epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Jednací řád ze dne 16.12.2013 zeměměřického a katastrálního inspektorátu

    16.12.2013 | Sbírka:  ČÚZK-21732/2013-14 | Částka:  0/2013ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 359/1992 Sb.
    Aktivní derogace: 5561/2009-14, 4840/2006-14, ČÚZK 1851/2006-14, 2817/2005-14, 5085/2001-21, 3624/1999-21
    ČÚZK-21732/2013-14
    JEDNACÍ ŘÁD
    ZEMĚMĚŘICKÉHO A KATASTRÁLNÍHO INSPEKTORÁTU
    Český úřad zeměměřický a katastrální
    Pod sídlištěm 9/1800, 182 11 Praha 8 - Kobylisy
    V Praze dne 16. prosince 2013
    Český úřad zeměměřický a katastrální vydává podle § 3 odst. 1 písm. d) zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech, ve znění pozdějších předpisů, tento jednací řád zeměměřického a katastrálního inspektorátu:
    ČÁST PRVNÍ
    OBECNÁ USTANOVENÍ
    Čl. 1
    (1) Tento jednací řád zeměměřického a katastrálního inspektorátu (dále jen "jednací řád") vydává Český úřad zeměměřický a katastrální (dále jen "Úřad") pro potřebu podřízených zeměměřických a katastrálních inspektorátů (dále jen "inspektorát").
    (2) Jednací řád podrobněji stanoví postup inspektorátu při výkonu státní správy na úseku zeměměřictví a katastru nemovitostí v rámci působnosti vymezené ustanovením § 4 zákona č. 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech, ve znění pozdějších předpisů a dále postup při plnění dalších úkolů na úseku zeměměřictví podle zákona č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o zeměměřictví").
    (3) Jednací řád podrobněji upravuje postup inspektorátu zejména při
    a) kontrole výkonu státní správy katastru nemovitostí katastrálními úřady podle zákona č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon), (dále jen "katastrální zákon"),
    b) dohledu na ověřování výsledků zeměměřických činností, které jsou využívány pro katastr nemovitostí a státní mapové dílo,
    c) řízení o porušení pořádku na úseku zeměměřictví,
    d) udělování a odejímání úředního oprávnění k ověřování výsledků zeměměřických činností,
    e) řízení o odvoláních proti rozhodnutím katastrálních úřadů,
    f) vydávání průkazů ke vstupu na nemovitosti,
    g) vyřizování žádostí o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o svobodném přístupu k informacím"),
    h) plnění úkolů, kterými pověřuje inspektorát Úřad.
    (4) Jednací řád upravuje některé aspekty součinnosti inspektorátu a Úřadu a součinnosti inspektorátu a katastrálních úřadů.
    Čl. 2
    Úřední deska inspektorátu
    (1) Úřední deska musí být nepřetržitě veřejně přístupná. Obsah úřední desky se zveřejňuje i způsobem umožňujícím dálkový přístup.
    (2) Na úřední desce se zveřejňují oznámení, jiná úřední sdělení a informace stanovené platnými právními předpisy. Na úřední desce inspektorát dále uvede zejména umístění podatelny, vymezení úředních dnů a hodin, informace o webové stránce, adrese a elektronické adrese, včetně identifikátoru datové schránky (ID DS) a vzor žádosti o udělení úředního oprávnění s příslušnými přílohami.
    (3) Na úřední desce se dále zveřejní seznam katastrálních úřadů, včetně jejich katastrálních pracovišť, v obvodu územní působnosti inspektorátu, včetně adres sídel, a dále i rozsah působnosti inspektorátu podle § 4 zákona č. 359/1992 Sb.
    Základní pravidla postupu inspektorátu při výkonu státní správy na úseku zeměměřictví a katastru nemovitostí
    Čl. 3
    (1) Inspektorát při výkonu státní správy na úseku zeměměřictví a katastru nemovitostí postupuje v souladu se zákony a jinými právními předpisy, jakož i mezinárodními smlouvami, které jsou součástí právního řádu. Při své činnosti chrání zájmy České republiky, práva nabytá v dobré víře a oprávněné zájmy dotčených fyzických a právnických osob. Inspektorát při své činnosti postupuje v souladu se základními zásadami činnosti správních orgánů stanovenými v části první hlavě II zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "správní řád").
    (2) Inspektorát postupuje při vyřizování věci tak, aby byla vyřízena včas, bez zbytečných průtahů, hospodárně a v souladu s právními předpisy.
    (3) Působnost inspektorátu na stanoveném úseku státní správy (čl. 1 odst. 3) je vykonávána dle organizačního řádu prostřednictvím ředitele, zástupce ředitele a inspektorů.
    Čl. 4
    (1) Inspektorát postupuje v úzké součinnosti s Úřadem, katastrálními úřady, fyzickými a právnickými osobami a dalšími dotčenými subjekty tak, aby byl zjištěn skutečný stav věci nevzbuzující důvodné pochybnosti, a to v rozsahu, který je nezbytný pro soulad jeho úkonu s požadavky uvedenými v § 2 správního řádu. Dotčeným subjektům poskytuje v projednávané věci pomoc ve formě poučení o procesním postupu.
    (2) Inspektorát přejímá k vyřízení věci postoupené katastrálními úřady k dalšímu řízení s příslušnou dokumentací a s vyjádřením, zdůvodněním, případně návrhem. Pokud katastrální úřad, resp. katastrální pracoviště předloží věc bez příslušné dokumentace či svého stanoviska, je inspektorát povinen si uvedené materiály vyžádat.
    (3) Při výkonu činností ve smyslu čl. 1 odst. 3 může inspektorát nahlížet do všech dokladů uložených a dokumentovaných u katastrálního úřadu na všech jeho pracovištích včetně dokladů souvisejících se zeměměřickou činností fyzických a právnických osob. V této souvislosti je oprávněn na všech pracovištích katastrálního úřadu nahlížet i do evidencí vedených v automatizované podobě na počítači a využívat k tomu účelu technických prostředků pracovišť katastrálního úřadu. Rovněž je oprávněn pořizovat si kopie dokladů, žádat vyjádření a stanoviska katastrálního úřadu nebo kteréhokoliv z jeho pracovišť, požadovat opisy, výpisy nebo kopie ze souboru geodetických informací a ze souboru popisných informací, jakož i identifikace parcel jako veřejné listiny, srovnávací sestavení parcel, kopie jiných dokumentů eventuálně i datové soubory na nosičích dat.
    Čl. 5
    (1) Inspektorát zasílá ředitelům územně příslušných katastrálních úřadů na vědomí kopie výsledných odpovědí na podání směřující proti obsahu katastrálního operátu, příp. proti činnosti katastrálního úřadu, podle Opatření předsedy Úřadu vydaného dne 18. dubna 2005 pod č. j. 30/2005-14.
    (2) Inspektorát požaduje v odůvodněných případech, jejichž vlastní věcné řešení náleží do působnosti katastrálního pracoviště, na řediteli příslušného katastrálního úřadu zajištění systematického sledování dalšího osudu těchto případů a poskytnutí kopií klíčových dokumentů, vypovídajících o jejich konečném věcném řešení podle Opatření předsedy Úřadu vydaného dne 18. dubna 2005 pod č. j. 30/2005-14. Kopie dokumentu, kterým byl takový případ katastrálním úřadem (katastrálním pracovištěm) vyřízen konečným způsobem, je vždy součástí příslušného spisu inspektorátu pro daný případ.
    ČÁST DRUHÁ
    PŘEHLED PODÁNÍ
    Čl. 6
    Při příjmu podání inspektorát postupuje podle vlastního spisového řádu (§ 66 zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
    Čl. 7
    (1) Podání se posuzuje zásadně podle jeho obsahu, nikoliv pouze podle jeho názvu.
    (2) Podání se člení zejména na
    a) stížnosti ve smyslu § 175 správního řádu, kterými je napadáno nevhodné chování inspektorů nebo postup inspektorátu v dané věci nebo způsob jejího vyřizování inspektorátem nebo je požadováno přešetření způsobu vyřízení stížnosti katastrálním úřadem,
    b) odvolání proti rozhodnutím katastrálního úřadu,
    c) žádosti o obnovu řízení,
    d) podněty k přezkumnému řízení,
