epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Směrnice ze dne 29.12.2021 k upřesnění postupů příslušných úřadů na úseku cestovních dokladů, občanských průkazů a evidence obyvatel

    30.12.2021 | Sbírka:  MV-136664-24/SC-2021 | Částka:  10/2021ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 269/2021 Sb., 133/2000 Sb., 329/1999 Sb.
    Aktivní derogace: MV-27690-25/SC-2018
    MV-136664-24/SC-2021
    SMĚRNICE
    MINISTERSTVA VNITRA
    ze dne 29. prosince 2021
    k upřesnění postupů příslušných úřadů na úseku cestovních dokladů, občanských průkazů a evidence obyvatel
    Ministerstvo vnitra (dále jen "ministerstvo") za účelem bližší úpravy postupů podle části první, hlavy první, dílu druhého a § 32a zákona č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů, § 7 odst. 2 a § 10 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, a části druhé, hlavy třetí, § 41 odst. 3 a části třetí zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech, stanoví:
    ČÁST PRVNÍ
    K ZÁKONU O EVIDENCI OBYVATEL
    Evidence přihlašovacích lístků k trvalému pobytu
    Čl.1
    (1) Obecní úřady, v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech úřady městských částí nebo městských obvodů, pokud tak stanoví statuty těchto měst (dále jen "ohlašovna"), vedou odděleně abecedně řazené přihlašovací lístky k trvalému pobytu1) (dále jen "přihlašovací tiskopis"). Odděleně vedou evidenci
    a) běžnou, ve které jsou založeny přihlašovací tiskopisy občanů, kteří mají trvalý pobyt ve správním obvodu ohlašovny,
    b) odkládací, ve které jsou založeny přihlašovací tiskopisy občanů s posledním trvalým pobytem ve správním obvodu ohlašovny, kteří ukončili trvalý pobyt na území České republiky, zemřeli nebo pozbyli státní občanství České republiky a přihlašovací tiskopisy občanů, kteří ohlásili změnu místa trvalého pobytu.
    (2) Přihlašovací tiskopisy občana, u kterého došlo ke změně místa trvalého pobytu ve správním obvodu ohlašovny, vede ohlašovna společně s předchozím přihlašovacím tiskopisem.
    (3) V případě, že občan písemně sdělí ukončení trvalého pobytu na území České republiky, zaznamená ohlašovna příslušná podle místa trvalého pobytu občana tuto skutečnost na přihlašovacím tiskopisu v části "Jiné záznamy" a písemné sdělení občana připojí k tomuto přihlašovacímu tiskopisu.
    Čl.2
    (1) Ohlašovna vede a zpracovává přihlašovací tiskopisy tak, aby byly důsledně chráněny osobní údaje v nich uvedené před neoprávněným zasahováním a aby byly shromažďovány, evidovány a používány v souladu se zákonem o evidenci obyvatel.
    (2) Ohlašovna, která vede a zpracovává evidenci přihlašovacích tiskopisů, přijme opatření proti neoprávněnému nebo nahodilému přístupu k takto vedeným osobním údajům, k jejich změně, zničení, či ztrátě, neoprávněným přenosům, k jejich neoprávněnému zpracování, jakož i k jinému zneužití2).
    Čl.3
    Obecní úřady obcí s rozšířenou působností předávají ohlašovnám v rámci svého správního obvodu tiskopisy "Potvrzení o změně místa trvalého pobytu" a "Přihlašovací lístek k trvalému pobytu".
    ČÁST DRUHÁ
    K ZÁKONU O OBČANSKÝCH PRŮKAZECH
    Čl.4
    Úkony podle části druhé a třetí provádí obecní úřad obce s rozšířenou působností a v hlavním městě Praze úřad městské části určený Statutem hlavního města Prahy (dále jen "obecní úřad obce s rozšířenou působností").
    Čl.5
    Postup při provádění některých úkonů souvisejících se zpracováním žádosti o vydání občanského průkazu
    (1) Zpracování žádosti o vydání občanského průkazu zahajuje obecní úřad obce s rozšířenou působností přidělením čísla žádosti.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností si opatří pomocí rodného čísla občana nebo čísla strojově čitelného dokladu, kterými jsou občanský průkaz se strojově čitelnými údaji, cestovní pas se strojově čitelnými údaji a s nosičem dat s biometrickými údaji, údaje z informačního systému evidence obyvatel a ze základního registru obyvatel a porovná je s údaji uvedenými v dokladech předložených občanem, který žádá o vydání občanského průkazu (dále jen "žadatel o občanský průkaz"); ověří si rovněž údaje vedené k žadateli v informačním systému evidence občanských průkazů (dále jen "evidence občanských průkazů"). Obdobně postupuje i při zpracování žádosti o vydání dočasného občanského průkazu.
    (3) Nelze-li z důvodu nedostatku místa zapsat do občanského průkazu druhé jméno, zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností do zpracovávané žádosti v položce "Jméno (jména)" první jméno uvedené v rodném listu a místo druhého jména zapíše první velké písmeno s tečkou. Stejně postupuje v případě zápisu složeného příjmení. Obecní úřad obce s rozšířenou působností zkontroluje, zda nezkrácený tvar jména nebo příjmení zobrazený v úředních záznamech žádosti souhlasí s nezkráceným tvarem jména nebo příjmení v předloženém dokladu.
    (4) Do rubriky "Úřední záznamy" v žádosti zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností názvy všech dokladů, kterými žadatel o občanský průkaz prokázal údaje uváděné v žádosti, např. rodný list nebo oddací list. Jedná-li se o občanský průkaz nebo cestovní pas, uvede také čísla těchto dokladů. U osvědčení o státním občanství uvede datum vydání.
    (5) Do rubriky "Potvrzení o uhrazení správního poplatku" zaznamená obecní úřad obce s rozšířenou působností údaje ke správnímu poplatku vybíranému v souvislosti s podáním žádosti o vydání občanského průkazu, pokud je správní poplatek při podání žádosti vybírán.
    (6) Po ověření správnosti všech údajů zpracovávaných v žádosti pořídí obecní úřad obce s rozšířenou působností biometrické údaje žadatele o občanský průkaz.
    Čl.6
    Některé postupy při pořizování a zpracování biometrických údajů
    Obecní úřad obce s rozšířenou působností při pořizování biometrických údajů vytváří vždy takové individuální podmínky, které přihlížejí k věku žadatele o občanský průkaz, zvláště u dětí a starších osob, a k jeho anatomickým, psychickým a fyziologickým zvláštnostem a potřebám.
    Čl.7
    Snímání otisků prstů rukou
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností poučí občany vhodným způsobem, např. způsobem umožňujícím dálkový přístup nebo informačními letáky, že na kvalitu otisků prstů rukou (dále jen "otisk prstu") pořizovaných při žádosti může mít negativní vliv např. zvýšená vlhkost kůže, předchozí ošetření kosmetickými přípravky nebo znečistění pevnými částicemi.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností pořizuje otisky prstů3) ve stanoveném pořadí tak, že otisk prstu sejme vždy třikrát bezprostředně po sobě. Po pořízení otisků prstů v požadované kvalitě provede obecní úřad obce s rozšířenou působností ztotožnění daných otisků prstů. Obecní úřad obce s rozšířenou působností zodpovídá za kontrolu přiložení správného prstu správné ruky.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností zajistí pravidelné ošetření snímače otisků prstů mikrovláknovou utěrkou dodanou k tomuto účelu.
    (4) Jedná-li se o občana staršího 12 let, do úředních záznamů elektronicky zpracovávané žádosti vyznačí obecní úřad obce s rozšířenou působností údaj o tom, ze kterých prstů byly otisky pořízeny, popřípadě údaj o nemožnosti pořídit otisky prstů a důvod tohoto nepořízení.
    Čl.8
    Podpis žadatele o občanský průkaz
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností poučí žadatele o občanský průkaz, že jeho digitalizované podpisy prováděné do žádosti o vydání občanského průkazu musí být vlastnoručním písmenným vyjádřením jeho jména, popřípadě jmen, a příjmení, popřípadě pouze příjmení. Digitalizovaný podpis, kterým se potvrzuje správnost a úplnost údajů v žádosti, nemusí mít stejný tvar, jako má podpis určený pro digitální zpracování podpisu za účelem jeho vedení v občanském průkazu; je-li u tohoto podpisu na žádosti užito tvaru "jméno a příjmení", může být na potvrzení žádosti užito podpisu ve tvaru "příjmení".
    (2) Podpis pořizuje obecní úřad obce s rozšířenou působností prostřednictvím podpisového tabletu. Úřední osoba zajistí, aby se žadatel o občanský průkaz na podpisový tablet podepsal perem podpisového tabletu. K dalšímu kroku v pořízení žádosti o občanský průkaz lze postoupit, pouze pokud občan souhlasí s podobou svého podpisu zobrazeného na monitoru počítače.
    Čl.9
    Ukončení zpracování žádosti o vydání občanského průkazu
    (1) Poté, co žadatel o občanský průkaz stvrdí svým podpisem správnost a úplnost elektronicky zpracované žádosti a souhlasí s podobou svého podpisu, obecní úřad obce s rozšířenou působností ukončí zpracování žádosti tak, že ji oprávněná úřední osoba uzavře bezpečnostním kódem a podepíše kvalifikovaným elektronickým podpisem4) identifikujícím tuto oprávněnou úřední osobu. Po tomto úkonu nelze provádět v žádosti o občanský průkaz žádné úpravy.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vytváří takové organizační podmínky, které znemožňují, aby se kvalifikovaným elektronickým podpisem podepsala jiná úřední osoba než zpracovatel žádosti. Rovněž zajistí, aby každá úřední osoba, která zpracovává žádosti o vydání občanského průkazu, vlastnila kvalifikovaný certifikát, na jehož základě podepisuje žádosti podle odstavce 1, a to s omezeným užitím jen pro zpracování žádosti o vydání občanského průkazu.
