.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností předává zásilku k přepravě v doručovacím místě; dobu předání zásilky k přepravě dohodne s poštou podle místních podmínek.
    (3) Předání zásilky k přepravě je poštou písemně potvrzeno na formuláři pošty s následným potvrzením o provedené dodávce, jehož obsahem je též uvedení čárového kódu.
    Čl. 43
    Převzetí zásilky
    (1) Převzít zásilku od pošty a potvrdit její příjem může pouze kontaktní osoba.
    (2) Při převzetí zásilky kontaktní osoba překontroluje, zda je kontejner opatřen 2 kusy neporušených pečetí a zda nedošlo k porušení kontejneru.
    (3) V případě porušení kontejneru nebo porušení pečeti, anebo v případě že pečeti chybí, je tato skutečnost předmětem záznamu sepsaného se zaměstnancem pošty, který ji též poznamená a podpisem stvrdí do dodacího listu. Takto zaevidovanou porušenou zásilku obecní úřad obce s rozšířenou působností na místě převezme. O této skutečnosti informuje kontaktní osoba neprodleně tajemníka obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo jinou pověřenou osobu.
    (4) V případě zjištění neúplného množství nebo poškození obsahu zásilky, je tato skutečnost předmětem záznamu sepsaného se zaměstnancem pošty, který ji též poznamená a podpisem stvrdí do dodacího listu a dále k sepsání reklamační listiny, která je podkladem pro reklamační řízení. O této skutečnosti informuje kontaktní osoba neprodleně tajemníka obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo jinou pověřenou osobu. Po sepsání záznamu a reklamační listiny převezme obecní úřad obce s rozšířenou působností příslušný kontejner k dalšímu využití.
    (5) Po otevření kontejneru překontroluje oprávněná úřední osoba žádosti a vyhotovené občanské průkazy a cestovní pasy a obsah zásilky předá k dalšímu zpracování.
    (6) V případě, že zásilka odeslaná obecním úřadem obce s rozšířenou působností ministerstvu byla doručena s porušeným kontejnerem nebo s porušenou či chybějící pečetí a současně byla zjištěna neúplnost jejího obsahu, zašle obecní úřad obce s rozšířenou působností ministerstvu na jeho vyžádání seznam odeslaných žádostí o vydání občanského průkazu.
    (7) Jednou za měsíc oznamuje obecní úřad obce s rozšířenou působností ministerstvu počet zásilek, řešených podle odstavců 3 a 4, u nichž byl vyhotoven společně s poštou zápis nebo reklamační listina.
    (8) Reklamaci a případnou náhradu škody uplatňuje ministerstvo na základě podkladů zpracovaných obecním úřadem obce s rozšířenou působností.
    HLAVA V
    Čl. 44
    Zrušovací ustanovení
    Zrušuje se:
    1. Směrnice Ministerstva vnitra č. j. SC-885/2005 ze dne 30. května 2005, k zákonu č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, zákonu č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a zákonu č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o cestovních dokladech), ve znění pozdějších předpisů.
    2. Směrnice Ministerstva vnitra č. j. MV-4830/SC-2009 ze dne 14. května 2009, k zákonu č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, zákonu č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a zákonu č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o cestovních dokladech), ve znění pozdějších předpisů.
    Čl. 45
    Účinnost
    Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2012.
    Náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu, legislativu a archivnictví
    Příloha 1
    VZOR ŽÁDOSTI
    