    e) žádosti o poskytnutí informací ve smyslu zákona o svobodném přístupu k informacím,
    f) jiná podání, a to zejména podání týkají se jiných subjektů než katastrálních úřadů v územní působnosti inspektorátu, např. úředně oprávněných zeměměřických inženýrů, dále dotazy všeobecného charakteru fyzických a právnických osob, jiných orgánů státní správy, např. Policie ČR, soudů, žádosti o vyjádření k žalobám směřujícím proti inspektorátu a zaslání správního spisu, žádosti Úřadu o zaslání správního spisu např. k přezkumnému řízení, Veřejného ochránce práv apod.,
    g) žádosti o ochranu před nečinností.
    Čl. 8
    Přehledy řízení
    (1) O vyřizování jednotlivých druhů podání a řízení vede inspektorát přehledy řízení (dále jen "Protokoly"), ve kterých průběžně zaznamenává průběh vyřizování věci.
    (2) Inspektorát vede
    a) Protokol "S", v němž je zachycen průběh vyřizování stížností ve smyslu § 175 správního řádu a peticí ve smyslu zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním,
    b) Protokol "J", v němž je zachycen průběh vyřizování jiných podání,
    c) Protokol "O", v němž je zachycen průběh odvolacích řízení a vyřizování ostatních opravných a dozorčích prostředků,
    d) Protokol "P", v němž je zachycen průběh řízení o porušení pořádku na úseku zeměměřictví,
    e) Protokol "K", v němž jsou zaznamenány kontroly inspektorátu prováděné na příslušných katastrálních úřadech a jejich pracovištích,
    f) Protokol "D", v němž jsou zaznamenány provedené dohledy na ověřování výsledků zeměměřických činností,
    g) Protokol "I", v němž je zachycen průběh vyřizování žádosti o poskytnutí informací ve smyslu zákona o svobodném přístupu k informacím,
    h) Protokol "N", v němž je zachycen průběh vyřizování ve věcech ochrany před nečinností.
    (3) Protokoly se vedou podle vzorů v příloze č. 1 až 8 k tomuto jednacímu řádu, a to pro celý inspektorát, vždy každý rok samostatně.
    (4) Pro zaevidování do určitého Protokolu není název podání směrodatným kritériem. Inspektorát posoudí podání vždy dle obsahu a bere přitom ohled na možné způsoby jeho vyřízení stanovené právním řádem.
    (5) Z Protokolů lze poskytovat informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím, pokud se na údaje zde vedené nevztahuje omezení práva na informace ve smyslu § 7 až § 12 tohoto zákona a zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
    Čl. 9
    (1) Není-li inspektorát věcně nebo místně příslušný k projednávání a vyřízení věci, neprodleně podání usnesením poznamenaným do spisu postoupí příslušnému inspektorátu nebo jinému příslušnému státnímu orgánu a uvědomí o postoupení věci toho, kdo podání učinil. Takové podání inspektorát eviduje v Protokolu "J", není-li v tomto předpisu stanoveno jinak.
    (2) Týká-li se podání obsahu katastrálního operátu, vyplývá-li z něho návrh na změnu jeho obsahu a podání má všechny náležitosti návrhu na opravu chyby v katastrálním operátu (§ 37 odst. 2 správního řádu), inspektorát ho postoupí příslušnému katastrálnímu pracovišti k přímému vyřízení jako návrh na opravu chyby ve smyslu § 36 katastrálního zákona. O postoupení podání se stručným poučením uvědomí toho, kdo podání učinil. V případě, že podání nemá všechny náležitosti návrhu na opravu chyby v katastrálním operátu, inspektorát sám podání vyřídí tak, že podatele svým dopisem poučí, kdo a u kterého orgánu může podat návrh na opravu chyby a s jakými obsahovými náležitostmi. Obdobně postupuje inspektorát při uplatnění námitky proti obnovenému katastrálnímu operátu ve smyslu § 45 odst. 3 katastrálního zákona. Taková podání inspektorát eviduje v Protokolu "J".
    Čl. 10
    (1) Každé podání a další písemnosti týkající se činnosti inspektorátu podle čl. 1 odst. 3 a vztahující se k téže věci, tvoří spis, který obsahuje náležitosti uvedené v § 17 správního řádu. Spis obsahuje vždy veškeré listiny (příp. jejich kopie), které jsou podkladem pro vyřízení věci, a to i po konečném vyřízení. Nelze-li tuto povinnost splnit, musí být po konečném vyřízení věci součástí spisu alespoň seznam podkladů s uvedením, kde jsou založeny. V případě jakékoliv následné manipulace se spisem (např. postoupení spisu soudu, Úřadu), inspektorát vždy zajistí doplnění spisu o všechny podklady, ze kterých při vyřizování věci vycházel.
    (2) Jednotlivé listiny obsažené ve spisu jsou průběžně číslovány v pořadí dle data vložení do spisu, a to uvedením spisové značky s příslušným pořadovým číslem v pravém horním rohu první stránky listiny. Spis musí obsahovat soupis všech svých součástí včetně příloh, s určením data, kdy byly do spisu vloženy.
    (3) Spis lze vést i v elektronické podobě prostřednictvím Komplexní elektronické spisové služby ČÚZK.
    Čl. 11
    Spisová značka a číslo jednací
    (1) Pro určení původce ve spisové značce se zavádějí tyto zkratky jednotlivých inspektorátů:
    a) pro Zeměměřický a katastrální inspektorát v Brně "ZKI BR",
    b) pro Zeměměřický a katastrální inspektorát v Českých Budějovicích "ZKI CB",
    c) pro Zeměměřický a katastrální inspektorát v Liberci "ZKI LI",
    d) pro Zeměměřický a katastrální inspektorát v Opavě "ZKI OP",
    e) pro Zeměměřický a katastrální inspektorát v Pardubicích "ZKI PA",
    f) pro Zeměměřický a katastrální inspektorát v Plzni "ZKI PL",
    g) pro Zeměměřický a katastrální inspektorát v Praze "ZKI PR".
    (2) Každý spis se opatří spisovou značkou. Spisová značka se skládá z označení určeného původce (ZKI, včetně zkratky dle odstavce 1), dále následuje pomlčka, označení příslušného Protokolu (čl. 8 odst. 2), pomlčka, pořadové číslo příslušného Protokolu, lomítko, číslo odpovídající pořadí doručení původního podání podle podacího deníku, lomítko a úplné číslo letopočtu. Např. spisová značka ZKI XX-O-10/100/2014 znamená, že se jedná o desáté řízení o odvolání vedené inspektorátem v XX v roce 2014 a podání (odvolání) bylo inspektorátu dle podacího deníku doručeno jako sté v roce 2014.
    (3) Jedná-li se znovu o podání ve věci, která byla vyřízena nebo o které bylo pravomocně rozhodnuto, a spis byl uzavřen, dostane další následující podání (např. návrh na obnovu řízení) novou spisovou značku, přitom se uvede vzájemná souvislost spisů na spisovém obalu i v Protokolu.
    (4) Spisová značka a k ní připojené pořadové číslo písemnosti nebo vyhotoveného rozhodnutí v časové posloupnosti vyhotovení či zařazení do spisu tvoří číslo jednací (např. č. j. ZKI XX-O-10/100/2014-1).
    (5) Číslem jednacím se označí všechny stejnopisy rozhodnutí, všechny písemnosti, jež mají být vypraveny, jakož i obálky a doručenky (dodejky).
    Čl. 12
    Podepisování písemností
    (1) V případě, že prvopis (originál) dokumentu (písemnosti) vzniká v listinné podobě, podpisem se rozumí vlastnoruční podpis oprávněné úřední osoby. V případě, že je prvopis (originál) dokumentu (písemnosti) vyhotoven v elektronické podobě, podpisem se rozumí uznávaný elektronický podpis.
    (2) Rozhodnutí ve věci a písemnosti odesílané Úřadu podepisuje ředitel inspektorátu; v případě jeho nepřítomnosti pověřený zástupce. Pověřený zástupce se podepisuje tak, že ke svému jménu připojí "v zastoupení ředitele inspektorátu".
    (3) Protokol o kontrole (čl. 17 odst. 1) a protokol o dohledu (čl. 27 odst. 1) podepisuje inspektor, který kontrolu nebo dohled vykonal. Podpis tohoto inspektora lze nahradit doložkou "vlastní rukou" nebo zkratkou "v. r." u příjmení inspektora a doložkou "Za správnost vyhotovení:" s uvedením jména, příjmení a podpisu úřední osoby, která odpovídá za písemné vyhotovení protokolu. Vyřízení námitek proti kontrolnímu zjištění v protokolu o kontrole či protokolu o dohledu podepisuje ředitel inspektorátu, případně jím pověřený zástupce.