    (3) Oprávněná úřední osoba je povinna zacházet s prostředky i s daty určenými pro vytváření kvalifikovaného elektronického podpisu s náležitou péčí tak, aby nemohlo dojít k jejich neoprávněnému použití, přičemž za škodu způsobenou porušením této povinnosti odpovídá podle jiného právního předpisu5).
    Čl.10
    Ověřování funkčnosti nosiče biometrických údajů
    (1) Funkčnost nosiče biometrických údajů6) ověřuje obecní úřad obce s rozšířenou působností poté, co obdržel vyrobený občanský průkaz a též před jeho předáním žadateli o občanský průkaz.
    (2) Kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností umožní držiteli občanského průkazu realizaci výkonu jeho práva na ověření funkčnosti nosiče biometrických údajů7), a to při předání občanského průkazu nebo kdykoli po dobu platnosti občanského průkazu. Ověření funkčnosti nosiče biometrických údajů musí být držiteli občanského průkazu umožněno v úředních hodinách obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností poučí držitele občanského průkazu vhodným způsobem, např. způsobem umožňujícím dálkový přístup nebo informačními letáky, že v případě poškození nosiče biometrických údajů v průběhu cesty do zahraničí nebo nemožnosti načtení nosiče biometrických údajů z důvodu nekompatibility čtecího zařízení lze dokončit cestu do zahraničí a vrátit se do České republiky bez přijímání zvláštních opatření.
    (4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností, kterému držitel občanského průkazu oznámí zjištěnou nefunkčnost nosiče biometrických údajů, postupuje podle čl. 18.
    Čl.11
    Ověřování správnosti údajů v nosiči biometrických údajů
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností ověří správnost údajů zpracovaných v nosiči biometrických údajů na žádost občana při předání občanského průkazu nebo kdykoliv po dobu platnosti občanského průkazu, a to na technickém zařízení, za jehož provozování nese v souladu se stanoveným účelem odpovědnost.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností pořídí žadateli o ověření správnosti údajů zpracovaných v nosiči biometrických údajů otisky prstů pomocí technického zařízení, které vyhodnocuje shodu otisků prstů zpracovaných v nosiči biometrických údajů s aktuálně pořízenými otisky prstů žadatele. Není-li při ztotožnění otisků prstů dosaženo napoprvé shody u jednoho či obou prstů, pořídí otisk příslušných prstů podruhé.
    (3) Pokud není ověřena správnost údajů o otiscích prstů zpracovaných v nosiči biometrických údajů, je-li důvodem neztotožnění otisků prstů ztrátové postižení jedné nebo obou rukou nebo jiná trvalá fyziologická změna na snímaných prstech, k níž došlo až po pořízení žádosti, a je-li totožnost žadatele ověřena jiným způsobem, obecní úřad obce s rozšířenou působností žadateli občanský průkaz předá. Je-li důvodem neztotožnění otisků prstů dočasné poranění prstů žadatele a je-li totožnost žadatele ověřena jiným způsobem, obecní úřad obce s rozšířenou působností žadateli občanský průkaz předá a spolu s předáním žadatele poučí ve smyslu § 41 odst. 3 zákona o občanských průkazech o možnosti ověřit otisky prstů u obecního úřadu obce s rozšířenou působností později. Nebyly-li otisky prstů ztotožněny, ačkoli byly předtím úspěšně ztotožněny v průběhu pořizování žádosti, a je-li totožnost žadatele ověřena jiným způsobem, obecní úřad obce s rozšířenou působností žadateli občanský průkaz předá, přičemž není vyloučeno, aby žadatel tento občanský průkaz reklamoval podle čl. 18. Tyto důvody neztotožnění vyznačí obecní úřad obce s rozšířenou působností do kolonky žádosti "Poznámky k předání".
    (4) V ostatních případech je zjištěná nesprávnost údajů zpracovaných v nosiči biometrických údajů důvodem pro uplatnění reklamace podle čl. 18.
    Čl.12
    Předání občanského průkazu
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností poučí oprávněnou osobu k převzetí občanského průkazu při předání občanského průkazu o podmínkách jeho užívání tak, aby nedošlo k jeho poškození nebo zneužití a aby byl zajištěn výkon veškerých práv jeho držitele. Současně při předání občanského průkazu poučí držitele o možnosti zadat bezpečnostní osobní kód, identifikační osobní kód a deblokační osobní kód, vyjma zákonem stanovených případů.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností informuje při předání občanského průkazu oprávněnou osobu k převzetí občanského průkazu o jejím právu provést vizuální kontrolu správnosti osobních údajů uvedených v občanském průkazu a pomocí technického zařízení kontrolu funkčnosti strojově čitelné zóny a nosiče biometrických údajů a u občanských průkazů vydaných držitelům starším 10 let současně i kontrolu funkčnosti a volné kapacity kontaktního elektronického čipu8), pokud se nejedná o předání občanského průkazu mimo pracoviště obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vyznačí do žádosti oprávněnou osobu přebírající občanský průkaz, zaznamená informaci o funkčnosti nebo nefunkčnosti kontaktního elektronického čipu a nosiče biometrických údajů a zaznamená údaje ke správnímu poplatku, pokud je při převzetí občanského průkazu vybírán.
    (4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností může předat občanský průkaz oprávněné osobě k převzetí občanského průkazu i s nefunkčním kontaktním elektronickým čipem a nosičem biometrických údajů, pokud tato osoba uvede, že občanský průkaz potřebuje používat bezprostředně po jeho vydání. Obecní úřad obce s rozšířenou působností zároveň informuje oprávněnou osobu k převzetí občanského průkazu o nemožnosti využití kontaktního elektronického čipu, případně nosiče biometrických údajů, a poučí ji o možnosti uplatnit reklamaci občanského průkazu kdykoliv po dobu jeho platnosti podle § 37 odst. 3 zákona o občanských průkazech.
    (5) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vyzve občana, kterému předává občanský průkaz, aby se prostřednictvím podpisového tabletu podepsal. Úřední osoba zajistí, aby se občan podepsal přímo na podpisový tablet perem podpisového tabletu.
    (6) Poté, co oprávněná osoba k převzetí občanského průkazu souhlasí s podobou svého podpisu provedeného podle odstavce 5, oprávněná úřední osoba potvrdí předání občanského průkazu ve speciálním aplikačním programu.
    Dočasný občanský průkaz
    Čl.13
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vyplní údaje do dočasného občanského průkazu prostřednictvím psacího stroje nebo tiskárny počítače.
    (2) Fotografii do dočasného občanského průkazu upevní obecní úřad obce s rozšířenou působností pomocí oboustranného samolepicího štítku.
    Čl.14
    (1) Příjmení zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností velkými písmeny (např. "NOVÁK") pod názvem rubriky. Pokud nelze z důvodu nedostatku místa v rubrice zapsat složené příjmení, zapíše pouze první příjmení uvedené v matričním dokladu a místo dalších příjmení zapíše pouze první písmeno s tečkou (např. "NOVÁKOVÁ D. H. P." nebo "NOVÁKOVÁ K.-M.").
    (2) Jméno, popřípadě jména, zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností malými písmeny (např. "Jan") pod názvem rubriky. Pokud nelze z důvodu nedostatku místa v rubrice zapsat druhé jméno, zapíše pouze první jméno uvedené v matričním dokladu a místo druhého jména zapíše první písmeno s tečkou (např. "Karel Ch.-M." nebo "Stanislav-Pavel M.").
    (3) Datum narození zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností arabskými číslicemi podle gregoriánského kalendáře v pořadí den, měsíc, rok, a to tak, že pro kalendářní den použije označení 01 až 31, pro kalendářní měsíc 01 až 12 a pro kalendářní rok pořadové číslo. Uvedená označení oddělí tečkami (např. označení data 01.06.1959).
    (4) Pohlaví zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností slovy "muž" nebo "žena".
    (5) Při zápisu rodného čísla obecní úřad obce s rozšířenou působností oddělí třímístnou nebo čtyřmístnou koncovku lomítkem (např. 675229/0981).
    (6) Datum vydání dočasného občanského průkazu zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností obdobně jako v odstavci 3.
    Čl.15
    (1) Datum skončení platnosti dočasného občanského průkazu zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností tak, aby den, kterým končí doba platnosti, se číselně shodoval s číselným označením dne vydání. Není-li takového dne v roce, v němž končí platnost občanského průkazu, obecní úřad obce s rozšířenou působností uvede poslední den příslušného měsíce.
    (2) V zápise do rubriky "Vydal" uvede obecní úřad obce s rozšířenou působností název obecního úřadu obce s rozšířenou působností, který dočasný občanský průkaz vydal, a to tak, že zkratku označení obecního úřadu obce s rozšířenou působností zapíše obvyklým způsobem a název obce velkými písmeny (např. "MěÚ RYCHNOV NAD KNĚŽNOU, Magistrát města KLADNO, ÚMČ PRAHA 13").