    
    Příloha 2
    zrušena
    1) § 18 odst. 2 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění zákona č. 342/2006 Sb.
    Vyhláška č. 296/2004 Sb., kterou se provádí zákon o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů.
    2) Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů.
    3) § 13 zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 439/2004 Sb. a zákona č. 170/2007 Sb.
    4) Sdělení Českého statistického úřadu č. 489/2003 Sb., o vydání Číselníku zemí (ČZEM), ve znění sdělení č. 534/2006 Sb., č. 394/2010 Sb. a č. 167/2011 Sb.
    5) Např. § 45 odst. 4, § 46 odst. 4 a 5 a § 47 odst. 5 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění zákona č. 121/2004 Sb., zákona č. 552/2005 Sb. a zákona č. 189/2008 Sb.
    6) Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád).
    7) Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
    8) § 20 zákona č. 101/2000 Sb.
    9) Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 96/2002 Sb.m.s.
    10) Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 187/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
    11) § 11 odst. 2 zákona č. 101/2000 Sb., ve znění zákona č. 439/2004 Sb.
    12) Nařízení Rady (ES) 2252/2004 o normách pro bezpečnostní a biometrické prvky v cestovních pasech a cestovních dokladech vydávaných členskými státy, ve znění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 444/2009.
    13) § 3a vyhlášky č. 415/2006 Sb., kterou se stanoví technické podmínky a postup při pořizování a dalším zpracovávání biometrických údajů obsažených v nosiči dat cestovního dokladu, ve znění vyhlášky č. 75/2009 Sb.
    14) § 22 odst. 3 zákona č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, ve znění zákona č. 559/2004 Sb. a zákona č. 136/2006 Sb.
    15) Zákon č. 328/1999 Sb. a zákon č. 329/1999 Sb.
    16) § 17a odst. 7 zákona č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění zákona č. 424/2010 Sb.
    § 29 odst. 5 zákona o cestovních dokladech, ve znění zákona č. 136/2006 Sb. a zákona č. 197/2010 Sb.
    17) § 8a odst. 5 zákona o občanských průkazech

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 30.03.2023Nová právní úprava hromadného řízení (online - živé vysílání) - 30.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023
    • 20.04.2023Whistleblowing v souvislostech – vše, co potřebujete vědět o nových pravidlech pro ochranu oznamovatelů (online - živé vysílání) - 20.4.2023
    • 21.04.2023Rodinné právo v aktuální praxi soudů (střídavá péče, péče o jmění, participační práva dítěte a vypořádání společného jmění manželů) (online - živé vysílání) - 21.4.2023
    • 17.05.2023Spotřebitelské právo v roce 2023 – co změnila novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele (online - živé vysílání) - 17.5.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    • 15.06.2023XXX. Konference Karlovarské právnické dny
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Pořizování nově upisovaných akcií jako veřejná zakázka? Už snad ne
    • Právní aspekty vícestranné směny nemovitostí
    • Karanténa byla postavena na roveň dočasné pracovní neschopnosti - je ochrannou dobou a platí během ní zákaz výpovědi (i když s výjimkami)
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Náhrada škody zaměstnancem, břemeno tvrzení, břemeno důkazní
    • Zánik ručení jednatele za dluhy společnosti z důvodu promlčení
    • Náhrada škody
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Změny v právní úpravě způsobilosti členů volených orgánů obchodních korporací k výkonu funkce a jejím dokládání v rámci rejstříkového řízení
    • Dlužník, oddlužení, IČO a datová schránka?
    • Nové pojetí moderace smluvní pokuty podle Nejvyššího soudu
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance z pohledu zaměstnavatele
    • Obvyklé vybavení rodinné domácnosti
    • Změna moderace smluvní pokuty jako další rána pro věřitele
    • Novela zákoníku práce a (zdánlivá) předvídatelnost vztahů z dohod (DPP a DPČ)
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Nesprávné právní posouzení věci důvodem pro obnovu řízení
    • Zásadní změna rozhodovací praxe v oblasti modernizace smluvní pokuty

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Dokazování – zpožděný let (exkluzivně pro předplatitele)

    Zákonem stanovená částka nemůže být absolutní či jedinou mezní hranicí pro připuštění ústavněprávního přezkumu ve výjimečných případech zásadních pochybení orgánů...

    Náhrada škody zaměstnancem, břemeno tvrzení, břemeno důkazní

    Zákonem stanovený zákaz používat pro svou osobní potřebu výrobní a pracovní prostředky zaměstnavatele je absolutní; stanovení rozsahu souhlasu k použití výrobních a pracovních...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o péči o nezletilé jsou obecné soudy povinny vyvarovat se paušálních (a v obecné rovině nevalidních) argumentů proti střídavé péči jako je útlý věk dítěte,...

    Svoboda projevu (exkluzivně pro předplatitele)

    Politický projev požívá nejvyšší ochrany, neboť možnost kohokoli vyjádřit se bez strachu z postihu k věcem veřejným a vynášet o nich hodnotící soudy je klíčová pro řádné...

    Vyloučení soudce (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní stížnost směřující proti usnesení soudu, kterým bylo rozhodnuto, že soudce není vyloučen z projednání a rozhodnutí věci, o níž má rozhodovat nebo v ní má činit úkony...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.