    (4) Nestanoví-li ředitel inspektorátu jinak, ostatní písemnosti (včetně usnesení) mohou podepisovat jednotliví inspektoři.
    Čl. 13
    Doručování
    (1) Doručování písemností je upraveno v § 19 až § 26 správního řádu.
    (2) Při odesílání dokumentů inspektorát postupuje podle vlastního spisového řádu (§ 66 zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
    ČÁST TŘETÍ
    POSTUPY V RÁMCI VÝKONU PŮSOBNOSTI INSPEKTORÁTU
    HLAVA I
    POSTUP PŘI KONTROLE VÝKONU STÁTNÍ SPRÁVY KATASTRU NEMOVITOSTÍ, TVORBY A OBNOVY STÁTNÍHO MAPOVÉHO DÍLA
    Čl. 14
    Inspektorát kontroluje v rámci své věcné a místní příslušnosti činnost jednotlivých katastrálních úřadů. Inspektorát při kontrole katastrálních úřadů postupuje podle zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), (dále jen "kontrolní řád").
    Čl. 15
    (1) Tuto kontrolní činnost inspektorát vykonává na základě plánů kontrol a podle pokynů Úřadu s přihlédnutím k poznatkům z řešených podání a dalších vlastních zjištění, týkajících se postupu prací při vedení katastru nemovitostí a tvorby a obnovy státního mapového díla. Kontrolu může inspektorát provést také např. na žádost jiného státního orgánu či z jiného vnějšího podnětu.
    (2) Plán kontrol sestavuje zástupce ředitele inspektorátu pro každé pololetí běžného kalendářního roku tak, aby v průběhu každého pololetí byly inspektory prověřeny hlavní oblasti činnosti katastrálních úřadů v rámci územní působnosti inspektorátu. Každé katastrální pracoviště musí být inspektorátem kontrolováno alespoň dvakrát za běžný kalendářní rok.
    (3) Při plánování a provádění kontroly inspektorát využívá osnovu rozboru kontrolní činnosti, jejíž vzor je uveden v příloze č. 11 k tomuto jednacímu řádu.
    Čl. 16
    (1) Ředitel inspektorátu vydá každému inspektorovi, včetně své osoby, písemné pověření ke kontrole katastrálních úřadů ve smyslu § 4 kontrolního řádu, a to vždy na začátku kalendářního roku, nejpozději však před první kontrolou v daném kalendářním roce, kterou má konkrétní inspektor vykonat. Pověření ke kontrole slouží jako doklad o oprávněnosti konkrétního inspektora vykonávat kontrolu činnosti jednotlivých katastrálních úřadů a jejich pracovišť na úseku státní správy katastru nemovitostí a tvorby a obnovy státního mapového díla.
    (2) Pověření ke kontrole musí minimálně obsahovat
    a) označení inspektorátu,
    b) jméno, příjmení a osobní evidenční číslo kontrolujícího (inspektora, jemuž je pověření vydáváno),
    c) označení kontrolovaných katastrálních úřadů (včetně jejich pracovišť),
    d) předmět kontroly,
    e) jméno, příjmení a podpis ředitele inspektorátu, který pověření vydal,
    f) datum vydání.
    Vzor pověření ke kontrole je uveden v příloze č. 9 k tomuto jednacímu řádu.
    Čl. 17
    (1) O výsledcích provedené kontroly inspektorát pořizuje protokol o kontrole s minimálními náležitostmi stanovenými v § 12 odst. 1 kontrolního řádu, a to ve lhůtě stanovené v § 12 odst. 2 kontrolního řádu. Při zjištění porušení závazných právních nebo technických předpisů upravujících správu katastru nemovitostí, obnovu katastrálního operátu a tvorbu a obnovu státního mapového díla, uloží inspektorát v protokolu o kontrole opatření k odstranění zjištěných závad a nelze-li je odstranit okamžitě, stanoví lhůtu k jejich odstranění. Katastrální úřad nebo katastrální pracoviště jsou povinny, je-li tak stanoveno v protokolu o kontrole, písemně nahlásit inspektorátu ve lhůtě stanovené inspektorátem odstranění závad. Zjistí-li inspektorát následně při své činnosti, že kontrolovaný subjekt zjištěné závady neodstranil, oznámí to inspektorát Úřadu v rozboru kontrolní činnosti (čl. 20 odst. 1) za předmětné období. Považuje-li to za vhodné, může inspektorát zjištěné závady oznámit Úřadu bezodkladně.
    (2) Stejnopis protokolu o kontrole inspektorát doručí kontrolovanému katastrálnímu úřadu. V případě, že předmětem kontroly byla činnost konkrétního katastrálního pracoviště, stejnopis protokolu o kontrole inspektorát doručí danému pracovišti a zároveň příslušnému katastrálnímu úřadu, jehož je kontrolované pracoviště organizační jednotkou. Při doručování postupuje podle § 19 a násl. správního řádu.
    (3) Námitky (§ 13 kontrolního řádu) kontrolovaného katastrálního úřadu (katastrálního pracoviště) proti kontrolnímu zjištění uvedenému v protokolu o kontrole se vyřizují podle § 14 kontrolního řádu. O vyřízení námitek se nevydává žádné formální rozhodnutí.
    (4) Považuje-li to kontrolující inspektor za vhodné, závěry z kontroly, včetně navržených opatření k odstranění nedostatků, projedná s ředitelem kontrolovaného katastrálního pracoviště, příp. zástupcem ředitele nebo s pověřeným zaměstnancem katastrálního pracoviště. K jednání mohou být přizváni i další zaměstnanci. S ředitelem příslušného katastrálního úřadu se závěry z kontroly katastrálního pracoviště projednávají, vymíní-li si to ředitel příslušného katastrálního úřadu či to kontrolující považuje za vhodné. V případě provádění kontroly přímo na katastrálním úřadě se postupuje obdobně.
    Čl. 18
    (1) V případě, že inspektorát zjistí při své činnosti závažné porušení obecně závazných právních nebo technických předpisů upravujících správu katastru nemovitostí, obnovu katastrálního operátu, tvorbu a obnovu státního mapového díla, soustavné porušování interních předpisů resortu zeměměřictví a katastru nemovitostí, uloží opatření k odstranění zjištěných závad a nedostatků a stanoví přiměřenou lhůtu k jejich odstranění. V případě zjištění takových nedostatků v činnosti kteréhokoliv pracoviště katastrálního úřadu inspektorát doručí stejnopis protokolu o kontrole na vědomí Úřadu.
    (2) Na základě kontrolního zjištění je inspektorát oprávněn zastavit nekvalitní provádění prací, popř. užití jiných chybných výsledků, v rámci správy a vedení katastru nemovitostí. O učiněném opatření je povinen neprodleně informovat ředitele dotčeného katastrálního úřadu, ředitele dotčeného katastrálního pracoviště a ředitele odboru kontroly a dohledu Úřadu.
    Čl. 19
    V případě nesouhlasu katastrálního úřadu s navrženým způsobem odstranění závad postoupí inspektorát případ k řešení Úřadu, a to vždy se stejnopisem protokolu o kontrole, písemným vyjádřením katastrálního úřadu, písemným vyjádřením inspektorátu a případnými materiály, které by přispěly k objasnění věci.
    Čl. 20
    (1) Poznatky z kontrol a dohledů (čl. 24 až 28) inspektorát zahrne do pololetních rozborů kontrolní činnosti (dále jen "rozbory"). Součástí těchto rozborů jsou i návrhy na zjednání nápravy zjištěných nedostatků, jde-li o nedostatky plošného charakteru (např. byly zjištěny na více pracovištích), velkého rozsahu (např. odstranění si vyžádá delší časové období), jde-li o neodstranění dříve zjištěných nedostatků nebo jde-li o případy, kdy by vzhledem k praxi bylo vhodné iniciovat změnu zastaralých interních předpisů a pokynů, apod. Rozbory se vyhotoví podle osnovy uvedené v příloze č. 11 k tomuto jednacímu řádu. Při vyhotovování rozboru má být inspektorát veden snahou sdělit obecné poznatky z kontrolní činnosti stručnou formou tak, aby bylo možné učinit závěr o stavu výkonu státní správy katastru nemovitostí katastrálními úřady.