    (3) Adresu místa trvalého pobytu zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností velkými písmeny v tomto pořadí
    a) v hlavním městě Praze
    1. název katastrálního území v úplném znění (např. "NOVÉ MĚSTO"),
    2. úřední název ulice, náměstí, nábřeží (např. "KARLOVO NÁMĚSTÍ"),
    3. číslo popisné nebo evidenční; pokud je objekt označen číslem orientačním, uvede jej za číslem popisným, od něhož jej oddělí lomítkem, a
    4. název obvodu (např. "PRAHA 2"), včetně označení tohoto údaje jako adresy úřadu, je-li takto označen v evidenci obyvatel (např. "ADRESA ÚŘADU"),
    b) u ostatních obcí
    1. nezkrácený úřední název obce (např. "ÚSTÍ NAD LABEM"),
    2. název části obce, městské části nebo městského obvodu v úplném znění (např. "TRMICE"),
    3. úřední název ulice, náměstí, nábřeží (např. "NÁMĚSTÍ SVATOPLUKA ČECHA, POD LIPAMI"),
    4. číslo popisné nebo evidenční; pokud je objekt označen číslem orientačním, uvede jej za číslem popisným, od něhož jej oddělí lomítkem, a
    5. název okresu, včetně označení tohoto údaje jako adresy úřadu, je-li takto označen v evidenci obyvatel (např. "ADRESA ÚŘADU").
    (4) Rodinný stav občana zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností slovy "svobodný", "svobodná", "ženatý", "vdaná", "rozvedený", "rozvedená", "vdovec", "vdova" nebo "zaniklé manželství". Registrované partnerství zapíše slovy "partnerství" nebo "zaniklé partnerství".
    (5) Místo a okres narození občana zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností v úplném znění podle aktuálního územního členění státu. U občanů narozených v cizině zapíše pouze kód státu podle Číselníku zemí9).
    (6) Do rubriky "Zvláštní záznamy" zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností malými písmeny nezkrácenou podobu jména, popřípadě příjmení, pokud byly zkráceny podle § 7 odst. 2 zákona o občanských průkazech; pokud bylo zkracováno jméno i příjmení zapíše nejdříve jména a po jedné mezeře následně příjmení.
    Čl.16
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností otiskne po vyplnění dočasného občanského průkazu v jeho pravém dolním rohu razítko kulatého tvaru o průměru 20 mm s malým státním znakem uvnitř kruhu, na jehož obvodu je označen název obecního úřadu obce s rozšířenou působností (dále jen "úřední razítko") a jehož výrobu zabezpečuje ministerstvo na základě požadavku obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Pro tyto účely používá speciální černou razítkovou barvu. Otisk úředního razítka musí být čitelný.
    (2) Dočasný občanský průkaz opatří obecní úřad obce s rozšířenou působností termolaminačním pouzdrem s transparentním hologramem, který překrývá příslušnou část fotografie. Laminátor může být zapnut maximálně na 140 stupňů Celsia. Fotografie je vhodné laminovat až po uplynutí jedné hodiny od jejich výroby, jinak může dojít k porušení barevné stálosti fotografie.
    (3) Výrobu a předání dočasného občanského průkazu zavede obecní úřad obce s rozšířenou působností do evidence občanských průkazů.
    Čl.17
    Ochrana osobních údajů
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností při zpracovávání žádosti dodržuje zásady ochrany pořizovaných a zpracovávaných biometrických údajů podle zákona o občanských průkazech. Zároveň poučí žadatele o občanský průkaz, že poskytnutí biometrických údajů je pro účely vydání občanského průkazu stanoveno zákonem o občanských průkazech, přičemž odmítnutí poskytnutí těchto údajů odůvodňuje nevydání občanského průkazu10). Jedná-li se o osobu, která má podle § 3 zákona o občanských průkazech povinnost mít občanský průkaz, poučí ji o skutečnosti, že porušením této povinnosti se dopustí přestupku podle § 65 odst. 2 zákona o občanských průkazech.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností současně před zahájením zpracování žádosti žadatele o občanský průkaz poučí vhodným způsobem o jeho právech2).
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností informuje žadatele o občanský průkaz nejpozději před podpisem žádosti o zpracovateli jeho osobních údajů včetně údajů biometrických a účelu, době a rozsahu zpracování těchto údajů.
    Čl.18
    Reklamační řízení
    (1) Zjistí-li obecní úřad obce s rozšířenou působností nezpůsobilost občanského průkazu, která je způsobena výrobní vadou, zašle takový občanský průkaz ministerstvu. Zjistí-li obecní úřad obce s rozšířenou působností při předání občanského průkazu, že byl občanský průkaz vyroben s nesprávnými údaji, jejichž opravu měla zajistit oprávněná úřední osoba zpracovávající žádost o vydání občanského průkazu, občanský průkaz ministerstvu nezasílá, ale vyplní reklamační protokol s údaji o identifikaci občanského průkazu a jeho držiteli a s popisem zjištěné obsahové vady, označením obecního úřadu obce s rozšířenou působností, označením oprávněné úřední osoby zpracovávající reklamační protokol, jejím podpisem a datem jeho zpracování a následně zadá výrobu nového občanského průkazu na základě nové žádosti občana.
    (2) Občanský průkaz se zjištěnými výrobními vadami zašle obecní úřad obce s rozšířenou působností ministerstvu neprodleně poté, kdy se takovou skutečnost dozví, a to jak na základě vlastního zjištění, tak z podnětu žadatele o občanský průkaz či jeho držitele. Spolu s občanským průkazem zašle ministerstvu reklamační protokol s údaji o identifikaci občanského průkazu a jeho držiteli a s popisem zjištěné vady, označením obecního úřadu obce s rozšířenou působností, označením oprávněné úřední osoby zpracovávající reklamační protokol, jejím podpisem a datem jeho zpracování. Pokud se jedná o reklamaci nepředaného občanského průkazu, bude součástí reklamačního protokolu i informace o lhůtě k vydání občanského průkazu uvedená v žádosti. Pokud bude reklamován občanský průkaz, který byl již předán držiteli a obsahuje nosič biometrických údajů a kontaktní elektronický čip, bude součástí reklamačního protokolu i informace o funkčnosti nosiče biometrických údajů a kontaktního elektronického čipu při předání občanského průkazu.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností pokračuje v zahájeném reklamačním řízení poté, co obdrží od ministerstva výsledek posouzení reklamované vady. V případě schválené reklamace předaného občanského průkazu zadá výrobu nového občanského průkazu na základě nové žádosti občana.
    (4) Není přípustné, aby obecní úřad obce s rozšířenou působností reklamovaný občanský průkaz jakýmkoliv způsobem znehodnocoval, označoval písmem nebo grafickými znaky nebo vyznačoval zjištěné vady. Občanské průkazy uvedené v odstavci 1 a 2 zašle obecní úřad obce s rozšířenou působností ministerstvu v přepravním kontejneru (dále jen "kontejner").
    (5) Dočasný občanský průkaz, u něhož bylo chybně vyznačeno razítko vydávajícího orgánu, nebo s chybnými údaji, jestliže byl chybný údaj zadán oprávněnou úřední osobou zpracovávající žádost, je znehodnocován a likvidován příslušným obecním úřadem obce s rozšířenou působností podle čl. 21.
    Čl.19
    Skončení platnosti
    Obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu došlo ke změně, zahájí správní řízení o skončení platnosti občanského průkazu, jestliže došlo k úřední změně názvu obce, městské části, městského obvodu, ulice, čísla popisného, evidenčního, popřípadě orientačního, nebo ke vzniku nové obce, městské části nebo městského obvodu anebo dojde-li v souvislosti se změnou územní příslušnosti obce k jinému okresu ke změně adresy místa trvalého pobytu občana.
    Čl.20
    Je-li obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností ohlášena ztráta, odcizení, zničení nebo nebezpečí zneužití občanského průkazu, zavede bezodkladně ohlášenou skutečnost do evidence občanských průkazů. Obdobně postupuje v případě odevzdání nalezeného občanského průkazu, pokud platnost odevzdávaného občanského průkazu doposud neskončila, nebo rozhodne-li obecní úřad obce s rozšířenou působností o skončení platnosti občanského průkazu.
    Čl.21
    Znehodnocení a likvidace občanských průkazů a tiskopisů
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností neprodleně znehodnotí
    a) dočasný občanský průkaz, který chybně vypsal,
    b) občanský průkaz s obsahovou vadou,
    c) neplatný občanský průkaz vrácený jeho držitelem,
    d) nalezený občanský průkaz, který pozbyl platnosti, nebo
    e) občanský průkaz, který nebyl předán jeho držiteli,
    a to poté, kdy skončila jejich platnost.
    (2) Odevzdá-li držitel občanského průkazu obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností neplatný občanský průkaz nebo požádá-li obecní úřad obce s rozšířenou působností o ponechání si občanského průkazu, zavede obecní úřad obce s rozšířenou působností bezodkladně tyto skutečnosti do evidence občanských průkazů.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností zabezpečí ochranu osobních údajů vedených v odevzdaných a znehodnocených občanských průkazech před jejich likvidací.
    (4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vyhotovuje začátkem každého kalendářního měsíce seznam občanských průkazů určených k likvidaci za předchozí kalendářní měsíc11), v němž uvede čísla, popřípadě série, těchto občanských průkazů a datum zpracování seznamu. Seznam prověřuje a potvrzuje komisionálně. Likvidaci občanských průkazů zajišťuje příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností minimálně jedenkrát ročně.