    (2) Rozbory spolu se statistickými údaji v tabulce, jejíž vzor je uveden v příloze č. 12 k tomuto jednacímu řádu, inspektorát doručí v elektronické podobě Úřadu vždy do 14 kalendářních dnů po uplynutí každého pololetí. V tabulce se statistické údaje vyplňují vždy pro celý kalendářní rok vzestupným způsobem (viz vysvětlivky v příloze č. 12 k tomuto jednacímu řádu), v textové části rozboru se uvedou statistické údaje pro konkrétní pololetí. K 31. březnu a 30. září kalendářního roku inspektorát vyhotoví pouze tabulku se statistickými údaji a do 7 pracovních dnů měsíce následujícího po ukončení čtvrtletí ji doručí v elektronické podobě Úřadu.
    (3) Obecné informace o výsledcích kontrol vždy za kalendářní rok k 31. prosinci inspektorát zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup (§ 26 kontrolního řádu), a to nejpozději do 31. ledna následujícího kalendářního roku. Takto zveřejňovaná informace minimálně obsahuje označení kontrolního orgánu, vymezení druhu, předmětu či oblasti kontrol, druhové vymezení kontrolovaných osob, počet kontrol provedených v kalendářním roce a výsledky kontrol, alespoň v rozsahu nejčastějších či nejzávažnějších pochybení.
    Čl. 21
    Inspektorát vede evidenci o kontrolách výkonu státní správy na úseku katastru nemovitostí v Protokolu kontrol (Protokol "K"), jehož vzor je uveden v příloze č. 5 k tomuto jednacímu řádu.
    HLAVA II
    POSTUP PŘI VYŘIZOVÁNÍ STÍŽNOSTÍ A JINÝCH PODÁNÍ
    Čl. 22
    (1) Při vyřizování stížností postupuje inspektorát v souladu s § 175 správního řádu.
    (2) Je-li doručeno podání nazvané jako stížnost, inspektorát bez ohledu na jeho název nejdříve přezkoumá, zda se nejedná o jiný procesní úkon, zejména podnět k opatření proti nečinnosti (§ 80 správního řádu) nebo opravný prostředek, přičemž bere v potaz zejména možnosti právní úpravy stanovené v § 175 správního řádu. Dojde-li inspektorát k závěru, že podání je jiným procesním úkonem než označenou stížností podle § 175 správního řádu, sdělí podateli, jak podání vyhodnotil a jak s ním bude nadále nakládat.
    (3) Inspektorát vede evidenci stížností v Protokolu stížností (Protokol "S"), jehož vzor je uveden v příloze č. 1 k tomuto jednacímu řádu.
    (4) Je-li inspektorátu doručena stížnost, ze které nelze zjistit, kdo je stěžovatelem ("anonymní stížnost"), vyřizování takového podání nespadá pod režim § 175 správního řádu. Nelze-li ve věci popsané v anonymní stížnosti zahájit řízení z úřední povinnosti, inspektorát věc usnesením odloží.
    (5) Je-li inspektorátu doručena stížnost, kterou stěžovatel napadá nevhodné chování zaměstnanců či postup konkrétního pracoviště katastrálního úřadu, bezodkladně ji usnesením postoupí k vyřízení příslušnému katastrálnímu úřadu a současně o tom uvědomí stěžovatele. Takové podání inspektorát eviduje v Protokolu "S".
    (6) Inspektorát je příslušný k vyřizování žádostí o přešetření způsobu vyřízení stížnosti ve smyslu § 175 odst. 7 správního řádu, kterými je napadán způsob vyřízení stížnosti katastrálním úřadem.
    Čl. 23
    Při vyřizování jiných podání se postupuje podle správního řádu. Inspektorát vede evidenci jiných podání v Protokolu jiných podání (Protokol "J"), jehož vzor je uveden v příloze č. 2 k tomuto jednacímu řádu.
    HLAVA III
    POSTUP PŘI DOHLEDU NA OVĚŘOVÁNÍ VÝSLEDKŮ ZEMĚMĚŘICKÝCH ČINNOSTÍ, KTERÉ JSOU VYUŽÍVÁNY PRO KATASTR NEMOVITOSTÍ A STÁTNÍ MAPOVÉ DÍLO
    Čl. 24
    Dohledem na ověřování výsledků zeměměřických činností, které jsou využívány pro katastr nemovitostí a státní mapové dílo (dále jen "dohled"), se rozumí posuzování vybraných zeměměřických činností (§ 3, § 4 a § 5 zákona o zeměměřictví) z hlediska odborné úrovně, dosažení předepsané přesnosti a správnosti a úplnosti náležitostí podle obecně závazných právních předpisů. Dohledu jsou podrobeny fyzické osoby ověřující výsledky zeměměřických činností ve smyslu § 12 odst. 1 písm. a) zákona o zeměměřictví (dále jen "ověřovatelé"). Inspektorát při dohledu postupuje podle kontrolního řádu.
    Čl. 25
    (1) Inspektorát vykoná dohled z vlastního podnětu, podle svého plánu kontrol (čl. 15 odst. 2) nebo na návrh Úřadu.
    (2) Inspektorát posoudí, zda dohled vykoná z podnětu katastrálního úřadu, katastrálního pracoviště, Zeměměřického úřadu nebo jiného státního orgánu či fyzické nebo právnické osoby. Pokud podnětu vyhoví, musí být subjekt, který podnět podal, stručně informován o základních zjištěních. Nevyhoví-li podnětu, inspektorát se stručným odůvodněním odpoví, že dohled nevykoná.
    Čl. 26
    (1) Dohled vykonávají inspektoři, kteří jsou k této činnosti zmocněni pracovním zařazením nebo které k této činnosti zmocnil ředitel inspektorátu. Ředitel inspektorátu vydá každému inspektorovi, včetně své osoby, písemné pověření k provedení dohledu nad konkrétním ověřovatelem ve smyslu § 4 kontrolního řádu. Pověření k provádění dohledu slouží jako doklad o oprávněnosti konkrétního inspektora vykonat dohled nad konkrétním ověřovatelem.
    (2) Pověření k dohledu musí minimálně obsahovat
    a) označení inspektorátu,
    b) jméno, příjmení a osobní evidenční číslo inspektora, jemuž je pověření k dohledu vydáváno,
    c) jméno, příjmení ověřovatele, nad kterým má být vykonán dohled, a číslo oprávnění (číslo položky zápisu ověřovatele v seznamu vedeném Úřadem),
    d) předmět dohledu (např. s odkazem na konkrétní výsledky zeměměřických činností),
    e) jméno, příjmení a podpis ředitele inspektorátu, který pověření vydal,
    f) datum vydání.
    Vzor pověření k dohledu je uveden v příloze č. 10 k tomuto jednacímu řádu.
    Čl. 27
    (1) O výsledcích provedeného dohledu inspektorát pořizuje protokol o dohledu s minimálními náležitostmi stanovenými v § 12 odst. 1 kontrolního řádu, a to ve lhůtě stanovené v § 12 odst. 2 kontrolního řádu.
    (2) Stejnopis protokolu o dohledu inspektorát doručí dotčenému ověřovateli. Při doručování inspektorát postupuje podle § 19 a násl. správního řádu.
    (3) Zdůvodněné písemné námitky (§ 13 kontrolního řádu) ověřovatele proti kontrolnímu zjištění uvedenému v protokolu o dohledu se vyřizují podle § 14 kontrolního řádu s tím, že o vyřízení námitek se nevydává žádné formální rozhodnutí. Nezdůvodněné námitky inspektorát bez dalšího projednání zamítne.
    (4) Je-li do vyřízení námitek s ověřovatelem zahájeno správní řízení o porušení pořádku na úseku zeměměřictví, inspektorát může vyřídit námitky v rámci tohoto správního řízení (§ 14 odst. 3 kontrolního řádu).
    (5) Pokud výsledky dohledu nasvědčují tomu, že došlo k porušení pořádku na úseku zeměměřictví, inspektorát postupuje podle čl. 29 až 32. a zahájí správní řízení o porušení pořádku na úseku zeměměřictví.
    Čl. 28
    (1) Obecné informace o výsledcích dohledů vždy za kalendářní rok k 31. prosinci inspektorát zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup (§ 26 kontrolního řádu), a to nejpozději do 31. ledna následujícího kalendářního roku. Takto zveřejňovaná informace obsahuje minimálně označení kontrolního orgánu, vymezení předmětu dohledů, počet dohledů vykonaných v kalendářním roce a jejich výsledky alespoň v rozsahu nejčastějších či nejzávažnějších pochybení. Při zveřejňování těchto informací inspektorát dbá právními předpisy poskytované ochrany některých informací a údajů (např. osobní údaje, ochrana osobnosti, presumpce neviny).
    (2) O vykonaných dohledech vede inspektorát evidenci v Protokolu dohledů (Protokol "D"), jehož vzor je uveden v příloze č. 6 k tomuto jednacímu řádu.
    HLAVA IV
    POSTUP PŘI ŘÍZENÍ O PORUŠENÍ POŘÁDKU NA ÚSEKU ZEMĚMĚŘICTVÍ
    Čl. 29
    (1) Porušení pořádku na úseku zeměměřictví (dále jen "porušení pořádku") je upraveno v § 17a až § 17c zákona o zeměměřictví buď jako přestupek nebo jako jiný správní delikt.
    (2) Pro řízení o porušení pořádku platí ustanovení správního řádu, a pokud se jedná o přestupek také ustanovení zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o přestupcích").
    Čl. 30
    (1) Inspektorát zahajuje řízení o porušení pořádku z moci úřední. Podkladem pro zahájení řízení je oznámení Úřadu, katastrálního úřadu, katastrálního pracoviště nebo jiného státního orgánu, fyzické nebo právnické osoby, poznatek z vlastní činnosti inspektorátu nebo postoupení věci orgánem činným v trestním řízení. Před samotným zahájením (§ 46 správního řádu) inspektorát prověří existenci důvodů pro zahájení řízení o porušení pořádku.
    (2) Je-li ve věci nařízeno ústní jednání, sepíše inspektorát o ústním jednání protokol s náležitostmi dle § 18 správního řádu. Protokol po přečtení podepisují všechny osoby, které se jednání zúčastnily, přičemž dotčené osoby podepisují každou jednotlivou stranu protokolu. Protokol se založí do spisu. Kromě protokolu lze též pořídit obrazový nebo zvukový záznam. V případě přestupku na úseku zeměměřictví inspektorát nařídí ústní jednání vždy (§ 74 odst. 1 zákona o přestupcích).
    (3) Před rozhodnutím ve věci je inspektorát povinen posoudit zejména, zda došlo k porušení pořádku, zda ho spáchal obviněný, zda ho obviněný, který je fyzickou osobou, spáchal při své podnikatelské činnosti či nikoliv, zda se jedná o zaviněné jednání (jde-li o přestupek), zda odpovědnost za spáchání deliktu nezanikla (§ 17a odst. 3 a § 17b odst. 3 zákona o zeměměřictví). Při stanovení výše pokuty přihlédne inspektorát k závažnosti protiprávního jednání, zejména k jeho rozsahu, délce trvání, k okolnostem, za nichž k němu došlo, k opakovanému jednání, k významu a rozsahu jeho následků, k rozsahu způsobené škody, zda a jak se odpovědná osoba přičinila o odstranění nebo zmírnění škodlivých následků správního deliktu. Současně přihlédne k osobním a majetkovým poměrům obviněného.
    (4) Rozhodnutí o porušení pořádku musí splňovat obecné náležitosti stanovené v § 68 a násl. správního řádu. Výroková část rozhodnutí musí obsahovat rozhodnutí ve věci (kdo se dopustil, jakým jednáním, jakého porušení pořádku, výše a způsob úhrady pokuty) s uvedením ustanovení, podle kterého bylo rozhodnuto (§ 68 odst. 2 správního řádu). Výrok rozhodnutí, jímž je obviněný uznán vinným z přestupku na úseku zeměměřictví, musí obsahovat navíc náležitosti podle § 77 zákona o přestupcích, tj. popis skutku s označením místa a času jeho spáchání, vyslovení viny, výši pokuty, popřípadě rozhodnutí o upuštění od uložení sankce a způsob úhrady pokuty. V odůvodnění inspektorát uvede, které skutečnosti byly podkladem rozhodnutí, jakým způsobem hodnotil důkazy, jak se vypořádal s návrhy a námitkami účastníka a jeho vyjádřením k podkladům rozhodnutí a na základě jakého výkladu právních předpisů rozhodoval (§ 68 odst. 3 správního řádu). Rozhodnutí musí obsahovat řádné poučení o odvolání, v jaké lhůtě je možno se odvolat, od kterého dne se tato lhůta počítá, kdo o odvolání rozhoduje a u kterého orgánu se odvolání podává (§ 68 odst. 5 správního řádu).
    (5) Uložená pokuta je příjmem státního rozpočtu České republiky, vybírá a vymáhá ji příslušný celní úřad.
    (6) Stejnopis rozhodnutí o porušení pořádku doručí inspektorát účastníku řízení. Stejnopis pravomocného rozhodnutí s vyznačenou doložkou právní moci inspektorát zašle na vědomí Úřadu a dále také inspektorátu, v jehož územní působnosti má daná osoba sídlo či trvalý pobyt. Byla-li uložena pokuta, inspektorát zašle stejnopis rozhodnutí s vyznačenou doložkou právní moci a doložkou vykonatelnosti příslušnému celnímu úřadu.
    Čl. 31
    Po nabytí právní moci rozhodnutí inspektorát zpracuje textový počítačový soubor obsahující znění pravomocného rozhodnutí tak, že vyhotoví jeho anonymizovanou verzi (tj. bez osobních a dalších údajů, na jejichž základě by bylo možné zjistit dotčenou osobu, které byla uložena pokuta). Tuto anonymizovanou verzi rozhodnutí inspektorát zašle v elektronické podobě Úřadu.
    Čl. 32
    O průběhu řízení o porušení pořádku vede inspektorát evidenci v Protokolu porušení pořádku na úseku zeměměřictví (Protokol "P"), jehož vzor je uveden v příloze č. 4 k tomuto jednacímu řádu.
    HLAVA V
    POSTUP VE VĚCI UDĚLENÍ, ZÁNIKU A ODEJMUTÍ ÚŘEDNÍHO OPRÁVNĚNÍ K OVĚŘOVÁNÍ VÝSLEDKŮ ZEMĚMĚŘICKÝCH ČINNOSTÍ
    Čl. 33
    Udělení úředního oprávnění
    (1) Inspektorát přijímá písemné žádosti fyzických osob o udělení úředního oprávnění pro ověřování výsledků zeměměřických činností podle § 13 odst. 1 písm. a) až c) zákona o zeměměřictví.
    (2) Na požádání poskytne inspektorát tiskopis žádosti, jejíž vzor je v přílohách č. 13 a 16 k tomuto jednacímu řádu. Vzory povinných příloh k žádosti, tj. potvrzení o odborné praxi a přehled výsledků zeměměřických činností, jsou stanoveny v přílohách č. 14, 15 a 17 k tomuto jednacímu řádu.
    (3) Inspektorát zaeviduje přijatou žádost a zašle ji Úřadu k rozhodnutí.
    (4) Inspektorát při postupu v tomto řízení použije správní řád subsidiárně.
    (5) Inspektorát při své činnosti využívá seznam ověřovatelů, vedený a průběžně aktualizovaný Úřadem, který je k dispozici ve verzi celorepublikového seznamu, a každý může do něho nahlížet.
    (6) U inspektorátu je k nahlédnutí zkušební řád v aktuálním znění vydaný Úřadem, který upravuje postup při zkoušce odborné způsobilosti ve smyslu § 14a zákona o zeměměřictví.
    Čl. 34
    Zánik a odejmutí úředního oprávnění
    (1) Inspektorát předkládá Úřadu zdůvodněný písemný návrh na odejmutí úředního oprávnění (§ 15 odst. 5 zákona o zeměměřictví).
    (2) Návrh na odejmutí úředního oprávnění podá inspektorát zejména v případě, že se ověřovatel dopustil závažného (pokuta byla uložena v horní polovině zákonem stanovené sazby) nebo opakovaného (dopustil se porušení pořádku v době do tří let od právní moci rozhodnutí, kterým mu byla uložena pokuta za předchozí porušení pořádku ve smyslu § 17c odst. 1 zákona o zeměměřictví) porušení pořádku ve smyslu § 17a a § 17b zákona o zeměměřictví. Návrh podá inspektorát i v případech, dozví-li se, že jsou zřejmě splněny podmínky pro odejmutí úředního oprávnění podle § 15 odst. 2 a 4 zákona o zeměměřictví.
    (3) Návrh inspektorátu na odejmutí úředního oprávnění musí obsahovat jméno, příjmení a titul ověřovatele, číslo položky zápisu ověřovatele v seznamu vedeném Úřadem, rozsah oprávnění, zdůvodnění a návrh doby, na kterou inspektorát doporučuje úřední oprávnění odejmout. Návrh musí být doložen pravomocnými rozhodnutími o porušení pořádku a dalšími doklady, které odůvodňují podání návrhu. Inspektorát při postupu v tomto řízení použije správní řád subsidiárně.
    (4) O odejmutí rozhoduje Úřad, který zašle inspektorátu na vědomí své rozhodnutí.
    (5) Dozví-li se inspektorát při své činnosti skutečnosti nasvědčující tomu, že úřední oprávnění zaniklo podle § 15 odst. 1 zákona o zeměměřictví, oznámí to Úřadu.
    HLAVA VI
    POSTUP PŘI VYDÁVÁNÍ ÚŘEDNÍCH A SLUŽEBNÍCH PRŮKAZŮ KE VSTUPU NA NEMOVITOSTI
    Čl. 35
    (1) Inspektorát přijímá a posuzuje žádosti fyzických a právnických osob o vydání úředního průkazu prokazujícího oprávnění vstupovat a vjíždět při výkonu zeměměřických činností na nemovitosti (§ 7 zákona o zeměměřictví). Úřední průkazy mají platnost pro celé území ČR.