    Čl.22
    Evidence žádostí o občanský průkaz pořízených podle předchozí právní úpravy
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vede abecedně řazené žádosti o vydání občanského průkazu, které byly pořízeny do nabytí účinnosti zákona o občanských průkazech.
    (2) Žádosti o vydání občanského průkazu téhož občana, které byly pořízeny podle zákona č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, lze vést společně, avšak je nutné, aby obecní úřad obce s rozšířenou působností průběžně sledoval dodržování lhůty stanovené § 17a odst. 8 zákona č. 328/1999 Sb. a po uplynutí této lhůty žádosti o vydání občanského průkazu zařadil do skartačního řízení.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vede žádosti o vydání občanského průkazu tak, aby byly důsledně chráněny osobní údaje v nich uvedené před neoprávněným zasahováním a aby byly shromažďovány, evidovány a používány v souladu se zákonem o občanských průkazech.
    (4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností při vedení manuální evidence žádostí o vydání občanského průkazu přijme opatření, aby nemohlo dojít k neoprávněnému nebo nahodilému přístupu k takto vedeným osobním údajům, k jejich změně, zničení či ztrátě, neoprávněným přenosům, k jejich neoprávněnému zpracování, jakož i k jinému zneužití2).
    ČÁST TŘETÍ
    K ZÁKONU O CESTOVNÍCH DOKLADECH
    Čl.23
    Zapisování údajů do jiných cestovních dokladů na základě mezinárodních smluv
    (1) Jiné cestovní doklady vydávané na základě mezinárodních smluv obecním úřadem obce s rozšířenou působností vyplní obecní úřad obce s rozšířenou působností prostřednictvím psacího stroje nebo tiskárny počítače, kromě provádění zápisů dále uvedených.
    (2) Ruční zapisování údajů do cestovních dokladů provádí obecní úřad obce s rozšířenou působností psacím prostředkem s černou barvou. K otisku úředního razítka používá speciální černou razítkovou barvu. Otisk úředního razítka musí být čitelný.
    (3) Není přípustné, aby obecní úřad obce s rozšířenou působností nesprávně vypsané údaje do cestovního dokladu přepisoval, mechanicky nebo chemicky odstraňoval, v takovém případě vyhotoví nový cestovní doklad.
    (4) Fotografii do cestovního dokladu upevní obecní úřad obce s rozšířenou působností pomocí oboustranného samolepicího štítku.
    Čl.24
    Hraniční průkaz pro překračování státních hranic s Polskou republikou podle Smlouvy mezi Českou republikou a Polskou republikou o spolupráci v hraničních otázkách
    (1) Zapisování údajů do hraničního průkazu pro překračování státních hranic s Polskou republikou podle Smlouvy mezi Českou republikou a Polskou republikou o spolupráci v hraničních otázkách12) provede obecní úřad obce s rozšířenou působností následovně:
    a) Číslo průkazu
    zapíše číslo, kterým je hraniční průkaz evidován.
    b) Datum vydání
    zapíše datum vydání obdobně jako v čl. 14 odst. 3.
    c) Platnost průkazu do
    zapíše datum skončení platnosti obdobně jako v čl. 14 odst. 3.
    d) Příjmení
    zapíše velkými písmeny (např. "NOVÁK"). Pokud nelze z důvodu nedostatku místa do položky zapsat víceslovné příjmení, zapíše první příjmení uvedené v matričním dokladu a místo dalších příjmení zapíše první písmeno s tečkou (např. "NOVÁKOVÁ D. H. P." nebo "NOVÁKOVÁ K.-M."). Nezkrácenou podobu příjmení zapíše do rubriky "Úřední záznamy". Zapíše název položky "Příjmení" a nezkrácenou podobu příjmení.
    e) Jméno
    jméno, popřípadě jména, zapíše velkými písmeny (např. "KAREL"). Pokud nelze z důvodu nedostatku místa do položky zapsat druhé jméno, zapíše první jméno uvedené v matričním dokladu a místo druhého jména zapíše první písmeno s tečkou (např. "KAREL CH.-M." nebo "STANISLAV-PAVEL M."). Nezkrácenou podobu jména zapíše do rubriky "Úřední záznamy". Zapíše název položky "Jméno" a nezkrácený tvar jména.
    f) Státní občanství
    položka vytištěna.
    g) Datum narození
    zapíše datum narození obdobně jako v čl. 14 odst. 3.
    h) Rodné číslo
    zapíše obdobně jako v čl. 14 odst. 5.
    i) Razítko a podpis vydávajícího orgánu
    otiskne úřední razítko a připojí vlastnoruční podpis oprávněné úřední osoby.
    j) Umístění fotografií
    jednu fotografii nalepí do označeného prostoru na hraniční průkaz a druhou na žádost o vydání hraničního průkazu pro překračování státních hranic.
    (2) Po úplném vyplnění údajů obecní úřad obce s rozšířenou působností hraniční průkaz zkontroluje a poté jej zalaminuje.
    Čl.25
    Cestovní příloha podle Smlouvy mezi Českou republikou a Polskou republikou o malém pohraničním styku
    Zapisování údajů do cestovní přílohy podle Smlouvy mezi Českou republikou a Polskou republikou o malém pohraničním styku13) provádí obecní úřad obce s rozšířenou působností obdobně jako u hraničního průkazu pro překračování státních hranic s Polskou republikou uvedeného v čl. 24, avšak s následujícími odchylkami:
    a) Platnost do
    zapíše datum skončení platnosti obdobně jako v čl. 14 odst. 3.
    b) Vydal
    zapíše název obce s rozšířenou působností, jejíž obecní úřad cestovní přílohu vydal (např. "OSTRAVA").
    c) Trvalý pobyt v obci ležící v pásmu malého pohraničního styku
    zapíše velkými písmeny název této obce (např. "NÁCHOD").
    Postup při provádění některých úkonů souvisejících se zpracováním žádosti o vydání cestovního pasu
    Čl.26
    (1) Zpracování žádosti o vydání cestovního pasu zahajuje obecní úřad obce s rozšířenou působností přidělením čísla žádosti, čímž je současně zahájeno správní řízení.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností si opatří pomocí rodného čísla občana nebo čísla strojově čitelného dokladu, kterými jsou občanský průkaz se strojově čitelnými údaji, cestovní pas se strojově čitelnými údaji a s nosičem dat s biometrickými údaji, údaje z informačního systému evidence obyvatel a ze základního registru obyvatel a porovná je s údaji uvedenými v dokladech předložených občanem, který žádá o vydání cestovního pasu (dále jen "žadatel o cestovní pas"); ověří si rovněž údaje vedené k žadateli o cestovní pas v informačním systému evidence cestovních dokladů (dále jen "evidence cestovních dokladů").
    (3) Nelze-li z důvodu nedostatku místa zapsat do cestovního pasu druhé jméno, zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností do zpracovávané žádosti v položce "Jméno (jména)" první jméno uvedené v rodném listě a místo druhého jména zapíše první písmeno s tečkou. Stejně postupuje v případě zápisu složeného příjmení. Obecní úřad obce s rozšířenou působností zkontroluje, zda nezkrácený tvar jména nebo příjmení zobrazený v úředních záznamech žádosti souhlasí s nezkráceným tvarem jména nebo příjmení v předloženém dokladu.
    (4) Zjistí-li obecní úřad obce s rozšířenou působností, že je v evidenci cestovních dokladů vůči žadateli o cestovní pas evidován zákaz vycestování, vydání cestovního pasu odepře. V případě zjištěného rozporu mezi údajem vedeným v základním registru obyvatel, informačním systému evidence obyvatel nebo evidenci cestovních dokladů a údajem v předloženém dokladu, v případě zjištěné duplicity rodného čísla nebo pochybnosti o správnosti rodného čísla, postupuje obecní úřad obce s rozšířenou působností podle čl. 40.
    Čl.27
    (1) Do rubriky "Úřední záznamy" v žádosti zapíše obecní úřad obce s rozšířenou působností názvy všech dokladů, kterými žadatel o cestovní pas prokázal údaje uváděné v žádosti, např. rodný list nebo oddací list. Jedná-li se o občanský průkaz nebo cestovní pas, uvede také čísla těchto dokladů. U osvědčení o státním občanství uvede datum vydání. U žadatele o cestovní pas, který je držitelem platného cestovního pasu, zapíše do rubriky "Odůvodnění žádosti" důvod vydání dalšího cestovního pasu.
    (2) Do rubriky "Potvrzení o uhrazení správního poplatku" zaznamená obecní úřad obce s rozšířenou působností údaje ke správnímu poplatku vybíranému v souvislosti s podáním žádosti o vydání cestovního pasu, pokud je správní poplatek při podání žádosti vybírán.
    (3) Po ověření správnosti všech údajů zpracovávaných v žádosti a po ověření neexistence důvodů pro odepření vydání cestovního pasu pořídí obecní úřad obce s rozšířenou působností biometrické údaje žadatele o cestovní pas.