    (2) Při vydávání úředních a služebních průkazů ke vstupu na nemovitosti inspektorát postupuje podle § 151 správního řádu.
    Čl. 36
    (1) Žádost musí být písemná a musí obsahovat jméno a příjmení, datum narození a adresu trvalého pobytu osoby, pro kterou má být úřední průkaz vydán. Dále musí obsahovat údaje o tom, že tato osoba splňuje podmínky ve smyslu § 7 odst. 1 zákona o zeměměřictví, tj. jedná se o osobu oprávněnou vykonávat zeměměřické činnosti - § 3 odst. 3 a 4 zákona o zeměměřictví (vzor žádosti viz příloha č. 18 k tomuto jednacímu řádu). K žádosti se přiloží úředně ověřená kopie dokladu o ukončeném středoškolském nebo vysokoškolském vzdělání zeměměřického směru.
    (2) Inspektorát přezkoumá přijatou žádost, a pokud ji shledá důvodnou a oprávněnou, vydá úřední průkaz. O podaných žádostech a způsobu jejich vyřízení vede inspektorát jednoduchou evidenci, kterou průběžně aktualizuje. Při vydávání úředních průkazů a vedení evidence postupuje inspektorát v souladu s Opatřením předsedy Úřadu č. j. 626/1995-12 ze dne 22. února 1995, ve znění pozdějších předpisů.
    (3) O vydání průkazu inspektorát učiní záznam do spisu, který obsahuje náležitosti uvedené v § 67 odst. 2 správního řádu, přičemž místo odůvodnění se v záznamu uvede seznam podkladů rozhodnutí. Shledá-li inspektorát, že pro vydání úředního průkazu nebyly splněny zákonné podmínky, žádost zamítne písemným rozhodnutím s náležitostmi dle § 68 správního řádu.
    (4) V případě ohlášení ztráty nebo zcizení úředního průkazu vystaví inspektorát jeho duplikát. Duplikát úředního průkazu se označí v záhlaví slovem "duplikát" a přidělí se mu stejné číslo, jako měl původní průkaz.
    Čl. 37
    Při vydávání služebních průkazů pro své zaměstnance ve smyslu § 7 odst. 2 zákona o zeměměřictví postupuje inspektorát přiměřeně podle předcházejících odstavců. Služební průkaz zaměstnanec odevzdá při skončení pracovního poměru.
    HLAVA VII
    POSTUP PŘI VYŘIZOVÁNÍ OPRAVNÝCH A DOZORČÍCH PROSTŘEDKŮ A OCHRANĚ PŘED NEČINNOSTÍ
    Řízení o odvoláních proti rozhodnutím katastrálních úřadů
    Čl. 38
    (1) Místně příslušný inspektorát vede řízení a rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutím katastrálních úřadů, a to zejména proti rozhodnutím
    a) o opravě chyb v katastrálním operátu podle § 36 odst. 4 katastrálního zákona,
    b) o námitkách proti obnovenému katastrálnímu operátu podle § 45 odst. 3 katastrálního zákona,
    c) o správních deliktech podle § 57 a násl. katastrálního zákona,
    d) o obnově řízení či zamítnutí žádosti o obnovu řízení podle § 100 správního řádu,
    e) o zrušení nebo změně rozhodnutí v přezkumném řízení, kterým katastrální úřad vyhověl podnětu účastníka v plném rozsahu, podle § 95 odst. 2 správního řádu,
    f) o zastavení řízení podle § 66 správního řádu a § 15 odst. 3 katastrálního zákona,
    g) o přerušení řízení podle § 64 správního řádu,
    h) o předběžném opatření podle § 61 správního řádu,
    i) o pořádkové pokutě podle § 62 správního řádu,
    j) o změně hranice katastrálního území,
    k) ve věcech správních poplatků podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád"),
    l) o odmítnutí žádosti o podání informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím.
    (2) V řízeních o odvoláních postupuje inspektorát podle správního řádu. V řízeních o odvoláních proti rozhodnutím katastrálních úřadů uvedeným v odstavci 1 písm. k) postupuje inspektorát podle daňového řádu.
    Čl. 39
    (1) Je-li odvolání podáno přímo inspektorátu jako odvolacímu orgánu, inspektorát ho neprodleně postoupí katastrálnímu úřadu, který vydal rozhodnutí napadené odvoláním, a uvědomí o tom odvolatele.
    (2) Je-li inspektorátu postoupeno katastrálním úřadem odvolání a z přiloženého spisového materiálu je zřejmé, že katastrální úřad nepostupoval podle § 86 odst. 2 správního řádu a nezaslal stejnopis podaného odvolání k vyjádření všem účastníkům, kteří se mohli proti rozhodnutí odvolat, inspektorát vrátí věc katastrálnímu úřadu ke splnění povinností stanovených v § 86 odst. 2 a § 88 správního řádu. Případná evidence takového podání se v Protokolu "O" označí jako mylné řízení a po doručení doplněného spisu se věc do tohoto protokolu zaeviduje pod novou spisovou značkou.
    Čl. 40
    (1) V případě, že inspektorát odvolání zamítl a rozhodnutí katastrálního úřadu potvrdil, vyznačí doložku právní moci i na rozhodnutí katastrálního úřadu. Pokud inspektorát rozhodnutí katastrálního úřadu svým rozhodnutím změnil, vyznačí nabytí právní moci i na rozhodnutí katastrálního úřadu s tím, že pod doložkou právní moci uvede text "ve znění rozhodnutí Zeměměřického a katastrálního inspektorátu v - č. j. ZKI XX-O--/-/-.-.. ze dne dd.mm.rrrr".
    (2) Stejnopis rozhodnutí opatřeného doložkou právní moci inspektorát zašle příslušnému katastrálnímu úřadu a zároveň mu vrátí originál spisového materiálu.
    Čl. 41
    O průběhu řízení o odvoláních vede inspektorát evidenci v Protokolu opravných a dozorčích prostředků (Protokol "O"), jehož vzor je uveden v příloze č. 3 k tomuto jednacímu řádu.
    Čl. 42
    Řízení o odvoláních proti rozhodnutím inspektorátu vydaným v prvním stupni
    (1) Je-li inspektorátu doručeno odvolání proti rozhodnutí, které bylo vydáno inspektorátem v prvním stupni, postupuje inspektorát podle § 86 až § 88 správního řádu.
    (2) Průběh řízení o odvolání proti rozhodnutím inspektorátu, vydaným v prvním stupni, zaznamenává inspektorát do příslušného protokolu (čl. 8) obsahujícího údaje o prvostupňovém řízení v dané věci.
    Čl. 43
    Vyřizování žádosti o obnovu řízení
    (1) Je-li inspektorátu doručena žádost o obnovu řízení, bude postupovat v souladu s příslušnými ustanoveními správního řádu, případně daňového řádu.
    (2) Je-li inspektorátu doručena žádost o obnovu řízení, ve kterém inspektorát rozhodoval v posledním stupni, přezkoumá, zda jsou dány podmínky pro obnovu řízení, a svým rozhodnutím řízení obnoví či žádost o obnovu řízení zamítne. Je-li inspektorátu doručena žádost o obnovu řízení, ve kterém inspektorát nerozhodoval v posledním stupni, postoupí takovou žádost včetně případného spisového materiálu příslušnému orgánu.
    (3) Dojde-li inspektorát po právní moci rozhodnutí o zamítnutí nepřípustného či opožděného odvolání k závěru, že nepřípustné nebo opožděné odvolání proti rozhodnutí katastrálního úřadu odůvodňuje obnovu řízení, bude postupovat podle odstavce 2.
    (4) Průběh řízení o žádosti o obnovu řízení zaznamenává inspektorát v Protokolu "O".
    Čl. 44
    Vyřizování podnětu k přezkoumání rozhodnutí v přezkumném řízení
    (1) Je-li inspektorátu doručen podnět k přezkoumání pravomocného rozhodnutí katastrálního úřadu v přezkumném řízení ve smyslu § 94 správního řádu, je inspektorát příslušný tento podnět vyřídit.
    (2) V případě podnětu k přezkoumání rozhodnutí katastrálního úřadu ve věci správních poplatků inspektorát postupuje podle § 121 a násl. daňového řádu.
    (3) Dojde-li inspektorát po právní moci rozhodnutí o zamítnutí nepřípustného či opožděného odvolání k závěru, že jsou dány předpoklady pro přezkoumání rozhodnutí v přezkumném řízení, bude postupovat podle odstavce 1, případně odstavce 2.
    (4) Je-li inspektorátu doručen podnět k přezkoumání jeho rozhodnutí jako prvoinstančního orgánu nebo jeho rozhodnutí o odvolání proti rozhodnutí katastrálního úřadu v přezkumném řízení a není zde důvod pro postup podle § 95 odst. 2 správního řádu (autoremedura), postoupí inspektorát tento podnět Úřadu společně se spisovým materiálem, včetně originálu příslušného spisu katastrálního úřadu, s vyjádřením a odůvodněním, proč nebylo postupováno podle § 95 odst. 2 správního řádu.