    Čl.28
    Řízení o vydání cestovního pasu na základě žádosti zpracované na zastupitelském úřadu
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností po doručení žádosti zkontroluje, zda není rozpor mezi údaji v žádosti zpracované zastupitelským úřadem a aktuálními údaji vedenými v základním registru obyvatel a v informačním systému evidence obyvatel. Jsou-li v úředních záznamech žádosti zobrazena jména nebo příjmení žadatele o cestovní pas, zkontroluje, zda je zastupitelský úřad zapsal do položek žádosti "Jméno (jména)" nebo "Příjmení" ve zkráceném tvaru podle čl. 26 odst. 3. Zjistí-li při ověřování údajů podle čl. 40, že v základním registru obyvatel nebo v informačním systému evidence obyvatel je veden chybný údaj (např. chybný název místa narození žadatele o cestovní pas), přeruší řízení, provede opravu údaje v informačním systému evidence obyvatel a o provedení opravy neprodleně informuje příslušný zastupitelský úřad.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností po doručení žádosti dále zkontroluje, zda v ní zastupitelský úřad uvedl, jakými doklady byly prokázány všechny údaje potřebné k vydání cestovního pasu. Pokud obecní úřad obce s rozšířenou působností zjistí a dotazem u zastupitelského úřadu ověří, že žadatel o cestovní pas nepředložil některý z potřebných dokladů, usnesením přeruší řízení na dobu potřebnou k obstarání chybějícího dokladu.
    (3) Dojde-li k přerušení řízení podle odstavce 1 nebo 2, obecní úřad obce s rozšířenou působností žádost vrátí zastupitelskému úřadu za účelem nového zpracování po odstranění důvodu přerušení řízení. Zastupitelský úřad žádost opětovně zpracuje za využití opravených údajů v informačním systému evidence obyvatel, popřípadě s využitím všech potřebných dokladů, bezvadnou žádost předloží žadateli o cestovní pas k podpisu a poté ji zašle příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.
    (4) Případné úkony doručování činí obecní úřad obce s rozšířenou působností prostřednictvím Ministerstva zahraničních věcí.
    Čl.29
    Ochrana osobních údajů
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností při zpracovávání žádosti dodržuje zásady ochrany pořizovaných a zpracovávaných biometrických údajů podle zákona o cestovních dokladech. Zároveň poučí žadatele o cestovní pas, že poskytnutí biometrických údajů je pro účely vydání cestovního pasu stanoveno zákonem o cestovních dokladech, přičemž odmítnutí poskytnutí těchto údajů odůvodňuje nevydání cestovního pasu14).
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností současně před zahájením zpracování žádosti žadatele o cestovní pas poučí vhodným způsobem o jeho právech2).
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností informuje žadatele o cestovní pas nejpozději před podpisem žádosti o zpracovateli jeho osobních údajů včetně údajů biometrických a účelu, době a rozsahu zpracování těchto údajů.
    (4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vede žádosti o vydání cestovního dokladu vedené v manuální evidenci tak, aby byly důsledně chráněny osobní údaje v nich uvedené před neoprávněným zasahováním a aby byly shromažďovány, evidovány a používány v souladu se zákonem o cestovních dokladech.
    (5) Obecní úřad obce s rozšířenou působností při vedení manuální evidence žádostí o vydání cestovního dokladu přijme opatření, aby nemohlo dojít k neoprávněnému nebo nahodilému přístupu k takto vedeným osobním údajům, k jejich změně, zničení či ztrátě, neoprávněným přenosům, k jejich neoprávněnému zpracování, jakož i k jinému zneužití2).
    Čl.30
    Některé postupy při pořizování a zpracování biometrických údajů
    Obecní úřad obce s rozšířenou působností při pořizování biometrických údajů vytváří vždy takové individuální podmínky, které přihlížejí k věku žadatele o cestovní pas, zvláště u dětí a starších osob, a k jeho anatomickým, psychickým a fyziologickým zvláštnostem a potřebám.
    Čl.31
    Snímání otisků prstů rukou
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností poučí občany vhodným způsobem, např. způsobem umožňujícím dálkový přístup nebo informačními letáky, že na kvalitu otisků prstů pořizovaných při žádosti může mít negativní vliv např. zvýšená vlhkost kůže, předchozí ošetření kosmetickými přípravky nebo znečistění pevnými částicemi.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností pořizuje otisky prstů15) ve stanoveném pořadí tak, že otisk prstu sejme vždy třikrát bezprostředně po sobě. Po pořízení otisků prstů v požadované kvalitě provede obecní úřad obce s rozšířenou působností ztotožnění daných otisků prstů. Obecní úřad obce s rozšířenou působností zodpovídá za kontrolu přiložení správného prstu správné ruky.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností zajistí pravidelné ošetření snímače otisků prstů mikrovláknovou utěrkou dodanou k tomuto účelu.
    (4) Jedná-li se o občana staršího 12 let, do úředních záznamů elektronicky zpracovávané žádosti vyznačí obecní úřad obce s rozšířenou působností údaj o tom, ze kterých prstů byly otisky pořízeny, popřípadě údaj o nemožnosti pořídit otisky prstů a důvod tohoto nepořízení.
    Čl.32
    Podpis žadatele o cestovní pas
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností poučí žadatele o cestovní pas, že jeho digitalizované podpisy prováděné do žádosti o vydání cestovního pasu musí být vlastnoručním písmenným vyjádřením jeho jména, popřípadě jmen, a příjmení, popřípadě pouze příjmení. Digitalizovaný podpis, kterým se potvrzuje správnost a úplnost údajů v žádosti, nemusí mít stejný tvar, jako má podpis určený pro digitální zpracování podpisu za účelem jeho vedení v cestovním pasu; je-li u tohoto podpisu na žádosti užito tvaru "jméno a příjmení", může být na potvrzení žádosti užito podpisu ve tvaru "příjmení".
    (2) Podpis pořizuje obecní úřad obce s rozšířenou působností prostřednictvím podpisového tabletu. Úřední osoba zajistí, aby se žadatel o cestovní pas na podpisový tablet podepsal perem podpisového tabletu. K dalšímu kroku v pořízení žádosti o cestovní pas lze postoupit, pouze pokud občan souhlasí s podobou svého podpisu zobrazeného na monitoru počítače.
    Čl.33
    Ukončení zpracování žádosti o vydání cestovního pasu
    (1) Poté, co žadatel o cestovní pas stvrdí svým podpisem správnost a úplnost elektronicky zpracované žádosti a souhlasí s podobou svého podpisu, obecní úřad obce s rozšířenou působností ukončí zpracování žádosti tak, že ji oprávněná úřední osoba uzavře bezpečnostním kódem a podepíše kvalifikovaným elektronickým podpisem. Po tomto úkonu nelze provádět v žádosti o vydání cestovního pasu žádné úpravy a nelze vzít žádost zpět.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vytváří takové organizační podmínky, které znemožňují, aby se kvalifikovaným elektronickým podpisem podepsala jiná úřední osoba než zpracovatel žádosti. Rovněž zajistí, aby každá úřední osoba, která zpracovává žádosti o vydání cestovního pasu, vlastnila kvalifikovaný certifikát, na jehož základě podepisuje žádosti podle odstavce 1, a to s omezeným užitím jen pro zpracování žádosti o vydání cestovního pasu.
    (3) Oprávněná úřední osoba je povinna zacházet s prostředky i s daty určenými pro vytváření kvalifikovaného elektronického podpisu s náležitou péčí tak, aby nemohlo dojít k jejich neoprávněnému použití, přičemž za škodu způsobenou porušením této povinnosti odpovídá podle jiného právního předpisu5).
    Čl.34
    Ověřování funkčnosti nosiče dat s biometrickými údaji
    (1) Funkčnost nosiče dat s biometrickými údaji16) ověřuje obecní úřad obce s rozšířenou působností poté, co obdržel vyrobený cestovní pas a též před jeho předáním žadateli o cestovní pas. Zjistí-li po obdržení od výrobce, že je nosič dat s biometrickými údaji cestovního pasu vydávaného ve standardní lhůtě 30 dnů nefunkční, provede reklamaci podle čl. 38. Jedná-li se o cestovní pas vydaný ve zkrácené lhůtě do 5 pracovních dnů, postupuje podle čl. 37. Podle čl. 37 rovněž postupuje, jestliže zjistí, že je nosič dat s biometrickými údaji nefunkční až před předáním cestovního pasu žadateli o cestovní pas.
    (2) Kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností umožní držiteli cestovního pasu realizaci výkonu jeho práva na ověření funkčnosti nosiče dat s biometrickými údaji17), a to při předání cestovního pasu nebo kdykoli po dobu platnosti cestovního pasu. Ověření funkčnosti nosiče dat s biometrickými údaji musí být držiteli cestovního pasu umožněno v úředních hodinách obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností poučí držitele cestovního pasu vhodným způsobem, např. způsobem umožňujícím dálkový přístup nebo informačními letáky, že v případě poškození nosiče dat s biometrickými údaji v průběhu cesty do zahraničí nebo nemožnosti načtení nosiče dat s biometrickými údaji z důvodu nekompatibility čtecího zařízení, lze dokončit cestu do zahraničí a vrátit se do České republiky bez přijímání zvláštních opatření.
    (4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností, kterému držitel cestovního pasu oznámí zjištěnou nefunkčnost nosiče dat s biometrickými údaji, postupuje podle čl. 38.
    Čl.35
    Ověřování správnosti údajů v nosiči dat s biometrickými údaji
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností ověří správnost údajů zpracovaných v nosiči dat s biometrickými údaji na žádost občana při předání cestovního pasu nebo kdykoliv po dobu platnosti cestovního pasu, a to na technickém zařízení, za jehož provozování nese ve smyslu stanoveného účelu užívání biometrických údajů odpovědnost.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností pořídí žadateli o ověření správnosti údajů zpracovaných v nosiči dat s biometrickými údaji otisky prstů pomocí technického zařízení, které vyhodnocuje shodu otisků prstů zpracovaných v nosiči dat s biometrickými údaji s aktuálně pořízenými otisky prstů žadatele. Není-li při ztotožnění otisků prstů dosaženo napoprvé shody u jednoho či obou prstů, pořídí otisk příslušných prstů podruhé.
    (3) Pokud není ověřena správnost údajů o otiscích prstů zpracovaných v nosiči dat s biometrickými údaji, je-li důvodem neztotožnění otisků prstů ztrátové postižení jedné nebo obou rukou nebo jiná trvalá fyziologická změna na snímaných prstech, k níž došlo až po pořízení žádosti, a je-li totožnost žadatele ověřena jiným způsobem, obecní úřad obce s rozšířenou působností žadateli cestovní pas předá. Je-li důvodem neztotožnění otisků prstů dočasné poranění prstů žadatele a je-li totožnost žadatele ověřena jiným způsobem, obecní úřad obce s rozšířenou působností žadateli cestovní pas předá a spolu s předáním žadatele poučí ve smyslu § 32a zákona o cestovních dokladech. Nebyly-li otisky prstů ztotožněny, ačkoli byly předtím úspěšně ztotožněny v průběhu pořizování žádosti, a je-li totožnost žadatele ověřena jiným způsobem, obecní úřad obce s rozšířenou působností žadateli cestovní pas předá, přičemž není vyloučeno, aby žadatel tento cestovní pas reklamoval podle čl. 38. Tyto důvody neztotožnění vyznačí obecní úřad obce s rozšířenou působností do kolonky žádosti "Poznámky k předání".
    (4) V ostatních případech je zjištěná nesprávnost údajů zpracovaných v nosiči dat s biometrickými údaji důvodem pro uplatnění reklamace podle čl. 38.
    Předání cestovního pasu
    Čl.36
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností před předáním cestovního pasu žadateli o cestovní pas prověří v evidenci cestovních dokladů, zda vůči němu není evidován důvod pro odepření vydání cestovního pasu. Pokud tento záznam existuje, rozhodne o odepření vydání cestovního pasu a ponechá ho ve své úschově, která musí splňovat požadavky na ochranu osobních údajů včetně údajů biometrických před jejich zneužitím nebo jiným neoprávněným užíváním.
    (2) Občan musí být při předání cestovního pasu obecním úřadem obce s rozšířenou působností poučen o podmínkách jeho užívání tak, aby nedošlo k jeho poškození nebo zneužití a aby byl zajištěn výkon veškerých práv jeho držitele.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností informuje při předání cestovního pasu občana o jeho právu provést vizuální kontrolu správnosti osobních údajů uvedených v cestovním pasu a pomocí technického zařízení kontrolu funkčnosti nosiče dat s biometrickými údaji včetně správnosti biometrických údajů, které jsou v něm zpracovány.
    (4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vyznačí do žádosti oprávněnou osobu přebírající cestovní pas, zaznamená informace o funkčnosti nebo nefunkčnosti nosiče dat s biometrickými údaji a zaznamená údaje ke správnímu poplatku, pokud je při převzetí cestovního pasu vybírán.
    Čl.37
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností může předat občanovi cestovní pas s nefunkčním nosičem dat s biometrickými údaji, jestliže občan neuplatní reklamaci podle § 22 odst. 4 zákona o cestovních dokladech. Jestliže občan reklamaci uplatní, informuje obecní úřad obce s rozšířenou působností občana, jakou dobu si vyžádá výroba nového cestovního pasu. Obecní úřad obce s rozšířenou působností, který předá cestovní pas s nefunkčním nosičem dat s biometrickými údaji, poučí občana, že cestovní pas s nefunkčním nosičem dat s biometrickými údaji lze použít k cestám do všech států, ale nebude možné s ním využívat automatické odbavovací systémy, a že reklamaci může občan uplatnit po návratu z cesty do zahraničí podle § 32a zákona o cestovních dokladech.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vyzve občana, kterému předává cestovní pas, aby se prostřednictvím podpisového tabletu podepsal. Úřední osoba zajistí, aby se občan podepsal přímo na podpisový tablet perem podpisového tabletu.
    (3) Poté, co občan souhlasí s podobou svého podpisu pořízeného podle odstavce 2, oprávněná úřední osoba potvrdí předání cestovního pasu ve speciálním aplikačním programu.
    Čl.38
    Reklamační řízení
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností zašle ministerstvu cestovní pasy, u nichž byla zjištěna nefunkčnost nosiče dat s biometrickými údaji, nesprávnost strojově čitelných údajů, chybná perforace nebo jiná výrobní vada. Není přípustné, aby obecní úřad obce s rozšířenou působností uvedené cestovní pasy jakýmkoliv způsobem znehodnocoval, označoval písmem nebo grafickými znaky nebo vyznačoval zjištěné vady.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností zašle ministerstvu cestovní pasy se zjištěnými vadami neprodleně poté, kdy se takovou skutečnost dozví, a to jak na základě vlastního zjištění, tak z podnětu žadatele o cestovní pas či držitele cestovního pasu a současně zahájí reklamační řízení. Spolu s těmito cestovními pasy zašle ministerstvu reklamační protokol s údaji o identifikaci cestovního pasu a jeho držiteli a s popisem zjištěné vady, označením obecního úřadu obce s rozšířenou působností, označením oprávněné úřední osoby zpracovávající reklamační protokol, jejím podpisem a datem jeho zpracování. U cestovního pasu, u něhož byla zjištěna nefunkčnost nosiče dat s biometrickými údaji ještě před převzetím žadatelem o cestovní pas, uvede obecní úřad obce s rozšířenou působností v reklamačním protokolu poznámku, že se jedná o vadu zjištěnou na základě prověřování funkčnosti nosiče dat s biometrickými údaji po jeho převzetí od ministerstva, a informaci o lhůtě k vydání cestovního pasu, která je uvedená v žádosti. Pokud bude reklamován cestovní pas, který byl již předán držiteli, bude součástí reklamačního protokolu i informace o funkčnosti nosiče dat s biometrickými údaji při předání cestovního pasu držiteli. Obecní úřad obce s rozšířenou působností pokračuje v zahájeném reklamačním řízení podle věty první poté, co obdrží od ministerstva výsledek posouzení reklamované vady. V případě schválené reklamace předaného cestovního pasu zadá výrobu nového cestovního pasu na základě nové žádosti občana.
    (3) Doklady uvedené v odstavci 1 a 2 zasílá obecní úřad obce s rozšířenou působností ministerstvu v kontejneru.
    Čl.39
    Znehodnocení a likvidace cestovních dokladů
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností neprodleně znehodnotí
    a) cestovní doklad, který chybně vypsal,
    b) cestovní doklad s obsahovou vadou,
    c) neplatný cestovní doklad vrácený jeho držitelem,
    d) nalezený cestovní doklad, který pozbyl platnosti, nebo
    e) cestovní doklad, který nebyl předán jeho držiteli,
    a to poté, kdy skončila jejich platnost.
    (2) Odevzdá-li držitel obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností neplatný cestovní doklad, s výjimkou diplomatických pasů, služebních pasů a náhradních cestovních dokladů Evropské unie, zavede obecní úřad obce s rozšířenou působností bezodkladně tyto skutečnosti do evidence cestovních dokladů.
    (3) Znehodnocení cestovního pasu provede obecní úřad obce s rozšířenou působností proděravěním desek a datové stránky obsahující osobní údaje držitele, a to tak, aby byla navíc přerušena i anténa nosiče dat s biometrickými údaji. Znehodnocení ostatních cestovních dokladů provede proděravěním všech listů a desek.
    (4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností vyhotovuje začátkem každého kalendářního měsíce seznam cestovních dokladů určených k likvidaci, tj. cestovních dokladů, jejichž platnost již skončila ze zákona nebo na základě rozhodnutí obecního úřadu obce s rozšířenou působností, za předchozí kalendářní měsíc11), v němž uvede čísla těchto cestovních dokladů a datum zpracování seznamu. Seznam prověřuje a potvrzuje komisionálně. Likvidaci všech znehodnocených cestovních dokladů zajišťuje příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností minimálně jedenkrát ročně.
    ČÁST ČTVRTÁ
    SPOLEČNÁ A ZRUŠOVACÍ USTANOVENÍ
    Ověřování údajů
    Čl.40
    (1) Ohlašovna při řízení na úseku evidence obyvatel a obecní úřad obce s rozšířenou působností při řízení na úseku občanských průkazů a cestovních dokladů ověřuje správnost údajů vedených v základním registru obyvatel, informačním systému evidence obyvatel, evidenci občanských průkazů a evidenci cestovních dokladů. Zároveň zajistí opravu chybných údajů nebo odstranění vzniklých pochybností o správnosti údajů vedených v těchto informačních systémech.
    (2) Pokud je nezbytné prokázat správný údaj nebo odstranit pochybnosti o správnosti údajů na základě dalšího dokladu, ohlašovna či obecní úřad obce s rozšířenou působností vyzve účastníka řízení, aby požadovaný doklad předložil. Za tímto účelem přeruší případné správní řízení na dobu nezbytně nutnou pro prověření údaje. Postup podle § 8a odst. 2 zákona o evidenci obyvatel není tímto ustanovením dotčen.