    (5) Podněty k přezkoumání rozhodnutí v přezkumném řízení eviduje inspektorát v Protokolu "O".
    Čl. 45
    Ochrana před nečinností
    (1) Inspektorát je příslušný ve smyslu § 80 správního řádu k učinění opatření proti nečinnosti z moci úřední nebo k vyřízení žádosti účastníka o uplatnění opatření proti nečinnosti katastrálního úřadu.
    (2) Průběh řízení o ochraně před nečinností zaznamenává inspektorát v Protokolu ochrany před nečinností (Protokol "N"), jehož vzor je uveden v příloze č. 8 k tomuto jednacímu řádu.
    HLAVA VIII
    POSTUP PŘI VYŘIZOVÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ INFORMACÍ A PŘI POSKYTOVÁNÍ SOUČINNOSTI VEŘEJNÉMU OCHRÁNCI PRÁV
    Čl. 46
    (1) Inspektorát přijímá žádosti o poskytnutí informací a při jejich vyřizování postupuje podle zákona o svobodném přístupu k informacím.
    (2) Inspektorát vede evidenci žádostí o poskytnutí informací v Protokolu žádostí o poskytnutí informací (Protokol "I"), jehož vzor je uveden v příloze č. 7 k tomuto jednacímu řádu.
    (3) Základní informace o vlastním úřadu, vymezené v § 5 odst. 1 písm. a) až j) zákona o svobodném přístupu k informacím, zveřejní inspektorát ve svém sídle na všeobecně přístupném místě. Na žádost umožní inspektorát vyhotovení kopie kterékoli takto zveřejněné informace.
    (4) K povinně zveřejňovaným informacím podle odstavce 3 umožňuje inspektorát i dálkový přístup. Inspektorát postupuje podle vyhlášky č. 442/2006 Sb., kterou se stanoví struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňujícím dálkový přístup, ve znění pozdějších předpisů. Informace poskytované dálkovým přístupem inspektorát průběžně aktualizuje.
    (5) Vždy do 1. března následujícího roku inspektorát zveřejní výroční zprávu o své činnosti v oblasti poskytování informací za předcházející kalendářní rok.
    Čl. 47
    (1) Na inspektorát se vztahuje působnost Veřejného ochránce práv (dále jen "ochránce") dle zákona č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů. Inspektorát je v mezích své působnosti povinen poskytovat ochránci při šetření pomoc, kterou si vyžádá.
    (2) Vyřizování žádostí ochránce eviduje inspektorát v Protokolu "J".
    HLAVA IX
    ČINNOST NA ÚSEKU PLNĚNÍ ÚKOLŮ, KTERÝMI ÚŘAD POVĚŘUJE INSPEKTORÁT
    Čl. 48
    (1) Inspektorát spolupracuje s Úřadem při kontrole činnosti katastrálních úřadů, při sjednocování jejich činností, při řešení zásadních otázek týkajících se výkonu státní správy na úseku zeměměřictví a katastru nemovitostí, při provádění odborně technických činností a při udělování úředního oprávnění.
    (2) Podle pokynů Úřadu a v rámci své kontrolní činnosti inspektorát metodicky sjednocuje výkon státní správy katastru nemovitostí jednotlivými katastrálními úřady, spadajícími pod jeho působnost.
    (3) Inspektorát se zabývá otázkami dodržování stanoveného obsahu, formy a přesnosti činností prováděných na úseku zeměměřictví a katastru nemovitostí a zaujímá stanoviska k návrhům právních a technických předpisů připravovaných Úřadem.
    Čl. 49
    (1) Jako součást kontroly výkonu státní správy katastru nemovitostí katastrálními úřady inspektorát může provádět (v omezeném rozsahu) kontrolu dodržování předpisů pro zajištění bezpečnosti Informačního systému katastru nemovitostí (ISKN) a provozu počítačové sítě Českého úřadu zeměměřického a katastrálního.
    (2) Při provádění činnosti podle odstavce 1 inspektorát postupuje podle Bezpečnostní směrnice: Pravidla práce s výpočetní technikou pro uživatele č. j. ČÚZK 5450/2006-24 ze dne 7. března 2008 a Bezpečnostní směrnice pro provoz, údržbu a rozvoj IT č. j. ČÚZK 5561/2006-26 ze dne 7. března 2008.
    Čl. 50
    Součinnost inspektorátu s Úřadem
    (1) Inspektorát je povinen poskytnout pověřeným zaměstnancům Úřadu veškerou potřebnou součinnost při jejich kontrolní činnosti a při provádění šetření v rámci vyřizování konkrétních podání. Zejména je povinen těmto zaměstnancům pro výkon kontrolní činnosti umožnit přístup k jednotlivým Protokolům, spisovému materiálu, protokolům o kontrolách a protokolům o dohledech. Pověření zaměstnanci Úřadu jsou oprávněni nahlížet i do evidencí vedených v automatizované podobě na počítači, využívat k tomu účelu technických prostředků inspektorátu a pořizovat si kopie datových souborů na nosiče dat.
    (2) Zjistí-li zaměstnanci Úřadu při své kontrolní činnosti porušení právních nebo technických předpisů, jsou oprávněni uložit opatření k odstranění zjištěných závad a nedostatků a stanovit lhůtu k jejich odstranění.
    (3) Inspektorát zasílá v elektronické podobě Úřadu všechna rozhodnutí soudu, kterými bylo rozhodnuto o žalobách proti jeho rozhodnutím.
    ČÁST ČTVRTÁ
    SPOLEČNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
    Čl. 51
    (1) Každé rozhodnutí (včetně usnesení) inspektorát opatří kulatým úředním razítkem s malým státním znakem (viz § 5 zákona č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
    (2) Na otisk kulatého úředního razítka s malým státním znakem se použije fialová nebo červená razítková barva, na otisk ostatních razítek se použije modrá nebo fialová razítková barva.
    (3) Pokud je doložka o právní moci rozhodnutí či usnesení vydaného inspektorátem vyznačena jinak než razítkem, které obsahuje malý státní znak, připojí se k doložce též otisk kulatého úředního razítka s malým státním znakem.
    (4) Bude-li pravomocné rozhodnutí doručováno prostřednictvím datové schránky nebo elektronickou poštou, doložku právní moci a vykonatelnosti inspektorát připojí na elektronický stejnopis rozhodnutí, vyhotovený z listinného prvopisu, tak, že za jméno a příjmení v doložce "Za správnost vyhotovení:" připojí doložku právní moci a vykonatelnosti formou textu (např. "Toto rozhodnutí ze dne dd.mm.rrrr, č. j. ZKI XX-P-1/100/2014 nabylo právní moci dne dd.mm.rrrr a vykonatelnosti dne dd.mm.rrrr. Připojení doložky provedl XY dne dd.mm.rrrr."), a opatří ho svým uznávaným elektronickým podpisem osoba, která připojení doložky vyznačila. Tento postup lze nahradit provedením konverze listinného prvopisu s doložkou právní moci (vykonatelnosti), která se zašle adresátovi.
    Čl. 52
    Dokumentace spisů a přehledů řízení, skartace
    Při dokumentaci spisů a jejich skartaci postupuje inspektorát podle vlastního vydaného předpisu pro výkon spisové služby (§ 66 zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů), který obsahuje základní pravidla pro manipulaci s dokumenty (spisový a skartační řád), jehož součástí je spisový a skartační plán.
    Čl. 53
    Ve vztahu ke katastrálnímu úřadu je inspektorát nadřízeným správním orgánem ve smyslu § 178 odst. 1 věty druhé správního řádu.
    Čl. 54
    (1) Zrušuje se Jednací řád zeměměřického a katastrálního inspektorátu č. j. 3624/1999 21 ze dne 13. prosince 1999, ve znění dodatku č. 1 č. j. 4908/2000-21 ze dne 7. prosince 2000, dodatku č. 2 č. j. 5085/2001-21 ze dne 13. prosince 2001, dodatku č. 3 č. j. ČÚZK 2817/2005-14 ze dne 24. listopadu 2005, dodatku č. 4 č. j. ČÚZK 1851/2006-14 ze dne 13. června 2006, dodatku č. 5 č. j. ČÚZK 4840/2006-14 ze dne 19. prosince 2006 a dodatku č. 6 č. j. ČÚZK 5561/2009-14 ze dne 18. prosince 2009.
    (2) Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2014.
    Ing. Karel Večeře předseda
    PŘÍLOHA 1 - 18
    Příloha č. 1 Vzor Protokolu stížností - Protokol "S"
    