    (3) Je-li zjištěným nesprávným údajem chybné, duplicitní nebo multiplicitní rodné číslo fyzické osoby, anebo existuje-li domněnka o užívání chybného rodného čísla (pochybnost o správné konstrukci rodného čísla), nebo nejedinečného rodného čísla, ohlašovna či obecní úřad obce s rozšířenou působností dále zašle na příslušné pracoviště ministerstva žádost o prověření rodného čísla. Žádost o prověření rodného čísla musí obsahovat minimálně tyto údaje:
    a) jméno, popřípadě jména, příjmení, popřípadě změnu příjmení, rodné příjmení, datum narození, místo a okres narození nositele rodného čísla, u nositele rodného čísla narozeného v cizině místo a stát narození,
    b) rodné číslo, popř. více rodných čísel,
    c) pohlaví,
    d) adresu místa pobytu na území České republiky anebo bydliště mimo území České republiky,
    e) charakteristiku skutečností, pro něž je podávána žádost o prověření rodného čísla, a
    f) datum sepsání žádosti o prověření rodného čísla a jméno, popřípadě jména, příjmení, funkci, kontaktní telefon, e-mail a podpis oprávněné úřední osoby a otisk razítka obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
    (4) Spolu s žádostí o prověření rodného čísla zasílá ohlašovna či obecní úřad obce s rozšířenou působností příslušnému pracovišti ministerstva rovněž kopie podkladových materiálů týkajících se zjištěného nesouladu, tedy kopii materiálů evidence občanských průkazů a evidence cestovních dokladů, přihlašovacích tiskopisů, případně dalších materiálů (např. matriční doklady), jsou-li tyto součástí evidence úřadu, který o prověření údaje o rodném čísle žádá.
    (5) Ohlašovna nebo obecní úřad obce s rozšířenou působností může pro účely podání žádosti o prověření rodného čísla ministerstvu použít vzor žádosti o prověření rodného čísla, který je uveden v příloze této směrnice.
    Čl.41
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností informuje ministerstvo jedenkrát za rok, a to vždy k 15. lednu daného roku za předchozí kalendářní rok, o strojově čitelných občanských průkazech a cestovních pasech, u nichž zjistil nesprávnost v nich zpracovávaných osobních údajů o držiteli, jestliže nesprávný údaj byl zadán oprávněnou úřední osobou zpracovávající žádost.
    (2) Informace podle odstavce 1 obsahuje číslo strojově čitelného občanského průkazu nebo cestovního pasu, datum a místo vydání dokladu, popis zjištěné vady a jméno, popřípadě jména, a příjmení oprávněné úřední osoby.
    (3) Doklady uvedené v odstavci 1 znehodnotí obecní úřad obce s rozšířenou působností postupem podle čl. 39 a § 26 vyhlášky č. 281/2021 Sb., k provedení zákona o občanských průkazech a některých ustanovení zákona o cestovních dokladech a zákona o základních registrech.
    Čl.42
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností zašle Národnímu centru pro kontrolu dokladů Ředitelství služby cizinecké policie padělané nebo pozměněné občanské průkazy nebo cestovní doklady po ukončení přestupkového nebo trestního řízení, které v rámci své úřední činnosti získá. Není přípustné, aby obecní úřad obce s rozšířenou působností uvedené doklady jakýmkoli způsobem znehodnocoval, označoval písmem nebo grafickými znaky nebo vyznačoval zjištěné změny.
    (2) Zašle-li Národní centrum pro kontrolu dokladů Ředitelství služby cizinecké policie pozměněné občanské průkazy nebo cestovní doklady na obecní úřad obce s rozšířenou působností s žádostí o další opatření a jejich likvidaci, popřípadě jen o likvidaci, tento ji provede a učiní o tom záznam v příslušných evidencích. Dalšími opatřeními se rozumí projednání přestupkového řízení.
    Čl.43
    Distribuce nevyplněných čistopisů dočasných občanských průkazů a cestovních dokladů a jiných materiálů
    (1) Ministerstvo zabezpečí distribuci nevyplněných dočasných občanských průkazů, cestovních dokladů a speciální černé razítkové barvy na doklady na obecní úřady obce s rozšířenou působností jedenkrát za rok na základě písemného požadavku. Písemný požadavek obecní úřad obce s rozšířenou působností uplatní vždy v měsících lednu a únoru běžného kalendářního roku. Podle těchto požadavků ministerstvo naplánuje distribuci dokladů na úřady.
    (2) Dobu a místo předání dokladů sdělí ministerstvo obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností písemně ve stupni utajení "Vyhrazené".
    (3) Ministerstvo zabezpečí distribuci tiskopisů na obecní úřady obcí s rozšířenou působností na základě písemného požadavku. Tento požadavek uplatní obecní úřad obce s rozšířenou působností vždy v posledním měsíci příslušného čtvrtletí kalendářního roku.
    Čl.44
    Skladování a evidence dokladů
    (1) Za skladování dokladů na obecním úřadu obce s rozšířenou působností odpovídá pověřená úřední osoba, která vede jejich evidenci. Tato osoba odpovídá rovněž za to, že doklady budou, vzhledem ke svému charakteru, uskladněny v suchém prostředí se stálou teplotou, ochráněny proti sálavému teplu a řádně zabezpečeny proti odcizení, zneužití, poškození nebo zničení.
    (2) Při rozpečetění křížové pásky v balení dokladů provede pověřená úřední osoba kontrolu počtu dokladů a kontrolu jejich čísel. V případě zjištění duplicity čísel nebo neúplného počtu dokladů zpracuje obecní úřad obce s rozšířenou působností protokol obsahující vedle formálních náležitostí popis zjištěných vad a opatření přijatých k zajištění těchto dokladů včetně křížové pásky a ke znemožnění jejich dalšího případného použití; jeden výtisk protokolu předává ministerstvu. Současně obecní úřad obce s rozšířenou působností o zjištěných skutečnostech neprodleně informuje ministerstvo, se kterým dohodne další postup a opatření související s uložením těchto dokladů a stanovením termínu a způsobu jejich doručení ministerstvu.
    (3) V případě ztráty, zničení, poškození nebo zneužití dokladů nebo vyplněného občanského průkazu anebo vyplněného cestovního dokladu před jeho předáním občanovi, prošetří tuto skutečnost obecní úřad obce s rozšířenou působností. Obecní úřad obce s rozšířenou působností po prošetření této skutečnosti sepíše protokol, v rámci svých kompetencí učiní příslušná opatření a kopii protokolu zašle ministerstvu. Tímto není dotčen postup podle čl. 18 a 38.
    (4) Dojde-li ke ztrátě nebo odcizení dokladů, zašle obecní úřad obce s rozšířenou působností ministerstvu neprodleně seznam jejich čísel ve stupni utajení "Vyhrazené".
    Čl.45
    (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností zpracovává žádosti o vydání dočasného občanského průkazu tak, aby byly důsledně chráněny osobní údaje v nich uvedené před neoprávněným zásahem, a současně, aby byly shromažďovány, evidovány a používány v souladu se zákonem o občanských průkazech.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností při ukládání vyhotovených a doposud nepředaných dočasných občanských průkazů, občanských průkazů a cestovních dokladů přijme taková opatření, která zabrání neoprávněnému nebo nahodilému přístupu k osobním údajům v nich vedených, k jejich změně, neoprávněným přenosům, jejich neoprávněnému zpracování, případně jinému zneužití.
    Čl.46
    Kontaktní osoba
    (1) Kontaktní osobou se rozumí úřední osoba pověřená tajemníkem obecního úřadu obce s rozšířenou působností, která zajišťuje činnosti na úseku přepravy zásilek obsahujících písemnosti a doklady uvedené v čl. 47 z obecního úřadu obce s rozšířenou působností na pracoviště ministerstva a vyhotovených občanských průkazů a cestovních pasů zpět.
    (2) Doručovacím místem se pro účely této směrnice rozumí místo, v němž obecní úřad obce s rozšířenou působností přebírá od České pošty, s.p. (dále jen "pošta") jemu adresovanou zásilku nebo předává poště zásilku určenou k přepravě.
    (3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností jmenuje z důvodu zastupitelnosti více kontaktních osob. Jméno, popřípadě jména, a příjmení všech kontaktních osob, jejich telefonní, popřípadě e-mailové spojení sdělí poště prostřednictvím datové schránky "kr7cdry", kdy bude v hlavičce uvedeno
    "Česká pošta, s.p.
    VIP obchod
    Politických vězňů 909/4
    225 99 Praha 1".
    (4) V případě změny kontaktní osoby, telefonního nebo e-mailového spojení sdělí obecní úřad obce s rozšířenou působností poště tuto skutečnost 60 kalendářních dnů předem, pokud to povaha změny nebo okolnosti umožňují. V ostatních případech sdělí změny obecní úřad obce s rozšířenou působností poště neprodleně. V případě změny doručovacího místa sdělí tuto skutečnost obecní úřad obce s rozšířenou působností ministerstvu a poště 60 kalendářních dnů předem.
    Čl.47
    Příprava zásilky k přepravě
    (1) Přeprava zásilek je realizována v kontejneru. Kontejner lze použít pouze k přepravě expedičních protokolů, vyhotovených občanských průkazů, případně dočasných občanských průkazů, cestovních pasů a tiskopisů uvedených ve vyhlášce č. 281/2021 Sb., případně jiných písemností souvisejících s výkonem státní správy na úseku evidence obyvatel, rodných čísel, občanských průkazů a cestovních dokladů. Pro evidenční účely je kontejner očíslován.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností zasílá v kontejneru zásilky uvedené v odstavci 1 v zalepené obálce opatřené otiskem úředního razítka s označením místně příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností (kód a název).