     
    Příloha č. 2 Vzor Protokolu jiných podání - Protokol "J"
    
     
    Příloha č. 3 Vzor Protokolu opravných a dozorčích prostředků - Protokol "O"
    
     
    Příloha č. 4 Vzor Protokolu porušení pořádku na úseku zeměměřictví - Protokol "P"
    
     
    Příloha č. 5 Vzor Protokolu kontrol - Protokol "K"
    
    
    Příloha č. 6 Vzor Protokolu dohledů - Protokol "D"
    
    
    Příloha č. 7 Vzor Protokolu žádostí o poskytnutí informací - Protokol "I"
    
    
    Příloha č. 8 Vzor Protokolu ochrany před nečinností - Protokol "N"
    
     
    Příloha č. 9 Vzor pověření ke kontrole
    
    
    Příloha č. 10 Vzor pověření k dohledu
    
     
    Příloha č. 11 Vzor osnovy rozboru kontrolní činnosti
    
     
    
    
     
    Příloha č. 12 Vzor tabulky pro statistické údaje rozboru kontrolní činnosti
    
     
    
    
     
    Příloha č. 13 Vzor žádosti o udělení úředního oprávnění
    
     
    Příloha č. 14 Vzor potvrzení o odborné praxi
    
     
    Příloha č. 15 Vzor přehledu výsledků zeměměřických činností vykonaných žadatelem
    
     
    Příloha č. 16 Vzor žádosti o udělení úředního oprávnění (praxe vykonána u zeměměřického a katastrálního orgánu)
    
    
    Příloha č. 17 Vzor potvrzení o odborné praxi (praxe vykonána u zeměměřického a katastrálního orgánu)
    
     
    Příloha č. 18 Vzor žádosti o vydání úředního průkazu pro vstup na nemovitosti
    
     

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 06.06.2023Digitální služby (online - živé vysílání) - 6.6.2023
    • 07.06.2023Vyjednávání s prvky mediace (online - živé vysílání) - 7.6.2023
    • 09.06.2023Nové stavební právo a jeho velká věcná novela od 1. 7. 2023 (online - živé vysílání) - 9.6.2023
    • 14.06.2023Asertivita, řešení problému, řešení konfliktu a jejich prevence (online - živé vysílání) - 14.6.2023
    • 22.06.2023Aktuální otázky ochrany spotřebitele (online - živé vysílání) - 22.6.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (květen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (duben 2023)
    • Novinky v IT právu a e-commerce pro rok 2023
    • Na co si dát v roce 2023 nejen z pohledu Tax Compliance pozor - Na co se budou zaměřovat finanční úřady v roce 2023?
    • Na co si dát v roce 2023 nejen z pohledu Tax Compliance pozor - Změny v oblasti zdanění od roku 2023
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 15.06.2023XXX. Konference Karlovarské právnické dny
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • K některým závěrům Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k § 222 zákona o zadávání veřejných zakázek
    • 10 otázek pro ... Martina Strnada
    • Sousedské spory patří mezi jedny z nejčastějších. D.A.S. přináší tipy, jak je řešit
    • Spotřebitel
    • Porušení zákazu postoupení pohledávky
    • Psychodiagnostika uchazečů o zaměstnání a právo na ochranu soukromí
    • Doručování do datové schránky podnikající fyzické osoby aneb Ďábel se skrývá v detailu
    • Námitka věcné nepříslušnosti jako trend v obstrukčních technikách
    • Porušení zákazu postoupení pohledávky
    • Námitka věcné nepříslušnosti jako trend v obstrukčních technikách
    • Psychodiagnostika uchazečů o zaměstnání a právo na ochranu soukromí
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 9.
    • Doručování do datové schránky podnikající fyzické osoby aneb Ďábel se skrývá v detailu
    • Odbory ve firmě založené jen ku zvýšené ochraně vybraných zaměstnanců - funkcionářů odborů - před rozvázáním pracovního poměru?
    • Stinné stránky investování a na co si dát pozor
    • Vybrané aspekty užití znaleckého posudku ve věcech péče soudu o nezletilé
    • Doručování do datové schránky podnikající fyzické osoby aneb Ďábel se skrývá v detailu
    • Nová pravidla pro práci na dálku v novele zákoníku práce
    • Střídavá péče do každé rodiny?
    • Možnosti nahrazení úředního ověření podpisu elektronickým podpisem v korporátním právu
    • Jak může umělá inteligence pomoci firemním právníkům a advokátním kancelářím?
    • Ústavní soud k úskalím užívání Metodiky Nejvyššího soudu k náhradě nemajetkové újmy na zdraví
    • Lze ve smlouvě sjednat předání díla prostřednictvím právní fikce?
    • Porušení zákazu postoupení pohledávky

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Spotřebitel

    Ustanovení na ochranu spotřebitele mají být aplikována i na vztahy, v nichž vystupuje fyzická osoba, jež má podnikatelské oprávnění, avšak v těchto vztazích se jako podnikatel...

    Nabytí vlastnického práva od neoprávněného

    Účelem a smyslem kogentního ustanovení § 444 obch. zák. (viz § 263 odst. 1 obch. zák.) je docílit stavu, v němž bude předmět koupě v okamžiku, kdy má kupující dle smlouvy nabýt...

    Procesní nástupnictví (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li předmětem sporu právo na vydání bezdůvodného obohacení ve smyslu ustanovení § 2991 a násl. o. z., je smlouva o postoupení takové pohledávky (uzavřená podle ustanovení § 1879 a...

    Promlčení (exkluzivně pro předplatitele)

    Pro vyloučení aplikace ustanovení § 405 odst. 1 obch. zák. je nutné splnit podmínku existence rozhodnutí „ve věci samé“, jež je zároveň exekučním titulem, popřípadě zamítavým...

    Ručení (exkluzivně pro předplatitele)

    Uplatnil-li věřitel nároky vůči dlužníku a ručiteli jednou žalobou, nemůže být procesní postavení dlužníka a ručitele odlišné oproti tomu, kdyby byl žalován každý zvlášť; ze...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.