    (3) Odesílaný kontejner obecní úřad obce s rozšířenou působností zabezpečí dvěma kusy pečetí. Pečetě jsou umělohmotné, jednorázové, s logem ministerstva.
    Čl.48
    Předání zásilky k přepravě
    (1) Přeprava zásilky je zajišťována poštou.
    (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností předává zásilku k přepravě v doručovacím místě; dobu předání zásilky k přepravě dohodne s poštou podle místních podmínek.
    (3) Předání zásilky k přepravě je poštou písemně potvrzeno na formuláři pošty s následným potvrzením o provedené dodávce, jehož obsahem je též uvedení čárového kódu.
    Převzetí zásilky
    Čl.49
    (1) Převzít zásilku od pošty a potvrdit její příjem může pouze kontaktní osoba.
    (2) Při převzetí zásilky kontaktní osoba překontroluje, zda je kontejner opatřen dvěma kusy neporušených pečetí a zda nedošlo k porušení kontejneru.
    (3) V případě porušení kontejneru nebo porušení pečeti anebo v případě, že pečeti chybí, uplatní obecní úřad obce s rozšířenou působností reklamaci sepsáním záznamu o stavu reklamované zásilky u zaměstnance pošty, který zásilku doručil. Takto zaevidovanou porušenou zásilku obecní úřad obce s rozšířenou působností na místě převezme. O této skutečnosti informuje kontaktní osoba neprodleně svého nadřízeného nebo jinou pověřenou osobu.
    (4) V případě zjištění neúplného množství nebo poškození obsahu zásilky je tato skutečnost předmětem záznamu sepsaného se zaměstnancem pošty a dále důvodem k sepsání reklamační listiny, která je podkladem pro reklamační řízení. O této skutečnosti informuje kontaktní osoba neprodleně tajemníka obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo jinou pověřenou osobu. Po sepsání záznamu a reklamační listiny převezme obecní úřad obce s rozšířenou působností příslušný kontejner k dalšímu využití.
    (5) Po otevření kontejneru překontroluje oprávněná úřední osoba expediční protokoly a vyhotovené občanské průkazy a cestovní pasy a obsah zásilky předá k dalšímu zpracování.
    (6) Jednou za měsíc oznamuje obecní úřad obce s rozšířenou působností ministerstvu počet zásilek řešených podle odstavců 3 a 4, u nichž byl vyhotoven společně s poštou zápis nebo reklamační listina.
    Čl.50
    Reklamaci zásilky a případnou náhradu škody uplatňuje ministerstvo na základě podkladů zpracovaných obecním úřadem obce s rozšířenou působností.
    Čl.51
    Likvidace tiskopisů vydaných podle předchozí právní úpravy
    Tiskopisy "Potvrzení o občanském průkazu" a "Potvrzení o změně údajů zapisovaných do občanského průkazu" vydávané podle zákona č. 328/1999 Sb. likviduje příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností způsobem, který zamezí po jejich likvidaci čitelnost vyplněných osobních údajů občana.
    Čl.52
    Zrušovací ustanovení
    Směrnice Ministerstva vnitra č. j. MV-27690-25/SC-2018 ze dne 13. června 2018 k zákonu č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, zákonu č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, a zákonu č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů, se zrušuje.
    ČÁST PÁTÁ
    ÚČINNOST
    Čl.53
    Tato směrnice nabývá účinnosti dne 15. ledna 2022.
    Mgr. Petr Vokáč, v. r.
    náměstek ministra vnitra pro řízení sekce
    legislativy, státní správy a územní samosprávy
    Příloha
    Žádost o prověření rodného čísla
    1) § 10 odst. 6 písm. a) a § 18 odst. 2 zákona o evidenci obyvatel.
    Vyhláška č. 296/2004 Sb., kterou se provádí zákon o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů.
    2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů).
    Zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů.
    3) § 19 a násl. vyhlášky č. 281/2021 Sb., k provedení zákona o občanských průkazech a některých ustanovení zákona o cestovních dokladech a zákona o základních registrech.
    4) § 5 zákona č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění zákona č. 261/2021 Sb.
    5) Zákon č. 297/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
    Zákon č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů.
    6) § 6 písm. d) vyhlášky č. 281/2021 Sb.
    7) § 41 odst. 3 písm. a) zákona č. 269/2021 Sb.
    8) § 6 písm. c) vyhlášky č. 281/2021 Sb.
    9) Sdělení Českého statistického úřadu č. 489/2003 Sb., o vydání Číselníku zemí (ČZEM), ve znění pozdějších předpisů.
    10) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1157 ze dne 20. června 2019 o posílení zabezpečení průkazů totožnosti občanů Unie a povolení k pobytu vydávaných občanům Unie a jejich rodinným příslušníkům, kteří vykonávají své právo volného pohybu.
    11) Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
    12) Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 96/2002 Sb. m. s.
    13) Sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 187/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
    14) Nařízení Rady (ES) č. 2252/2004 ze dne 13. prosince 2004 o normách pro bezpečnost a biometrické prvky v cestovních pasech a cestovních dokladech vydávaných členskými státy, ve znění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 444/2009.
    15) § 3a vyhlášky č. 415/2006 Sb., kterou se stanoví technické podmínky a postup při pořizování a dalším zpracování biometrických údajů obsažených v nosiči dat cestovního dokladu, ve znění pozdějších předpisů.
    16) § 2 odst. 4 zákona č. 329/1999 Sb.
    17) § 22 odst. 4 zákona č. 329/1999 Sb.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 15.02.2023Nové stavební právo (online - živé vysílání) - 15.2.2023
    • 17.02.2023Velká implementační novela zákona o svobodném přístupu k informacím (online - živé vysílání) - 17.2.2023
    • 24.02.2023NIS2: Nová regulace kybernetické bezpečnosti v EU (online - živé vysílání) - 24.2.2023
    • 24.03.2023Aktuální judikatura k procesnímu právu (online - živé vysílání) - 24.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    • Spolupráce s dodavateli, aneb jak se vyhnout zastřenému zprostředkování zaměstnání
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 15.02.2023Nové stavební právo - 15.2.2023
    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu energetického zákona
    • Ke spornosti výkladu ustanovení § 62 zákona o obchodních korporacích a dopadu povinností členů volených orgánů obchodní korporace na prokuristu
    • Zvýšení odškodnění pozůstalých po zaměstnanci zemřelém v důsledku pracovního úrazu či nemoci z povolání pro rok 2023
    • Náhrada škody
    • Odepření plnění (zlatého padáku) ze smlouvy o výkonu funkce
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu stavebního zákona
    • Co můžeme očekávat od nařízení o zelených dluhopisech?
    • Přichází směrnice NIS 2 a s ní revoluce v oblasti kybernetické bezpečnosti
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu stavebního zákona
    • Přehled vybraných legislativních novinek platných pro rok 2023
    • Místní koeficient daně z nemovitých věcí stanovený v části obce
    • Přichází směrnice NIS 2 a s ní revoluce v oblasti kybernetické bezpečnosti
    • Již nejen dávka otcovské poporodní péče dle zákona o nemocenském pojištění, ale od 1. 12. 2022 v zákoníku práce výslovně i otcovská dovolená
    • Nová sbírka právních předpisů jako nechtěný dar
    • 10 otázek pro ..Filipa Seiferta
    • Do třetice všeho dobrého? Aneb další pokus České republiky přijmout zákon o hromadných řízeních
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu stavebního zákona
    • Platné sjednání smluvní pokuty pohledem judikatury Nejvyššího soudu
    • Střídavá péče a posuzování některých parametrů ve světle aktuální judikatury Ústavního soudu
    • Přikázání věci do vlastnictví jednoho ze spoluvlastníků při vypořádání spoluvlastnictví
    • Přímá odpovědnost jednatele (společníka) SRO za škodu způsobenou třetí osobě
    • K článku Manželství pro všechny z katolického pohledu
    • Nová sbírka právních předpisů jako nechtěný dar
    • Při postupování vykonatelné pohledávky nezapomínejme na ověření podpisů

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Náhrada škody

    Příčinou vzniku škody jsou všechny okolnosti, bez nichž by ke škodnému následku nedošlo, proto je třeba zvážit veškeré příčiny, které se na vzniku škody podílely, přičemž...

    Incidenční spory, započtení pohledávky

    Právní jednání, jímž bylo poté, co nastaly účinky spojené se zahájením insolvenčního řízení na majetek dlužníka, nakládáno s majetkovou podstatou a s majetkem, který do ní...

    Dvojí řízení trestněprávní povahy

    Podle judikatury ESLP rozhodujícím pro posouzení přípustnosti dvojího řízení trestněprávní povahy ve smyslu zásady ne bis in idem, je test „dostatečně úzké souvislosti v podstatě...

    Náhrada škody

    Ustanovení § 45 zákona o silničním provozu upravuje odstranění vozidel, které představují překážku provozu na pozemních komunikacích, zatímco § 27 odst. 5 zákona o silničním...

    Náhrada škody (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle § 24 odst. 6 zákona o pozemních komunikacích vlastník dálnice, silnice, místní komunikace nebo veřejně přístupné účelové komunikace, po níž má být vedena objížďka, je...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.